Sähköavusteinen polkupyörä pidemmillä matkoilla.

Tuli viime talvena hankittua sähkö-avusteinen polkupyörä ja sillä tuli kesän ja syksyn aikana ajettua noin 1000km. (aikaisempina kesinä pyörällä tullut liikuttua ehkä luokkaa 100-200km./vuosi) ja innostuin kyseisestä menopelistä paljonkin.

Nyt olen tulevalle kesälle suunnittelemassa useamman päivän kestävää polkupyöräreissua kotimaassa, vaihtoehtoisia reittejä on jo tullut suunniteltua useampiakin, mutta ongelmaksi alkaa muodostumaan suunnittelun kannalta se, että päivä-etapeiksi olisi muodostumassa sellaisia etäisyyksiä, että oman kokemukseni mukaan, on hyvin todennäköistä että pyörän akun kapasitetti ei mahdollisesti riittäisi koko päivämatkaan (sitten akku luonnollisesti ladattaisiin majoituksessa ennen seuraavaa päivää).
Ja ongelmana on se, että pyöräni on varustettu Bosch:n edellisen mallisarjan Performance Linen moottorilla, joka moottorina on mielestäni kyllä muuten erittäin pätevä moottori, mutta moottorin teknisen toteutuksen takia kyseinen moottori muuttuu aivan liian raskaaksi ajettavaksi jos akku pääsee loppumaan, eli pyörää ei käytännössä pysty ajamaan ilman sähköavustuksen olemassa-oloa.
Nyt tietysti helpoin vaihtoehto oli hankkia toinen akku, kuljettaa sitä mukana ja vaihtaa uusi tilalle kun vanhan varaus alkaa olemaan käytetty. Tässätietysti huonona puolena uuden akun kallis hankintahinta ( 500€)ja sitten ylimääärisen akun mukanaan tuoma lisäpaino (noin 3kg.).
Toisena vaihtoehtona mietin pikalaturin hankkimista (n.150€), sillä lataisi 1tunnin tauon aikana noin 50%:a akun kapasiteetista. Onko kenelläkään kokemusta kuinka helpolla pyörämatkan varrelta löytyy paikkoja (huoltoasemia yms.) joissa voisi tauon aikana kyseistä lataamista tehdä ja kuinka ylipäätänsä paikoissa suhtaudutaan jos kysyy mahdollisuutta sähköpyörän(akun) lataamiseen?
Ja onko missään mitään karttaa yms. jossa ilmoitetaan sähköpyörän lataamismahdollisuudesta eri paikoissa.

39

5562

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itse olen ainankin saanut puhelimen laturiin jokaisessa kahviossa missä olen halunnut. Samoin kioskilla ja huoltoasemalla yms. on saanut melko vapaasti ladata kannettavaa tietokonetta.

      Veikkaan että 98 % kahvioista ja muista vastaavista löytyy latausmahdollisuus kun vaan kysyy.

      Sähköpyörän toimintamatkaa saa lisättyä hyvin paljon kun käyttää pientä avustusta ja polkee mukana. Pienellä avustuksella tarkoitan sellaista noin 20 km/h matkavauhtia ja leppoisaa poleskelua itse mukana. Renkaat täyteen pumpattuna peruspyörällä pääsee tolleen varmaan about 80 kilsaa latauksella ja läskillä about 60 kilsaa. Akku olisi noissa esimerkeissä sellanen 400 wattituntia.

      Tyypillinen peruslaturi antaa 2 amppeeria, eli täyttää noin 80 wattituntia akkua tunnin latauksessa.

      Peruspyörällä tunnin lataus antaisi siis noin 15 kilsaa avustettua matkaa.

      • Itselläni kun ei ole kokemusta tuosta matkalla lataamisesta, niin siksi ajattelin siitä kysellä (ennen kuin päätän ostaa uuden akun...), varmastikkin kun kohteliaasti kysyy, niin tuskin se ongelma olisi...

        Itselläni tuo pyöräni on ns."maastopyörä", mutta tulevaksi kesäksi (ainakin noiden useamman päivän reissujen ajaksi) laitan pyörään alle peremmin rullaavat katukäyttöön tarkoitetut renkaat.
        Viimekesän ajojen perusteella yhdella akullisella ajaa sen 60-80km. maastosta ja valitusta avustustasosta riippuen (pari kertaa kesällä kävin mäkisessä metsämaastossa ajelemassa, lähes maksimi-avustuksella kokoajan, jolloin akussa oli 25km:n jälkeen alle 10%:a kapasiteetista jäljellä). Ja tuo on hieman liian vähän ensikesän suunnitelmiani varten.

        Itselläni juurikin tuollainen 400 wattituntinen akku pyörässä ja mukana tullut 2A-laturi (ns.matkalaturi), jolla akun lataaminen tyhjästä täyteen kestää nen 6-7h.
        Tuohon akkuun on Bosch:lta saatavilla myös kaksi.muuta laturia, 4A-tehoinen ns."vakiolaturi" sekä 6A-tehoinen "pikalaturi" jolla valmistajan mukaan lataa tuon 400wh. akun tyhjästä täyteen noin 2,5tunnissa. Tuon pikalaturin hankkimista olen nyt alkanut tosiaan harkitsemaan noita reissuja silmälläpitäen


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Itselläni kun ei ole kokemusta tuosta matkalla lataamisesta, niin siksi ajattelin siitä kysellä (ennen kuin päätän ostaa uuden akun...), varmastikkin kun kohteliaasti kysyy, niin tuskin se ongelma olisi...

        Itselläni tuo pyöräni on ns."maastopyörä", mutta tulevaksi kesäksi (ainakin noiden useamman päivän reissujen ajaksi) laitan pyörään alle peremmin rullaavat katukäyttöön tarkoitetut renkaat.
        Viimekesän ajojen perusteella yhdella akullisella ajaa sen 60-80km. maastosta ja valitusta avustustasosta riippuen (pari kertaa kesällä kävin mäkisessä metsämaastossa ajelemassa, lähes maksimi-avustuksella kokoajan, jolloin akussa oli 25km:n jälkeen alle 10%:a kapasiteetista jäljellä). Ja tuo on hieman liian vähän ensikesän suunnitelmiani varten.

        Itselläni juurikin tuollainen 400 wattituntinen akku pyörässä ja mukana tullut 2A-laturi (ns.matkalaturi), jolla akun lataaminen tyhjästä täyteen kestää nen 6-7h.
        Tuohon akkuun on Bosch:lta saatavilla myös kaksi.muuta laturia, 4A-tehoinen ns."vakiolaturi" sekä 6A-tehoinen "pikalaturi" jolla valmistajan mukaan lataa tuon 400wh. akun tyhjästä täyteen noin 2,5tunnissa. Tuon pikalaturin hankkimista olen nyt alkanut tosiaan harkitsemaan noita reissuja silmälläpitäen

        Jos hankit toisen akun, niin varmaankin pidät mukana sitten sen lisäakun lisäksi myös toista laturia, jotta saisit ladattua yhden yön aikana molemmat akut. Tai jos yötauon aika riittää, niin heräät yöllä ensimmäisen akun valmistuttua ja laitat toisen lataukseen. :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos hankit toisen akun, niin varmaankin pidät mukana sitten sen lisäakun lisäksi myös toista laturia, jotta saisit ladattua yhden yön aikana molemmat akut. Tai jos yötauon aika riittää, niin heräät yöllä ensimmäisen akun valmistuttua ja laitat toisen lataukseen. :)

        Toisaalta, mikäli päädyn toisen laturin hankintaan, niin silloin kyllä hankin tuon 6A:n pikalaturin, ja sillä kun lataa tuon akun tyhjästä täyteen noin 2,5tunnissa, niin tuskin tarvetta pitää toista laturia mukana. Uskon että sillä ehtisin molemmat akut kyllä lataamaan. Mutta jos olisi käytössä vain tuo 2A matkalaturi, niin sitten niitä saattatisi tarvita sen kaksi kappaletta.


    • Anonyymi

      Ota huomioon se että mitä tehokkaampi laturi sen painavampi.
      6 A laturi painaa ehkä jopa kilon. Kahdessa akussa on tietenkin omat hyvät puolensa.
      Toisaalta ruokaa tilatessa on helppo kysyä latausta.
      Itsellä kaksi akkua joista toista olen pitänyt pitkillä matkoilla tavaratelineellä. Kaksi akkua merkitsee enemmän vapautta muista tekijöistä eli parempaa omavaraisuutta mikä ainakin itselle on tärkeää. Helpottaa reitinvalintoja ja mahdollistaa joskus jopa yöpymisen paikassa missä ei ole sähkövirtaa.
      Olen myös nähnyt joillakin tangon alapuolella olevassa laukussa lisäakun mikä olisi aika optimi tilanne jos vain mahtuu.
      Joka tapauksessa mukavaa reissua.

      • Niinhän se on.
        Tuon 6A. paino on tosiaan sen yhden kilon (virallinen ilmoitettu paino on 980g.), mutta toisaalta tuo 2A. matkalaturinin paino on kuitenkin 600g. joten paino-eroa ei noilla laitureilla ole kuitenkaan kuin 400g. joten tuon pikalaturin lisäpaino ei kuitenkaan ole kauhean merkittävä suhteessa lisä-akun lisäpainoon.

        Tietysti tuon lisä-akun hankkimista puoltaisi kyllä se, että sen kanssa uskaltaisi hyvin käyttää noita kahta suurinta avustustasoa, ilman että virran riittämistä tarvitsisi kokoajan pitää silmällä ja niiden ansiosta pitämään keskinopeutta suhteellisen hyvällä tasolla.
        Viimekesän ajojen perusteella 25km/h. keskinopeus olisi aivan suhteellisen realistinen tavoite pidemmällekin matkalla (olen asentanut moottoriin tuon 25km/h. maksimiavustusnopeuden ohittavan ”chipin”).


    • Anonyymi

      Luomupyörällä ei olisi tuollaista ongelmaa. Riittää kun kuski tankkaa itsensä.

      • Nyt kun on yksi kesä takana sähköavusteisella e-pyörällä, niin paluuta ei ole takaisin "luomupyörään", kyllä tuo on vain niin koukuttava kapistus.
        Ja jos moottorina olisi joku muu moottorimalli, niin silloin tuo akun oppuminenkaan ei olisi niin ongelmallinen asia, mutta tosiaan kun tuon Bosch:n moottorin heikkous on siinä, että toteutustavastaan johtuen, sillä polkeminen ilman sähkömoottorin avustusta on aivan yhtä tuskaa (aivan kuin joutuisi ajamaan polkupyörää missä jarru laahaisi vähän päällä jatkuvasti).


    • Anonyymi

      Eikö mopo olisi jo kätevämpi jos ei pysty luomulla ajamaan? Ilmeisesti kiire, mutta kunnon moottorilla kiire ratkeaa.

      • Anonyymi

        Mitäpä se meille muille kuuluu millä ajoneuvolla kukin haluaa reissata.
        Itse voin tunnustaa vaikka olenkin harrastepyöräilijä että olen reissannut jopa autolla.


      • Anonyymi

        Vakuutukset maksaa, ei voi kulettaa sisälle lämpimään, uhka että se pöllitään kun on ulkona.


    • Moposta en juuri osaa sanoa, mutta moottoripyörä kyllä löytyy tallista joten sillä sitten mielummin jos vaihtoehtoja pitää hakea...

      Jotenkin tuntuu siltä, että nuo yleistymässä olevat sähköAVUSTEISET polkupyörät ovat joillekin polkupyöräilijöinä itseään pitäville jostain ihme syystä kuin punainen vaate.

      Itselläni on ala-asteelta lähtein ollut koko ikäni kyllä aina jonkinlainen polkupyörä tallissa/omistuksessaan, mutta ikinä en ole ollut mikään kovinkaan innokas ”pyöräilijä”, yleensä ollut joku tietty tarve missä polkupyörä on ollut kätevä jostain syystä ja sillä on sitten ajettu sen takia, ja ehkä kerta-pari kesässä on tullut käytyä ajamassa ihan vain ”huvin vuoksi”, jos sitäkään. Voisin arvioida että viimeisen 10vuoden aikana (viime kesä poislukien) olen ajanut polkupyörällä karkeasti arvioiden 100km./vuosi, eli hyvin vähän, isoimpaan syynä se, etten ole pyöräilyä varmastikkaan kokenut mitenkään erityisen kiinnostavana asiana, mutta mitään varsinaista syytäkään minulla ei ole pyöräilyn vähyyteeni olle ollut.
      No, sitten toissa kesänä ystäväni hankki sähkö-avusteisen maastopyörän jota pääsin pariin otteeseen testaamaan. Ja se heti tuntui itsestäni kiinnostavalta laitteelta joka antoi itselleni ”wau” elämyksen ja tuntui heti omalta.
      Tosin, ystäväni pyörän yli 3000€:n hankintahinta(ja muiden vastaavien) teki sen, etten heti rynnännyt pyöräkauppaan, mutta siemen oli asian suhteen jäänyt itämään.
      Reilu vuosi sitten talvella satuin sopivasti paikalle, kun erään ison tavarataloketjun urheiluosaston pyöräpuolella oli yksittäisten, poistuvien mallien poistomyynti, missä sitten oli joukossa myös tämä minulla nykyään oleva sähköavusteinen polkupyöräni mikä silloin myytiin yksitäiskappaleena -50%:lla vielä syksyn tarjoushinnasta laskettuna. Joten ostettavahan se sitten oli...
      Nyt sitten menneen kesän aikana pyörän ajotietokoneeseen tuli yli 1000km. ajoa, sillä kun vain on niin super kivaa käydä ajamassa ja tarjoaa ajoelämystä mitä en ikinä ole kokenut ”luomupyörällä”.
      Nyt tosiaan olen ensikesälle suunnittelemassa useampi päiväisiä pyöräilylenkkejä ja voisin veikata että ajetut kilometrit voivat tulevana kesänä olla helposti tuplat, ellei jopa enemmänkin viime kesään nähden ja tosiaan 10-20kertaiset aikaisempiin vuosiini verrattuna.

      • Anonyymi

        Sähköpyörämies Ari Tuori ajeli viime kesänä Suomen halki, pääosin polkuja pitkin. Fillari-lehdestä ja hänen facesta löytyy tietoa , myös akkujen lataamisesta, matkan varrella.

        Avustuksella kertyneitä kilometrejä ei osunut silmään, mutta polkea tuossa tosissaan.

        Olet ilmeisesti lähdössä Krabille, huomasin tuolta Krabin sivuilta. Siellä ei oikein vielä sähköavusteiset ole lyöneet läpi, jouluna näin muutaman, ilmeisesti omia, mutta esim Krabi Eco Cyclellä ei ollut vielä e-bikejä.

        Itselle sattui hotelli, jolla oli nimi kirjaan ja sai kaupunkipyörän ilmaiseksi alle. Kiva oli ajella kylien ulkopuolella.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sähköpyörämies Ari Tuori ajeli viime kesänä Suomen halki, pääosin polkuja pitkin. Fillari-lehdestä ja hänen facesta löytyy tietoa , myös akkujen lataamisesta, matkan varrella.

        Avustuksella kertyneitä kilometrejä ei osunut silmään, mutta polkea tuossa tosissaan.

        Olet ilmeisesti lähdössä Krabille, huomasin tuolta Krabin sivuilta. Siellä ei oikein vielä sähköavusteiset ole lyöneet läpi, jouluna näin muutaman, ilmeisesti omia, mutta esim Krabi Eco Cyclellä ei ollut vielä e-bikejä.

        Itselle sattui hotelli, jolla oli nimi kirjaan ja sai kaupunkipyörän ilmaiseksi alle. Kiva oli ajella kylien ulkopuolella.

        Kiitoksia tuosta vihjeestä. Pitääkin tutustua tuohon Arin matkaan hieman tarkemmin mielenkiinnosta.

        Kyllä, oikein huomasit, ensiviikon Keskiviikkona pitäisi lähteä viikon "pikamatkalle" Krabille, siellä liikkuminen tosin menee vanhaan malliin polttomoottorikäyttöisellä kaksipyöräisillä.


    • Anonyymi

      Onhan noita 500wh ja yli 600wh akuilla varustettuja s-polkupyöriä joilla ajaa 100-180 km per lataus. Noissa on myös mahdollisuus ajaa ilman avustusta tasaisella osuudella matkaa taitettaessa.

      • Eli mielummin ostan uuden sähköpyörän vanhan tilalle 2000-4000€.n hinnalla, kuin miettisin että miten saada nykyisen (muuten erittäin hyvin toimivan) pyörän kanssa haluamani noin 100km. toimintamatka (joko välilatauksilla, pikalaturilla taikka sitten toisen akun hommaamalla), jota tarvitsen ehkä muutamana päiväni tulevan kesän aikana...
        Jos nyt kuitenkaan en ole vielä uutta pyörää hankkimassa noin 1000km. ajetun pyörän tilalle.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Eli mielummin ostan uuden sähköpyörän vanhan tilalle 2000-4000€.n hinnalla, kuin miettisin että miten saada nykyisen (muuten erittäin hyvin toimivan) pyörän kanssa haluamani noin 100km. toimintamatka (joko välilatauksilla, pikalaturilla taikka sitten toisen akun hommaamalla), jota tarvitsen ehkä muutamana päiväni tulevan kesän aikana...
        Jos nyt kuitenkaan en ole vielä uutta pyörää hankkimassa noin 1000km. ajetun pyörän tilalle.

        Tätä keskustelua satunnaisesti lukeva ja ei niin asiaan perehtynyt voisi luulla jotta on vain bilteman 40-60km kantaman sähköfillareita. Heitä valaistakseen on hyvä jotta tuodaan esille myös niitä pyöriä joilla oikeasti on käyttöä ajatellen tulevaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä keskustelua satunnaisesti lukeva ja ei niin asiaan perehtynyt voisi luulla jotta on vain bilteman 40-60km kantaman sähköfillareita. Heitä valaistakseen on hyvä jotta tuodaan esille myös niitä pyöriä joilla oikeasti on käyttöä ajatellen tulevaa.

        Omistan Bilteman sähköavusteisen 27.5 mtb pyörän johon olen ostanut vara-akun.
        Minusta päinvastoin pyörä on erittäin hyvä matkaajoon koska akun loppuessa voi jatkaa ajoa ihan normaalisti koska takamoottori ei vastusta lainkaan. Toki akku on pienempi kuin yleensä.
        Myöskin asiointiajossa lyhyemmillä matkoilla on kätevää kun ilman akkua voi ihan hyvin ajaa. Toimii silloin ihan luomupyörän tavoin. Olen ajanut pyörällä kaksi kertaa yli 200 km päivämatkan mutta toki ilman matkatavaroita. En tosin epäile etteikö sekin onnistuisi.
        Toinen pyöräni on Yamahan PW-X moottorilla varustettu sähkötäysjousto joka sekin hieman vastustaa virran loppuessa. Molemmille on paikkansa käytössäni.
        Aloittajalle pahoittelut hieman aiheesta eksymisestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omistan Bilteman sähköavusteisen 27.5 mtb pyörän johon olen ostanut vara-akun.
        Minusta päinvastoin pyörä on erittäin hyvä matkaajoon koska akun loppuessa voi jatkaa ajoa ihan normaalisti koska takamoottori ei vastusta lainkaan. Toki akku on pienempi kuin yleensä.
        Myöskin asiointiajossa lyhyemmillä matkoilla on kätevää kun ilman akkua voi ihan hyvin ajaa. Toimii silloin ihan luomupyörän tavoin. Olen ajanut pyörällä kaksi kertaa yli 200 km päivämatkan mutta toki ilman matkatavaroita. En tosin epäile etteikö sekin onnistuisi.
        Toinen pyöräni on Yamahan PW-X moottorilla varustettu sähkötäysjousto joka sekin hieman vastustaa virran loppuessa. Molemmille on paikkansa käytössäni.
        Aloittajalle pahoittelut hieman aiheesta eksymisestä.

        Tarkistin matkan. Se olikin vain 165 kilometriä. No, se tuntui 200 kilometriltä😀


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tätä keskustelua satunnaisesti lukeva ja ei niin asiaan perehtynyt voisi luulla jotta on vain bilteman 40-60km kantaman sähköfillareita. Heitä valaistakseen on hyvä jotta tuodaan esille myös niitä pyöriä joilla oikeasti on käyttöä ajatellen tulevaa.

        Mutta kun ei tuo minun(kaan) sähköpyöräni ihan mitään kaikista huonointa/halvinta mallia ole. Ghost:n alumiinirunko, Suntourin etuhaarukka, Bosch performance moottori 400Wh. akulla ja Nyon ajotietokoneella (Nyon:n asensin jälkikäteen). Shimanon Deore vaihtajalla ja Tektro jarruilla. Tuo on ollut vielä kesällä 2018 noin 2500€:n paketti ( Nyon ajotietokone 350-400€), ennen uusitun mallin markkinoille tuloa.
        Eli mistään varsinaisesti "biltema pyörästä" ei ole kyse, vaikka ei malliston kalleinta päätä edustakkaan.
        Mutta kuitenkin senverran laadukas kokonaisuus, että itselleni kelpaa ihan mainiosti, viel varmaan kesän taikka kaksi.
        Kyseessähän on siis etujousitettu maastopyörä, ei mikään puhtaaseen katukäyttöön tehty retkipyörä, missä on painotettu mahdollisimman pitkää toimintasädettä yms. Tosin, jos/kun tulevalle kesälle lähden noita reissuja tekemään, niin vaihdan nappularenkaan hieman paremmin kadulle/tielle sopivaan ja paremmin rullaavaan renkaaseen.

        Boschillahan on sivuillaan laskuri, mihin on kymmeniä eri parametreja (pyörän tekniikka, haluttu avustustaso, ajoympäristö yms.) valitsemalla saadaan arvioitu ajo-etäisyys avustettuna, minunkin tilanteessa, minimi avustuksella tasaisella asvalttipinnalla, antaa laskuri jopa 112km. toimintamatkan yhdella 400Wh. akulla ilman latauksia.
        Mutta kyseisellä tavalla (pienimmällä avustuksella) ajettaessa häviää se kaikki hauskuus ja hyöty minka sähköavustinen polkupyrä antaa käytettäessä isompia avustustasoja (itselläni tasoja on neljä, Eco, Tour, Sport ja Turbo) ja lasku antaa näille avustustasoille ajomatkaksi 112km., 74km., 61km. ja 54km. Eli oletuksellisesti tuolla pienimmällä (Eco) avustuksella pääsisin todellisuudessakin siihen lähelle 100km. ajomatkaan ilman latausta/akun vaihtoa mikä olisi se suunniteltu päiväetappimatka. Mutta kun pyörän hauskuus/hyöty tulee tosiaan noilla isommilla avustuksilla (joiden kanssa todelliset ajomatkat jäävät sinne 50-60km. paikkeille), joten niiden käyttöä silmälläpitäen pitää valmiiksi miettiä joko suunnitelma lataamiseen taikka sitten tosiaan toisen akun hankkimiseen.

        Tuossa Bosch:n Performance sarjan moottorissa on tosiaan se huono puoli, että siinä käytetyt tekniset ratkaisut (sisälle rakennettu alennusvaihteisto) tekee sen ongelman, että ajamisesta tulee erittäin, erittäin raskasta mikäli akku pääsee tyhjentymään, joten pyörän ajamiseen vaaditaan käytännössä aina tuo sähköavustus, vähintään pienimmällä teholla, että pyörällä pystyy yleensäkkään käytännössö ajamaan. Bosch, on moottorisarjan uusimmassa sukupolvessa (Gen. 4) muuttanut moottorin teknistä rakennetta enemmän muiden moottorivalmistajien moottorien kaltaiseksi ja tuo ongelma on vähentynyt/poistunut uusimmassa moottorisukupolvessa. Mutta minulla kun on tuo vanhemman sukupoven moottori, niin minun pitää sen kanssa vain pystyä elämään...


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Eli mielummin ostan uuden sähköpyörän vanhan tilalle 2000-4000€.n hinnalla, kuin miettisin että miten saada nykyisen (muuten erittäin hyvin toimivan) pyörän kanssa haluamani noin 100km. toimintamatka (joko välilatauksilla, pikalaturilla taikka sitten toisen akun hommaamalla), jota tarvitsen ehkä muutamana päiväni tulevan kesän aikana...
        Jos nyt kuitenkaan en ole vielä uutta pyörää hankkimassa noin 1000km. ajetun pyörän tilalle.

        No, nyt tuli sitten laitettua eBayn kautta tilaukseen uusi Boschin 400:n akku. Oli sen verran edullinen (362€ toimituskuluineen), uudeksi akuksi, etten jaksanut enään miettiä enempää, nyt on kesäksi sitten toinen akku tulossa ja uskaltaa lähteä vähän pidemmillekkin ajomatkoille.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        No, nyt tuli sitten laitettua eBayn kautta tilaukseen uusi Boschin 400:n akku. Oli sen verran edullinen (362€ toimituskuluineen), uudeksi akuksi, etten jaksanut enään miettiä enempää, nyt on kesäksi sitten toinen akku tulossa ja uskaltaa lähteä vähän pidemmillekkin ajomatkoille.

        Ja tuon uuden akun lisäksi ostin vielä sitten lopulta myös tuon tehokkaammaan 6A pikalaturin, sekä Evoc:n 20 litraisen, nimenomaan sähköavusteisten polkupyörien kanssa käytettäväksi tarkoitetun pyörärepun jossa on vartavasten suunnitellut sijoituspaikat vara-akulle sekä laturille.

        Nyt alkaa paketti olemaan siinä kuosissa, että voi tulevana kesänä suunnata pidemmillekkin reissuille ilman pelkoa sähkön loppumisesta. Kahdella akulla pääsee sitten helposti 100-200km. päiväetappeihin (maastosta ja avustustasosta riippuen) ja tuo pikalaturi lataa yhden akun tyhjästä täyteen noin 2,5h:ssa.


    • Anonyymi

      Jos tiedät reitin jo etukäteen niin tee soittokierros matkan varrella oleviin huoltamoihin ja ruokapaikkoihin ja kysele latausmahdollisuutta. Suosittelen hankkimaan vähintään 4 ampeerin laturin niin ei mene montaa tuntia lataillessa.

      • Anonyymi

        Olen kuullut, että Loppi kannattaa skipata lataamisen osalta.


    • Anonyymi

      Näin aikoinaan (en kerro missä, en halua mustamaalata) mutta ABCn vessassa joku oli laittanut polkupyörän akun latuuseen ja niin hyyvin tuli henkilökunta irroittamaan laitteen. Ottivat laturin akkuineen kassalle.

      Paljonkohan tuollainen laturi vie sähköä tunnissa, oma venelaturini ( 2 kpl 120 ah akkua) vie 14 tunnissa 2 kWh, joten luulisi, että tuollainen pyörän akku ei tunnin latauksessa kuluta montaakaan senttiä sähköä. Sähköuton lataaminen on kalliimpaa, sen ymmärrän toki, vaatiihan se järeät sähköt ja kiinteät systeemit.

      Noh, ABCt laittoivat aikoinaan myös vesipisteet piiloon, kun luultiin, että ihmiset käyvät huoltoasemilla vain juomassa kraanvettä.

      • Anonyymi

        Pyörän akun lataaminen täyteen maksaa about 5 senttiä.

        Fillarin akussa on noin puoli kilowattituntia sähköä. Yksi kilowattitunti sähköä maksaa noin 10 senttiä.


      • Anonyymi

        Pyörän akun lataaminen täyteen maksaa about 5 senttiä.

        Fillarin akussa on noin puoli kilowattituntia sähköä. Yksi kilowattitunti sähköä maksaa noin 10 senttiä.


      • Anonyymi

        Muissa kahviloissa oli ainakin ennen pistorasioita niille ketkä tekivät läppärillä töitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörän akun lataaminen täyteen maksaa about 5 senttiä.

        Fillarin akussa on noin puoli kilowattituntia sähköä. Yksi kilowattitunti sähköä maksaa noin 10 senttiä.

        Akun lataamiseen tarvittava sähkö tosiaan maksaa n. 10-15cent, mutta akun arvo putoaa n. 60cent-1euro per latauskerta.
        Voi olla että 600e akku kestää vain n. 500 latauskertaa


      • Anonyymi kirjoitti:

        Akun lataamiseen tarvittava sähkö tosiaan maksaa n. 10-15cent, mutta akun arvo putoaa n. 60cent-1euro per latauskerta.
        Voi olla että 600e akku kestää vain n. 500 latauskertaa

        Tuo akun osuus 1€/lataus on mielestäni hieman yläkanttiin, akun ei pitäisi olla vielä "loppu" tuolla 500:lla latauksella, menettänyt kyllä sähkön varauskykyään jonkin 10-20%:a, mutta onko akku vielä vaihto-iässä tuolla kapasiteetin putoamisella. Esimerkiksi Bosch:n akuilla on tehdastakuun rajana tuo 500 latauskertaa ja Shimano ilmoittaa akkujensa kesto-iäksi 1000-latauskertaa.
        Mutta kuitenkin pitää muistaa että nuo latauskerrat lasketaan "tyhjästä-täyteen" kaavalla ja osa-lataukset lasletaan ladatun sähkömäärän suhteessa tuohon "tyhjästä-täyteen" latauksen kanssa.
        Ja pitää myös muistaa se, että vaikka akun laskettu kesto-ikä olisi vain tuo 500 lataussykliä, niin silti tuolla latausmäärällä ajetaan (riippuen akusta, pyörästä, avustustasosta, ajo-ympäristöstä yms.) pyörällä 25 000 - 50 000km. (määrä jota kovin moni ei pyörän elinaikanaaja) ja akkukustannuksen osuus kustannuksista olisi silloin vain se joku 1-2snt/km. jos joku pitä sitä kokonaiskustannukset huomioiden kovana, niin sitten pitää, omasta mielestäni kysessää erittäin halpa kustannus hyötyynsä nähden.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tuo akun osuus 1€/lataus on mielestäni hieman yläkanttiin, akun ei pitäisi olla vielä "loppu" tuolla 500:lla latauksella, menettänyt kyllä sähkön varauskykyään jonkin 10-20%:a, mutta onko akku vielä vaihto-iässä tuolla kapasiteetin putoamisella. Esimerkiksi Bosch:n akuilla on tehdastakuun rajana tuo 500 latauskertaa ja Shimano ilmoittaa akkujensa kesto-iäksi 1000-latauskertaa.
        Mutta kuitenkin pitää muistaa että nuo latauskerrat lasketaan "tyhjästä-täyteen" kaavalla ja osa-lataukset lasletaan ladatun sähkömäärän suhteessa tuohon "tyhjästä-täyteen" latauksen kanssa.
        Ja pitää myös muistaa se, että vaikka akun laskettu kesto-ikä olisi vain tuo 500 lataussykliä, niin silti tuolla latausmäärällä ajetaan (riippuen akusta, pyörästä, avustustasosta, ajo-ympäristöstä yms.) pyörällä 25 000 - 50 000km. (määrä jota kovin moni ei pyörän elinaikanaaja) ja akkukustannuksen osuus kustannuksista olisi silloin vain se joku 1-2snt/km. jos joku pitä sitä kokonaiskustannukset huomioiden kovana, niin sitten pitää, omasta mielestäni kysessää erittäin halpa kustannus hyötyynsä nähden.

        Oman kokemuksen mukaan tuo vajaa euro per latauskerta on ihan hyvä arvio, jos kaikki sujuu hyvin. Akkuun ei tule vikaa, eikä sitä kohdella huonosti. Akkua ladataan hitaasti lämpimässä eikä ajella täydellä teholla yms.

        Erään tunnetun valmistajan, suomessa yleisen pyörän akun kuluminen on kokemukseni mukaan itsellä noin 2 eur per latauskerta.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tuo akun osuus 1€/lataus on mielestäni hieman yläkanttiin, akun ei pitäisi olla vielä "loppu" tuolla 500:lla latauksella, menettänyt kyllä sähkön varauskykyään jonkin 10-20%:a, mutta onko akku vielä vaihto-iässä tuolla kapasiteetin putoamisella. Esimerkiksi Bosch:n akuilla on tehdastakuun rajana tuo 500 latauskertaa ja Shimano ilmoittaa akkujensa kesto-iäksi 1000-latauskertaa.
        Mutta kuitenkin pitää muistaa että nuo latauskerrat lasketaan "tyhjästä-täyteen" kaavalla ja osa-lataukset lasletaan ladatun sähkömäärän suhteessa tuohon "tyhjästä-täyteen" latauksen kanssa.
        Ja pitää myös muistaa se, että vaikka akun laskettu kesto-ikä olisi vain tuo 500 lataussykliä, niin silti tuolla latausmäärällä ajetaan (riippuen akusta, pyörästä, avustustasosta, ajo-ympäristöstä yms.) pyörällä 25 000 - 50 000km. (määrä jota kovin moni ei pyörän elinaikanaaja) ja akkukustannuksen osuus kustannuksista olisi silloin vain se joku 1-2snt/km. jos joku pitä sitä kokonaiskustannukset huomioiden kovana, niin sitten pitää, omasta mielestäni kysessää erittäin halpa kustannus hyötyynsä nähden.

        Oman kokemuksen mukaan tuo vajaa euro per latauskerta on ihan hyvä arvio, jos kaikki sujuu hyvin. Akkuun ei tule vikaa, eikä sitä kohdella huonosti. Akkua ladataan hitaasti lämpimässä eikä ajella täydellä teholla yms.

        Erään tunnetun valmistajan, suomessa yleisen pyörän akun kuluminen on kokemukseni mukaan itsellä noin 2 eur per latauskerta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oman kokemuksen mukaan tuo vajaa euro per latauskerta on ihan hyvä arvio, jos kaikki sujuu hyvin. Akkuun ei tule vikaa, eikä sitä kohdella huonosti. Akkua ladataan hitaasti lämpimässä eikä ajella täydellä teholla yms.

        Erään tunnetun valmistajan, suomessa yleisen pyörän akun kuluminen on kokemukseni mukaan itsellä noin 2 eur per latauskerta.

        Tosin, jos otetaan laskelman lähtökohdaksi ja akun käyttöiäksi sitten tuo paljon puhuttu 500 latausta (tyhjästä täyteen), niin sillä tosiaan ajetaan sitten pyörästä, avustustasosta ja ajo-ympäristöstä riippuen tosiaan se 25000-50000km. joka on matka johon kovin moni pyöräilijä ei yhdellä pyörällä tule pääsemään. Itse uskon että ennen kuin akku menee "vaihtokuntoon" niin tuo moottori on siinä vaiheessa myös jo "entinen", samoin monet muut osat pyörässä,
        Eli en niinkään lähtisi laskemaan jotain teoreettista yksittäistä akkukustannusta, vaan koko sähköavusteisen polkupyörän kokonaiskustannuksia, hankkimisineen, huoltoineen ja muine ylläpitoineen.


    • Anonyymi

      ABCllä saattavat pelätä tulipaloa, jos sähkölaitteita lataillaan niitten paskahyyssissä.

    • Kannattaa myös tutustua käytännön kautta eri avustustasojen energiankulutukseen, jotta osaa säästää haastavammalla etapilla sen verran ettei joudu tuohon tilanteeseen että sähkö loppuu kokonaan. Boshin sivuilla oleva laskuri on myös hyvä apu hahmottamaan eri tekijöiden (renkaat, tuulisuus, mäkisyys, kuljettajan paino, kuormaus jne) vaikutusta: https://www.bosch-ebike.com/en/service/range-assistant/

    • Anonyymi

      "ABCllä saattavat pelätä tulipaloa, jos sähkölaitteita lataillaan niitten paskahyyssissä."
      Vaikka lataisi silmien alla, pitäisi homman olla mietitty etukäteen alusta loppuun ja mielellään viranomaisten toimesta, kun julkisesta tilasta kyse, jossa voi olla kymmeniä ihmisiä.

    • Anonyymi

      "ABCllä saattavat pelätä tulipaloa, jos sähkölaitteita lataillaan niitten paskahyyssissä."
      Vaikka lataisi silmien alla, pitäisi homman olla mietitty etukäteen alusta loppuun ja mielellään viranomaisten toimesta, kun julkisesta tilasta kyse, jossa voi olla kymmeniä ihmisiä.

    • Anonyymi

      On jo syksy, kävitkö Santtu reissussa? Voisitko kertoa kokemuksia meille muille sähköpyöräreissua suunnitteleville.

      • Hieman tämän vuoden pyöräsuunnitelmat muuttuivat tuosta viime talven suunnitelmista.
        Iski enemmän tuo maastossa ajamisen innostus, kilometrejä on tähän menneessä tullut joku reilut 2500km. joista enemmistö tosiaan muulla kuin asfalttipäällysteellä ajaen.
        Nuo maastoajot ovat olleet isolta osin kotoa käsin tehtäviä muutaman tunnin reissuja taikka sitten autolla johonkin kohteeseen, siellä etukäteen suunniteltu ajolenkki ja autolla takaisin kotiin.
        Muutama hieman pidempi ajolenkki on tullut kuitenkin tehtyä, pisimpinä Lappeenranta - Saimaan kanavaa pitkin nuijamaalle - rajaa pitkin vuokselle - vuoksea pitkin imatralle, reitti oli asittain hiekka/sorapintaista kevyenliikinteen retkeilyväylää sekä kantatiepohjaista maantietä, matkaa tuli ajomatkalle muistaakseni reilu 90km.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      3796
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      172
      2315
    3. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1557
    4. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1157
    5. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

      Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      23
      1017
    6. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      894
    7. Toivoisin etten jännittäisi

      niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      862
    8. Junan kylkeen autolla

      Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä
      Pyhäjärvi
      73
      831
    9. Oletko päättänyt

      Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa
      Ikävä
      72
      790
    10. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

      Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      100
      789
    Aihe