Yritän ymmärtää mitä narsistiseen käytökseen kuuluu

Anonyymi

Äidilläni on jonkinlainen narsistinen käyttäytymishäiriö. Sitä on vaikea uskoa ja ymmärtää kaikkea. Mutta 10 vuoden aikajaksolla olen alkanut saada selitystä kaikkeen tai ei niinkään selitystä vaan ymmärrystä mistä asiat ja tuntemukseni johtuvat.

Törmäsin youtubessa Iisebel henki asiaan. Voisiko olla totta, että narsistit ovat henkisellä puolella yhteydessä tuohon henkeen? Mikäli siis uskotte näitä asioita. Tokihan selityksiä on lapsuuteen yms. miten narsismi saa alkunsa.

Äitini tapauksessa olen huomannut, että häntä voisi kutsua nauhuriksi. Hän monesti ottaa muiden jutut ikäänkuin omiksi, vaikka ihan sanasta sanaan. Onko tämä tuttua? Monesti olen huomannut kun hän on ottanut jonkun toisen puheesta sanan ja alkanut itse viljelemään sitä puheessaan. Jos hän sanoo fiksuja niin melkein tuntuu, että mistähän nekin puheet ottanut. Vaikea selittää ja tuntuu hullulta itsestäkin.

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eiköhän sitä jokainen käytä samoja sanoja samasta aihepiiristä puhuttaessa.

    • Anonyymi

      Ethän pidä äitiäsi tyhmänä? Hän voi olla hyvinkin perillä asioista. Et ehkä tiedä kaikkea mitä hän tietää, sinulla ei ole samaa elämänkokemusta. Tuskin mistään hengestä on kyse, vaan ihan tavallisista asioista.

      • Anonyymi

        No tuota henki asiaa varmaan vaikea ymmärtää ellei ole törmännyt asiaan enkä itsekään oikein tiedä.

        En osannut selittää tuota matkimis tai muilta omaksumisasiaa oikein kunnolla. Tokihan kaikki sitä teemme jossain määrin. Mutta hänellä olen selkeästi huomannut, että on ottanut jonkun toisen ihmisen ilmauksen omaan käyttöön eikä ole kyse mistään aihepiiristä. Ja hän antaa kyllä hölmön vaikutelman itsestään mutta en usko että on alkuunkaan niin höpsö välttämättä.

        Ilmeisesti muilla ei ole samoja kokemuksia :( Monesti on myös niin että hänellä ei ole oikein ollut jostain asiasta mielipidettä tai tietoa ja sitten kun itse ilmaisee mielipiteensä hän on heti samaa mieltä tai muka tiesi asian. Ja tästä on toisella ihmisellä, joka tuntee hänet sama kokemus kuin minulla, että en voi ihan sekaisin olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tuota henki asiaa varmaan vaikea ymmärtää ellei ole törmännyt asiaan enkä itsekään oikein tiedä.

        En osannut selittää tuota matkimis tai muilta omaksumisasiaa oikein kunnolla. Tokihan kaikki sitä teemme jossain määrin. Mutta hänellä olen selkeästi huomannut, että on ottanut jonkun toisen ihmisen ilmauksen omaan käyttöön eikä ole kyse mistään aihepiiristä. Ja hän antaa kyllä hölmön vaikutelman itsestään mutta en usko että on alkuunkaan niin höpsö välttämättä.

        Ilmeisesti muilla ei ole samoja kokemuksia :( Monesti on myös niin että hänellä ei ole oikein ollut jostain asiasta mielipidettä tai tietoa ja sitten kun itse ilmaisee mielipiteensä hän on heti samaa mieltä tai muka tiesi asian. Ja tästä on toisella ihmisellä, joka tuntee hänet sama kokemus kuin minulla, että en voi ihan sekaisin olla.

        Jättäisin tuollaiset henkijutut omaan arvoonsa. Kuulostaa ihan höpöhöpöltä. Voihan se äitisi vaan haluta tietää kaikesta kaiken joten siksi on samaa mieltä ja esittää tietävää. En ymmärrä yhtään, että sotketaan jotain henkiä siihen. Ajattele maalaisjärjellä. Ihminen ei halua vaikuttaa tyhmältä joten peesailee muita. Kokemusten myötä on oppinut myös fiksuja kommentteja ja suhtautumista asioihin. Mikä siitä narsistin tekee, sitä en ymmärrä


    • Anonyymi

      Itse uskon, että sellaisen pahuuden ja kierouden takana, mihin jotkut häpeilemättä pystyvät, voi olla jokin henki ja sen vaikutus. Sitä pahuuden ilmapiiriä ja tunnetta mitä häiriintynyt aiheuttaa, on vaikea kuvailla ja pitää normaaleina tuntemuksina. Tuo ko asia, minkä liität narsismiin, on tosin mielestäni vähän kyseenalainen ja pitäisi olla aika paljon muitakin "todisteita". Yksittäisenä piirteenä tuo voi olla mitä vaan.

      Itse olen joskus jo aamulla, aivan kuin ennakoivasti, tuntenut kamalaa puristusta ja pahaa oloa ilman järjellistä selitystä. Muutaman tunnin päästä tuosta olen törmännyt tuohon "pahan ilman lintuun", jonka läsnäolokin tekee jo huonon olon. Oloni parantui ajan kanssa pysyvästi paremmaksi, kun pääsin henkilöstä eroon. Paha olo jatkui kuitenkin pitkään, eikä poistunut hetkessä. Jotkut nimittävät noita viboja energioiksi, mutta itse uskon henkiin.

      • Anonyymi

        Kiitos, ihan fiksuja vastauksia. Ehkä hän on vaan vaikea ihmisenä, marttyyri tyyppinen. Puhuu itsestään ja aina kaikki tapahtuu hänelle. Ihan kuin muille ei tapahtuisi mitään. Sekin tässä on että historiaa on vaikea unohtaa... Perheemme oli monenlaisissa vaikeuksissa. Ja hän ei ikinä tukenut minua tai kannustanut. Paljon kaikkea. Mutta sellaista oppiako omat vanhempansa antaneet, en tiedä. Minulle on vaan sanottu kahden ihmisen toimesta että hän olisi narsisti. Ja tottakai ahdistun hänen seurassaan kun ikinä eivät välimme olleet hyvät... Nuorenpana vaan luulin et huono avioliitto rikkoi hänet ja hän voi muuttua ja on oikeasti jotain muuta. Mutta ei se niin mene. Ehkä tässä on omaa pettymystä ja surua. Ja kun on se toive, että voisimme ymmärtää toisiamme.

        Tuo kommentti ettei halua vaikuttaa tyhmältä oli kyllä hyvä. Ikävä kyllä keskustelukumppanina ihminen, jolla ei ole oikeita mielipiteitä ja joka sanoo ensin toista mutta muuttaa heti sanomansa päinvastaisesti toisen sanoman mukaan on tosi rasittava. Mutta niinhän se on, kukaan tuskin haluaa vaikuttaa tyhmältä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1445
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1222
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1205
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe