"..kun autoa kannatellut tunkki petti."

Anonyymi

32

1301

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kiva tapa lähteä. Olisi varmaan kannattanut mennä bussilla?

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Riippuu tietysti autosta, mutta kyllä se siellä mahan alla omissa kotteroissa kummasti pitänyt koria sen verran korkealla,että jää edes kohtalaisesti tilaa, jos...
        Vastauksesi osoittaa että olisit itse vaaravyöhykkeellä asenteesi kanssa.
        Laitan kyllä yleensä kakkosnelosta vielä päälle, parempi.

        Tottahan pukit hyvät ovat , mutta itse olen pärjännyt omine juttuineni.


      • Anonyymi

        "Ja mitähän hyötyä siitä lappeellaan olevasta renkaasta siellä auton alla on?"

        Taidat olla läskimaha?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu tietysti autosta, mutta kyllä se siellä mahan alla omissa kotteroissa kummasti pitänyt koria sen verran korkealla,että jää edes kohtalaisesti tilaa, jos...
        Vastauksesi osoittaa että olisit itse vaaravyöhykkeellä asenteesi kanssa.
        Laitan kyllä yleensä kakkosnelosta vielä päälle, parempi.

        Tottahan pukit hyvät ovat , mutta itse olen pärjännyt omine juttuineni.

        Juu, leiki sinä vaan irtorenkaiden ja puukalikoiden kanssa.
        Minä sitten käytänkin hallitunkkia, tarvittaessa huoltopukkia ja pulttipyssyä renkaanirroitukseen.
        Miten muuten kiristät pyöränpultit, ja älä nyt vaan munaa itseäsi sanomalla että niin tiukkaan vedetään mitä hihasta lähtee, sillä minä käytän momenttiavainta ja hylsyä.
        Kaltaisesi tumpelon olisi viisainta vaihdattaa renkaat liikkeessä, sillä se on minun asenteeni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, leiki sinä vaan irtorenkaiden ja puukalikoiden kanssa.
        Minä sitten käytänkin hallitunkkia, tarvittaessa huoltopukkia ja pulttipyssyä renkaanirroitukseen.
        Miten muuten kiristät pyöränpultit, ja älä nyt vaan munaa itseäsi sanomalla että niin tiukkaan vedetään mitä hihasta lähtee, sillä minä käytän momenttiavainta ja hylsyä.
        Kaltaisesi tumpelon olisi viisainta vaihdattaa renkaat liikkeessä, sillä se on minun asenteeni.

        No hallitunkki on tietysti pakollinen.
        Joo ja kyllä ristikkoavaimella vedän varsin tiukkaan, tuollaiseen lyhytvartiseen vääntimeen on tunnetusti vaikea saada liikaa momenttia.
        Myös moottorinkannen pultit vakiovarrella, sillä vanhoihin moottoreihin eivät ohjearvomomentit päde, kuten eräs vanha autoreppari minulle sanoi.

        Linkkaamaasi tunkki on vähän hankala , koska min. korkeus peräti 150 mm! Vaikeata saada suoraan alle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No hallitunkki on tietysti pakollinen.
        Joo ja kyllä ristikkoavaimella vedän varsin tiukkaan, tuollaiseen lyhytvartiseen vääntimeen on tunnetusti vaikea saada liikaa momenttia.
        Myös moottorinkannen pultit vakiovarrella, sillä vanhoihin moottoreihin eivät ohjearvomomentit päde, kuten eräs vanha autoreppari minulle sanoi.

        Linkkaamaasi tunkki on vähän hankala , koska min. korkeus peräti 150 mm! Vaikeata saada suoraan alle.

        No tuskin tuolla mikään renkaanvaihto ollut työnalla.
        Itsekin vaihtanut satoja kertoja omiin ja naapureitten biileihin vuosikymmenien aikana.
        On ollut pullotunkkia, sammakkotunkkia joskun joku halpa hallitunkkikin.
        Momentti kyynärvarressa ja jälkikirraus kolme ähkäisyä ja se on siinä.
        Pari kertaa luiskahtanut tunkki alta ja lape irtorengas pelastanut ilmavälin jotta saanut tunkin istutettua takaisin eikä mahdollisia vaurioita alustan suhteen,
        No asiaan . Ei sitten koskaan ole auton alta tarttenut renkaita vaihtaa.
        Kyllä sitä on oltu ihan auton ulkopuolela , melkoinen marakatti häytyy olla jos alapulelta sais rattaat vaihtoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tuskin tuolla mikään renkaanvaihto ollut työnalla.
        Itsekin vaihtanut satoja kertoja omiin ja naapureitten biileihin vuosikymmenien aikana.
        On ollut pullotunkkia, sammakkotunkkia joskun joku halpa hallitunkkikin.
        Momentti kyynärvarressa ja jälkikirraus kolme ähkäisyä ja se on siinä.
        Pari kertaa luiskahtanut tunkki alta ja lape irtorengas pelastanut ilmavälin jotta saanut tunkin istutettua takaisin eikä mahdollisia vaurioita alustan suhteen,
        No asiaan . Ei sitten koskaan ole auton alta tarttenut renkaita vaihtaa.
        Kyllä sitä on oltu ihan auton ulkopuolela , melkoinen marakatti häytyy olla jos alapulelta sais rattaat vaihtoon.

        Jospa tämä uhri on ollut laittamassa sinne auton alle juuri niitä kakkosnelosen pätkiä jotka tekee hommasta muka "turvallisen", moisen niksipirkkavinkin kun tuolla äsken kertoi joku huru-ukko ladapappa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja mitähän hyötyä siitä lappeellaan olevasta renkaasta siellä auton alla on?"

        Taidat olla läskimaha?

        176 cm pitkä ja paino 78 kg, joten päättele itse.

        Sinä sensijaan taidat olla tyhmä?


    • Anonyymi

      Taas näitä teesseitsemiehiä. säästä satanen ja maksa tonni hautauskuluja.

    • Turha kuolema, surulliseksi teettää🥺

    • Anonyymi

      >> Miten muuten kiristät pyöränpultit, ja älä nyt vaan munaa itseäsi sanomalla että niin tiukkaan vedetään mitä hihasta lähtee, sillä minä käytän momenttiavainta ja hylsyä.>>

      No käsivaralta tietenkin ne vedetään. Kun ei ralliautoista eikä formuloista ole kyse, niin pyöränpultit saa auki ja sopivasti kiinni tavallisella ristikkoavaimella.

      Aivan turhaa pelleilyä ja konttorineiteilyä alkaa minkään momenttiavaimien kanssa härkkimän, normaalien renkaiden kanssa.
      Olen vaihtanut 20 vuotta neljään autoon keväät syksyt renkaat ristikkoavaimilla, koskaan olee pudonnut.

      Viimeksi yllätyin kun rengaskorjaamolla alle laitetut uudet kesärenkaat olivat pulttipyssyn jäljiltä todella löysällä. En ikinä itse jättäisi noin löysille.

      • Anonyymi

        Olet siis punaniskainen, hikoileva ja kaljamahainen ladajuntti, jonka ladassa on ruosteiset peltivanteet ja ristikkoavain käy pyöränpultteihin, tämä tuli nyt siis selväksi.
        Minulla taas on alumiinivanteet molemmissa autoissa kesäaikaan, eikä sinne pultinreikään mahdu mikään muu kuin pitkä ja ohutseinämäinen hylsy.
        Onko tämä asia sinulle joku ongelma?
        Aion myös jatkossakin käyttää momenttiavainta vannevalmistajan ohjeiden mukaisesti, eikä sitä tuollaiset köntsälle haisevat ladajuntit muuksi muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet siis punaniskainen, hikoileva ja kaljamahainen ladajuntti, jonka ladassa on ruosteiset peltivanteet ja ristikkoavain käy pyöränpultteihin, tämä tuli nyt siis selväksi.
        Minulla taas on alumiinivanteet molemmissa autoissa kesäaikaan, eikä sinne pultinreikään mahdu mikään muu kuin pitkä ja ohutseinämäinen hylsy.
        Onko tämä asia sinulle joku ongelma?
        Aion myös jatkossakin käyttää momenttiavainta vannevalmistajan ohjeiden mukaisesti, eikä sitä tuollaiset köntsälle haisevat ladajuntit muuksi muuta.

        Vai momenttiavain oikein. Aika homoa.


    • Anonyymi

      Nämäkin tapaukset loppuvat sähköautojen myötä, kun auton alle ei ole enää kenenkään tarvetta lähteä "roplaamaan".

      • Anonyymi

        Olet kyllä oikeassa, sillä kaupungissa asuvat ja sähköautoista öyhöttävät ituhipit eivät ole ennenkään käsittäneet autoista mitään, joten mitäpä sitä sinne sähköautonkaan alle sitten tarvitsee kurkkia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet kyllä oikeassa, sillä kaupungissa asuvat ja sähköautoista öyhöttävät ituhipit eivät ole ennenkään käsittäneet autoista mitään, joten mitäpä sitä sinne sähköautonkaan alle sitten tarvitsee kurkkia.

        Eipä siellä ole enää juuri mitään kurkittavaa. Itse olen makaillut auton alla milloin apurungon vaihdon, pakoputken vaihdon, polttoainetankin kiinnityksen, käsijarruvaijereiden vaihdon ja ties minkä vuoksi. Sähköautoista puuttuu ainakin pakoputki ja tankki.


      • Anonyymi

        Niin, niissä ei ole renkaita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, niissä ei ole renkaita.

        Sulla on aika erikoinen tapa vaihtaa renkaat makaamalla auton alapuolella :-D


    • Anonyymi

      Kyllä jos on kokenut sen kun tunkki tulee alas Kyllähän laittaa varmistusta automaattisesti

    • Anonyymi

      Nuo pienemmät hydrauli-ja mekaaniset tunkit on vaarallisia koska ne voi kaatua helposti myös sivusuunnassa vaikka käsijarru ja tai vaihde olisikin päällä. Ja ne on käyttötarkoitukseensa yleensä vielä liian heppoisiksi rakennettu.
      Parempi olisi vähän suurempi tunkki ja välipalkki joka nostaa jomman kumman akselin ilmaan yhdellä kertaa tai koko auton sivun,vakaus on tuolloin jo aivan eri tasoa renkaan vaihdossa tai muussa korjailussa.

      • Anonyymi

        Aivan niin, on sitä itselläkin lähtenyt hallitunkki kallistumaan, jotta alas on pitänyt päästää takaisin.
        Sitten on vielä huomattava, että jomman kumman on päästävä liikkumaan - auton tai tunkin - jos tunkki on vähän pehmeällä maalla eikä ne pikku rullat pääse vierimään. Nostokuppi voikin lipsahtaa. koska varsi tekee kumminkin melkoisen liikkeen.


    • Anonyymi

      En pitäisi tuollaisesta tunkista, vaikka olisi omani.

    • PITÄKÄÄ TUNKKINNE !

    • Anonyymi

      Ei kyllä houkuttele yhtään möyriä autonalle, jonkun parinkympin "hallitunkin"varassa.

    • Anonyymi

      >Minulla taas on alumiinivanteet molemmissa autoissa kesäaikaan,
      >eikä sinne pultinreikään mahdu mikään muu kuin pitkä ja
      >ohutseinämäinen hylsy.
      >Onko tämä asia sinulle joku ongelma?

      Noita alumiinivanteille soveltuvia ristikkoavaimia on ollut markkinoilla ainakin 20 vuoden ajan. Kas kun et ole koskaan kuullut.
      https://www.motonet.fi/fi/tuote/7000000/MTX-Automotive-ristikkoavain-alumiinivanteelle-17192123-mm

      Renkaan puhkeamisen varalta moni luottaa paikkausvaahtoon, sitä tuupataan rikkoontuneen renkaan venttiiliin. En ole koskaan kokeillut, miten hyvin, ja miten pitkän ajomatkan nuo vaikka viikonloppureissulla toimii, vai alkaako lussuttaa jo 80 km ajon jälkeen

      Kaikissa omistamissani autoissa on aina ollut vararengas mukana. Tien päällä ei ole mukana paineilmavehkeitä. Silloin rengas pitää saada irti omin voimin, ja siihen ristikkoavain on se lähinnä oikea avaamisen työkalu.

      • Anonyymi

        Ristikkoavain on kenties vammaisin työkalu johon olen koskaan törmännyt. Vie tilaa helvetisti, ja kääntyy rullalle voiman edessä. Onneksi auton mukana tulee kunnolliset renkaanvaihtoon tarkoitetut työkalut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ristikkoavain on kenties vammaisin työkalu johon olen koskaan törmännyt. Vie tilaa helvetisti, ja kääntyy rullalle voiman edessä. Onneksi auton mukana tulee kunnolliset renkaanvaihtoon tarkoitetut työkalut.

        Aika harvan auton mukana tulee kunnollisia renkaan avaamisen työkaluja.

        Jos ei ole ristiokkoavainta, niin silloin pitäisi olla teleskooppimaisesti jatkettavissa oleva pulttiavaimem varsi. Ei ole tällaisia vakiona keskihintaisissa uusissakaan autoissa näkynyt, itse sellaiset pitää hankkia jälkikäteen. Kai tehdas olettaa että rengasliikkeissä ne rankaat vaihdetaan, eikä ole kotihommia lainkaan.

        Ristikkoavaimella saa suoran väännön, kun kaksin käsin vääntää, jos haluaa niitä alumiinivanteen holkin reunoja säästellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika harvan auton mukana tulee kunnollisia renkaan avaamisen työkaluja.

        Jos ei ole ristiokkoavainta, niin silloin pitäisi olla teleskooppimaisesti jatkettavissa oleva pulttiavaimem varsi. Ei ole tällaisia vakiona keskihintaisissa uusissakaan autoissa näkynyt, itse sellaiset pitää hankkia jälkikäteen. Kai tehdas olettaa että rengasliikkeissä ne rankaat vaihdetaan, eikä ole kotihommia lainkaan.

        Ristikkoavaimella saa suoran väännön, kun kaksin käsin vääntää, jos haluaa niitä alumiinivanteen holkin reunoja säästellä.

        Aivan - vanhassa Pössössäni on entisen omistajan peruja yksivartinen pulttiavain, ja siinä sitten se yllä ylistetty "ohutseinäinen" 19mm hylsy...MUTTA: en ikinä sitä käytä, koska ristikkoavain on kätevämpi juurikin kuten mainitsit, kaksin käsin saa suoran väännön. Eikä saa liian raakaa momenttia myöskään. Tilaako muka tuo litteä " " veisi?.,,heh,

        Mutta vanha kiinantunkkini ei enää nosta, nesteet tulee pihalle. Aion hankkia tämän toivon mukaan ensi keväänä:
        https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10001160


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika harvan auton mukana tulee kunnollisia renkaan avaamisen työkaluja.

        Jos ei ole ristiokkoavainta, niin silloin pitäisi olla teleskooppimaisesti jatkettavissa oleva pulttiavaimem varsi. Ei ole tällaisia vakiona keskihintaisissa uusissakaan autoissa näkynyt, itse sellaiset pitää hankkia jälkikäteen. Kai tehdas olettaa että rengasliikkeissä ne rankaat vaihdetaan, eikä ole kotihommia lainkaan.

        Ristikkoavaimella saa suoran väännön, kun kaksin käsin vääntää, jos haluaa niitä alumiinivanteen holkin reunoja säästellä.

        Auton mukana pidetään sen vanteisiin ja muttereihin/pultteihin sopivat työkalut, jos auto on mallia "vararengas mukana".

        Ristikkoavain on paskin työkalu mitä maa päällään kantaa. Se vie helvetisti tilaa eikä kestä vääntää. Vihonviimeinen keksintö.


    • Anonyymi

      Porin Lavia 17.12.
      Autoa korjaamassa ollut mies jäi autonsa alle puristuksiin.
      Pelastuslaitos saapui paikalle ja totesi ettei henkilön pelastamiseksi voi enää tehdä mitään.

    • Anonyymi

      Taas joku vanha kurppa teki itsarin fiat punton alle....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      199
      1590
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      138
      1354
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      54
      1123
    4. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      72
      995
    5. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      51
      950
    6. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      106
      902
    7. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      52
      893
    8. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      850
    9. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      82
      830
    10. Kuinka hyvin tunnet mut?

      Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      31
      764
    Aihe