16/8 pätkäpaasto tai paremminkin elämäntapa

Anonyymi

Aloitin 16/8 dieetin noin vuosi sitten. Eläkkeelle päästyäni on helppo olla syömättä aamuisinkin. Jo talvella paino putosi 78 kilosta 71 kiloon. Olen 169 cm eli nyt olen normaalipainon ylärajoilla. Sen jälkeen paino ei ole noussut eikä laskenut. Matkoilla on ihan muutamana päivänä jäänyt paastoaika vähemmäksi kuin tuo 16 tuntia. Yleensä paasto on pitempikin, n. 18 tuntia. Yritän syödä terveellistä ruokaa, ettei tulisi puutoksia, mutta leivos tai pulla päivässä pitää naisen tiellä. Juustoja kanssa kuluu, koska se on herkkuni. Päivittäiset kalorit pyörivät noin 1600 paikkeilla, joskus yli 2200. Mg, omega-D-kapseli joko päivä ja joskus monivitamiinpilleri.

Hyötyjä itsellä olen huomannut: vähemmän jalkavaivoja ja selkävaivoja ja siitä syystä kävelylenkit pidenneet, painoa pois tuo 7 kg, maha ei paina palleaa eli hengitys helpompaa. Palleakrampit poissa (en tiedä, mistä ne johtuivat).

Haittoja: kuntosalilla en nosta yhtä suuria painoja kuin ennen.

Noh tästä on tullut tapa, joten en enää muista oikein, mitä eroja entiseen onkaan.

Haluaisinkin kuulla teiltä, jotka olette vuoden tai vuosia tätä elämäntapaa noudattaneet, kauanko teillä on paino pudonnut, vai onko peräti noussut. Ja mitä haittoja ja hyötyjä olette huomanneet. Sekä aiotteko jatkaa lopun elämäänne tätä?

12

4460

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olemme aika lailla samassa tilanteessa. Eläkeläinen, 167cm, 64kg.
      Yritän harrastaa sekä liikuntaa, että tuota 16/8 paastoa.
      Minulle ei sovi 5/2 paasto, koska on matala verenpaine ja muuta.
      Pyrin myös voimaharjoitteluun kotona lihasten vahvistamiseksi.
      Täytän eri kokoisia pulloja vedellä tai hiekalla ja nostelen niitä.
      Pyrin antamaan keholle lepoa juuri paaston kautta, mutta en ole
      kyennyt paastoamaan noin pitkiä aikoja.

      • Anonyymi

        Hei! Minäkin yritin ensin 5/2 paastoa, mutta ei se onnistunut, koska söin sitten valtavasti syömispäivänä ja paastopäivinä vain ajattelin ruokaa. Ehkä siinä oli sekin, että nuo paastopäivät eivät olleet täysiä paastopäiviä ja se vähä 500 kcal ruoka vain ärsytti elimistöä nälkään. Olen anonyymi alkaja:


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei! Minäkin yritin ensin 5/2 paastoa, mutta ei se onnistunut, koska söin sitten valtavasti syömispäivänä ja paastopäivinä vain ajattelin ruokaa. Ehkä siinä oli sekin, että nuo paastopäivät eivät olleet täysiä paastopäiviä ja se vähä 500 kcal ruoka vain ärsytti elimistöä nälkään. Olen anonyymi alkaja:

        "Hei! Minäkin yritin ensin 5/2 paastoa, mutta ei se onnistunut,"

        Kokeile LCHF elämäntapaa niin et tarvitse olla nälissäsi. 5:2 on erinomainen kenelle se sopii.

        Syö kun sinun on nälkä

        Älä ole nälässä. Tavallisin virhe mikä tehdään vähähiilihydraattiselle ruokavaliolle siirryttäessä on se että aletaan vähentämään hiilihydraatteja mutta rasvanpelosta ei olla päästy eroon. Ongelma on siinä että rasva ja hiilihydraatti ovat kehon kaksi pääasiallista energialähdettä. Keho tarvitsee vähintään yhden niistä.

        Vähän hiilihydraatteja ja vähän rasvaa= nääntyminen

        Sekä rasvan että hiilihydraattien välttäminen aiheuttaa näläntunteen, halun syödä roskaruokia/karkkia ja väsymystä. Mikä on ratkaisu onhelmaan?? Syö enemmän luonnollista rasvaa kunnes olet kylläinen. Alla muutama esimerkki luonnollisista rasvoista, käytä niitä ruoanlaitossa:

        Voi

        Kuohukerma

        Oliiviöljy

        Liha (myös rasvaiset osat)

        Rasvainen kala (lohi, makrilli, silakka, muikku, siika jne)

        Pekoni

        Munat

        Kookosrasva

        jne.

        Syö aina niin että tunnet itsesi kylläiseksi ja tyytyväiseksi, erikoisesti alussa kun siirryt vähähiilihydraattiselle pudottaaksesi painoa.

        lisää blogissani ja autan mielelläni emailin kautta (osoite blogissa).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Hei! Minäkin yritin ensin 5/2 paastoa, mutta ei se onnistunut,"

        Kokeile LCHF elämäntapaa niin et tarvitse olla nälissäsi. 5:2 on erinomainen kenelle se sopii.

        Syö kun sinun on nälkä

        Älä ole nälässä. Tavallisin virhe mikä tehdään vähähiilihydraattiselle ruokavaliolle siirryttäessä on se että aletaan vähentämään hiilihydraatteja mutta rasvanpelosta ei olla päästy eroon. Ongelma on siinä että rasva ja hiilihydraatti ovat kehon kaksi pääasiallista energialähdettä. Keho tarvitsee vähintään yhden niistä.

        Vähän hiilihydraatteja ja vähän rasvaa= nääntyminen

        Sekä rasvan että hiilihydraattien välttäminen aiheuttaa näläntunteen, halun syödä roskaruokia/karkkia ja väsymystä. Mikä on ratkaisu onhelmaan?? Syö enemmän luonnollista rasvaa kunnes olet kylläinen. Alla muutama esimerkki luonnollisista rasvoista, käytä niitä ruoanlaitossa:

        Voi

        Kuohukerma

        Oliiviöljy

        Liha (myös rasvaiset osat)

        Rasvainen kala (lohi, makrilli, silakka, muikku, siika jne)

        Pekoni

        Munat

        Kookosrasva

        jne.

        Syö aina niin että tunnet itsesi kylläiseksi ja tyytyväiseksi, erikoisesti alussa kun siirryt vähähiilihydraattiselle pudottaaksesi painoa.

        lisää blogissani ja autan mielelläni emailin kautta (osoite blogissa).

        Mut jos on koko aika "nälkä" ? Ymmärräthän sen että ylipainon syy on yleensä muu kuin että on syöty nälkään. Se on ajankulua, tunne syömistä, seksin korviketta, läheisyyden ja turvallisuudenkaipuuta. Voi kun tulisikin syötyä vain nälkään niin ihmiset olis hoikkia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Hei! Minäkin yritin ensin 5/2 paastoa, mutta ei se onnistunut,"

        Kokeile LCHF elämäntapaa niin et tarvitse olla nälissäsi. 5:2 on erinomainen kenelle se sopii.

        Syö kun sinun on nälkä

        Älä ole nälässä. Tavallisin virhe mikä tehdään vähähiilihydraattiselle ruokavaliolle siirryttäessä on se että aletaan vähentämään hiilihydraatteja mutta rasvanpelosta ei olla päästy eroon. Ongelma on siinä että rasva ja hiilihydraatti ovat kehon kaksi pääasiallista energialähdettä. Keho tarvitsee vähintään yhden niistä.

        Vähän hiilihydraatteja ja vähän rasvaa= nääntyminen

        Sekä rasvan että hiilihydraattien välttäminen aiheuttaa näläntunteen, halun syödä roskaruokia/karkkia ja väsymystä. Mikä on ratkaisu onhelmaan?? Syö enemmän luonnollista rasvaa kunnes olet kylläinen. Alla muutama esimerkki luonnollisista rasvoista, käytä niitä ruoanlaitossa:

        Voi

        Kuohukerma

        Oliiviöljy

        Liha (myös rasvaiset osat)

        Rasvainen kala (lohi, makrilli, silakka, muikku, siika jne)

        Pekoni

        Munat

        Kookosrasva

        jne.

        Syö aina niin että tunnet itsesi kylläiseksi ja tyytyväiseksi, erikoisesti alussa kun siirryt vähähiilihydraattiselle pudottaaksesi painoa.

        lisää blogissani ja autan mielelläni emailin kautta (osoite blogissa).

        Hei! Aloittaja tässä. Olen kaikkiruokainen ja syön lihaa, kalaa, katkarapuja, voita, homogenoimatonta täysmaitoa, leipää, näkkäriä, puuroja, mysliä, pähkinöitä, tummaa suklaata, salmiakkeja, pullaa, kakkuja - ihan kaikkea, mitä mieli tekee.

        Viime yönä tuli 22 tunnin paasto eikä tuntunut missään, juuri söin päivän ensimmäisen aterian: kahvia, maitoa, pähkinämysliä. Nyt vedän sadevaatteita päälle ja teen parin kilometrin reippaan kävelylenkin ja menen sitten kahvilaan herkuttelemaan. Neljän paikkeilla syön lihaa, kasviksia ja mitä nyt kaapista löytyy, tai sitten menen pihville kaverin kanssa. Sitten seuraava syöminen onkin huomenissa.

        Ehkä paino voisi laskea, jos alkaisin jotenkin rajoittamaan syömisiä tuon jokapäiväisen 16-22 tuntisen paaston lisäksi. Tai sitten katson, jos paino hiljalleen laskisi tällä pelkällä pätkäpaastoilulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Hei! Minäkin yritin ensin 5/2 paastoa, mutta ei se onnistunut,"

        Kokeile LCHF elämäntapaa niin et tarvitse olla nälissäsi. 5:2 on erinomainen kenelle se sopii.

        Syö kun sinun on nälkä

        Älä ole nälässä. Tavallisin virhe mikä tehdään vähähiilihydraattiselle ruokavaliolle siirryttäessä on se että aletaan vähentämään hiilihydraatteja mutta rasvanpelosta ei olla päästy eroon. Ongelma on siinä että rasva ja hiilihydraatti ovat kehon kaksi pääasiallista energialähdettä. Keho tarvitsee vähintään yhden niistä.

        Vähän hiilihydraatteja ja vähän rasvaa= nääntyminen

        Sekä rasvan että hiilihydraattien välttäminen aiheuttaa näläntunteen, halun syödä roskaruokia/karkkia ja väsymystä. Mikä on ratkaisu onhelmaan?? Syö enemmän luonnollista rasvaa kunnes olet kylläinen. Alla muutama esimerkki luonnollisista rasvoista, käytä niitä ruoanlaitossa:

        Voi

        Kuohukerma

        Oliiviöljy

        Liha (myös rasvaiset osat)

        Rasvainen kala (lohi, makrilli, silakka, muikku, siika jne)

        Pekoni

        Munat

        Kookosrasva

        jne.

        Syö aina niin että tunnet itsesi kylläiseksi ja tyytyväiseksi, erikoisesti alussa kun siirryt vähähiilihydraattiselle pudottaaksesi painoa.

        lisää blogissani ja autan mielelläni emailin kautta (osoite blogissa).

        Oliko tuo edellinen vitsi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei! Aloittaja tässä. Olen kaikkiruokainen ja syön lihaa, kalaa, katkarapuja, voita, homogenoimatonta täysmaitoa, leipää, näkkäriä, puuroja, mysliä, pähkinöitä, tummaa suklaata, salmiakkeja, pullaa, kakkuja - ihan kaikkea, mitä mieli tekee.

        Viime yönä tuli 22 tunnin paasto eikä tuntunut missään, juuri söin päivän ensimmäisen aterian: kahvia, maitoa, pähkinämysliä. Nyt vedän sadevaatteita päälle ja teen parin kilometrin reippaan kävelylenkin ja menen sitten kahvilaan herkuttelemaan. Neljän paikkeilla syön lihaa, kasviksia ja mitä nyt kaapista löytyy, tai sitten menen pihville kaverin kanssa. Sitten seuraava syöminen onkin huomenissa.

        Ehkä paino voisi laskea, jos alkaisin jotenkin rajoittamaan syömisiä tuon jokapäiväisen 16-22 tuntisen paaston lisäksi. Tai sitten katson, jos paino hiljalleen laskisi tällä pelkällä pätkäpaastoilulla.

        Hei! Minä päätin eilen alkaa 16/8 ja laskin, että kun syön 18:00,
        niin saan kivasti aamukahvit 10:00 seuraavana päivänä.
        Kauhea mieliteko 20:00 ja otin kuumaa lihalientä.
        Heräsin yöllä ja join kuumaa kaakaota.
        8:00 200g rahkaa ja kurkkua.
        11:30 lihalientä 2dl kefiiriä.
        13:00 kuumaa kaakaota kahvia ikpl kurkkuruisleipä.
        Minä en kestä edes 4h ilman ruokaa.
        Tulee heikottava olo ja tärisen tai pyörtyilen.

        Kuitenkin haluaisin antaa keholle lepoa ruoansulatuksesta
        vaikka 16h paastoten. Yritän nyt vähentää kiinteätä ruokaa.

        Ulkona on koko päivän pimeää, myrskypuuskia, sataa.
        Lyönyt "Alakulo" enkä halua tehdä mitään.
        Itkettää vaan, vaikka kaikki asiat ovat hienosti!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei! Minä päätin eilen alkaa 16/8 ja laskin, että kun syön 18:00,
        niin saan kivasti aamukahvit 10:00 seuraavana päivänä.
        Kauhea mieliteko 20:00 ja otin kuumaa lihalientä.
        Heräsin yöllä ja join kuumaa kaakaota.
        8:00 200g rahkaa ja kurkkua.
        11:30 lihalientä 2dl kefiiriä.
        13:00 kuumaa kaakaota kahvia ikpl kurkkuruisleipä.
        Minä en kestä edes 4h ilman ruokaa.
        Tulee heikottava olo ja tärisen tai pyörtyilen.

        Kuitenkin haluaisin antaa keholle lepoa ruoansulatuksesta
        vaikka 16h paastoten. Yritän nyt vähentää kiinteätä ruokaa.

        Ulkona on koko päivän pimeää, myrskypuuskia, sataa.
        Lyönyt "Alakulo" enkä halua tehdä mitään.
        Itkettää vaan, vaikka kaikki asiat ovat hienosti!

        Hei! Aloittaja tässä.
        Ei tuo 16/8 varmaan kaikille sovi. Kumma kyllä minulla oli nuorena noita samoja oireita tärinää, heikotusta ja pyörtymisen tunnetta (en pyörtynyt), jos en saanut ruokaa tasaisin väliajoin. En tiedä olisinko silloin mitenkään pystynyt paastoamaan. Joskus 30 vuotiaana aloin paastota oikeita paastoja, siis viikon vesipaasto ja 30 päivän mehupaasto enimmillään. Joku muutos tapahtui ja pystyin siihen. Nyt en kuitenkaan ollut paastonnut vuosikausiin ennenkuin aloitin tuon epäonnisen 5 päivän syömis/ 2 päivän 500 kcal kokeilun ja sitten siirryin tähän joka vuorokautiseen osapaastoon, joka sopii minulle.
        Jokainen on oma yksilönsä ja mikä sopii toiselle ei sovi toiselle ja toisaalta tilanne voi meidän kaikkien kohdalla muuttua elämän aikana.
        Jos kuitenkin haluat 16/8 paastoon alkaa, niin aloita vaikka vähitellen eli jos normaalisti yöaikaan olet syömättä vaikka 8 tuntia, niin pidennä tunnilla muutamaksi päiväksi, sitten tunnilla jne. Ja syö kunnolla noina syömistunteina, ei mitään maistelua, vaan kunnolla monipuolista ruokaa maha täyteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei! Aloittaja tässä.
        Ei tuo 16/8 varmaan kaikille sovi. Kumma kyllä minulla oli nuorena noita samoja oireita tärinää, heikotusta ja pyörtymisen tunnetta (en pyörtynyt), jos en saanut ruokaa tasaisin väliajoin. En tiedä olisinko silloin mitenkään pystynyt paastoamaan. Joskus 30 vuotiaana aloin paastota oikeita paastoja, siis viikon vesipaasto ja 30 päivän mehupaasto enimmillään. Joku muutos tapahtui ja pystyin siihen. Nyt en kuitenkaan ollut paastonnut vuosikausiin ennenkuin aloitin tuon epäonnisen 5 päivän syömis/ 2 päivän 500 kcal kokeilun ja sitten siirryin tähän joka vuorokautiseen osapaastoon, joka sopii minulle.
        Jokainen on oma yksilönsä ja mikä sopii toiselle ei sovi toiselle ja toisaalta tilanne voi meidän kaikkien kohdalla muuttua elämän aikana.
        Jos kuitenkin haluat 16/8 paastoon alkaa, niin aloita vaikka vähitellen eli jos normaalisti yöaikaan olet syömättä vaikka 8 tuntia, niin pidennä tunnilla muutamaksi päiväksi, sitten tunnilla jne. Ja syö kunnolla noina syömistunteina, ei mitään maistelua, vaan kunnolla monipuolista ruokaa maha täyteen.

        Hei, aloittaja! Kivaa, kun olet hyväntahtoisessa hengessä.
        Meitä on tosiaan monen sorttista ja siksi kaikille ei sovi kaikki tavat ja ravintoaineet. Ruoka-allergiat ovat yksi esimerkki.

        Olen ollut aina kiinnostunut terveydenhoidosta ja liikunnasta.
        Minulla on monia kirjoja kiinalaisesta ja intialaisesta lääketieteestä.
        Kun sain lääkkeitä ja katsoin niiden sivuvaikutuksia, niin ne ovat usein pahempia kuin apu.
        Se kai sai minut etsimään kestokykyä ja omahoitoa muualta maailmasta.

        Toinen asia on, että tarvitsen huilimista vähää väliä. En jaksa painaa 10-12h töitä.
        Tapaan lukea aamupäivällä, illalla ja yöllä. Kuten nyt. Kahvihammas alkoi kolottaa.
        Teen näin yön hiljaisuudessa ne eniten keskittymistä tarvitsevat työt.

        Olen syönyt yhden persimon ja 150g rahkaa. Tunsin proteiinin tarpeen.
        Nyt hiukan kahvi kaakao cayannesekoitusta. Virkistää sopivasti.
        Jos syön kuin miehet eli pari kertaa päivässä mahan täyteen niin
        tulen vain uniseksi, turpoan, en jaksa mitään.

        Minun on saatava pieni määrä jotain 6,7 kertaa vuorokaudessa.
        Silloin jaksan keskittyä monenlaiseen. Vuorokaudessa alle 2000kcal.
        Yritin juoda vain lihalientä ja kupin kahviani, mutta
        se ei tuntunut oikealta tänä yönä, kuten eilen.

        En kykene noudattamaan määrättyä dieettiä viikosta toiseen.
        Nyt on erikoisen tukala tilanne, kun en ole jaksanut ulos.
        Kävelyt eivät ole vain läskin sulatukseen, niin kuin
        täällä luullaan, vaan minulle se on ennen kaikkea mielen virkistykseen.

        En voi sanoa, että ihminen on mielisairas, jos on päästävä ulos.
        Luonnossa on niin monta elementtiä, joita ainakin minä tarvitsen.
        Muutama päivä ilman, että olen käynyt järven rannalla ja
        kaipaan sitä enemmän kuin ystävää.
        Mutta joskus muut asiat vaativat läsnäoloa.

        En aio stressaantua painosta, joka heittelee pari kg päivässä ja
        voi pysyä samana viikkoja, kun joudun siirtymään pienempään kokoon.
        Vain hyvä, että tässä iässä se rasva sulaa hitaammin,
        ettei iho muutu ryppyiseksi kuin rusina.


    • Anonyymi

      Tuo LCHF sopi minullekin hyvin. Paino putosi 11kg puolessa vuodessa, enkä tuntenut nälkää.

    • Anonyymi

      Pätkäpaastoilu sopii minullekin, mutta en tee sitä elämäntilanteesta johtuen jatkuvasti vaan enemmän fiiliksen mukaan. Yleensä olen syömättä 14-16 tuntia. Paastoiluun kannattaa perehtyä ennen kokeilu, esim. lukemalla täältä https://wellea.fi/patkapaasto-faktat-haltuun/ lisää tietoa.

    • Anonyymi

      En paastoa katkoillen enkä muutenkaan mutta aamupuuron tms. korvaan sokerittomalla kahvilla.
      Jos syön aamulla jotain niin ennen puolta päivää on hillitön nälkä.
      Tällä valitsemallani tavalla selviydyn ilman kalvavaa nälän tunnetta klo 14 lounaaseen joka on vuorokauden ainoa ja pääateria.
      Eläkeläisen on helppo päättää omasta rytmistään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2042
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1577
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1461
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1447
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe