Meneekö oikein nyt kuitenkaan...?

Anonyymi

Ollaan eroamassa miehen kanssa. Vielä ei olla laitettu avioeropapereita menemään, mutta asutaan eri osoitteissa jo nyt.
Yhteisiä lapsia ei ole. (Molemmilla edellisistä liitoista lapsia kyllä).
Avioehtoa ei ole.

Talo ja tontti molempien omistuksessa 50% ja 50%.
(Mies maksanut taloa jo jonkun verran ja maksoi yhteiselon aikana kaikki kulut siitä myös, minä maksoin puolestani muita asumiskustannuksia).

Yhteisiä kulutusluottoja 2 kpl, 27t ja toinen samanlainen 27t. Yht. 54t.

Tähän lisäksi mies ottanut yhteiselon aikana muita kulutusluottoja omiin nimiinsä ainakin 20t. (Yhteiseen elämiseen, kuten sanoo), sekä hänellä on vanhoja velkoja ennen minua jo 20-30t.

Nyt vaatii, että minä maksan nuo meidän yhteisnimissä olevat velat pois. Ja asia sillä hyvä.

Ei halua, että käräjäoikeudesta tulee joku tekemään pesänselvityksen / osituksen.

Hän haluaa jäädä asumaan taloon. Ja ostaa minun puolikkaani samalla, millä minä ostin aikoinaan sen häneltä.

Olen opiskelija tällä hetkellä, mutta teen keikkoja, mies vakituisessa duunissa. Mun tulot jää alle 25000 vuodessa, ja valmistumisen jälkeenkin saan max 40 t. hänellä vuosi tulot 75-85 t.

Meneekö oikein, että mulle jäisi nuo 54t velat maksettavaksi vaikka ne ovat yhteisnimissä, vai saisinko laskettua summaa millään?

Kiitos asiallisista vastauksista.

T. Monet yöunet jo menettänyt.

12

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En ymmärtänyt oikeastaan sanaakaan aloituksestasi.
      Teillä on ennen nykyistä parisuhdetta tehtyä velkaa, yhteistä asuntolainaa, yhteisiä kulutusluottoja ja kaiken huipuksi jopa parisuhteessa kummallakin vielä yksin otettuja kulutusluottoja.

      Sinulla ei ole edes työpaikkaa ja vähänlaisesti tuloja millä maksella velkojasi pois. Luulet tai toivot saavasi töitä joskus, mutta sehän ei tuo rahaa sun pankkitilille yhtään, ja jollain sun pitäisi velat hoitaa pois. Ei sulla ole noilla tuloilla mitään mahdollisuutta hoitaa velkoja pois. Korot ovat kohta isommat kuin lyhennykset.

      Miehesi tienaa periaatteessa hyvin, mutta ei tule palkallaan kuitenkaan toimeen, koska joutuu ottamaan kalliskorkoisia kulutusluottoja koko ajan. Eli tuleva eksäsikin on suoraan sanottuna persaukinen velkakoukussa oleva tyyppi.

      Pääsääntöisestihän homma menee niin, että se maksaa jonka nimissä velat ovat.
      Mitäpä jos menisit kunnan velkaneuvojan juttusille saman tien, sillä eihän noista teidän veloista ota selvää tavan talliainen kumpi maksaa ja mitä.

      Mitä yhdessä omistamaanne asuntoon tulee, niin kyllähän se on niin, enpä ymmärrä millä rahalla tuleva eksäsi sen pystyy sinulta lunastamaan. Tai pystyy jos asunnon kokonaisarvo on alle 20.000€.

    • Anonyymi

      Teillä on yhteistalous, jolloin omaisuus jaa velat ovat yhteisiä riippumatta siitä kumpi ne on ottanut.

    • Anonyymi

      Talosta tehdään avio, ja sen arvo jaetaan teille puoliksi.
      Velat jaetaan myös puoliksi. Omaisuus miinus velat, se jää sulle.
      HÄN ei halua ositusta, HÄN haluaa, että maksat velat, mitä sä itse haluat?

      Minkä arvoinen talonne on? Laske siitä sulle puolet, hänhän sen käyvän arvon mukaan sulle maksaa. Tietenkään hän ei halua virallista ositusta, koska se olisi sulle parempi.

      Älä ole nössö.

    • Anonyymi

      Suosittelen ottamaan yhteyttä velkaneuvontaan. Noin holtiton rahankäyttö johtaa tosi pahoihin vaikeuksiin.
      Parempi olisi sovussa setviä nuo velat jotenkin ja tehdä selkeä maksusuunnitelma.
      Jos tollasta velkataakkaa alkaa oikeudessa puimaan, asianajajien palkkiot aiheuttavat vain lisää velkaa.

      Ja sitten, jatkossa et ota yhtään kulutusluottoa, et edes luotollista pankkikorttia!
      Hoidat ensin olemassa olevat velkasi pois ja opettelet samalla elämään niillä varoilla mitä sulla kulloinkin on käytettävissä. Muuten vanhainkodissakin saat vielä 90:senä tuskailla millä rahalla maksat minkäkin luoton pois.

    • Anonyymi

      Lähdetäänpä alusta. Kuinka kauan olitte naimisissa? Onko talo jo maksettu?
      "Talo ja tontti molempien omistuksessa 50% ja 50%.
      (Mies maksanut taloa jo jonkun verran ja maksoi yhteiselon aikana kaikki kulut siitä myös, minä maksoin puolestani muita asumiskustannuksia"

      "Yhteisiä kulutusluottoja 2 kpl, 27t ja toinen samanlainen 27t. Yht. 54t."

      Jos tarkoitat yhteisvastuullisia kulutusluottoja, se meinaa, että esim. mies voi joutua maksamaan molemmat luotot, ellei sinulla ole varaa.

      "Tähän lisäksi mies ottanut yhteiselon aikana muita kulutusluottoja omiin nimiinsä ainakin 20t. (Yhteiseen elämiseen, kuten sanoo), sekä hänellä on vanhoja velkoja ennen minua jo 20-30t."

      Vähän on turhan paljon velkoja miehellä....

      "Nyt vaatii, että minä maksan nuo meidän yhteisnimissä olevat velat pois. Ja asia sillä hyvä."

      Höpöhöpö- tuo on typerää.

      "Hän haluaa jäädä asumaan taloon. Ja ostaa minun puolikkaani samalla, millä minä ostin aikoinaan sen häneltä."

      Tuossa on vähintään kaksi virhettä. Millä ihmeen rahalla mies kuvittelee ostavansa puolikkaasi talosta? Ihan tyhmää kuvitella, että talon käypä arvo olisi nyt sama kuin mitä joskus aikoinaan.

      Näyttäisi siltä, että talo menee myyntiin. Vain siten saatte molemmat kuitattua velkanne. Mutta kuten tuossa edellä sanottiin; mene velkaneuvontaan.

      • Anonyymi

        Lisäys; ositus pitää tehdä, prikulleen. Se on erittäin tärkeää senkin takia, että teillä on molemmilla lapsia.

        Kyllä vaan avioehto olisi ollut tässäkin paikallaan....


    • Anonyymi

      Mitä hyötyä avioehdosta on jos parisuhteen molemmat osapuolet ovat ylivelkaantuneita jo avioon mennessään ja sen jälkeenkin tekevät yhdessä lisää velkaa niin omiin kuin yhteisiin nimiinsä?

    • Anonyymi

      Hei otapsnkkiisi yhteyttä osaavat auttaa siellä. Saatte oikeat luvut kuka maksaa mitäkin ja kellekin. Älä suostu miehesi ehdotukseen.

      • Anonyymi

        Tuskin ne kulutusluotot pankista otettuja on??
        Aloittajalla ei ole edes työpaikkaa, eikä tuloja joilla maksella mitään velkoja pois.
        Ei tuollaisessa ylivelkaantumistilanteessa osaa auttaa kukaan muu kuin velkaneuvoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin ne kulutusluotot pankista otettuja on??
        Aloittajalla ei ole edes työpaikkaa, eikä tuloja joilla maksella mitään velkoja pois.
        Ei tuollaisessa ylivelkaantumistilanteessa osaa auttaa kukaan muu kuin velkaneuvoja.

        "Tuskin ne kulutusluotot pankista otettuja on??"

        Ainakin minun kulutusluotto on pankista... Kulutusluottoa monet ottavat myös esim. remonttiin. Tai maksavat asuntolainaa. Ainahan pankki ei myönnä asuntolainaa vaikkapa 200000euroa, vaan sen hintaiseen asuntoon saa esim. 180000e lainan. Loput 20000e otetaan sitten kulutusluottoa.


    • Anonyymi

      Sinun kannattaa käydä juristin puheilla, niin saat oikeat neuvot ositusta varten.

      En tiedä kuinka kauan liittonne on kestänyt ja viestistä ei selvinnyt onko talosta jäljellä velkaa. Asuntojen arvot ovat muuttuneet vuosien varrella ja talosta kannattaa pyytää kiinteistövälittäjän arvio suoraan siitä hinnasta, jolla se menee alueella kaupaksi.

      Miehen ansiotasolla ei pitäisi olla mitään tarvetta ottaa velkaa elämiseen. Juristi osaa sanoa parhaiten miten miehen henkilökohtaiset velat kannattaa huomioida osituksessa. Mitä kulutusluotoilla on hankittu ?

      • Anonyymi

        Henkilökohtaiset velat vähennetään aina netto-omaisuuden arvosta. Se on "pääasia" että on osoittaa velan olemassaolo. Sillä ei ole väliä mitä kulutusluotolla on hankittu. Vaikka velan olisi käyttänyt pelaamiseen, niin velka se on silti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4915
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3106
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1197
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe