Kirkossa käyjille mielipidekysymys 2

Anonyymi

Kun istut Jumalanpalveluksessa, mitä haluat katseesi edessä olevan
1. Lehteri, jossa on ihmisiä
2. Kiviseinä, jossa ikkunoita, joissa maalauksia
3. Ikkuna, jossa erivärisiä laseja
Pitääkö liturgin, papin olla korkeammalla niin että näkyy peräseinään asti istuville vai onko parempi olla lattiatasossa.
Voiko pappi puhua/saarnata penkistä käsin seurakunnalle.

Kiitos mahdottomasti etukäteen asiallisista vastauksista, tarvitsen näitä. Mutta jos yhtään vastausta ei tule, tai tolkullista vastausta, laitan sitten omat mielipiteeni.

32

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihan yks hailee mitä silmieni edessä. Tunnelma ja kirkon sisistus on tärkein. Ja sanakin.
      Ehkä kuitenkin kivoin jos pappi on siellä edessä ja näkyvillä.

• Kastetun Kristityn pitää aina Sakastin edessä katsella tyhjin silmin.
      Ainoastaan siten voi hän nähdä herransa suopean ilmeen.
      Tuntea rakkauden syöksyvän tulvahdelleen sisinpäänsä.
      Samalla kun näkee herransa katseen siirtyvän silmiinsä.

H.

• Anonyymi

Siilivain: ja hunksz, Kiitos, molemmat, laitan oman mielipiteeni jossain vaiheessa, toki se saattaa muuttuakin viisaitten mielipiteidenne takia ja se on tarkoituskin. Laitan vain täydellisesti harkitun mielipiteeni eteenpäin. Uskon sillä olevan merkitystä muutoksessa, siksi panostan tähän, mitä voin. Aloittaja

• Anonyymi

Katselin enimmäkseen ympärilleni, näkyykö tuttuja ja tarkkailin milloinka pitää ponkaista pystyyn ties minkä syyn takia.

• Anonyymi

Hienoa että käyt kirkossa oli syy mikä tahansa. Olkoon tapa tai mikä. Ovella jaetaan yleensä lappusia, josta voi seurata seremonian kulkua. Siinä on yksityiskohtaisesti selostettu, milloin mitäkin tehdään. Voin tähän oman mokani laittaa: Kun olen aina kirkossa käynyt, elämäni ekakerran isänpäiväkirkossa aloin laulaa pari sekuntia papin osuutta kunnes hoksasin, että olenkin seurakuntalainen. En ole pappi, enkä srk:n työntekijä. Aloittaja

• Anonyymi

Ei minulla ole eikä ole ollut mitään odotuksia siihen, mitä haluan nähdä.
        Olen lapsesta tottunut kirkossa olevaan kauniiseen tunnelmaan, jonka luo korkealle ulottuva katto, musiikki, ja alttarikin selkeine symboleineen.

Pelkästä ristiinnaulitun kuvasta alttaritauluna häriinnyn, en halua kirkon lisäävän synnituntoa asiasta, johon ei minulla aikanaan ollut osuutta.
        Haluan nähdä puhujan omassa persoonassaan, joskaan en tarvitse lainkaan ylenpalttisen "komeita" silkkiasuja, en paavillisia korostetun korkeita "päähineitä" varsinkaan.

Kuuntelen valikoiden hartaushetkiä nojatuolissani nyt ikää myöten, kun en kirkossakävijä ole juuri ehtinyt elämässäni olla.

Tukea kun aikanani tarvitsin nuorempana, sitä löysin etsiessäni Raamatusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hienoa että käyt kirkossa oli syy mikä tahansa. Olkoon tapa tai mikä. Ovella jaetaan yleensä lappusia, josta voi seurata seremonian kulkua. Siinä on yksityiskohtaisesti selostettu, milloin mitäkin tehdään. Voin tähän oman mokani laittaa: Kun olen aina kirkossa käynyt, elämäni ekakerran isänpäiväkirkossa aloin laulaa pari sekuntia papin osuutta kunnes hoksasin, että olenkin seurakuntalainen. En ole pappi, enkä srk:n työntekijä. Aloittaja

Olen käynyt kirkossa viimeksi vuonna 2007, kun kummityttö pääsi ripille.

• Anonyymi

Mihin esseehen keräät "tietoja", jäi itselleni epäselväksi!

-Yleensä istun aika edessä, koska en halua tuijotella edessä istuvien hiuskuontaloita/päiden heilumisia ym liikehdintää oikealta vasemmalle.
      Muutenkin kartan takapenkkejä. Mieluummin en mene kirkkoon, jos valittavana on pari viimeistä takapenkkiä.
      -Kauniit lasimaalaukset ovat ihan ok, sopivat myös kiviseinään yhdessä lasimaalausten kanssa.
      -Papin tulisi saarnata muualta kuin penkistä nousemalla ylös.

• Anonyymi

Kiitos kommentista. Kun niin halusin, etten kerro, miksi kysyn. Olen kirkkovaltuutettu pienessä kunnassa, vanhoilla päivilläni ja haluan perehtyä tarkkaan. Siksi pyydän ikäisteni neuvoa, että voin painavin sanoin valtuustossa esittää mielipiteeni. En ole yhtään juontaja-esiintyjä tyyppiä, uskovainen ja srkn asioita kiinnostunut kyllä, joten haluan sanoilleni, mielipiteilleni varmuutta teiltä.

• Anonyymi kirjoitti:

Kiitos kommentista. Kun niin halusin, etten kerro, miksi kysyn. Olen kirkkovaltuutettu pienessä kunnassa, vanhoilla päivilläni ja haluan perehtyä tarkkaan. Siksi pyydän ikäisteni neuvoa, että voin painavin sanoin valtuustossa esittää mielipiteeni. En ole yhtään juontaja-esiintyjä tyyppiä, uskovainen ja srkn asioita kiinnostunut kyllä, joten haluan sanoilleni, mielipiteilleni varmuutta teiltä.

Ei minulle kirkon ja jumalanpalveluksen ulkoiset puitteet merkitse mitää vaikka olisi kuinka prameaa. Hyvä akustiikka ja urut ovat boonusta, kun yleensä käyn lut.kirkossa vain ilmaisissa konserteissa.

Yhtä asiaa ihmettelen lut.kirkoissa, kun niissä näkee Jeesuksen roikkuvan vieläkin kuolleena ristillä. Eikö heidän Jeesuksensa ole vieläkään voittanut kuolemaa ja noussut ylös?
        Minusta tyhjä risti symbolisoi paremmin kristinuskon perimmäistä ilosanomaa, että Jeesus voitti kuoleman, jotta meillä elämä olisi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kirkkovaltuustossa tällaisista asioista keskustella, mistä nyt täällä utelet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kirkkovaltuustossa tällaisista asioista keskustella, mistä nyt täällä utelet.

Kyllä keskustellaan. Aloittaja

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä keskustellaan. Aloittaja

Ehkä siellä pikkukylässä, olen ollut kirkkovaltuustossa eikä keskusteltu tuon tapaisista.

• Anonyymi kirjoitti:

Ehkä siellä pikkukylässä, olen ollut kirkkovaltuustossa eikä keskusteltu tuon tapaisista.

Ehkä siellä keskustellaan, että mihin suuntaan kirkonpenkit pitäisi siirrellä/käännellä, riippuen siitä mitä kirkossakävijät haluavat nähdä, seinääkö, alttaritauluja, ikkunoita, pappia ...

Jos haluavat nähdä muita kirkossakävijöitä, niin penkithän voisi asetella silleen aina kaksi penkkiriviä toistensa kanssa vastakkain. Siinä voisi valita paikkansa sitä mukaa, haluaako nähdä pappia ja alttaritaulua vaiko vain kirkon takaoven ja ne vastapäätä istuvat.
        Meidän kylän kirkossa näkyy olevan penkkejä siellä seinustoillakin, että pääsee näkemään vai kirkon vastapäisen sivuseinän ja kirkkokansan (jos niitä nyt nykyisin montakaan on).

• Anonyymi

Erosin kirkosta koska älysin ettei kirkko ja uskonto ole sama asia. Uskoa voi ilman kirkkoa. Kirkko on ihmisten tekele jolla kerätään (vero)rahoja.

• Anonyymi

Kaikki tuo sopii JOS kirkon sanoma perustuu TOTUUTEEN
      ja PUHTAASTI raamatunsanan julistamiseen,
      kaikki poikkeava itsekeksitty suvaitsevaisuus joka ei ole jumalasta
      on suurta tyhmyyttä ja vääryyttä
      KOKO ihmiskuntaa kohtaan !

kirkkoihin palutettavat alkuperäinen jumalan-sana , raamatun totuus,
      ja vain totuus,

• Anonyymi

Kirkossa: jos on alttaritaulu, kait tutkailen sitä ja mietin, mihin se liittyy.
        Alttaritaulu voi olla veistoskin esim. 60-luvun 'piruntorjuntabunkkereissa'.
        Harmittaa, kun en ole käynyt Pantheonissa, vaikka Roomassa tuli käytyä.
        Pyhän Pietarin kirkko ja Sixtuksen kappeli tuli marssittua lävitse muun turistijoukkion mukana.
        Ei siinä nyt mitään hirveän henkevää ole. Rikas vatikaani ja ulkona kerjäläiset
        Kaupunkimatkoilla käyn vähintään yhdessä kirkossa. Usein ne ovat viileitä, hälyttömiä hengähdyspaikkoja.

Beng

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kirkossa: jos on alttaritaulu, kait tutkailen sitä ja mietin, mihin se liittyy.
        Alttaritaulu voi olla veistoskin esim. 60-luvun 'piruntorjuntabunkkereissa'.
        Harmittaa, kun en ole käynyt Pantheonissa, vaikka Roomassa tuli käytyä.
        Pyhän Pietarin kirkko ja Sixtuksen kappeli tuli marssittua lävitse muun turistijoukkion mukana.
        Ei siinä nyt mitään hirveän henkevää ole. Rikas vatikaani ja ulkona kerjäläiset
        Kaupunkimatkoilla käyn vähintään yhdessä kirkossa. Usein ne ovat viileitä, hälyttömiä hengähdyspaikkoja.

Beng

Minä käyn luostareidemme kirkoissa vaikka olen ev.lut. Pidän heidän kirkkomusiikista paljon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä käyn luostareidemme kirkoissa vaikka olen ev.lut. Pidän heidän kirkkomusiikista paljon.

Niin käyn minäkin.
        Mutta en musiikin vuoksi.
        Joka kerta olen onnistunut ottamaan kolehtihaavista parin päivän tupakkirahat.
        Paidannappeja sitten laittanut tilalle, sillä joku voi tarvita.

• Anonyymi

Jumalanpalveluksessa on tärkeitä sanoma, onko pappi itse siinä asemassa Jumalaan nähden että hänellä on annettavana Elämän leipää kirkkoväelle.

• Anonyymi

1968 läksin kirkosta ovet paukkuen. Pakkokirkkojen aika oli oltava ohi.
      Sen jälkeen on ollut parit muut pakolliset; hautajaiset ja yhdet häät. On täytynyt keskittyä niihin teemoihin.
      Älypuhelin olisi hyvä idea ajantappokoneena, pelata vaikka pasianssia. Jos menisin vieraaseen kirkkoon, kiinnostaisi alttaritaulun taiteellisuus ja onko värillisiä koristeikkunoita?
      Saattaisin kyllä hetken kuunnella pappiakin, vetääkö saarnan lonkalta vai onko perehtynyt aiheeseen?
      Ai jampalaijaa, olenhan käynyt joissakin kirkoissa matkoillani. Esimerkiksi Pietarinkirkossa Rooman Vatikaanin kulmilla. Siellä oli myös AIV rehutorni kirkkona, sellainen valtava pyöreä. Oli sillä nimikin jonka olen unohtanut. Laskelmoin että sinne mahtuisi Apilaa muutamallekin lehmälle.
      Mieleen jäi että siinä oli helevetinmoinen kupoli ja joku väitti, että sen kattoikkuna on ehkä 30 m halkaisija? En uskonut, näytti niin pieneltä reiältä.

• Anonyymi

Se se Pantheon.

Beng

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se se Pantheon.

Beng

Sepä se olikin, Pantheon, pihalla kallis kahvila, pulla ja kahvi jotain 10 eur. Siitä on aikaa.
        Kuvia napsin kyllä joka puolella.

• Anonyymi

Mielipiteenne ovat samanlaisia kuin itselläni. Prameasta kirkosta en piittaa, mutta kyllä kattokruunu tekee juhlavaksi. Pidän askeettisista kiviseinistä ja ikkunamaalauksista katseeni edessä.
      En ollut ajatellut tuota veristä Jeesusta alttaritaulussa, kuten kaksi kirjoittajaa, mutta totta on että se ei rauhoita. Sillä on varmaan yritetty saada kirkkoväelle synnintuntoa. Voisihan olla raamatusta jokin lempeämpi aihe, esim. Sallikaan lasten...
      Suorastaan huvitti tuo kommentti: "Yleensä istun aika edessä, koska en halua tuijotella edessä istuvien hiuskuontaloita/päiden heilumisia ym liikehdintää oikealta vasemmalle". Olen täysin samaa mieltä, siksi en myöskään halua istua niin että edessä on lehteri, sinne on levoton näkymä. Aloittaja

• Anonyymi

Kyllä se niin on. Etupenkillä on etuoikeutettu ja saa parhaan synninpäästön ekana. Muille jää vain laimeat loppulauseet.
        Etupenkissä virsikin irtoaa kirkkaaammin kun ei vaimene muiden niskavilloihin tai karvahattuihin.

• Anonyymi

Ainoa mitä haluan katsella edessäni kirkossa, on kolehtihaavi.

• Anonyymi
      • Anonyymi

Joku pöllö jolla pirunsarvet päässä.

• Anonyymi

No ihan totta, mikä ihmeen elukka se on, teräväkorvainen koira. Liittyyköhän johonkin raamatun juttuun. Ihan ensin tuli piru mieleen.

• Anonyymi

Mnaah.

Aloitus taitaa olla trolli, jos ei olla kirkkoa rakentamassa, eipä siitä kirkon arkkitehtuurista, tai taideasioista missään kirkkovaltuustossa keskustella, se on, mikä on. Jos jotain duunataan, silloin asialla arkkitehti ja sisustusarkkitehti ja taiteilijoita.

Noin yleisellä tasolla. Kirkossa pitää olla kateltavaa, jotta aika kuluu. Noin pileteknisen dramaturgian kannalta homman pitää vaan olla toimivaa. Pitääpi olla vaihtelua ja draamankaarta. Se ja sama, mitä poppamies paasaa, kunhan saa pidettyä jengiä hereillä. Siinä just hyvä toi paasauspaikkojen vaihteleminen.

Yks asia on musa. Kirkoissa omanlaisensa akustiikka. Usein hommeli mietitty kirkkourkujen kans yhteensopivaksi. Se on sitten hankalampi asia saada rockipändi soundaamaan siedettävält sellaisessa hirveessä jälkikaiunnassa. Toi musahommeli kun on nykyisellään muuta, kuin isot urut ja virrenveisuu.

Jos pileissä musaa, siitä hyvää ajankulua ja kulttuuriakin jengille. Ja jos tää taideoso kondiksessa, ehkä paremmin pysyvät hereillä.

Mä nyt lopuksi suuresti hämmästelen aloituksessa räikeästi esiintullutta ikärasismia. Ei ihme, jos jäsenistö kaikkoaa, kun asioita mietitään hautaankaatuvien loispummien mielipiteiden mukaan hautaankaatuvien loispummien toimesta. Kun nämät nykyiset kuolee pian, pitäis niinkuin mieluummin udella nuorten ja kakaroitten mielipiteitä.

Öylättiä, viintä, sirkushuveja, sitä kansa kaipaa.

=DW=

• Anonyymi

Ei ole trolli, en ikinä joutaisi moista tempausta ruveta rustaamaan trollatakseni enkä ole ikinä avannut ainuttakaan trollia, asioista olen muutaman avannut, harvakseltaan niitäkin. Rempasta on kyse.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole trolli, en ikinä joutaisi moista tempausta ruveta rustaamaan trollatakseni enkä ole ikinä avannut ainuttakaan trollia, asioista olen muutaman avannut, harvakseltaan niitäkin. Rempasta on kyse.

Merimieskirkossa on oma tunnelmansa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3205
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      27
      2253
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1839
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      26
      1698
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1401
    6. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1361
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1256
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1240
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1177
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      63
      1157
    Aihe