Kiusaaminen hoitolaitoksissa

Anonyymi

Onkohan kuinka yleistä?
Lähihoitajakavereistani lähes jokainen on sanonut että niissä paikoissa on paljon selän takana puhumista ja selkään puukottamista. Asiat on menneet jopa siihen pisteeseen että ollaan lähdetty ovet paukkuen eikä takaisin olla menty. Moni jää koska asiakkaat pitävät kiusatusta hoitajasta. Osa paikoista on palkannut ammattilaisen apua kiusaamisen kitkemiseksi.
Mun mielestä on huolestuttavaa että kuusi kaveriani kertoo samaa tarinaa viidestä eri paikasta.

10

131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyvin tuttua tekstiä, mikä nykyajan ihmisiä vaivaa kun ei voida työpaikoilla olla ja käyttäytyä asiallisesti. Jokainen työntekijä voisi katsoa peiliin ja miettiä mitä siitä seuraa kun alkaa kiusata, nälviä ja huudella asiattomuuksia työkaverille.
      Miksi työpaikat oli mukavia muutama kymmenen vuotta sitten, ihmettelen..

    • Anonyymi

      Hoitoalalla epäasiallinen käytös on aika lailla suora seuraamus alan valintakriteereistä. Opiskelemaan otetaan, kun on avoin ja ulospäinsuuntautunut, ihmiskeskeinen, .. seurauksena meillä on pälättäviä päitä, jotka ruotivat toistensa asioita, juoruavat ja ovat herkkiä loukkaantumaan. Tuloksena soppa, jossa hoitajat eivät kestä ja potilaat ovat oman onnensa nojassa.

    • Anonyymi

      Valitettavan tavallista naisvaltaisissa työpaikoissa.

    • Anonyymi

      Hoiva-alalla kehittyy suht nopeasti oma hierarkia. Ja sen hierarkian ylläpitämiseen tarvitaan se iso johtaja. Jos ei ota mitään kantaa tai ummistaa silmänsä kaikelta-kun on muitakin asioita- on huono johtaja minun mielestä. Kun on iso talo ja kaikki naisia ja vaihtuvuus on korkea, jokainen haluaa pinnistää itsensä sieltä alhaalta kuuluville kertomalla sen tärkeimmän: Juorun jostakin ihmisestä työpaikalla. Se tuo hänelle auktoriteettia. Vielä tärkeämpää on mennä kertomaan se itse johtajalle. Ja kun sen tekee hyvin, ja huomaa, että johtaja taitaa jopa ymmärtää häntä, kierre on valmis.
      Tähän toimintaan osallistuvat miltein kaikki tuntemani hoiva-alalla.
      Minä en.

    • Anonyymi

      Itse olin potilaiden pitämä ja jouduin kiusatuksi ja ulos talosta. En tiedä mikä siinä on syynä. Sellainen joka ei alistu ryhmän paineeseen lähtemällä mukaan yhteiseen leikkiin koetaan kai uhaksi ja erilaiseksi, ihmiset alkaa vieroksumaan. Keksitään vaikka juoruja jos ei muuta ole ja levitellään työyheisössä. Tallainen työyheisö vaatii ehdottomasti erittäin napakan johtajan, joka tekee selväksi, että tällainen käytös ei sovi ja puuttuu asioihin. Näin ei ollut meillä, vaan pomo meni mukaan, väärin, mutta niin heikko ihminen tekee laumassa. Kaikilla on vastuu työhyvinvoinnista, mutta mitä ylemmäksi hierarkiassa mennään vastuu työpaikan työturvalllisuudesta, mitä myös psyykkinen hyvinvointi on, vastuu lisääntyy ja velvollisuuden taata työhyvinvointi kaikille.
      Suurin osa jää ihmettelemään tilannetta potkujen pelossa. Mutta työsuojeluasioissa voi olla yhteydessä myös aluehallintoviraston työturvallisuusihmisiin, nimettömänä.

      • Anonyymi

        Ihan aluksi silmiini jäi tuo mainitsemasi "erilaiseksi". Sen tittelin saa aika nopeasti hoitoalalla jos todellakin ei lähde siihen pälpättäjien seläntakana puhujien joukkoon. Kun olet hiljaa etkä ota kantaa se siis merkitsee että et ole samaa mieltä ja et ole meidän remmissä.Ja auta armias jos suot aikaa vanhuksille, siis ihan omasta tahdosta..muut hoitajat kyttäävät silmät suurena kuiskutellen että mitä ihmettä tuo nyt tuossa yrittää päteä vai miks se meni tolle juttelemaan...aivan siis uskomatonta touhua!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan aluksi silmiini jäi tuo mainitsemasi "erilaiseksi". Sen tittelin saa aika nopeasti hoitoalalla jos todellakin ei lähde siihen pälpättäjien seläntakana puhujien joukkoon. Kun olet hiljaa etkä ota kantaa se siis merkitsee että et ole samaa mieltä ja et ole meidän remmissä.Ja auta armias jos suot aikaa vanhuksille, siis ihan omasta tahdosta..muut hoitajat kyttäävät silmät suurena kuiskutellen että mitä ihmettä tuo nyt tuossa yrittää päteä vai miks se meni tolle juttelemaan...aivan siis uskomatonta touhua!!

        terveiset isosta yksiköstä.


      • Anonyymi

        AVI lukee kaikki valitukset ja niinkuin mainitsit, nimettömänä. Nimeäsi ei mainita.


    • Anonyymi

      On yleistä ja todellista. Ihmiset ovat hirviöitä.

    • Anonyymi

      En tiedä onko kiusaamista ,mutta kuitenkin.

      Aloitin sijaisena hoiva-alalla ja nyt tuntuu että yksi työntekijä on ottanut minut hampaisiinsa.
      ALuksi hän oli ystävällinen ja mukava, mutta sitten käytös muuttui. Hän oli syyttänyt minua eräästä asiasta, mikä ei ollut minun syyni ja oli sitten kaikille hoitajille siitä asiasta sanonut ja esimiehelle. En tiedä mitä oli puhunut,mutta kovan metelin oli asiasta nostanut. Asia ei ollut edes mikään vakava ja se hoitaja jonka vastuulla asia oli ,puolusti minua ja sanoi ettei se asia ollut minun syytäni , vaan hänen. Yksi hoitaja kertoi että tämä kyseinen oli kovaan ääneen selittänyt että " ja tälläisiä sijaisiako tänne otetaan töihin?! Mahtaako olla edes valmis hoitaja?"

      Nyt tämä hoitaja joka minua syytti, ei edes tervehdi minua. Hän katsoo minua aina todella vihaisesti ja nenänvartta pitkin, eikä puhu enää minulle. Hän ei myöskään tule auttamaan minua jos tarvitse apua ja nyt hän tavallaan kyttää jatkuvasti tekemisiäni työpaikalla. Lisäksi olen kuullut että hän puhuu minusta selkäni takana. Hän ei ole sanonut minulle yhtään mitään siitä asiasta mistä minua syytti, mutta selvästikin hänellä on nyt jotain minua vastaan.

      Tuntuu todella kurjalta tämmöinen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      2231
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      65
      1873
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1695
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1621
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1594
    6. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      144
      1539
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1504
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1347
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1311
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1208
    Aihe