Aamun kolari ja tienhoito

Anonyymi

Aamulla tapahtui kuolonkolari hiljaisten risteyksen kohdalla. Ajettiin juuri ennen kolaria Kuusamo-Suomusalmi väliä. Ehdittiin Suomussalmelle kun alkoi ambulansseja menemään pohjoiseen. Tapahtuma hetkellä ei ollu aurattu kuin toinen ajokaista ja toisella kaistalla 15-20 cm lunta. Ihan perseestä toi tienhoito kyllä. Lumiaura ei ollu ajanu etelään päin vielä laisinkaan. Säästäkää vaan siinä tienhoidossa, nyt meni joltain henki.

104

3422

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos alla esim. 265 35 19 kitkat ja autona BMW 6 tahi 8 sylinder niin voihan hyvä Sylvinder. 155 80 15 hakkapeliitta nasta Gummi niin homma pelittä. Ei mulla mutaa.

      • Anonyymi

        Precis! Så där skall ska däckdimensioner se ut på vintern.


      • Anonyymi

        Tuolla 155 80 15 rengaskoolla ei tarvis edes nastoja, kesärenkaillakin pärjäis, kunhan urasyvyyttä olis. Eikä lähtis kesälläkään vesiliirtoon edes lähes loppuunkuluneilla.


      • Anonyymi

        Jos on kuskina tollo niin näin käy! Sovittaisivat ajonopeuden sellaiseksi ettei käy pahasti! Mutta ei...aina pitää ajaa "vähän" yli sallitun! Siinä sakkorajoilla mutta onneksi viikatemies kytiksessä myös siinä sakkorajoilla ja siitä ylöspäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on kuskina tollo niin näin käy! Sovittaisivat ajonopeuden sellaiseksi ettei käy pahasti! Mutta ei...aina pitää ajaa "vähän" yli sallitun! Siinä sakkorajoilla mutta onneksi viikatemies kytiksessä myös siinä sakkorajoilla ja siitä ylöspäin.

        Hurjastelijoille käy noin. Siksi onkin parempi huonoissa oloissa ajaa ehkä hiukkasen alle rajoituksen. Nopeus olosuhteiden mukaan.


    • Anonyymi

      Oisko kannattanut odottaa aurausta,ei kannata väkisellä mennä jos on vaikeat olosuhteet,kuljettaja vastaa!

    • Anonyymi

      Aura-auton perässä on hidas ajaa, mutta kyllä sen verran pitää aina malttaa. Muuten saattaa loppua kiire niinkuin nyt kävi.

    • Anonyymi

      Lumi ja sohjo tekee sen ohjattavuus häviää hetkeksi oli mitkä renkaat tahansa
      kitkaa ei ole mistä saa pitoa yleistä noilla maalaisteillä missä ei paljon edes ajeta

      • Anonyymi

        Leveämpi rengas nousee helpommin sohjon päälle liitoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Leveämpi rengas nousee helpommin sohjon päälle liitoon.

        Tuosta nähty livenä TB: n parlamentin aitiopaikalta, kun 2 tonninen Baijerin Ruhtinas kuorii liikennemerkit Tebskan risteys alueelta. Elikkäs kyseessä mitä puhdasoppisin loskaliirto mallia kitkat 245 45 19. Etelän poijjaat Rukalta matkalla Hellssinkiin. Munuaiset säästyi kuin säästyikin R6 sylindeerus 500 serie Bemmusta ehjänä. Raktosaurus veti massiivisen auton halliin mutta sopivaa gummia ei löytynyt Petriltä, joten matka hiukka viivästyi. Se miten tarina sai onnellisen päätöksen ei ole minun tiedossa. Itse ajan japsilootalla jossa vaatimaton R4 engine.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Leveämpi rengas nousee helpommin sohjon päälle liitoon.

        Eikä nouse jos ajonopeus kelin mukaan .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä nouse jos ajonopeus kelin mukaan .

        Leveämpi rengas = pienempi nopeus. Eiko vain. Korjaa jos olen väärässä.


    • Anonyymi

      Jon kesällä kaatosateessa ajaa kolarin onko sekin tienhoitajan vika ?

      • Anonyymi

        On tienhoitajan vika.


      • Anonyymi

        Tottakai, kenempä muun!


      • Anonyymi

        Game of thrones fani?


    • Anonyymi

      Ratin ja penkin välissä se vika on...aina

    • Anonyymi

      Tienhoito on laiminlyöty mikäli kyseisellä tiellä on lunta 15-20 cm. Tieluokituksen mukaa maksimi lumen syvyys 1b luokantiellä (kyseinen tie) on 5 cm joka ei saa ylittyä (paitsi erittäin kovalla sateella). Auraus aloitettava kun puolet maksimi lumi määrästä on satanut. Tiestön talvihoito laatuvaatimukset taulukko löytyy elykeskuksen sivustoilta, josta selviää tieluokitusten mukaiset laatuvaatimukset.
      Suomussalmella 1b luokkaa viitostie, muutama tie 2 luokkaa ja suurin osa tiestöstä 3 luokkaa mukaan lukien yksityistiet. Kolmannen luokan tiestön maksimi lumimäärä 10cm ja auraus aloitettava kun lunta on satanut 5 cm vaikka sade jatkuisikin. Auraus saatettaava loppuun 6 tunnin kuluessa sateen loppumisen jälkeen.

      • Anonyymi

        No toinen kaistahan oli jo aurattu eikä aura voi molempia aurata yhtäaikaa !


      • Anonyymi

        Ei siellä mitään 15 cm tai yli ollut,ihan höpöä!


      • Anonyymi

        Asun lähistöllä ja lunta oli satanut yöllä noin 7 cm, joten en usko että lumimäärä on ollut noin suuri tiellä. Lisäksi aura kyllä kynsi tietä myös eilen illalla, niin ei siellä olisi pitänyt entisiäkään lumia olla.


      • Anonyymi

        Tämä taulukko pitäisi saada ihmisten luettavaksi jotta ihmiset osaisivat itse arvioida tilannetta ja vaatia toimenpiteitä mikäli näitä vaatimuksia rikotaan. Laatuvaatimukset ovat hyvin yksiselitteiset ja selkeästi esitetty eikä niitä voi tulkita väärin!
        Paikallis lehteen vain!!


    • Anonyymi

      Pelastuslaitoksen mukaan auratulla tiellä oli tavanomaisen talviset ajo-olosuhteet.

    • Anonyymi

      Yöllä satanut 7 cm ? Auraushan olisi pitänyt aloitta yöllä kun lunta tullut 2,5 cm. Onnettomuus sattuo klo 9 seutuvilla siis tie olisi pitänyt olla jo puhdas tuohon aikaan. Mutta aura-auto oli vasta aloittamassa reittiään onnettomuus hetkellä ja palasi taksisin toista kaisttaa vasta puolen päivän aikaan. Laatuvaatimusten mukaisesti toimien tie olisi pitänyt ja pitäisi olla paljon paremmassa kunnossa mitä on tälläkään hetkellä.

      • Anonyymi

        2.5 cm lunta ja pitäisi aurata,älä nyt hulluja puhu !


    • Anonyymi

      No kertokaapa laatuasiantuntijat millaiset renkaat oli luisuun lähteneessä autossa? Varmaan kävitte katsomassa nekin kun tiedätte tarkkaan tien kunnon. Vastauksia.

      • Anonyymi

        Tämä taulukko pitäisi saada ihmisten luettavaksi jotta ihmiset osaisivat itse arvioida tilannetta ja vaatia toimenpiteitä mikäli näitä vaatimuksia rikotaan. Laatuvaatimukset ovat hyvin yksiselitteiset ja selkeästi esitetty eikä niitä voi tulkita väärin!
        Paikallis lehteen vain!!


      • Anonyymi

        Ei vedetä renkaita tähän, eikä tilannenopeutta, eikä autoa/auton turvalaitteita, eikä kuljettajan ajotaitoa eikä mitään muutakaan. Kaikki vain tienhoidon piikkiin niinkuin nämä aina halutaan vääntää. Paitsi sulan maan aikaan sattuneet onnettomuudet..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vedetä renkaita tähän, eikä tilannenopeutta, eikä autoa/auton turvalaitteita, eikä kuljettajan ajotaitoa eikä mitään muutakaan. Kaikki vain tienhoidon piikkiin niinkuin nämä aina halutaan vääntää. Paitsi sulan maan aikaan sattuneet onnettomuudet..

        Mutta jos tiellä on lunta enemmän kuin kriteerit määrittelee niin silloin vastuussa on myös tiealueen pää urakoitsija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä taulukko pitäisi saada ihmisten luettavaksi jotta ihmiset osaisivat itse arvioida tilannetta ja vaatia toimenpiteitä mikäli näitä vaatimuksia rikotaan. Laatuvaatimukset ovat hyvin yksiselitteiset ja selkeästi esitetty eikä niitä voi tulkita väärin!
        Paikallis lehteen vain!!

        Joo laitetaan samaan listaan tilannenopeus kelin ja olosuhteiden mukaan !


    • Anonyymi

      En tiedä, mutta hirveässä kunnossa on viitostie ollut tänätalvena. Ei koskaan ennen noin huono , mitä itse muistan, vaikka olisi sateinenkin talvi ollut. Kymmeniä vuosia on tuota sutattu pitkiä matkoja kerrallaan, niin että tietämystä on kyllä.

    • Anonyymi

      Tämä talvi on ollu erityisen huono nollakelin suhteen kun lumitöitä tehessä kotipihalla lumi paattuu kengänpohjaan ja lumikolaan. Pari kertaa on lähteny jalatkin alta. Oon koittanu pitää kotipihan puhtaana jotta vaimon asettamat laatuvaatimukset täyttyy. ja olen vielä kolannut kadunkin kohaltani jotta ei kellään ohikulkijoilla oo sanomista jotta huonosti kolattu tie tuon talon kohalla.

      • Anonyymi

        Se on ajan kysymys millonka kekkostiellä sattuu kuolonkolari on kuule niin kuin pottupeltoa ajaisi. Vuosi vuodelta vaan menee paskemmaksi. Ei se oo ihmekää että tieherrat ajeloot neliveto autoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on ajan kysymys millonka kekkostiellä sattuu kuolonkolari on kuule niin kuin pottupeltoa ajaisi. Vuosi vuodelta vaan menee paskemmaksi. Ei se oo ihmekää että tieherrat ajeloot neliveto autoilla.

        Joka tiellähän kolareita sattuu ei kaide kekkostie mikään poikkeus ole !


    • Anonyymi

      Tiessä reikiintynyt ja pituus suunnassa jyrkkäreunainen jääpolanne, paikoitelle 2-3 cm korkeat reunat. Tällaiset epätasaisuudet olis syytä poistt välittömasti näiden muodostuessa. Nämä olleet jo viikkoja aiheuttaen jatkuvasti vaaratilanteita ja ompa sattunut myös useita penkkaan ajoja. Näissäkin tapauksissa olisi voinut tulla uhreja mikäli olisi sattunut kohtaamis tilanne kuten hiljaisen kansan kohdalla. Kuinka monta uhria tarvitaa ennen kuin asiat saadaan kuntoon.

      • Anonyymi

        Kyllä minusta suurempi riesa on nuo helvatan porot kuin tien kunto. Viikko sitten oli liukas 5-tie. Pimeässä poron kanttura hyppä tielle ja ohjailin auton penkkaan jotta ei mee edelläajavan perään joka poroa jarrutti. Olisin voinut kuolla poron takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minusta suurempi riesa on nuo helvatan porot kuin tien kunto. Viikko sitten oli liukas 5-tie. Pimeässä poron kanttura hyppä tielle ja ohjailin auton penkkaan jotta ei mee edelläajavan perään joka poroa jarrutti. Olisin voinut kuolla poron takia.

        Sinulla ei tietenkään käynyt mielessä että ajoit liian lähellä edelläajavaa jos meinasi mennä toisen perään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minusta suurempi riesa on nuo helvatan porot kuin tien kunto. Viikko sitten oli liukas 5-tie. Pimeässä poron kanttura hyppä tielle ja ohjailin auton penkkaan jotta ei mee edelläajavan perään joka poroa jarrutti. Olisin voinut kuolla poron takia.

        "Olisin voinut kuolla poron takia".
        Olisitko voinut kuolla sen vuoksi että ajoit itse väärin eli liian lähellä edelläajavaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minusta suurempi riesa on nuo helvatan porot kuin tien kunto. Viikko sitten oli liukas 5-tie. Pimeässä poron kanttura hyppä tielle ja ohjailin auton penkkaan jotta ei mee edelläajavan perään joka poroa jarrutti. Olisin voinut kuolla poron takia.

        Mitäs jätit liian vähän turvaväliä! Noin siinä käy. Suomalaisten pitäisi oppia olemaan roikkumatta puskurissa kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs jätit liian vähän turvaväliä! Noin siinä käy. Suomalaisten pitäisi oppia olemaan roikkumatta puskurissa kiinni.

        Rinkeli Mosse kuittaa Nissanin nopeammin jos väliä max 10m.


    • Anonyymi

      Urakoitsijan Realiaikaisen seurannan mukaan aura-auto kyseisellä paikalla klo 10

    • Anonyymi

      Tämä on hirveä onnettomuus. Voinia omaisille.

    • Anonyymi

      Nykyisin pitää olla renkaissa ylipitkät nastat, jotta pysyy tiellä edes hiljaisella nopeudella.

      • Anonyymi

        Parempi pysyä pirtissä jos on noin surkea kuski !


    • Anonyymi

      Mistä te tiedätte mikä oikeastaan oli syy. Voihan olla sairauskohtauskin. Ulkopaikkakuntalaiset ohittelee hurjia ohituksia välillä. Aika usein saa ihmetellä, että onko oikeasti noin kova kiire. Monesti on saanut jännittää, että milloin rysähtää. Tuollaisiin ruskipaikkoihin voisi lisätä ohituskieltomerkin.

      • Anonyymi

        On kyllä samaan aikaan huvittavaa ja surullista että nykyään kun onnettomuus sattuu haetaan aina syyllistä jostain ulkopuolisesta.En tiedä yhtään onnettomuutta jonka aiheuttaja olisi tie tai tienhoito,osasyyllisiä jossain määrin voi olla mutta aina suurin syyllinen on kuljettaja ! Jos olosuhteet ovat sellaiset ettei varmuudella pysty hallitsemaan ajoneuvoa ei pidä lähteä tienpäälle.Mikään asia ei voi olla niin tärkeä että on pakko henkensä kaupalla lähteä liikenteeseen !


      • Anonyymi

        Paikallisetko ei ohittele vaarallisesti ollenkaan ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On kyllä samaan aikaan huvittavaa ja surullista että nykyään kun onnettomuus sattuu haetaan aina syyllistä jostain ulkopuolisesta.En tiedä yhtään onnettomuutta jonka aiheuttaja olisi tie tai tienhoito,osasyyllisiä jossain määrin voi olla mutta aina suurin syyllinen on kuljettaja ! Jos olosuhteet ovat sellaiset ettei varmuudella pysty hallitsemaan ajoneuvoa ei pidä lähteä tienpäälle.Mikään asia ei voi olla niin tärkeä että on pakko henkensä kaupalla lähteä liikenteeseen !

        Minä taas ihmettelen, että sitä kuskia syyllistetään aina ja iänkainen. Harvemmin tahallaan kolaroidaan. Onnettomuus kuin onnettomuus, niin aina joku on syytteessä. Herranen aika, sanoohan sen jo nimikin että onnettomuus on onnettomuus. Siis melkein aina. Rattijuopoista jne...en nyt puhu..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä taas ihmettelen, että sitä kuskia syyllistetään aina ja iänkainen. Harvemmin tahallaan kolaroidaan. Onnettomuus kuin onnettomuus, niin aina joku on syytteessä. Herranen aika, sanoohan sen jo nimikin että onnettomuus on onnettomuus. Siis melkein aina. Rattijuopoista jne...en nyt puhu..

        No jos syyllinen ei ole kuski eikä ulkopuoliset tekijät niin mikähän onnettomuuden syy voisi olla ? Nokkakolareista ylivoimaisesti suurin osa on tahallisia tekoja että se siitä että harvemmin tahallaan kolaroidaan.Se vaan on kuskin vika jos välinpitämättömyydellään tai piittamattomuudellaan tavalla tai toisella aiheuttaa onnettomuuden,niin yksinkertaista se kuule on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos syyllinen ei ole kuski eikä ulkopuoliset tekijät niin mikähän onnettomuuden syy voisi olla ? Nokkakolareista ylivoimaisesti suurin osa on tahallisia tekoja että se siitä että harvemmin tahallaan kolaroidaan.Se vaan on kuskin vika jos välinpitämättömyydellään tai piittamattomuudellaan tavalla tai toisella aiheuttaa onnettomuuden,niin yksinkertaista se kuule on.

        Eipä tuohon voi muuta sanoa kuin höpö höpö...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä tuohon voi muuta sanoa kuin höpö höpö...

        Toisin sanoen tulit tyrmätyksi ,tosiasiat on vaan joskus hyväksyttävä.


    • Anonyymi

      Kitkarenkaita kehuvat on näillä kaljamakeleillä olleet kovin hiljaisia, itse en lähtisi nollakelillä niillä taiteitemaan nykyisillä uraisilla teillä.

      • Anonyymi

        Kitkoilla olen ajanut vsta 1999 asti, etuvetoautoilla ja nykyään nelvetomaasturilla. Mitään ongelmia ei ole koskaan ollut, mutta jos kitkat valitsee, pitää olla perstuntuma autoon, sen liikkeisiin ja keliin, eli ajotaitoa tarvitaan. Mutta niin tarvitaan myös nastoilla, nykyään vaan on niin, että ihmisiä kiinnostaa kaikki muu -esim. kännykän räpälääminen- kun autotekniikka ja autolla ajaminen. Tulokset sitten näkyvät ikävinä uutisina mediassa.
        T. Kortti vuodesta 1973


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kitkoilla olen ajanut vsta 1999 asti, etuvetoautoilla ja nykyään nelvetomaasturilla. Mitään ongelmia ei ole koskaan ollut, mutta jos kitkat valitsee, pitää olla perstuntuma autoon, sen liikkeisiin ja keliin, eli ajotaitoa tarvitaan. Mutta niin tarvitaan myös nastoilla, nykyään vaan on niin, että ihmisiä kiinnostaa kaikki muu -esim. kännykän räpälääminen- kun autotekniikka ja autolla ajaminen. Tulokset sitten näkyvät ikävinä uutisina mediassa.
        T. Kortti vuodesta 1973

        Miksi 65-v äijä kirjottaa suomi24 palstoilla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi 65-v äijä kirjottaa suomi24 palstoilla

        No ihan sen takia että nulikatkin oppisivat jotain viisaammiltaan !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi 65-v äijä kirjottaa suomi24 palstoilla

        Lisäys vielä näsäviisaalle nulikalle ,miten tulit siihen tulokseen että olen 65v.Oletko niin tyhmä ettet tiedä ettei se ole pakollista ajaa heti korttia kun täyttää 18,ja jos olisikin saanut kortin 18 vanhana niin ollakseni nyt 65 minun olisi pitänyt siis syntyä ennen 21.1 1955,jota en ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi 65-v äijä kirjottaa suomi24 palstoilla

        Onko tänne tullu ikäraja? Ja muista, oot itsekkin joku päivä 65v.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ymmärrän kyllä toisaalta tienhoitajiakin. Talvi on ollut hankala lämpötilan sahatessa nolla vaiheilla ja lumen lisäksi myös vettä on riittänyt ja polanne on varmasti erittäin kovaa jäätä. Pistin kesällä merkille että valtatiellä on suuret urat kun vesi seisoi niissä ja jopa kesällä vaarallinen ajaa. Kun lumi tamppautuu näihin uriin niin hankala varmasti saada kynsittyä suoralla auralla pois. Jospa tännekkin korpeen saataisiin pian uutta asfalttia.

      • Anonyymi

        Totta, pirullinen talvi on ollut.


      • Anonyymi

        Terve tuloa vaan etelään katsomaan teiden uria ja reikiä,ihan turhaa itkette teidenne kuntoa koska muualla tiet on paljon paskemmassa kunnossa johtuen suurista liikenne määristä.Ootte kyllä erikoista sakkia,vika löytyy aina jostain ulkopuolisesta,teitä syrjitään joka asiassa tai herrat ryöstää teiltä kaikki yms.


    • Anonyymi

      Joo, mutta jos tilanne on ollut lehtijutun kaltainen, että auto ajautui kylki edellä vastaantulevan keulaan niin luulenpa, että..... torvelo on painanu jarrua juuri ennen vastaantulijaa.
      Ihmettelen tuolla tiellä liikkuessani torveloita jotka ajelevat ja kun auto tulee vastaan niin jarruvalot vilahtaa ja renkaat suttiin ja sitten mennään kylkimyyryssä. Miksi niitä jarruja pitää koetella. Onko epävarmuutta, että onkohan ne kunnossa ja pitää kokeilla aina kun auto tulee vastaan. Joillakin näyttää vaan olevan tällainen pöljä tapa.

      • Anonyymi

        Olisikkos tässä sittenkin klassinen talvi yllätti tapaus. Ehkä sittenkin monen summa, koska kaikki vaikuttaa kaikkeen. Loppu viimein, viimeinen viisaus tässäkin tapauksessa löytynee onnettomuustutkintalautakunnan loppuraportista.


    • Anonyymi

      Kainuuseen ei jää tienhoitoon määrärahnoja, kun etelän herrat käärivät rahat omaan poveensa ja luulevat, ettei Kainuun "Lapissa" asu ihmisiä.

      • Anonyymi

        Kuuleppas,ajan työkseni pitkin Suomea ja totuus on että Kainuussa on pääsääntöisesti erittäin hyvin hoidetut päätiet verrattuna etelän teihin .


      • Anonyymi

        No olipa taas tyhmä jonkun korpikommarin kirjoitus ! Kato ketä siellä hallituksessa on jakamassa määrärahoja,maalaisliitto ja kommarit mm.


    • Anonyymi

      hullu laki tulossa sakotetaan jos ajaa alinopeutta.
      ei kaikki ole käikkösiä että niin olis menopäällä .

      • Anonyymi

        No ei käikkösiä mutta mutta ilman ääkkösiä on puoli kuntaa ,meinaan kaikkosia jotka ovat kaiken kaikkiaan normaalia huonompia rattimiehiä,järestään,jonkinlainen sukuvika.


    • Anonyymi

      Seuraavan kerran kun on lunta tai liukasta niin muistakaa nyt sitten jumankauta ajaa lujasti, vähintään sen verran yli sallitun ettei tule sakkoa mutta jos sakot ei pelota niin 80 rahoituksella voitte painella 110 mittarissa, mitä lujempi vauhti niin sitä varmempi lähtö! Älkää himmailko sen kaasun käytössä, se on tyhmä joka ei uskalla pääkallo kelillä satasta ajaa.

      • Anonyymi

        Kelien mukaan ajetaan, jos on sula, kuiva tie ja valoisaa niin ajellaan vähän reippaammin, kun sitä yleistä seitsemääkymppiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kelien mukaan ajetaan, jos on sula, kuiva tie ja valoisaa niin ajellaan vähän reippaammin, kun sitä yleistä seitsemääkymppiä.

        Joku täällä ihmetteli että miksi 3cm lumi aurattaisiin pois? Syy on se, että: Vilkkaasti liikennöidyille teille on laitettu pienemmät hoitotoimenpiteisiin vaadittavat kriteerit jotta vähäinenkään lumi ei kerkiäisi polkeitua polanteeksi ja jypäliköksi joka tulee erittäin nopeasti kun liikennettä on paljon!
        Auraus on toimenpiteenä paljon nopeampi ja edullisempi kuin polanteet poisto. Ja kun polanne annetaan kasvaa isoksi niin sitä joudutaan alusterillä ajamaan useampaan kertaan jotta se tasoittuisi. Kerta ajo ei enää riitä. Jos kerralla haluttaisiin tehdä hyvä ja laadukas jälki niin käyttöön tulisi ottaa tiehöylä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku täällä ihmetteli että miksi 3cm lumi aurattaisiin pois? Syy on se, että: Vilkkaasti liikennöidyille teille on laitettu pienemmät hoitotoimenpiteisiin vaadittavat kriteerit jotta vähäinenkään lumi ei kerkiäisi polkeitua polanteeksi ja jypäliköksi joka tulee erittäin nopeasti kun liikennettä on paljon!
        Auraus on toimenpiteenä paljon nopeampi ja edullisempi kuin polanteet poisto. Ja kun polanne annetaan kasvaa isoksi niin sitä joudutaan alusterillä ajamaan useampaan kertaan jotta se tasoittuisi. Kerta ajo ei enää riitä. Jos kerralla haluttaisiin tehdä hyvä ja laadukas jälki niin käyttöön tulisi ottaa tiehöylä.

        Niin että 2,5 cm polkeutuu polanteeksi ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin että 2,5 cm polkeutuu polanteeksi ?

        Eihän se autonrenkaista mehtäänkään lennä! Jos aina se 3cm lumi annettaisiin olla niin kyllä sitä polannetta alkaa syntyä! Sopiva ennakointi tienhoidossa on asiaan kuuluvaa ja näistä ne elyn kriteerit muodostuu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän se autonrenkaista mehtäänkään lennä! Jos aina se 3cm lumi annettaisiin olla niin kyllä sitä polannetta alkaa syntyä! Sopiva ennakointi tienhoidossa on asiaan kuuluvaa ja näistä ne elyn kriteerit muodostuu!

        No kuinka helevetin korkea polanne syntyy jos on tuuma lunta ja auto ajaa siitä yli,oisko peräti toista milliä,kyllähän siitä jo auto lähtee lapsesta !


    • Anonyymi

      Suolattiin, hiekoitettiin sitten tiekarhu lanasi kaikki pois, nyt on vitostie hyvässä kunnossa.

      Mutta ne valvovan mestarin bonukset...

      • Anonyymi

        Haesta kuule nyt jo haaruperrää !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haesta kuule nyt jo haaruperrää !

        Pidetään keskustelua vireillä ja aihe asiallisena!!


    • Anonyymi

      Suolattiin, hiekoitettiin sitten tiekarhu lanasi kaikki pois, nyt on vitostie hyvässä kunnossa.

      Mutta ne valvovan mestarin bonukset...

    • Anonyymi

      Kaikki mitä YIT saa urakassa säästettyä,niin Tolonen ja Kemppainen
      saavat palkanlisäksi Bonukset.

    • Anonyymi

      Pitääkö 5-tien ja hiljaisen kansan väliin tehdä näköeste. Kun kuljettaja kääntää ja pään kansaa katsoakseen niin on vaara että kädet kääntyy samaan suuntaan jonkin verran ja lopputulos voi olla monenlainen. Vai pitääkö kansan muuttaa jonnekin.

      • Anonyymi

        No silloinhan kaikki tuijottaisivat näköestettä,taitaa olla joku geenivika jos päätä kääntämällä kääntyy myös kädet,mielenkiintoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No silloinhan kaikki tuijottaisivat näköestettä,taitaa olla joku geenivika jos päätä kääntämällä kääntyy myös kädet,mielenkiintoista.

        Jos nähtävyys on syy ja näköeste toinen syy, niin kannatan Suomussalmi-Kuusamo pätkälle 60km/h nopeusrajoitusta.


    • Anonyymi

      Tänään on ainakin Siikarannan kohalla viitostietä huollettu kaikin keinoin , ajettu karhulla , aurattu moneen kertaan ilman alaterää ja sen kanssa, välillä ajettu moneen kertaan kippi pystyssä eri aineiden kanssa. Luiskan niittokonetta en ole vielä huomannut. Arviolta kaksikymmentä keltavilkkuvehettä kulkenut.

      • Anonyymi

        Hyvä homma! Nyt oli tekemisen meininkiä nii kuin pitääkin! Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin! Toivottavasti tästä otettiin opiksi ja hommat hoituvat asianmukaisesti jatkossa jotta kaikilla olisi turvallista ja vaivatonta liikkua tiestöllämme!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä homma! Nyt oli tekemisen meininkiä nii kuin pitääkin! Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin! Toivottavasti tästä otettiin opiksi ja hommat hoituvat asianmukaisesti jatkossa jotta kaikilla olisi turvallista ja vaivatonta liikkua tiestöllämme!

        Paljonko olet valmis maksamaan lisää kunnallisveron muodossa että moinen ralli jatkuu tulevaisuudessakin ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko olet valmis maksamaan lisää kunnallisveron muodossa että moinen ralli jatkuu tulevaisuudessakin ?

        Kyllähän tuota jo maksetaan jos jonniilaista veroa, joten olis hyvä saada rahalla myös vastinetta! Onhan se sinunkin etu että tiet on liikennöitävässä kunnossa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän tuota jo maksetaan jos jonniilaista veroa, joten olis hyvä saada rahalla myös vastinetta! Onhan se sinunkin etu että tiet on liikennöitävässä kunnossa!

        Maksetaan maksetaan mutta lisää pitää maksaa jos vaatimustaso nousee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maksetaan maksetaan mutta lisää pitää maksaa jos vaatimustaso nousee.

        Ei tässä kukaan ole vaatimustasoa nostamassa vaan ajamassa asiaa että pysyttäisiin nykyisissä elykeskuksen kriteereissä niin kuin asiaan kuuluu. Kriteerit tuli tuolla jo aiemmin joku maininneeksi ja ne löytyvät sieltä elykeskuksen sivustolta!


      • Anonyymi

        Keskustasta Kurimoonpäin, jalkakäytävät olis nyt hyvä lämmön noustessa ottaa asvalttiin asti loskat pois. Aamulla riskiryhmäläisten kauppaan meno jalan ja normipyörillä on hankalaa. On jäätyneet liukkaaksi ja sohjo jäätynyt paikka paikoin oikeinkin rypylälle, jotta nilkat meinaa nyljähellä.
        Kaikilla kun ei ole autoa.


    • Anonyymi

      kyllä suomussalmen ja taivalkosken tiet kohtu hyvin hoidetaan kun vain kuusamolaisetki oppisivat saman

      • Anonyymi

        Sotkamossa ovat tiet ihan retuperällä. Elekää ajelko sinnepäin koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sotkamossa ovat tiet ihan retuperällä. Elekää ajelko sinnepäin koskaan.

        Tarvittiin traaginen onnettomuus että Tie saatiin kuljettavaan kuntoon.onnettomuuden uhrit maksoivat kovan hinnan .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarvittiin traaginen onnettomuus että Tie saatiin kuljettavaan kuntoon.onnettomuuden uhrit maksoivat kovan hinnan .

        Elä nyt kehtaa jauhaa paskoo,mikä traaginen se nyt on jos yksi kuoloo,normi kolari.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Alavilla mailla hallan vaara

    • Anonyymi

      Taas 5-tie suomussalmella luokattomassakunnossa Veikkolasta eteläänpäin. Ajourien laidassa terävät tiensuuntaiset useita senttejä korkeat jäiset reunat. Näistä autot lähtee heittelehtimään erittäin herkästä. Ajan kysymys milloin räpsähtää.

      • Anonyymi

        Jo rysähti


      • Anonyymi

        Se on just kun lähtee heittelehtimään ja poikittain


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on just kun lähtee heittelehtimään ja poikittain

        Juuri ajoin toistamiseen Kuusamosta Hyrylle ja täytyi ihan matkalla soittaa ja antaa kiitosta tien kunnosta. Mutta mitä sitä, täällä vain valitetaan samasta asiasta. Hyvä Suomussalmi!


    • Anonyymi

      Ja taas tänään saatiin lisää kolareita Suomussalmella.3kpl...laadussa on tiet..kuskeissa vika???

    • Anonyymi

      Mistä sinä tiedät miksi se henki meni?
      Voi siinä olla kuskillakin oma osuutensa. Jos tie on huonosti aurattu, niin pitää olla itsellä älliä hidastaa ja varoa.
      Auroja ei paljon ole ja 5-tie on pitkä, joten turha syytellä tienhoitoa pelkästään!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      3228
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2141
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1915
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe