Goottityyli näkyy mielestäni vasta yli 20w täyttäneillä, kun wannabet lopettavat puuhansa.
Pukeutuminen, jotain esimerkkiä:
Sellainen muinaisaikaa ihannoiva, hieman vampyyrityylinen, toisaalta "yksinäinen synkeä sankari-herrasmies" tyyli.
Esim. Mustat suorat housut, musta pitkähelmainen nahkatakki, mielellään ns. vampyyriliepeillä, sellainen lepattava.
Paidat yksivärisiä, silkkisen mustia, tumman verenpunaisia tms. Ehkä jokin mystinen symboli tms kirjailtuna, muttei bändien logoja tai muuta teinisontaa... ja jykevät, mustat nahkakengät.
Pidän itse ns. Van Helsing -tyylistä toisinsanoen :)
Musiikkimakua voi itse soveltaa; Itse pidän näistä: Tristaniaa, Sentencediä, vanhaa Paradise Lostia, Therionia, Amorphista tms. Tyyli ja maku gootilla kumminkin vaihtelee joskus muihinkin genreihin. Trendejä ja uutuuksia ei kannata jahdata vain näyttäkseen trendigootilta.
Olennaisnta on asenne ja ns. taiteellinen näkemys, joka erottaa gootit muista genreistä.
Monet gootit harrastavat kuvataiteita, pitävät kauhu -ja fantasia-aiheisesta grafiikasta
esim. www.therionweb.de löytyy upeaa...
Pitävät yleensä myös senkaltaisista elokuvista.
Ovat filosofisia, pohdiskelevia, kriittisiä... ainakin minun gootahtavat ystäväni. Eivät kuitenkaan mitään itsaria pohtivia synkkiksiä, vaan vahvoja omantienkulkijoita, joiden omalaatuinen musta huumori ja asenne lakaisee muiden mielipiteet itsestään huit ******n!
Kriitikoille palautetta, Sentencedin sanoin:
"There are no strangers in this world
-Only bastards I haven't met/
And my sceptic way of thinking turns away
the joys they shed/
It dwells in my heart, the eternal rage/
And now I'll blast it on your face/
Goottilaisuuden eräs määritys
15
1757
Vastaukset
- wammanen
Ei ole mitään tiukkoja määrityksiä.
- Trallala
Jaa että kaikki alle 20 vuotiaat ovat wannabeitä? Oletko kaikilta alle tuon 'maagisen' rajan olevilta kysynyt, että onko sitten him ja the69eyes niinq tosi kuul vai kuunteletko mieluummin The Sisters of Mercyä ja Siouxsieta (tietysti muitakin goottibändejä? Hmm?
Ja olennaisinta on musiikki. Se tekee gootin. Ei mikään muu.- CyberNuudeli
Eiköhän aloittaja tarkoittanut että suurin osa kuitenkin aidoista gooteista on ns. aikuisia, koska monet vain kokeilevat tyyliä, ja palaavat tavallisiksi, kun huomaavat etteivät ole mitään sellaisia.
Ja itsekin yhdyn tuohon aloitukseen, koska vasta ns. aikuis iällä on omat mielipiteet paremmin selvillä ja tuntee itseään enemmän.
- lost_child
miksi ihmisten tarvii luokitella itseään?
olkaa vain sitä mitä olette.. tiedän.. luokitteleminen on ollut myös joskus minunkin oaheeni mutta olkaa vain mitä te olette.. mäkin opin sen kantapään kautta.. luokitteleminen kuulostaa muutenkin tyhmältä.. mä oon gootti, oo sä punk niin mä oon hevari.. olkaa hyvät ihmiset oma itsenne !
olipas tyhmästi muotoiltu viesti ;) - JKK
Bändipaidat ovat teinisontaa olleet?
Näköjään meikäläisen tiedot teineistä ovat päivittämättömät kun tollaiset nykyään lasketaan siihen myös, mielestäni vielä naurettavampia ovat nämä isoilla adidas/rebook millä tahansa logolla varustetut sitten otetaan karl kanit yms päälle.
Olisi se nyt tylsää pitää mustaa tai pelkästään valkoista t-paitaa tai sitten joku jossa hohtaa nike tai joku muu, pitää sillä jotain hieman persoonallisempaa olla, siihen sopii bändipaita oikein mainiosti, kunhan ei mikään ihan mauton sentään ole (sellaisiakin nähnyt).
Kauluspaitoja en ala (ainakaan arjessa) pitämään, tiedän ihmisiä jotka pitää niitä ainoakseen näyttääkseen vanhemmalta (huom. vanhempi ja fiksumpi ei sama asia) ja niistä löytyy milloin mitäkin epämäääristä kuviota, siitä ei tunnistaisi jos siihen oksentaisi.- JKK
Jos "jykevillä mustilla nahkakengillä" tarkoitetaan näitä 5 cm lisää pituutta tuovia kaikenlaisilla metallilaatoilla koristeltuja niin ne vasta onkin teinihevarien suosiossa.
- -tiina
Itse olen vielä aika teini ja näin ollen tiedän aika hyvin samanikäisten pukeutumisesta. Ja jos tässä hevareista puhuttiin (tai niistä joita itse kutsun hevareiksi) on asia lähes näin. Näitä hevareita on selvästi kaksi eri ryhmää, niitä jotka pitävät raskaasta musiikista ja tahtovat ilmentää sen vaatteillaan ja niitä jotka tahtovat näyttää kovilta ja pukeutuvat mustiin. Ja ne jotka vain tahtovat näyttää kovilta, pukeutuvat _aina_ bändipaitoihin ja käyttävät niitteja sun muita vaatteissa korostaakseen pukeutumistaan. Tietenkään en tarkoita, että kaikki näin pukeutuvista olisivat näitä olen-kova-kun-kerta-olen-hevari-tyyppejä, mutta osa. Näistä enemmän goottityyliin pukeutuvista ihmisistä en ole tavannut yhtäkään joka olisi ollut tällainen teinipaska.
- JKK
-tiina kirjoitti:
Itse olen vielä aika teini ja näin ollen tiedän aika hyvin samanikäisten pukeutumisesta. Ja jos tässä hevareista puhuttiin (tai niistä joita itse kutsun hevareiksi) on asia lähes näin. Näitä hevareita on selvästi kaksi eri ryhmää, niitä jotka pitävät raskaasta musiikista ja tahtovat ilmentää sen vaatteillaan ja niitä jotka tahtovat näyttää kovilta ja pukeutuvat mustiin. Ja ne jotka vain tahtovat näyttää kovilta, pukeutuvat _aina_ bändipaitoihin ja käyttävät niitteja sun muita vaatteissa korostaakseen pukeutumistaan. Tietenkään en tarkoita, että kaikki näin pukeutuvista olisivat näitä olen-kova-kun-kerta-olen-hevari-tyyppejä, mutta osa. Näistä enemmän goottityyliin pukeutuvista ihmisistä en ole tavannut yhtäkään joka olisi ollut tällainen teinipaska.
Lokerointihan ei koskaan aukottomasti toimi.. itse satun tuntemaan enemmän asiallisesti pukeutuvia bändipaidan käyttäjiä mutta tosiaan kun mainitsit niin heti tuli mieleen yksi niittiranneke/bändipaita/tarpeettoman iso ketju tapaus.
Ja tämä samainen tapaus tosiaan on vähän kovaa esittävä, joten kyllä tossa jotain perää on.
Itse en ollenkaan voi käsittää noita niittivaatteita, ainoastaan käsitän niittivyön mutta siihen se loppuu. Toinen mikä kanssa kummastuttaa on ylimääräiset tai liian isot ketjut avaimissa jotka sitten hienosti roikkuu housuista, yhdessä siistissä ketjussa ei mitään vikaa ole.
- TeinikoottiXxX
Gootit eivät itsekään tiedä, mitä gootti-ideologiaan kuuluu. =p
- Miss Spookiness
On aika naurettavaa tulla tänne väittämään että minkälainen on ns. oikea gootti ja mikä ei.
sinun mielestä jonkin bändin kuuntelu saattaa tehdä gootista aidon tai ei aidon. Elikkä aatteesi lyhyesti: TYPE O NEGATIVE= OIKEA GOOTTI, THE 69 EYES= TEINIGOOTTI
Mahtava luokittelu...
ja vielä oikea gootti on yli 20nen... huhhuh.. kukahan täällä onkaan feikki... (naurua)
Gooteilla ei ole yhteistä ns. aatetta, ettei sen puoleen - Black_No_1
.. Ihan selkesti että eräs goottilaisuuden määritelmä. Ei siis se ainut oikea. Ja itse olen samaa mieltä tuosta.
Ihan naurettavaahan tämä on kinata onko joku aito gootti vai ei. Pistetään Sistereitä isommalle niin ei tarvitse tuollaista ininää kuunnella.- principium
Tästäkin olen aivan samaa mieltä!
Voisin melkein halata sinua.
- something gothic
Kappas, miten hauskoja messejä mun kommenttini aiheutti :D
No, nyt kaveri-illan päätteeksi voin taas kommentoida...
Mä kirjoitin taannoin goottityylin paidoista.
Minusta jokin mystinen,esim. kaaossymboli, pentagrammi tai muu okkultiivinen merkki tai vaikka filigraaninen dragon head on parempi goottipaidan kuvio kuin bändin logo.
Tai vaikkapa sarvekas pääkallo ym. .
Itse olen painattanut itselleni muutamia edellämainittuja kuvioita mustiin ja tummanpunaisiin paitoihini, sillon kun goottikuteet päällä kaupungilla vaellan.
Mitä sanotte occult-symboleista gooteilla?
Ja ne jykevät nahkakengät ovat maiharit. Eivät muuta kuin maiharit.
Ja ihmettelenpä...
Miksei kukaan enää tunne Sentencedin The Story tai Down -albumia, tai vaikkapa Therionin Theli- läpyskää tai muuta? Niiden... "sanoma" voi kyllä olla monille aika raju, varsinkin Theli albumin...
tai vain käsittämätön.
Ite nyt olen goottisielu, koska elämän kriittinen ja kyyninen moderni asenne minut on siihen kasvattanut. Gootiksi kasvetaan, ei tulla :) - nywa
1950 - 60 luvulla oli erinnäisiä bändejä, jotka soittivat punkia. Näillä bändeillä oli faneja, jotka olivat ns. punkkareita, kuten tiedämme. Nämä bändit alkoitvatkin pukeutua mustaan, miehet meikkaamaan enemmän, ja suunnata tyyliään kohti metallia ja mustaa. Nämä fanit tulivat perässä. Totta kai, kuinkas muuten. Näitä bändejä alettiin jo silloin kutsua goottibändeiksi, ja faneja, gooteiksi. Eli, eikös gootti ole ihminen, joka kuuntelee goottibändiä ja on kiinnostunut siitä elämäntyylistä, itse ismistä, eikä vain meikeistä ja vaatteista.
Wannabegootti on kiistelty asia nykyään.
Mielestäni wannabegootti on henkilö, joka ei tiedä mitään koko goottiaatteesta ja on vain, että hei, oonki gootti, ku on coolia pukeutua tollai ja meikata sillai.
ns. oikea gootti taas ensin kiinnostuu siitä elämästä, musiikista, harrasteista ja sitten vasta alkaa kelaileen sitä ulkonäkö seikkaa. - just-me
Gotiikka: Pimeän romantiikkaa = Pimeän & romantiikan ihannoimista. Ei pahuuden tai veren ihannoimista.
Gootiksi ei todellakaan tulla vain tietyt vaatteet ostamalla ja rupeamalla kuuntelemaan musiikkia, josta ei pidä. Gootiksi synnytään. Koska taide on suuri ja olennainen osa alkuperäistä goottilaisuutta kuuluu taide (minun mielestäni) osana goottikulttuuriin.
Suurin osa tuntemistani gooteista onkin ns. taiteilijasieluja, jotka ovat luonteeltaan taiteellisia, luovia ja herkkiä ihmisiä. Minä en nyt todellakaan väitä että ihmisen pitäisi olla luonteeltaan taiteellisen herkkä että hän voisi olla gootti, olen vain huomannut että yleensä gootit ovat juuri tällaisia ihmisiä, he tuntevat goottikulttuurin omakseen ja kasvavat siihen. Eli he vain huomaavat olevansa gootteja, eivät "rupea" gooteiksi. Tietynlainen melankolisuus, taiteellisuus ja herkkyys luonteenpiirteinä tarvitaan, että gotiikkaa voi ymmärtää täysin oikein. Gotiikka on elämäntyyli, jotain sisäistä joka on gootti-ihmisessä aina ollut. Sisustus ei gotiikassa ole todellakaan tärkeää, vain ihmisen sisin itsessään.
Gootin ei todellakaan tarvitse olla mikään synkistelijä, joka aina kulkee turpa nurinpäin eikä koskaan hymyile. Goottius on jotain muuta kuin surkeaa, jatkuvaa synkistelyä ja pessimismiä. Hyvin on tässä keskustelussa sanottu, että gootit hyväksyvät maailman pahankin puolen.
Pukeutuminen ei mielestäni ole niin tärkeää, goottilaisuudesta on massan vaikutuksena tehty vain tietty pukeutumis- ja musiikinkuuntelunormien joukko ja ihmisen sisin ja luonne unohdetaan kokonaan. Gootti voi olla vaikka kulkisi arkisin töissä kirkkaanpunaisessa paidassa sekä lippahatussa ja lenkillä käytännöllisissä verkkareissa, ja muuttuisi sitten lauantai-iltana juhlimaan lähdössä goottikuningattareksi.
Tutustukaa kulttuuriin, ennen kuin menette sanomaan että "hei sulla ei oo korsettia sä et oo oikee gootti!" (Korsetti ei tod. ole joka gootin perusvarustus, jokainen käyttää niitä vaatteita mitkä omilta, hyviltä ja käytännöllisiltä tuntuvat.) Kukaan ei voi määritellä, mitä on oikea gootti. Täydelliset vaatteet tai musiikkimaku eivät tee ihmisestä goottia. Ihminen on gootti, kun hänestä itsestään tuntuu siltä, eikä silloin kukaan voi tulla haukkumaan wannabeksi. Ihmisen tyyli voi olla "gootahtava" tai hän voi ihannoida goottikulttuuria ja jäljitellä sitä omassa tyylissään ilman, että on wannabe-gootti "puuttuvan varustuksen" (korsetin puuttumisen tms.) vuoksi. Omasta mielestäni ihminen, joka on ottanut pukeutumiseensa vaikutteita goottikulttuurista on persoonallisempi, aidompi ja vähemmän "wannabe" kuin ihminen joka on matkinut koko vaatetuksensa suoraan jonkun muun stereotypisestä ohjeesta, miltä gootit näyttävät.
Tämän viestin ei ole tarkoitus hermostuttaa ketään, vaan antaa ajattelun aihetta niille, jotka miettivät, mitä gotiikka on, milloin on gootti, milloin on wannabe-gootti ja miten gootiksi "tullaan", koska näitä asioita on paljon käsitelty näillä palstoilla.
Itse en jonkun toisen mielestä arkisin näytä gootilta, koska en näitä stereotypioita noudata mutta voisin sanoa olevani luonteeltani "gootahtava" ja olen aika lailla perehtynyt asiaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?827076Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit267043Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan
Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k1066143Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä
Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?455394Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?
Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik845228Demarikultin uhri kertoo
Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa625182Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?
Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus405098Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi
Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset274585Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä
"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv163457Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto
vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html3003370