Mitenkä muut määrittelee rajansa?

Alkuun heti onnittelut siirtymisestä uudelle vuosikymmenelle... Jos jollekulle on hieno virstanpylväs...

Mutta aiheeseen. Miten hyvin määrittelet omat rajapintasi?

Itse olen jonkinaikaa jo puntaroinut monta rajapintaa itselleni... Olisi ihan kiva kuulla, miten muut ajattelee omista rajoistaan ja rajallisuudestaan.

Totta puhuakseni, minulla on vielä monta monituista rajapyykkiä tarkastamatta ja näissä tämän tontin rajoissa on ollut ehkä monelta osin sellaisia rajaristiriitoja, eikä kaikki tontin rajat ole olleet kovinkaan selviä...

Entäs mitäs rajat merkkaa? Onko ne sitä, että joku asia tai toinen ihminen ei astu sen sisäpuolelle, vai onko se niinpäin, että itse ei mene sen rajan toiselle puolelle?

Tästäpä miettimistä heti vuosikymmenen alkuun palstalle.

Niin ja aikaisille kukkujille huomenta.

75

55

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hyvää uutta vuotta aloittajallekin.
      Miten hyvin määrittelen rajani? Näin lyhyesti sanoen en anna kävellä ylitseni, pidän terveellä tavalla puoleni. arvostan itseäni yhtä paljon kuin muitakin ja vadin että minua arvostetaan.
      Mitä toisten rajoihin tulee, sama koskee heitä. Omaan korkean moraalin mikä koskee kaikkia ja kaikkea. En salli itselleni sitä mitä en salli muillekaan. Kunnioitan kaikkea elävää, en ole kenenkään yläpuolella mutta en myöskään alapuolella.
      Itse asiassa olen tämän kaiken oppinut vasta aikuisena. Jouduin erässä vaiheessa nöyrtymään maahan asti, ja se oli totisesti tuskallinen mutta totisesti tarpeellinen oppi.
      Muutuin valtavan paljon ihmisenä. Pitkä juttu, en kerro sitä tässä, mutta kasvoin kodissa jossa rajoja ei ollut enkä siis niitä oppinut. Turvattomuus oli valtava. Rajattomuus on turvattomuutta sillä rajat luovat turvalisuuden. Oppiaika on ollut pitkä ja kipeä mutta myös valtavan hyvä. Olen siitä ikuisesti kiitollinen.
      Olen aikuinen nainen.

• Kiitos.

Niin, moni varmaan ei anna kävellä ylitseen, mutta kaikista pahinta siinä yleensä noin keskimäärin kai on se, että sallii, että toinen loikkii yli... Ei osaa itse sanoa tai tehdä selväksi, että nyt menee yli? Ja myös tuo itsensä arvostaminen unohtuu varmaan kiireessä ennemmin, kuin muitten arvostaminen? Tietenkin jos nämä asiat osaa hoitaa vain omalta osaltaan, saattaa toisten suhtautuminen sinuun muuttua viileäksi?

Rajat luo tosiaan turvaa molempiin suuntiinpäin minusta, voi olla oma itsensä siellä turvassa, mutta toisaalta muutkin saa tuohuilla ympärillä omina itsenään, kun on ne omat rajat siinä turvana...

• Anonyymi
        Disse kirjoitti:

Kiitos.

Niin, moni varmaan ei anna kävellä ylitseen, mutta kaikista pahinta siinä yleensä noin keskimäärin kai on se, että sallii, että toinen loikkii yli... Ei osaa itse sanoa tai tehdä selväksi, että nyt menee yli? Ja myös tuo itsensä arvostaminen unohtuu varmaan kiireessä ennemmin, kuin muitten arvostaminen? Tietenkin jos nämä asiat osaa hoitaa vain omalta osaltaan, saattaa toisten suhtautuminen sinuun muuttua viileäksi?

Rajat luo tosiaan turvaa molempiin suuntiinpäin minusta, voi olla oma itsensä siellä turvassa, mutta toisaalta muutkin saa tuohuilla ympärillä omina itsenään, kun on ne omat rajat siinä turvana...

Niin että kuinka? Kirjoitit: " jos nämä asiat osaa hoitaa vain omalta osaltaan..." Siis mitä? Oletus on että jokainen hoitaa, ja sitten kuitenkin ""..toisten suhtautuminen muuttuu viileäksi" ??

• Anonyymi kirjoitti:

Niin että kuinka? Kirjoitit: " jos nämä asiat osaa hoitaa vain omalta osaltaan..." Siis mitä? Oletus on että jokainen hoitaa, ja sitten kuitenkin ""..toisten suhtautuminen muuttuu viileäksi" ??

Ei kannata olettaa mitään.

Jotkut kyllä osaa hoitaa sen, että omat rajat on selvät ja niitten yli ei kukaan loiki tuosta vaan, mutta toisten rajojen ylittäminen taas on yhdentekevää... eli jopa loukkaannutaan, kun toinen sanoo, että raja menee tässä.

Ja olen huomannut tälläisten ihmisten myös ihmettelevän, ettei muut ihmiset hslua olla tekemisissä heidän kanssaan.

• Eikö rajat kiinnostakaan ketään?

• Minä kerron myöhemmin tähän. On nyt kiire.

• valtakunta kirjoitti:

Minä kerron myöhemmin tähän. On nyt kiire.

Aha... No jopas....

• Disse kirjoitti:

Aha... No jopas....

No on monenmoista rajaa ja sir harmaaritari jo toi hyvän asian esiin minäkin ottaisin selvää maan rajoista.
        Mutta rajat ihmissuhteessa minä määrittelen
        Omani minun ei ole sietää muiden huonoa käytöstä ilman sanomista. Minusta sanomisesta on myös on rajansa.
        Hyvät käytöstavat on minun ykkösjuttu ilman ketään alistamatta valheilla.

Minua vieläkin kiusataan, valheita ja syöstään jatkuvasti.
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/16188342/voitko-kaivata-mustalaista#comment-100360272

Minun rajani jatkuvasti ylitetty, eikä lopeta.

• valtakunta kirjoitti:

No on monenmoista rajaa ja sir harmaaritari jo toi hyvän asian esiin minäkin ottaisin selvää maan rajoista.
        Mutta rajat ihmissuhteessa minä määrittelen
        Omani minun ei ole sietää muiden huonoa käytöstä ilman sanomista. Minusta sanomisesta on myös on rajansa.
        Hyvät käytöstavat on minun ykkösjuttu ilman ketään alistamatta valheilla.

Minua vieläkin kiusataan, valheita ja syöstään jatkuvasti.
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/16188342/voitko-kaivata-mustalaista#comment-100360272

Minun rajani jatkuvasti ylitetty, eikä lopeta.

Täällä rajojen vetäminen muille on todella vaikeaa, jos vielä osallistuu. Kuka tahaansa voi kiusata, vaikka mikä olisi..

Joitain rajoja kannattaa laatia itselleen, että jos täällä kokee kiusaamista paljon, kannattaa itseään säästää siltä.

Itsekin haluaisin kitkeä kaikki kiusaamiset koko universumista, mutta ne ei lähde edes pienemmästä piiristä... siksi itse huolehdin itsestäni, etten tule liikaa kiusatuksi...

• Anonyymi

Joo ei pidä maallikon lähteä rajanvetoon ollenkaan. Siitä ei hyvä heilu.

• Anonyymi kirjoitti:

Joo ei pidä maallikon lähteä rajanvetoon ollenkaan. Siitä ei hyvä heilu.

Eihän siitä mitään tule jos disse ominpäineen tuusailee rajamerkkejään tontille ja rakentelee sinne milloin mitäkin omasta päästään keksimiensä rajamerkkien sisälle. Saattaa sukupolvia kestävät riidat siitä seurata jos sattuu pahapäinen naapuri olemaan eikä ole virallisia dokumentteja esittää rajoista.

• Anonyymi

harmaapääritari on tainnut rajata omin päin itsensä nurkkaan....
        ei taida löytyä niin altruistista persoonaa kun pelastusta yrittäisi
        ;)

• Harmaaritari kirjoitti:

Eihän siitä mitään tule jos disse ominpäineen tuusailee rajamerkkejään tontille ja rakentelee sinne milloin mitäkin omasta päästään keksimiensä rajamerkkien sisälle. Saattaa sukupolvia kestävät riidat siitä seurata jos sattuu pahapäinen naapuri olemaan eikä ole virallisia dokumentteja esittää rajoista.

No minusta sinunkin olisi parempi pitää noista omista rajoista parempi huoli, kun tunnut olevan todella huolissaan muitten tonteista, että joko lipsut omilta mailta tai sitten änget nokkasi muitten tonteille... Heheh

• Anonyymi

Palstalla liikuskelee myös tämän alan ammattilainen ja epäilen että eräs toinenkin.

Homma ei ole tähtitiedettä, kun tietää mitä tekee, mutta niinhän se on joka hommassa.
        Suht. hintavaa se vaan on, jos tyhjästä alkaa naapurin kanssa riidellä ja ammattilaista joutuu vaivaamaan. Leipäähän se tietää meikäläisten pöytään.

Koettakaa ihmiset elää ihmisiksi rajojenne ja naapureiden kanssa.

• Anonyymi kirjoitti:

harmaapääritari on tainnut rajata omin päin itsensä nurkkaan....
        ei taida löytyä niin altruistista persoonaa kun pelastusta yrittäisi
        ;)

Joo, se kehittelee siellä 50-luvulla sitä aikakonetta pesukoneesta ja televisiosta... Kotvasen kestää...

• Anonyymi

Lupaan olla työtön enkä edes hae töitä.

• Aha... Suomen valtiokin voisi pitää paremmin omasta tontistaan huolta, että kaltaisillesi ei maksettaisi elatusta...vaan tonkisit muitten roskista elantosi...Mutta valitettavasti nykyään laki mahdollistaa tuollaisen loisten elämisen... enkä mä sille mitään voi, joten en murehdikaan.

• Rajanvetoja

Dissen mopon pakoputkeen ei saa työnnellä mitään vierasesineitä - vars. elintarvikkeita.

(hihitystä)

• No sanotaanko, että siihen on vankka suositus ainakin...nyt talvisaikaan se on varsin ok, jos siihen on pakottavaa tarvetta, koska kulkuvälinettä ei tule käytettyä, mutta kesällä sellainen vierasesineiden työntämisvimma kyllä herättäisi ao.ssa närää....

• Disse kirjoitti:

No sanotaanko, että siihen on vankka suositus ainakin...nyt talvisaikaan se on varsin ok, jos siihen on pakottavaa tarvetta, koska kulkuvälinettä ei tule käytettyä, mutta kesällä sellainen vierasesineiden työntämisvimma kyllä herättäisi ao.ssa närää....

Mjoo

Me voidaan tässä dusata tällainen herrasmiessoppari, jossa tuollaiset ei toivotut interventiot lainvoimaisesti kielletään molemmilta osapuolilta.

(naurua)

• Funeau kirjoitti:

Mjoo

Me voidaan tässä dusata tällainen herrasmiessoppari, jossa tuollaiset ei toivotut interventiot lainvoimaisesti kielletään molemmilta osapuolilta.

(naurua)

No mä toisaalta ymmärrän, että joku aukkojen täyttämistarve ihmisellä on, mutta sen voisi ehkä suunnata johonkin kaikkia osapuolia tyydyttävään ratkaisuun. Jonkinsortin eristys/tilkketyö voisi tuoda tyydytystä tuollaiseen, tai sitten joku mehuaseman ylläpito voisi tarjota varsinkin elintarvikkeiden, kuten omenien survomisesta ahtaisiin paikkoihin tyydytystä tuohon tarpeeseen...

Tuli jotenkin mieleen kouluttajani intissä...hän kertoi, miten muistaa väli-ilman suunnat näppärästi...(hän oli tätä tyydytystä miettinyt kannustimena muistamaan ilmansuunnat kivasti) Kysymys, mikä se on aina mielesssä Ko-Lo (koillinen-lounas) Millä se täytetään? Ka-Lu (kaakko-luode) Näin näppärästi muistuu väli-ilmansuunnat ja navigointi on taattua...

• Anonyymi
        Disse kirjoitti:

No mä toisaalta ymmärrän, että joku aukkojen täyttämistarve ihmisellä on, mutta sen voisi ehkä suunnata johonkin kaikkia osapuolia tyydyttävään ratkaisuun. Jonkinsortin eristys/tilkketyö voisi tuoda tyydytystä tuollaiseen, tai sitten joku mehuaseman ylläpito voisi tarjota varsinkin elintarvikkeiden, kuten omenien survomisesta ahtaisiin paikkoihin tyydytystä tuohon tarpeeseen...

Tuli jotenkin mieleen kouluttajani intissä...hän kertoi, miten muistaa väli-ilman suunnat näppärästi...(hän oli tätä tyydytystä miettinyt kannustimena muistamaan ilmansuunnat kivasti) Kysymys, mikä se on aina mielesssä Ko-Lo (koillinen-lounas) Millä se täytetään? Ka-Lu (kaakko-luode) Näin näppärästi muistuu väli-ilmansuunnat ja navigointi on taattua...

Et tainnut sisäistää mopon pakoputken täyttäjän motiivia. Hän suunnitteli tekevänsä kiusausta työntämällä moposi pakoputkeen perunan. Muistaakseni perunasiivujen oli määrä syntyä vuvuzelan avulla, vaikka itse käyttäisin siihen tarkoitukseen mieluummin mandoliinia.

Viittaus liittyy ketjuun, jossa puhuttiin Dissen kiusauksesta. Oikea sana olisi ollut kiusaaminen.

• Anonyymi kirjoitti:

Et tainnut sisäistää mopon pakoputken täyttäjän motiivia. Hän suunnitteli tekevänsä kiusausta työntämällä moposi pakoputkeen perunan. Muistaakseni perunasiivujen oli määrä syntyä vuvuzelan avulla, vaikka itse käyttäisin siihen tarkoitukseen mieluummin mandoliinia.

Viittaus liittyy ketjuun, jossa puhuttiin Dissen kiusauksesta. Oikea sana olisi ollut kiusaaminen.

No Tekniksen juttuja sisäistä se itsekään...

Kunhan viisastelin vaan vastaan...

• Disse kirjoitti:

No Tekniksen juttuja sisäistä se itsekään...

Kunhan viisastelin vaan vastaan...

Mjaa

Tämän serverin kirjalliset tuotokset lakkasivat kiinnostamasta minua lukijana jo vuonna 0. Ainoa lääke tällaiseen apaattiseen tilaan oli kirjoittaa itsensä viihdyksiin.

(hihitystä)

• Funeau kirjoitti:

Mjaa

Tämän serverin kirjalliset tuotokset lakkasivat kiinnostamasta minua lukijana jo vuonna 0. Ainoa lääke tällaiseen apaattiseen tilaan oli kirjoittaa itsensä viihdyksiin.

(hihitystä)

Tarkemmin ilmaistuna tätä kaikkea voitaisiin ajatella teoreettisena elämänä.

(hirn)

• Funeau kirjoitti:

Tarkemmin ilmaistuna tätä kaikkea voitaisiin ajatella teoreettisena elämänä.

(hirn)

Eli viihdytät itseäsi rajojesi sisäpuolella, jonka viihteellisyys on kuiten jeattu kokokansan hämmästeltäväksi. Eli rajat toimii kuten takaiskuventtiili? Suuntia on vaan yksi, vaikka osoitteita on usea.... hmmmm. Mielenkiintoista.... jokin tarve tuossakin täyttyy...

• Anonyymi

Rajat on aina tehty keinotekoisesti edistämään vain tiettyjen ihmisten, yhteisöiden tai valtioiden etuja?

Ihmisen miettiessä omia rajojaan voi käydä samoin, itsekkäästi ajattelee rajansa vain peilaten omaa hyvinvointiaan riistäen ehkä samalla jotain toisilta ihmisiltä.
      Raja on yleensä sellainen mitä ei saisi tai voisi ylittää. Jotkut voivat mieltää rajan sellaiseksi mihin saakka on lupa mennä tai mihin saakka jotain juttua voi tehdä.
      Yhteiskunta asettaa jo rajoja ja malleja mitä voit tehdä ja mitä et. Ihmisen moraali asettaa omansa ja se on jokaisella erilainen.

En usko olevan vain yhtä oikeaa tapaa elää joten sivistyneen yhteiskunnan mukaisesti uskon ettei tarvita tiukkoja rajoja vaan on hyvä antaa myös vapauksia. Olisihan typerää asua paikassa jossa asuisi tismalleen samoihin vaatteisiin pukeutuneita ja samalla tavalla käyttäytyviä, samalla tavalla ajattelevia ihmisiä.

Arvostan erilaisuutta ja olen valmis muuttamaan käsityksiäni jos joku pystyy perustelemaan miksi jokin asia on toisin mitä itse siitä ajattelen. Rajat siis muuttuvat ja liikkuvat tilanteiden mukaan, niin valtioiden kuin ihmistenkin.

AsianVierestä

• Minun kohdalla rajoja ei noudateta.🥺

• Minä koen ainakin omat rajani toisin. Kyllä niitä voi ylitellä. Mutta niittrn minun rajojen sisällä myös toinen tekee, kuten isäntä, eli minä haluan.

Jos kuvitteellisesti minun omakotitalontontin rajoista on kyse, niin kyllä tänne saa vieraita tulla, silloin kun minä ole psikan päällä ja aina parempi kun vielä kysyy, saako tulla. Täällä tontilla ei tarvitse alkaa huutamaan, kiroilemaan ja tappelemaan, tai voi lähteä litomaan jonnekin muualle. Täällä on sääntöjä, jota me vakioasukkaatkit noudatetaan, eikä toisilla ole mitään erikoissääntöjä.

Ne rajat ei tarkoita minulle, että niiten sisäpuolelle ei saa tulla kukaan, mutta ne on minun elämän rajoja, jotka vaikuttaa minun elämiseen ja niitä pitää kunnioittaa ja arvostaa, tai sitten ei tarvitse tulla niitten rajojen sisään. Saa elämöidä muualla.

• Kyllä sellaistakin esiintyy, että joku pyrkii määrittelemään rajansa, mutta sitten kuitenkin käytännön tilanteissa rajanveto on toinen.

Olen ollut huomaavinani, että naiset ovat tässä joustavampia kuin miehet. Miehet ovat taipuvampia luomaan velvoittavan moraalisen systeemin. Vaikka se ei sovikaan yksittäisiin tilanteisiin, sitä pyritään noudattamaan. Voisiko sanoa, että omatunto on armoton?

Naiset taas ratkaisevat usein tilanteen TAPAUSKOHTAISESTI. Tilanteet ovat niin moninaiset, että moraalia, joka sopisi kaikkeen, ei voi luoda tekemättä ankaraa väkivaltaa. Tämä taas vaatii jatkuvaa järjenkäyttöä, kun ei voi nojata ennestään olevaan koodistoon.

Naisten ja miesten ero on vain keskimääräinen. On henkilöitä, jotka tekevät juuri toiselle sukupuolelle ominaisemmalla tavalla. Varmaan on selvä, että diggaan enemmän naisille ominaista.

Olen ollut myös havaitsevinani, että mitä intelligentimpi henkilö on, sitä useammin hän harkitsee tapauskohtaisesti. Oikein yksinkertainen taas tukeutuu oppimaansa. Näin yksinkertainen tekee vähemmän virheitä, kuin jos yrittäisi ajatella.

• Itse en mieti oikeastaan mitään mies vs nainen -ajattelulla, vaan minusta on vain erilaisia ihmisiä...
        Helpottaa kummasti asioiden mietintää...

Rajojen määrittely lirnee jokaisella omamlaosensa... ja jollain mäitä rajoja ri varsinaisesti ole, tai ainakaan niitä ei ilmaista. Selkeimmin ihminen osaa ilmaista rajat vaikkapa koirille. Kissat niitä rajoja ei välttämättä opi, kun ri ole laumaeläin.

Ihmiset, vaikka parisuhteissaan puhuvat näistä rajoista, jos niitä osaa vetää itselleen... siinä kyllä olen kieltämättä huomannut miehillä selkeää puutetta naisia kohtaan. He yleensä olettavat, että nainen ymmärtää hänen rajansa... mutta eivät osaa ilmoittaa missä rajat on ja miten niiden sisällä käyttäydytään.
        Minusta se johtuu siitä, että mies pitää naista jotenkin hentoisempsns ja herkkänä, ettei sellainen voi satuttaa, mutta usein näissä rajoissa kyse onkin käyttäytymisestä tms. Se ei vaadi fysiikkaa...

• Rajaton se on siinä. Sanoisi Mertarantakin.

• Helmiina: "Rajaton se on siinä. Sanoisi Mertarantakin."

Tarkoitatko selostaja Mertarantaa? Miksi hän sanoisi, että rajaton se on siinä? En ymmärtänyt oikein viestiäsi. Itselleni rajat parisuhteenosalta ei ole paikallaan, sillä olen ollut vuosia sinkku. Muutaman naisen puhelinnumero on, mutta he ovat vain ystäviä. Heidän suhteen raja menee ystävyydessä.

Toivottavasti uusi vuosi oli kiva?

• P.Dinosaurus kirjoitti:

Helmiina: "Rajaton se on siinä. Sanoisi Mertarantakin."

Tarkoitatko selostaja Mertarantaa? Miksi hän sanoisi, että rajaton se on siinä? En ymmärtänyt oikein viestiäsi. Itselleni rajat parisuhteenosalta ei ole paikallaan, sillä olen ollut vuosia sinkku. Muutaman naisen puhelinnumero on, mutta he ovat vain ystäviä. Heidän suhteen raja menee ystävyydessä.

Toivottavasti uusi vuosi oli kiva?

Pilkku jäi välistä. Uusi vuosi oli tavanomainen, ei suuria tunteita herättänyt. 🙂

Olen rikkonut viimeisen vuoden omia ja toistenkin rajoja/rajojani. Siksi rajaton vastaus.

• Helmiina kirjoitti:

Pilkku jäi välistä. Uusi vuosi oli tavanomainen, ei suuria tunteita herättänyt. 🙂

Olen rikkonut viimeisen vuoden omia ja toistenkin rajoja/rajojani. Siksi rajaton vastaus.

Aha. No joskus on piristävää repäistä. 😀

• Helmiina kirjoitti:

Minäkin rikoin tavallaan rajojani heti. 1. päivä tammikuuta meinasin aloittaa sokerilakon: sokerittoman tammikuun. Sitten päätin siirtää sen sokerilakon helmikuun alusta maaliskuun puoliväliin. Meinaan laihduttaa alle sadan kilon puolesssatoista kuukaudessa: kävelemällä paljon ja olematta syömättä sokeria.

• P.Dinosaurus kirjoitti:

Minäkin rikoin tavallaan rajojani heti. 1. päivä tammikuuta meinasin aloittaa sokerilakon: sokerittoman tammikuun. Sitten päätin siirtää sen sokerilakon helmikuun alusta maaliskuun puoliväliin. Meinaan laihduttaa alle sadan kilon puolesssatoista kuukaudessa: kävelemällä paljon ja olematta syömättä sokeria.

Vastaan nyt tällä nimimerkillä, joka tulee olemaan käytössä jatkossakin. Helmiina kulkee vielä tuossa rinnalla sen aikaa, kun tunnen tarpeelliseksi. Ihmiset sopeutuu miten sopeutuu. Asiat muuttuu.

Ruokavalion on se ensimmäinen oleellinen asia laihtumisessa. Lihasten käyttöä tietysti lisäät tarpeen mukaan. Aika nopealla aikavälillä olet ajatellut painoa pudottaa, miten monta kiloa?

• viriviri kirjoitti:

Heh isomminkin. 😀

https://youtu.be/f4Mc-NYPHaQ

Hauska höppänä oot.

Mä taidan tästä sonnustautua hereille... pikkuisen ois kaikkea touhuttavaa tässä tänään. Huomenna ampastaan kakrujen kaa isommille kylille hiukan jouluostoksille.... hommaan joululshjat nyt. Mitä pukilta jäi tuomstta, mä hommaan nyt.

Kätevää...

• Disse kirjoitti:

Hauska höppänä oot.

Mä taidan tästä sonnustautua hereille... pikkuisen ois kaikkea touhuttavaa tässä tänään. Huomenna ampastaan kakrujen kaa isommille kylille hiukan jouluostoksille.... hommaan joululshjat nyt. Mitä pukilta jäi tuomstta, mä hommaan nyt.

Kätevää...

Juuuuh mä alan kasaamaan hyllykköä. Se on moro sano h*ro. :)

• viriviri kirjoitti:

Juuuuh mä alan kasaamaan hyllykköä. Se on moro sano h*ro. :)

Lykkyä hyllykölle ja sulle. Ja morjesta vaan, sano hamppi, kun avonaiseen kaivoon käveli.

• viriviri kirjoitti:

Vastaan nyt tällä nimimerkillä, joka tulee olemaan käytössä jatkossakin. Helmiina kulkee vielä tuossa rinnalla sen aikaa, kun tunnen tarpeelliseksi. Ihmiset sopeutuu miten sopeutuu. Asiat muuttuu.

Ruokavalion on se ensimmäinen oleellinen asia laihtumisessa. Lihasten käyttöä tietysti lisäät tarpeen mukaan. Aika nopealla aikavälillä olet ajatellut painoa pudottaa, miten monta kiloa?

viriviri: "Ruokavalion on se ensimmäinen oleellinen asia laihtumisessa. Lihasten käyttöä tietysti lisäät tarpeen mukaan. Aika nopealla aikavälillä olet ajatellut painoa pudottaa, miten monta kiloa?"

Sokeri pois helmikuusta maaliskuun puoleenväliin. Samalla aikaan dösällä ei ajella vaan kävellään 4 kilometriä yliopistolle tai 5 kilometriä torille. Laskin, että siinä ajassa voi laihtua runsaat 7 kiloa. Sokeri pois ja kävely joka paikkaan 1 1/2 kuukautta pitäisi tiputtaa painoa.

• Hyvää Uutta Vuotta myös sinulle. :)
      Mistä rajoista me puhutaan? Yksityisyyden rajoistako?

Ne ovat selkeästi ja lyhyesti määritelty. Omat yksityiset tiedot pysyvät salassa. Niitä ei levitellä ympäriinsä. Se asi on selkeästi rajattu.
      Työn- ja yksityiselämän rajat saattavat hämärtyä joskus, mutta yritän vetää näihin selvemmät rajat. En tuo enää töitä kotiin, en varsinkaan viikonlopuiksi.
      Tietosuoja rajat on jo laissa määritelty, niihin ei ole mitään lisättävää.

Omaan tilaan ei tunkeuduta. Raja pysyy kiinni, ellen anna siihen erikseen lupaa. Omalla kumppanilla on tietysti ikuinen lupa. Tähän sääntöön ei ole tarvinut tehdä muutoksia moneen vuoteen. :)

Mistä muista rajoista me keskustellaan?

• No nämä keskustelut on tässä menneet valtakunnan rajoilta rajattomuuteen, että yksityisyyden rajat sopii hyvin. 🙂

Toi, että kumppanilla on erioikeudet kuin muilla oli kyllä hyvä pointti. Se kumppani onkin erityinen ihminen. Noi erikoisluvat tulla lähemmäs on yksi juttu. Ja niin fyysisesti, kuin henkisesti. Ja varmaan se on puolin ja toisin kutkuttavaa kokeilla niitä rajoja välillä rakkaudessa.

Pelkkä ajatuskin kutittaa vatsanpohjassa...

Ps. Oli eilen iltapäivästä jo kiirettä, niin en kerennyt vastailemaan...

• Disse kirjoitti:

No nämä keskustelut on tässä menneet valtakunnan rajoilta rajattomuuteen, että yksityisyyden rajat sopii hyvin. 🙂

Toi, että kumppanilla on erioikeudet kuin muilla oli kyllä hyvä pointti. Se kumppani onkin erityinen ihminen. Noi erikoisluvat tulla lähemmäs on yksi juttu. Ja niin fyysisesti, kuin henkisesti. Ja varmaan se on puolin ja toisin kutkuttavaa kokeilla niitä rajoja välillä rakkaudessa.

Pelkkä ajatuskin kutittaa vatsanpohjassa...

Ps. Oli eilen iltapäivästä jo kiirettä, niin en kerennyt vastailemaan...

Henkisistä rajoista sen verran, että joskus on itselle parasta sulkeutua ja ottaa aikalisä. Tarvitsee nollata pää ja/ tai prosessoida monimutkaisia asioitaa. Silloin haluan olla itsekseni, omassa rauhassa. Vetäydyn, jotta oma mieli selkiytyy ja rauhoittuu.
        Meistä jokainen tarvitsee joskus omaa tilaa. Onneksi kumppani ymmärrtää tämän ja on valmis antamaaan aikaa ja keskustelemaan jos/ kun itse haluan käydä läpi jotain tenkkapoo-tilanteita. Hän ei hoputa, eikä syyllistä, vaan antaa tilaa. Sellainen ymmärrys on huomaavaista ja todella arvostan sitä.

Ps. Eipä tässä ole mitään kiirettä näiden vastauksien kanssa. Rauhassa vaan, on taas koko uusi vuosi aikaa. :)

• tosi..typy kirjoitti:

Henkisistä rajoista sen verran, että joskus on itselle parasta sulkeutua ja ottaa aikalisä. Tarvitsee nollata pää ja/ tai prosessoida monimutkaisia asioitaa. Silloin haluan olla itsekseni, omassa rauhassa. Vetäydyn, jotta oma mieli selkiytyy ja rauhoittuu.
        Meistä jokainen tarvitsee joskus omaa tilaa. Onneksi kumppani ymmärrtää tämän ja on valmis antamaaan aikaa ja keskustelemaan jos/ kun itse haluan käydä läpi jotain tenkkapoo-tilanteita. Hän ei hoputa, eikä syyllistä, vaan antaa tilaa. Sellainen ymmärrys on huomaavaista ja todella arvostan sitä.

Ps. Eipä tässä ole mitään kiirettä näiden vastauksien kanssa. Rauhassa vaan, on taas koko uusi vuosi aikaa. :)

No tilan antaminenkin perustuu johonkin tiedostettuun rajaan. Tilan antaja ei pidä sitä omia rajojaan loukkaavana, vaan tiedostaa sen olevan toisen tarve.
        Mitä parempi ymmärrys toisilla on omista rajoista ja toisen tavoista pitää niistä kiinni, sen luontevammin tämä toimii...

Tuossa just Floweri kanssa turistiin ja hänen rajansa muuttuu, on elävää muuttuvaa liikettä kuin mikä tahaansa elävä asia... sellaisen kanssa selkeistä rajoista huolta pitävä ehkä ei saa tuota yllä mainittua luontevuutta aikaiseksi?

Annoit mullekin sikaa ja tilaa, etkä alkanut kiukuttelemaan, että eikö se jätkä halua vastata? Hehe....

• Disse kirjoitti:

No tilan antaminenkin perustuu johonkin tiedostettuun rajaan. Tilan antaja ei pidä sitä omia rajojaan loukkaavana, vaan tiedostaa sen olevan toisen tarve.
        Mitä parempi ymmärrys toisilla on omista rajoista ja toisen tavoista pitää niistä kiinni, sen luontevammin tämä toimii...

Tuossa just Floweri kanssa turistiin ja hänen rajansa muuttuu, on elävää muuttuvaa liikettä kuin mikä tahaansa elävä asia... sellaisen kanssa selkeistä rajoista huolta pitävä ehkä ei saa tuota yllä mainittua luontevuutta aikaiseksi?

Annoit mullekin sikaa ja tilaa, etkä alkanut kiukuttelemaan, että eikö se jätkä halua vastata? Hehe....

Hehe! Olen erittäin hyvä antamaan "sikaa", tuo tilan antaminen tulee samassa paketissa. :)

Meillä jokaisella on oma tyylimme olla ja elää. Tässä muuttuvassa maailmassa mikään ei ole niin varmaa, kuin epävarma. Tilanteet muuttuu, mutta oma rytmi on kaikkein tärkein. En edes osaisi sopeutua jonkun toisen rytmittämiseen ja vaatimuksiin.
        Kun on tasapainossa itsensä kanssa, siitä on hyvä taas ponnista uuteen päivään ja uusiin haasteisiin.

• tosi..typy kirjoitti:

Hehe! Olen erittäin hyvä antamaan "sikaa", tuo tilan antaminen tulee samassa paketissa. :)

Meillä jokaisella on oma tyylimme olla ja elää. Tässä muuttuvassa maailmassa mikään ei ole niin varmaa, kuin epävarma. Tilanteet muuttuu, mutta oma rytmi on kaikkein tärkein. En edes osaisi sopeutua jonkun toisen rytmittämiseen ja vaatimuksiin.
        Kun on tasapainossa itsensä kanssa, siitä on hyvä taas ponnista uuteen päivään ja uusiin haasteisiin.

Sikaaps hyvinkin... ja joulun jälkeen moni varmaan antaisi sikaa vaikka mihin.... hahhah... se toi aa ja s-kirjain on liian lähellä mun peukulle näköjään.

No siis en mä tarkoitakaan, että pitäisi olla kaikki raja-asiatkaan tai mitkään niin helkatin tarkkoja, mutta niitä voisi kuitenkin jokainen toisilta ymmärtää... se ois jo aika hyvä... itselle jos rajat ei ole tärkeitä, voisi toisien "alueelle" mennessä vähän kysellä miten toimitaan...

Minusta nykyään vaikka tämä valtakunnan rajojen sisälle tulijoille annetaan täällä liikaa ymmärrystä.... menee väärin... heidän pitää ymmärtää tämän maan tapoja jne. eikä toisinpäin.... se aiheuttaa liikaa omienkin jaksutumista kahteen leiriin. On tärkeää pitää kiinni niistä rajoistakin ja siitä mitä niiden sisällä tehdään vaikka asiat muuttuu...

• Disse kirjoitti:

Sikaaps hyvinkin... ja joulun jälkeen moni varmaan antaisi sikaa vaikka mihin.... hahhah... se toi aa ja s-kirjain on liian lähellä mun peukulle näköjään.

No siis en mä tarkoitakaan, että pitäisi olla kaikki raja-asiatkaan tai mitkään niin helkatin tarkkoja, mutta niitä voisi kuitenkin jokainen toisilta ymmärtää... se ois jo aika hyvä... itselle jos rajat ei ole tärkeitä, voisi toisien "alueelle" mennessä vähän kysellä miten toimitaan...

Minusta nykyään vaikka tämä valtakunnan rajojen sisälle tulijoille annetaan täällä liikaa ymmärrystä.... menee väärin... heidän pitää ymmärtää tämän maan tapoja jne. eikä toisinpäin.... se aiheuttaa liikaa omienkin jaksutumista kahteen leiriin. On tärkeää pitää kiinni niistä rajoistakin ja siitä mitä niiden sisällä tehdään vaikka asiat muuttuu...

Hehe! Tuo "sikaa" näppäilyvirhe oli liian mehevä ohitettavaksi. Siihen oli ihan pakko tarttua. Totuus on kuitenkin sanottava, minä olen viimeinen ihminen kritisoimaan kenenkään näppäilyvirheitä. Itse teen kirjoitusvirheitä enemmän kuin laki sallii.
        Itsellä lähtee tuo ajatuksen-Tonava virtaamaan, enkä meinaa näppiksillä pysyä perässä. Virheitä tulee pakostakin. Kuitenkin pitää saada asian ydin nopeasti tekstiin, muuten se ajatuksen punainen lanka karkaa lapasesta. :)

Olen näistä maan rajoista samaa mieltä. Maassa maan tavalla. Mikäli nämä säännöt ja tavat täällä ovat joillekin liian vaikeita käsittää, on syytä pohtia, haluaako sittenkään jäädä tähän maahan asumaan ja elämään?

• tosi..typy kirjoitti:

Hehe! Tuo "sikaa" näppäilyvirhe oli liian mehevä ohitettavaksi. Siihen oli ihan pakko tarttua. Totuus on kuitenkin sanottava, minä olen viimeinen ihminen kritisoimaan kenenkään näppäilyvirheitä. Itse teen kirjoitusvirheitä enemmän kuin laki sallii.
        Itsellä lähtee tuo ajatuksen-Tonava virtaamaan, enkä meinaa näppiksillä pysyä perässä. Virheitä tulee pakostakin. Kuitenkin pitää saada asian ydin nopeasti tekstiin, muuten se ajatuksen punainen lanka karkaa lapasesta. :)

Olen näistä maan rajoista samaa mieltä. Maassa maan tavalla. Mikäli nämä säännöt ja tavat täällä ovat joillekin liian vaikeita käsittää, on syytä pohtia, haluaako sittenkään jäädä tähän maahan asumaan ja elämään?

No mullakin välillä kun lähtee tosiaan se ajatus syöksymään käsien kautta näytölle, siinä jää oikeinkirjoitus ja tarkistus tekemättä. Varsinkin kännykällä se on vaikeaa...

No noista valtakunnan raja-asioista tulee mieleen, että nykyään luulisi jo olevan sen verta fiksumpaa ihmistä tässäkin maassa, että päästäisiin monikin asia laittamaan järjestykseen noitten maahantulevien kohdalla. Ja kun ensinnäkin siitä ei kärsi vaan tämän maan asukkaat, vaan myös ne tulijat, kun on vaikeaa tietää kaikkia asioita, jos ei tiedä niitä... Sitten tosiaan päälle vielä se iänikuiselta tuntuva vastakkainasettelu ääripäitten kanssa.... väsyttävää jo...

• Anonyymi

Sehän riippuu aivan tilanteesta tapauksesta ja lähtökohdista. Sama asia voi aiheuttaa eri tilanteessa tai eri ihmisen kanssa aivan erilaisen rajan vedon. Ja pitää sitä osata pskaakin niellä isommin vollottamatta. Ei voi olettaa että toiset osaavat lukea muiden rajoja ja mukautua niihin - heilläkin on omansa.

xLiner

• Niin, eipä niitä omia rajoja tartte kai tietää kuin itse?

Mutta olisihan se varmaan jostain lähemmistä ihmisistäkin hyvä tietää ne rajat, ettei kokoajan olisi "rajakahakoita"?

• Anonyymi

Joinakin päivinä olen niinku rajattomampi kuin toisina.

Auranikin on välillä suurempi, välillä pienempi, välillä kirkkaampi, välillä sameampi, vaaleampi, tummempi. Eri päivinä sitä ottaa erilaisen tilan.

-flowersreally-

• Kuullostaa siltä, että ei ikinä tiedä milloin voi tulla lähelle ja milloin ei.

Kun kaikki toisissa näkemä, kuulema ja kokema perustuu omiin koettuihin asioihin, voi vaikka tuollainen muuttuva, elävä tuntua kaoottiselle.

Mutta tää olikin nyt vaan mun mielipide tähän saumaan...

• Anonyymi
        Disse kirjoitti:

Kuullostaa siltä, että ei ikinä tiedä milloin voi tulla lähelle ja milloin ei.

Kun kaikki toisissa näkemä, kuulema ja kokema perustuu omiin koettuihin asioihin, voi vaikka tuollainen muuttuva, elävä tuntua kaoottiselle.

Mutta tää olikin nyt vaan mun mielipide tähän saumaan...

Kaikki elävä on alituisesti muuttuvaa, kaaoottista.

Pikkusieluinen kontrollifriikki koittaa hallita sitä, piirtää rajoja sen ympärille, käsittää järjellä, kun ei omaa herkkyyttä eikä rohkeutta aistia ja vain olla, kunnioittaa sitä kaaosta, joka elämä ja kaikki elävä on.

-flowersreally-

• Anonyymi kirjoitti:

Kaikki elävä on alituisesti muuttuvaa, kaaoottista.

Pikkusieluinen kontrollifriikki koittaa hallita sitä, piirtää rajoja sen ympärille, käsittää järjellä, kun ei omaa herkkyyttä eikä rohkeutta aistia ja vain olla, kunnioittaa sitä kaaosta, joka elämä ja kaikki elävä on.

-flowersreally-

Niin tai taiteellinen kaaoksen ystävä vain ihmettelee, miksi kukaan ei ymmärrä hänen abstraktia maailmaansa?

Yhtä ksikki... joksinen tekee jokatapauksessa niin, niinkuin näkee itselleen ominaiseksi.
        Minusta saa olla kimpoileva ja värikäs persoona rajoiltaan ja muuten, mutta luultavsmmin rn päästä sellaisya kovin lähelle omia rajojani, vaan pyydän etsimään muuta seuraa ystävällisesti.... sois irl. Täällä nyt on hyvä kokeilla vaikka mitä..

• Anonyymi
        Disse kirjoitti:

Niin tai taiteellinen kaaoksen ystävä vain ihmettelee, miksi kukaan ei ymmärrä hänen abstraktia maailmaansa?

Yhtä ksikki... joksinen tekee jokatapauksessa niin, niinkuin näkee itselleen ominaiseksi.
        Minusta saa olla kimpoileva ja värikäs persoona rajoiltaan ja muuten, mutta luultavsmmin rn päästä sellaisya kovin lähelle omia rajojani, vaan pyydän etsimään muuta seuraa ystävällisesti.... sois irl. Täällä nyt on hyvä kokeilla vaikka mitä..

Kontrollifriikki, joka yrittää hallita kaikkea kertoen mitä nämä saavat tai eivät saa olla, ihmettelee mihin kaikki katosivat. Kaikki ne, jotka hän on kuristanut ja tukahduttanut hengiltä, joita ilman hän ei kuitenkaan osaa elää. Ainoana vaihtoehtonaan yrittää etsiä uusia uhreja kontrollilleen, uhreja joihin ripustautua, joita yrittää määritellä ja hallita.

-flowersreally-

• Anonyymi kirjoitti:

Kontrollifriikki, joka yrittää hallita kaikkea kertoen mitä nämä saavat tai eivät saa olla, ihmettelee mihin kaikki katosivat. Kaikki ne, jotka hän on kuristanut ja tukahduttanut hengiltä, joita ilman hän ei kuitenkaan osaa elää. Ainoana vaihtoehtonaan yrittää etsiä uusia uhreja kontrollilleen, uhreja joihin ripustautua, joita yrittää määritellä ja hallita.

-flowersreally-

Olenko minä ainoa meistä kahdesta joka ymmärtää, että ihmiset ymmärtää toisia vain omien kokemuksien perusteella.
        Jos oikeasti tuntisit minut, tietäisit, etten todella ole kontrollifriikki. Mutta turhapa se sinulle on selittää...sinähän tiedät kaikki, kuten Harmis...

• Anonyymi
    • Anonyymi

Aita vain tilan rajoille.

Yksi sisäänkäynti ja lukittava portti.

• Niin, eipä se aitakaan tarkoita, etteikö sais tulla käymään, mutta mielummin varmaan jokainen portista käy. Ovetkin on saranoituja aukkoja, mistä sisäänkäynti on seinää ja ikkunoitakin helpompaa.
        Ja taas seinät ja katto eristävät lmpimän sisään ja kylmän ulos.... keikille rsjoille on hyvä peruste yleensä.

• Anonyymi
        Disse kirjoitti:

Niin, eipä se aitakaan tarkoita, etteikö sais tulla käymään, mutta mielummin varmaan jokainen portista käy. Ovetkin on saranoituja aukkoja, mistä sisäänkäynti on seinää ja ikkunoitakin helpompaa.
        Ja taas seinät ja katto eristävät lmpimän sisään ja kylmän ulos.... keikille rsjoille on hyvä peruste yleensä.

Miksi kyselet jos haluat itse määritellä muiden rajat?

• Anonyymi kirjoitti:

Miksi kyselet jos haluat itse määritellä muiden rajat?

Kerro minulle missä minä olen määritellyt miitten rajoja?

• Disse kirjoitti:

Kerro minulle missä minä olen määritellyt miitten rajoja?

Korjaan... muitten , ei miitten. Tänään ei kirjoittaminen oikeen suju.

• Hyvää alkavaa vuotta täältäkin suunnasta; hiukan ehkä myöhässä mutta pyhät meni vähän ollessa sukulaisille puheupseerina joten täällä ei ole ehtinyt kuin pikaisesti pyörähtää.

Mitä rajoihin tulee niin samalla tavalla kuin auringonotossa, rajaton on parempi. Jos jätetään pois lait ja setukset ja puhutaan arjesta niin minulla ei ole kykyä eikä haluakaan määrittää kovin tarkkoja rajoja. Ehkä enemmän liikun rajapintojen yli alueilla joista yksi on mukavuusalue ja toinen on epämukavuusalue. Siihen väliin vielä neutraali/harmaa alue.

Jotenkin vaan yleensä tilanteissa on niin monia muuttujia että parempi vaan miettiä että mitenkä tästä tilaneesta liuutaan tuonne mukavuusalueelle edellyttäen etten jo koe olevani siellä.

• Joo. Mä oon tässä miettinytkin, että tärkeämpää olisi kaiketi itse tiedostaa se mistä ei pidä ja mistä pitää.

Usein on helpompaa määritellä mistä ei pidä, kuin se mistä pitää, varsinkin kun ei tiedä kaikkia vaihtoehtoja.

Mutta rajat tulee ains jokatapauksessa joskus vastaan.... koska ihmisyyskin on rajallista.

• Anonyymi

No raja menee siinä, että käytettyä naista en hyväksy, enkä vanhaa. Kyllä sen pitää olla teini ja neitsyt. Tänä vuonna meinaankin posauttaa immenkalvon!

• Jaaha.... vai niin... kylläpä kiinnostaa...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      145
      3126
    2. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      108
      2553
    3. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      51
      2541
    4. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      240
      2208
    5. Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä

"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä
      Maailman menoa
      480
      1884
    6. Mitkä on ne arvot?

Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      250
      1832
    7. Missä näit kaivattusi

ekaa kertaa?
      Ikävä
      108
      1830
    8. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      9
      1674
    9. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      1597
    10. R.I.P. Kristian Antila

Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi
      Maailman menoa
      24
      1452
    Aihe