loukkaantumisia?

tyttönen

onko teille tullu ratsastaessa loukkaantumisia, esim. luunmurtumia tai vastaavia? kauanko meni ennekun pääsitte taas ratsastaan? ja miten vammat hoidettiin?

12

1653

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tytzä88

Kun olin 12 tippusin hevosen selästä ja oikea käteni murtu.....Sairaalassa pääsin heti seuraavana päivänä leikkaukseen ja leikkauksen jälkeinen ennustus oli etten välttämättä saa kättäni koskaan kunnolla suoraksi,Mutta hyvinhän minä sen olen kuntoon saanut aloitin ratsastuksen 14vuotiaana uudestaan ja olen nytten 17

• ninna

Ei ole mitään murtunut tai muuta vakavaa sattunut.Onneksi.Monta kertaa se kyllä on ollut lähellä.Ollut onnea matkassa.

• heppailija

Niin kun olin 11 vuotias sattui maastossa ratsastettaessa putoaminen,en edes muista syytä siihen.Olin pudonnut kivikkoiselle polulle jalkaan tuli paha avomurtuma sekä käteen murtuma myös,selkään sain lihasvenähdyksen sekä tärähdyksen selkärankaan,päähän tuli ankara tälli josta seurasi aivotärähdys ja tajuttomuus tunniksi.

En ole enään ratsastanut mutta olen toipunut varsin kivasti sairaalassa meni viikko ainakin.Vajosin tajuttomuuteen noin minuutti putoamisesta,ehdin tajuta että nyt kävi pahasti.

Olen iloinen että kuitenkin selvisin elossa sillä kuolema ei olisi ollut kaukana jos mulla ei olisi ollut kunnon turvakypärää sekä beta 3 luokan turvaliivejä.Ilman liivejä olisin saattanut halvaantua kun selkään sain tällin,sekä ilman kypärää olisin ehkä kuollut tai saanut vakavan aivovamman.

• Ordinarily

Itselläni murtui kaksi vuotta sitten, kun hevonen pelästyi yllättäen ja pukitti minut alas (Kyseisen hevosen tapoihin ei kuulu pukittaminen). Ei tarvinnut silloin leikata kättä ja hevosen selässä istuin pari päivää sen jälkeen, kun kipsi otettiin pois. Tallilla olin silloin, kun käsi oli kipsissä, eli se ei haitannut. Kävin hevosenhoitokurssinkin silloin käsi kipsissä ja pääsin lehteenkin otsikolla Hevosen hoitokurssilla vaikka käsi kipsissä... ;]

• Ordinarily

... parantumista auttoi tallilla oleskelu ja hevosten harjailu. Rakkaat ystävät auttavat jatkamaan eteenpäin!

• Hehcu

Ei mitään murtumia tai mitään sen pahempaa, mutta kerran revähti reisi niin hienosti ettei sillä hevosen selkään menty muutamaan viikkoon. Oli oikein komea mustelma ja ihana kipu aina ku nousi ylös tuolista.

• Dima

Käsi ja kylkiluu ovat murtuneet ja kerran sain aika pahan aivotärähdyksen :/
      On ollut vähän huonoa tuuria matkassa...

• ade

8 vuotta ratsastanut, 6 kertaa tippunut eikä toistaiseksi yhtään mitään vammoja ole tullut :)

• tippunut muutamia kertoja.. =)

elikkäs..
        olen tippunut useaan kertaa omalta hevoseltani,ja on tullu joskus joiltain muiltakin tiputtua..
        yx kerta olin kiipeämässä hevoseni selkään ja multa muljahti oikea polvi taakse päin.ja se sattu niin prkl..eesti.. tuntu ku plvi ois menny sioiltaan =(
        sitten olin maastossa yx kerta hevoseni sai jonkun ihme hepulin.ja lähti niin tajuttoman lujaa laukkaa kohti tallia,en onneksi tippunut,mutta ei kovinkaan kaukana ollut.monet varmaan ihmettelee että miksi en sitten pysäyttänyt hevostani.
        noh..en saanut minkään laisia jarruja.se vaan laukkas ja laukkas.
        noh..yx kolmas juttu viellä..
        olin maneesissa viime talvena,ja lumi oli sulamassa.ja katolta tietenkin tippui jumalattomasti lunta.monet hevoset maneesissa sai hirveän slaakin.
        minä ja yksi muu tippui.
        kun tipuin hevoseni onnistui jotenkin takakaviollaan vähän potkaisemaan mua vasempaan nilkkaan.ja se kyllä sattuin.en päässyt edes ylös maasta..
        siinä mun ja mun hevoseni temmellykset =/

• ratsa

itse olen ratsastanut 8vuotta ja omistan oman hevosen ja olen sieltä hepan selästä aika monta kymmentä kertaa ehtiny tippua ja hevonen on potkinut kun hypännyt pystyyn jne mutta kun tiedostaa vaarat niin ei isompia kun mustelmia tule..siskollani tosin meni käsi sijoiltaan,mutta jokaisessa harrastuksessa on varjo puolensa..siskoni oli muutaman kuukauden pois jonka jälkeen ei kuitenkaan enää halunnut jatkaa ratsastusta..tosin itse olen sitä mieltä että kypärä päähän ja esteille turvaliivi niin säästyy jo paljolta ja koska kaikissa harrastuksissa sattuu en lopettaisi ikinä ratsastamista ainakaan onnettomuusriskien takia :)

• taivaassa

Parikymmenta vuotta sitten tuttuni,nuori tyttö,putosi hevosen selästä.

Lääkärintark. todettiin kaiken olevan kunnossa.Viikon päästä matkalla tallille,hän menetti tajuntansa ja kaatui viereiseen ojaan.

Hän hukkui n. 10 cm syvyiseen veteen.

Myöhemmin odettiin aivoverenvuoto,pään tärähtämisestä johtunut.

Hän oli 17 ja rakasti hevosia yli kaiken ja oli perheensä ainoa lapsi.

• Anonyymi

Viime keväänä ( olin 11 ja harastanut ratsastusta noin 3 vuotta ) menin tallin laiskimmalla ruunalla menni ilman satulaa. Loppu tunnista teimme Laukaa pitkällä sivulla joka meni hyvin jossain määrin. Noin 10 minuuttia ennenkuin tunnisti lopui teimme vielä kerran tehtävän laukka meni hyvin ja siirryimme raviin. ( jos olette ikinä olet pienehkön ponin ravissa ilman satulaa tiedätte että tasapaino vähän heiluu.) muistaisin että olimme jo käynissä kun poni säikähti tuulta tai jotain ja kääntyi noin 90 astetta vasemalle ja nosti laukkaan minä tipuin mutta jäin kiini jotenkin ponin jalkoihin sain sääreniin isomman haavan . Olen onnellinen että poni ei astunut päälleni joka oli kyllä aika lähellä kun sinne jalkoihin olin sotkeutunut . Parantumiseen kesti kolme kuukauta nyt olen aikonut koitaa aloittaa udellee

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      117
      6081
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      3929
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3305
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      474
      2764
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      272
      1783
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1443
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1406
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1356
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      161
      1300
    10. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1278
    Aihe