Maanviljelijöiden "palkat"

Anonyymi

Olen tässä muutamia vuosikymmeniä ihmetellyt miten "kaikki" maatilat tekevät tappiota ja jokaisen viljelijän suusta kuullut miten "tuntipalkka on alle euron tai senttejä". Olenkin ihmetellyt että ei kai kukaan tee töitä alle euron palkalla ja kun tilat ovat tappiollisia niin mistä se raha pyörittämiseen tulee tai kenen laskut jäävät maksamatta.

Ja asiahan selvisi kun sain käsiini 100 tilan tilinpäätökset...

Nimittäin, tilan menoihin laitetaan kiinteisiin kuluihin "Isäntäperhen palkkavaatimus", "Omat palkat ja sivukulut", "Oman pääoman korkovaatimus", "Yrittäjäeläkevakuutukset" ja "Muut vakuutukset".

Eli suomeksi:

- Jos asut tilalla jonka arvo on 100 000e, niin pääoman korkovaatimus viljelijälle voi olla se 5.6%, eli 5600e/a. Verotta.

- Yleisin yrittäjäperheen palkkavaatimus on välilä 25 000e/a - 35000e/a. Eli, kolmen täysikäisen taloudessa menoihin uppoaa 75 000e/a - 105 000e/a. Vaikka tila ei tuottaisi mitään.

- Vakuutukset maksetaan niin ikään "kuluina", sekä oma eläkevakuutus, vastuuvakuutus ja kiinteistöjen vakuutukset. Mutta myös omien ajoneuvojen vakuutukset sekä erilaiten harrastusten vakuutukset.

Ja kun tilikauden lopuksi jää plussaa tai miinusta, niin maanviljelijät laskevat tästä VOITOSTA tuntipüalkkansa. Normaalin palkan ne on jo saaneet. mutta sitten puhutaan että "tuntipalkka on alle euron".

Ei osaeyhtiön omistajatkaan tai mut yrittäjät laske tuntipalkkaansa voitosta. Vaan siitä palkasta jonka he nostavat. Maanviljelijät vain nostavat palkkansa mutta eivät puhu siitä palkkana. Ja normaali yrittäjät joutuu maksamaan omat menonsa tuntipalkastaan, kun taas maanviljelijät laittavat ne tilan menoihin.

Olen joskus miettinyt että puhuvatko viljelijät nettopalkoista kun ne puhuu "euron tuntipalkasta". Ei, ne puhuvat voitosta tuntia kohti.

Tässä taannoin eräs "köyhän maanviljelijäperheen" isäntä, jonka tila on tuottanut jo vuosia tappiota mutta jossa on neljä autoa, sanoi että "Nyt menee niin huonosti että ensimäistä kertaa joutuu katsastamaan auton". Uskon täysin.

Eikä sillä etteikö maanviljelijöitä tarvittaisi, mutta kohtuus ahneudessakin ja valehtelussa.

1

52

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Omaishoitajan palkka on vielä pienempi,eikä armoa tunneta 24/7 viikko,
      0,50 sentiä /h eli 12 e vuorokausi.Sosiaalihuolto ottaa varmuudella hoidettavan
      tulot huomioon jos satut asumaan samassa taloudessa.
      No Valtakunnan sovittelija saataa mennä "Miniimipalkoissaan" vaihtoon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Paras olisi vain unohtaa

Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1810
    2. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      222
      1500
    3. Voisitko laittaa

Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      82
      1454
    4. Mietitikö nainen koskaan

Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1318
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      163
      1091
    6. huono omatunto

johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1073
    7. Päätin juuri että

En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      922
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      906
    9. Huomenna se

Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      846
    10. Mitä kaipaat

Usein elämässäsi
      Ikävä
      94