Aamun kolari ja tienhoito

Anonyymi

Aamulla tapahtui kuolonkolari hiljaisten risteyksen kohdalla. Ajettiin juuri ennen kolaria Kuusamo-Suomusalmi väliä. Ehdittiin Suomussalmelle kun alkoi ambulansseja menemään pohjoiseen. Tapahtuma hetkellä ei ollu aurattu kuin toinen ajokaista ja toisella kaistalla 15-20 cm lunta. Ihan perseestä toi tienhoito kyllä. Lumiaura ei ollu ajanu etelään päin vielä laisinkaan. Säästäkää vaan siinä tienhoidossa, nyt meni joltain henki.

94

2484

    Vastaukset

    • Jos alla esim. 265 35 19 kitkat ja autona BMW 6 tahi 8 sylinder niin voihan hyvä Sylvinder. 155 80 15 hakkapeliitta nasta Gummi niin homma pelittä. Ei mulla mutaa.

      • Precis! Så där skall ska däckdimensioner se ut på vintern.


      • Tuolla 155 80 15 rengaskoolla ei tarvis edes nastoja, kesärenkaillakin pärjäis, kunhan urasyvyyttä olis. Eikä lähtis kesälläkään vesiliirtoon edes lähes loppuunkuluneilla.


      • Jos on kuskina tollo niin näin käy! Sovittaisivat ajonopeuden sellaiseksi ettei käy pahasti! Mutta ei...aina pitää ajaa "vähän" yli sallitun! Siinä sakkorajoilla mutta onneksi viikatemies kytiksessä myös siinä sakkorajoilla ja siitä ylöspäin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos on kuskina tollo niin näin käy! Sovittaisivat ajonopeuden sellaiseksi ettei käy pahasti! Mutta ei...aina pitää ajaa "vähän" yli sallitun! Siinä sakkorajoilla mutta onneksi viikatemies kytiksessä myös siinä sakkorajoilla ja siitä ylöspäin.

        Hurjastelijoille käy noin. Siksi onkin parempi huonoissa oloissa ajaa ehkä hiukkasen alle rajoituksen. Nopeus olosuhteiden mukaan.


    • Oisko kannattanut odottaa aurausta,ei kannata väkisellä mennä jos on vaikeat olosuhteet,kuljettaja vastaa!

    • Aura-auton perässä on hidas ajaa, mutta kyllä sen verran pitää aina malttaa. Muuten saattaa loppua kiire niinkuin nyt kävi.

    • Lumi ja sohjo tekee sen ohjattavuus häviää hetkeksi oli mitkä renkaat tahansa
      kitkaa ei ole mistä saa pitoa yleistä noilla maalaisteillä missä ei paljon edes ajeta

      • Leveämpi rengas nousee helpommin sohjon päälle liitoon.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Leveämpi rengas nousee helpommin sohjon päälle liitoon.

        Tuosta nähty livenä TB: n parlamentin aitiopaikalta, kun 2 tonninen Baijerin Ruhtinas kuorii liikennemerkit Tebskan risteys alueelta. Elikkäs kyseessä mitä puhdasoppisin loskaliirto mallia kitkat 245 45 19. Etelän poijjaat Rukalta matkalla Hellssinkiin. Munuaiset säästyi kuin säästyikin R6 sylindeerus 500 serie Bemmusta ehjänä. Raktosaurus veti massiivisen auton halliin mutta sopivaa gummia ei löytynyt Petriltä, joten matka hiukka viivästyi. Se miten tarina sai onnellisen päätöksen ei ole minun tiedossa. Itse ajan japsilootalla jossa vaatimaton R4 engine.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Leveämpi rengas nousee helpommin sohjon päälle liitoon.

        Eikä nouse jos ajonopeus kelin mukaan .


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikä nouse jos ajonopeus kelin mukaan .

        Leveämpi rengas = pienempi nopeus. Eiko vain. Korjaa jos olen väärässä.


    • Jon kesällä kaatosateessa ajaa kolarin onko sekin tienhoitajan vika ?

      • On tienhoitajan vika.


      • Tottakai, kenempä muun!


      • Game of thrones fani?


    • Ratin ja penkin välissä se vika on...aina

    • Tienhoito on laiminlyöty mikäli kyseisellä tiellä on lunta 15-20 cm. Tieluokituksen mukaa maksimi lumen syvyys 1b luokantiellä (kyseinen tie) on 5 cm joka ei saa ylittyä (paitsi erittäin kovalla sateella). Auraus aloitettava kun puolet maksimi lumi määrästä on satanut. Tiestön talvihoito laatuvaatimukset taulukko löytyy elykeskuksen sivustoilta, josta selviää tieluokitusten mukaiset laatuvaatimukset.
      Suomussalmella 1b luokkaa viitostie, muutama tie 2 luokkaa ja suurin osa tiestöstä 3 luokkaa mukaan lukien yksityistiet. Kolmannen luokan tiestön maksimi lumimäärä 10cm ja auraus aloitettava kun lunta on satanut 5 cm vaikka sade jatkuisikin. Auraus saatettaava loppuun 6 tunnin kuluessa sateen loppumisen jälkeen.

      • No toinen kaistahan oli jo aurattu eikä aura voi molempia aurata yhtäaikaa !


      • Ei siellä mitään 15 cm tai yli ollut,ihan höpöä!


      • Asun lähistöllä ja lunta oli satanut yöllä noin 7 cm, joten en usko että lumimäärä on ollut noin suuri tiellä. Lisäksi aura kyllä kynsi tietä myös eilen illalla, niin ei siellä olisi pitänyt entisiäkään lumia olla.


      • Tämä taulukko pitäisi saada ihmisten luettavaksi jotta ihmiset osaisivat itse arvioida tilannetta ja vaatia toimenpiteitä mikäli näitä vaatimuksia rikotaan. Laatuvaatimukset ovat hyvin yksiselitteiset ja selkeästi esitetty eikä niitä voi tulkita väärin!
        Paikallis lehteen vain!!


    • Pelastuslaitoksen mukaan auratulla tiellä oli tavanomaisen talviset ajo-olosuhteet.

    • Yöllä satanut 7 cm ? Auraushan olisi pitänyt aloitta yöllä kun lunta tullut 2,5 cm. Onnettomuus sattuo klo 9 seutuvilla siis tie olisi pitänyt olla jo puhdas tuohon aikaan. Mutta aura-auto oli vasta aloittamassa reittiään onnettomuus hetkellä ja palasi taksisin toista kaisttaa vasta puolen päivän aikaan. Laatuvaatimusten mukaisesti toimien tie olisi pitänyt ja pitäisi olla paljon paremmassa kunnossa mitä on tälläkään hetkellä.

      • 2.5 cm lunta ja pitäisi aurata,älä nyt hulluja puhu !


    • No kertokaapa laatuasiantuntijat millaiset renkaat oli luisuun lähteneessä autossa? Varmaan kävitte katsomassa nekin kun tiedätte tarkkaan tien kunnon. Vastauksia.

      • Tämä taulukko pitäisi saada ihmisten luettavaksi jotta ihmiset osaisivat itse arvioida tilannetta ja vaatia toimenpiteitä mikäli näitä vaatimuksia rikotaan. Laatuvaatimukset ovat hyvin yksiselitteiset ja selkeästi esitetty eikä niitä voi tulkita väärin!
        Paikallis lehteen vain!!


      • Ei vedetä renkaita tähän, eikä tilannenopeutta, eikä autoa/auton turvalaitteita, eikä kuljettajan ajotaitoa eikä mitään muutakaan. Kaikki vain tienhoidon piikkiin niinkuin nämä aina halutaan vääntää. Paitsi sulan maan aikaan sattuneet onnettomuudet..


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei vedetä renkaita tähän, eikä tilannenopeutta, eikä autoa/auton turvalaitteita, eikä kuljettajan ajotaitoa eikä mitään muutakaan. Kaikki vain tienhoidon piikkiin niinkuin nämä aina halutaan vääntää. Paitsi sulan maan aikaan sattuneet onnettomuudet..

        Mutta jos tiellä on lunta enemmän kuin kriteerit määrittelee niin silloin vastuussa on myös tiealueen pää urakoitsija.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tämä taulukko pitäisi saada ihmisten luettavaksi jotta ihmiset osaisivat itse arvioida tilannetta ja vaatia toimenpiteitä mikäli näitä vaatimuksia rikotaan. Laatuvaatimukset ovat hyvin yksiselitteiset ja selkeästi esitetty eikä niitä voi tulkita väärin!
        Paikallis lehteen vain!!

        Joo laitetaan samaan listaan tilannenopeus kelin ja olosuhteiden mukaan !


    • En tiedä, mutta hirveässä kunnossa on viitostie ollut tänätalvena. Ei koskaan ennen noin huono , mitä itse muistan, vaikka olisi sateinenkin talvi ollut. Kymmeniä vuosia on tuota sutattu pitkiä matkoja kerrallaan, niin että tietämystä on kyllä.

    • Tämä talvi on ollu erityisen huono nollakelin suhteen kun lumitöitä tehessä kotipihalla lumi paattuu kengänpohjaan ja lumikolaan. Pari kertaa on lähteny jalatkin alta. Oon koittanu pitää kotipihan puhtaana jotta vaimon asettamat laatuvaatimukset täyttyy. ja olen vielä kolannut kadunkin kohaltani jotta ei kellään ohikulkijoilla oo sanomista jotta huonosti kolattu tie tuon talon kohalla.

      • Se on ajan kysymys millonka kekkostiellä sattuu kuolonkolari on kuule niin kuin pottupeltoa ajaisi. Vuosi vuodelta vaan menee paskemmaksi. Ei se oo ihmekää että tieherrat ajeloot neliveto autoilla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se on ajan kysymys millonka kekkostiellä sattuu kuolonkolari on kuule niin kuin pottupeltoa ajaisi. Vuosi vuodelta vaan menee paskemmaksi. Ei se oo ihmekää että tieherrat ajeloot neliveto autoilla.

        Joka tiellähän kolareita sattuu ei kaide kekkostie mikään poikkeus ole !


    • Tiessä reikiintynyt ja pituus suunnassa jyrkkäreunainen jääpolanne, paikoitelle 2-3 cm korkeat reunat. Tällaiset epätasaisuudet olis syytä poistt välittömasti näiden muodostuessa. Nämä olleet jo viikkoja aiheuttaen jatkuvasti vaaratilanteita ja ompa sattunut myös useita penkkaan ajoja. Näissäkin tapauksissa olisi voinut tulla uhreja mikäli olisi sattunut kohtaamis tilanne kuten hiljaisen kansan kohdalla. Kuinka monta uhria tarvitaa ennen kuin asiat saadaan kuntoon.

      • Kyllä minusta suurempi riesa on nuo helvatan porot kuin tien kunto. Viikko sitten oli liukas 5-tie. Pimeässä poron kanttura hyppä tielle ja ohjailin auton penkkaan jotta ei mee edelläajavan perään joka poroa jarrutti. Olisin voinut kuolla poron takia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minusta suurempi riesa on nuo helvatan porot kuin tien kunto. Viikko sitten oli liukas 5-tie. Pimeässä poron kanttura hyppä tielle ja ohjailin auton penkkaan jotta ei mee edelläajavan perään joka poroa jarrutti. Olisin voinut kuolla poron takia.

        Sinulla ei tietenkään käynyt mielessä että ajoit liian lähellä edelläajavaa jos meinasi mennä toisen perään?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minusta suurempi riesa on nuo helvatan porot kuin tien kunto. Viikko sitten oli liukas 5-tie. Pimeässä poron kanttura hyppä tielle ja ohjailin auton penkkaan jotta ei mee edelläajavan perään joka poroa jarrutti. Olisin voinut kuolla poron takia.

        "Olisin voinut kuolla poron takia".
        Olisitko voinut kuolla sen vuoksi että ajoit itse väärin eli liian lähellä edelläajavaa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minusta suurempi riesa on nuo helvatan porot kuin tien kunto. Viikko sitten oli liukas 5-tie. Pimeässä poron kanttura hyppä tielle ja ohjailin auton penkkaan jotta ei mee edelläajavan perään joka poroa jarrutti. Olisin voinut kuolla poron takia.

        Mitäs jätit liian vähän turvaväliä! Noin siinä käy. Suomalaisten pitäisi oppia olemaan roikkumatta puskurissa kiinni.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs jätit liian vähän turvaväliä! Noin siinä käy. Suomalaisten pitäisi oppia olemaan roikkumatta puskurissa kiinni.

        Rinkeli Mosse kuittaa Nissanin nopeammin jos väliä max 10m.


    • Urakoitsijan Realiaikaisen seurannan mukaan aura-auto kyseisellä paikalla klo 10

    • Tämä on hirveä onnettomuus. Voinia omaisille.

    • Nykyisin pitää olla renkaissa ylipitkät nastat, jotta pysyy tiellä edes hiljaisella nopeudella.

      • Parempi pysyä pirtissä jos on noin surkea kuski !


    • Mistä te tiedätte mikä oikeastaan oli syy. Voihan olla sairauskohtauskin. Ulkopaikkakuntalaiset ohittelee hurjia ohituksia välillä. Aika usein saa ihmetellä, että onko oikeasti noin kova kiire. Monesti on saanut jännittää, että milloin rysähtää. Tuollaisiin ruskipaikkoihin voisi lisätä ohituskieltomerkin.

      • On kyllä samaan aikaan huvittavaa ja surullista että nykyään kun onnettomuus sattuu haetaan aina syyllistä jostain ulkopuolisesta.En tiedä yhtään onnettomuutta jonka aiheuttaja olisi tie tai tienhoito,osasyyllisiä jossain määrin voi olla mutta aina suurin syyllinen on kuljettaja ! Jos olosuhteet ovat sellaiset ettei varmuudella pysty hallitsemaan ajoneuvoa ei pidä lähteä tienpäälle.Mikään asia ei voi olla niin tärkeä että on pakko henkensä kaupalla lähteä liikenteeseen !


      • Paikallisetko ei ohittele vaarallisesti ollenkaan ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        On kyllä samaan aikaan huvittavaa ja surullista että nykyään kun onnettomuus sattuu haetaan aina syyllistä jostain ulkopuolisesta.En tiedä yhtään onnettomuutta jonka aiheuttaja olisi tie tai tienhoito,osasyyllisiä jossain määrin voi olla mutta aina suurin syyllinen on kuljettaja ! Jos olosuhteet ovat sellaiset ettei varmuudella pysty hallitsemaan ajoneuvoa ei pidä lähteä tienpäälle.Mikään asia ei voi olla niin tärkeä että on pakko henkensä kaupalla lähteä liikenteeseen !

        Minä taas ihmettelen, että sitä kuskia syyllistetään aina ja iänkainen. Harvemmin tahallaan kolaroidaan. Onnettomuus kuin onnettomuus, niin aina joku on syytteessä. Herranen aika, sanoohan sen jo nimikin että onnettomuus on onnettomuus. Siis melkein aina. Rattijuopoista jne...en nyt puhu..


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä taas ihmettelen, että sitä kuskia syyllistetään aina ja iänkainen. Harvemmin tahallaan kolaroidaan. Onnettomuus kuin onnettomuus, niin aina joku on syytteessä. Herranen aika, sanoohan sen jo nimikin että onnettomuus on onnettomuus. Siis melkein aina. Rattijuopoista jne...en nyt puhu..

        No jos syyllinen ei ole kuski eikä ulkopuoliset tekijät niin mikähän onnettomuuden syy voisi olla ? Nokkakolareista ylivoimaisesti suurin osa on tahallisia tekoja että se siitä että harvemmin tahallaan kolaroidaan.Se vaan on kuskin vika jos välinpitämättömyydellään tai piittamattomuudellaan tavalla tai toisella aiheuttaa onnettomuuden,niin yksinkertaista se kuule on.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No jos syyllinen ei ole kuski eikä ulkopuoliset tekijät niin mikähän onnettomuuden syy voisi olla ? Nokkakolareista ylivoimaisesti suurin osa on tahallisia tekoja että se siitä että harvemmin tahallaan kolaroidaan.Se vaan on kuskin vika jos välinpitämättömyydellään tai piittamattomuudellaan tavalla tai toisella aiheuttaa onnettomuuden,niin yksinkertaista se kuule on.

        Eipä tuohon voi muuta sanoa kuin höpö höpö...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eipä tuohon voi muuta sanoa kuin höpö höpö...

        Toisin sanoen tulit tyrmätyksi ,tosiasiat on vaan joskus hyväksyttävä.


    • Kitkarenkaita kehuvat on näillä kaljamakeleillä olleet kovin hiljaisia, itse en lähtisi nollakelillä niillä taiteitemaan nykyisillä uraisilla teillä.

      • Kitkoilla olen ajanut vsta 1999 asti, etuvetoautoilla ja nykyään nelvetomaasturilla. Mitään ongelmia ei ole koskaan ollut, mutta jos kitkat valitsee, pitää olla perstuntuma autoon, sen liikkeisiin ja keliin, eli ajotaitoa tarvitaan. Mutta niin tarvitaan myös nastoilla, nykyään vaan on niin, että ihmisiä kiinnostaa kaikki muu -esim. kännykän räpälääminen- kun autotekniikka ja autolla ajaminen. Tulokset sitten näkyvät ikävinä uutisina mediassa.
        T. Kortti vuodesta 1973


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kitkoilla olen ajanut vsta 1999 asti, etuvetoautoilla ja nykyään nelvetomaasturilla. Mitään ongelmia ei ole koskaan ollut, mutta jos kitkat valitsee, pitää olla perstuntuma autoon, sen liikkeisiin ja keliin, eli ajotaitoa tarvitaan. Mutta niin tarvitaan myös nastoilla, nykyään vaan on niin, että ihmisiä kiinnostaa kaikki muu -esim. kännykän räpälääminen- kun autotekniikka ja autolla ajaminen. Tulokset sitten näkyvät ikävinä uutisina mediassa.
        T. Kortti vuodesta 1973

        Miksi 65-v äijä kirjottaa suomi24 palstoilla


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi 65-v äijä kirjottaa suomi24 palstoilla

        No ihan sen takia että nulikatkin oppisivat jotain viisaammiltaan !


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi 65-v äijä kirjottaa suomi24 palstoilla

        Lisäys vielä näsäviisaalle nulikalle ,miten tulit siihen tulokseen että olen 65v.Oletko niin tyhmä ettet tiedä ettei se ole pakollista ajaa heti korttia kun täyttää 18,ja jos olisikin saanut kortin 18 vanhana niin ollakseni nyt 65 minun olisi pitänyt siis syntyä ennen 21.1 1955,jota en ole.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi 65-v äijä kirjottaa suomi24 palstoilla

        Onko tänne tullu ikäraja? Ja muista, oot itsekkin joku päivä 65v.


    • Ymmärrän kyllä toisaalta tienhoitajiakin. Talvi on ollut hankala lämpötilan sahatessa nolla vaiheilla ja lumen lisäksi myös vettä on riittänyt ja polanne on varmasti erittäin kovaa jäätä. Pistin kesällä merkille että valtatiellä on suuret urat kun vesi seisoi niissä ja jopa kesällä vaarallinen ajaa. Kun lumi tamppautuu näihin uriin niin hankala varmasti saada kynsittyä suoralla auralla pois. Jospa tännekkin korpeen saataisiin pian uutta asfalttia.

      • Totta, pirullinen talvi on ollut.


      • Terve tuloa vaan etelään katsomaan teiden uria ja reikiä,ihan turhaa itkette teidenne kuntoa koska muualla tiet on paljon paskemmassa kunnossa johtuen suurista liikenne määristä.Ootte kyllä erikoista sakkia,vika löytyy aina jostain ulkopuolisesta,teitä syrjitään joka asiassa tai herrat ryöstää teiltä kaikki yms.


    • Joo, mutta jos tilanne on ollut lehtijutun kaltainen, että auto ajautui kylki edellä vastaantulevan keulaan niin luulenpa, että..... torvelo on painanu jarrua juuri ennen vastaantulijaa.
      Ihmettelen tuolla tiellä liikkuessani torveloita jotka ajelevat ja kun auto tulee vastaan niin jarruvalot vilahtaa ja renkaat suttiin ja sitten mennään kylkimyyryssä. Miksi niitä jarruja pitää koetella. Onko epävarmuutta, että onkohan ne kunnossa ja pitää kokeilla aina kun auto tulee vastaan. Joillakin näyttää vaan olevan tällainen pöljä tapa.

      • Olisikkos tässä sittenkin klassinen talvi yllätti tapaus. Ehkä sittenkin monen summa, koska kaikki vaikuttaa kaikkeen. Loppu viimein, viimeinen viisaus tässäkin tapauksessa löytynee onnettomuustutkintalautakunnan loppuraportista.


    • Kainuuseen ei jää tienhoitoon määrärahnoja, kun etelän herrat käärivät rahat omaan poveensa ja luulevat, ettei Kainuun "Lapissa" asu ihmisiä.

      • Kuuleppas,ajan työkseni pitkin Suomea ja totuus on että Kainuussa on pääsääntöisesti erittäin hyvin hoidetut päätiet verrattuna etelän teihin .


      • No olipa taas tyhmä jonkun korpikommarin kirjoitus ! Kato ketä siellä hallituksessa on jakamassa määrärahoja,maalaisliitto ja kommarit mm.


    • hullu laki tulossa sakotetaan jos ajaa alinopeutta.
      ei kaikki ole käikkösiä että niin olis menopäällä .

      • No ei käikkösiä mutta mutta ilman ääkkösiä on puoli kuntaa ,meinaan kaikkosia jotka ovat kaiken kaikkiaan normaalia huonompia rattimiehiä,järestään,jonkinlainen sukuvika.


    • Seuraavan kerran kun on lunta tai liukasta niin muistakaa nyt sitten jumankauta ajaa lujasti, vähintään sen verran yli sallitun ettei tule sakkoa mutta jos sakot ei pelota niin 80 rahoituksella voitte painella 110 mittarissa, mitä lujempi vauhti niin sitä varmempi lähtö! Älkää himmailko sen kaasun käytössä, se on tyhmä joka ei uskalla pääkallo kelillä satasta ajaa.

      • Kelien mukaan ajetaan, jos on sula, kuiva tie ja valoisaa niin ajellaan vähän reippaammin, kun sitä yleistä seitsemääkymppiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kelien mukaan ajetaan, jos on sula, kuiva tie ja valoisaa niin ajellaan vähän reippaammin, kun sitä yleistä seitsemääkymppiä.

        Joku täällä ihmetteli että miksi 3cm lumi aurattaisiin pois? Syy on se, että: Vilkkaasti liikennöidyille teille on laitettu pienemmät hoitotoimenpiteisiin vaadittavat kriteerit jotta vähäinenkään lumi ei kerkiäisi polkeitua polanteeksi ja jypäliköksi joka tulee erittäin nopeasti kun liikennettä on paljon!
        Auraus on toimenpiteenä paljon nopeampi ja edullisempi kuin polanteet poisto. Ja kun polanne annetaan kasvaa isoksi niin sitä joudutaan alusterillä ajamaan useampaan kertaan jotta se tasoittuisi. Kerta ajo ei enää riitä. Jos kerralla haluttaisiin tehdä hyvä ja laadukas jälki niin käyttöön tulisi ottaa tiehöylä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joku täällä ihmetteli että miksi 3cm lumi aurattaisiin pois? Syy on se, että: Vilkkaasti liikennöidyille teille on laitettu pienemmät hoitotoimenpiteisiin vaadittavat kriteerit jotta vähäinenkään lumi ei kerkiäisi polkeitua polanteeksi ja jypäliköksi joka tulee erittäin nopeasti kun liikennettä on paljon!
        Auraus on toimenpiteenä paljon nopeampi ja edullisempi kuin polanteet poisto. Ja kun polanne annetaan kasvaa isoksi niin sitä joudutaan alusterillä ajamaan useampaan kertaan jotta se tasoittuisi. Kerta ajo ei enää riitä. Jos kerralla haluttaisiin tehdä hyvä ja laadukas jälki niin käyttöön tulisi ottaa tiehöylä.

        Niin että 2,5 cm polkeutuu polanteeksi ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin että 2,5 cm polkeutuu polanteeksi ?

        Eihän se autonrenkaista mehtäänkään lennä! Jos aina se 3cm lumi annettaisiin olla niin kyllä sitä polannetta alkaa syntyä! Sopiva ennakointi tienhoidossa on asiaan kuuluvaa ja näistä ne elyn kriteerit muodostuu!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eihän se autonrenkaista mehtäänkään lennä! Jos aina se 3cm lumi annettaisiin olla niin kyllä sitä polannetta alkaa syntyä! Sopiva ennakointi tienhoidossa on asiaan kuuluvaa ja näistä ne elyn kriteerit muodostuu!

        No kuinka helevetin korkea polanne syntyy jos on tuuma lunta ja auto ajaa siitä yli,oisko peräti toista milliä,kyllähän siitä jo auto lähtee lapsesta !


    • Suolattiin, hiekoitettiin sitten tiekarhu lanasi kaikki pois, nyt on vitostie hyvässä kunnossa.

      Mutta ne valvovan mestarin bonukset...

      • Haesta kuule nyt jo haaruperrää !


      • Anonyymi kirjoitti:

        Haesta kuule nyt jo haaruperrää !

        Pidetään keskustelua vireillä ja aihe asiallisena!!


    • Suolattiin, hiekoitettiin sitten tiekarhu lanasi kaikki pois, nyt on vitostie hyvässä kunnossa.

      Mutta ne valvovan mestarin bonukset...

    • Kaikki mitä YIT saa urakassa säästettyä,niin Tolonen ja Kemppainen
      saavat palkanlisäksi Bonukset.

    • Pitääkö 5-tien ja hiljaisen kansan väliin tehdä näköeste. Kun kuljettaja kääntää ja pään kansaa katsoakseen niin on vaara että kädet kääntyy samaan suuntaan jonkin verran ja lopputulos voi olla monenlainen. Vai pitääkö kansan muuttaa jonnekin.

      • No silloinhan kaikki tuijottaisivat näköestettä,taitaa olla joku geenivika jos päätä kääntämällä kääntyy myös kädet,mielenkiintoista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No silloinhan kaikki tuijottaisivat näköestettä,taitaa olla joku geenivika jos päätä kääntämällä kääntyy myös kädet,mielenkiintoista.

        Jos nähtävyys on syy ja näköeste toinen syy, niin kannatan Suomussalmi-Kuusamo pätkälle 60km/h nopeusrajoitusta.


    • Tänään on ainakin Siikarannan kohalla viitostietä huollettu kaikin keinoin , ajettu karhulla , aurattu moneen kertaan ilman alaterää ja sen kanssa, välillä ajettu moneen kertaan kippi pystyssä eri aineiden kanssa. Luiskan niittokonetta en ole vielä huomannut. Arviolta kaksikymmentä keltavilkkuvehettä kulkenut.

      • Hyvä homma! Nyt oli tekemisen meininkiä nii kuin pitääkin! Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin! Toivottavasti tästä otettiin opiksi ja hommat hoituvat asianmukaisesti jatkossa jotta kaikilla olisi turvallista ja vaivatonta liikkua tiestöllämme!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä homma! Nyt oli tekemisen meininkiä nii kuin pitääkin! Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin! Toivottavasti tästä otettiin opiksi ja hommat hoituvat asianmukaisesti jatkossa jotta kaikilla olisi turvallista ja vaivatonta liikkua tiestöllämme!

        Paljonko olet valmis maksamaan lisää kunnallisveron muodossa että moinen ralli jatkuu tulevaisuudessakin ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko olet valmis maksamaan lisää kunnallisveron muodossa että moinen ralli jatkuu tulevaisuudessakin ?

        Kyllähän tuota jo maksetaan jos jonniilaista veroa, joten olis hyvä saada rahalla myös vastinetta! Onhan se sinunkin etu että tiet on liikennöitävässä kunnossa!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän tuota jo maksetaan jos jonniilaista veroa, joten olis hyvä saada rahalla myös vastinetta! Onhan se sinunkin etu että tiet on liikennöitävässä kunnossa!

        Maksetaan maksetaan mutta lisää pitää maksaa jos vaatimustaso nousee.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Maksetaan maksetaan mutta lisää pitää maksaa jos vaatimustaso nousee.

        Ei tässä kukaan ole vaatimustasoa nostamassa vaan ajamassa asiaa että pysyttäisiin nykyisissä elykeskuksen kriteereissä niin kuin asiaan kuuluu. Kriteerit tuli tuolla jo aiemmin joku maininneeksi ja ne löytyvät sieltä elykeskuksen sivustolta!


    • kyllä suomussalmen ja taivalkosken tiet kohtu hyvin hoidetaan kun vain kuusamolaisetki oppisivat saman

      • Sotkamossa ovat tiet ihan retuperällä. Elekää ajelko sinnepäin koskaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sotkamossa ovat tiet ihan retuperällä. Elekää ajelko sinnepäin koskaan.

        Tarvittiin traaginen onnettomuus että Tie saatiin kuljettavaan kuntoon.onnettomuuden uhrit maksoivat kovan hinnan .


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tarvittiin traaginen onnettomuus että Tie saatiin kuljettavaan kuntoon.onnettomuuden uhrit maksoivat kovan hinnan .

        Elä nyt kehtaa jauhaa paskoo,mikä traaginen se nyt on jos yksi kuoloo,normi kolari.


    • Alavilla mailla hallan vaara

    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei näin Lidl! Ei! Ei! Ei!

      Voi ei. Älkää lähtekö tähän leikkiin! Ei mitään sovelluskorttipeliä! // Lidl aikoo tuoda asiakkailleen etukortin – bonuksista ei vielä tietoa // http
      Maailman menoa
      195
      4910