Palautumisen tuskaa "vanhuksella"

Meikäläinen on treenannut nyt n. 7 vuotta erittäin aktiivisesti kuntosalilla (4-5krt/viikko), mutta nyt alkaa pikku hiljaa huomata, että kolmenkympin rajapyykin jälkeen ei enää palaudu samaan malliin, kuin nuorempana. Esim. sprintit on ollut tosi jees keino poltella rasvaa ennen rantakautta, mutta niidenkin kanssa saa olla jo varovainen, tai tuntuu että tulee heti jotain ylikunto-oireita, jos vähänkin liikaa tekee. Muutenkin joku lihasryhmä saattaa olla helposti 4 päivää todella kipeä treenin jälkeen, vaikka lämmittelee, venyttelee jne.

Minkä ikäisenä muilla alkanut ikä tuntua palautumisessa?

12

72

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei noin vanhana oo enää järkee treenata, alat nyt vaan valmistautuun kuolemaan

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      65 vuotisena. Salilla 6 krt/ vko. Lauantai huilipäivä. Keskiviikkoisin perusvoimatason etu- tai takakyykyt tangolla. Sunnuntaisin samat maastavedolla.
      Molemmat kapeina pyramideina.
      Muina päivinä pienet lihasryhmät eri tavoin.
      Olin aloittanut 59v11kk ikäisenä.
      Kyykkyjen ja maven palautukset alkoivat olla 3 -4 minuutin luokkaa. Määritin palautukset sykkeen perusteella.

      Epävarmuuden hälventämiseksi kannattaisi mielestäni käydä labrassa teettämässä kokeet kortisolin ja S-Testo sekä S-TestoVL tasoista.

      • Anonyymi

        Jälkihuomautus. Vaihdoin keskiviikon kyykyn aerobisiksi jumputuksiksi. soutu, crossari, fillari.
        Sunnuntaisin teen joko kyykyt TAI maven. Olen myös kevetänyt siirtymällä pienempiin rautoihin ja pitempiin sarjoihin. Entisten pyramidien 5 > 4> - - -1 > 2> - - 5 asemesta 4 x 8 tai 10.
        Kun joskus kokeilen hieman suurempaa niin maksimi on tippunut.


      • Kuulostaa hyvältä treenirytmiltä, toivottavasti itsekin jaksaa veivata yhtä hyvin vielä 65v:nä.
        Mielessä on kyllä käynyt mittauttaa noita arvoja, hyvä idea...


      • Anonyymi
        timoh85 kirjoitti:

        Kuulostaa hyvältä treenirytmiltä, toivottavasti itsekin jaksaa veivata yhtä hyvin vielä 65v:nä.
        Mielessä on kyllä käynyt mittauttaa noita arvoja, hyvä idea...

        Itse olin 30-35 kaikista kovimmassa kunnossa. Sen jälkeen hiipunut.
        Mutta mutta, joutuu vain enemmän lisäämään painopistettä.
        Eli selkeät voima, nopeus, body jaksot.
        Ennen näin ei tarvinnut tehdä.
        Samaan treeniin maksimi tempaus, kyykyn ja penkin max. 3 ja sitten vielä pari body liikettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olin 30-35 kaikista kovimmassa kunnossa. Sen jälkeen hiipunut.
        Mutta mutta, joutuu vain enemmän lisäämään painopistettä.
        Eli selkeät voima, nopeus, body jaksot.
        Ennen näin ei tarvinnut tehdä.
        Samaan treeniin maksimi tempaus, kyykyn ja penkin max. 3 ja sitten vielä pari body liikettä.

        Hiipumisesta. Oman kokemukseni mukaan ensin alkoi heikkenemään kimmoisuus ja räjähtävyys. Liikkuvuus alkoi tulla rajallisemmaksi.
        Kun olisi pitänyt niin en älynnyt kiinnittää huomiota ilmiöihin.
        Ensin jäivät pois kaikki loikat. Kyykkytempaus muuttui raakana polvilta vedetyksi ja sama tapahtui rinnallevedolle. Lopulta niidenkin painot vähenivät inhottavan nopeasti.
        Vuosien saatossa syvään tehty etukyykky jäi pois hankaluutensa vuoksi.
        Vähiten on hiipunut maastaveto ja tangolla tehty hack-kyykky.

        Onneksesi sinulla tuntuu olevan älliä ja analyyttistä ajattelukykyä!
        Minkä ikärinä tyhmyyttään tai laiskyuuttaan menettää niin sitä ei saa takaisin.


    • Anonyymi

      Harrastelijaurheilijan "ylikunto"-oireet tarkoittaa yleensä ihan vaan huonoa kuntoa

      • Anonyymi

        Huono kunto tai häiriö aineenvaihdunnassa. Tämä saattaa olla harvinaisempaa koska minulle se ei tullut mieleenkään.
        Vajaa 2 vuotta sitten helteiset 5 viikkoa Espanjassa ja palattuani kotimaahan oli täällä paahdejakso päällä.
        Ei ollut ukossa vetoa joten kävin mittauttamassa kortisolin ( stressi / ylikuntohormooni ) sekä S-Teston ja S-TestoVL:n.
        Lukemissa ei ollut moittimista mutta suolat (elektrolyytit ) olivat päin P:ttä.
        Joskus nuorena, kovien treenien seurauksena oli ollut ilmeisesti sama ilmiö mutta ei ollut älliä. Kovuus? Yhdellä treenikerralla saattoi hikoilu pudottaa painoa kilon emmekä hölmöyttämme älynneet juoda.
        Tarkistutin silloin vain Hb:n joka sekin oli laskenut 134:ään.

        2018 tilanteessa ryhdyin lätkimään keitettyjen kananmunan puolikkaiden päälle sillipaloja ja tilanne koheni hiljalleen. Urheilujuoma olisi varmaan ollut tehokkaampi vaihtoehto tai ainakin sillikuurin täydentäjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huono kunto tai häiriö aineenvaihdunnassa. Tämä saattaa olla harvinaisempaa koska minulle se ei tullut mieleenkään.
        Vajaa 2 vuotta sitten helteiset 5 viikkoa Espanjassa ja palattuani kotimaahan oli täällä paahdejakso päällä.
        Ei ollut ukossa vetoa joten kävin mittauttamassa kortisolin ( stressi / ylikuntohormooni ) sekä S-Teston ja S-TestoVL:n.
        Lukemissa ei ollut moittimista mutta suolat (elektrolyytit ) olivat päin P:ttä.
        Joskus nuorena, kovien treenien seurauksena oli ollut ilmeisesti sama ilmiö mutta ei ollut älliä. Kovuus? Yhdellä treenikerralla saattoi hikoilu pudottaa painoa kilon emmekä hölmöyttämme älynneet juoda.
        Tarkistutin silloin vain Hb:n joka sekin oli laskenut 134:ään.

        2018 tilanteessa ryhdyin lätkimään keitettyjen kananmunan puolikkaiden päälle sillipaloja ja tilanne koheni hiljalleen. Urheilujuoma olisi varmaan ollut tehokkaampi vaihtoehto tai ainakin sillikuurin täydentäjä.

        Söitkö sitä sillä suolanpuuteeseesi? Helpompi ja halpaa olisi ollut syödä vaan halpaa suolaa.


    • Anonyymi

      Ravintoon ja lepoon pitää iän kertyessä kiinnittää huomiota entistäkin enemmän.

    • Anonyymi

      Kannattaa muuten käydä lukemassa Suomen tämän hetken suosituinta kehonrakennuspalstaa eli Ylilaudan kehonrakennus & fitness osioo, siellä mielenkiintoista keskustelua mm. huonolaatuisista lisäravinteista joita on suurin osa mitä kaupoissa ja netissä myydään.
      Sen takia moni on lopettanut niiden käytön kokonaan kun ei ole huomannut mitään tuloksia tai sitten ovat ostaneet laadukkaampia lisäravinteita.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      75
      2310
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1791
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      167
      1670
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1402
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1398
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1281
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      138
      1148
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1083
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      76
      1072
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      958
    Aihe