Olen 3 vuotta sitten valmistunut elintarvike insinööri, mies. Oli vaikea saada koulutusta vastaavaa työtä. Toki nyt sain väliaikaisen tuotekehittäjän apulaisen paikan. Palkka on huimat 1600 euroa kuukaudessa, kiinteänä, ylityökorvaukset vapaana tunti tunnista. Kuulun siis matalapalkka työntekijöihin. Suomessa miesten keskiansio on noin 2400-2500 euroa kuukaudessa.
Tuli mieleen että olisiko kannattanut hakea sellaiselle alalle, jossa on selkeät määräykset vähimmäispalkasta. Kuulun insinööriliittoon, joka tuntuu olevan ns VILLI liitto. Eli mitään minimipalkkoja ei tunneta, toki ei myöskään ylärajaa. Toisaalta voit tienata lain puitteissa 500 euroa/kk tai vaikkapa 5000 euroa/kk. Jos työntarjonta on niukkaa, on jonkin henkilön valittava jopa tuo 500 euroa/kk, ilman kitisemistä. Jos pyydät enemmän, on heti joku nahkansa halvalla myyvä oven takana tulemassa tilalle.
Mielipiteitä...
Insinöörin palkka
10
9272
Vastaukset
- RANE
... sentään töitä. SANO MUN SANONEEN!
- Jere
Insinöörejä on Suomi pullollaan. Sinulla sentään on töitä, josta hakea uutta työpaikkaa. Määrä laskee hintaa, eikö se ole ihan markkinatalouden perusperiaatteita.
Eipä monikaan insinööri tienaa sen enempää. Se on vain niin vaikea myöntää oma pieni palkkansa. Opiskeluajan kesätöissä tehtaassa tienaa enemmän kuin ikinä...- Migge1975
Itse olen BBA ja töissä tekniikka-alalla, projektikoordinaattorina. Liksa 2300 EUR/kk.
- hoitaja
Migge1975 kirjoitti:
Itse olen BBA ja töissä tekniikka-alalla, projektikoordinaattorina. Liksa 2300 EUR/kk.
paperitehtaalla 3500e/kk
koulutus: ammattikoulun rakennuslinja
Käykäähän pojat kouluja.....:) - insinöörin
hoitaja kirjoitti:
paperitehtaalla 3500e/kk
Käykäähän pojat kouluja.....:)3.230 e/kk ja yli kymmenen vuotta ollut töissä. Ei ole tullut pitkään aikaan muita kuin yleiskorotuksia .
- Kiinailmiö
insinöörin kirjoitti:
3.230 e/kk ja yli kymmenen vuotta ollut töissä. Ei ole tullut pitkään aikaan muita kuin yleiskorotuksia .
Tällä hetkellä 3800€/kk käteen.Lisäksi tietenkin päivärahat komennuspaikasta riippuen. Projekti inssinä ulkomailla yli 200päivää vuodessa.
- niitä
Kiinailmiö kirjoitti:
Tällä hetkellä 3800€/kk käteen.Lisäksi tietenkin päivärahat komennuspaikasta riippuen. Projekti inssinä ulkomailla yli 200päivää vuodessa.
... jotka myy oman ja työ kaveriensa työn Kiinaan tms. vain muutaman ulkomaankeikan takia?
Siirtää tietämyksen sinne ja sitten saa kenkää? - myp
hoitaja kirjoitti:
paperitehtaalla 3500e/kk
Käykäähän pojat kouluja.....:)Se on hyvä, että niille maksetaan ketkä viitsii tehdä viittä vuoroa. On se senverran kuluttavaa fyysisesti ja psyykkisestikin ainakin pitemmän päälle. Meikä ei tee koskaan muuta kun normaalia päivätyötä ja vain arkisin.
- Kiinailmiö
Kiinailmiö kirjoitti:
10 vuotta olen kiertänyt maailmaa enkä ole kenenkään töitä Suomesta vienyt, sillä suurimmaksi osaksi on asennettu Suomessa tehtyjä koneita ja laiteitta eli lähinnä luotu lisää töitä Suomeen. Minulla on sellainen käsitys että meikäläisistä on tällä hetkellä pulaa eli jos maailmankiertminen kiinnostaa niin kyllä tänne vielä mahtuu.
- Kupiainen
Kiinailmiö kirjoitti:
10 vuotta olen kiertänyt maailmaa enkä ole kenenkään töitä Suomesta vienyt, sillä suurimmaksi osaksi on asennettu Suomessa tehtyjä koneita ja laiteitta eli lähinnä luotu lisää töitä Suomeen. Minulla on sellainen käsitys että meikäläisistä on tällä hetkellä pulaa eli jos maailmankiertminen kiinnostaa niin kyllä tänne vielä mahtuu.
...insseistä ole sinun hommiisi. Ei riitä käytännön kielitaito tai muuten vaan ei sopeudu vieraisiin kulttuureihin. Sitä paitsi tuosta liksastasi päätellen olet ammattimies. Kyllä insinöörinäkin voi tienata jos valitsee hommansa oikein ja hallitsee sen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483130Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272894- 1212326
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111316
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121083- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802