Miten ymmärrät sanan raitis?

Anonyymi

Siinähän se kysymys onkin otsikossa. Pohjustan kuitenkin hieman.

Täälläkin on usein nähty väite, että raitis mies ei löytäisi naista/ kelpaisi naisille. Onko oikeasti näin? Miten sinä tulkitset, jos joku kuvailee itseään raittiiksi?

Itselleni sanalla raitis on kieltämättä hieman negatiivinen takavire. Tulee heti mieleen joku raittiusliike aktiivi ja fanaattinen alkoholin vastustaja. Jään miettimään miksi joku haluaa kuvailla itseään raittiksi. Miksi alkoholinkäyttöään pitää ylipäänsä jotenkin kuvailla, jos se ei ole millään tavalla elämän keskiössä?

En itsekään juuri juo. Voin olla vuoden koskematta alkoholiin ilman, että huomaan sitä mitenkään. Silti en missään tapauksessa ole raitis, tai kuvailisi itseäni sellaiseksi. Voin ottaa lasin juhlissa ja jättää siihen. Voin juoda pari, jos ystävä pyytää mukaan ulos. Kännissä olin viimeksi, en muista enää tarkasti koska. Olisiko ollut vappu 2013 ja silloinkin se "känniin" johtanut määrä oli neljä annosta. Rehellisesti sanoen en tule maininneeksi alkoholinkäytöstäni sanallakaan, jollei toinen osapuoli kysy minulta siitä.

Toisaalta en huolisi juoppoa, alkoholin suurkuluttajaa tai edes sellaista, jolle juominen on jotenkin elämän keskiössä. Haluan miehen jolle lasi silloin tällöin on normaali osa elämää, eikä siitä tarvitse tehdä numeroa suuntaan tai toiseen. Miksi hitossa juomisesta puhuminen on Suomessa edelleen jotenkin niin hemmetin tärkeää?

31

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Älä pohjusta. Sitten et ole enää raitis.

• Anonyymi

Minähän kerroin, että en ole raitis. Voin ottaa lasillisen, tai olla ottamatta ... se on mulle täysin yhdentekevää. Näen kysymyksen "alkoholillinen vai alkoholiton" oikeastaan samalla tavalla, kuin kysymyksen "otatko kahvia vai teetä". Kumpi nyt sattuu sillä hetkellä tuntuvan paremmalta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minähän kerroin, että en ole raitis. Voin ottaa lasillisen, tai olla ottamatta ... se on mulle täysin yhdentekevää. Näen kysymyksen "alkoholillinen vai alkoholiton" oikeastaan samalla tavalla, kuin kysymyksen "otatko kahvia vai teetä". Kumpi nyt sattuu sillä hetkellä tuntuvan paremmalta.

Tuossa lukee selvästi, että ”pohjustan kuitenkin hieman.”

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuossa lukee selvästi, että ”pohjustan kuitenkin hieman.”

Sehän ei tarkoita pohjien ottamista. Ihan verbaalisestikin voi pohjustaa. Kuten tuossa nyt selvästi tehtiin. Ihan kaikki ei (Suomessakaan) onneksi liity juomiseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sehän ei tarkoita pohjien ottamista. Ihan verbaalisestikin voi pohjustaa. Kuten tuossa nyt selvästi tehtiin. Ihan kaikki ei (Suomessakaan) onneksi liity juomiseen.

Mutta syntyy hyvin vahva epäilys, että alustaja on hieman ”pohjustanut” palstalle saapuessaan. Tarkkana mielikuvamedian kanssa nyt. Alkoholi on tabu. Mitä edes puhut siitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oletko nyt sitten selvinpäin?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta syntyy hyvin vahva epäilys, että alustaja on hieman ”pohjustanut” palstalle saapuessaan. Tarkkana mielikuvamedian kanssa nyt. Alkoholi on tabu. Mitä edes puhut siitä.

Lukija on ihan itse vastuussa omista mielikuvistaan. Mielikuvat kun kertovat usein paljon enemmän lukijasta, kuin kirjoittajasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lukija on ihan itse vastuussa omista mielikuvistaan. Mielikuvat kun kertovat usein paljon enemmän lukijasta, kuin kirjoittajasta.

Eipä viedä nyt sivuraiteille. No hyvä on, puhu asiasi ja vaikene sitten.

Mielikuvat kertovat, että lukija on vain visuaalinen. Koko yhteiskunta on mielikuvamarkkinointia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oletko nyt sitten selvinpäin?

Olen, yllättävää kyllä.

Yritän tässä miettiä, että koska olen viimeksi juonut jotain alkoholillista. En saa kuollaksenikaan mieleeni koska se olisi ollut. Pitäisi oikein katsoa kalenterista, koska oli viimeksi joku tilaisuus, jossa oli drinkkilippuja. Silloin se nimittäin on luultavasti ollut.

Sen kuitenkin muistan koska pidin viimeksi käsissäni viinilasillista. Se oli viime viikon keskiviikko, kun oli eräs työpaikan tapahtuma. Otin vastaan tarjotun punaviinilasin, kostutin siinä huulia maljannostossa ja jätin pöydälle. Inhoan punaviiniä, jos olisi ollut valkoviiniä olisin ehkä juonut sen lasillisen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen, yllättävää kyllä.

Yritän tässä miettiä, että koska olen viimeksi juonut jotain alkoholillista. En saa kuollaksenikaan mieleeni koska se olisi ollut. Pitäisi oikein katsoa kalenterista, koska oli viimeksi joku tilaisuus, jossa oli drinkkilippuja. Silloin se nimittäin on luultavasti ollut.

Sen kuitenkin muistan koska pidin viimeksi käsissäni viinilasillista. Se oli viime viikon keskiviikko, kun oli eräs työpaikan tapahtuma. Otin vastaan tarjotun punaviinilasin, kostutin siinä huulia maljannostossa ja jätin pöydälle. Inhoan punaviiniä, jos olisi ollut valkoviiniä olisin ehkä juonut sen lasillisen.

Mjahams...

• Anonyymi

Minä olen kai sitten ainoa nainen jolle täysin raitis todellakin kelpaa.
      Mitään negatiivista en siinä pysty näkemään, että mies pystyy kommunikoimaan ja olemaan sosiaalinen ilman viinaa. Päin vastoin, viinan ja kaljanhajuiset hönkäykset, verestävät harittavat silmät, harhaileva katse, sössötys. kuolaaminen jne. on todellakin vastenmielistä.
      En arvosta miestä joka ei uskalla puhua ilman viinaa. Itsetunto täytyy olla terve ja itsestään täytyy tykätä ja kunnioittaa, kuten myös muita. Kuitenkin, alkoa voi käyttää jos osaa tehdä sen oikein. Ja se oikein minulle on saunakalja joka jää korkeintaan kahteen. Viini joulupöydässä. Drinkki kun käydään kylässä tutuilla. Ei siis mitään humalahakuista.
      Onneksi oma mies nyt kuitenkin on täysin raitis eli alkoholi hänelle ei maistu, eikä polta kuten en minäkään. Kapakoissa emme käy, mutta hääpäivinä ravintolassa syömässä missä minä otan sen viinin, mies vettä. Tiukkapipo nipottaja hän ei ole vaan hyvinkin seurallinen huumorintajuinen tyyppi jolla on paljon kavereita ja tuttavia.

• Anonyymi

Mähän en kysynyt onko parempi pystyä "kommunikoimaan ja olemaan sosiaalinen ilman viinaa". Minusta tuo on itsestään selvästi parempi juttu. En ymmärrä miten kukaan voisi edes ajatella toisella tavalla. En tunne ketään, joka ajattelisi känniörvellyksen olevan parempi juttu.

Raittius ei kuitenkaan mitenkään automaattisesti tarkoita kykyä kyetä "kommunikoimaan ja olemaan sosiaalinen ilman viinaa". Noilla jutuilla ei oikeastaan ole mitään tekemistä keskenään. Ihminen voi olla raivoraitis ja täysin kykenemätön mainitsemiisi asioihin. Hän voi myös juoda suhteellisen paljonkin ja kyetä silti myös mainitsemiisi asioihin. Molemmat voivat myös mennä päinvastoin. Itse en haluaisi miehen olevan mitään noista neljästä vaihtoehdosta.

• Anonyymi

Raittius kunniaan!

• Jos haluat selvittää kenellä porukasta on ongelmia asian kanssa, niin kysy jossain vaiheessa iltaa että kuinka monta ootte ottaneet. Jotka joutuvat itseään tarkkailemaan, tietävät ainakin alkuillasta kappalemäärän hyvinkin tarkkaan. Muut menee tunteella.

• Anonyymi

Minusta ei ainakaan saa selvää! Tai siis sellaista selvää, selvyyttä...sitä minä.

• Anonyymi

Voihan siihen tarkkailuun olla tietysti muitakin kuin alkoholiin liittyviä syitä. Jos vaikka budjetti on tiukoilla, jne. Periaatteessa kuitenkin juuri noin. Liian tiukkaan tarkkailuun ja kirjanpitoon on aina jokin syy. Ikäänkuin ei vois luottaa vain siihen miltä nyt tuntuu.

• Anonyymi kirjoitti:

Minusta ei ainakaan saa selvää! Tai siis sellaista selvää, selvyyttä...sitä minä.

Hyvä että selvensit.

• Anonyymi kirjoitti:

Voihan siihen tarkkailuun olla tietysti muitakin kuin alkoholiin liittyviä syitä. Jos vaikka budjetti on tiukoilla, jne. Periaatteessa kuitenkin juuri noin. Liian tiukkaan tarkkailuun ja kirjanpitoon on aina jokin syy. Ikäänkuin ei vois luottaa vain siihen miltä nyt tuntuu.

Omalla autolla tulleita ei lasketa.

• Anonyymi
        Thymallus kirjoitti:

Omalla autolla tulleita ei lasketa.

No silloin ei minusta olis syytä edes joutua laskemaan. Itsellä on nollatoleranssi juomiseen, jos on autolla liikkeellä.

• Anonyymi
        Thymallus kirjoitti:

Hyvä että selvensit.

Selvyys kunniaan!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Selvyys kunniaan!

Ja Keskusta!

• Anonyymi kirjoitti:

No silloin ei minusta olis syytä edes joutua laskemaan. Itsellä on nollatoleranssi juomiseen, jos on autolla liikkeellä.

No niin, eihän tämä tietenkään koske meitä, mutta maailmassa näkee kaikenlaista.
        Kello käy ja maksa polttaa tiettyyn tahtiin. Alkuillasta ruokajuomat ja sitten vichyn kanssa kellotellaan.

• Anonyymi

Mies kun juo pepsii niin ei naiset pyydä bileisiin eikä baariin. Pepsi mies jää yksin kun naiset lähtee sellaistenn kanssa jotka juo viinaa. Pepsi miehii ei kutsuta pikkujouluihin eikä uuden vuoden bileisiin.

• Alkoholismin takia olen joutunut olemaan kuivilla. Hyvin harvaa poikkeusta lukuunottamatta, minua on kuiville päästyäni kohdeltu seurassa pellenä, mutta ei sitä ennen koskaan.

• Anonyymi
        Firdawsi kirjoitti:

Alkoholismin takia olen joutunut olemaan kuivilla. Hyvin harvaa poikkeusta lukuunottamatta, minua on kuiville päästyäni kohdeltu seurassa pellenä, mutta ei sitä ennen koskaan.

Kun juo viinaa pääsee mukaan porukoihin ja on osana porukkaa. Kun naiset näkevät että mies on hyväksytty mukaan porukkaan, kiinostuvat he tälläisestä miehestä.

Raitis mies savustetaan hyvin nopeasti porukan ulkopuolelle. Tavalla tai toisella. Porukan ulkopuolella ei naisia tapaa.

t. viinamies

• Anonyymi kirjoitti:

Kun juo viinaa pääsee mukaan porukoihin ja on osana porukkaa. Kun naiset näkevät että mies on hyväksytty mukaan porukkaan, kiinostuvat he tälläisestä miehestä.

Raitis mies savustetaan hyvin nopeasti porukan ulkopuolelle. Tavalla tai toisella. Porukan ulkopuolella ei naisia tapaa.

t. viinamies

Meistä alkoholisteista pääsee kuville 1 - 2 %. Join maksimaalisesti, minkä alkoholistin kouliintunut maksa pystyy polttamaan, n. 15 g tunnissa, taviksen maksa siitä puolet n. 7 g tunnissa.

Alkoholisti ei pysty välittämään toiselle, mitä on olla täysin lopussa oleva rappioalkoholisti. Eikä se mitään hyödyttäisikään, sillä sellainen, joka ei ole saanut alkoholistisia geenejä, ei voi ilmiasuiseksi alkoholistiksi tullakaan. Olemme tyystin erilaisia ja yritän puhua vain meistä alkoholisteista, olemmepa sitten kentällä tai kuivilla.

• Anonyymi

On ihan sama juoko yhden kaljan joskus harvoin vai eikö juo ollenkaan. Tälläinen raitis mies jää yksin eikä löydä kumppania. Jos ei juo kunnolla viinaa ei pääse mukaan porukoihin ja jää yksin kaverittomaksi. Eikä kaveritonta miestä kukaan nainen huoli. Viinamiehellä on aina ollut iso kaveripiiri koska hän käy usein juomassa viinaa ja pitää yllä kaverisuhteita.

Viinaa pitää juoda säännöllisesti ja käydä yökerhossa jotta voi löytää kumppanin. Se kumppani ei löydy yhdellä tai kahdella kerralla vaan siellä yökerhossa pitää käydä säänöllisesti juomassa niin voi lopulta löytää kumppanin.

t. viinamies

• Ajattelen asiaa pitkälti kuten sinäkin aloituksessasi. Raitis sana ei tosin mulla aiheuta antipatiaa eikä epäillytä raittiusseuralaisuudestakaan. Fanaattiset tyypit erottuu kyllä, vaikkei ne sitä mitenkään sanalla sanoen mainitsisi.

Asia kun asia. Ehkä mä luen rivienvälitkin..

Mutta kyllä mä sanon itsekin olevani raitis, vaikken absolutisti. Voin juoda koska sille tuntuu tai olla juomatta. Kumpikaan ei ole absoluuttista ehdottomuutta, en vain usein kaipaa juomia enkä pidä olotilasta enkä maustakaan. Siksi en juo.
      Jos juon jotain, olen fiiliksellä saattaa tänään maistuakin olut tai paukku.. Mutta sen voin lopetta vaikka yhteen kulaukseen, jos ei maistukkaan.

Suomi on ns. juoppojen maa ulkomaailmalla käsitysten mukaan...

• Ihan kuten just kahvinkin voi kaataa viemäriin, jos se ei maistukkaan. Ei sitä ole pakko juoda loppuun asti tai ollenkaan.

Jos taas maistuu, niin juo.

• Anonyymi

Raitis on henkilö, joka hallitsee alkoholinkäytön eikä juo humalahakuisesti. Voi olla joko absolutisti tai kohtuukäyttäjä. Alkoholinkäyttö raittiilla ei hankaloita muuta elämää eikä aiheuta ongelmia.

• Anonyymi

Eihän sille mitään voi naiselle ei alkoholi maistu mutta onhan se aika huono piirre kuitenkin. Pitäisi olla sen verran rohkeutta että uskaltaa välillä heittäytyä alkoholin myötä uusille ajatuspoluille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      84
      1359
    2. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      52
      987
    3. Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että
      Maailman menoa
      370
      808
    4. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      142
      769
    5. Rakastan häntä

Jumala, rakastan häntä. Haluan olla hänen omansa. Hänen vierellä. Halata häntä.
      Ikävä
      55
      699
    6. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      123
      692
    7. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      658
    8. Naiselle Kuuleppa Tämä

Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä
      Ikävä
      38
      625
    9. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      76
      612
    10. Onko mun toinen

Puoliskoni täällä, huhuuu 😍❤️ Ihanista ihanin 😚😚
      Ikävä
      56