2-tahtiöljy kokemuset dieselpolttoaineen apuna

Anonyymi

Täällä palstalla kuulee joskus , että 2-öljyllä saavutetaan etua, matalla seostuksella, diesel-moottorin sauhutuksen tms. suhteen.

Jotkin 2-tahtiöljyt sisältävät kuitenklin sinkkiä ja se ei ole välttämättä hyvä juttu.

Onko jollain siis tietoa ja kokemusta?

84

2894

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eikö tämä ole jo loppuun asti kaluttu juttu?

      Se on aina päättynyt samaan tulokseen eli kukaan ei ole pystynyt osoittamaan, että öljyllä olisi mitään positiivista vaikutusta.

      Jos tätä on tarkoitus jatkaa, niin voitaisiin mennä suoraan tutkimustulosten arvioimiseen ja jättää juupas-eipäs osan pois.

      • Anonyymi

        Jokainen toki päättää mitä omalle koneelleen tekee ja millaista polttoainetta koneeseen syöttää. Mutta perusteita tuolle 2-t sekoitukselle ei ole. Jos olisi, sitä suosittelisivat moottori- ja ruoskutusjärjestelmävalmistajat.

        Aluksi 2-t sekoitusta on suositeltu ruiskutuspumpun voitelun takia. Nyt se on laajentunut jo suuttimien voiteluun. Kohta varmaan koko koneen voiteluun.

        Toki uskonto on sellainen asia josta ei kannata kiisetellä. Kun joku on saanut herätyksen uskonnolleen, niin on aivan turha koittaa puhua järkeä - se ei vaikuta mihinkään. Ja uskonnollisen herätyksen saanut alkaa levittämään omaa uskoaan ja tuputtamaan sitä muille. Eikä uskova suostu vastaanottamaan mitään faktatietoa omaa uskoaan vastaan.

        Joten 2-t uskovainen jatkaa asiansa saarnaamista. Nyt ja tulevaisuudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen toki päättää mitä omalle koneelleen tekee ja millaista polttoainetta koneeseen syöttää. Mutta perusteita tuolle 2-t sekoitukselle ei ole. Jos olisi, sitä suosittelisivat moottori- ja ruoskutusjärjestelmävalmistajat.

        Aluksi 2-t sekoitusta on suositeltu ruiskutuspumpun voitelun takia. Nyt se on laajentunut jo suuttimien voiteluun. Kohta varmaan koko koneen voiteluun.

        Toki uskonto on sellainen asia josta ei kannata kiisetellä. Kun joku on saanut herätyksen uskonnolleen, niin on aivan turha koittaa puhua järkeä - se ei vaikuta mihinkään. Ja uskonnollisen herätyksen saanut alkaa levittämään omaa uskoaan ja tuputtamaan sitä muille. Eikä uskova suostu vastaanottamaan mitään faktatietoa omaa uskoaan vastaan.

        Joten 2-t uskovainen jatkaa asiansa saarnaamista. Nyt ja tulevaisuudessa.

        Sitten on ne toiset uskovaiset eli maailmanparantajameediot. He tyrmäävät kaiken puppuna ja ihan sen vuoksi kun on niin kivaa olla eri mieltä ha asiasta kuin asiasta.


    • Anonyymi

      Auttaisko kuseviin suuttimiin jos laittais 1 dl:n per tankillinen? Karvahattu-osastoilla on vellovaa käsitystä tästä konstista.

    • Anonyymi

      Eräs ruotsalainen venedieseleiden kanssa iät ajat puuhaillut paja suositteli nimenomaan vanhoille (esim Yanmar ys-sarja) moottoreille 2-t öljyä. Väittivät että nykydieselit liian kuivia ja ruiskutuspumppu tarvitsee lisävoitelua. Ainakaan mitään haittaa noissa koneissa ei käytöstä liene.

      • Anonyymi

        Tämän lausunnon perusteella jokainen varmaan ryntää kaatamaan 2-t öljyä tankkiin. Sitten pajalla on hyvä kertoa koneen korjaajalle, että "joku anonyymi kirjoitti netissä, että eräs ruotsalainen paja on joskus suositellut".


      • Anonyymi

        Minä suosittelen tervaa uusille moottoreille.

        Saa käyttää :D


    • Anonyymi

      Mitähän noiden vihreiden (2000-sarja) suorarusikutuspumppupatojen laita on?

      • Anonyymi

        Jaa-a...

        Jotain voi päätellä ehkä siitä, ettei moottorinvalmistajat, polttoaineen valmistajat eikä edes 2-t öljyn valmistajat suosittele öljyn lisäämistä.

        En ihan itsekään ymmärrä, miten 2-t öljy, joka sotkee suuttimet ja venttiilit, parantaisi moottorin ominaisuuksia. Jos ajatuksena olisi parempi voitelu, niin haluan nähdä tutkimuksen.

        Minulle ei riitä, että joku kokeneena puietty ulkomaalainen kuulemma suosittelee. Jos se on totta, niin nimet esille ja linkki suositukseen, Muuten sitä ei ole olemassa.


    • Anonyymi

      Minulla on yli 6000 tuntia ajettu merivesijäähdytetty Volvo 2003 ja lisäilen satunnaisesti seossuhteella noin 1/150 kaksitahtiöljyä tankkiin.
      Hyvin on kestänyt, käy kauniisti eikä juuri savuta.
      Uusiin, sanotaan nyt 2010 -luvun koneisiin 2t -öljyä ei tule lisätä. Vanhoille sohloille se on eduksi.

      • Anonyymi

        Sammulan saarella ikänsä elänyt kalastaja lisää aina tankkiin 2-tahtiöljyä
        Siksi meidän kaikkien pitää tehdä samoin.
        Ja tietysti myös sen takia, että edellnen kirjoittajakin tekee niin.

        Älkää uskoko, mitä tiedemiehet sanoo. Se on salaliitto.


      • Anonyymi

        Juuri näin, ja uusille commonrai koneille se on varma tuho. Nykyaikainen diesel polttoaine on kuivempaa, kuin silloin, kun sinun jeesuksenaikainen moottori valmistettu ja ongelmaa ei ollut ja siksi ohjekirjassa ei mainintaa asiasta.

        Tuolloin oli vielä rikkiäkin dieselissä, eli eritäin laadukas 2t öljy ja seos tosiaan luokkaa 1/150 - 1/200 ja ruiskupumppu kiitää isäntäänsä.

        Ja vielä kerran skeptikoille yrittäkää ymmärtää 20-30 vuotta sitten dieselin koostumus oli erilaista, kun nykyinen EN590 laatu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin, ja uusille commonrai koneille se on varma tuho. Nykyaikainen diesel polttoaine on kuivempaa, kuin silloin, kun sinun jeesuksenaikainen moottori valmistettu ja ongelmaa ei ollut ja siksi ohjekirjassa ei mainintaa asiasta.

        Tuolloin oli vielä rikkiäkin dieselissä, eli eritäin laadukas 2t öljy ja seos tosiaan luokkaa 1/150 - 1/200 ja ruiskupumppu kiitää isäntäänsä.

        Ja vielä kerran skeptikoille yrittäkää ymmärtää 20-30 vuotta sitten dieselin koostumus oli erilaista, kun nykyinen EN590 laatu

        Voitko todistaa väitteesi nykyaikaisen dieselin "kuivuudesta"?

        Itse asiassa en edes tiedä, mitä kuiva neste on, mutta varmasti osaat selittää myös sen.

        Jos kuitenkin tarkoitat voitelevia ominaisuuksia, niin voitko todistaa, että ne ovat huonontuneet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin, ja uusille commonrai koneille se on varma tuho. Nykyaikainen diesel polttoaine on kuivempaa, kuin silloin, kun sinun jeesuksenaikainen moottori valmistettu ja ongelmaa ei ollut ja siksi ohjekirjassa ei mainintaa asiasta.

        Tuolloin oli vielä rikkiäkin dieselissä, eli eritäin laadukas 2t öljy ja seos tosiaan luokkaa 1/150 - 1/200 ja ruiskupumppu kiitää isäntäänsä.

        Ja vielä kerran skeptikoille yrittäkää ymmärtää 20-30 vuotta sitten dieselin koostumus oli erilaista, kun nykyinen EN590 laatu

        "Nykyaikainen diesel polttoaine on kuivempa"


        Polttoaineen valmistajan (Neste) mukaan dieselin voitelevuus on erinomaista. Nesteen dokumentista:

        Neste Pro Diesel kesälaatu
        -----------------------------------
        Voitelevuus / HFRR 400 um
        Test Method* EN 12156-1

        Suuttimien puhtaus 85% Test Method* CEC (PF-023)

        Tuote sisältää voitelevuus-, vaahdonesto-, korroosiosuoja ja puhdistavan lisäaineen sekä sähkönjohtavuutta parantavan lisäaineen.

        Tuote täyttää ajoneuvovalmistajien vaativimman diesel luokan vaatimukset (Worldwide Fuel Charter, diesel, kategoria 5) sekä eurooppalaisen diesel-standardin EN590 vaatimukset.


        Neste My (uusioituva):
        -----------------------------
        Voitelevuus
        350 μm
        Erinomainen voitelevuus ehkäisee ruiskutuslaitteiston kulumista


        Eli eikähön tämä paskanjauhanta 2-t öljyn tarpeellisuudesta voida jo lopettaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nykyaikainen diesel polttoaine on kuivempa"


        Polttoaineen valmistajan (Neste) mukaan dieselin voitelevuus on erinomaista. Nesteen dokumentista:

        Neste Pro Diesel kesälaatu
        -----------------------------------
        Voitelevuus / HFRR 400 um
        Test Method* EN 12156-1

        Suuttimien puhtaus 85% Test Method* CEC (PF-023)

        Tuote sisältää voitelevuus-, vaahdonesto-, korroosiosuoja ja puhdistavan lisäaineen sekä sähkönjohtavuutta parantavan lisäaineen.

        Tuote täyttää ajoneuvovalmistajien vaativimman diesel luokan vaatimukset (Worldwide Fuel Charter, diesel, kategoria 5) sekä eurooppalaisen diesel-standardin EN590 vaatimukset.


        Neste My (uusioituva):
        -----------------------------
        Voitelevuus
        350 μm
        Erinomainen voitelevuus ehkäisee ruiskutuslaitteiston kulumista


        Eli eikähön tämä paskanjauhanta 2-t öljyn tarpeellisuudesta voida jo lopettaa.

        NESTE 2-T MARINE
        -----------------------------

        Neste 2-T Marine on kaksitahtisiin perämoottoreihin tarkoitettu moottoriöljy. Se perustuu parafiiniseen SAE 40 -perusöljyyn, johon sekoittumisen varmistamiseksi on lisätty 20% liuotinta.

        Suorasuihkutusmoottoreissa voi olla erityisvaatimuksia, joten tarkista öljyn sopivuus moottorinvalmistajan ohjekirjasta.

        -----

        2T-öljyseoksilla on tehty HFRR - testejä ( niitä skraadutestejä) ja vaikutus on ollut pienempi tai enintään sama kuin normi dieselöljyn voitelevuuspaketilla. Jos todella haluaa voitelevuutta, niin kasviöljyesteripohjaiset biopolttoöljyt ovat huomattavasti voitelevampia, testien mukaan. Eli prodieseliä vaan veneeseen.

        Amerikkalaiset julkaisut mainitsevat HFRR 460 yleisenä tyypillisenä arvona aikaisemmissa rikkipitoisissa dieselöljyissä (Nesteen nyky-dieseleissä siis paremmat lukemat!).. Vähärikkisten öljyjen osalta hyväksytään HFRR 520. Lisäaineistuksen kanssa pääsevät aina 300 asti. Nesteen bio-diesel siis 350.

        Lisäaineistamattomaan vähärikkiseen dieselöljyyn (HFRR 600-700) lisättynä 2T-öljyt ovat päässeet HFRR 470, Öljyn tai lisäaineen liikalisäyksellä ei päästä parempaan suorituskykyyn, koska voitelevuus perustuu molekyylien tarttumiselle metallipintaan.

        Pelkille moottorivoiteluöljyille sellaisenaan on tehty vastaavia testejä, ja tulokset ovat olleet - eivät juurikaan parempia kuin normaalilla dieselpolttoaineella. Näemme siis, että kulumisenesto-tavoite korkeissa paineissa tarvitsee korkeapainelisäaineita myös voiteluöljyissä.

        Parafiinit eivät ole EP-lisäaineita, siksi talvilaadun ja kesälaadun "kuivuuserot" ovat mutua. Voitelevuuden varmistajana aikaisemmin olivat erilaiset sulfaatit ja (syöpävaaralliset) aromaatit, nykyään vähärikkisissä kaasuöljyissä käytetään happipitoisia lisäainekomponentteja.

        Mitä pienempi HFRR arvo, sen paremmin voiteleva tuote.

        Edelleen. 2-t höpinät voi jäätää kirjoittelematta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        NESTE 2-T MARINE
        -----------------------------

        Neste 2-T Marine on kaksitahtisiin perämoottoreihin tarkoitettu moottoriöljy. Se perustuu parafiiniseen SAE 40 -perusöljyyn, johon sekoittumisen varmistamiseksi on lisätty 20% liuotinta.

        Suorasuihkutusmoottoreissa voi olla erityisvaatimuksia, joten tarkista öljyn sopivuus moottorinvalmistajan ohjekirjasta.

        -----

        2T-öljyseoksilla on tehty HFRR - testejä ( niitä skraadutestejä) ja vaikutus on ollut pienempi tai enintään sama kuin normi dieselöljyn voitelevuuspaketilla. Jos todella haluaa voitelevuutta, niin kasviöljyesteripohjaiset biopolttoöljyt ovat huomattavasti voitelevampia, testien mukaan. Eli prodieseliä vaan veneeseen.

        Amerikkalaiset julkaisut mainitsevat HFRR 460 yleisenä tyypillisenä arvona aikaisemmissa rikkipitoisissa dieselöljyissä (Nesteen nyky-dieseleissä siis paremmat lukemat!).. Vähärikkisten öljyjen osalta hyväksytään HFRR 520. Lisäaineistuksen kanssa pääsevät aina 300 asti. Nesteen bio-diesel siis 350.

        Lisäaineistamattomaan vähärikkiseen dieselöljyyn (HFRR 600-700) lisättynä 2T-öljyt ovat päässeet HFRR 470, Öljyn tai lisäaineen liikalisäyksellä ei päästä parempaan suorituskykyyn, koska voitelevuus perustuu molekyylien tarttumiselle metallipintaan.

        Pelkille moottorivoiteluöljyille sellaisenaan on tehty vastaavia testejä, ja tulokset ovat olleet - eivät juurikaan parempia kuin normaalilla dieselpolttoaineella. Näemme siis, että kulumisenesto-tavoite korkeissa paineissa tarvitsee korkeapainelisäaineita myös voiteluöljyissä.

        Parafiinit eivät ole EP-lisäaineita, siksi talvilaadun ja kesälaadun "kuivuuserot" ovat mutua. Voitelevuuden varmistajana aikaisemmin olivat erilaiset sulfaatit ja (syöpävaaralliset) aromaatit, nykyään vähärikkisissä kaasuöljyissä käytetään happipitoisia lisäainekomponentteja.

        Mitä pienempi HFRR arvo, sen paremmin voiteleva tuote.

        Edelleen. 2-t höpinät voi jäätää kirjoittelematta.

        Suodintukoksia tuli biodieselin takia. Sitten aloin hakemaan Venäjältä naftaa. Autolla. Kun hakureissu oli käsillä, imin pumpulla vanhat ylimääräiset naftat tynnyriin venettä varten. Venäläisessä dieselöljyssä on paljon rikkiä ja se on kokonaan tehty oikeasta öljystä, ei biomössöistä. Biodiesel on kehitetty saamaan autot läpi savutustestistä. Sitä ei kannata muuten käyttää.
        Moottorin talvisäilytys hoituu ottamalla imuputki pois tankista ja käyttämällä konetta hetki kanisterinaftalla jossa on 4% 2T-öljyseos. Pumppu ja suuttimet tulevat voideltua sillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suodintukoksia tuli biodieselin takia. Sitten aloin hakemaan Venäjältä naftaa. Autolla. Kun hakureissu oli käsillä, imin pumpulla vanhat ylimääräiset naftat tynnyriin venettä varten. Venäläisessä dieselöljyssä on paljon rikkiä ja se on kokonaan tehty oikeasta öljystä, ei biomössöistä. Biodiesel on kehitetty saamaan autot läpi savutustestistä. Sitä ei kannata muuten käyttää.
        Moottorin talvisäilytys hoituu ottamalla imuputki pois tankista ja käyttämällä konetta hetki kanisterinaftalla jossa on 4% 2T-öljyseos. Pumppu ja suuttimet tulevat voideltua sillä.

        Älä käytä diiseliä, jonka bio-osuus on FAMEA.
        Minulla ei ole ollut koskaan noita ongelmia, kotisatamassa tankkaan Nesteen diiseliä, matkoilla sitä mitä on saatavissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suodintukoksia tuli biodieselin takia. Sitten aloin hakemaan Venäjältä naftaa. Autolla. Kun hakureissu oli käsillä, imin pumpulla vanhat ylimääräiset naftat tynnyriin venettä varten. Venäläisessä dieselöljyssä on paljon rikkiä ja se on kokonaan tehty oikeasta öljystä, ei biomössöistä. Biodiesel on kehitetty saamaan autot läpi savutustestistä. Sitä ei kannata muuten käyttää.
        Moottorin talvisäilytys hoituu ottamalla imuputki pois tankista ja käyttämällä konetta hetki kanisterinaftalla jossa on 4% 2T-öljyseos. Pumppu ja suuttimet tulevat voideltua sillä.

        Nesteen Futura Dieselissä ei ole FAME eli se ei aiheuta kasvustoa ja vesiongelmaa. Shellin diiseliä kerran tankkasin ja se oli "katastrofi".

        https://www.neste.fi/neste-futura-diesel

        Neste ei käytä Futura Dieselissä lainkaan perinteistä FAME-biodieseliä. Useimmissa ajoneuvojen ohjekirjoissa kielletään FAME-biodieselin käyttö yli 7 %:n pitoisuuksina. Ohjekirjojen rajoitukset biodieselin käytöstä koskevat nimenomaan FAME-biodieseliä sekä sen raaka-ainekohtaisia alalajeja: RME*, PME* ja SME*.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suodintukoksia tuli biodieselin takia. Sitten aloin hakemaan Venäjältä naftaa. Autolla. Kun hakureissu oli käsillä, imin pumpulla vanhat ylimääräiset naftat tynnyriin venettä varten. Venäläisessä dieselöljyssä on paljon rikkiä ja se on kokonaan tehty oikeasta öljystä, ei biomössöistä. Biodiesel on kehitetty saamaan autot läpi savutustestistä. Sitä ei kannata muuten käyttää.
        Moottorin talvisäilytys hoituu ottamalla imuputki pois tankista ja käyttämällä konetta hetki kanisterinaftalla jossa on 4% 2T-öljyseos. Pumppu ja suuttimet tulevat voideltua sillä.

        Ja siten sä heräsit peräkammarissa, kun äitee kävi vessassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suodintukoksia tuli biodieselin takia. Sitten aloin hakemaan Venäjältä naftaa. Autolla. Kun hakureissu oli käsillä, imin pumpulla vanhat ylimääräiset naftat tynnyriin venettä varten. Venäläisessä dieselöljyssä on paljon rikkiä ja se on kokonaan tehty oikeasta öljystä, ei biomössöistä. Biodiesel on kehitetty saamaan autot läpi savutustestistä. Sitä ei kannata muuten käyttää.
        Moottorin talvisäilytys hoituu ottamalla imuputki pois tankista ja käyttämällä konetta hetki kanisterinaftalla jossa on 4% 2T-öljyseos. Pumppu ja suuttimet tulevat voideltua sillä.

        Ensi kerralla voit jäädä sinne Venäjälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suodintukoksia tuli biodieselin takia. Sitten aloin hakemaan Venäjältä naftaa. Autolla. Kun hakureissu oli käsillä, imin pumpulla vanhat ylimääräiset naftat tynnyriin venettä varten. Venäläisessä dieselöljyssä on paljon rikkiä ja se on kokonaan tehty oikeasta öljystä, ei biomössöistä. Biodiesel on kehitetty saamaan autot läpi savutustestistä. Sitä ei kannata muuten käyttää.
        Moottorin talvisäilytys hoituu ottamalla imuputki pois tankista ja käyttämällä konetta hetki kanisterinaftalla jossa on 4% 2T-öljyseos. Pumppu ja suuttimet tulevat voideltua sillä.

        Mazut on huonolaatuista raskasta öljyä jota tuottaa Venäjä, Kazakstan, Azerbaitshan ja Turkmenistan. Mazutia käyttävä laiva mustaa koko näkyvissä olevan taivaan joka ei sitten ole enää näkyvissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mazut on huonolaatuista raskasta öljyä jota tuottaa Venäjä, Kazakstan, Azerbaitshan ja Turkmenistan. Mazutia käyttävä laiva mustaa koko näkyvissä olevan taivaan joka ei sitten ole enää näkyvissä.

        Ei itämerellä kylläkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nykyaikainen diesel polttoaine on kuivempa"


        Polttoaineen valmistajan (Neste) mukaan dieselin voitelevuus on erinomaista. Nesteen dokumentista:

        Neste Pro Diesel kesälaatu
        -----------------------------------
        Voitelevuus / HFRR 400 um
        Test Method* EN 12156-1

        Suuttimien puhtaus 85% Test Method* CEC (PF-023)

        Tuote sisältää voitelevuus-, vaahdonesto-, korroosiosuoja ja puhdistavan lisäaineen sekä sähkönjohtavuutta parantavan lisäaineen.

        Tuote täyttää ajoneuvovalmistajien vaativimman diesel luokan vaatimukset (Worldwide Fuel Charter, diesel, kategoria 5) sekä eurooppalaisen diesel-standardin EN590 vaatimukset.


        Neste My (uusioituva):
        -----------------------------
        Voitelevuus
        350 μm
        Erinomainen voitelevuus ehkäisee ruiskutuslaitteiston kulumista


        Eli eikähön tämä paskanjauhanta 2-t öljyn tarpeellisuudesta voida jo lopettaa.

        Vöitätkö siis ettei myös 2 t öljy ole voitelevilta ominaisuuksiltaan huipputasoa? Diesel on palamaan suunniteltu,btuottansan liike-energias. Pumpussa ja suuttimissa tarvitaan 2 t öljyä, muutoin tulee rumaa jälkeä


    • Anonyymi

      Edes 2T dieselissä ei käytetä 2T öljyä.

    • Anonyymi

      Käykö ihan toi Bilteman 2T -öljy venedieselin lisävoiteluun vai tarviiko öljyn olla jotain kallista?

      Ilmeisesti 2T -öljy on eduksi myös lämppäreille, vai kuinka?

      • Anonyymi

        Joo ja kahvin sekaan.


      • Anonyymi

        Ehdottomasti ja aurinkopaneelit sekä vinssit tykkäävät 2T-öljystä.
        Samoin sprayhoodin ja patjastojen kevyt 2T-öljykäsittely estää homehtumisen


    • Anonyymi

      Shipman veneessäni on 1974 mallin Yanmar yse 8 diesel. Olen AINA tankatessani lorauttanut n. puoli desiä 2-tahti öljyä 40 litraan dieseliä. Kone käy savuttamatta pehmeästi "kuin kello". Repikää siitä juttujanne. "Asiantuntijat"

      • Anonyymi

        Millä teorialla öljyn lisääminen vähentäisi savutusta?


      • Anonyymi

        Tulee mieleen juttu kaverista, joka joka päivä illalla käveli talonsa ympäri kolme kertaa. Aikansa sitä katseltuaan naapuri ei voinut olla menemättä kysymään miksi. "Koska haluan pitää tiikerit loitolla", kuului vastaus. "Mutta eihän täällä ole tiikereitä", sanoi kysyjä". "Aivan, ei ole", kuului vastaus.
        Veneessäni on 1973-mallinen n. 6000h ajettu Perkins 4.236. En ole KOSKAAN (30v) "lorauttanut" mitään tankkiin. Kone käy savuttamatta pehmeästi "kuin kello". Käynnistyy aina välittömästi samalla tavalla oli sitten seissyt 6 kuukautta tai 6 minuuttia. Repikää siitä juttujanne. "Asiantuntijat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulee mieleen juttu kaverista, joka joka päivä illalla käveli talonsa ympäri kolme kertaa. Aikansa sitä katseltuaan naapuri ei voinut olla menemättä kysymään miksi. "Koska haluan pitää tiikerit loitolla", kuului vastaus. "Mutta eihän täällä ole tiikereitä", sanoi kysyjä". "Aivan, ei ole", kuului vastaus.
        Veneessäni on 1973-mallinen n. 6000h ajettu Perkins 4.236. En ole KOSKAAN (30v) "lorauttanut" mitään tankkiin. Kone käy savuttamatta pehmeästi "kuin kello". Käynnistyy aina välittömästi samalla tavalla oli sitten seissyt 6 kuukautta tai 6 minuuttia. Repikää siitä juttujanne. "Asiantuntijat"

        Pakokaasujen analysointi paljastaisi kuitenkin melkoiset päästöt...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakokaasujen analysointi paljastaisi kuitenkin melkoiset päästöt...

        Kerro lisää - linkkien kera.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä teorialla öljyn lisääminen vähentäisi savutusta?

        Joskus kauan kauan sitten, ehkä 70-luvun puolivälissä, teimme veljeni kanssa kokeita mummolan Briggs&Stratton -ruohonleikkurila. Aloimme lisätä asteittain öljyä bensan sekaan. Notta ristus että se savutti kun suhde oli 50/50.


    • Anonyymi

      Mutta, se piirtää kellä on liitua. Mun VW T4 Transporter kävi epätasaisesti, ja oli seissyt pari vuotta. Lätkäisin tankilliseen litran 2t öljyä ja ihan kuuli korvalla miten alkoi suuttimet pelittää ja kone käydä nätisti. Vanhempaan moottoriin hyvä lorauttaa myös veneessä. Tulee hyvä mieli. Kjq ainakaan mitään haittaa ei ole. Arvokkaampaa tasokasta öljyä se 2 t on. Tehty voitelemaan. Ja puuilon ym myymään halvinta mineraalikamaa tietenkin, ei synteettistä.

      • Anonyymi

        "Tulee hyvä mieli."
        Hyvän mielen saa kovin monella muullakin tavalla.


      • Anonyymi

        Jos koneesi ei toimi ilman öljyn lisäystä polttoaineeseen, se on rikki.

        Kunnossa oleva moottori ei tarvitse mitään öljylisäystä - toisekseen - polttoaineeseen lisätyllä öljyllä saa aikaan helvetillisen karstakerroksen mäntien päälle, venttiililautasiin ja palotiloihin.
        Seurauksena jumittavat männänrenkaat, ohipuhalluksen lisääntyminen ja lopulta koko paskan näyttävä laukeaminen, kun kone karkaa laukalle alkaessaan polttaa omaa voiteluöljyään.

        VW-konsernin vehkeet nyt ovat nykyisin sellaisia paskoja, että niitä varmasti olisikin parasta ajaa pelkällä öljyllä ja jättää se polttoaine turhana pois kokonaan....


      • Anonyymi

        Rahamiehet ne ajelevat pari vuotta seisseillä Transportereilla.
        Poltitko kännissä korttisi?


    • Anonyymi

      RVS käsittelyt polttoaineen ja moottoriöljyn kautta niin kone porskuttaa timmisti.

      • Anonyymi

        Pelkkää kusetusta kaikenmaailman Fortet sun STP:t.

        Kone on käyttöikänsä päässä, jos se ei ilman kemikaalikäsittelyjä pysy toimintakunnossa.

        Säännöllisellä huollolla moottorit yleensä kestävät ilman isompia korjauksia (pl. nykyiset bensakoneet) reilusti yli suunnittelukäyttöikänsä ilman mitään sisäisiä shampoopesuja.

        Öljyn ja suodattimien vaihto on se taikasana.
        20-30tkm vaihtovälit autoissa ovat sulaa hulluutta - tai no - jos koneella on ajateltukin ajettavan 200tkm max niin siinä tapauksessa kyllä.

        VW-konsernin moottorit ja PSA:n ja Fordin pikkumoottorit ovat hirveitä paskoja eikä niitä öljyä vaihtamalla toimiviksi saa.
        VAGinathan syövät öljyä muutenkin niin paljon, että 20 euron litrahinnalla maksaa puolet auton hankintahinnasta päälle pelkkänä öljynä auton kuvitellun käyttöiän aikana.

        Venediesel kestää maailman tappiin saakka, jos siihen vaihdetaan syksyllä puhtaat öljyt ja suodattimet, vaihdetaan sinkit ja impelleri sekä putsataan lämmönvaihdin kolmen-neljän vuoden välein Itämeren olosuhteissa.

        Nämä koneet seisotetaan pilalle, eivät ne käytön takia hajoa.
        Vesi polttoaineessa on se, mikä ne suuttimet ja pumput tuhoaa, eikä niitä millään 2-tahtiöljyllä ehjiksi saa.
        Kone käy vähän paremmin hetken aikaa, mutta hyvin pian suuttimien vaurioituminen alkaa näkyä savutuksena ja pahimmassa tapauksessa reikänä männässä.

        Yllätyksenä voi tulla jollekin, että ne suuttimet voi huollattaa dieselkorjaamossa.


    • Anonyymi

      Mutta se fiilis ja hymy, myhäily, kun kaataa 2 t öljyä ja oikein kuulee kuinka kone tykkää. Itse kaadan käynnissä olevaan veneeseen. Ai että miten kiittää ja pehmeästi alkaa käydä. Litra tankilliseen. Sanoo järkikin että kun laadukkaampaa, dieseliä kalliimpaa öljyä laitetaan niin tilanne paranee

    • Anonyymi

      Tähän tietenkään ei köyhillä ole varaa eikä saidat ihmiset malta. Mutta elämä on valintoja.

    • Anonyymi

      Ai että rahamiehet kaatavat 2-tahtiöljyä jeesuksenaikaisen moottorin polttoaineen sekaan?

      Yritä nyt jo herätä. Uusi kone maksaa asennettuna kymppitonnin, mikä on pikkuraha.
      Tietysti johonkin hapertuneeseen paskaan jäänyt 1980-luvun moottori on järjetöntä enää vaihtaa - uusi kone kun menisi kaatikselle sen paskan veneen mukana lähivuosina kuitenkin....

    • Anonyymi

      Meni vw avb 1.9tdib9€ ei perämoottori 2t öljyä ja 2 pytyn suutintiiviste paskana ja polttaa öljyy. TäS mietin mitä maksaa, kun ei mahista autoo mihkää kulettaas ja ton paskan koitin omalla pumpulla imeä. Noh avainta kääntämällä juu mut joku paluulinjasysteemi et 4johtoo hurisee saan en tyhjeneen. Nokka akseli ku uusi ja itte en omaa taitoja vaihtaa pumppuauuttimeen tiivisteitä. Huoh kaipa siirtopumppua nostaan ja toi paska kanistereihin ja 20l 1l uskaltaa lantrata. Monesti 1-3dö 30l talvella bkd mm castrolin kunnon 2t öljyy. Traktorimainen heiluva ja jos huohotin olis imusarjassa kun huohotti ihan vuotaen ni mustaa ja öljynaftat tyhjätty sit ny tankinpumppua irti ja 6bar pumpulla kannuihi ja loput öljynpolttimelle. Vielä pestä naftalla letkut ja uusia suodatin ja sama öljytilavuuselle

      • Anonyymi

        metsa man pysy pois venepalstalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        metsa man pysy pois venepalstalta.

        Repeilin tälle 😂


    • Anonyymi

      hyvä nyrkkisääntö polttoaineista:

      1) älä sekottele siihen mitään

      • Anonyymi

        2) osta vain dieseliä jossa ei ole FAME, muuten kohta 1) ei päde


    • Anonyymi

      Jos joku ei ole vielä lukenut nykyaikaisen dieselinsä ohjekirjaa, niin kerron tässä mitä siellä sanotaan polttoaineesta.
      Siellä seisoo, että mitään muuta kuin puhdasta diesel polttoainetta ei saa käyttää!

      Eikö olekin yksinkertainen ohje.

      • Anonyymi

        Nin mutta auttaisko jos ihan vähän laittoi 2t öljyä tankkiin?
        Kenelläkään kokemusta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nin mutta auttaisko jos ihan vähän laittoi 2t öljyä tankkiin?
        Kenelläkään kokemusta?

        Olen minäkin laittanut aikoinaan sitä 2-tahtiöljyä vanhaan VP koneeseen ja kun uskovainen olen, niin olin kuulevinani kuinka käynti muuttui pehmeämmäksi.
        Jälkeenpäin ajateltuna olisi pitänyt aloittaa sen öljyn käyttö ennen suutin remonttia.
        Näin olisi nähnyt mitä se öljyn käyttö olisi vaikuttanut siihen savutukseen.

        Voit lisätä sitä öljyä aivan vapaasti vanhaan koneeseen, mutta älä mene lisäämään mitään uusiin dieselmalleihin.
        Kuten tuossa edellä kirjoitettiin, niin niiden ohjekirjat kieltävät kaikki lisäämiset polttoaineeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen minäkin laittanut aikoinaan sitä 2-tahtiöljyä vanhaan VP koneeseen ja kun uskovainen olen, niin olin kuulevinani kuinka käynti muuttui pehmeämmäksi.
        Jälkeenpäin ajateltuna olisi pitänyt aloittaa sen öljyn käyttö ennen suutin remonttia.
        Näin olisi nähnyt mitä se öljyn käyttö olisi vaikuttanut siihen savutukseen.

        Voit lisätä sitä öljyä aivan vapaasti vanhaan koneeseen, mutta älä mene lisäämään mitään uusiin dieselmalleihin.
        Kuten tuossa edellä kirjoitettiin, niin niiden ohjekirjat kieltävät kaikki lisäämiset polttoaineeseen.

        Joo kyllä vanhat moottorit tykkää. Eikä tarvi olla synteettistä. Kunnon mineraali 2t on se juttu. Puuilo ym on myynyt erittäin halvalla, isossa kanisterissa tainnut painua ihan 6€/litra. Ei siis syitä olla käyttämättä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo kyllä vanhat moottorit tykkää. Eikä tarvi olla synteettistä. Kunnon mineraali 2t on se juttu. Puuilo ym on myynyt erittäin halvalla, isossa kanisterissa tainnut painua ihan 6€/litra. Ei siis syitä olla käyttämättä

        😅Eikä yösitään syytä käyttää!


    • Anonyymi

      Tottakai 2t ölppää naftan joukkoon lorautamme

    • Anonyymi

      Hieman löpöä parempaa 2t öljy. Kalliimpi lisä aine. Vain hinta on syy ettei löpön joukossa ole jo jalostamolla sellaset 5% tätä sangen voitelevaa öljyä. Jos lompsa lyönnis niin purkillinen per tankki on hyvä.

      • Anonyymi

        Höpö höpö, EN590 dieselissä on jo lisäaineena riittävästi voitelua.


      • Anonyymi

        Älä nyt viitsi jatkaa tuota jankutusta. Tuossa edellä on jo moneen kertaan tuotu esiin miten näiden diesel moottoreiden kanssa tulee toimia.

        Kyllä öljy-yhtiöt ovat tehneet tarkat tutkimukset polttoaineidensa kanssa.
        Käyttäjän ei kannata ryhtyä keksimään pyörää uudelleen. Eikä arpomaan lisäaineiden kanssa.


    • Anonyymi

      Kokeilin lämppäriin.
      Se ei paranna dieseliä vaan huonontaa.

    • Anonyymi

      Paljonko laitatte dieseliä voiteluöljyyn teidän meri dieseleihin, että kone käy pienemmällä kitkalla, kuten wv päästöhuijaus gate

      • Anonyymi

        Takuut loppuu, jos ei käytä standardin mukaisia öljyjä.

        Diesel ei myöskään vähennä kitkaa paremmin kuin kitkan vähentämiseksi tehdyt voiteluaineet.

        Käytän 2T konetta verkon painona. Se on siihen hyvä koska ei tarvitse tyhjentää voiteluöljyjä pois eikä aiheudu taloudellisia menetyksiä. Jos naru katkeaa, niin kone biohajoaa parissa vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Takuut loppuu, jos ei käytä standardin mukaisia öljyjä.

        Diesel ei myöskään vähennä kitkaa paremmin kuin kitkan vähentämiseksi tehdyt voiteluaineet.

        Käytän 2T konetta verkon painona. Se on siihen hyvä koska ei tarvitse tyhjentää voiteluöljyjä pois eikä aiheudu taloudellisia menetyksiä. Jos naru katkeaa, niin kone biohajoaa parissa vuodessa.

        Miksi monet autovalmistajat sitten lisäsivät dieseliä voiteluöljyyn päästöjen vähentämiseksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi monet autovalmistajat sitten lisäsivät dieseliä voiteluöljyyn päästöjen vähentämiseksi?

        Pitää kysyä niiltä.
        Ehkä niille ei ollut merkitystä kuinka kauan moottori pysyy ehjänä.


    • Anonyymi

      Itse ajelen pikkuisella perämoottorilla, joten aiheesta ei ole omakohtaisia kokemuksia. Mielenkiinnosta googlettelin löytyisikö jotain edes hieman perusteellisemmin tehtyä testiä aiheesta. Silmiin osui tuo linkin takana oleva. Laiskuuttani vetäisin Google kääntäjällä johtopäätökset tuonne alle.

      https://c6-friends.nl/downloads/2-stroke-oil-in-diesel.pdf

      7. JOHTOPÄÄTÖKSET
      Tämän tutkimuksen tulosten perusteella tehdään seuraavat johtopäätökset:
      • Tilavuussuhteella 200:1 kaksitahtiöljyllä on merkityksetön vaikutus dieselin voitelevuuteen.
      • Kaiken Etelä-Afrikassa myytävän dieselpolttoaineen on täytettävä SANS 342:2014 -voiteluvaatimus dieselpumppujen ja ruiskutusjärjestelmien asianmukaisen suojan varmistamiseksi.
      • Sasolin myymät vähärikkiset dieseltuotteet sisältävät voitelevuutta parantavia lisäaineita, jotka ovat paljon tehokkaampia kuin kaksitahtiöljy.
      • Tilavuussuhteella 200:1 kaksitahtiöljyllä on merkityksetön vaikutus dieselin setaanilukuun.
      • Dieselissä ei mitattu mitattavissa olevaa vaikutusta kaikkiin muihin säänneltyihin dieselin ominaisuuksiin, kun kaksitahtiöljyä oli 200:1 annoksella.
      • Kaksitahtiöljy voi sisältää noin 16 ppm sinkkiä tai enemmän formulaatiosta ja erästä riippuen.
      • Dieselin sisältämien sinkkijäämien tiedetään kiihdyttävän nopeasti ruiskutussuuttimien kerrostumia. • Moottoritestien tulokset osoittavat, että 200:1-seos kaksitahtiöljyä dieselissä johtaa 2 %:n moottorin tehon menetykseen 16 tunnin testissä suuttimien likaantumisen vuoksi. Tämä riski koskee kaikkia yhteispaineruiskutusdieselmoottoreita, mutta se voi myös pahentaa likaantumista vanhemmissa moottoreissa.
      • Ajoneuvoissa, joissa on pakokaasujärjestelmässä dieselhiukkassuodatin (DPF), DPF:n käyttöikä voi lyhentyä, koska suodattimeen kertyy tuhkaa ja metallipohjaisia ​​epäpuhtauksia ajan myötä kaksitahtiöljyn jatkuvan käytön yhteydessä.

      • Anonyymi

        Kiitos vaivastasi, hyvää faktaa hörhöjenn örinöiden sijaan.


      • Anonyymi

        Tuohon on pakko lisätä, että 2T öljy rikkoo 2T dieselin juuri sen sisältämän tuhkan takia.


      • Anonyymi

        Luulisin tuon riittävän noille 2-tahti öljyn lisäämiseen uskoville opetuslapsille.

        Öljy-yhtiöt ja moottorin valmistajat ovat kyllä tehneet vuosikymmeniä töitä selvittäessään lisäaineiden tarpeen diesel polttoaineessa.


    • Anonyymi

      Isojen laivojen dieselit on 2 tahti koneita. Ei liene syytä perustella sen enempää, että miksi myös veneen moottoriin on 2 tahtiöljy enempi kuin paikallaan. Mitä isot edellä sitä pienet perässä.

      • Anonyymi

        Myös raskastapolttoöljyä on varmaan syytä käyttää perämoottorissa koska mitä isot edellä niin pienet perässä.


      • Anonyymi

        Ei laivojen dieselkoneissa mitään 2t öljyä käyteä polttoaineessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei laivojen dieselkoneissa mitään 2t öljyä käyteä polttoaineessa.

        Jos evarimies pääsisi joskus semmoisen laivan kone osastolle töihin missä on 2t kone niin eiköhän se tilais 2t öljyä j katkaisu pohjatankkeihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei laivojen dieselkoneissa mitään 2t öljyä käyteä polttoaineessa.

        No kyllä sinne vaan joudutaan voitelu järjestämään. Polttoaineen seasta on tultava voitelu. Muutoin leikkaa motti kiinni! Jökkiin menee!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kyllä sinne vaan joudutaan voitelu järjestämään. Polttoaineen seasta on tultava voitelu. Muutoin leikkaa motti kiinni! Jökkiin menee!

        Ei se sylinteriöljy polttoaineen seassa ole!
        Lubrikaattori sen sinne sylinteriin pumppaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kyllä sinne vaan joudutaan voitelu järjestämään. Polttoaineen seasta on tultava voitelu. Muutoin leikkaa motti kiinni! Jökkiin menee!

        Mutta ei 2t öljyä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se sylinteriöljy polttoaineen seassa ole!
        Lubrikaattori sen sinne sylinteriin pumppaa.

        Mutta kun ei ole lubrocaattoris niin kyllä se 2t öljy polttoaineen seassa hyvin menee antamaan voitelua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun ei ole lubrocaattoris niin kyllä se 2t öljy polttoaineen seassa hyvin menee antamaan voitelua

        Ei mene laivan 2t moottorissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun ei ole lubrocaattoris niin kyllä se 2t öljy polttoaineen seassa hyvin menee antamaan voitelua

        Miksi et jo uskoisi kun asia on melkein rautalangasta väännetty, että laivan 2-tahtikoneella ei ole perämoottori 2-tahtisen kanssa mitään muuta yhteistä kuin tuo 2-tahti toimintatapa.

        Lisäksi laivan käyttämää ”dieseliä”ei jokaisesta venerannasta ole ostettavissa.
        Saattaa olla hankalaa saada 2-tahti öljy sekoittumaan laivan polttoaineeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mene laivan 2t moottorissa.

        Jos jönkyttäjä meinaa laivakoneena 2t hot bulb antiikki koneita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos jönkyttäjä meinaa laivakoneena 2t hot bulb antiikki koneita?

        Ei taida olla montakaan kuulamoottoria (hot-bulb engine) enää arkikäytössä. Viimeiset valmistajat lopettivat jo 50- luvun alussa.

        Tuon moottorin palotapahtuma ei salli öljyn ja polttoaineen sekoitusta, sillä siinä öljy palaisi pois heti työtahdin aikana.
        Niissä öljy ja ilma tulivat yhdessä moottorin sisään. Lisäksi niissä oli omat voitelulinjat kampiakselille ja sylinterille.
        Vaikka niissä joissakin oli ”öljypohja”, niin ne lopulta polttivat voiteluun käytetyn öljyn pois.

        Omana aikanaan ne olivat hyviä moottoreita korvaamaan höyrykoneita, sillä yksi mies pystyi sellaista operoimaan.
        Laivassa se oli kätevä, sillä sen sai helposti käymään väärin päin, eikä näin ollen tarvittu vaihteistoa.
        Polttoaineena niissä kävi lähes mikä tahansa palava neste. Diesel öljy, maakaasu, kerosiini, raakaöljy, kasviöljy, krosiitti ja ties mitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi et jo uskoisi kun asia on melkein rautalangasta väännetty, että laivan 2-tahtikoneella ei ole perämoottori 2-tahtisen kanssa mitään muuta yhteistä kuin tuo 2-tahti toimintatapa.

        Lisäksi laivan käyttämää ”dieseliä”ei jokaisesta venerannasta ole ostettavissa.
        Saattaa olla hankalaa saada 2-tahti öljy sekoittumaan laivan polttoaineeseen.

        Joo, laivoissa ei oo perämoottoreitä, ne koneet on siellä piilossa sisällä. Ehkä perämoottorit yleistyvät niissäkin lähivuosina.


    • Anonyymi

      Meillä päin yks vanha ukko laitto jäteöljyä!! Kesän aikana sai polttoaineen mukana hukattua ne öljyt jotka oli tullut huollon aikana koneesta astiaan. Jos jotain kiinnostaa niin voin selvitellä onko hengissä vielä ja että mikä oli ollut seossuhde. Pumppu kuulemma kiitti!

      • Anonyymi

        Haluaisiko joku 20 litraa jäteöljyä, niin saa voideltua polttoaine pumpun ja suuttimet ja jatkettua dieseliä.

        Vai mahtaako kuluttaa suuttimet väljiksi ja tappaa pumpun, kun joukossa partikkeleja kuluttamassa hienomekaanisia osia.

        Itsellä kuitenkin koneessa polttoainesuodatin 2 myytä, olis aika pian tukossa jäteöljyä käyttäessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haluaisiko joku 20 litraa jäteöljyä, niin saa voideltua polttoaine pumpun ja suuttimet ja jatkettua dieseliä.

        Vai mahtaako kuluttaa suuttimet väljiksi ja tappaa pumpun, kun joukossa partikkeleja kuluttamassa hienomekaanisia osia.

        Itsellä kuitenkin koneessa polttoainesuodatin 2 myytä, olis aika pian tukossa jäteöljyä käyttäessä.

        Vakavasti puhuen tuo suosittua lämmitysöljyksi. On ihan tehdastekoisia "raskasöljypolttimia" jotka toimii öljyllä ku öljyllä. Varsinkin halleja moni lämmittää noin. Ja polttaminen taitaa olla ihan hyvä tapa tolleen hävittää. Uskon että menisi auton tankissakin, ainakin joku iso vanha diesel. Ja jos suodattaisi etukäteen hyvin. Pumpulle sekä voitelua että pikku riski mutta mutta..se tuntuisi hyvälle silti 😊


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vakavasti puhuen tuo suosittua lämmitysöljyksi. On ihan tehdastekoisia "raskasöljypolttimia" jotka toimii öljyllä ku öljyllä. Varsinkin halleja moni lämmittää noin. Ja polttaminen taitaa olla ihan hyvä tapa tolleen hävittää. Uskon että menisi auton tankissakin, ainakin joku iso vanha diesel. Ja jos suodattaisi etukäteen hyvin. Pumpulle sekä voitelua että pikku riski mutta mutta..se tuntuisi hyvälle silti 😊

        Kannattaa lopettaa nuo haaveilut, sillä jäteöljyn polttaminen on aikoja sitten ollut kiellettyä.
        Se on ympäristömyrkkyä.
        Jo pelkkä nimikin sen sanoo, jäte mikä jäte.

        Tavallinen ihminen ei siinä mitään voita, vaan pilaa moottorinsa, jos sitä yrittää siinä polttaa.
        Kunnallinen jätekeräys ottaa ne öljyt vastaan, sillä niistä on jo pakolla maksettu jätemaksu.
        Vanhan ajan dieselissä 2-t öljyä voi käyttää, jos se tuntuu hyvältä, mutta uuden tekniikan moottoreihin sitä ei pidä missään tapauksessa lisätä - se on tuhon tie.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa lopettaa nuo haaveilut, sillä jäteöljyn polttaminen on aikoja sitten ollut kiellettyä.
        Se on ympäristömyrkkyä.
        Jo pelkkä nimikin sen sanoo, jäte mikä jäte.

        Tavallinen ihminen ei siinä mitään voita, vaan pilaa moottorinsa, jos sitä yrittää siinä polttaa.
        Kunnallinen jätekeräys ottaa ne öljyt vastaan, sillä niistä on jo pakolla maksettu jätemaksu.
        Vanhan ajan dieselissä 2-t öljyä voi käyttää, jos se tuntuu hyvältä, mutta uuden tekniikan moottoreihin sitä ei pidä missään tapauksessa lisätä - se on tuhon tie.

        Höpöhöpö


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö

        Onnea ja menestystä valitsemallesi tielle D.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin sinne tyhjään tilaan, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki
      Maailman menoa
      145
      4033
    2. Ohjelma "Rikollisjengien Ruotsi" hyvin paljasti jakautuneen maan

      eli ns. ruotsalaiset yhdellä puolella, muslimit ja muut kehitysmaalaiset toisella puolella. Siinäkin hyvin näki mitä ma
      Maailman menoa
      55
      3454
    3. Miksi eristäydyt?

      Onko jokin syy kun vetäydyt omiin oloihin?
      Ikävä
      213
      2805
    4. Pidennetään viikko 8 päiväiseksi

      Ja jätetään työpäivien määrä nykyiseen 5:een. Tuo olisi kompromissiratkaisu vellovaan keskusteluun työajan lyhentämisest
      Maailman menoa
      38
      2702
    5. Kylläpä on nautinnollista taas tämä palstan vassari valitus!

      Lähes jokainen avaus on vassareiden kitinää ja valitusta. Eikö se tarkoitakin, että silloin asiat menee maassamme parem
      Maailman menoa
      28
      2552
    6. Jos Katja Ståhl ei pääse juontamaan Elämäni biisiä, kenet haluaisit nähdä juontohommissa?

      Katja Ståhl on ollut kuluvalla viikolla sairaalahoidossa. Jos Katja Ståhl ei pääse juontamaan Elämäni biisiä, kenet halu
      Tv-sarjat
      48
      2134
    7. Kuvaile kaivattuasi kolmella emojilla.

      :) 😛😆😱
      Ikävä
      128
      1667
    8. Tiesitkö? Tuure ja Saana Boelius ovat sisaruksia!

      Tiesitkö? Tuure Boelius ja Saana Boelius ovat tänä syksynä kumpainenkin reality-ohjelmissa tv:ssä: Tuure Petollisissa ja
      Suomalaiset julkkikset
      37
      1656
    9. Vähäkankailla ollut ongelmia vuokra-asunnossa

      Aina ne ikävätkin asiat tulevat mediaan. Jasmin ja Marko saaneet edellisestä asunnostaan häädöt ja Jasmin todettu varatt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      167
      1599
    10. Mikä vimma on Suomeen saada datakeskuksia?

      Eihän se tuo suomalaisille montaa työpaikkaa, tuskin edes rakennusvaiheessa rakentajat kaikki suomalaisia. Miksi tänne e
      Maailman menoa
      105
      1290
    Aihe