Työtön = lähihoitaja

Anonyymi

Te-toimistossa ja täällä palstoilla aina kaikille työttömille neuvotaan hakemaan lähihoitajaksi eli kaikki lähihoitajat onkin todellisuudessa entisiä työttömiä. Onko tuo nyt sitten edes enää ammatti tai eipä ainakaan tarvita minkäänlaista pätevyyttä vaan riittää, että olet työtön eli tuleva lähihoitaja.

19

202

Vastaukset

• Juuri näin!!! Tätä samaa hommaa työkkäri on ehdottanu joka kerta ja olen yrittänyt selittää, etten ole yhtään hoiva-alalle sopiva tai kiinnosta, mutta sillä ei näemmä ole väliä, kunhan vain lähihoitajaksi kaikki vaikkei osaamista, pätevyyttä, luonnetta alaan olisikaan.

• Lähihoitaja saa 3200 eur/kk

• On kyllä ne pääsykokeet. Itsellä päivän kestävä soveltuvuuskoe, paljon kirjallisia tehtäviä ja psygologin ja opetusalan edustajan haastattelu. Ei sinne hoitoalalle edes hoiva-avustajaksi taida päästä ilman soveltuvuuskoetta.

• Minuakin 55v yritettiin puhua te-toimistossa opiskelemaan lähihoitajaksi. Olen kyllä viimeinen ihminen, joka soveltuisi moiseen ammattiin. Terveyskään ei kyllä ole sitä luokkaa, että tuota työtä voisin tehdä. Olin tyrmistynyt, kun tuota ehdotettiin!

• Ainakin jo 2000- luvun alusta asti kaikkien ihmisten on ollut pakko kouluttautua lähihoitajaksi.

Yksi tuttava jäi hoitoalalta pois tehtyään 9 vuotta hoitoalan töitä. Työolosuhteet olivat niin karmeat. Hoitoalalla työskentely alkoi olla jo niin riskaabelia että päätti mieluummin jättäytyä työttömäksi kuin riskeerata että tulee tehtyä hoitovirhe. Työpaikkakiusaaminen oli arkea. Halusi kouluttautua jolllekin toiselle alalle mutta ei ollut vielä keksinyt mikä se toinen ala olisi ollut. Te- toimisto kehotti häntä kouluttautumaan lähihoitajaksi.

• Jos on kuitenkin hoitoalasta kiinnostunut, ehkä kannattaa harkita sairaanhoitajaksi kouluttautumista, työ kevyempää kuin lähihoitajan työ.

• Ja palkkaus huomattavasti parempi

• Ihanko totta?

• Onko mahdoton ajatella että kaikki eivät ole kiinnostuneita hoitoalasta?

• mitä pitää läpäistä et pääsee sairaanhoitajaksi lähihoitajasta?

• Jaa, ei kait siinä muuta kuin amk-opiskelua 3,5 vuotta jos pohjalla lähihoitaja-koulutus. Jos on työkokemusta muutaman vuoden ajalta niin sitten voi hakea aikuiskoulutukseen. Silloin yleensä heloompi tehdä opiskelua työn ohessa.

• Olen kohdannut monia lähihoitajia ja ehkä yksi kymmenistä on ollut alalle sopiva! Tähän ammattiin ei todellakaan vaadita mitään ihmisrakasta henkilöä, sen olen huomannut ja ihmetellyt miksi tuokin on lähihoitajaksi päässyt.

• Te- toimiston mielestä maailmassa on tasan yksi ammatti. Lähihoitaja.

• Hoitoalalla on töitä ja hoitajista on huutava pula, tosin kunnon palkkaa ei haluta maksaa ja työ on todella raskasta varsinkin kolmivuortyö. Siksi ei houkuttele hakeutumaan alalle.

• Anonyymi kirjoitti:

Hoitoalalla on töitä ja hoitajista on huutava pula, tosin kunnon palkkaa ei haluta maksaa ja työ on todella raskasta varsinkin kolmivuortyö. Siksi ei houkuttele hakeutumaan alalle.

Lähäreitä pidetään hoito apulaisina, ei ole oikein... 😐

• Ja jos on jo sattunut kouluttautumaan lähihoitajaksi, niin alalta ei pääse pois ennenkuin selkä on todella rikki ja loppuelämän iskiashermovaivat. Tai sitten täytyy ihan tahallaan törttöillä työssä ja todella pahasti. Usein kuitenkaan pahastakaan törttöilystä ei työpaikka edes mene. Olen nähnyt/kuullut alalla: pidetään töissä ihmisiä, jotka aina välillä ovat itse psykoosin vuoksi hoidossa, tullaan töihin lääkkeissä/aineissa, nukutaan yövuorossa, "unohdetaan" tulla töihin, ilmoitetaan 5 min. ennen vuoron alkua ettei tullakaan kun mukamas sairaana, ei tehdä töitä kuin minimaalisesti(teetätetään työkavereilla). Ilmeisesti lähihoitajan työssä pitäisi pahoinpidellä joku tai vetää viinaa näkyvästi työpaikalla, jotta ei enää tarvitsisi toimia alalla.

• Tuo on vale!!!

• Tässä eräs tarina. Olen toistaiseksi sopparilla vaihtelevan työajan siivooja. Minulle tungettiin hiljattain taas joku rekryjuttu sähköpostiin te palveluilta. Sairaanhoitaja juttuja,ja ei edes asuinkuntani lähelläkään,lähin avoin paikka oli monen sadan kilometrin päässä. Kun selvitteli asiaa,oli se yksi paikka,ja minulla ei ole mitään terveydenhuollon koulutusta edes. Ja on voimassaoleva työsopimuskin. Ja töitä,osa- aikaisesti säännölleen. Mitä tuo toiminta on,etteivät ehdota niitä paikkoja mihin on mahdollista hakea?

• Lähimmäinen voi paeta vaikka omaishoitajaksi tai hoidettavaksi. Tätä se ykseys teettää.

suomi24-logo

Osallistu keskusteluun

SEISKA.FI

• Outo sotku Aamulypsyn ympärillä! Jaajo tiedotti suosikkiohjelman paluusta - ohjelmapäällikkö tiukan vähäsanaisena tauosta: "Kuunnelkaa huomenna"
    • TIS-Eve rajussa liikenneonnettomuudessa, lensi skootterilta asfalttiin - rajut kuvat julki: "Vieläkin nousee paha olo kuvia katsoessa"
    • Yli 40 000 euron venekaupat?! Katiska-käräjillä koronakaranteenia korostanut Samu Haber hylkäsi kasvomaskin veneliikkeessä – kuvat!

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Teltta-asuminen ympäri vuoden?

Miten teltassa asuminen onnistuisi Suomen olosuhteissa ympäri vuoden? Varmaan hyvät makuupussit ja ulkovaatteet pitäisi olla. Onko joku muukin kokeill
      Maailman menoa
      253
      3525
    2. Kuka tietää Seinäjoen perhesurmasta

sirkankujalla ja miksi?
      Seinäjoki
      29
      2173
    3. Tanelinrannassa tulipalo

Tanelinrannassa oli la-su välisenä yönä tulipalo, jossa menehtyi vajaa viisikymppinen pariskunta. Talo päältä päin ihan ok kunnossa, mutta palokunta s
      Seinäjoki
      18
      1531