Ansiosidonnaisen lisäpäivät

Anonyymi

Olen tehnyt seuraavanlaisen suunnitelman päästäkseni pois tästä oravanpyörästä. Täytän ensi maaliskuussa 58 vuotta. Olen ollut putkeen yli 30 vuotta työelämässä.
Aikomukseni on järjestää itselleni potkut kun täytän 60 vuotta. Minulla on 6 kk irtisanomisaika, siis edellyttäen että saan potkut. Valitettavasti joudun siis suututtamaan työnantajani jotta saan potkut. Olen siis 60 v ja 6 kk kun irtisanomisaikani päättyy. Tuon jälkeen minulla alkaa sitten pyöriä ansiosidonnainen päiväraha jota saan 400 vai 500 pv? No joka tapauksessa ansisidonnaisen päivärahan maksu ei ehdi päättyä ennenkuin täytän 62 vuotta. Ja kun se ei ehdi päättyä ennen kuin olen täyttänyt 62 vuotta, pääsen ns. lisäpäiville eli ansiosidonnaisen päivärahan maksu jatkuu siihen asti kun täytän 65 vuotta. Tuosta sitten siirrynkin nauttimaan normaalieläkettä.

Nyt asiantuntijoille kysymys. Meneekö tämä varmasti näin? Ettei tule ajatusvirhettä.

14

358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tällä hetkellä riittää kun on 59v,ansiosidonnainen kestää 500 päivää 58 vuotiaalla.Tosin eläkeputken alkua nostetaan vuodella ensi keväänä joka on ainakin raskasta työtä tekevälle tosi harmillista kun kroppa ei vaan kestä samalla lailla kuin kampaviineri porukalla jolla leviää vain perse.Eläkeikä pitäisi olla enemmän sidottu tehtyihin työvuosiin.Osa mennyt töihin jo alaikäisenä ja toiset opiskellut lähelle 30:tä ikävuotta ja sitten vasta konttorihommiin istumaan.Molemmille ryhmille sama eläköitymisikä,melko kohtuutonta!

    • Anonyymi

      Idea kaatuu jo siihen, että jos saat potkut omalla toiminnallasi (tai toimimattomuudellasi) niin paukkuu karenssi, mikset siis vain irtisanoutuisi itse koska karenssin pituushan on aina sama.

      • Anonyymi

        Siksi että olen tehnyt sopimuksen jossa irtisanomisaika on 2 kk jos itse irtisanoudun ja 6 kk jos minut irtisanotaan.

        Haluan siis saada tuon 6 kk palkan samalla kun lähden. Karenssi ei minua haittaa eli voin olla välissä kyllä 3 kk ilman mitään korvausta.


    • Anonyymi

      Saattavat lopettaa tuon putken kokonaan parin vuoden päästä eli et pääsekään 500pvn jälkeen lisäpäiville.
      Mikset ottais selvää vuorotteluvapaasta? Lähdet maksimiajaksi vapaalle ja sen jälkeen työtä jokin pätkä ja sitten irtisanovat sut mielellään t. tykkäätkin siitä työstä enemmän.

      Mäkin haaveilin, että täytettyäni 58v jään työttömäksi 500pv ja sitt lisäpäiville, mutta muuttavat sen lain ensi vuonna eikä tule mitään.

    • Anonyymi

      Te-keskus tahtoo hyppyyttää näitä "putkimiehiäki".Eihän se putkessa oleminen tarkoita muuta kuin että 500pv muuttuu 65v asti,kaikki sen ajan sisällä on samaa kuin muillaki työnhakijoilla.Toki voi olettaa että liki 60v työttömiä ei haluta mihinkään töihin,mutta kannattaa varautua että voivat laittaa kursseille ja tukityöllistää ym.Suunnitelmat täytyy tehdä ja niiden noudattamista valvotaan 3kk:n välein.Ei sinulla sattuis olemaan mitään sairauksia mistä saattas päästä eläkkeelle?Vuodeksi saikulle ensin ja sitä rataa.

      • Anonyymi

        Mikä on Te-keskus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on Te-keskus?

        (Keskitetty) Työttömien Eliminointi (-keskus)?


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Työ-_ja_elinkeinokeskus
        Työ- ja elinkeinokeskus (lyhenne TE-keskus tai te-keskus)

        Miten ajat sitten laukkautettu Te-keskus ketään hyppyyttää?


    • Anonyymi

      Nythän laki muuttui. V. 1961 syntyneet ja nuoremmat pääsevät lisäpäiville, jos työttömyys alkaa iässä 60 v. 1 kk (500 päivää mene yli 62 ikävuoden). Vanhemmilla raja on 59 v. 1 kk. Voi itsekin irtisanoutua, mutta tulee 3 kk karenssi.

    • Anonyymi

      Tarvitaan 60v ja 1kk työsuhteessa olemista jotta 500 päivän (1v 11kk) EI tule täyteen ennenkuin täytät 62v.... Oma eläkeikä on määritetty alkamaan kun olen 64v9kk!
      Työssä olen ollut vuodesta 1979 eli 40v. sitten aloin ja armeija välistä niin 39v. samalla työnantajalla 34v

      Se että itse aiemmin aiheutat irtisanomisesi mukamas 6kk irtisanomisajalla on typerä ajatus joka ei toteudu millään keinolla! Kärviste vain sinne alle 500 päivää ennen 62v syntymäpäivääsi niin se on siinä.

      Olen itse 58 ja keväällä 59 ja olen samoja asioita miettinyt ja laskelmoinut. Oma kärvistelyni eräpäivä olisi noin 1,5v päässä kun 60v. 1kk. Sen jälkeen olen eläkeelle saakka ansiosidonnaisella jos en ole töissä...kelan rahoille en siis tipu kyseisen päivämäärän jälkeen! Minua tuskin tiputetaan pitkästä työsuhteesta aiemmin, se ei ole ollut firman tapa.

      • Anonyymi

        Tuossa laskemassani siis oletus on se että kun olen 60 v järjestän itselleni lopputilin ja se on kyllä minun töissäni helppo toteuttaa (myyntityö) toteamalla johtajalle että voin roikkua mukana vielä 5 vuotta jos niin halutaan, mutta myynti alkaa sakkaamaan jos ei lopareita kuulu. Eiköhän tuolla saa loparit.

        Kun siis 60v täyttäessäni saan loparit ja minulle tulee 6 kk irtisanomisaika (työvelvoitteestakin irtisanomisaikana luovutaan, sillä pelkäävät että teen kilpailijalle hommia sinä aikana) alkaa ansiosidonnainen pyöriä vasta irtisanomisajan jälkeen eli ollessani 60v ja 6 kk. Tästä siis 500 pv ja se riittää kyllä hyvin niin että ansiosidonnainen ei pääty ennenkuin olentäyttänyt 62v.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa laskemassani siis oletus on se että kun olen 60 v järjestän itselleni lopputilin ja se on kyllä minun töissäni helppo toteuttaa (myyntityö) toteamalla johtajalle että voin roikkua mukana vielä 5 vuotta jos niin halutaan, mutta myynti alkaa sakkaamaan jos ei lopareita kuulu. Eiköhän tuolla saa loparit.

        Kun siis 60v täyttäessäni saan loparit ja minulle tulee 6 kk irtisanomisaika (työvelvoitteestakin irtisanomisaikana luovutaan, sillä pelkäävät että teen kilpailijalle hommia sinä aikana) alkaa ansiosidonnainen pyöriä vasta irtisanomisajan jälkeen eli ollessani 60v ja 6 kk. Tästä siis 500 pv ja se riittää kyllä hyvin niin että ansiosidonnainen ei pääty ennenkuin olentäyttänyt 62v.

        Ei kannata verrata työttömänä olemista suoraan eläkeläisen päiviin,niitä velvotteita tahtoo löytyä ja tulee kohta lisää aktiivimallin tilalle.Lisäpäivien etu rajoittuu ainoastaan työssäoloehtoon,eli se pysyy voimassa eikä uutta jaksoa tarvi enään tienata.Mutta jos vaan jää odottelemaan eläkeikää ja toistuvasti kieltäytyy te-toimiston asettamista velvoitteista,voi menettää työssäoloehdon ja sen jälkeen asetetaan uusi työssäolovelvoite,silloin on pakko löytää työtä jostain 12 kalenteriviikkoa ennenkuin pääsee korvauksille takaisin, eli se niistä lisäpäivistä.Mutta oikealla asenteella varmasti pärjää kun käy työkkärin kursseilla ym.60v ei todellakaan helposti työllisty,jos ei asenteet muutu työnantajilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kannata verrata työttömänä olemista suoraan eläkeläisen päiviin,niitä velvotteita tahtoo löytyä ja tulee kohta lisää aktiivimallin tilalle.Lisäpäivien etu rajoittuu ainoastaan työssäoloehtoon,eli se pysyy voimassa eikä uutta jaksoa tarvi enään tienata.Mutta jos vaan jää odottelemaan eläkeikää ja toistuvasti kieltäytyy te-toimiston asettamista velvoitteista,voi menettää työssäoloehdon ja sen jälkeen asetetaan uusi työssäolovelvoite,silloin on pakko löytää työtä jostain 12 kalenteriviikkoa ennenkuin pääsee korvauksille takaisin, eli se niistä lisäpäivistä.Mutta oikealla asenteella varmasti pärjää kun käy työkkärin kursseilla ym.60v ei todellakaan helposti työllisty,jos ei asenteet muutu työnantajilla.

        Juu kyllähän sitä sitten aikaa on käydä kursseilla vaikka kuinka usein.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1469
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1368
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1340
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      48
      1303
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1126
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe