Oon ollut tosi hyvässä suhteessa melkein neljän vuoden ajan ja mulla oli suhteen alkuaikoina hirvee pettämisen pelko mikä oli tosi vaikeaa mun kumppanille. Pääsin siitä pelosta pois ja kaikki oli hyvin mutta jostain syystä se ahdistus ja sama pelko on tullu takaisin, enkä haluais syytellä turhasta tai ottaa edes asiaa puheeksi että tälläinen pelko on taas tullut takaisin. Pelkään että satutan kumppaniani, joka on ollut luotettava ja täydellinen kaikin tavoin , joten pelkäämiseen saati epäilykseen ei ole mitään syytä.
kannattaako tälläisiä pelkoja käsitellä jossain terapeutilla tai puhuu jollekkin? En halua parisuhteen kärsivän turhista peloista. Kannattaako tämä ottaa puheeksi kumppanilleni vai pitää vain itselläni? Miten tälläiset pelot voi vaikuttaa suhteeseen, onko teillä kokemusta mun kaltaisista ihmisistä?
Pettämisen pelko
3
77
Vastaukset
- Anonyymi
Pelkosi ei johdu parisuhteestasi tai puolisostasi vaan sinun omista ajatuksistasi; luultavasti tunnistatkin tämän.
Mene terapiaan jos ajatukset häiritsevät arkielämää. Älä syyllistä puolisoasi äläkä pilaa hyvää parisuhdetta.
Kysy itseltäsi, paljonko olet valmis uhraamaan parisuhteesi eteen eli jos parisuhteesi on tärkeä, hoidatat tämän ongelmasi. Jos taas parisuhteellasi ei ole merkitystä, jatka samalla tavalla; parisuhde kuihtuu luonnollisesti! - Anonyymi
https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito/tunnelukkojen_omahoito/Pages/tunnelukot_ja_niiden_tunnistaminen.aspx
Täältä löydät asiallista tietoa ja linkin kautta pääset myös itsehoito-osuuteen.
Sinulla vaikuttaa olevan hylätyksi tulemisen tunnelukko. On kokemusta. Muinainen tyttöystäväni piinasi minua tällaisella pelolla ja teki elämän helvetiksi. Ei ollut muuta mahdollisuutta, kuin jättää romanssi, eli pelko on itseään toteuttava ennuste. Olo oli todella kammottava. Kammottava on aivan liian lievä sana, mutta en keksi kuvaavampaa.
Pelkosi on sisäsyntyinen. Terapiassa kuluu vain raha, mutta vahingollista šamanismia ja huuhaatahan se on, nykyajan uskontoa.
Pakkoajatuksiin voivat auttaa neuroleptiset lääkkeet siten, että ne eivät tosin poista inhottavia ajatuksia, mutta tekevät välinpitämättömämmäksi. Ongelma on se, että mikään muukaan ei tunnu miltään, ja siksi potilas kyllästyy ja jättää lääkkeet ottamatta.
Jos suinkin pystyt, älä kiusaa puolisoa näillä jutuilla. Ajat häntä vain pois. Yritä olla puhumatta. Itsekin silloin voit paremmin aikana, jolloin harha-ajatukset vaivaavat erityisesti, kun et joudu kantamaan taakkaa, että tiedät kiusaavasi toistakin. Menestystä teille!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?821584Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,141024Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.96930Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol79922Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt51734Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia
https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot141699- 53674
- 81670
Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs48651Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv51651