Ja suunnitelman toteuma.
Oletteko kovastikin suunnitelleet elämäänne. Haaveilleet jostain ja sitten toteuttaneet nuo suunnitelmat/haaveet? Siis kuinka kävi?
Muistan kuinka lukioikäisenä piti jollain oppitunnilla piirtää ns. elämänpolku. Mitä opiskelen, milloin valmistun, millainen kumppani, koska naimisiin, montako lasta, missä asun........jne.
Katselin jo tuolloin opiskelukavereiden totista suhtautumista tehtävään hieman (ilkikurisesti) hymyillen. Ite mietin, että paskaako näitä suunnittelemaan, elämä puuttuu peliin kuitenkin ja munilleen menee. Ja niinhän se on ainakin omalta kohdalta sitten mennyt. Ihan suunnittelematonta ajautumista, sen jälkeen jumiutuminen kunnes munilleen. Itseään toteuttava suunnitelma siis 😁
Ja lopputuloshan on joka tapauksessa läjä horsman lannoitetta, että kannattaneeko sitä enää lopustakaan ressata.
Elämän suunnitelmallisuus
31
97
Vastaukset
Niin juu, minä tämän kirjoitin, vaikka anonyyminä palstalle putkahti.
En mä paperille ole kirjannut suunnitelmia noin, lähinnä oon mielessäni miettinyt mitä toivoisin tapahtuvan ja saavuttavan. En edes deadlinea ole ajatellut.
Suunnitelmat on välillä matkalla muuttuneetkin ja etenkin vastoinkäymisten kohdalla on pitänyt pysähtyä tarkistamaan suuntaa ja onko tyyli edetä kannattava vai pitääkö koittaa toisella tapaa. Pitääkö antaa periksi vai jatkaa yrittämistä erilailla. Eri asenteella.
Mutta pääosin olen tavoittanut tähän ikään mennessä kainen mitä olen halunnutkin.
Olen saanut koulutuksen, opiskellut ammatteja joihin olen tuntenut vetoa ja kutsumusta, saanut niihin pätevyyden, tehnyt niitä töitä. Olen kyennyt hankkimaan itselleni rahalla mitä olen halunnut, kuten asunut omistusasunnoissa, ollut ilman miestä kykenevä hankkimaan omaisuuteni ja tarpeeni sen suhteen on toteutunut jo nuorena.
Olen löytänyt rakastettavan kumppanin pariinkin kertaan ja nyt viimein sen oikealta tuntuvankin viimeiset kymmenen vuotta olen saanut rinnallani jo pitää.
Hänen kanssaan sain lapsetkin, joiden saamisesta olin jo ehtinyt ajatuksena luopuakin...
Terveys on reistannut aina ja pitää mua varpasillaan yhäkin, mutta muuten koen että olen päässyt eteenpäin asioissa, jotka merkkaa mulle just eniten. 😃Tuonko jaksaisi muistaa aina, että osaa arvostaa terveyttään. Kaikki muu suttaantuu kyllä.
Hienolta kuulostaa teillä tuo nykymeno.Thymallus kirjoitti:
Tuonko jaksaisi muistaa aina, että osaa arvostaa terveyttään. Kaikki muu suttaantuu kyllä.
Hienolta kuulostaa teillä tuo nykymeno.Ja muutenkin osaisi arvostaa terveyden lisäksi muitakin asioita, mitkä on hyvin sen sijaan, että murehtii vaan kaikkea mitä ei vielä ole. 😃
- Anonyymi
Enpä ole suunnitellut enkä juurikaan haaveillut, hypännyt moniin asioihin ihan intuition ohjailemana, ja onnistunutkin.
Tosin olen optimisti ja näen aina mahdollisuuksia ja reittejä selvitä umpikujilta näyttävistä tilanteista. Uskon aina siihen että asiat järjestyvät. Mottoni on "kaikella on tapana järjestyä".
Nykyiseen ammattiini päädyin aloittamalla oman alani assistentin hommista, lomittajana ja sijaisena. Siitä sitten pyrin lisäkoulutkseen ja kaikkiaan kolmen lisäkoulutuksen jälkeen olen siinä mihin halusin. En mitenkään haaveillut tästä alasta, vaan se oli minulle selvä jo lapsesta.
Olen käynyt läpi erittäin vaikeita asioita ja aikoja elämässäni, mutta uskoa ja luottoa parempaan en ole koskaan menettänyt. Uskon että luja tahto vie läpi harmaan kiven, mutta se vaatii myös omaa panosta ja sisua. Tämän olen opettanut omille lapsillenikin.- Anonyymi
Optimismilla tarkoitetaan yleensä suhtautumista omaan elämään. Tällöin sellainenkin ihminen on optimisti, joka odottaa maailman menevän huonoon suuntaan jos hän samalla näkee oman elämänsä menevän hyvään suuntaan.[4]
Optimistille on tyypillistä se, että hän rajaa vaihtoehdot ja tyytyy vähäiseen tukea antavaan informaatioon. Hän liioittelee onnistumisen mahdollisuuksia, minimoi oletettuja kustannuksia ja maksimoi havaittuja etuja. Optimisti käyttää ongelmakeskeisiä selviytymiskeinoja. Hän näkee uhat haasteina ja uskoo pystyvänsä kontrolloimaan maailmaa.[4] Toisin kuin pessimisti, optimisti uskoo ongelmansa olevan kapea-alaisia ja tilapäisiä sekä johtuvan ulkoisista tekijöistä kuten toisesta henkilöstä tai vaikeista olosuhteista.
Optimismi voi olla pysyvä persoonallisuuden piirre tai tulkintatyyli. Piirreoptimismiin kuuluvat myönteiset odotukset ja usko kykyyn vaikuttaa. Tulkintatyyliin liittyvä optimismi saattaa muuttua elämän aikana radikaalistikin esimerkiksi kokemusten tai terapian vaikutuksesta.
Optimismin voi jakaa suureen ja pieneen optimismiin (Peterson 2000). Suuri optimismi on biologista. Se antaa energiaa ja tuottaa kestävyyttä, ja se auttaa selviytymään haasteista ja ongelmista. Joskus siihen voi liittyä aiheeton usko pärjäämiseen. Pieni optimismi liittyy konkreettisiin tilanteisiin. Myös pessimistisesti elämään suhtautuva voi olla pieni optimisti tilanteissa, joissa optimismiin on hyviä perusteita. Uskollahan tämä pyörii koko homma. Kerran pilkkikisoissa tuijottelin tyhjään pikkireikään, kun vanhempi herrasmies käveli ohitse ja kysyi, tärppääkö? Vastasin, että enpä usko. Heti tuli takaisin, jotta uskottava se olis, epäusko on helvetistä.
No nuorempana ja pitkälle aikuisikää, en juurikaan mitään suunnitellut tosiaan.... ainakaan kovin pitkälle.
Oli mulla joku haave, että opiskelen sähkäriks ja sen tein. Muuten tuntuu tälleen jälkeenpäin, että menin vähän kuin muiden suunnitelmien mukaan vaan...
Nyt vanhemmiten olen hoksannut sen, että oikeasti elämää voi ja kannattaakin suunnitella....sen mukaan ainakin, että tekee siitä mahdollisimman omanlaisen ja näköisen. Enemmän mä mietin nykyään, että miten mä saan pidettyä sen mitä mulla jo on tässä suht helposti yllä. Mulla on kuitenkin aika helkkarin hyvin asiat ja mahdollisuudet vaikka mihin ihan törkeän hyvät. Mutta ei se ole itsestäänselvyys.... siihen kannattaa käyttää sitä suunnitelmallisuutta.
Talouden pitoon tarvitaan suunnitelmallisuutta. Tarttee säästää rahaa, aikaa jne. Ja jos on hommannut elämään jotain kivaa, niin kannattaa ottaa myös siihen aikaa ja resursseja, että voi niistä nauttia....ei sekään itsestään putoa....tarvitaan suunnittelua. :o)
Mutta kuka mitenkin tykkää elää..... minä tykkään näin...
ps. Aina elämä ei silti mene kuten suunnittelee.... mutta kunhan ei jää sitä murehtimaan liikaa, voi ottaa sen b tai c-vaihtoehdon käyttöön.... :oD"Enemmän mä mietin nykyään, että miten mä saan pidettyä sen mitä mulla jo on tässä suht helposti yllä."
Tuon suuntaiset ajatukset kiehtoo sitä enemmän, minkä enemmän vuosia mittariin tulee. Toisaalta on taas niin, että jos liian helpoksi petaa hommat, niin sitten pitkästyy.
Vaikkei elämää sen enempiä suunnittelekaan, niin siltikään ei tahdo mennä niin kuin joskus ajatteli :) No, seuraavan vaihtoehdon kimppuun sitten ajallaan.Thymallus kirjoitti:
"Enemmän mä mietin nykyään, että miten mä saan pidettyä sen mitä mulla jo on tässä suht helposti yllä."
Tuon suuntaiset ajatukset kiehtoo sitä enemmän, minkä enemmän vuosia mittariin tulee. Toisaalta on taas niin, että jos liian helpoksi petaa hommat, niin sitten pitkästyy.
Vaikkei elämää sen enempiä suunnittelekaan, niin siltikään ei tahdo mennä niin kuin joskus ajatteli :) No, seuraavan vaihtoehdon kimppuun sitten ajallaan.Ei sitä pitkästy, kun aina voi jo olevia pikkuisen parantaa. 😬👌
Mulla on edullinen tapa asua. 180 neliöinen rintamamiestalo lämpiää pelletillä alle 1000 €/v.
Puulämmitteinen sauna, pieni piha, puuta löytyy omiks tarpeiks, autotalli, missä voi rassata moottoripyörää ja mitä vaan tulee mieleen. Lisäksi työ, mikä sntaa hyvät mahkut rajallisesti ja vie vähän energiaa, joten sitä jää vapaa-ajalle enemmän.
Aina elämästä löytyy parannettavaa ja mitä enemmän panostaa itsensä hyvinvointiin, sen enempi se antaa intoa tehdä niin vielä paremmin.... lumipalloefekti. 🙂👌
- Anonyymi
Olipa hyvä aloitus.
Mulla on lähinnä monta vaihtoehtoista suunnitelmaa, ja aina varaus sille että nekin muuttuvat. Moneen asiaan ei voi itse vaikuttaa, vain omaan asennoitumiseen. Tässä on nyt hyvä. Jos terveydentila muuttuisi ratkaisevasti, muuttuisi moni muukin asia, mutta sitten menisin sillä pohjalla eteenpäin.
Mitään jäykköjä kaavoja tai urasuunnitelmia mulla ei ole koskaan ollut. Elämä opetti jo alkuunsa, että ainoa pysyvä on jatkuva muutos. Sillä mennään.
xLinerLinukkaaa!!!!! :oD
Missä oot ollunnna? Ikävän on ihan tällännyt..... :oP
Wuppis epäili, että oot häntämettällä! :oDDisse kirjoitti:
Linukkaaa!!!!! :oD
Missä oot ollunnna? Ikävän on ihan tällännyt..... :oP
Wuppis epäili, että oot häntämettällä! :oDEpäilin että on eksyny sinne häntien joukkoon..
Ja jos eksyy, niin pitää joka toinen häntä kiertää oikealta ja joka toinen vasemmalta puolen, niin ei ala kiertämään kehää...siis rinkiä..😄Wwuwuw kirjoitti:
Epäilin että on eksyny sinne häntien joukkoon..
Ja jos eksyy, niin pitää joka toinen häntä kiertää oikealta ja joka toinen vasemmalta puolen, niin ei ala kiertämään kehää...siis rinkiä..😄Jaa? Mä en ole häntämettällä olllutkaan....joskus hirvimettällä oli ns. "ajomiehenä". :oD
Muutos on pysyvää ja nopeutuvaa.
Välillä tahtoo olla tuossa omassa asenteessa noita asennoitumisongelmia, mutta jospa se tästä vielä. Täytyy vähän itteänsä potkia perseelle.
- Anonyymi
”Mikä tuntuu oikealta” -mentaliteetilla olen mennyt tähän asti, oli sellaiset alkuasetelmat lapsuudenkodissa että jo aika varhain tämä kristallisoitui; oli pakko repäistä irti kaikista olettamista ja kuunnella vain omaa sisäistä ääntä.
Pidän ”suunnitelmaa” ”onnistuneena” kun tunnen eläneeni ja eläväni oman näköistä elämää. Se ei tarkoita että vaikeuksia ei olisi ollut, ei tosiaankaan. Joskus olen kamppaillut kovastikin niitä vastaan, nyt olen ymmärtänyt, että ne ovat tärkeitä viestejä, mahdollisuuksia kirkastaa omaa visiota, oppia lisää itsestä, ottaa uutta suuntaa.
-flowersreally-- Anonyymi
Ei siis mitään suunniteltua elämänpolkua, vaan elämänasenne.
Just hyvä. Olettamille monoa ja mutulla mennään.
Täytyy myöntää, että on tullut oltua turhan kovakorvainen noille viime vuosien viesteille. Jollakin tavalla tässä nyt on muutettava suuntaa.- Anonyymi
Järkyttäviä kliseitä taas... Onko täällä muita kuin näitä lässynlää opi tuntemaan itsesi elämä opettaa opi elämästä?
Lähinnä lyhyen tähtäimen suunnitelmia ollut, jotain niistä on toteutunutkin
Ainoa suunnitelma tai haave on ollut oma tupa ja oma lupa. Muut jutut on siinä sitten tullut sivussa.
Omakotitalossa tässä on itekin päkerretty jo toista vuosikymmentä. Ei ollut mitenkään erikoisesti suunniteltu juttu.
- Anonyymi
No voisitte vetää vaikka kolmen tai neljän päivän joulurännin putkeen koko porukka. Eikö se olisi hyvä suunnitelma? Ette muistaisi ulista jouluna mitään ettekä koko joulusta. Suunnittelin sen valmiiksi, saatte käyttää.
- Anonyymi
Kyllähän sitä nuorena suunnitteli kaikenlaista mutta eipä se ole toteutunut. No opiskelin akateemiselle tasolle ja valmistuin, mutta työtä se ei tuonut tuohon aikaan. No siispä elämäntilanne meni uusiksi ja opiskelin täysin toisenlaisen ammatin. Sillä on töitä riittänyt, tosin huonompi palkka mutta jotain kuitenkin.
Jos 1. ammatti olisi toteutunut työllä niin elämäntilanne olisi täysin toinen kuin nyt. (rahaa enemmän)
Mutta koska 2. ammatilla sai vasta työtä, niin elämää meni hukkaan n. 10 vuotta...
Kellään muulla sattunut näin? Että opiskelee ahkerasti mutta todistuksella ei saa mitään?Ihan tuollaista ei ole, mutta nuoruudessa tuli "opiskeltua" vähän eri alalla ja muutenkin haahuiltua muutama vuosi ennen kuin sellainen ala löytyi, jolta riitti mielenkiinto valmistuakin. Töitä on sen jälkeen riittänyt.
- Anonyymi
Thymallus kirjoitti:
Ihan tuollaista ei ole, mutta nuoruudessa tuli "opiskeltua" vähän eri alalla ja muutenkin haahuiltua muutama vuosi ennen kuin sellainen ala löytyi, jolta riitti mielenkiinto valmistuakin. Töitä on sen jälkeen riittänyt.
Voin sanoa että se ala jolta häivyin on IT-ala, jolla mukamas on nykyisin pula koodareista yms. Ei ollut minun osaamiselleni tarvetta yhtään tuolloin aikaa sitten 08-09... Vaikka yliopistollakin sain alan projekteista 5:sta, mutta työnantajilla ei ollut tarjota mitään kun entisiäkin potkivat pihalle.
Kunhan vaan hyvän idean keksii niin oman softankin osaa hyvin tehdä... vaikka asiat ovat jo painuneet taka-alalle, kun eivät enää kiinnosta nykyisen työalan ollessa täysin erilaista. Jossa töitä on, kun vaan viitsisi tehdä... tosin näin talvella lomaillaan.
- Anonyymi
Elämää kannattaa suunnitella hyvissa ajoin. Jos suunnittelee viettävänsä elämänsä yksin, voi olla juomatta viinaa. Jos taas suunnittelee elävänsä perhe-elämää ja saavansa lapsia, pitää juoda viinaa ja lähteä yökerhoon tai bileisiin bailaamaan. Bailaustaitojenkin kehittämistä kannattaa suunnitella jotta voi hurmata naisia yökerhossa.
t. viinamies Kyllähän sitä haaveita oli. Ammatti tietyltä alalta, oma talo, vaimo ja lapset. Osiin noista pystyy tekemään jopa suunnitelmia mutta ei kaikkiin. Mulle kävi kuten aikanaan jo Rommel totesi että suunnitelmat on hyviä mutta eivät kestä viholliskosketusta.
Ikinä en tuota koko settiä saanut mutta oli muutama vuosi jolloin olin hyvin lähellä tuota kaikkea mutta sitten taas se korttitalo romahti. Kyllähän se nyt on sitten tullut jo itselle myönnettyä että ikinä en tule myöskään näitä saavuttamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874108Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242911No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452320- 341321
- 10909
- 131885
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124766- 11760