Kotimaiset Kuoma jalkineet eivät kestä Suomen talvessa

Tunnetusti Kuomat sopivat suomalaisen jalkaan tosi hyvin, mutta ne eivät kestä enää Suomen talvessa. Syynä tähän ei todellakaan ole ilmastonmuutos vaan laadun heikkeneminen. Ilmaston lämpenemisen johdosta talvikenkien voisi olettaa kestävän paremmin, koska pakkasia on vähemmän ja näin pakkasen kielteinen vaikutus materiaalien kulutuskestävyyteen on pienempää.

Kotimaiset Kuoma Kari Soft Shell jalkineet (hinta 80 €) eivät kestä ja rikkoontuvat käyttökelvottomaksi jo alle 5 kk:n aikana tapahtuvan noin 70 käyttötunnin (jalassa olon) jälkeen. Minulla on rikkoontunut jo kaksi ko. kenkäparia lyhyen ajan sisällä. Tämän johdosta on nähtävissä, että kyseessä ei ole yksittäistapaus vaan ko. kenkämallia koskeva laatuongelma.

Kenkien valmistaja Kuomiokoski Oy on luokitellut tämän trekking-kengän talvisesongin kengäksi. Trekking eli suomeksi trekkaus tarkoittaa useita päiviä, jopa kuukausia kestävää vaellusta usein vaikeakulkuisessa maastossa.

Rohkenen sanoa, että Kuoma Kari Soft Shell kenkiä valmistava Kuomiokoski Oy huijaa kuluttajia, luokittelemalla kengän talvisesongin trekking-kengäksi. Miten tällä kenkäparilla rohkenisi lähteä vaeltamaan kun se ei kestä edes normaalia kävelyä, kevyenliikenteen väylällä?

Kummankin rikkoontuneen kenkäparin käyttömäärä minulla on tarkasti tiedossa, koska hankin kengät pelkästään yhtä tarkoitusta varten ja jossa ne ovat yksinomaan olleet. Käyttö on ollut kävelyä kevyenliikenteen väylällä noin 3,5 tuntia viikossa, talvi- ja myös pakkaskelillä. Korostan, että talvi- ja myös pakkaskelillä eli myös oikeassa Suomen talvessa.

Ensimmäisen kenkäparin kohdalla reklamoin kenkien valmistajaa Kuomiokoski Oy:tä rikkoontuvien nauhakoukkujen osalta ja pyysin heitä vaihtamaan kengissä olevat muoviset koukut metallisiin koukkuihin. Valmistajan pyynnöstä lähetin kengät tehtaalle, nauhakoukkujen vaihtoa varten. Suutarin tarkastettua kenkäparin, se totesi kummankin kengän olevan nauhakoukkujen rikkoontumisen lisäksi niin liestynyt, että niitä ei enää ollut järkevää korjata. Kenkäpari kesti siis vain noin 70 käyttötuntia, kävelyä kevyenliikenteen väylällä. Valmistaja lähetti minulle samanlaisen uuden kenkäparin, mutta suostui pyynnöstäni vaihtamaan kenkiin metalliset nauhakoukut, muovisten tilalle.

Kun myös tälle toiselle kenkäparille tuli noin 70 käyttötuntia täyteen, molemmat kengät ratkesivat (murtuivat) liestymän kohdalta, joka sijaitsi molemmissa kengissä samalla kohtaa, jalkapöydän ulkosivulla, pohjan kiinnityskohdassa. Ensimmäiselle kenkäparillehan oli käymässä samoin eli kengät olivat ratkeamispisteessä liestymien kohdalta, minkä johdosta valmistaja päätyi lähettämään minulle uuden kenkäparin, niiden sijasta.

Onko suunnittelussa, materiaalivalinnoissa ja tuotetestauksessa otettu riittävästi huomioon todelliset talviolosuhteet ja ensinnäkin pakkasen vaikutus materiaalivalintoihin? Väitän, että ei ole otettu huomioon vaan valmistuskustannukset painavat vaakakupissa näitä enemmän, laadun kustannuksella. Muistutan, että täällä Suomen lapissa on vielä ihan oikea talvi ja pakkastakin.

Tunnetusti Kuoma kengät istuvat hyvin suomaisen jalkaan, tarpeeksi leveän lestin johdosta. Minunkin jalkaan Kuoma Karit istuivat tosi hyvin, mutta en suosittele niitä kuin seisoskeluun, pyörätuolia käyttäville tai pieneen siirtymiseen kävellen, mikäli niitä on tarkoitus käyttää talvikelillä. Näihin tarkoituksiin on varmaan järkevämpää ostaa kolmenkympin halpiskengät.

Viite: Tunnemme vastuun vähintään vuoden, sanoo Kuoma-merkkisiä jalkineita tekevän Kuomiokoski Oy:n toimitusjohtaja Antti Puttonen. Vantaan Sanomat 12.12.2017. ( https://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/588987-kengillakin-voi-olla-takuuaika-kolmenkympin-kengista-ei-viitsita-valittaa ).

Edellistä viitettä voidaan tulkita niin, että Kuoma-merkkisten jalkineiden tulisi kestää normaalikäytössä vähintään yhden vuoden ajan. Kokemukseni perusteella edes kaksi Kuoma Kari kenkäparia ei kestä yhden vuoden käyttöä! Talvikäytössä kaksi kenkäparia voi kestää yhden kalenterivuoden ajan kun otetaan huomioon, että talvikenkiä ei käytetä kesällä. Siis yhdessä talvessa kuluu loppuun lähes kaksi Kuoma Kari kenkäparia, kun käyttö on 3,5 tuntia kävelyä viikossa.

Minulle tämä oli ainakin suuri yllätys ja pettymys, koska mielikuva kotimaisten kenkien korkeasta laadusta oli tähän saakka lähes myytti. Nyt tämä myytti murtui ja sortui kuin korttitalo. En osta enää Kuoma-merkkisiä jalkineita, vaikka ”takuun” tai tuotevastuun johdosta saa valmistajalta käytettäväkseen kaksi kenkäparia yhden hinnalla.

Kuomiokoski Oy on pessyt omat kätensä tässä asiassa. Se ei ole antanut edes vastausta yhteydenotto- ja vastauspyyntöihini, koskien tämän toisen kenkäparin rikkoontumista, lyhyen ajan sisällä. Tarkoittaisiko tämä jo kolmatta kenkäparia yhden hinnalla ja sitten neljättä ja sitten…jne?

”Hyvä kello kauas kuuluu, paha vielä kauemmas”!

3

347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikkelissä on kaikilla Kuomat, kirjoittaa yksi Kuoma-jalkineista keskusteleva. Kannattaa käydä katsomassa keskustelua, toisella aihealueella. Aihealue: Paikkakunnat--Etelä-Savo--Mikkeli. Ikävä kyllä kun SUOMI24 aihealueista ei löytänyt suoraan "oikeaa" paikkaa tälle keskustelun aloitukselle. Esitän, että mikäli SUOMI24 tarkastaa tämän tekstin ennen julkaisua: SUOMI24:ään lisätään aihealue Kulutustavarat ja sen alle luettelo yleisimmistä kulutustavaroista. Mm. Kengät kuuluisivat tähän aihealueeseen.

    • Anonyymi

      Joo-o, tämä aloitus on lukuisilla palstoilla.

    • HYVÄ KUOMIOKOSKI OY, HYVÄ!

      Tämä on loppulausuma, aloituskirjoituksen laatineelta Kuoma-jalkineiden käyttäjältä. Nyt yllättäen sain ja hain postista Kuomiokoski Oy:n lähettämän paketin, joka sisälsi uudet Kuoma-jalkineet.

      Tämä oli jo toinen maksuton ja korvaava kenkäpari, rikkoontuneiden kenkien tilalle. Tämä kenkäpari oli valmistajan ilmoituksen mukaan uusimmasta tuotantoerästä. Kengät vaikuttivat jo heti ensi näkemältä kestävämmältä ja laadukkaammalta kuin ensimmäiseksi hankkimani kenkäpari.

      Uskon, että asiallinen ja perusteltu palaute ohjaa valmistajaa pitämään laadun ja valmistuskustannukset tasapainossa. On mentävä laatu edellä.

      Eli kuten avauksessa kirjoitin, ”Hyvä kello kauas kuuluu, paha vielä kauemmas”!

      Sanoisin, että erittäin hyvää asiakaspalvelua jos se olisi vähän nopeampaa. Nyt jätän ”erittäin” sanan pois, joten HYVÄÄ ASIAKASPALVELUA!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 157
      3991
    2. Putin lähti takki auki sotaan....

      Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      92
      3362
    3. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      99
      2730
    4. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

      Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      284
      2575
    5. Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!

      ”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a
      Maailman menoa
      39
      2316
    6. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

      ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      152
      2063
    7. Sanna on pakottaja, domina

      Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      6
      1674
    8. Mies älä

      Odota enää vaan toimi. Pieni vinkkivitonen 🫰💥
      Ikävä
      42
      1059
    9. Harmittaa ettei paluuta entiseen enää ole

      Paluuta entiseen ei ole koska pilasit kaiken.
      Ikävä
      95
      1038
    10. Mä tiedän

      Että sä tiedät, että mä tiedän, että sä tiedät. Me molemmat tiedetään. Onko näin?
      Ikävä
      53
      899
    Aihe