Suljetuista joukoista ja indusoiduista topologioista

Anonyymi

1.Oletus on, että A on topologisen avaruuden (X,T) suljettu osajoukko. Jos F ( A on suljettu joukossa A, osoita, että F on suljettu joukossa X. Onko seuraava perustelu oikein:

Oletetaan, että F on suljettu.
Joukko on suljettu jos ja vain jos sen komplementti on avoin, eli X\A on avoin, siis X\A € T. Samoin A\F on avoin oletuksen nojalla. Nyt A\F € T_X\A ja T_X\A ( T, joten A\F € T. Siis joukon F komplementti on avoin joukossa X, mistä seuraa, että F on suljettu joukossa X.

2. Olkoon T diskreetti topologia joukolle X, ja olkoon f: X-->Y mikä tahansa funktio. Mikä on funktion f ja avaruuden (X,T) indusoima topologia joukolle Y?

Joukon Y topologia on muotoa

T_y = {V ( Y: f^-1(V) € T}

Nyt, kun kyseessä on diskreetti topologia, johon kuuluu joukon X potenssijoukot, eli kaikki joukot ovat sekä avoimia, että suljettuja, niin nythän kaikki joukon Y alkukuvat kuuluvat joukon X topologiaan? Tällä perusteella sanoisin, että joukolle Y indusoituu myös diskreetti topologia. Onko tämä riittävä perustelu?

5

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kun kirjoittelet sentään topologiasta olisi syytä jo olla tarkkana. Esim. "Oletetaan, että F on suljettu". Missä topolpgiassa? Tai "joukon X potenssijoukot". Tarkoittanet X:n osajoukkoja? Potenssijoukko on kaikkien osajoukkojen muodostama joukko.

En ole tavannut omissa kirjoissani merkintää F ( A. Mitä se tarkoittaa?

Diskreetissä topologiassa kaikki osajoukot ovat avoimia ja siis myös suljettuja. Y:n osajoukko U on avoin sjvs kun f^-1 (U) on avoin X:ssä.Koska jokainen X:n osajoukko on avoin on minkä tahansa Y:n osajoukon alkukuva siis avoin eli tuo joukko itse on avoin tuossa koindusoidussa topologiassa. Huomaa että myös tyhjän joukon alkukuva on avoin sillä se on tyhjä ja avoin X:n topologiassa. Näin saatu Y:n topologia on tosiaankin diskreetti.

• Anonyymi

"Tai "joukon X potenssijoukot". Tarkoittanet X:n osajoukkoja? Potenssijoukko on kaikkien osajoukkojen muodostama joukko."

Kiitos korjauksesta, olen melko keltanokka vielä ja käsitteet ja määritelmät ovat välillä hakusessa.

"En ole tavannut omissa kirjoissani merkintää F ( A. Mitä se tarkoittaa?"

Tässä olen aistivinani pientä kettuilua, mutta merkitsin inkluusiota tuolla sululla. Siis F on A:n osajoukko.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Tai "joukon X potenssijoukot". Tarkoittanet X:n osajoukkoja? Potenssijoukko on kaikkien osajoukkojen muodostama joukko."

Kiitos korjauksesta, olen melko keltanokka vielä ja käsitteet ja määritelmät ovat välillä hakusessa.

"En ole tavannut omissa kirjoissani merkintää F ( A. Mitä se tarkoittaa?"

Tässä olen aistivinani pientä kettuilua, mutta merkitsin inkluusiota tuolla sululla. Siis F on A:n osajoukko.

Ei ollut kettuilua. Mutta kun käyttää outoa merkintää olisi hyvä määritellä mitä se tarkoittaa.

Kun F on suljettu A:ssa (relatiivitopologiassa) se tarkoittaa sitä, että F on X:n suljetun osajoukon S ja joukon A leikkaus.Koska A on suljettu X:ssä on S:n ja A:n leikkaus suljettu X:ssä joten siis F on suljettu X:ssä.

• "Samoin A\F on avoin oletuksen nojalla."
      Niin, se on avoin A:ssa. En ihan pysty seuraamaan tuota mitä sen jälkeen tulee, mutta minusta se olisi helpompi näin:

A\F:n avoimuus A:ssa merkitsee, että on olemassa X:n avoin joukko U, jolle

A\F = U ∩ A

Piirrä kuva, josta huomaa, että F = U^C ∩ A, joten kahden X:ssä suljetun joukon leikkauksena X:ssä suljettu.

• Anonyymi

Aivan, eli ei se ihan pätevä perustelu vielä ollut. Kiitti vinkistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      4628
    2. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      358
      3949
    3. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      37
      3500
    4. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      19
      3268
    5. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      12
      2583
    6. 280
      2420
    7. Martinan mies on Suomessa.

Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      323
      1850
    8. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      100
      1822
    9. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      48
      1526
    10. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      9
      1195
    Aihe