Romahdus on alkanut

Anonyymi

https://www.hs.fi/talous/art-2000006319792.html
https://yle.fi/uutiset/3-11065940

"asunnosta voi olla pahimmillaan velkaa enemmän kuin sen myyntihinta olisi tänä päivänä"

Näin se meni viimeksikin. Jossain vaiheessa pankki alkaa kysellä lisävakuuksia, ja mikäli niitä ei ole, pakkohuutokaupataan asunto pankinjohtajan veljelle huomattavaan alihintaan.

Turha on myöskään rauhoitella ihmisiä, että kyllä hinta nousee kunhan vain asut Helsingissä. Näin se meni viimeksikin: romahdus alkoi ensin muualta ja lopuksi romahti Helsingissä kaikkein pahiten.

Eihän rommaus kiva asia ole enkä toivo kenellekään kurjuutta, mutta onhan kaikki merkit ollut nähtävissä jo pitkään. Hintataso on kuplaantunut ja samaan aikaan työehtoshoppaillaan palkkoja puoleen. Harva nuorempi edes tietää mikä on palkankorotus. Onko se jotain jota joskus ovat jotkut saaneet ennen Loimaan kassan keksimistä? Miksei näy omassa tilinauhassa? Miksei kukaan taistele minulle parempaa palkkaa, kyllä minulle se kuuluisi kun olen niin ahkerakin?

Ja kun palkat eivät nouse vaan laskevat, laskevat myös vanhojen asuntojen hinnat.

Kyllä näyttää pahalta tässä nyt.

t. Se on täällä nyt

102

753

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Joko taas on alkanut, koska seuraavan kerran?

    • Anonyymi

      Nytkö se taas alkoi? Onko minunkin asuntoni nyt suorastaan arvoton? En tosin ole myymässä kun tykkään asua velattomassa omistuasunnossa ja maksaa pientä vastiketta. Tämähän on mitä parhain uutinen kuitenkin tyhjätaskuille kun nyt asunnot ovat melkein ilmaisia. Ei kun ostoksille. Tai ehkä kannattaa odottaa vielä muutama vuosi jos vaikka maksavat siitä että suostuu ottamaan asunnon vastaan

      • Anonyymi

        kannattaa ostaa useampi kämppä kerralla kun hinnat ovat kerran romahtaneet


    • Anonyymi

      Pitäisikö vanhasta asunnosta maksaa uuden hinta ja miksi? Asunto on kulutustavara kuten moni muukin ja kyllähän asumisella on aina hintansa oli asunto oma tai vuokrattu, Kyllä ok-talon arvo saakin olla jo lähes nolla 40-50 vuotta vanhana.

      • Anonyymi

        Se on jo tosi halpa jos lähes nolla. Niitä kannattaa hamstrata heti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on jo tosi halpa jos lähes nolla. Niitä kannattaa hamstrata heti

        Kaikki siitä yli onkin jo voittoa. Varovasti arvioiden voi laskea asumisen arvoksi vähintään 500 €/kk eli se tekee 40 vuodessa jo 240000 €. Turha valittaa, jos ja kun mörskästä ei saa hyvää hintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki siitä yli onkin jo voittoa. Varovasti arvioiden voi laskea asumisen arvoksi vähintään 500 €/kk eli se tekee 40 vuodessa jo 240000 €. Turha valittaa, jos ja kun mörskästä ei saa hyvää hintaa.

        Missä näitä olikaan myynnissä?


      • Anonyymi

        Eli tällä logiikalla esim Helsingin vanhin talo on halvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli tällä logiikalla esim Helsingin vanhin talo on halvin.

        Koskeeko joku rommaus mielestäsi Helsingin keskustan vanhoja arvoasuntoja. Rommaus on nyt totuutta saviasukeilla.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koskeeko joku rommaus mielestäsi Helsingin keskustan vanhoja arvoasuntoja. Rommaus on nyt totuutta saviasukeilla.

        Eli asunto ei sitten olekaan kulutustavaraa, vaan tärkein asunnon hintaa määrittävä tekijä on sijainti.


      • Anonyymi

        Ostin 100-vuotta vanhan talon 2013. Sain lähes ilmaiseksi. Olen tehnyt pieniä tasonnosto päivityksiä aina silloin kun on huvittanut.
        Viime kesänä ostin läheltä rantapaikan johon rakennan riittävän kokoisen II - asunnon / huvilan rantasaunoineen yms, mihin ajattelin ottaa lisärahoitusta pankin kautta 25000e.
        Tämän vuoksi pankki arvioitutti tuon vanhan kotitalon ja kappas... arvo olikin lähes kymmenkertainen ostohintaan verrattuna? Tietysti vain vakuusarvo. Ei ole tarkoitus myydä kotia mihinkään.
        Pankki pyysi arviota omalta välittäjältään sekä yksityiseltä. Molemmilla arvio arvosta lähes identtinen.
        Tällä logiikalla kotitalon arvo nousee aika paljon seuraavan sadan vuoden aikana.


    • Anonyymi

      Vanhoilla ihmisillä on piintynyt kuvitelma että asunnon arvo säilyy.
      Jostain syystä myytävistä asunnoista ei löydy kuntotarkasturaportteja .Joudun arvioimaan asunnon todellista arvoa pääasiassa rakennusvuoden perusteella.
      Potentiaalisia ostokohteita tällä hetkellä vain pienissä kunnissa mutta olen tottunut asumaan kaupunkialueella joten asunnon osto siirtyy kunnes myyjät osaavat teetättää kuntotarkastuksen ja hinta on suhteessa asunnon kuntoon ja ikään.

      • Anonyymi

        Tulee vähemmän jälkivaatimuksia ja kustannuksia, kun myy vanhan ok-talon purkukuntoisena.


    • Anonyymi

      Nyt kun hinnat ovat jälleen romahtaneet niin siitä vain ostelemaan.

    • Anonyymi

      Olemme aikoinaan rakentaneet omakotitalon vilppulaan ja ei sen arvo ole mihinkään kadonnut, -79 tehty tiil ija betonitalo maksoi aikoinaan viiden vuoden palkan verran(konttoripäällikön palkka) ei talo savuna ilmaan haihdu ja kyllä tämän tiilitaon arvo nyt tänä päivänä 250 tuhatta ei sen alle yhtikäs mitään.
      Turhaa porua ja peloittelua.

      • Anonyymi

        Puhalla hanuriis. Puolet tuosta on hinta, millä se saattaisi pitkän myynnin jälkeen mennä, jos silläkää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhalla hanuriis. Puolet tuosta on hinta, millä se saattaisi pitkän myynnin jälkeen mennä, jos silläkää.

        Hep, sanoisin että jossain mänttä-vilppulassa tuommoisen talon saa 30 tonnilla, ehkä 50 donaa jos kunnostettu ja saa myytyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hep, sanoisin että jossain mänttä-vilppulassa tuommoisen talon saa 30 tonnilla, ehkä 50 donaa jos kunnostettu ja saa myytyä.

        Arvo käytännössä tuolla suunnalla tontilla eli 1500€. Voin tulla huomenna tekemään paprut mutta talon viette pois ostan tuon tontin vain.


      • Anonyymi

        Totta se on: vuosipalkkaa -79 saattoi olla 100 000 markkaa, eli 500 000mk eli vajaa 100 000 euroa.
        Inflaation verran olet hävinnyt, mutta sitä se asuminen on. Ihan hyvin silti.


    • Anonyymi

      Taloja on monenlaisia ja hintojakin, kuten sanoin itse itselle tehyt kivitalo, tiilimuuraus ja betonirunko ja asuinpintaa 180 neliötä, tontti oma 900 neliötä.
      Talo kunnostettu pesutilat, sauna uudet, keittiö koneineen uusi, autotalli uusittu, piha hieno pensaat ja puut ja terassi.
      Talon runko ja vesikatto tarkastettu ja huippukunnossa parempi kuin uusi kun vankast tehty rakenne ja käsityönä tehty.
      Tämmöistä taloa saa hakea ja hinta on vähintään 250 tuhatta, jos olisi tämä talo helsingissä niin hinta ollsi miljoona euroa mutta vilppulassa hinta tämä.

      • Anonyymi

        Vilppula on helveetin kaukana kaikesta joten miksi kukaan edes ostaisi sieltä yhtään mitään?


      • Anonyymi

        https://www.etuovi.com/kohde/n26877

        Tuossa uudempi, huomattavasti isommalla tontilla, neliöitä melkein sama määrä, remppaa tehty, ja hintapyynti alle puolet sinun ylihinnoitellusta läävästä.
        Pahimpia pieleenarvioijia on juuri nämä itse talonsa tehneet, kun eivät tajua, että ostaja laskee sille myyjän tunnearvolle korkeintaan 0 euroa.
        Ihan turha kuvitella tuollaisia yli 200 tonnin hintoja, et tule ikinä saamaan sitä, lähimainkaan.


      • Anonyymi

        Mitä kallilmpi hintapyyntö, sen huonommin menee kaupaksi. Ei tuo ole sijoitusasunto todellakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.etuovi.com/kohde/n26877

        Tuossa uudempi, huomattavasti isommalla tontilla, neliöitä melkein sama määrä, remppaa tehty, ja hintapyynti alle puolet sinun ylihinnoitellusta läävästä.
        Pahimpia pieleenarvioijia on juuri nämä itse talonsa tehneet, kun eivät tajua, että ostaja laskee sille myyjän tunnearvolle korkeintaan 0 euroa.
        Ihan turha kuvitella tuollaisia yli 200 tonnin hintoja, et tule ikinä saamaan sitä, lähimainkaan.

        Sinä et siis osta ja minä en myy sinulle, silloin hinta on sopiva, mutta minä myyn jollekin muulle ja hinta on tästä hienosta ja uuta paremmasta talosta 250 tuhatta euroa.
        Vilppula on hyvä paikka ei mikään slummi ja kaikki palvelut löytyy ja loput automatkan päässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et siis osta ja minä en myy sinulle, silloin hinta on sopiva, mutta minä myyn jollekin muulle ja hinta on tästä hienosta ja uuta paremmasta talosta 250 tuhatta euroa.
        Vilppula on hyvä paikka ei mikään slummi ja kaikki palvelut löytyy ja loput automatkan päässä.

        Minulla on kilvetön 86 Corolla kesämökin pihassa, ruosteessa aika pahasti. Jos se olisi Ferrari, se maksaisi monta sataa tuhatta. Tästä saat reilulla alennuksella hintaan 50 tonnia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        https://www.etuovi.com/kohde/n26877

        Tuossa uudempi, huomattavasti isommalla tontilla, neliöitä melkein sama määrä, remppaa tehty, ja hintapyynti alle puolet sinun ylihinnoitellusta läävästä.
        Pahimpia pieleenarvioijia on juuri nämä itse talonsa tehneet, kun eivät tajua, että ostaja laskee sille myyjän tunnearvolle korkeintaan 0 euroa.
        Ihan turha kuvitella tuollaisia yli 200 tonnin hintoja, et tule ikinä saamaan sitä, lähimainkaan.

        Onpas halvalla tehty. Oikeasti. Jos on rempattu, niin miten voi olla sähköpatterit vielä seinällä?

        Vähän epäilen, että remppa sisälsi pelkät sisäpinnat, eikä niitäkään kokonaan, kun näyttäisi olevan vielä lastulevyä osa seinistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on kilvetön 86 Corolla kesämökin pihassa, ruosteessa aika pahasti. Jos se olisi Ferrari, se maksaisi monta sataa tuhatta. Tästä saat reilulla alennuksella hintaan 50 tonnia.

        Kateus on perisynti, älä viitsi omalla työllä rakensin aikoinaan talon vlppulaan ei tarvitse kadehtia kun itse et ole pärjännyt.
        Oman talon pöydässä on ihmisen hyvä istua ja kyllä tällä talolla on arvonsa ja se on 250 tuhatta näin välittäjäkin arvioi jos myisin.
        Kyllähän vanhassa corollassa voi asua , mutta mieluummin minä omassa talossa ja ota ryyppy murheeseen ja täkkejä corollaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kateus on perisynti, älä viitsi omalla työllä rakensin aikoinaan talon vlppulaan ei tarvitse kadehtia kun itse et ole pärjännyt.
        Oman talon pöydässä on ihmisen hyvä istua ja kyllä tällä talolla on arvonsa ja se on 250 tuhatta näin välittäjäkin arvioi jos myisin.
        Kyllähän vanhassa corollassa voi asua , mutta mieluummin minä omassa talossa ja ota ryyppy murheeseen ja täkkejä corollaan.

        Hah hah haa. Välittäjän arviot syrjäkylillä voi jättää ihan omaan arvoonsa. Sun ladon arvo on ehkä 20-30 000. Siitä vaan myymään niin näet karmean totuuden.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Onpas halvalla tehty. Oikeasti. Jos on rempattu, niin miten voi olla sähköpatterit vielä seinällä?

        Vähän epäilen, että remppa sisälsi pelkät sisäpinnat, eikä niitäkään kokonaan, kun näyttäisi olevan vielä lastulevyä osa seinistä.

        Golfpallossako sinä reppana asut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hah hah haa. Välittäjän arviot syrjäkylillä voi jättää ihan omaan arvoonsa. Sun ladon arvo on ehkä 20-30 000. Siitä vaan myymään niin näet karmean totuuden.

        Huvittavaa, olet varsinainen spede olevinasi, johan tampereella maksaa vanha yksiökin paljon enemmän ja tässä on kyse hyväkuntoisesta isosta omakotitalosta vilppulassa pirkanmaalla ei hyvää päivää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Golfpallossako sinä reppana asut?

        En, vaan omakotitalossa. Kiitos kysymästä.

        Mutta eiväthän sähköpatterit ole tätä vuosituhatta. Lattialämmitys, joko sähköisenä tai nestekierrolla (tai ilmakierrolla) on pari kertaluokkaa mukavampi, eikä häiritse huonekaluja sijoiteltaessa.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        En, vaan omakotitalossa. Kiitos kysymästä.

        Mutta eiväthän sähköpatterit ole tätä vuosituhatta. Lattialämmitys, joko sähköisenä tai nestekierrolla (tai ilmakierrolla) on pari kertaluokkaa mukavampi, eikä häiritse huonekaluja sijoiteltaessa.

        Utanroloste, vettarode ven ode, vejakkisude , velehtelijåvade ja vetumade vetjapade


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        En, vaan omakotitalossa. Kiitos kysymästä.

        Mutta eiväthän sähköpatterit ole tätä vuosituhatta. Lattialämmitys, joko sähköisenä tai nestekierrolla (tai ilmakierrolla) on pari kertaluokkaa mukavampi, eikä häiritse huonekaluja sijoiteltaessa.

        vettarode, vetupatjamode, vevakkisude, vierolede


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huvittavaa, olet varsinainen spede olevinasi, johan tampereella maksaa vanha yksiökin paljon enemmän ja tässä on kyse hyväkuntoisesta isosta omakotitalosta vilppulassa pirkanmaalla ei hyvää päivää.

        Sijainti, sijainti, sijainti. Tampereella yksiökin on puolet arvokkaampi kuin sun lato keskellä ei mitään. 70-luvun lato tolla sijainnilla, arvo ehkä juuri tuo 20-30 000 max.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et siis osta ja minä en myy sinulle, silloin hinta on sopiva, mutta minä myyn jollekin muulle ja hinta on tästä hienosta ja uuta paremmasta talosta 250 tuhatta euroa.
        Vilppula on hyvä paikka ei mikään slummi ja kaikki palvelut löytyy ja loput automatkan päässä.

        Siis et myy kenellekään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huvittavaa, olet varsinainen spede olevinasi, johan tampereella maksaa vanha yksiökin paljon enemmän ja tässä on kyse hyväkuntoisesta isosta omakotitalosta vilppulassa pirkanmaalla ei hyvää päivää.

        Mitä se TRE tähän kuuluu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vilppula on helveetin kaukana kaikesta joten miksi kukaan edes ostaisi sieltä yhtään mitään?

        Jos on töissä esim. Vilppulassa niin ei kannata ostaa asuntoa Eirasta kun on liian pitkä työmatka.
        Ja sitäpaitsi kaikki Eiran asunnot on homeessa. Jokaisessa alueen talossa kananpaskaeristeet mitä homeessa sekä täynnä erilaisia loisia joista ei enää pääse eroon edes myrkyttämäll. Koskee kaikkia taloja jotka rakennettu ennen vuotta 1960.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sijainti, sijainti, sijainti. Tampereella yksiökin on puolet arvokkaampi kuin sun lato keskellä ei mitään. 70-luvun lato tolla sijainnilla, arvo ehkä juuri tuo 20-30 000 max.

        Sijainti, sijainti ja sijainti. Hmmm...
        Tammikuun lopulla tehdyn laajan tutkimuksen mukaisesti sijainti ei ole kovin tärkeä pointti asuntoa ja asuinpaikkaa valitessa.
        Edelle menee mm. asumiskustannukset ja kulkuyhteydet sekä tarjolla olevat puitteet kustannuksineen. Myös turvallisuus painoi paljon.
        Jos asuu esim kaupungin keskustassa voi työmatka olla ajallisesti aika pitkä vaikka matkana lyhyt.
        Punavuoresta esim. Tapanilaan meni aikanaan reilusti yli puoli tuntia per suunta. En tiedä mikä tilanne nykyään kun asun Tapanilassa. Työmatka nyt 1 minuutti.


    • Anonyymi

      Omakotitaloissa on selkeä linja myynti-ilmoituksissa. Kun laittaa järjestykseen niin, että ensin näkyy vanhimmat ilmoitukset. lähes 100 prosenttia kohteista on sellaisia, että niitä yrittää omistaja itse kaupata ilman välittäjää, ja hinnasta näkee heti, että on pahasti pielessä.

      • Anonyymi

        Välillä oikein naurattaa, kun näitä putkahtelee myyntiin. Heti näkee jo hinnasta, että in your dreams. Näitä sitten koittavat aikansa myydä. Aika-ajoin hintaa hieman laskevat, mutta lopulta pitkään myynnissä olleina eivät mene enää herkästi kaupaksi vaikka laskevat hintaakin.


    • Anonyymi

      Kyllä Mänttä-Vilppulassa voi saada tuon hinnan talosta helpostikin koska tampereen kasvukeskus kuitenkin ajomatkan päässä, myin itse mäntyharjulta talon 2003 rakennetun yli kahdellasadallatuhannella eurolla ja talokaupppa käy sieläkin suunnalla.
      Ostin uuden talon aika rapeankin kohtuuhinnalla punkaharjulta koska savonlinnan ympäristö on varmaankin kauneinta suomea..
      Talokauppa on kuin leipäkauppa aina joku ostaa ja joku myy ellei nyt ihan kainuun metsiin mennä.

      • Anonyymi

        Savonlinna on hieno, aivan huippu mutta talous kuralla ja muuttotappio kun kok sanni lopetti mm korkeakoulutuksen siellä eli törkyturpa politiikka.
        Mänttä on kaukana tampereesta taitaa jopa Jyvskylä olla lähempänä ja onko siellä yleensä mitään, edes lenkeilymahdollisuuksia?


      • Anonyymi

        Noi ajat on mennyttä. Syrjäkylillä kuten joku Mänttä-Vilppula ei hinnat nouse vaan kokee dramaattisen laskun. On jo kokenut. Sunlaiset hörhöt on tippuneet hintajunasta jo ajat sitten eikä siihen enää nousua ole.


      • Anonyymi

        Tuo pelle onkin kauppaamassa 79 rakennettua korsua. Pitää olla todella sutki kauppamies että saa yli 100 tonnia sellaisesta.

        Tuolla budjettilla vaikka Ylöjärveltä huomattavasti uudempi:

        https://www.etuovi.com/kohde/9733199

        Kyllä tuo mänttä-vilppulan kylähullu on jo kelkasta pudonnut ja pää edellä näemmä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo pelle onkin kauppaamassa 79 rakennettua korsua. Pitää olla todella sutki kauppamies että saa yli 100 tonnia sellaisesta.

        Tuolla budjettilla vaikka Ylöjärveltä huomattavasti uudempi:

        https://www.etuovi.com/kohde/9733199

        Kyllä tuo mänttä-vilppulan kylähullu on jo kelkasta pudonnut ja pää edellä näemmä...

        Vertaat siis Ylöjärveä ja Vilppulaa, vähän sama kuin vertaisit helsingin länsimäkeä vastaan westend eli ei päätä häntää.
        Minähän kirjoitin että rakensin taloni itse ei ole elementtitalo ja kunnolla tehty mm tiiliseinän välissä on koolinki ja ilmarako eli oikeaoppisesti tehty jo vuonna 1979 ja talo ei homehdu, ei ole valesokkelia vaan kunnon perustus ja talo tehty viimeisen päälle.
        Tämän tasoista taloa saa hakea on vilppulan paras ja suomen paras ja päivitetty pinnat, hintataso on 250 tuhatta ja se ei ole paha hinta ja jos ostaa haluat niin käteiskauppa nopeasti niin voin pari tonnia tulla vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vertaat siis Ylöjärveä ja Vilppulaa, vähän sama kuin vertaisit helsingin länsimäkeä vastaan westend eli ei päätä häntää.
        Minähän kirjoitin että rakensin taloni itse ei ole elementtitalo ja kunnolla tehty mm tiiliseinän välissä on koolinki ja ilmarako eli oikeaoppisesti tehty jo vuonna 1979 ja talo ei homehdu, ei ole valesokkelia vaan kunnon perustus ja talo tehty viimeisen päälle.
        Tämän tasoista taloa saa hakea on vilppulan paras ja suomen paras ja päivitetty pinnat, hintataso on 250 tuhatta ja se ei ole paha hinta ja jos ostaa haluat niin käteiskauppa nopeasti niin voin pari tonnia tulla vastaan.

        Sillä ei ole mitään väliä, miten sun lato on tehty. Se on väärässä paikassa, keskellä ei mitään. Pitkä matka keskuksiin. 250 tuhatta tolla sijainnilla on sun omaa toiveunta ja välittäjän suoranaista kusetusta. Saahan sitä pyytää mutta näet karun todellisuuden kun yrität myydä :D


      • Anonyymi

        Mikä hiton ajomatka 90km on?! Tohon Tampereen ja Vilppulan väliin mahtuu vaikka koko Suomen väestö moneen kertaan. Vilppula vielä niin pieni paikka, että varmaan kirkonkylältä kaupatkin lähtee pian. Arvoa sama kuin missä vaan tuppukylässä. 250te on upouuden hinta tuolta, edellyttäen, että sinne joku ylipäätään haluaa muuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä hiton ajomatka 90km on?! Tohon Tampereen ja Vilppulan väliin mahtuu vaikka koko Suomen väestö moneen kertaan. Vilppula vielä niin pieni paikka, että varmaan kirkonkylältä kaupatkin lähtee pian. Arvoa sama kuin missä vaan tuppukylässä. 250te on upouuden hinta tuolta, edellyttäen, että sinne joku ylipäätään haluaa muuttaa.

        Jos jonnekin Vilppulaan rakentaa uuden talon 250 000, ei varmasti saa omiaan takaisin koskaan. Ne ajat oli ja meni kun joku typerys maksoi vanhaa rahaa lähes puolitoista miljoonaa markkaa talosta.

        Esimerkkitapauksessa talon omistajaa harmittaa omaisuutensa arvon menettäminen ja yrittää ymmärrettävästi puolustaa sitä. On vaan tuomittu häviämään jo lähtökohtaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos jonnekin Vilppulaan rakentaa uuden talon 250 000, ei varmasti saa omiaan takaisin koskaan. Ne ajat oli ja meni kun joku typerys maksoi vanhaa rahaa lähes puolitoista miljoonaa markkaa talosta.

        Esimerkkitapauksessa talon omistajaa harmittaa omaisuutensa arvon menettäminen ja yrittää ymmärrettävästi puolustaa sitä. On vaan tuomittu häviämään jo lähtökohtaisesti.

        Juu, tuonne kun rakentaa, niin lähtökohtaisesti pitää asua hautaan asti. Sitten aikanaan kannetaan tapulin taakse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos jonnekin Vilppulaan rakentaa uuden talon 250 000, ei varmasti saa omiaan takaisin koskaan. Ne ajat oli ja meni kun joku typerys maksoi vanhaa rahaa lähes puolitoista miljoonaa markkaa talosta.

        Esimerkkitapauksessa talon omistajaa harmittaa omaisuutensa arvon menettäminen ja yrittää ymmärrettävästi puolustaa sitä. On vaan tuomittu häviämään jo lähtökohtaisesti.

        Se 250ke on aikalailla rakennuskustannus, joten jos nyt joku haluaa uudessa asua, niin about sen verran pitää maksaa. Ellei satu löytämään epätoivoista myyjää, joka myy alle omakustannuksen. Mikä on hyvin mahdollista, mutta tuurissaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se 250ke on aikalailla rakennuskustannus, joten jos nyt joku haluaa uudessa asua, niin about sen verran pitää maksaa. Ellei satu löytämään epätoivoista myyjää, joka myy alle omakustannuksen. Mikä on hyvin mahdollista, mutta tuurissaan.

        Mutta vuoden -79 talosta ei tuolla kyllä saa kuin tuurilla satatonnia, ja sekin jos heti myy, ensi vuonna se on taas muutaman tonnin vähemmän. Paitsi jos on oma ranta, niin voi saada enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta vuoden -79 talosta ei tuolla kyllä saa kuin tuurilla satatonnia, ja sekin jos heti myy, ensi vuonna se on taas muutaman tonnin vähemmän. Paitsi jos on oma ranta, niin voi saada enemmän.

        Kovasti on kateellista porukkaa, hoh, hoijaa, itse olen taloni tehnyt ja maksanut ja velkaa ei ole euroakaan, hyvä ja halpa asua ja jos myyn niin hinta on kyllä lähempänä 250 tuhatta ja talo on laadukas ja tarkatettu ja silloin kun rakensin niin kunnan rakennusmestari kehui että harvoin näin hyvin tehytä taloa ja suunnistelmaa näkee.
        Näin vilppulassa päivää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kovasti on kateellista porukkaa, hoh, hoijaa, itse olen taloni tehnyt ja maksanut ja velkaa ei ole euroakaan, hyvä ja halpa asua ja jos myyn niin hinta on kyllä lähempänä 250 tuhatta ja talo on laadukas ja tarkatettu ja silloin kun rakensin niin kunnan rakennusmestari kehui että harvoin näin hyvin tehytä taloa ja suunnistelmaa näkee.
        Näin vilppulassa päivää.

        Ei tässä kukaan sulle kateellinen ole. Säälittää lähinnä tuollainen harhaluulo omaisuutensa arvosta kun et seuraa mitä markkinoilla tapahtuu. Kun laitat talon myyntiin niin pettymys tulee tuolla hinta-arviolla olemaan valtava. Jaksamisia vaan romahduksen keskelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kovasti on kateellista porukkaa, hoh, hoijaa, itse olen taloni tehnyt ja maksanut ja velkaa ei ole euroakaan, hyvä ja halpa asua ja jos myyn niin hinta on kyllä lähempänä 250 tuhatta ja talo on laadukas ja tarkatettu ja silloin kun rakensin niin kunnan rakennusmestari kehui että harvoin näin hyvin tehytä taloa ja suunnistelmaa näkee.
        Näin vilppulassa päivää.

        Sun täytyy olla vaan trolli. Mutta joka tapauksessa kyllä mä kadehdin niitä, joilla on miljoonakämppä Eirassa, enkä maalla lahoavan murjun omistajia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vertaat siis Ylöjärveä ja Vilppulaa, vähän sama kuin vertaisit helsingin länsimäkeä vastaan westend eli ei päätä häntää.
        Minähän kirjoitin että rakensin taloni itse ei ole elementtitalo ja kunnolla tehty mm tiiliseinän välissä on koolinki ja ilmarako eli oikeaoppisesti tehty jo vuonna 1979 ja talo ei homehdu, ei ole valesokkelia vaan kunnon perustus ja talo tehty viimeisen päälle.
        Tämän tasoista taloa saa hakea on vilppulan paras ja suomen paras ja päivitetty pinnat, hintataso on 250 tuhatta ja se ei ole paha hinta ja jos ostaa haluat niin käteiskauppa nopeasti niin voin pari tonnia tulla vastaan.

        Ennemmin ostaisin pakettitalon Ylöjärveltä(Westend) kuin sinun 70-luvun korsun Vilppulasta(Länsimäki).

        Sinun koolingeille on ihan vitun sama. 100 tonnia on jo kova sana talosta keskeltä ei mitään, alle 10 tuhannen asukkaan kylästä. Sinunlaisia idiootteja on etuovi.com täynnä, vuodesta toiseen samat dorkat yrittää saada korsunsa kaupaksi, mutta kun kukaan ei osta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vertaat siis Ylöjärveä ja Vilppulaa, vähän sama kuin vertaisit helsingin länsimäkeä vastaan westend eli ei päätä häntää.
        Minähän kirjoitin että rakensin taloni itse ei ole elementtitalo ja kunnolla tehty mm tiiliseinän välissä on koolinki ja ilmarako eli oikeaoppisesti tehty jo vuonna 1979 ja talo ei homehdu, ei ole valesokkelia vaan kunnon perustus ja talo tehty viimeisen päälle.
        Tämän tasoista taloa saa hakea on vilppulan paras ja suomen paras ja päivitetty pinnat, hintataso on 250 tuhatta ja se ei ole paha hinta ja jos ostaa haluat niin käteiskauppa nopeasti niin voin pari tonnia tulla vastaan.

        Helsingissä ei ole länsimäkeä, tarkoitat varmaan vantaata? Että morot vaan sinne pellon reunaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsingissä ei ole länsimäkeä, tarkoitat varmaan vantaata? Että morot vaan sinne pellon reunaan...

        Ei Westendkään Helsingissä ole, tiedoksi vaan. Toi sun kämpän hinta-arvio on täysin pielessä. Kukaan ei maksa jossain Vilppulassa (missä helvetissä sekin on?) talosta neljännesmiljoonaa euroa. Ja vielä vuonna 1979 rakennettu vanha paska. Sun täytyy olla trolli tai täysi idiootti noine luuloinesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Westendkään Helsingissä ole, tiedoksi vaan. Toi sun kämpän hinta-arvio on täysin pielessä. Kukaan ei maksa jossain Vilppulassa (missä helvetissä sekin on?) talosta neljännesmiljoonaa euroa. Ja vielä vuonna 1979 rakennettu vanha paska. Sun täytyy olla trolli tai täysi idiootti noine luuloinesi.

        Samaa helsinkiä on oli vantaa tai ei ei se paska muutu mihinkään rajan yli kävelemällä.
        Tämmöistä taloa ei saa helsingistä alle miljoonalla, tiilitalo ja vankka runko ei homeinen puurunko
        Talon arvo ei katoa mihinkään jos kuntarajan yli mennään, vilppulasta ajaa tunnissa ja vartissa tampereelle eli työssäkäyntialuetta ei tämmöisitä taloa kukaan halvalla myy ostaja löytyy tällä rahalla jos myyn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa helsinkiä on oli vantaa tai ei ei se paska muutu mihinkään rajan yli kävelemällä.
        Tämmöistä taloa ei saa helsingistä alle miljoonalla, tiilitalo ja vankka runko ei homeinen puurunko
        Talon arvo ei katoa mihinkään jos kuntarajan yli mennään, vilppulasta ajaa tunnissa ja vartissa tampereelle eli työssäkäyntialuetta ei tämmöisitä taloa kukaan halvalla myy ostaja löytyy tällä rahalla jos myyn.

        Mitä helvettiä se tähän liittyy, paljonko tuollainen korsu maksaisi Helsingissä? Fakta on se, että yli tunnin ajomatkan päässä Tampereelta tuo talo on täysin arvoton. Se on täysin väärässä paikassa nykymittapuulla, sitä ei tule kukaan ostamaan ikinä. Sijainti, sijainti, sijainti, vasta sen jälkeen ratkaisee muut seikat, kun ostaja katselee, mihin rahansa laittaa kiinni. Nyt eletään vuotta 2019, mutta sinulla on kalenteri edelleen vuodessa 1979.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa helsinkiä on oli vantaa tai ei ei se paska muutu mihinkään rajan yli kävelemällä.
        Tämmöistä taloa ei saa helsingistä alle miljoonalla, tiilitalo ja vankka runko ei homeinen puurunko
        Talon arvo ei katoa mihinkään jos kuntarajan yli mennään, vilppulasta ajaa tunnissa ja vartissa tampereelle eli työssäkäyntialuetta ei tämmöisitä taloa kukaan halvalla myy ostaja löytyy tällä rahalla jos myyn.

        Pyydä muutamaa välittäjää tekemään maksuton arviokäynti. Saat vähän perstuntumaa siitä, mitä paikalliset välittäjät arvioivat talon arvoksi. Se ei velvoita laittamaan myyntiin. Tietävät kyllä, millä hinnalla vastaavia taloja on siellä myyty tai jäänyt myyjälle käsiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä helvettiä se tähän liittyy, paljonko tuollainen korsu maksaisi Helsingissä? Fakta on se, että yli tunnin ajomatkan päässä Tampereelta tuo talo on täysin arvoton. Se on täysin väärässä paikassa nykymittapuulla, sitä ei tule kukaan ostamaan ikinä. Sijainti, sijainti, sijainti, vasta sen jälkeen ratkaisee muut seikat, kun ostaja katselee, mihin rahansa laittaa kiinni. Nyt eletään vuotta 2019, mutta sinulla on kalenteri edelleen vuodessa 1979.

        Ei mitään kun helsingistä puhutaa mutta kun tunnin vartin ajomatkan päässä tampereella yksiö maksaa 140 tuhatta euroa ja tämmöinen omakotitalo 350 tuhatta niin kyllä vilppulasta saa 250 tuhannen hinnan talosta kun talo on kunnossa, eri asiat ovat huonokuntoiset talot niillä ei ole arvoa
        Vilppula on mininverroin parempi paikka kuin helsinki täällä on oma rauha ja ruokakaupat löytyvät kaikki ja ei ole rikollisuutta ja häiriöitä.
        suosittelen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mitään kun helsingistä puhutaa mutta kun tunnin vartin ajomatkan päässä tampereella yksiö maksaa 140 tuhatta euroa ja tämmöinen omakotitalo 350 tuhatta niin kyllä vilppulasta saa 250 tuhannen hinnan talosta kun talo on kunnossa, eri asiat ovat huonokuntoiset talot niillä ei ole arvoa
        Vilppula on mininverroin parempi paikka kuin helsinki täällä on oma rauha ja ruokakaupat löytyvät kaikki ja ei ole rikollisuutta ja häiriöitä.
        suosittelen.

        Sä olet kyllä typerä trolli jopa tämänkin peräreikäpalstan mittareilla :D

        Vielä kerran, jossain Vilppulassa, siis ei missään, ei kukaan maksa sun -79 vuosimallin talosta edes 100 000 euroa. Täällä esitetty 30 000 on se realistisempi kauppahinta. Hyvällä säkällä 50 000, jos on oikein tyhmä ostaja.

        Se mikä sun mielestä on Vilppulan peräreiässä hyvää, ei vastaa nykyasujien mielihaluja. Sä olet vain tippunut asuntomarkkinoiden kyydistä vanhoine luuloinesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mitään kun helsingistä puhutaa mutta kun tunnin vartin ajomatkan päässä tampereella yksiö maksaa 140 tuhatta euroa ja tämmöinen omakotitalo 350 tuhatta niin kyllä vilppulasta saa 250 tuhannen hinnan talosta kun talo on kunnossa, eri asiat ovat huonokuntoiset talot niillä ei ole arvoa
        Vilppula on mininverroin parempi paikka kuin helsinki täällä on oma rauha ja ruokakaupat löytyvät kaikki ja ei ole rikollisuutta ja häiriöitä.
        suosittelen.

        Tuollaisille pitäisi jo määrätä edunvalvoja. Et selvästikään ole ihan täysipäinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sä olet kyllä typerä trolli jopa tämänkin peräreikäpalstan mittareilla :D

        Vielä kerran, jossain Vilppulassa, siis ei missään, ei kukaan maksa sun -79 vuosimallin talosta edes 100 000 euroa. Täällä esitetty 30 000 on se realistisempi kauppahinta. Hyvällä säkällä 50 000, jos on oikein tyhmä ostaja.

        Se mikä sun mielestä on Vilppulan peräreiässä hyvää, ei vastaa nykyasujien mielihaluja. Sä olet vain tippunut asuntomarkkinoiden kyydistä vanhoine luuloinesi.

        Vuosi 79 oli hyvää aikaa ja silloin tehtiin kunnon taloja, minulla oli kaksi timantinkovaa timpuria apuna ja tehtiin viimeisen päälle ei ole korttitalo vaan kiveä ja kestää sukupolvelta toiselle.
        Talolla on arvonsa ja suunsoittosi ei sitä poista, alakielistä on kommnetointisi ja huomaa että mitään asiantuntemusta sinulla ei ole omakotitaloja kohtaan.
        hometalossa ei ole tuulensuojalevyjä ei ilmanvaihtoa ei ilmarakoja, sinun töllisi taitaa olla sellainen ja sillä ei ole arvoa vain purkuarvo vaikka ollsi siellä helsingissä, hyvää yötä mölli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuosi 79 oli hyvää aikaa ja silloin tehtiin kunnon taloja, minulla oli kaksi timantinkovaa timpuria apuna ja tehtiin viimeisen päälle ei ole korttitalo vaan kiveä ja kestää sukupolvelta toiselle.
        Talolla on arvonsa ja suunsoittosi ei sitä poista, alakielistä on kommnetointisi ja huomaa että mitään asiantuntemusta sinulla ei ole omakotitaloja kohtaan.
        hometalossa ei ole tuulensuojalevyjä ei ilmanvaihtoa ei ilmarakoja, sinun töllisi taitaa olla sellainen ja sillä ei ole arvoa vain purkuarvo vaikka ollsi siellä helsingissä, hyvää yötä mölli.

        Talolla on arvonsa. Mutta ei se arvo mitä sinä luulet ja hourailet.

        Sanotaanko, että 30 000 tonttua on realistinen arvo. Huonolla säkällä vain tontin arvo joka on tietty vähemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mitään kun helsingistä puhutaa mutta kun tunnin vartin ajomatkan päässä tampereella yksiö maksaa 140 tuhatta euroa ja tämmöinen omakotitalo 350 tuhatta niin kyllä vilppulasta saa 250 tuhannen hinnan talosta kun talo on kunnossa, eri asiat ovat huonokuntoiset talot niillä ei ole arvoa
        Vilppula on mininverroin parempi paikka kuin helsinki täällä on oma rauha ja ruokakaupat löytyvät kaikki ja ei ole rikollisuutta ja häiriöitä.
        suosittelen.

        Olkoon vaan Vilppula vaikka kuinka mukava paikka, mutta kun siellä on ylitarjontaa taloista, niin ei kukaan maksa peruskorjaamattomasta 70-luvun murjusta kuin hyvä jos satatonnia, kun siellä kerran on Etuovi pullollaan alle sadantonnin taloja.
        Se on katso kysyntä ja tarjonta mitkä ratkaisee, Vilppulan väki muuttaa kaupunkeihin ja hautausmaille, minkä takia sieltä jää koko ajan enemmän taloja tyhjilleen ja myyntiin kuin löytyy uusia ostajia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuosi 79 oli hyvää aikaa ja silloin tehtiin kunnon taloja, minulla oli kaksi timantinkovaa timpuria apuna ja tehtiin viimeisen päälle ei ole korttitalo vaan kiveä ja kestää sukupolvelta toiselle.
        Talolla on arvonsa ja suunsoittosi ei sitä poista, alakielistä on kommnetointisi ja huomaa että mitään asiantuntemusta sinulla ei ole omakotitaloja kohtaan.
        hometalossa ei ole tuulensuojalevyjä ei ilmanvaihtoa ei ilmarakoja, sinun töllisi taitaa olla sellainen ja sillä ei ole arvoa vain purkuarvo vaikka ollsi siellä helsingissä, hyvää yötä mölli.

        Helsingissä se on tontti mikä maksaa, vaikka olisi kuinka mätä talo, niin jos on keskeisellä sijainnilla omalla tontilla, niin 500 000e on hintaa heti.
        Se vielä, että talosi on tee se itse miehen kyhäämä vain laskee sen arvoa. Toisaalta aika sama kuinka upeasti talon on alkujaan 70-luvilla tehnyt, ei sillä enää ole juuri mitään arvoa. Peruskorjaukset edessä ja kun sijainti on mikä on, niin kyllä se aika läheltä nollaa viheltää, ellei painu pakkaselle, kun ostajalle koituu purkukustannukset.

        Jos talosi kestää sukupolvelta toiselle, niin mihinkäs se seuraava sukupolvi on paennut? Sinne ne muutkin ostajat on menneet, eikä takaisin Vilppulaan tule.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsingissä se on tontti mikä maksaa, vaikka olisi kuinka mätä talo, niin jos on keskeisellä sijainnilla omalla tontilla, niin 500 000e on hintaa heti.
        Se vielä, että talosi on tee se itse miehen kyhäämä vain laskee sen arvoa. Toisaalta aika sama kuinka upeasti talon on alkujaan 70-luvilla tehnyt, ei sillä enää ole juuri mitään arvoa. Peruskorjaukset edessä ja kun sijainti on mikä on, niin kyllä se aika läheltä nollaa viheltää, ellei painu pakkaselle, kun ostajalle koituu purkukustannukset.

        Jos talosi kestää sukupolvelta toiselle, niin mihinkäs se seuraava sukupolvi on paennut? Sinne ne muutkin ostajat on menneet, eikä takaisin Vilppulaan tule.

        Vilppulaan on tänäkin vuonna muuttanut lapsiperheitä, kertoo jotakin ja kun talo kunnolla tehty ei suurta peruskorjausta tarvitse kun asiat kaikki kunnossa, talon runko, katto pohja uutta vastaava tai parempi , kas kun tehtiin aikoinaan oikein eli ilmaraot seinissä ja alpohjassa ja katossa ja kunnolla eristetty. Kerroin jo että pesutilat saunoineen ja keittö täysin uudistettu eli paljon parempi talo kuin uusi pakettitalo,tämä on tehty käsin tiilestä ja betonista ja kivestä!!
        Tontti on oma ja sijainti ihanteellinen,parempa saa hakea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuosi 79 oli hyvää aikaa ja silloin tehtiin kunnon taloja, minulla oli kaksi timantinkovaa timpuria apuna ja tehtiin viimeisen päälle ei ole korttitalo vaan kiveä ja kestää sukupolvelta toiselle.
        Talolla on arvonsa ja suunsoittosi ei sitä poista, alakielistä on kommnetointisi ja huomaa että mitään asiantuntemusta sinulla ei ole omakotitaloja kohtaan.
        hometalossa ei ole tuulensuojalevyjä ei ilmanvaihtoa ei ilmarakoja, sinun töllisi taitaa olla sellainen ja sillä ei ole arvoa vain purkuarvo vaikka ollsi siellä helsingissä, hyvää yötä mölli.

        Sinne kun vielä paikallinen osuuspankki paremman bisneksen puutteessa lähtee rahoittamaan jotain paikallisia rakentajia, jotka kunnan ilmaiseksi hommaaman ja kaavoittaman pelto-tontin rakentavat täyteen pientaloja. Tämä varmistaa sen, että ne vanhat talot eivät enää mene kaupaksi oikein mihinkään hintaan, ei vaikka olisivat ihan hyviä. Ei nimittäin ne uudet talot hevin lisää väkeä houkuttele, silloin jos ei työpaikkoja tai taloudellista toimintaa mitään kuitenkaan ole tullut. Joitain vanhuksia taajaman ulkopuolelta lähistön haja-asutusalueilta voi niiden uusien asuntojen ostajiksi ilmaantua, tai sitten niitä jotka paikkakunnalla vaihtavat uuteen, ja joilta vapautuu myyntiin entinen asunto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vilppulaan on tänäkin vuonna muuttanut lapsiperheitä, kertoo jotakin ja kun talo kunnolla tehty ei suurta peruskorjausta tarvitse kun asiat kaikki kunnossa, talon runko, katto pohja uutta vastaava tai parempi , kas kun tehtiin aikoinaan oikein eli ilmaraot seinissä ja alpohjassa ja katossa ja kunnolla eristetty. Kerroin jo että pesutilat saunoineen ja keittö täysin uudistettu eli paljon parempi talo kuin uusi pakettitalo,tämä on tehty käsin tiilestä ja betonista ja kivestä!!
        Tontti on oma ja sijainti ihanteellinen,parempa saa hakea.

        Ei hyvää päivää, tosiasia on se että 10 seuraavan vuoden aikana Vilppula kehittyy ja muuttuu kasvukeskukseksi, etiäpäin mennään ja oikeassa kohdassa myyn taloni ja voin saada vielä paremmnakin hinnan ei silti täällä on hyvä asua ja täältä ei ole pakko lähteä mihinkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vilppulaan on tänäkin vuonna muuttanut lapsiperheitä, kertoo jotakin ja kun talo kunnolla tehty ei suurta peruskorjausta tarvitse kun asiat kaikki kunnossa, talon runko, katto pohja uutta vastaava tai parempi , kas kun tehtiin aikoinaan oikein eli ilmaraot seinissä ja alpohjassa ja katossa ja kunnolla eristetty. Kerroin jo että pesutilat saunoineen ja keittö täysin uudistettu eli paljon parempi talo kuin uusi pakettitalo,tämä on tehty käsin tiilestä ja betonista ja kivestä!!
        Tontti on oma ja sijainti ihanteellinen,parempa saa hakea.

        Jos sinne nyt joku lapsiperhe onkin muuttanut, niin se ei trendiä käännä. Tilastokeskuksen väestöennusteen mukaan 2019 -> 2040 Mänttä-Vilppulalle käy näin:
        Väkiluku 2019: 9802
        2040: 7426
        Joista alle 15-vuotiaita
        2019: 1122
        2040: 644
        15-64-vuotiaita
        2019: 5306
        2040: 3688
        Yli 75-vuotiaita
        2019: 1492
        2040: 1987

        Kun lapsien määrä liki puolittuu, niin siitä voit haarukoida mitä käy omakotitalojen kysynnälle?

        Vaikka sun talo olisi kuinka parempi kuin uusi, niin ei sitä kukaan ostaja usko. 70-luvun talo on oletettavasti täysremonttia vailla, eikä siinä keittiön ja kylppärin pintaremontit paljon paina.

        Niin siinä kävi, että sä ja talos jäitte 70-luvulle. Tai ehkä 00-luvulle. Sorry siitä, mutta sehän jää perikunnan ongelmaksi, kunhan nyt vaan asut siinä mörskässäsi loppuun asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sinne nyt joku lapsiperhe onkin muuttanut, niin se ei trendiä käännä. Tilastokeskuksen väestöennusteen mukaan 2019 -> 2040 Mänttä-Vilppulalle käy näin:
        Väkiluku 2019: 9802
        2040: 7426
        Joista alle 15-vuotiaita
        2019: 1122
        2040: 644
        15-64-vuotiaita
        2019: 5306
        2040: 3688
        Yli 75-vuotiaita
        2019: 1492
        2040: 1987

        Kun lapsien määrä liki puolittuu, niin siitä voit haarukoida mitä käy omakotitalojen kysynnälle?

        Vaikka sun talo olisi kuinka parempi kuin uusi, niin ei sitä kukaan ostaja usko. 70-luvun talo on oletettavasti täysremonttia vailla, eikä siinä keittiön ja kylppärin pintaremontit paljon paina.

        Niin siinä kävi, että sä ja talos jäitte 70-luvulle. Tai ehkä 00-luvulle. Sorry siitä, mutta sehän jää perikunnan ongelmaksi, kunhan nyt vaan asut siinä mörskässäsi loppuun asti.

        Vilppulassa saa kyllä hyvän talon myytyä nytkin, tuttava myi taloaan 4 kuukautta ja oli hyvä talo sekin aika edullisesti myi ei ollut kyllä minun taloni veroinen kun puurakentella oli hänen talonsa, kävijöitä oli näytöillä ollut ja välittäjä sanoi että ihmiseti eivät kehtaa tehdä halpaa tarjousta kun talo oli niin hyvä, sai sitten ostajan ja meni pyydetyllä hinnalla, itse olen sitä mieltä että liian halvalla myi, olisi vähän odottanut niin enempi saanut, mutta puutalo on puutalo tietty ja kivtalo on kivtalo.
        Kylpyhuoneen olen tehnyt kunnolla uusiksi, tässä oli se hyvä että alunperin kylpytiloissakin oli kiviseinät, ammattimies laittooi kosteussulut uudet ja laatoitettiin, sauna kokonaan uusiksi, tervaleppää ja ikikiuas ja ilmanvaihtoa on uusittu.
        Minä en löydä uudesta talosta mitää parempaa vaan päinvastoin 79 oli kunnon työmiehet ja kun itse olin pääosin tekemässä myös niin paskaa ei tehty, tämän tason talo kestää 200 vuotta kepeään ja hometta ei ole eikä synny ja kaikki on tarkistettu.
        Myydä voin se on nyt se 250 tuhatta, tulevaisuudessa vähän enemmänkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vilppulassa saa kyllä hyvän talon myytyä nytkin, tuttava myi taloaan 4 kuukautta ja oli hyvä talo sekin aika edullisesti myi ei ollut kyllä minun taloni veroinen kun puurakentella oli hänen talonsa, kävijöitä oli näytöillä ollut ja välittäjä sanoi että ihmiseti eivät kehtaa tehdä halpaa tarjousta kun talo oli niin hyvä, sai sitten ostajan ja meni pyydetyllä hinnalla, itse olen sitä mieltä että liian halvalla myi, olisi vähän odottanut niin enempi saanut, mutta puutalo on puutalo tietty ja kivtalo on kivtalo.
        Kylpyhuoneen olen tehnyt kunnolla uusiksi, tässä oli se hyvä että alunperin kylpytiloissakin oli kiviseinät, ammattimies laittooi kosteussulut uudet ja laatoitettiin, sauna kokonaan uusiksi, tervaleppää ja ikikiuas ja ilmanvaihtoa on uusittu.
        Minä en löydä uudesta talosta mitää parempaa vaan päinvastoin 79 oli kunnon työmiehet ja kun itse olin pääosin tekemässä myös niin paskaa ei tehty, tämän tason talo kestää 200 vuotta kepeään ja hometta ei ole eikä synny ja kaikki on tarkistettu.
        Myydä voin se on nyt se 250 tuhatta, tulevaisuudessa vähän enemmänkin.

        Itse valitsisin ennemmin hengittävän puutalon kuin betonista ja tiilestä tehdyn bunkkerin. Sinä et voi myydä nyt 250 tuhatta, etkä tulevaisuudessakaan, koska sitä ei osta kukaan. Onko se nyt helvetti niin vaikea asia tajuta? Taidat olla jo ihan seniili. Kun sinusta aika jättää, se talo jää perikunnan riesaksi ja ne jättää sen kylmilleen, koska sitä ei kannata pitää lämmöillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vilppulassa saa kyllä hyvän talon myytyä nytkin, tuttava myi taloaan 4 kuukautta ja oli hyvä talo sekin aika edullisesti myi ei ollut kyllä minun taloni veroinen kun puurakentella oli hänen talonsa, kävijöitä oli näytöillä ollut ja välittäjä sanoi että ihmiseti eivät kehtaa tehdä halpaa tarjousta kun talo oli niin hyvä, sai sitten ostajan ja meni pyydetyllä hinnalla, itse olen sitä mieltä että liian halvalla myi, olisi vähän odottanut niin enempi saanut, mutta puutalo on puutalo tietty ja kivtalo on kivtalo.
        Kylpyhuoneen olen tehnyt kunnolla uusiksi, tässä oli se hyvä että alunperin kylpytiloissakin oli kiviseinät, ammattimies laittooi kosteussulut uudet ja laatoitettiin, sauna kokonaan uusiksi, tervaleppää ja ikikiuas ja ilmanvaihtoa on uusittu.
        Minä en löydä uudesta talosta mitää parempaa vaan päinvastoin 79 oli kunnon työmiehet ja kun itse olin pääosin tekemässä myös niin paskaa ei tehty, tämän tason talo kestää 200 vuotta kepeään ja hometta ei ole eikä synny ja kaikki on tarkistettu.
        Myydä voin se on nyt se 250 tuhatta, tulevaisuudessa vähän enemmänkin.

        Kaveris talo myytiin siis vuosia sitten ja puoleen hintaan tuosta mitä sinä kuvittelet saavasi. Eipä siinä, saahan sitä haaveissaan elää, vaan ei kukaan maksa 40v vanhasta uuden hintaa vaikka kuinka mainostaisit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse valitsisin ennemmin hengittävän puutalon kuin betonista ja tiilestä tehdyn bunkkerin. Sinä et voi myydä nyt 250 tuhatta, etkä tulevaisuudessakaan, koska sitä ei osta kukaan. Onko se nyt helvetti niin vaikea asia tajuta? Taidat olla jo ihan seniili. Kun sinusta aika jättää, se talo jää perikunnan riesaksi ja ne jättää sen kylmilleen, koska sitä ei kannata pitää lämmöillä.

        Sinähän turhapuro ole ja varsin seniili itse, minähän saan myydä oman taloni sillä hinnalla mitä pyydään ja sinunkaltaisesi klovnit ei sanele minun taloni hintaa.
        Kyllä seon kiv/tiilitalo joka kestää seuraaville ja sitä seuraaville sukupolville kun on oikein tehty, puutalot puretaan aika nopiasti .
        Vilppula on hieno paikka olla ja asu ei sinu nauramisesi tai kadehtimesi sitä asiaa muuta, varmasti ennenmin vilppulass asun siellä länsimäessä tai westendin hesassa maahanmuuttajien seurana aravatalossa.
        Kettu olet mutta tyhmä et minun taloani saa halvalla, myyn kun maksat 250 tuhatta en alle vaikka yrität jutuillasi hämätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän turhapuro ole ja varsin seniili itse, minähän saan myydä oman taloni sillä hinnalla mitä pyydään ja sinunkaltaisesi klovnit ei sanele minun taloni hintaa.
        Kyllä seon kiv/tiilitalo joka kestää seuraaville ja sitä seuraaville sukupolville kun on oikein tehty, puutalot puretaan aika nopiasti .
        Vilppula on hieno paikka olla ja asu ei sinu nauramisesi tai kadehtimesi sitä asiaa muuta, varmasti ennenmin vilppulass asun siellä länsimäessä tai westendin hesassa maahanmuuttajien seurana aravatalossa.
        Kettu olet mutta tyhmä et minun taloani saa halvalla, myyn kun maksat 250 tuhatta en alle vaikka yrität jutuillasi hämätä.

        No et tietenkään saa myydä valitsemallasi hinnalla, kun se myynti edellyttää ostajaakin.

        Siitä vaan sitten tekemään sitä jälkipolvea taloosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No et tietenkään saa myydä valitsemallasi hinnalla, kun se myynti edellyttää ostajaakin.

        Siitä vaan sitten tekemään sitä jälkipolvea taloosi.

        Perke että olet tyhmä, minä olen jälkipolveni tehnyt ja muut saavat jatkaa, luuletko uuno että kalliilla rakenettu talo häviää savuna ilmaan vaikka seisoo vankasti kivijalan päälä ja timantinkovassa kunnossa parempi on kuin uusi talo.
        minä en paskaa myy enkä kehu, kaikki paperit löytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perke että olet tyhmä, minä olen jälkipolveni tehnyt ja muut saavat jatkaa, luuletko uuno että kalliilla rakenettu talo häviää savuna ilmaan vaikka seisoo vankasti kivijalan päälä ja timantinkovassa kunnossa parempi on kuin uusi talo.
        minä en paskaa myy enkä kehu, kaikki paperit löytyy.

        No jos sulla kerran on jälkipolvi omasta takaa, niin sinne vaan ne asumaan taloosi, niin ei tartte myydä. Vai eikö talo kelpaa niillekään?
        Saahan sen talon vaikka museoida siihen kivijalkoineen päivineen, muttei siitä silti kukaan satojatuhansia ala maksamaan.

        Siinä olet varmasti oikeassa, ettet sinä sitä taloasi myy. Koskaan. Koska kukaan ei koskaan maksa siitä puoliakaan kuvitelmistasi. Perikunnalle sen myyminen sitten jää, sitä ennen se on ehtinyt lahoamaan, kun olet viimeiset kymmenen vuottasi laitoksessa ja talo kylmillään.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tainnut lähteä lapasesta koko keskustelu, varmaan on kovat odotukset hinnalla Mänttä-vilppulassa, tiedä siitä voi toki saada kovankin hinnan.
      Asun itse parkanossa joka huomattavasti lähempänä tamperetta ja helsinkiä ja täällä on uudisrakentamisa mm rivitaloja tehdään.
      Minulla on parkanossa melkein uusi omakotitalo rv-2008 ja tästä saa kyllä sen 200 tuhatta mutta ei paljon enempää ja en kyllä aio myydäkään kun täällä on hyvät junayhteydet joka paikkaan ja perhe viihtyy täällä.

      • Anonyymi

        Ei Parkano kyllä näytä sen lähempänä olevan, mutta joo, 200te melkein uudesta voi olla kohdallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Parkano kyllä näytä sen lähempänä olevan, mutta joo, 200te melkein uudesta voi olla kohdallaan.

        Heh heh. 200 000 jossain Parkanossa? Taidat olla sama trolli kuin tuo Vilppulaidis.
        Missä todellisuudessa te noine hintoinenne oikein elätte? Minäpä vastaan itse. Menneisyydessä.


      • Anonyymi

        Teillä maalaisilla on vähän erilaiset käsitykset hyvistä junayhteyksistä. Itse asun suunnilleen keskellä Espoota, 10min kävelymatkan päässä lähimmältä juna-asemalta. Junia tästä menee Helsingin keskustaan 15 minuutin välein, mutta silti luokittelen junayhteydet OK, ei siis hyvä, mutta kelvollinen. Junamatka kestää noin 20 minuuttia, eli kotiovelta olen puolessa tunnissa Helsingin keskustassa. Minun mittapuulla Suomessa on kaksi paikkaa, joissa on hyvät junayhteydet, Helsingin ydinkeskusta ja Pasilan seutu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh heh. 200 000 jossain Parkanossa? Taidat olla sama trolli kuin tuo Vilppulaidis.
        Missä todellisuudessa te noine hintoinenne oikein elätte? Minäpä vastaan itse. Menneisyydessä.

        No kun uuden rakentaminen maksaa enemmän kuin 200te, niin jos nyt joku uudessa haluaa asua, niin melkein se on tuo maksettava.
        Toki ylisuuri tarjonta voi laskea hintoja nopeamminkin, mutta eipä koko Suomesta juuri taida löytyä uusia taloja myynnissä alle 200te.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teillä maalaisilla on vähän erilaiset käsitykset hyvistä junayhteyksistä. Itse asun suunnilleen keskellä Espoota, 10min kävelymatkan päässä lähimmältä juna-asemalta. Junia tästä menee Helsingin keskustaan 15 minuutin välein, mutta silti luokittelen junayhteydet OK, ei siis hyvä, mutta kelvollinen. Junamatka kestää noin 20 minuuttia, eli kotiovelta olen puolessa tunnissa Helsingin keskustassa. Minun mittapuulla Suomessa on kaksi paikkaa, joissa on hyvät junayhteydet, Helsingin ydinkeskusta ja Pasilan seutu.

        Parkanon talo on siis 2008 tehty eli miltei uusi, 200 tonnia on ihan normihinta tuon ikäisestä suomessa.
        Asut siis espoon matukeskuksessa, onneksi olkoon, kirstinmäki, suvela, espoon keskus onnea paljon ja selvitymistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parkanon talo on siis 2008 tehty eli miltei uusi, 200 tonnia on ihan normihinta tuon ikäisestä suomessa.
        Asut siis espoon matukeskuksessa, onneksi olkoon, kirstinmäki, suvela, espoon keskus onnea paljon ja selvitymistä.

        Kilo. Oma velaton. On arvokkaampi kuin sinun latosi. Onnea sinulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parkanon talo on siis 2008 tehty eli miltei uusi, 200 tonnia on ihan normihinta tuon ikäisestä suomessa.
        Asut siis espoon matukeskuksessa, onneksi olkoon, kirstinmäki, suvela, espoon keskus onnea paljon ja selvitymistä.

        Heh, 2008 ei ole uusi vaan 11-vuotta vanha, jo homehtuva käytetty talo. Se on 11-vuotta käytetty eikä sen hinta ole enää llähelläkään 200 000 euroa. Hyvä jos 100 000 joku tuollaisesta viitsii maksaa. Itse maksaisin tuon ikäisestä tuolla sijainnilla max. 50 000 ja tinkisin vielä siitäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh, 2008 ei ole uusi vaan 11-vuotta vanha, jo homehtuva käytetty talo. Se on 11-vuotta käytetty eikä sen hinta ole enää llähelläkään 200 000 euroa. Hyvä jos 100 000 joku tuollaisesta viitsii maksaa. Itse maksaisin tuon ikäisestä tuolla sijainnilla max. 50 000 ja tinkisin vielä siitäkin.

        Vitsikäs kaveri olet, 2008 tehty talo on uutta vastaava ja hyvin pidetty, sinulla ei ole varaa ostaa yhtään taloa sen huomaa.
        Parkano ei ole missään pohjoiskarjalassa vaan pääradan varressa ja talo pitää arvonsa, luuletko että joku myisi sinulle? vanhan mökin saat tuolla hinnalla parkanosta ja hyvä niin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vitsikäs kaveri olet, 2008 tehty talo on uutta vastaava ja hyvin pidetty, sinulla ei ole varaa ostaa yhtään taloa sen huomaa.
        Parkano ei ole missään pohjoiskarjalassa vaan pääradan varressa ja talo pitää arvonsa, luuletko että joku myisi sinulle? vanhan mökin saat tuolla hinnalla parkanosta ja hyvä niin.

        No tuskinpa vaan pitää arvoaan. Pääradalla ei juuri mitään merkitystä.
        Mutta kyllä nyt silti noin uudesta voi sen 200 saada. 10v kuluttua 150.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kilo. Oma velaton. On arvokkaampi kuin sinun latosi. Onnea sinulle.

        Kilo? Siellä savipeltojen keskellä? Oletkohan nyt ihan varma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kilo? Siellä savipeltojen keskellä? Oletkohan nyt ihan varma.

        Sinuna en puhuisi savipelloista mitään, paitsi jos olet myynti-ilmoitusta väsäämässä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vitsikäs kaveri olet, 2008 tehty talo on uutta vastaava ja hyvin pidetty, sinulla ei ole varaa ostaa yhtään taloa sen huomaa.
        Parkano ei ole missään pohjoiskarjalassa vaan pääradan varressa ja talo pitää arvonsa, luuletko että joku myisi sinulle? vanhan mökin saat tuolla hinnalla parkanosta ja hyvä niin.

        >>Vitsikäs kaveri olet, 2008 tehty talo on uutta vastaava ja hyvin pidetty, sinulla ei ole varaa ostaa yhtään taloa sen huomaa<<

        Tässä huomaa suomalaisen tyhmyyden ja sisäsiittoisuuden parhaimmillaan. 11-vuotta vanha talo on uutta vastaava, anna mun kaikki kestää :D

        Ihan vaan tiedoksi, ettei se ole. Mulla on 15-vuotta vanha talo enkä koskaan väittäisi sitä uutta vastaavaksi, edes myyntitilanteessa, koska se on valehtelua. Jo kymmenen vuotta vanha talo saattaa sisältää mitä tahansa rakennusvirheistä johtuvia kupruja, joista sulla itselläsi ei ole mitään hajua. Ei talo pidä arvoaan sen paremmin kuin autokaan. Sen sijainti auttaa arvon pitämisessä ja sulla ei ole sitäkään. Mulla on ja se on nimeltään Espoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>Vitsikäs kaveri olet, 2008 tehty talo on uutta vastaava ja hyvin pidetty, sinulla ei ole varaa ostaa yhtään taloa sen huomaa<<

        Tässä huomaa suomalaisen tyhmyyden ja sisäsiittoisuuden parhaimmillaan. 11-vuotta vanha talo on uutta vastaava, anna mun kaikki kestää :D

        Ihan vaan tiedoksi, ettei se ole. Mulla on 15-vuotta vanha talo enkä koskaan väittäisi sitä uutta vastaavaksi, edes myyntitilanteessa, koska se on valehtelua. Jo kymmenen vuotta vanha talo saattaa sisältää mitä tahansa rakennusvirheistä johtuvia kupruja, joista sulla itselläsi ei ole mitään hajua. Ei talo pidä arvoaan sen paremmin kuin autokaan. Sen sijainti auttaa arvon pitämisessä ja sulla ei ole sitäkään. Mulla on ja se on nimeltään Espoo.

        "Uutta vastaavia" on myynti-ilmoitukset väärällään. Mun mielestä uutta vastaava on korkeintaan pari-kolme vuotta vanha talo. Tai onko sekään koska se on jo sen ajan asuttu ja käytössä kulunut. Ihan hyvä on, että porukka alkaa ajattelemaan ja huomaamaan tuon käsittämättömän ylihinnoittelun omakotitaloissa, joissa aina yritetään ottaa vähintään omat pois ja vähän päällekin vanhoistakin taloista.

        Talo kuluu ja vanhenee käytössä aivan samoin kuin muutkin kulutushyödykkeet eikä sen arvo sinällään voi nousta iän karttuessa. Kysyntä jollain tietyllä alueella tietysti johtaa älyttömyyksiin hinnoissa suhteessa kulutushyödykkeen oikeaan hintatasoon ja siitä sitten jopa syrjäseutujen talon omistajat saavat boostia omiin hintapyyntöihinsä vaikka niillä pohjaa ei olekaan.


      • Anonyymi

        Kaalikylän sivupersoona toi oli hauska:D:


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaalikylän sivupersoona toi oli hauska:D:

        Älykkäitä emme ole, fiksuiksi emme tule, olkaamme siis parkanolaisia.


    • Anonyymi

      Aloittajan viesti on uusinta 60-, 70- 80-, 90- ja 2000- luvulta.
      Mulla on vanhoja lehtiä mm. 60-luvulta joissa samat jutut.
      Maaseutu tyhjenee, asuntojen arvo romahtaa, työpaikat katoaa...
      Itse veikkaan että jos ihmiskuntaa on jäljellä vielä 2000-5000 vuoden päästä, asutaan vielä silloinkin eri puolilla maapalloa ja eri puolilla eri maita. Kuten on asuttu 200000vuotta tähänkin saakka.
      Ja mitä sitten jos asunnot halpenevat, sehän on hyvä juttu että ihmisillä on varaa oikeanhintaisiin asuntoihin nykykuplan sijaan.
      Työpaikkoja tulee olemaan vielä tuhansia vuosia...

      • Anonyymi

        Ihmisillä varaa asuntoihin, jep ja juu, nyt sattuu vain olemaan niin, että ne halvat asunnot eivät sijaitse siellä missä asunnontarvitsijat eli ostajat. Ja just siksi kun ihmiset vähenemistään vähenevät yli 90 %:lla maamme paikkakunnista, asuntojen hinnat putoavat vuosi vuodelta, samaan tahtiin kuin samoilla paikoilla palvelutkin häviävät, kaupat, lääkäripalvelut ja kaikki loppuu. Koulujen vähentäminen on jo johtanut paikoin pahimmoillaan liki 100 km mittaisiin koulukyyteihin, mennen tullen bussissa vaikka 70 km joka koulupäivä...
        Asuntojen arvot suurimmalla osalla paikkakuntia ovat jo puoliintuneet ja romahdus jatkuu!
        Niitä halpoja asuntoja ei tarvitse eikä halua kukaan, siksi ne käyvät halvoiksi!


    • Anonyymi

      Vilppulat ja Parkanot, ei nyt oikeasti. Joko olette trolleja tai sitten umpityhmiä. Jos jollain on aidosti tuollaisilla paikkakunnilla jotai tönöjä niin ei kiinnosta. Eikä taida ostajiakaan jonoksi asti olla. Millään hinnalla. Isoissa kaupungeissa asuntojen hinnat ovat kohdallaan. Hintamuutokset mahtuvat normaalille vaihteluvälille.

    • Anonyymi

      Asuu siellä Vilppulassa nyt vaan niin kauan kun henki pihisee.
      Sittenkun pihinä lakkaa niin perikunta laittaa palokunnan avustuksella tönön tuleen.
      Kukaan ei mitään 70 luvulla tehtyjä omakotitaloja osta tuolta yhtään mihinkään hintaan, tontista voi jotain saada.
      Tollasen sädesienen ja homeen raiskaaman tuulenpesän purkukin maksaa sen verran että täyspäiset kiertää kaukaa.
      Nämä on kun golfosakkeita, kuka suostuu hulluuttaan ottamaan vastaan niin vähän jo maksetaan...

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      201
      7748
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4432
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2165
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2089
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1905
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      39
      1736
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1716
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1659
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1623
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1438
    Aihe