Lihomisen syyt

Anonyymi

Nyt lihomisen syy on selvinnyt.Opetelkaa tekemään itse ruokaa,riittää että osaa tehdä muutamia yleisempiä tavallisia ruokalajeja.Mielestäni perunamuusi on tärkein ruoka mitä pitää osata tehdä.Itse tehty perunamuusi on halpaa,ja siinä ei ole mitään lisäaineita,mikä on erittäin tärkeä asia.

Perunamuusi
1 Perunat kuoritaan ,huuhdotaan ja paloitellaan pieniin n 2-3 cm kokoisiin paloihin,siksi että ne kypsyvät nopeammin
2 Keitetään hiljaisella tulella n 30 min niin että vesiraja jää 2 cm alle perunoista (lopussa vesi on haihtunut vähiin,vettä ei saa kaataa pois,koska maku on keitinvedessä)
3 perunat survotaan tiheällä perunasurvimella ja maustetaan aromisuolalla sekä lisätään täysmaito tai kauramaito
(aromisuolan määrä 500g perunaa 5 mm aromisuolaa=1tl)
4 survomisen jälkeen perunamuusi painellaan muutaman kerran sauvasekoittimella(sillä ei saa sekoittaa enempää,koska perunamuusi muuttuu muuten liisteriksi)
-Perunamuusia voi tehdä jääkaappiin hyvin muutamaksi päiväksi,sen lämmittäminen käy niin että
ensin perunamuusi survotaan kevyesti sauvasekoittimella ja lämmitetään heti paistinpannussa tai kattilassa koko ajan hämmentäen muutama minutti

Kastike esim
Porsaansuikalepaisti 500g yksi iso sipuli pienitään veitsellä jonka jälkeen se paistinpannuun jossa 1 dl vettä
-neljään desiin vettä vatkataan 1 rkl vehnäjauhoa ja lisätään se pannulle yhtä aikaa lihojen kanssa
-lisätään mausteet aromisuola 7 mm mustapippuri 2 mm pieni 3 cm pala koskenlaskija juustoa
-kypsymisaika n 30 min pienellä teholla
-voi syödä esim viipaloidun punajuuren kera.Kastikkeita voi tehdä monella muulakin tavalla,ja perunaa voi valmistaa uunissakin.

75

722

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oletko myös keksinyt lisää RUUTIA???

      • Anonyymi

        Montakohan tuntia on fillaroitava tuon muusiaterian jälkeen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Montakohan tuntia on fillaroitava tuon muusiaterian jälkeen?

        Se on vähäkalorista 300g perunamuusia sisältää vain 250 kal 200g lihaa 100 kal punajuuri 100 kal yht 450 kal
        Annoskoko kestää olla 600-700 kaloria

        Päiväkulutukseni on ollut nykyään 2850 kal eli muuhun ruokaan jää vielä tämän aterian jälkeen n 2000 kal


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on vähäkalorista 300g perunamuusia sisältää vain 250 kal 200g lihaa 100 kal punajuuri 100 kal yht 450 kal
        Annoskoko kestää olla 600-700 kaloria

        Päiväkulutukseni on ollut nykyään 2850 kal eli muuhun ruokaan jää vielä tämän aterian jälkeen n 2000 kal

        Juu on mahdollisuus syödä mansikkakakkua 2000 kalorin edestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu on mahdollisuus syödä mansikkakakkua 2000 kalorin edestä.

        Olen vähentänyt HUOMATTAVASTI mansikkakakun määrää. Syön sitä enintään YHDEN päivässä, se on hyvänmakuinen ja vähäkalorinen ruoka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen vähentänyt HUOMATTAVASTI mansikkakakun määrää. Syön sitä enintään YHDEN päivässä, se on hyvänmakuinen ja vähäkalorinen ruoka.

        Montako mansikkakakkua aiemmin söit, kun nyt ainoastaan yhden?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu on mahdollisuus syödä mansikkakakkua 2000 kalorin edestä.

        Norsut huutelee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu on mahdollisuus syödä mansikkakakkua 2000 kalorin edestä.

        Norsut huutelee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Montako mansikkakakkua aiemmin söit, kun nyt ainoastaan yhden?

        En syö nykyään mansikkakakkua,lidin leivokset ovat paljon paremman makuisia.
        Ostin niitä koko pakastimen täyteen.
        Saa sitä herkutellakkin,jos kuluttaa kalorit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En syö nykyään mansikkakakkua,lidin leivokset ovat paljon paremman makuisia.
        Ostin niitä koko pakastimen täyteen.
        Saa sitä herkutellakkin,jos kuluttaa kalorit.

        En minä tietenkään niitä kerralla syö,aina pienen palan aamukahvilla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen vähentänyt HUOMATTAVASTI mansikkakakun määrää. Syön sitä enintään YHDEN päivässä, se on hyvänmakuinen ja vähäkalorinen ruoka.

        Tuo on jonkun rollin kommentti ,niitä on näköjään tullut muitakin
        syynä on se on se KATEUS.Tänne pystyy kuka vaan kirjoittelemaa esiintymällä toisena henkilönä.
        ELKÄÄ USKOKO NÄITTEN ROLLIEN KOMMENTTEJA


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on vähäkalorista 300g perunamuusia sisältää vain 250 kal 200g lihaa 100 kal punajuuri 100 kal yht 450 kal
        Annoskoko kestää olla 600-700 kaloria

        Päiväkulutukseni on ollut nykyään 2850 kal eli muuhun ruokaan jää vielä tämän aterian jälkeen n 2000 kal

        Tästä voi päätellä sen että paino on suhteellisen helppo pitää samassa.
        Yleensä jos en laihduta karkista muusta roskaruuasta tulee n 1500 kal ja terveellisestä ruuasta loput 1350 kal

        Jos täytekakusta tykkää,niin voihan sen syödä vaikka joka toinen viikko esim pitsan tilalta

        http://www.frodinge.fi/tuotteet/Täytekakut/Mansikkakakku vähälaktoosinen 500 g 100g sisältää 175 kal 175x 5=875 kal

        Pitsa 1500 kal kolajuoma=1700 kal


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on vähäkalorista 300g perunamuusia sisältää vain 250 kal 200g lihaa 100 kal punajuuri 100 kal yht 450 kal
        Annoskoko kestää olla 600-700 kaloria

        Päiväkulutukseni on ollut nykyään 2850 kal eli muuhun ruokaan jää vielä tämän aterian jälkeen n 2000 kal

        Tästä voi päätellä sen että paino on suhteellisen helppo pitää samassa.
        Yleensä jos en laihduta karkista muusta roskaruuasta tulee n 1500 kal ja terveellisestä ruuasta loput 1350 kal

        Jos täytekakusta tykkää,niin voihan sen syödä vaikka joka toinen viikko esim pitsan tilalta

        http://www.frodinge.fi/tuotteet/Täytekakut/Mansikkakakku vähälaktoosinen 500 g 100g sisältää 175 kal 175x 5=875 kal

        Pitsa 1500 kal kolajuoma=1700 kal


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on vähäkalorista 300g perunamuusia sisältää vain 250 kal 200g lihaa 100 kal punajuuri 100 kal yht 450 kal
        Annoskoko kestää olla 600-700 kaloria

        Päiväkulutukseni on ollut nykyään 2850 kal eli muuhun ruokaan jää vielä tämän aterian jälkeen n 2000 kal

        Hyvät sykkyrät! Mikä liha on 100g 50kcal! Kertokaaminullekin!
        Kanassakin ja muissa 100g on 100kcal ja 200g on 200kcal.
        Vai olenko Hölömölästä?

        Kivoja reseptejä kädestä pitäen. Moni nuori saa lukea näitä monta kertaa,
        ennenkuin ymmärtää ja uskaltaa itse tehdä ruokaa.
        Oikein hyvä tuo maininta vähästä vedestä ja sen käytöstä.
        Säästän kaikki vihanneksien keitosvedet ja teen niistä soppaa.

        Ruutisoppa:
        25g tai 50g soijajauhoa ja vettä; tekee joko soosia tai soppaa.
        Tarpeeksi proteiinia kerraksi ja lisätä voi keitettyä porkkanaa,
        mikä tekee täyttävimmäksi tai broccolia tai herneitä tai ...
        Tuli juuri keitetty kanankoipia ja laitan huomenna kanapalaa
        soijaporkkanasoppaani, niin jaksan sillä päivän.

        Jääkaapissa höyrytettyjä kaalinlehtiä ja niihin käärin
        keso kananmuna hakkelusta. Laihaa ruokaa.
        Jaksaa hyvin ulkoilla; kävellä ja voimistella puutarhassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen vähentänyt HUOMATTAVASTI mansikkakakun määrää. Syön sitä enintään YHDEN päivässä, se on hyvänmakuinen ja vähäkalorinen ruoka.

        Saat sinä nauttia mansikkakakustasi ja Lidelin leivoksista!
        Meistä on vain niin kivaa, kun kerrot täällä innoissasi touhuistasi.
        Minä oikein etsin sinun juttujasi, koska ne piristävät.
        Olet hieno vanhempi herrasmies, joka omistautuu oman
        hyvinvointinsa kohentamiseen terveesti ja jakaa siitä muillekin.
        Hyvä esimerkki terveestä, toimeliaasta elämäntavasta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En syö nykyään mansikkakakkua,lidin leivokset ovat paljon paremman makuisia.
        Ostin niitä koko pakastimen täyteen.
        Saa sitä herkutellakkin,jos kuluttaa kalorit.

        Saat toki herkutella! Makoisia hetkiä kahvikupin kanssa,
        ennenkuin hyppäät pyöräsi päälle ja nautit raikkaasta syksystä;-)

        Miten pukeudut nyt, kun sää kylmenee?
        Onko sinulla aluskerta, joka johtaa hien pois iholta?
        Minä viihdyn pumpulivaatteissa villaisen alla, mutta
        se ei ole käytännöllistä tai terveellistä näin pakkasella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saat sinä nauttia mansikkakakustasi ja Lidelin leivoksista!
        Meistä on vain niin kivaa, kun kerrot täällä innoissasi touhuistasi.
        Minä oikein etsin sinun juttujasi, koska ne piristävät.
        Olet hieno vanhempi herrasmies, joka omistautuu oman
        hyvinvointinsa kohentamiseen terveesti ja jakaa siitä muillekin.
        Hyvä esimerkki terveestä, toimeliaasta elämäntavasta!

        Minähän olen syönyt nuorena vain roskaruokaa.Olen kuitenkin pystynyt tekemään muutoksen.Ennen en laskenut koskaan kaloreita,ja sen takia aina lihoin takaisin.

        Ne jotka luulee että pitsa on herkku,niin he eivät ole koskaan edes hyvää ruokaa maistaneetkaan.Olen itse nyt alkanut käyttämään ruuan valmistamiseen erillaisia juustoja valikoimat ovat nykyään suuret.Erillaisilla juustoilla ja mausteilla saa erillaisia hyviä makuja kevyeenkin ruokaan.
        Minullakin on nykyään paljon parempi tasapainoinen olo kuin ennen kun olen syönyt terveellisesti,ei väsytä koskaan yhtään
        Voimakas väsymys johtuu väärästä ruokavaliosta liikaa huonoja hiilihydraatteja liikaa rasvaa ja vehnää.
        Muutama vuosi sitten lopetin leivän ja perunan syönnin melkein kokonaan,mikä oli suuri virhe.Sain väärää tietoa esimerkiksi antti heikkilältä.Minulla loppui huonon ravinnon takia kitaransoiton harrastaminen jota olin harrastanut monta vuotta,olosta tuli tylsä ja passiivinen.Mitään ruokaainetta ei saa lopettaa kokonaan,kaikkia pitää syödä sopivasti,ei liikaa eikä liian vähän,niin saa hyvää oloa.
        Nykyään pystyn soittamaan kitaraa aivan niinkuin ennenkin kun olen syönyt parempaa ravintoa.

        Täälläkin on yksi ukko joka joka kehoittaa melkein joka päivä ihmisiä lopettamaan hiilihydraattien syöminen.Sitä ei saa missään nimessä tehdä,hiilihydraatti on ihmiselle yksi tärkeimmistä ravintoaineista.

        Ei leipä ja peruna lihota jos niitä ei käytä liikaa.Kaloripitoisuus riippuu valmistustavasta.Peruna sellaisenaan vähäkalorista ja terveellistä ruokaa.Leipää taas ei saa syödä liikaa eikä sen päälle kannata koskaan laittaa rasvaa,pelkkä juusto tai muu lihaleike riittää
        Esimerkiksi paahtoleipä ja perunalastut on puoleksi rasvaa.
        Nämä lidin leivokset mitä ostin pakasteeseen maksaa vain 6 euroa kilo.Suomalainen tuote vähintään 25eur.Leipomoissa on vielä kalliimpaa.
        https://world.openfoodfacts.org/product/20724498/choco-pistachio-italiamo Näitä voi tulla lidiin kerran vuodessa.ja niitä löytyy hyllystä vain viikon ajan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minähän olen syönyt nuorena vain roskaruokaa.Olen kuitenkin pystynyt tekemään muutoksen.Ennen en laskenut koskaan kaloreita,ja sen takia aina lihoin takaisin.

        Ne jotka luulee että pitsa on herkku,niin he eivät ole koskaan edes hyvää ruokaa maistaneetkaan.Olen itse nyt alkanut käyttämään ruuan valmistamiseen erillaisia juustoja valikoimat ovat nykyään suuret.Erillaisilla juustoilla ja mausteilla saa erillaisia hyviä makuja kevyeenkin ruokaan.
        Minullakin on nykyään paljon parempi tasapainoinen olo kuin ennen kun olen syönyt terveellisesti,ei väsytä koskaan yhtään
        Voimakas väsymys johtuu väärästä ruokavaliosta liikaa huonoja hiilihydraatteja liikaa rasvaa ja vehnää.
        Muutama vuosi sitten lopetin leivän ja perunan syönnin melkein kokonaan,mikä oli suuri virhe.Sain väärää tietoa esimerkiksi antti heikkilältä.Minulla loppui huonon ravinnon takia kitaransoiton harrastaminen jota olin harrastanut monta vuotta,olosta tuli tylsä ja passiivinen.Mitään ruokaainetta ei saa lopettaa kokonaan,kaikkia pitää syödä sopivasti,ei liikaa eikä liian vähän,niin saa hyvää oloa.
        Nykyään pystyn soittamaan kitaraa aivan niinkuin ennenkin kun olen syönyt parempaa ravintoa.

        Täälläkin on yksi ukko joka joka kehoittaa melkein joka päivä ihmisiä lopettamaan hiilihydraattien syöminen.Sitä ei saa missään nimessä tehdä,hiilihydraatti on ihmiselle yksi tärkeimmistä ravintoaineista.

        Ei leipä ja peruna lihota jos niitä ei käytä liikaa.Kaloripitoisuus riippuu valmistustavasta.Peruna sellaisenaan vähäkalorista ja terveellistä ruokaa.Leipää taas ei saa syödä liikaa eikä sen päälle kannata koskaan laittaa rasvaa,pelkkä juusto tai muu lihaleike riittää
        Esimerkiksi paahtoleipä ja perunalastut on puoleksi rasvaa.
        Nämä lidin leivokset mitä ostin pakasteeseen maksaa vain 6 euroa kilo.Suomalainen tuote vähintään 25eur.Leipomoissa on vielä kalliimpaa.
        https://world.openfoodfacts.org/product/20724498/choco-pistachio-italiamo Näitä voi tulla lidiin kerran vuodessa.ja niitä löytyy hyllystä vain viikon ajan.

        Kyllä se kommenteistasi huokuu, että olet älykäs ja luova henkilö!
        Minullekin liikunta luonnossa, antaa iloa, rauhaa, tyytyväisyyttä ja
        kotiin tullessaan harrastaa monenlaista inspiraatio mukana.
        Minä soittelen huilua.
        En kykenisi juomaan niitä sokerilitkuja pusseista ja
        elämään 600kcal/pvä ja olemaan päänsärkyinen ja heikko.
        Minulla on matala verenpaine, joten huimaukset siitä seuraisi.
        Kehon normaalilämpö vain 35 astetta. Paasto on pahinta.
        Kaikille ei sovi kaikki menetelmät; on kunnioitettava omaa kehoaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saat toki herkutella! Makoisia hetkiä kahvikupin kanssa,
        ennenkuin hyppäät pyöräsi päälle ja nautit raikkaasta syksystä;-)

        Miten pukeudut nyt, kun sää kylmenee?
        Onko sinulla aluskerta, joka johtaa hien pois iholta?
        Minä viihdyn pumpulivaatteissa villaisen alla, mutta
        se ei ole käytännöllistä tai terveellistä näin pakkasella.

        Oikea pukeutuminen on tärkeintä varsinkin talviliikunnassa,siihen kannattaa tehdä tarkka pukeutumistaulukko mitä vaatetta millekkin kelille ja pakkaselle.
        Pyöräilyssä tai hiihdossa vaatteet kannattaa käydä vaihtamassa jo heti 5 minuttia lähdöstä jos ne eivät lämmitä sopivasti.
        Yleensä pyöräilyssä paita alkaa kastumaan lenkin puolessa välissä,laitan siinä vaiheessa päälle toisenkin väljän takin jossa on myös huppu.(kosteus ei haittaa,pääasia on että on lämmintä)
        Kasvot suojaan kommedopipolla ja päälle kasvomaski,lisäksi huppuun olen tehnyt 5 cm jatkeen,jonka saa pois vetoketjulla.
        https://www.e-ville.com/fi/3194-asusteet-urheiluun/17679-hengittava-kasvomaski.html
        Toimiva maski suojaa nenän ja posket,siihen suun kohdalle 10 cm reikä,niin että pystyy hengittämään.25 asteen pakkasellakin ei jäädy yhtään kasvot.
        Jalkineina käytän huopakumisaappaita johon mahtuu kaksi villasukkaa ja akkulämmitteiset kengän pohjalliset.
        https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/lenz-heat-sole-10-akkulammitteiset-pohjalliset
        Nämä on hyvät ja toimivat pohjalliset,akku kestää isolla tehollakin 3 tuntia

        En ole koskaan jättänyt tekemättä yhtään ainoaa lenkkiä pakkasen tai sateen takia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikea pukeutuminen on tärkeintä varsinkin talviliikunnassa,siihen kannattaa tehdä tarkka pukeutumistaulukko mitä vaatetta millekkin kelille ja pakkaselle.
        Pyöräilyssä tai hiihdossa vaatteet kannattaa käydä vaihtamassa jo heti 5 minuttia lähdöstä jos ne eivät lämmitä sopivasti.
        Yleensä pyöräilyssä paita alkaa kastumaan lenkin puolessa välissä,laitan siinä vaiheessa päälle toisenkin väljän takin jossa on myös huppu.(kosteus ei haittaa,pääasia on että on lämmintä)
        Kasvot suojaan kommedopipolla ja päälle kasvomaski,lisäksi huppuun olen tehnyt 5 cm jatkeen,jonka saa pois vetoketjulla.
        https://www.e-ville.com/fi/3194-asusteet-urheiluun/17679-hengittava-kasvomaski.html
        Toimiva maski suojaa nenän ja posket,siihen suun kohdalle 10 cm reikä,niin että pystyy hengittämään.25 asteen pakkasellakin ei jäädy yhtään kasvot.
        Jalkineina käytän huopakumisaappaita johon mahtuu kaksi villasukkaa ja akkulämmitteiset kengän pohjalliset.
        https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/lenz-heat-sole-10-akkulammitteiset-pohjalliset
        Nämä on hyvät ja toimivat pohjalliset,akku kestää isolla tehollakin 3 tuntia

        En ole koskaan jättänyt tekemättä yhtään ainoaa lenkkiä pakkasen tai sateen takia

        Kiitos tästä tiedosta! Arvasin, että sinulta saisi käytännön neuvoja, jotka toimivat.
        Minulta on jäänyt reippaat kävelyt, jotka saavat hoien virtaamaan pois,
        nyt kun on tullut kylmempää ja kaipaan niitä.
        Mutta en ole halunnut vilustua ja tulla siten toimettomaksi.
        Ulkoilussa on aina kysymys oikeasta pukeutumisesta.
        Ei ole säätä, jolla ei voisi ulkoilla.
        No niin, nyt sitten oikeat varusteet reppuun ja lenkille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos tästä tiedosta! Arvasin, että sinulta saisi käytännön neuvoja, jotka toimivat.
        Minulta on jäänyt reippaat kävelyt, jotka saavat hoien virtaamaan pois,
        nyt kun on tullut kylmempää ja kaipaan niitä.
        Mutta en ole halunnut vilustua ja tulla siten toimettomaksi.
        Ulkoilussa on aina kysymys oikeasta pukeutumisesta.
        Ei ole säätä, jolla ei voisi ulkoilla.
        No niin, nyt sitten oikeat varusteet reppuun ja lenkille!

        Käsissä käytän näin talvella aina isoja kinttaita jonka varret ulottuu käsivarsien puoleen väliin ja alle villa-aluskäsine.Noin puoli tuntia lähdöstä vaihdan alle ohuet käsineet.
        Samoja kinttaita käytän myös hiihdossa.Suksisauvojen hihnat pitää jatkaa n 10 cm muuten kinttaat eivät mahdu sauvoihin,eikä pitkällä hihnalla olevia sauvoja saa ostaa valmiina.
        Vesisateella sadelahkeet ja sadeviitta
        https://www.retkitukku.fi/pinewood-sadelahkeet.html

        Jalkineet ja käsineet lämmitän n puoli tuntia ennen lähtöä laittamalla niihin sähkökäyttöiset kengänkuivurit.
        https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/lenz-space-warmer-10-kengan-kuivain

        Jos jää kotiin makaamaan,tulee syönti tilalle,ja lihoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsissä käytän näin talvella aina isoja kinttaita jonka varret ulottuu käsivarsien puoleen väliin ja alle villa-aluskäsine.Noin puoli tuntia lähdöstä vaihdan alle ohuet käsineet.
        Samoja kinttaita käytän myös hiihdossa.Suksisauvojen hihnat pitää jatkaa n 10 cm muuten kinttaat eivät mahdu sauvoihin,eikä pitkällä hihnalla olevia sauvoja saa ostaa valmiina.
        Vesisateella sadelahkeet ja sadeviitta
        https://www.retkitukku.fi/pinewood-sadelahkeet.html

        Jalkineet ja käsineet lämmitän n puoli tuntia ennen lähtöä laittamalla niihin sähkökäyttöiset kengänkuivurit.
        https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/lenz-space-warmer-10-kengan-kuivain

        Jos jää kotiin makaamaan,tulee syönti tilalle,ja lihoo.

        Juuri niin, että ellei sitä liiku, niin alkaa "harrastaa" syöntiä ja
        se lihominen vaikuttaa ennen kaikkea mieleen.
        Ei jaksa omaksua informaatiota edes, jota tarvitsee yhteiskunnassa.
        Täällä, missä asun on jatkuvia muutoksia ja on hallittava tekniikkaa.
        On älypuhelimia ja surfplattoja, swishiä ja muuta, jota yritän hallita.
        Tuntee olevansa oppilas jatkuvasti yhteiskunnassa säilyäkseen.
        Olen huomannut, että tämä tiedon hallinta sujuu paljon paremmin, kun
        harjoittaa liikuntaa - varsinkin ulkosalla.
        Nuortenkin tulisi ulkoilla terveesti koulunsa ohella.
        Silloin on oltava oikeat asut, jotka pitävät terveenä.

        En ole koskaan ennen ajatellut tälläisiin urheiluliikkeisiin tutustumista.
        Katsos kun, meille naisihmisille tuputetaan sen ulkonäön parantamista
        ja viehättäviin vaatteisiin somistautumista. Kuten nuoretkin kilpailevat.
        Tosin minullekin on vuosien mittaan kerääntynyt lämpimiä haalareita ja
        hiihtopukuja, mutta häpeän käyttää niitä ihmisten nähden!
        Vedän ne päälleni pimeään aikaan - aamulla klo6.00 kävelylle tai
        iltasella pimeän tultua, kun täytyy saada raikasta ilmaa.
        Minullakin on lapasia, mutta menepä niiden kanssa kauppaan!
        Jos kiinnitettäisiin huomiota järkeviin tamineisiin, niin väki voisi paremmin.

        Kiitos näistä urheiluliikkeiden linkittämisestä!
        Minulla ei ole täällä päin samoja, mutta vastaavia ja käyn niitä läpi.
        Ensin netin avulla ja sitten teen kaupunkireissun kokeillakseni.

        Mites Suomessa on säätilanne? Koska luulet pääseväsi suksille?
        Katsoessani Pohjoismaiden sääkarttaa, huomasin olevan yli 5*.
        Sadetta, räntää, tuulta tarjotaan useimmille joulukuun puoleenväliin.


    • Anonyymi

      Muusi on hyvää ja terveellistä!

    • Anonyymi

      Seuraus siitä ettei osaa tehdä itse ruokaa, ostaa sitten pakastealtaista pitsaa ja muitakin herkkuja.Totuus on se että itse tehty hyvä' ruoka on huomattavasti paremman makuista kuin esimerkitsi pitsat.Monta kertaa vähemmän kaloreita.Perunalla lähtee erittäin hyvin nälkä,tulee täysi ja kylläinen olo pienellä kalorimäärällä.

      • Anonyymi

        "Monta kertaa vähemmän kaloreita."

        Tuo ei pidä paikkaansa.

        Se pitäisi olla "jokainen kerta vähemmän kaloreita"

        Olen pitänyt ruokapäiväkirjaa jo muutaman vuoden, ja olen suorastaan hämmästynyt siitä, miten paljon pizzassa ja kebabissa on energiaa. Ehkä sitä energiaa ei ole /100g sen enempää kuin muissakaan asioissa, mutta noita tulee syötyä sitten määrällisesti enemmän kerralla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Monta kertaa vähemmän kaloreita."

        Tuo ei pidä paikkaansa.

        Se pitäisi olla "jokainen kerta vähemmän kaloreita"

        Olen pitänyt ruokapäiväkirjaa jo muutaman vuoden, ja olen suorastaan hämmästynyt siitä, miten paljon pizzassa ja kebabissa on energiaa. Ehkä sitä energiaa ei ole /100g sen enempää kuin muissakaan asioissa, mutta noita tulee syötyä sitten määrällisesti enemmän kerralla.

        Pitsa ja rasvainen rilliruoka ovat yksi suurimmista lihomisen syistä.
        TLC kanavalla hengenvaarallisesti lihavavien ruoka on yleensä rasvainen rilliruoka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitsa ja rasvainen rilliruoka ovat yksi suurimmista lihomisen syistä.
        TLC kanavalla hengenvaarallisesti lihavavien ruoka on yleensä rasvainen rilliruoka.

        Ei tuolla lihoa jos liikkuu RIITTÄVÄSTI. Jos pyöräilee neljä - kuusi tuntia päivässä voi nauttia herkkuja aika kohtuullisesti.

        Rasva ei siis ole SYYLLINEN vaan LIIAN VÄHÄINEN liikunta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuolla lihoa jos liikkuu RIITTÄVÄSTI. Jos pyöräilee neljä - kuusi tuntia päivässä voi nauttia herkkuja aika kohtuullisesti.

        Rasva ei siis ole SYYLLINEN vaan LIIAN VÄHÄINEN liikunta.

        Rasva sisältää enemmän energiaa kuin muut ravinto aineet joten sitä on helppo syödä liikaa.

        Energiaa saadaan ruoan rasvasta, proteiinista, hiilihydraatista ja alkoholista. Energian yksikkö on kilojoule (kJ). Yksi kilojoule vastaa 0,239 kilokaloria (kcal). Kullakin energiaravintoaineella on ominainen kyky tuottaa energiaa. Rasvan energiakerroin on 37 kJ/g (9 kcal/g), proteiinin ja hiilihydraatin 17 kJ/g (4 kcal/g), alkoholin 29 kJ/g (7 kcal/g), kuidun 8 kJ/g (2 kcal/g), orgaanisten happojen 13 kJ/g (3 kcal/g) ja sokerialkoholien 10 kJ/g (2,4 kcal/g).


      • Anonyymi

        Älä sinä ylistä perunan erinomaisuutta, kun minä pidän perunasta
        kaikissa muodoissaan, enkä kykene syömään vain 2 pientä perunaa,
        kuten normaalit ihmiset. Syön 6kpl päivän mittaan! 600kcal!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuolla lihoa jos liikkuu RIITTÄVÄSTI. Jos pyöräilee neljä - kuusi tuntia päivässä voi nauttia herkkuja aika kohtuullisesti.

        Rasva ei siis ole SYYLLINEN vaan LIIAN VÄHÄINEN liikunta.

        Tulin juuri pyöräilemästä, tähän aikaan kun käy polkemassa 4 tuntia niin saa aika rauhassa polkea.

        Vähän oli liukasta paikoitellen mutta yhdellä kaatuamisella selvisin, ei mennyt kuin kyynärpää ulkoilutakista rikki.

        Nyt nukkumaan ja aamulla saa taas syödä HYVÄNMAKUISTA ruokaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulin juuri pyöräilemästä, tähän aikaan kun käy polkemassa 4 tuntia niin saa aika rauhassa polkea.

        Vähän oli liukasta paikoitellen mutta yhdellä kaatuamisella selvisin, ei mennyt kuin kyynärpää ulkoilutakista rikki.

        Nyt nukkumaan ja aamulla saa taas syödä HYVÄNMAKUISTA ruokaa.

        Huomenta vaan, nyt syömään lidlin HYVÄNMAKUISIA leivoksia ja sitten pyöräilemään. Tavoite on pyöräillä valoisa aika, huomasin että pimeällä pyöräilemisessä on RISKEJÄ joita en ole ole valmis ottamaan, harmittaa tuo ulkoilutakin repeäminen.

        Sentti on lähtenyt vyötäröltä eilisestä, nyt on enää VIIMEISET kilot pudotettavana jotka lähtee joulukuun aikana, tietysti jouluherkut jotka kuuluu tähän vuodenaikaan tulee syötyä niin ne voi siirtää tavoitteen täyttymistä.

        Yleensä on mennyt noin 6000 kal HYVÄNMAKUISIA jouluruokia kolme neljä päivää joulun aikaan. Mutta jos LIIKKUU riittävästi niin nuo ei nosta painoa, olen huomannut että RIITTÄVÄ määrä liikuntaa estää painon nousua TEHOKKAASTI.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomenta vaan, nyt syömään lidlin HYVÄNMAKUISIA leivoksia ja sitten pyöräilemään. Tavoite on pyöräillä valoisa aika, huomasin että pimeällä pyöräilemisessä on RISKEJÄ joita en ole ole valmis ottamaan, harmittaa tuo ulkoilutakin repeäminen.

        Sentti on lähtenyt vyötäröltä eilisestä, nyt on enää VIIMEISET kilot pudotettavana jotka lähtee joulukuun aikana, tietysti jouluherkut jotka kuuluu tähän vuodenaikaan tulee syötyä niin ne voi siirtää tavoitteen täyttymistä.

        Yleensä on mennyt noin 6000 kal HYVÄNMAKUISIA jouluruokia kolme neljä päivää joulun aikaan. Mutta jos LIIKKUU riittävästi niin nuo ei nosta painoa, olen huomannut että RIITTÄVÄ määrä liikuntaa estää painon nousua TEHOKKAASTI.

        Oletko pyytänyt joululahjaksi uusia pihtejä vai toimivatko vanhat pihdit vielä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulin juuri pyöräilemästä, tähän aikaan kun käy polkemassa 4 tuntia niin saa aika rauhassa polkea.

        Vähän oli liukasta paikoitellen mutta yhdellä kaatuamisella selvisin, ei mennyt kuin kyynärpää ulkoilutakista rikki.

        Nyt nukkumaan ja aamulla saa taas syödä HYVÄNMAKUISTA ruokaa.

        Hienoa, että muutkin ovat huomanneet sen iltaisen ulkoilun hyötyjä.
        Minäkin tapaan lukea ensin jotain mietittävää ja sitten ulos meditoimaan.
        Tosiaan aamutuimaan, kun luonto herää, on paras aika nauttia siitä.
        Samoin ilta/yö, kun on hiljaista ja saa olla rauhassa omissa oloissaan.
        Ollaan varmaan kummajaisia, kun siihen aikaan tulisi tuijottaa TV:tä.
        Sieltä vaan ei tule montaa katsomisen arvoista ohjelmaa.
        Meillä on oma elämä mieluisampaa! :-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomenta vaan, nyt syömään lidlin HYVÄNMAKUISIA leivoksia ja sitten pyöräilemään. Tavoite on pyöräillä valoisa aika, huomasin että pimeällä pyöräilemisessä on RISKEJÄ joita en ole ole valmis ottamaan, harmittaa tuo ulkoilutakin repeäminen.

        Sentti on lähtenyt vyötäröltä eilisestä, nyt on enää VIIMEISET kilot pudotettavana jotka lähtee joulukuun aikana, tietysti jouluherkut jotka kuuluu tähän vuodenaikaan tulee syötyä niin ne voi siirtää tavoitteen täyttymistä.

        Yleensä on mennyt noin 6000 kal HYVÄNMAKUISIA jouluruokia kolme neljä päivää joulun aikaan. Mutta jos LIIKKUU riittävästi niin nuo ei nosta painoa, olen huomannut että RIITTÄVÄ määrä liikuntaa estää painon nousua TEHOKKAASTI.

        Voisitko paikata sen repeytyneen kohdan ja tehdä siitä hauskan yksityiskohdan?
        Varmasti sitä löytyy nykyisin jokin liimattava tarra, joka loistaisi pimeässä.
        Pistäisi vaikka molempiin kyynärpäihin reflexin, niin olisi hyväksi pimeässä.
        Ompelee ensin repeytymän kokoon vain.
        Eihän sitä hyvää takkia repaleiseksi jätetä!

        Kyllä pimeässä on oltava oikein varustautunut ja varma liikuntamuoto.
        Minä en uskaltaisi pyöräillä, enkä hiihtää kuin päivänvalossa.
        Aina on se liukastumisen vaara ja siksi on oltava varotoimenpiteet.
        Puhelin ladattuna ja pitäydyttävä ihmisten ilmoilla, että saa apua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisitko paikata sen repeytyneen kohdan ja tehdä siitä hauskan yksityiskohdan?
        Varmasti sitä löytyy nykyisin jokin liimattava tarra, joka loistaisi pimeässä.
        Pistäisi vaikka molempiin kyynärpäihin reflexin, niin olisi hyväksi pimeässä.
        Ompelee ensin repeytymän kokoon vain.
        Eihän sitä hyvää takkia repaleiseksi jätetä!

        Kyllä pimeässä on oltava oikein varustautunut ja varma liikuntamuoto.
        Minä en uskaltaisi pyöräillä, enkä hiihtää kuin päivänvalossa.
        Aina on se liukastumisen vaara ja siksi on oltava varotoimenpiteet.
        Puhelin ladattuna ja pitäydyttävä ihmisten ilmoilla, että saa apua.

        Ostin yliääräisen reflexliivin ja leikkasin siitä irti refleksit.
        Tein yhdestä vyön, jota voi pitää myös olkapäästä toieen kainaloon ja
        esiintyä "Miss Liikuntana";-D
        Toisen refleksin katkaisin ja tein saapikkaiden varteen sidottavat nauhat.
        No, onhan nykyisin nykyaikaisempiakin ratkaisuja tiellä näkymiseen.
        Mutta voisi niillä refleksinauhoilla peittää sen repeytyneen kyynärpään.

        Mitähän on kuukaudessa tapahtunut, kun pieni määrä ruokaa riittää?
        Minun 6kpl perunaani painaa alle 1/2kg:tä.
        Niistä riitti 1kpl puolitettuna ja sillipala päällä!
        Kyllä se liikunta ulkona saa ihmeitä aikaan!


    • Anonyymi

      Kalorit pitää laskea jo ennen pääruuan syöntiä,jos on jo syönyt jotain muuta ennen pääateriaa .Siinä tapauksessa ateria pitää jättää väliin ja syödä sitten vasta iltapalat,muuten kalorimäärät nousee liian isoksi eikä laihdu.

      • Anonyymi

        Ruokapäiväkirja jossa merkitään punaiset päivät jolloin tuli syötyä herkkuja liikaa on ERITTÄIN tärkeä, siitä selviää PALJONKO voi syödä ja PALJONKO pitää liikkua.

        LIIKUNTA on se joka ratkaisee lihoaako vai laihtuuko. Riittävällä liikunnan määrällä ihminen PYSYY hoikkana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruokapäiväkirja jossa merkitään punaiset päivät jolloin tuli syötyä herkkuja liikaa on ERITTÄIN tärkeä, siitä selviää PALJONKO voi syödä ja PALJONKO pitää liikkua.

        LIIKUNTA on se joka ratkaisee lihoaako vai laihtuuko. Riittävällä liikunnan määrällä ihminen PYSYY hoikkana.

        Niinpä. Kun liikkuu voin syödä 3000kcal/pvä.
        Mutta kun liikunnan lopettaa pitemmäksi aikaa,
        niin ne ylimääräiset 1400kcal muuttuvat läskeiksi!


      • Anonyymi

        Uskot varmaan joulupukkiin


    • Anonyymi

      Kokonaiset perunat keitetään vähän suolaa sekaan, ei missään vaiheessa mitään sekoittamia vaan puunuijalla painetaan ja lisätään maitoa niin että on notkeaa ei liisteriä, voi nokare sekaan ja vot hyvää on.

    • Anonyymi

      Kalorien laskijoille! Oletteko oikeasti selvittäneet lepokulutuksenne. Siis elintoimintojen ylläpitämisen tarvitsemat kalorit? Taulukot ovat suuntaa antavia mutta eivät sellaisinaan sovi suoraan kenellekään.

      Liikunnan vouhottajat. Koska laskette kaloreja niin laskekaa myös rehellisesti ja objektiivisesti liikuntanne aiheuttama lisäkulutus, Muuntakaa se laskennallisiksi läskikiloilksi ja miettikää olisiko helpompi jättää sen edestä jotain syömättä!

      Ravintoainetietoisuus, kokonaisuuden hahmottaminen ja itsekuri. Ei tarvita muuta. Ehkä alkuvaiheessa joidenkin on tarpeellista laskea kalorejakin mutta kokonaisuuden hallinta takapuolituntumalla riittää!

      • Anonyymi

        Liikunta ei ole kovin hyvä laihdutuskeino, mutta se on tärkeää tuhannesta muusta syystä. Se vahvistaa lihaksia ja luustoa, sydäntä ja versuonia, virkistää henkisesti, antaa elämyksiä jne. Itsekin nuorempana liikuin veren maku suussa ja vain laihduttaessani. Nyt olen lopettanut laihduttamisen, mutta liikun päivittäin ja olen terveempi kuin moni ikäiseni (67 v.).

        Ainaisen tappelun siitä, mikä "lihottaa" ja mikä "laihduttaa" voisi viimein lopettaa, koska melkein millä ruoka-aineella tahansa on mahdollista sekä lihoa että laihtua. Kysymys on määrästä kulutukseen nähden. Lihot, jos saat energiaa enemmän kuin kulutat, piste.

        Lisäksi ruoka-aineiden jakaminen sallittuihin ja kiellettyihin aiheuttaa vain turhaa stressiä syömisestä. Olen omasta kokemuksestani havainnut, että ehdottomuus ruoka-asioissa johtaa ennen pitkää aina katastrofiin.


    • Anonyymi

      "Uskot varmaan joulupukkiin."

      Tämä kommentti toistuu päivittäin useissa eri avauksissa. Mitähän sillä pyritään tuomaan esille, voisiko kirjoittaja itse täsmentää?

      "Älä sinä ylistä perunan erinomaisuutta, kun minä pidän perunasta kaikissa muodoissaan..."

      Mitähän tuossa yritettiin sanoa? Peruna vähin rasvoin on oikein hyvä kotimainen elintarvike, kasvikunnan tuote ja myös hinnaltaan edullinen.

      "Syön 6kpl päivän mittaan! 600kcal!"

      Kaupasta ostetussa kilon perunaerässä on 750 kilokaloria. Yksi rosamunda-uuniperuna painaa keskimäärin 130 grammaa eli kuusi rosamundaa tuottaa elimistössä 525 kilokalorin energian. Jos perunasta tykkää, sitä voi syödä huoletta jopa kilon, sille ei ole mitään estettä. Normisti ruokalajeja ei pidä syödä kyllästymiseen saakkaa, vaan vaihdella tuotteita ja makuja. Kannattaa kokeilla myös Lapin puikulaa.

      Puoli kiloa keitettyjä perunoita pitää yhtä hyvin kylläisenä kuin puoli kiloa valkoista leipää, mutta peruna sisältää vain 150 leipägramman edestä energiaa! Peruna, porkkana ja kaali ovat todellisia painonhallinnoijan ja laihduttajan tuotteita.

      "Ravintoainetietoisuus, kokonaisuuden hahmottaminen ja itsekuri. Ei tarvita muuta. Ehkä alkuvaiheessa joidenkin on tarpeellista laskea kalorejakin mutta kokonaisuuden hallinta takapuolituntumalla riittää!"

      Periaatteessa näin, mutta sepä ei jo pitkään ylipainoisella toimikaan.

      Ensinnäkin, ylipainoinen on ylipainoinen joko tietämättään tai tietäen; osa ylipainoisista - tai kansalaisista yleensä - ei tiedä lainkaan päivässä saamaansa energiamäärää. Kaikki lähtee siitä, että tustustutaan elintarvikkeen tuotesisältöön sekä nautitun elintarvikkeen painoon tai tilavuuteen. Jokainen voi arvioida, paljonko tuottaa energiaa 1½ desilitraa kuivaa pastaa, kymmenen keitettyä perunaa tai kauhallinen seisovasta pöydästä napattua kastiketta. Ellei asiaan ole oikeasti paneutunut, sitä ei voi tietää takapuolituntumalta.

      Toiseksi, ylipainoisen henkilön vatsalaukku on yleensä venynyt, eli ruokaa voi ahmia tietämättään aivan liikaa. Ja kolmanneksi, ylipainoisen hormonitasapaino on enemmän tai vähemmän sekaisin kylläisyyden tunnetta aiheuttavan leptiinin osalta, sillä elimistön leptiinitaso on jo valmiiksi korkea. Ylipainoinen ei tuon huonon hormonitasapainon vuoksi kykene tunnistamaan kylläisyyden tunnetta kuten hän kykenisi normaalipainoisena. Vaatii aikaa palauttaa tuo leptiinin antama kylläisyyden normaalitaso.

      Jokainen voi yrittää käyttää pientä lautasta, välttää sokeria, rasvaa ja valkoisia jauhotuotteita. Ehkä dieetti ja uusi elämäntapa onnistuu, ehkä ei. Parasta on pysyä kylläisenä oikein valituista elintarvikkeista.

      • Anonyymi

        Uskaltaisikohan sitä ottaa viipaleen ruisrouheleipää
        viipaloida päälle pari kylmää perunaa knanmunakesoa
        ohuita punasipuliviipaleita pari sillipalaa?
        Siinä on sellainen ateria, että pahinkin nälkä menee,
        eikä niitä kcal:n tule niin, että hävettää...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskaltaisikohan sitä ottaa viipaleen ruisrouheleipää
        viipaloida päälle pari kylmää perunaa knanmunakesoa
        ohuita punasipuliviipaleita pari sillipalaa?
        Siinä on sellainen ateria, että pahinkin nälkä menee,
        eikä niitä kcal:n tule niin, että hävettää...

        Ilman muuta! Mielikuvitus tuotti ruisperunasipulimunakesosillileivän; onko tuo herkullista, vain harva tietää, koska makuja on monelaisia.

        Kerran jäähtyneessä perunassa on vielä sekin hyvä puoli, että sen glykeeminen indeksi on alempi kuin suoraan kattilasta tai uunista valmistuneella perunalla. Sama jäähtymisen vaikutus glykeemiseen indeksiin muuten koskee useita tärkkelyspitoisia elintarvikkeita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilman muuta! Mielikuvitus tuotti ruisperunasipulimunakesosillileivän; onko tuo herkullista, vain harva tietää, koska makuja on monelaisia.

        Kerran jäähtyneessä perunassa on vielä sekin hyvä puoli, että sen glykeeminen indeksi on alempi kuin suoraan kattilasta tai uunista valmistuneella perunalla. Sama jäähtymisen vaikutus glykeemiseen indeksiin muuten koskee useita tärkkelyspitoisia elintarvikkeita.

        Niin, olen kuullut tämän kylmän perunan eduista ja siksi nautinkin perunani seuraavana päivänä. Mutta kuulin samoilta ravinto experteiltä, että esim. jugurttiin voisi lisätä 2g perunajauhoa ja se ajaisi kylmän perunan hyödyn. Kokeilin tietysti sitäkin.
        Mutta sanonpa vain, että popsin perunan mieluummin pyöreänä kuin jauhona!


      • Anonyymi

        "Uskot varmaan joulupukkiin."

        "Tämä kommentti toistuu päivittäin useissa eri avauksissa. Mitähän sillä pyritään tuomaan esille, voisiko kirjoittaja itse täsmentää?"

        Täsmensit jo itse sen että olet ravinnon kohdalla ulkona kuin lumiukko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Uskot varmaan joulupukkiin."

        "Tämä kommentti toistuu päivittäin useissa eri avauksissa. Mitähän sillä pyritään tuomaan esille, voisiko kirjoittaja itse täsmentää?"

        Täsmensit jo itse sen että olet ravinnon kohdalla ulkona kuin lumiukko.

        Joku on lapsena jäänyt yhden joulun ilman joulupukkia ja
        on siitä vieläkin yrmeissään.
        Toivottavasti se joulu-pukki tulee tänä vuonna reppanalle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joku on lapsena jäänyt yhden joulun ilman joulupukkia ja
        on siitä vieläkin yrmeissään.
        Toivottavasti se joulu-pukki tulee tänä vuonna reppanalle.

        Eikä pukki ole tuonut toivottua mopoa vaan pelkkiä pehmeitä paketteja. Katkeruus tästä johti sitten makkaran ja oluen ylenmääräisen käyttöön ja sitä kautta lihomiseen "suositusruokavaliolla".


    • Anonyymi

      >>> Täälläkin on yksi ukko joka joka kehoittaa melkein joka päivä ihmisiä lopettamaan hiilihydraattien syöminen. Sitä ei saa missään nimessä tehdä, hiilihydraatti on ihmiselle yksi tärkeimmistä ravintoaineista.

      Kyllä.

      Optimiruokavalio koostuu 1 - 2 grammasta proteiineja henkilön oletettua normaalipainon painokiloa kohti. Tyypillisesti taviksella 100 gramman molemmin puolin päivässä proteiinia on hyvä muistisääntö.

      Kovia rasvoja mahdollisimman vähän, kasvisöljyjä, pähkinöitä tai siemeniä kohtuudella.

      MUTTA SE PÄIVÄN MUU ENERGIA.... hyvistä hiilihydraateista! Perunasta, kotoperäisistä kasviksista, kuten kaali ja porkkana, rukiista, ohrasta ja kaurasta sekä täysjyväpastasta ja satunnaisesta riisistä ja hedelmistä. Kaikki sokeri, rasva ja valkoiset vehnäjauhotuotteet on varattava vain herkkupäiville.

      Ongelmia meille kansalaisille on syntynyt muutamia: tahtoa ja aikaa on vain rajoitetusti, jolloin yleisen tason helppous ratkaisee ja se on pelkkä oikotie. Valkoisesta vehnäjauhosta, rasvasta ja sopivasti suolasta koostuva yhdistelmä TAI sokerista ja rasvasta loihdittu tuote on melkein vastustamattoman hyvää. Jos haluaa hyvänmakuista ruokaa ja päästä nopeasti sekä helposti, oikotie ovat valkoinen vehnäjauho, rasva sekä sokeri. Edellisiä tuotteita priorisoimalla ei voi epäonnistua missään muussa kuin oman painonsa hallinnassa. Maku on varmuudella hyvää.

      • Anonyymi

        "Täälläkin on yksi ukko joka joka kehoittaa melkein joka päivä ihmisiä lopettamaan hiilihydraattien syöminen. "

        Missä?????

        Loppuhöpinäsi ei tarvitse kommentointia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Täälläkin on yksi ukko joka joka kehoittaa melkein joka päivä ihmisiä lopettamaan hiilihydraattien syöminen. "

        Missä?????

        Loppuhöpinäsi ei tarvitse kommentointia.

        Kato peiliin ja toivo että eläsit yhtä vanhaksi kun se ukko joka sieltä kahtoo takasin.


    • Anonyymi

      Aloitus oli muuten hyvä mutta satsi on kelvotonta laihduttajalle. Peruna on halpaa energiaa, ei muuta. Se on kaikille tuttu ja "helppo" valmistaa, ehkä siksi niin yleinen.

      Vihannekset ja juurekset jotka on voi syödä raakana, kannattaa siten syödä, koska kaikenlainen prosessointi köyhdyttää satsissa olevia suojaravinneaineita.

      Ne vihannekset ja juurekset joita ei ole mukava syödä raakana on todella nopea ja helppo valmistaa mikrossa. Tarvitaaan vain uunivuoka, lasia, pyöreä, kannella, 1,5 litran vetoinen, semmoisia saa ostaa 8,90 €/kpl.

      Esikäsitellään satsi, siis tarpeen mukaan pestään ja/tai kuoritaan ja/tai perataan. Sitten pilkotaan, ja pannaan uunivuokaan, vuokan pohjalle lorautetaan 2,5 cl vettä (siis 25 grammma vettä, ei desilitrakaupalla) ja satsin painosta 1% jodioitua suolaa, ja sitten pannaan kansi päälle, ja mikroon puoliteholle noin 5 min jos on puolikovaa tai kuivakkaa satsia, tai noin 6 min jos on kovaa satsia. Eri satseja voi valmistaa samalla kertaa kunhan mahtuvat vuokaan ja ovat saman"kovuuksisia".

      Veden pitää olla vuokan pohjalla vapaasti, ei missään pienessä kupissa jossa se saattaa joko kuumentua hieman tai ei lainkaan, mikron säteily on erittäin paikallista.

      Tämä menettely muuttaa mikroaaltouunin muutamassa sekunnissa erittäin tehokkaaksi höyrytyskattilaksi jossa kuumennus on aluelliseti hyvin tasaista, mikron sätely lämmittääkin höyryä joka lämmittää satsia. Tästä johtuu sekin että ei ole väliä paljonko satsia vuokassa on, valmistumisaika on aina sama samanlaiselle satsille.

      Mainio aivan kaikille vihanneksille ja juureksille, perunaa en ole kokeillut, lanttu joka on "kova" juures (paljon terveellisempi kuin peruna) ottaa siinä 7 min. Tarkat ajat tietenkin riipuvat mikrosta ja siitä millaista suutuntumaa haluaa. Tehoa ei ole syytä tyrkätä yhtään sen enempää kuin mikä tarvitaan höyrypisaroiden ilmestymiseen kannen alapintaan, meidän halpamikrolla se on puoliteho ("MId").

      On syytä antaa vuokan jäähtyä pari minuutta, vesi on silloinkin vielä tulikuumaa mutta höyry on laskeutunut. Tässä ajassa satsi ottaa hieman kosteutta joka yleensä tekee satsin suutuntumaa paremmaksi. Jos on kiire niin kummassakin kädessä pitkä suojakäsine ja on varottava kuuuman höyryn pöllähdystä silmille/kasvoille.

      Tällä menetelmällä voi myös erittäin nopeasti sulattaa kuumentaa pakastetut lihapullat, kananrinnat ja -koivet, kalat, ihan mitä vaan. Pienellä lisäyksellä, täytyy olla sopiva pieni lasikuppi (minivuoka, ilman kantta) joka sopii uunivuokan sisälle, satsi pannaan kuppiin niin ettei se ole suorassa kosketuksessa ison vuokan pohjalla olevan veden kanssa, samalla kuppi kerää ne muutamat tipat hyviä öljyjä jotka prosessissa irtoaa (ne kaadetaan esim salaatin sekaan). Tässä sulatus kuumennus prosessissa aika vaihtelee jokin verran jäisen satsin sisältämän veden määrästä riipuen, mutta 5 min puoliteholla on hyvä lähtöarvo useimmille aineksille. Toinen arviointimenetelmä on tuoksu, kun pakastettu liha, kana tai kala -satsi on valmis se tuoksuu "valmiilta" (tavallinen mikro pukkaa tuoksua ulos, luukkua ei tarvitse avata).

      Höyrystetyt kasvikset maistuvat ja tuoksuvat mielesstäni paljon paremmilta kuin keitetyt (ja toinen hyöty on se että höyrysteistä ei liukene läheskään niin paljon suojaravinneaineita pois kuin keitetyistä). Muistan vieläkin kun lapsuudenkodissa valmistettiin parsakaalia tai kukkakaalia ylikettämällä, minusta se oli kamala haju.

      Täyslasia siksi että se sietää mikrossa, mitään metallia ei saa mikroon laittaa, keraamiset astiat ovat lasitettuja ja yleensä lasitus halkeilee mikrossa ja sitten kirskuu hampaissa ikävästi.

      Tavalliset pakastuspussit ovat soveltumattomia tai varsin arveluttavia mikrossa. Vaikka niissä olisikin mikronsietomerkki niin eivät yleensä siedä 100 °C lämpötilaa. Ruuan vakuumi(pakkaus)pussien sanotaan sietävän, olen aikoinaan käyttänyt sellaisia ("perforoituja" tai "kanavoituja", ei putkellisissa) vuokan sijasta, niiden kanssa ongelmia ovat pussin sulkeminen (jos on liian tiukasti kiinni niin poksahtaa hajalle) sekä kuumana käsittely. Vuoka on vain vähän hitaampi (luokkaa 10% eli noin 30 sek hitaampi) mutta paljon helpompi ja vakuumipussit eivät ole ihan halpoja, jotain 0,25 €/kpl.

      • Anonyymi

        Hyviä ajatuksia. Toivottavasti opiskelijat lukevat.
        Olen hankkinut mikron lisäksi höyryttimiä.
        Eri kerrokseen ruokalajit ja tilkka vettä ja valmista!
        Perunalohkot tulevat mikrossa sopivan rapeiksi, mutta ei kuiviksi.
        Olen lukenut, että porkkanat ja tomaatit ovat keitettynä ravintorikkaampia.
        Minä haluan niistä enzyymejä, joten suosin raakana.


      • Kasvikset täyttävät kyllä vatsaa mutta energian otto niistä on hankalaa eli esimerkiksi lantussa on 35 kcal/100 g eli saadakseen 700 kcal sitä pitäisi syödä 2 kg ja tuo on aika paljon. Siksi otan energian kasviöljyistä ja täysjyvästä.

        Höyryttäminen on kyllä ok. Minulla on tuota varten ritilä joten ei tarvitse olla niin tarkka veden kanssa. Ylijäämäneste sitten kasviliemenä. Samaten kasvilientä kuorista ja naateista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyviä ajatuksia. Toivottavasti opiskelijat lukevat.
        Olen hankkinut mikron lisäksi höyryttimiä.
        Eri kerrokseen ruokalajit ja tilkka vettä ja valmista!
        Perunalohkot tulevat mikrossa sopivan rapeiksi, mutta ei kuiviksi.
        Olen lukenut, että porkkanat ja tomaatit ovat keitettynä ravintorikkaampia.
        Minä haluan niistä enzyymejä, joten suosin raakana.

        Ruuan entsyymeistä vain ruuansulatusentsyymeillä on väliä ja noita on vain joissain kasveissa ja enemmänkin hedelmissä kuten ananas ja papaija. Muuten elimistö pilkkoo entsyymit ennen kuin ne vaikuttavat mutta ruuansulstusentsyymit ehtivät toimia noin tunnin.

        Minä syön kasviksia sekä kypsennettynä että raakana. Täällä Malagassa tomaatit maksavat vain 75 snt per kilo joten niitä tulee syötyä leivän päällä runsaasti ja täysjyväpastan kanssa sitten tomaattikastiketta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyviä ajatuksia. Toivottavasti opiskelijat lukevat.
        Olen hankkinut mikron lisäksi höyryttimiä.
        Eri kerrokseen ruokalajit ja tilkka vettä ja valmista!
        Perunalohkot tulevat mikrossa sopivan rapeiksi, mutta ei kuiviksi.
        Olen lukenut, että porkkanat ja tomaatit ovat keitettynä ravintorikkaampia.
        Minä haluan niistä enzyymejä, joten suosin raakana.

        Tässä on nyt mietitty lihomisen syitä

        Se on aivan tosiasia että nykyään hyvin moni ei osaa tehdä mitään ruokaa,mikä JOHTAA lihomiseen,kun sitten ostetaan valmistuotteita.Itse ostin ennen vain makaroonilaatikkoa
        koska paremmat ruuat olivat monta kertaa kalliimpia.
        Huonoa yksipuolista ruokaa piti sitten korvata herkuilla valmispitsaa yms muuta roskaruokaa Pienen valmisruoka annoksen hinnalla saa tehtyä ison määrän ruokaa muutamaksi päiväksi.
        Tämä sama syy on monella muullakin lihomiseen.VALMISRUOKA RASVAISET JA SOKERIA SISÄLTÄVÄT HERKUT.Tämäkin uusin jakso olet mitä syöt,tunnistin nämä samat syyt miehen lihomiseen.

        Terveellinen hyvän makuinen ruokakin voi olla herkku.

        Perunamuusi on hyvä pohja erillaisille ruokaannoksille.Se on paremman makuista kuin kuoriperunat.Perunamuusi onnistuu jauhoisesta perunasta.En huomannut mitään makueroja eri lajikkeiden kesken.Käytän itse kolmen perunan sekoitusta jossa yksi lajike on puikula.
        Käyttämällä erillaisia kastikkeita saa eri makuja.Esim Maksakastike perunanuusi suolakurkut
        https://reseptitaivas.fi/reseptilaji/kastike/ kastikkeita

        Ulkoliikunta toimii laihdutuksessa parhaiten.Pitkäkertoisilla lenkeillä kuluu nopeasti aika kun on hyvin pukeutunut,eikä tarvitse palella.
        Verrattuna sisäliikuntaan ulkoliikunta on ylivoimaisesti parempi,esim 15 min kuntopyöräilyä sisällä kestää ikuisuuden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on nyt mietitty lihomisen syitä

        Se on aivan tosiasia että nykyään hyvin moni ei osaa tehdä mitään ruokaa,mikä JOHTAA lihomiseen,kun sitten ostetaan valmistuotteita.Itse ostin ennen vain makaroonilaatikkoa
        koska paremmat ruuat olivat monta kertaa kalliimpia.
        Huonoa yksipuolista ruokaa piti sitten korvata herkuilla valmispitsaa yms muuta roskaruokaa Pienen valmisruoka annoksen hinnalla saa tehtyä ison määrän ruokaa muutamaksi päiväksi.
        Tämä sama syy on monella muullakin lihomiseen.VALMISRUOKA RASVAISET JA SOKERIA SISÄLTÄVÄT HERKUT.Tämäkin uusin jakso olet mitä syöt,tunnistin nämä samat syyt miehen lihomiseen.

        Terveellinen hyvän makuinen ruokakin voi olla herkku.

        Perunamuusi on hyvä pohja erillaisille ruokaannoksille.Se on paremman makuista kuin kuoriperunat.Perunamuusi onnistuu jauhoisesta perunasta.En huomannut mitään makueroja eri lajikkeiden kesken.Käytän itse kolmen perunan sekoitusta jossa yksi lajike on puikula.
        Käyttämällä erillaisia kastikkeita saa eri makuja.Esim Maksakastike perunanuusi suolakurkut
        https://reseptitaivas.fi/reseptilaji/kastike/ kastikkeita

        Ulkoliikunta toimii laihdutuksessa parhaiten.Pitkäkertoisilla lenkeillä kuluu nopeasti aika kun on hyvin pukeutunut,eikä tarvitse palella.
        Verrattuna sisäliikuntaan ulkoliikunta on ylivoimaisesti parempi,esim 15 min kuntopyöräilyä sisällä kestää ikuisuuden.

        https://www.youtube.com/watch?v=iN8nCrJhZZY

        Katsokaa itse,se on todellinen ongelma ettei ruokaa osata nykyään tehdä itse


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.youtube.com/watch?v=iN8nCrJhZZY

        Katsokaa itse,se on todellinen ongelma ettei ruokaa osata nykyään tehdä itse

        Sorry, mutta tällaiset herrat saavat minut pakenemaan You Tubelta!
        Meitä on monenlaista mönkijää ja kaikilla on oikeus existera!
        Ei ole aikaa tuollaiseen plörinään, mutta hän on varmasti hyvä kannustus jollekin.
        Kun tuloja on vähän ja sen on riitettävä koko kuukauden, niin
        helposti masentuu ja alkaa lapioimaan pallean täytettä makaronilla.
        Paljon mieluummin juureksia suomalaiseen tapaan!
        Maukasta ja ravitsevaa ;-)


    • Anonyymi

      > Peruna on halpaa energiaa.

      Juuri näin, ja peruna on myös terveellistä ja helppoa valmistaa.

      > Vihannekset ja juurekset jotka on voi syödä raakana, kannattaa siten syödä, koska kaikenlainen prosessointi köyhdyttää satsissa olevia suojaravinneaineita.

      Oikaistaan virheet: riippuu tasan vihanneksesta tai kasviksesta.

      Tomaatin lämmittäminen ja hauduttaminen pitkään tekee sen lykopeenista paremmin elimistön käyttöön sopivaa. Lisäksi säilyketomaateissa on tutkimusten mukaan enemmän beetakaroteenia ja C-vitamiinia kuin tuoreissa tomaateissa.

      Keittämällä porkkanat niiden beetakaroteenitaso nousee. Elimistö hajottaa osan beetakaroteenista A-vitamiiniksi. Samoin käyttäytyy luetiinia sisältävä savoijinkaali. Siis keitä.

      Ruusukaali, kukkakaali ja parsakaali sisältävät glukosinolaatteja, ruusukaali lisäksi runsaasti C- ja B6-vitamiineja ja foolihappoa. Muutaman minuutin (5 min) hyörytys on paras tapa kypsentää.

      • Anonyymi

        Laihdutusketjussa aloitettiin ruoanlaitto. Siirtykää ohjeittenne kera Ruoka ja juoma palstalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laihdutusketjussa aloitettiin ruoanlaitto. Siirtykää ohjeittenne kera Ruoka ja juoma palstalle.

        Juuri tämä on ruoka- ja juomapalsta,
        sillä väärällä ruoalla sitä on lihonut!

        Mikä ihmisiä oikein vaivaa, kun suuttuvat joka asiasta.
        Hyväkin asia käännetään ärsyyntymisen aiheeksi!
        Harmittaako teitä, että kaksi eläkeläistä turisee
        hyvinvointinsa kohottamisesta?

        Ajatelkaa, ettei teidän tarvitse maksaa heidän sairaalamaksujaan,
        kun hoitavat oman terveytensä!
        Vai eikö teillä ole ystäviä, joiden kanssa turista?
        Siitäkö se kenkä puristaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laihdutusketjussa aloitettiin ruoanlaitto. Siirtykää ohjeittenne kera Ruoka ja juoma palstalle.

        Siitähän se riippuu mitä syöt,minkä painoinen olet.
        Tuskinpa kukaan on millään perunoilla lihonut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitähän se riippuu mitä syöt,minkä painoinen olet.
        Tuskinpa kukaan on millään perunoilla lihonut.

        Niinpä. Kyllä ne ovat läskisoosi ja voi jotka lihottavat, ei perunat ja leipä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Kyllä ne ovat läskisoosi ja voi jotka lihottavat, ei perunat ja leipä.

        Lisäksi pikaruoka,muut rasvaiset lihatuotteet, sokeri ja alkoholi.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Lisäksi pikaruoka,muut rasvaiset lihatuotteet, sokeri ja alkoholi.

        hvp27:lle
        Muista se ennen kuin osallistut Malagassa sikajuhliin ja
        juot niitä Espanjan "tulilititkuja" porsastellen, niin että
        makoilet rannalla sikahumalassa.
        Jälkeenpäin sellainen elämä kaduttaa.
        Siellä on syksyiset säät sielläkin tähän aikaan, joten
        miten ne köyhät ja sairaat pohjoismaalaiset, jotka
        saavat asua teltoissa ja kerjätä kadulla voivat tällaiseen aikaan?
        Muista kilauttaa lantti heidänkin kuppiinsa juhliin mennessäsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri tämä on ruoka- ja juomapalsta,
        sillä väärällä ruoalla sitä on lihonut!

        Mikä ihmisiä oikein vaivaa, kun suuttuvat joka asiasta.
        Hyväkin asia käännetään ärsyyntymisen aiheeksi!
        Harmittaako teitä, että kaksi eläkeläistä turisee
        hyvinvointinsa kohottamisesta?

        Ajatelkaa, ettei teidän tarvitse maksaa heidän sairaalamaksujaan,
        kun hoitavat oman terveytensä!
        Vai eikö teillä ole ystäviä, joiden kanssa turista?
        Siitäkö se kenkä puristaa?

        "Mikä ihmisiä oikein vaivaa, kun suuttuvat joka asiasta."

        Yksi täysin selkeä aiheuttaja tuohon oireiluun on tiettyjen suojaravinteiden vakava puute. Esimerkiksi jodin puutos tulee selvästi esiin vasta vuosien/vuoskymmenten jälkeen, jolloin usein tilanne on se että erehdytään luulemaan sen olevan vain normaalia vanhuusajan kärttyisyyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mikä ihmisiä oikein vaivaa, kun suuttuvat joka asiasta."

        Yksi täysin selkeä aiheuttaja tuohon oireiluun on tiettyjen suojaravinteiden vakava puute. Esimerkiksi jodin puutos tulee selvästi esiin vasta vuosien/vuoskymmenten jälkeen, jolloin usein tilanne on se että erehdytään luulemaan sen olevan vain normaalia vanhuusajan kärttyisyyttä.

        Kädet käy, mutta mitään se ei sano. Kanananahkaa ja jodia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laihdutusketjussa aloitettiin ruoanlaitto. Siirtykää ohjeittenne kera Ruoka ja juoma palstalle.

        Mikä on ongelmasi, saako jodin puute sinutkin äkäiseksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on ongelmasi, saako jodin puute sinutkin äkäiseksi?

        Keskity sinäkin laihdutusohjeisiin, eikä ruoanlaittoon ja resepteihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskity sinäkin laihdutusohjeisiin, eikä ruoanlaittoon ja resepteihin.

        Minkälaisia laihdutusohjeita sinä suosit ilman
        ravinnon ja liikunnan arviointia hyvinvoinnissa?
        Kerro meille, miten lihoo ja laihtuu ilman näitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkälaisia laihdutusohjeita sinä suosit ilman
        ravinnon ja liikunnan arviointia hyvinvoinnissa?
        Kerro meille, miten lihoo ja laihtuu ilman näitä?

        Eihän siitä ole kyse, ravinnosta ja liikunnasta, vaan ruoanlaitosta resepteineen. Turhaan väistät väärään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän siitä ole kyse, ravinnosta ja liikunnasta, vaan ruoanlaitosta resepteineen. Turhaan väistät väärään.

        Korppu ja harppu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän siitä ole kyse, ravinnosta ja liikunnasta, vaan ruoanlaitosta resepteineen. Turhaan väistät väärään.

        Täällä on sellaista kaiken keskustelun tyrehdyttävää porukkaa,
        että en jaksa jatkaa tämän seurantaa vähään aikaan.
        On rasvan ja läskin syöjää, joka raivostuu liikunnasta.
        On kemikaalilitkujen lipittäjää, joka esittää kaikkitietävää professoria.
        Sitten niitä heidän seuraajiaan, joiden ainoa korsi kekoon on virnuilla ja
        irvailla toisten hyväntahtoista keskustelua ja kokemusten vaihtoa.
        Taitaa olla se asenne ja pään tyhjyys liikunnan ja oikean ravinnon puutetta.

        Kiitos eläkeläiselle pyöräilijälle hyvistä vinkeistä
        oikeanlaiseen pukeutumiseen sateella ja pakkasella!
        En ole ollut tietoinen näistä liikkeistä ja asusteista.
        Kiitos kannustuksesta terveellisiin ravintoaineisiin ja
        niiden käsittelyyn parhaalla tavalla!
        Minä aion jatkaa yksinkertaisilla, pohjoismaisilla tuotteilla.
        Ei ole mitään halua nauttia eteläisistä hedelmistä ja tuotteista,
        joita on myrkytettävä matkan kestääkseen.
        Entä se kasvatus vettä säästäen kaikella pissillä?
        Suosin suomalaista ja syön kotimaista!

        Kiitos kuluneesta ajasta, liikuntaa harrastava eläkeläinen.
        Makoisia kahvihetkiä ja nautinnollisia ulkoiluja sinulle :-)
        Carpe Diem


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän siitä ole kyse, ravinnosta ja liikunnasta, vaan ruoanlaitosta resepteineen. Turhaan väistät väärään.

        Hyvänmakuinen ravinto ja RIITTÄVÄ määrä liikuntaa on painonhallinnan perusasioita. Esimerkiksi itse pyöräilen joitakin tunteja päivässä ja siten voin syödä HYVÄNMAKUISTA ruokaa ja tuo sallii vähän herkkujakin.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1858
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1798
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1761
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1567
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1118
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1102
    Aihe