Eipä näitä autoremonttikuolemia taas ole ollutkaan! Ei siis mitää varmistusta auton alla selvästikään? Itse tyrkkään aina sen irrotetun renkaan alle.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006346698.html
"..kun autoa kannatellut tunkki petti."
32
1273
Vastaukset
- Anonyymi
Kiva tapa lähteä. Olisi varmaan kannattanut mennä bussilla?
- Anonyymi
Ja mitähän hyötyä siitä lappeellaan olevasta renkaasta siellä auton alla on?
Tuollainen 2-3 tonnin hallitunkki ja autopukkipari sinne autotalliin, niin renkaanvaihto on turvallista.
Tuossa kohtuuhintainen kokoonpano pikkuautoille :
https://www.motonet.fi/fi/tuote/808802/Autopukkipari-20-t
https://www.motonet.fi/fi/tuote/807559/Hallitunkki-25-tn-pikanosto- Anonyymi
Riippuu tietysti autosta, mutta kyllä se siellä mahan alla omissa kotteroissa kummasti pitänyt koria sen verran korkealla,että jää edes kohtalaisesti tilaa, jos...
Vastauksesi osoittaa että olisit itse vaaravyöhykkeellä asenteesi kanssa.
Laitan kyllä yleensä kakkosnelosta vielä päälle, parempi.
Tottahan pukit hyvät ovat , mutta itse olen pärjännyt omine juttuineni. - Anonyymi
"Ja mitähän hyötyä siitä lappeellaan olevasta renkaasta siellä auton alla on?"
Taidat olla läskimaha? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu tietysti autosta, mutta kyllä se siellä mahan alla omissa kotteroissa kummasti pitänyt koria sen verran korkealla,että jää edes kohtalaisesti tilaa, jos...
Vastauksesi osoittaa että olisit itse vaaravyöhykkeellä asenteesi kanssa.
Laitan kyllä yleensä kakkosnelosta vielä päälle, parempi.
Tottahan pukit hyvät ovat , mutta itse olen pärjännyt omine juttuineni.Juu, leiki sinä vaan irtorenkaiden ja puukalikoiden kanssa.
Minä sitten käytänkin hallitunkkia, tarvittaessa huoltopukkia ja pulttipyssyä renkaanirroitukseen.
Miten muuten kiristät pyöränpultit, ja älä nyt vaan munaa itseäsi sanomalla että niin tiukkaan vedetään mitä hihasta lähtee, sillä minä käytän momenttiavainta ja hylsyä.
Kaltaisesi tumpelon olisi viisainta vaihdattaa renkaat liikkeessä, sillä se on minun asenteeni. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, leiki sinä vaan irtorenkaiden ja puukalikoiden kanssa.
Minä sitten käytänkin hallitunkkia, tarvittaessa huoltopukkia ja pulttipyssyä renkaanirroitukseen.
Miten muuten kiristät pyöränpultit, ja älä nyt vaan munaa itseäsi sanomalla että niin tiukkaan vedetään mitä hihasta lähtee, sillä minä käytän momenttiavainta ja hylsyä.
Kaltaisesi tumpelon olisi viisainta vaihdattaa renkaat liikkeessä, sillä se on minun asenteeni.No hallitunkki on tietysti pakollinen.
Joo ja kyllä ristikkoavaimella vedän varsin tiukkaan, tuollaiseen lyhytvartiseen vääntimeen on tunnetusti vaikea saada liikaa momenttia.
Myös moottorinkannen pultit vakiovarrella, sillä vanhoihin moottoreihin eivät ohjearvomomentit päde, kuten eräs vanha autoreppari minulle sanoi.
Linkkaamaasi tunkki on vähän hankala , koska min. korkeus peräti 150 mm! Vaikeata saada suoraan alle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No hallitunkki on tietysti pakollinen.
Joo ja kyllä ristikkoavaimella vedän varsin tiukkaan, tuollaiseen lyhytvartiseen vääntimeen on tunnetusti vaikea saada liikaa momenttia.
Myös moottorinkannen pultit vakiovarrella, sillä vanhoihin moottoreihin eivät ohjearvomomentit päde, kuten eräs vanha autoreppari minulle sanoi.
Linkkaamaasi tunkki on vähän hankala , koska min. korkeus peräti 150 mm! Vaikeata saada suoraan alle.No tuskin tuolla mikään renkaanvaihto ollut työnalla.
Itsekin vaihtanut satoja kertoja omiin ja naapureitten biileihin vuosikymmenien aikana.
On ollut pullotunkkia, sammakkotunkkia joskun joku halpa hallitunkkikin.
Momentti kyynärvarressa ja jälkikirraus kolme ähkäisyä ja se on siinä.
Pari kertaa luiskahtanut tunkki alta ja lape irtorengas pelastanut ilmavälin jotta saanut tunkin istutettua takaisin eikä mahdollisia vaurioita alustan suhteen,
No asiaan . Ei sitten koskaan ole auton alta tarttenut renkaita vaihtaa.
Kyllä sitä on oltu ihan auton ulkopuolela , melkoinen marakatti häytyy olla jos alapulelta sais rattaat vaihtoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No tuskin tuolla mikään renkaanvaihto ollut työnalla.
Itsekin vaihtanut satoja kertoja omiin ja naapureitten biileihin vuosikymmenien aikana.
On ollut pullotunkkia, sammakkotunkkia joskun joku halpa hallitunkkikin.
Momentti kyynärvarressa ja jälkikirraus kolme ähkäisyä ja se on siinä.
Pari kertaa luiskahtanut tunkki alta ja lape irtorengas pelastanut ilmavälin jotta saanut tunkin istutettua takaisin eikä mahdollisia vaurioita alustan suhteen,
No asiaan . Ei sitten koskaan ole auton alta tarttenut renkaita vaihtaa.
Kyllä sitä on oltu ihan auton ulkopuolela , melkoinen marakatti häytyy olla jos alapulelta sais rattaat vaihtoon.Jospa tämä uhri on ollut laittamassa sinne auton alle juuri niitä kakkosnelosen pätkiä jotka tekee hommasta muka "turvallisen", moisen niksipirkkavinkin kun tuolla äsken kertoi joku huru-ukko ladapappa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ja mitähän hyötyä siitä lappeellaan olevasta renkaasta siellä auton alla on?"
Taidat olla läskimaha?176 cm pitkä ja paino 78 kg, joten päättele itse.
Sinä sensijaan taidat olla tyhmä?
- Anonyymi
Taas näitä teesseitsemiehiä. säästä satanen ja maksa tonni hautauskuluja.
Turha kuolema, surulliseksi teettää🥺
- Anonyymi
>> Miten muuten kiristät pyöränpultit, ja älä nyt vaan munaa itseäsi sanomalla että niin tiukkaan vedetään mitä hihasta lähtee, sillä minä käytän momenttiavainta ja hylsyä.>>
No käsivaralta tietenkin ne vedetään. Kun ei ralliautoista eikä formuloista ole kyse, niin pyöränpultit saa auki ja sopivasti kiinni tavallisella ristikkoavaimella.
Aivan turhaa pelleilyä ja konttorineiteilyä alkaa minkään momenttiavaimien kanssa härkkimän, normaalien renkaiden kanssa.
Olen vaihtanut 20 vuotta neljään autoon keväät syksyt renkaat ristikkoavaimilla, koskaan olee pudonnut.
Viimeksi yllätyin kun rengaskorjaamolla alle laitetut uudet kesärenkaat olivat pulttipyssyn jäljiltä todella löysällä. En ikinä itse jättäisi noin löysille.- Anonyymi
Olet siis punaniskainen, hikoileva ja kaljamahainen ladajuntti, jonka ladassa on ruosteiset peltivanteet ja ristikkoavain käy pyöränpultteihin, tämä tuli nyt siis selväksi.
Minulla taas on alumiinivanteet molemmissa autoissa kesäaikaan, eikä sinne pultinreikään mahdu mikään muu kuin pitkä ja ohutseinämäinen hylsy.
Onko tämä asia sinulle joku ongelma?
Aion myös jatkossakin käyttää momenttiavainta vannevalmistajan ohjeiden mukaisesti, eikä sitä tuollaiset köntsälle haisevat ladajuntit muuksi muuta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet siis punaniskainen, hikoileva ja kaljamahainen ladajuntti, jonka ladassa on ruosteiset peltivanteet ja ristikkoavain käy pyöränpultteihin, tämä tuli nyt siis selväksi.
Minulla taas on alumiinivanteet molemmissa autoissa kesäaikaan, eikä sinne pultinreikään mahdu mikään muu kuin pitkä ja ohutseinämäinen hylsy.
Onko tämä asia sinulle joku ongelma?
Aion myös jatkossakin käyttää momenttiavainta vannevalmistajan ohjeiden mukaisesti, eikä sitä tuollaiset köntsälle haisevat ladajuntit muuksi muuta.Vai momenttiavain oikein. Aika homoa.
- Anonyymi
Nämäkin tapaukset loppuvat sähköautojen myötä, kun auton alle ei ole enää kenenkään tarvetta lähteä "roplaamaan".
- Anonyymi
Olet kyllä oikeassa, sillä kaupungissa asuvat ja sähköautoista öyhöttävät ituhipit eivät ole ennenkään käsittäneet autoista mitään, joten mitäpä sitä sinne sähköautonkaan alle sitten tarvitsee kurkkia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet kyllä oikeassa, sillä kaupungissa asuvat ja sähköautoista öyhöttävät ituhipit eivät ole ennenkään käsittäneet autoista mitään, joten mitäpä sitä sinne sähköautonkaan alle sitten tarvitsee kurkkia.
Eipä siellä ole enää juuri mitään kurkittavaa. Itse olen makaillut auton alla milloin apurungon vaihdon, pakoputken vaihdon, polttoainetankin kiinnityksen, käsijarruvaijereiden vaihdon ja ties minkä vuoksi. Sähköautoista puuttuu ainakin pakoputki ja tankki.
- Anonyymi
Niin, niissä ei ole renkaita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, niissä ei ole renkaita.
Sulla on aika erikoinen tapa vaihtaa renkaat makaamalla auton alapuolella :-D
- Anonyymi
Kyllä jos on kokenut sen kun tunkki tulee alas Kyllähän laittaa varmistusta automaattisesti
- Anonyymi
Nuo pienemmät hydrauli-ja mekaaniset tunkit on vaarallisia koska ne voi kaatua helposti myös sivusuunnassa vaikka käsijarru ja tai vaihde olisikin päällä. Ja ne on käyttötarkoitukseensa yleensä vielä liian heppoisiksi rakennettu.
Parempi olisi vähän suurempi tunkki ja välipalkki joka nostaa jomman kumman akselin ilmaan yhdellä kertaa tai koko auton sivun,vakaus on tuolloin jo aivan eri tasoa renkaan vaihdossa tai muussa korjailussa.- Anonyymi
Aivan niin, on sitä itselläkin lähtenyt hallitunkki kallistumaan, jotta alas on pitänyt päästää takaisin.
Sitten on vielä huomattava, että jomman kumman on päästävä liikkumaan - auton tai tunkin - jos tunkki on vähän pehmeällä maalla eikä ne pikku rullat pääse vierimään. Nostokuppi voikin lipsahtaa. koska varsi tekee kumminkin melkoisen liikkeen.
- Anonyymi
En pitäisi tuollaisesta tunkista, vaikka olisi omani.
PITÄKÄÄ TUNKKINNE !
- Anonyymi
Ei kyllä houkuttele yhtään möyriä autonalle, jonkun parinkympin "hallitunkin"varassa.
- Anonyymi
>Minulla taas on alumiinivanteet molemmissa autoissa kesäaikaan,
>eikä sinne pultinreikään mahdu mikään muu kuin pitkä ja
>ohutseinämäinen hylsy.
>Onko tämä asia sinulle joku ongelma?
Noita alumiinivanteille soveltuvia ristikkoavaimia on ollut markkinoilla ainakin 20 vuoden ajan. Kas kun et ole koskaan kuullut.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/7000000/MTX-Automotive-ristikkoavain-alumiinivanteelle-17192123-mm
Renkaan puhkeamisen varalta moni luottaa paikkausvaahtoon, sitä tuupataan rikkoontuneen renkaan venttiiliin. En ole koskaan kokeillut, miten hyvin, ja miten pitkän ajomatkan nuo vaikka viikonloppureissulla toimii, vai alkaako lussuttaa jo 80 km ajon jälkeen
Kaikissa omistamissani autoissa on aina ollut vararengas mukana. Tien päällä ei ole mukana paineilmavehkeitä. Silloin rengas pitää saada irti omin voimin, ja siihen ristikkoavain on se lähinnä oikea avaamisen työkalu.- Anonyymi
Ristikkoavain on kenties vammaisin työkalu johon olen koskaan törmännyt. Vie tilaa helvetisti, ja kääntyy rullalle voiman edessä. Onneksi auton mukana tulee kunnolliset renkaanvaihtoon tarkoitetut työkalut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ristikkoavain on kenties vammaisin työkalu johon olen koskaan törmännyt. Vie tilaa helvetisti, ja kääntyy rullalle voiman edessä. Onneksi auton mukana tulee kunnolliset renkaanvaihtoon tarkoitetut työkalut.
Aika harvan auton mukana tulee kunnollisia renkaan avaamisen työkaluja.
Jos ei ole ristiokkoavainta, niin silloin pitäisi olla teleskooppimaisesti jatkettavissa oleva pulttiavaimem varsi. Ei ole tällaisia vakiona keskihintaisissa uusissakaan autoissa näkynyt, itse sellaiset pitää hankkia jälkikäteen. Kai tehdas olettaa että rengasliikkeissä ne rankaat vaihdetaan, eikä ole kotihommia lainkaan.
Ristikkoavaimella saa suoran väännön, kun kaksin käsin vääntää, jos haluaa niitä alumiinivanteen holkin reunoja säästellä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ei ole ristiokkoavainta, niin silloin pitäisi olla teleskooppimaisesti jatkettavissa oleva pulttiavaimem varsi. Ei ole tällaisia vakiona keskihintaisissa uusissakaan autoissa näkynyt, itse sellaiset pitää hankkia jälkikäteen. Kai tehdas olettaa että rengasliikkeissä ne rankaat vaihdetaan, eikä ole kotihommia lainkaan.
Ristikkoavaimella saa suoran väännön, kun kaksin käsin vääntää, jos haluaa niitä alumiinivanteen holkin reunoja säästellä.Aivan - vanhassa Pössössäni on entisen omistajan peruja yksivartinen pulttiavain, ja siinä sitten se yllä ylistetty "ohutseinäinen" 19mm hylsy...MUTTA: en ikinä sitä käytä, koska ristikkoavain on kätevämpi juurikin kuten mainitsit, kaksin käsin saa suoran väännön. Eikä saa liian raakaa momenttia myöskään. Tilaako muka tuo litteä " " veisi?.,,heh,
Mutta vanha kiinantunkkini ei enää nosta, nesteet tulee pihalle. Aion hankkia tämän toivon mukaan ensi keväänä:
https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10001160 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ristikkoavaimella saa suoran väännön, kun kaksin käsin vääntää, jos haluaa niitä alumiinivanteen holkin reunoja säästellä.Auton mukana pidetään sen vanteisiin ja muttereihin/pultteihin sopivat työkalut, jos auto on mallia "vararengas mukana".
Ristikkoavain on paskin työkalu mitä maa päällään kantaa. Se vie helvetisti tilaa eikä kestä vääntää. Vihonviimeinen keksintö.
- Anonyymi
Porin Lavia 17.12.
Autoa korjaamassa ollut mies jäi autonsa alle puristuksiin.
Pelastuslaitos saapui paikalle ja totesi ettei henkilön pelastamiseksi voi enää tehdä mitään. - Anonyymi
Taas joku vanha kurppa teki itsarin fiat punton alle....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941749
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2401553- 891356
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651025Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47918
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38908Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9894- 46852
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35829