Lappilaiset on perseestä

Anonyymi

Ootte omanlaisia, ettekä kaikista suvaitsevinta porukkaa, kovia ryyppäämään ja naimaan, mindset pitää asettaa aina lappilaiseen, töksäyttelette asioita ettekä välttämättä halua loukata mutta jos loukkaatte niin ette pyydä edes anteeksi...

Mä en oo enää v*ittu ikinä tollasten ihmisten kanssa missään tekemisissä, kierrän mieluiten lappilaiset jatkossa kaukaa koska teidän kanssa ei jostain syystä synkkaa vaikka muiden suomalaisten kanssa tuun helposti toimeen! Useampi teistä on aiheuttanut mulle käsittämättömän kurjan olon ja ahdistusta tuolla käytöksellänne. Ahdistuksen tunne ja että tuo toinen on aivan kummajainen on varmasti molemminpuoleinen. Tiiättekö mitä, jos teihin ei päde normaalit käyttäytymisen säännöt että oltaisiin ystävällisiä jos toinen ihminen ei ole teitä mitenkään henkilökohtaisesti loukannut ja kun tuun helposti muiden kanssa toimeen niin emmä pelkästään teidän takia lähde itseäni muuttamaan. Sinä muutat, jos muutat, koska olen muilta kuullut samanlaista palautetta että ootte kuin ihan eri planeetalta ja edelleen, ette millään hyvällä tavalla. Sitten haukutte muita etelän veteliksi ja savolaisia kieroiksi, mutta samaan hengenvetoon teette ite samaa p*askaa pitämällä itseänne parempina kuin muut koska haukutte muita etelän veteliksi!

64

999

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Asu täällä pari vuotta, niin sulaudut joukkoon ;)

    • Anonyymi

      Käykö katteeksi suora rehellinen luonteemme. Ymmärrän, herkkiksille voi olla liikaa. Pysy Poissa täältä, painu Savoon tai vaikka per......n!!

      • Anonyymi

        Teidän luonteenne ei ole suora, vaan ilkeä, jonka maalaatte suoruuden taakse. Enkä ylpeilisi sillä että olette kovia, on sairasta murentaa toisia ihmisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teidän luonteenne ei ole suora, vaan ilkeä, jonka maalaatte suoruuden taakse. Enkä ylpeilisi sillä että olette kovia, on sairasta murentaa toisia ihmisiä.

        Asiat voi puhua suoraan nätistikkin ja asiallisesti, pakko kyllä myöntää että minä en jaksa nyt olla kovin asiallinen kun olen tullut loukatuksi ja kun sanotte savolaisia kieroiksi niin haista home, täältä pesee, tässä sulle suora mielipide mitä ajattelen teidän lappilaisten käytöksestä!

        Savossa ja muualla Suomessa nämä asiat kyllä menee silleen että ilkeitä ei olla ellei olla tultu henkilökohtaisesti loukatuksi, pyritään siihen ettei tungeta nokkaa muiden asioihin, jos joku käyttäytyy ilkeästi ilman hyvää syytä ja tunkee nokkansa muiden asioihin sitä ihmistä yleensä halveksutaan. Avoimuutta, puheliaisuutta ja tunteellisuutta ei pidetä kummajaisen merkkinä vaan hyvän ihmisen merkkinä.


    • Anonyymi

      Parempi silloin pysyä siellä oman paikkakunnan sivistyneiden palstalla, eihän tänne ole pakko tulla, ja opettele oikeinkirjotusta.

    • Anonyymi

      Savolaiset on narsisteja kokemusta on!!

    • Anonyymi

      Jos et voi sietää lappilaisia, miten luulet että sinut siedetään??? Kysynpä vain...fiksukin muka??? Ole sitten sitä kun niin annat ymmärtää!! Tunteenpurkauksesi on kaukana siitä!

      • Anonyymi

        Mietippä jos joku ihminen tulee loukatuksi, ahdistetuksi nurkkaan, saa kuulla että hänestä puhutaan seläntakana p*skaa ja nauretaan, yritetään saada hajotettua mun 18-vuotiaana luoma parisuhde 30-vuotiaaseen lappilaiseen mieheen. Aina toistuu tämä sama ihme kaava kun tutustun lappilaisiin, kun yritän olla ystävällinen, avoin, mukava ja juttelen esimerkiksi netissä lappilaisten kanssa he nopeasti lähtee... Ei riitä kaunis ulkonäkö, eikä edes se että olin ystävällinen ja mukava. Niin sitä ei oikeen tiiä että mitä teille vois puhua ja miten teidän kanssa pitäis olla, kun en näköjään kelpaa omana itsenäni... Onko se esimerkiksi väärin että kysyn heti ensimmäisessä keskustelussa ootko sinkku, onks lapsia, mitä teet työksesi, onko lemmikkejä.. Siinä yrittää oppia tuntemaan toista ja jos et halua joihinkin kysymyksiin vastata niin ok mä hyväksyn sen ettet oo niin avoin, mutta jos vaan yhtäkkiä lähdet keskustelusta sanomatta heipat niin se antaa kuvan että minä tein jotain loukkaavaa ja väärää ja jättää mulle kuvan että minä oon viallinen ihminen, tämä on toistunut teidän lappilaisten kanssa usein!

        Ilmeisesti se on väärin että oon puhelias ja yritän keksiä eri aiheista juteltavaa. Minusta sosiaalisuus on kivaa ja sitä varten chatissa ollaan että siellä keskusteltaisiin!

        Enkä missään muualla oo kokenut yhtä voimakasta painostusta että kun miehen perhettä ja kavereita ei meidän deittailu napannut, niin yritettiin ihan väen väkisin saada se juttu poikki. Mitä helvettiä se ulkopuolisille ihmisille kuuluu mitä kaks täys-ikäistä tekee keskenään, olisit onnellinen poikas tai kaveris puolesta jos se on löytänyt naisen kenen seurassa viihtyy!? Vanhemmille pitäis olla tärkeintä se että lapsi on onnellinen ja ystäville tärkeintä se että ystävä on onnellinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mietippä jos joku ihminen tulee loukatuksi, ahdistetuksi nurkkaan, saa kuulla että hänestä puhutaan seläntakana p*skaa ja nauretaan, yritetään saada hajotettua mun 18-vuotiaana luoma parisuhde 30-vuotiaaseen lappilaiseen mieheen. Aina toistuu tämä sama ihme kaava kun tutustun lappilaisiin, kun yritän olla ystävällinen, avoin, mukava ja juttelen esimerkiksi netissä lappilaisten kanssa he nopeasti lähtee... Ei riitä kaunis ulkonäkö, eikä edes se että olin ystävällinen ja mukava. Niin sitä ei oikeen tiiä että mitä teille vois puhua ja miten teidän kanssa pitäis olla, kun en näköjään kelpaa omana itsenäni... Onko se esimerkiksi väärin että kysyn heti ensimmäisessä keskustelussa ootko sinkku, onks lapsia, mitä teet työksesi, onko lemmikkejä.. Siinä yrittää oppia tuntemaan toista ja jos et halua joihinkin kysymyksiin vastata niin ok mä hyväksyn sen ettet oo niin avoin, mutta jos vaan yhtäkkiä lähdet keskustelusta sanomatta heipat niin se antaa kuvan että minä tein jotain loukkaavaa ja väärää ja jättää mulle kuvan että minä oon viallinen ihminen, tämä on toistunut teidän lappilaisten kanssa usein!

        Ilmeisesti se on väärin että oon puhelias ja yritän keksiä eri aiheista juteltavaa. Minusta sosiaalisuus on kivaa ja sitä varten chatissa ollaan että siellä keskusteltaisiin!

        Enkä missään muualla oo kokenut yhtä voimakasta painostusta että kun miehen perhettä ja kavereita ei meidän deittailu napannut, niin yritettiin ihan väen väkisin saada se juttu poikki. Mitä helvettiä se ulkopuolisille ihmisille kuuluu mitä kaks täys-ikäistä tekee keskenään, olisit onnellinen poikas tai kaveris puolesta jos se on löytänyt naisen kenen seurassa viihtyy!? Vanhemmille pitäis olla tärkeintä se että lapsi on onnellinen ja ystäville tärkeintä se että ystävä on onnellinen.

        Mene selvittämään juoruajan kanssa vai menikö pupu pöksyyn. Täällä sitten meuhkaat ja yleistä! Kyllä on ihan oikeutettua suuttua tuollaiselle käytökselle. Korvatillikkas ansaitsisit!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mene selvittämään juoruajan kanssa vai menikö pupu pöksyyn. Täällä sitten meuhkaat ja yleistä! Kyllä on ihan oikeutettua suuttua tuollaiselle käytökselle. Korvatillikkas ansaitsisit!

        Jos joku käyttää minua kohtaan väkivaltaa niin teen siitä aina rikosilmoituksen. En hyväksy edes lapsen kasvatuksessa väkivaltaa, jos lapsi tarvitsee rangaistuksen niin se on sitten kotiaresti tai pelikielto.


    • Anonyymi

      Tänään oli uutisissa kuinka Lapissa on Suomen vanhin autokantakin. Saastuttavia vanhoja kotteroita joilla lappilaiset ajaa. Syynä on kuulemma heikko tulotaso.
      Eli persaukista porukkaa, noin yleisesti ottaen.

      • Anonyymi

        Enpä nähny savolaisukola sen uudempaa menopelejä,heh!


      • Anonyymi

        Persaukisia...Pysy sitten savossa, puheestakaan mitään ymmärrä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Persaukisia...Pysy sitten savossa, puheestakaan mitään ymmärrä...

        Tätä mä kanssa tarkoitan, on se kumma juttu kerta jos ollaan asuttu koko ikämme Suomessa, kaikki ollaan Suomalaisia, asut sitten Lapin maakunnassa tai savossa niin eletään ihan eri planeetoilla, ei ymmärretä toistemme puhetta ja tekstiä, sitten tulee näitä väärinymmärryksiä!

        Kun minä kirjotan kelle tahansa muulle suomalaiselle paitsi lappilaiselle niin kyllä menee aina perille se mitä tarkoitan ja he saavat ajatuksenjuoksustani kiinni. Lappilaiset ei saa. Nämä on asioita joita ei pysty järjellä, eikä realismilla käsittämään.

        Mä valaisen sulle mitä persaukinen tarkoittaa. Se tarkoittaa rahatonta, köyhää. Kyseinen sana yleisesti käytössä koko suomessa, paa vaikka googleen jos ei riitä äly käsittämään :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä mä kanssa tarkoitan, on se kumma juttu kerta jos ollaan asuttu koko ikämme Suomessa, kaikki ollaan Suomalaisia, asut sitten Lapin maakunnassa tai savossa niin eletään ihan eri planeetoilla, ei ymmärretä toistemme puhetta ja tekstiä, sitten tulee näitä väärinymmärryksiä!

        Kun minä kirjotan kelle tahansa muulle suomalaiselle paitsi lappilaiselle niin kyllä menee aina perille se mitä tarkoitan ja he saavat ajatuksenjuoksustani kiinni. Lappilaiset ei saa. Nämä on asioita joita ei pysty järjellä, eikä realismilla käsittämään.

        Mä valaisen sulle mitä persaukinen tarkoittaa. Se tarkoittaa rahatonta, köyhää. Kyseinen sana yleisesti käytössä koko suomessa, paa vaikka googleen jos ei riitä äly käsittämään :D

        Mie valasen sulle, ko sie koitat leikkiä etelän ihmistä täälä meän kylmässä pohjosessa, niin leiki sielä muitten kläppien kanssa keskenästi, älä täälä raksyttele.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mie valasen sulle, ko sie koitat leikkiä etelän ihmistä täälä meän kylmässä pohjosessa, niin leiki sielä muitten kläppien kanssa keskenästi, älä täälä raksyttele.

        Sekin on huvittavaa että teidän mielestä savolaiset on etelän veteliä, vaikka en asu etelässä vaan itä-suomessa ja täältä on pääkaupunkiseudulle 400km matkaa :D

        Niin mun pitäis sit vissiin vaihtaa jokin eri draivi päälle kun tuun lappiin, mitä jos en osaa olla muuta kuin oma ihteni ja jos alan esittämään jotain muuta niin se luo mulle ahdistusta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä mä kanssa tarkoitan, on se kumma juttu kerta jos ollaan asuttu koko ikämme Suomessa, kaikki ollaan Suomalaisia, asut sitten Lapin maakunnassa tai savossa niin eletään ihan eri planeetoilla, ei ymmärretä toistemme puhetta ja tekstiä, sitten tulee näitä väärinymmärryksiä!

        Kun minä kirjotan kelle tahansa muulle suomalaiselle paitsi lappilaiselle niin kyllä menee aina perille se mitä tarkoitan ja he saavat ajatuksenjuoksustani kiinni. Lappilaiset ei saa. Nämä on asioita joita ei pysty järjellä, eikä realismilla käsittämään.

        Mä valaisen sulle mitä persaukinen tarkoittaa. Se tarkoittaa rahatonta, köyhää. Kyseinen sana yleisesti käytössä koko suomessa, paa vaikka googleen jos ei riitä äly käsittämään :D

        Olenkin persaukinen vaan se ei määritä juurikaan elämääni. Vain pintaliitäjät yksinkertaiset putkinäköiset antavat sen määrittää kaiken. Niin kuin sinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olenkin persaukinen vaan se ei määritä juurikaan elämääni. Vain pintaliitäjät yksinkertaiset putkinäköiset antavat sen määrittää kaiken. Niin kuin sinä.

        En tykkää yhtään siitä, että joku jättää mulle tunteen etten muka osaa puhua tai kirjoittaa oikein suomea. Olen kuitenkin nyt 25v, koko ikäni suomessa asunut ja en millään tavalla kehitysvammainen joten suomen kielen taidossani ei varmasti ole mitään vikaa. Enemmistön kanssa myös kommunikaatio pelaa. Käsittämätöntä ettet tiedä mitä persaukinen tarkoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tykkää yhtään siitä, että joku jättää mulle tunteen etten muka osaa puhua tai kirjoittaa oikein suomea. Olen kuitenkin nyt 25v, koko ikäni suomessa asunut ja en millään tavalla kehitysvammainen joten suomen kielen taidossani ei varmasti ole mitään vikaa. Enemmistön kanssa myös kommunikaatio pelaa. Käsittämätöntä ettet tiedä mitä persaukinen tarkoittaa.

        Höpön pöpön pöö. Puhuu sitten Suomea kunnolla. Sana persaukinen ei tarkoita mitään. Ellet tiennyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tykkää yhtään siitä, että joku jättää mulle tunteen etten muka osaa puhua tai kirjoittaa oikein suomea. Olen kuitenkin nyt 25v, koko ikäni suomessa asunut ja en millään tavalla kehitysvammainen joten suomen kielen taidossani ei varmasti ole mitään vikaa. Enemmistön kanssa myös kommunikaatio pelaa. Käsittämätöntä ettet tiedä mitä persaukinen tarkoittaa.

        Opettele elämää rakkaudella, egosi on nyt onnen löytymisen esteenä. Näen ettet voi hyvin. Olet 25v. Vasta elämäsi alussa. Monet jutut kun koet, et enää takerru pikkuasioihin. Niin se on. Hyvää jatkoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opettele elämää rakkaudella, egosi on nyt onnen löytymisen esteenä. Näen ettet voi hyvin. Olet 25v. Vasta elämäsi alussa. Monet jutut kun koet, et enää takerru pikkuasioihin. Niin se on. Hyvää jatkoa.

        https://urbaanisanakirja.com/word/perseauki-persaukinen/

        Siinä on sulle sanakirja ellet muuten tajua! Älä tule mulle sanomaan etten osaa kunnolla puhua Suomea, kun just selitin sulle että olen koko ikäni asunut suomessa ja mun oppimistaidoissa ei ole ollut mitään vikaa! että höpön pöpön pöö painu v.ittuun jos et tajua mitä sulle puhun, ei sitä kannata alkaa olemaan tekemisissä ihmisen kanssa jonka kanssa ei synkkaa...

        Seuraavaksi sinä varmaan tulet sanelemaan mulle etten osaa syödä oikealla tavalla, kun edes selviydy tälläsistä perusasioista kuin suomen kirjoittaminen tai puhuminen. Tiiätkö mitä tuo on henkistä väkivaltaa!

        Sinä yrität murentaa toista ihmistä sanomalla ettei hän osaa edes kirjoittaa tai puhua suomea oikein, vaikka muiden suomalaisten kanssa mulla pelaa kommunikaatio oikeen hyvin ja viesti menee perille just niin kuin se on tarkoitettu, nyt on kuuleppa semmoinen homma että sinä pidät t.urpasi kiinni ja pysyt helvetin kaukana minusta koska mä en ala kenenkään ihmisen takia voimaan enää huonosti tai varomaan sitä miten puhun tai kirjoitan koska en tee sitä toisen ihmisen mielestä oikein...! Vapaasti ajattelin oma itseni olla, minua ei murenna enää kukaan toinen ihminen.

        Ja kun puolustan itseäni, niin tottakai mulla on egon kanssa ongelmia ja onko tuo mikään ihmekkään etten voi hyvin kun minua on hajoitettu niin monen ihmisen toimesta: rikkinäinen lapsuuden perhe, kiusaaminen, väkivaltaiset poikaystävät. Sitten joku kehtaa tulla mulle sanomaan etten osaa enää kirjoittaa tai puhuakkaan oikein!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://urbaanisanakirja.com/word/perseauki-persaukinen/

        Siinä on sulle sanakirja ellet muuten tajua! Älä tule mulle sanomaan etten osaa kunnolla puhua Suomea, kun just selitin sulle että olen koko ikäni asunut suomessa ja mun oppimistaidoissa ei ole ollut mitään vikaa! että höpön pöpön pöö painu v.ittuun jos et tajua mitä sulle puhun, ei sitä kannata alkaa olemaan tekemisissä ihmisen kanssa jonka kanssa ei synkkaa...

        Seuraavaksi sinä varmaan tulet sanelemaan mulle etten osaa syödä oikealla tavalla, kun edes selviydy tälläsistä perusasioista kuin suomen kirjoittaminen tai puhuminen. Tiiätkö mitä tuo on henkistä väkivaltaa!

        Sinä yrität murentaa toista ihmistä sanomalla ettei hän osaa edes kirjoittaa tai puhua suomea oikein, vaikka muiden suomalaisten kanssa mulla pelaa kommunikaatio oikeen hyvin ja viesti menee perille just niin kuin se on tarkoitettu, nyt on kuuleppa semmoinen homma että sinä pidät t.urpasi kiinni ja pysyt helvetin kaukana minusta koska mä en ala kenenkään ihmisen takia voimaan enää huonosti tai varomaan sitä miten puhun tai kirjoitan koska en tee sitä toisen ihmisen mielestä oikein...! Vapaasti ajattelin oma itseni olla, minua ei murenna enää kukaan toinen ihminen.

        Ja kun puolustan itseäni, niin tottakai mulla on egon kanssa ongelmia ja onko tuo mikään ihmekkään etten voi hyvin kun minua on hajoitettu niin monen ihmisen toimesta: rikkinäinen lapsuuden perhe, kiusaaminen, väkivaltaiset poikaystävät. Sitten joku kehtaa tulla mulle sanomaan etten osaa enää kirjoittaa tai puhuakkaan oikein!

        Voit tasan huonosti sanonko miksi. Koska Saatana on vallannut mielesi ja antaa kaiken sisäisen pahasi nyt tulla ulos. Niin, yhä takertuu olemattomiin pikkuasioihin, johonkin oikeinkirjoitukseen. Siitäkö elämäsi on kiinni?? Älä hyvä ihminen lähde Saatanan kiusattavaksi. Rukoile niin saat rauhan itsesi ja muiden kanssa. Amen.


      • Anonyymi

        Parempi ollapersaukinen ku joku kaupunkilaishörhö jostain helvetin etelästä.. tiiäkkö sinäkään että minkänäkönen lehmä on.. ookko ees nähny koskaan,?😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opettele elämää rakkaudella, egosi on nyt onnen löytymisen esteenä. Näen ettet voi hyvin. Olet 25v. Vasta elämäsi alussa. Monet jutut kun koet, et enää takerru pikkuasioihin. Niin se on. Hyvää jatkoa.

        Justiisa samaa minäki tässä mietin.. ei taija olla tuolla kirjottelijalla asiat olla ihan kunnossa.. pitää purkaa pahaa oloaan täälä netissä,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekin on huvittavaa että teidän mielestä savolaiset on etelän veteliä, vaikka en asu etelässä vaan itä-suomessa ja täältä on pääkaupunkiseudulle 400km matkaa :D

        Niin mun pitäis sit vissiin vaihtaa jokin eri draivi päälle kun tuun lappiin, mitä jos en osaa olla muuta kuin oma ihteni ja jos alan esittämään jotain muuta niin se luo mulle ahdistusta?

        Elä helevetissä tuu tänne tuolla asenteella, ei sole ihme jos täälä et pärjää..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elä helevetissä tuu tänne tuolla asenteella, ei sole ihme jos täälä et pärjää..

        Minkälaisella asenteella minun pitäisi sitten tulla?

        En usko Jumalaan tai Saatanaan. Uskon siihen, että kun ihminen tulee tarpeeksi monta kertaa huonosti kohdelluksi niin siitä tulee hullu että ihan turhaan ihmettelette voinko pahoin.

        Lehmiä ja muita maatilan eläimiä olen nähnyt paljonkin. Kuten sanoin, oon savosta kotoisin, siellä on paljon vesistöä ja siksi monilla kesämökit myös siellä. Paljon on peltoja, sorateitä ilman valoja. Puhdasta luontoa ja rauhaa. Siinä sulle sitä kaupunkilaishörhöä, enkä edelleenkään ole etelästä eli en ole etelänvetelä vaan itä-suomesta, uusimaa ja pääkaupunkiseutu on etelää. Jos me muualla asuvat ollaan sun mielestä niin veteliä niin kerrotko miksi meilläpäin kuitenkin pysyy myös talous pystyssä ja normaali elämä rullaa, oiskohan sen takia että ei olla veteliä vaan tehdään töitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mie valasen sulle, ko sie koitat leikkiä etelän ihmistä täälä meän kylmässä pohjosessa, niin leiki sielä muitten kläppien kanssa keskenästi, älä täälä raksyttele.

        Kyllä me samaan Suomeen kuulumme.


    • Anonyymi

      Ap oon ite Savosta kotoisin ja kun muutin tänne, niin melkein kaikki tuntuvat olevan täällä ihan mulkkuja. Kyllä täällä on ihmiset erinlaisia. Esim mitä pohjooisempaan mennään, niin sitä enemmän on rasisteja. Etelän vetelistäkään ei tykätä. Moni ihmetteli että mitä tänne tulit. Itekkin tiesivät että tää on ihan p**** paikka :)

      Nykyään kun kuulee savonkieltä, niin se kuulostaa kummalliselta.

      • Anonyymi

        Kumpa löytyis sellainen kultainen keskitie miten savolainen ja lappilainen vois tulla hyvin toimeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumpa löytyis sellainen kultainen keskitie miten savolainen ja lappilainen vois tulla hyvin toimeen.

        Ja saako kysyä että miten sopeuduit? Mikä on sun silmissä lappilaisen ja savolaisen suurin ero?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja saako kysyä että miten sopeuduit? Mikä on sun silmissä lappilaisen ja savolaisen suurin ero?

        Täällä sanotaan asiat suoraan ja se voi aluksi yllättää. Siihen tottuu kyllä ajan kanssa. Täällä ollaan ylpeitä lappilaisuudesta, mutta kuitenkin halutaan lähteä "etelään". Monesti palaavat takaisin. Jotain huonoja kokemuksia etelän vetelistä tuntuu varsinkin tyäelämässä, siellä ei uskottä että ne viihtyy täällä pitkään. Moni opiskelija haluaa täältä pois mahdollisimman äkkiä...

        t:ex-Savolainen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä sanotaan asiat suoraan ja se voi aluksi yllättää. Siihen tottuu kyllä ajan kanssa. Täällä ollaan ylpeitä lappilaisuudesta, mutta kuitenkin halutaan lähteä "etelään". Monesti palaavat takaisin. Jotain huonoja kokemuksia etelän vetelistä tuntuu varsinkin tyäelämässä, siellä ei uskottä että ne viihtyy täällä pitkään. Moni opiskelija haluaa täältä pois mahdollisimman äkkiä...

        t:ex-Savolainen

        Niin ja vielä itestä täällä(kin) porukka on itkupillejä ja voin olla paljon suorempi paikalliset. Lappi on vähän kun Suomi pienoiskoossa tai Suomi Suomen sisällä. Huono itsetunto ja tarve mainostaa itseään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja saako kysyä että miten sopeuduit? Mikä on sun silmissä lappilaisen ja savolaisen suurin ero?

        Ehkä mun sisäinen "kusipää" sopii paremmin tänne, kun ei tarvii kierrellä ja kaarrella niin paljon.

        Nuorena huomasin että monilla kestaa ihmeellisen kauan tajuta asioita ja jo silloin näin paskan jauhannan läpi, mutta silloin vaan ei tullu sanottua omia mielipiteitä niin suoraan, kun tiesi että siitä tulee vaan riitaa.

        No on se nykyisinkin niin, että jos oikein alkas avautuu nii tulis muutamat vihamiehet :D Ihmiset on hitaita hoksaamaan asioita ja tyhjäpäitä tunteella reagoivia ja päätöksiä tekeviä. Liika ajattelu stressaa ja kuluttaa energiaa, niin eivät jaksa. Korostuu varsinkin tietyissä ryhmissä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä mun sisäinen "kusipää" sopii paremmin tänne, kun ei tarvii kierrellä ja kaarrella niin paljon.

        Nuorena huomasin että monilla kestaa ihmeellisen kauan tajuta asioita ja jo silloin näin paskan jauhannan läpi, mutta silloin vaan ei tullu sanottua omia mielipiteitä niin suoraan, kun tiesi että siitä tulee vaan riitaa.

        No on se nykyisinkin niin, että jos oikein alkas avautuu nii tulis muutamat vihamiehet :D Ihmiset on hitaita hoksaamaan asioita ja tyhjäpäitä tunteella reagoivia ja päätöksiä tekeviä. Liika ajattelu stressaa ja kuluttaa energiaa, niin eivät jaksa. Korostuu varsinkin tietyissä ryhmissä...

        Anna jokin esimerkki lappilaisesta suoruudesta. Suoraan puhun omastanikin mielestä kun kirjoitin tämän aloituksen niin aika suoraan sanoin mitä ajattelen ja tunnen. Miksi opiskelijat ei viihdy siellä pitkään? Onko lappilaisella muuta elämää kuin työ, poltetaanko siellä ihminen helposti loppuun?


    • Anonyymi

      On tuossa paljonkin totta, mutta yksi juttu omasta kokemuksestani - lappilainen huumori on niin rankkaa, että siihen pitää tottua. Missä tahansa muualla kuin Lapissa se otetaan suoraan v.... ttuiluna. Eli kulttuurieroja on.
      Itse siellä asuneena voin kyllä kertoa, että ei siellä helppoa ole. Ylimääräinen kiinnostus toisten ihmisten asioihin ja pahan puhuminen on ylikorostunutta. Valitettavasti.
      Kaikki siihen eivät syyllisty, mutta kyllä siellä saa nahkansa kovettaa.

      • Anonyymi

        Lapissa on myös monilla asukkailla heikko moraali, ei juuri kunnioiteta yhteiskunnan sääntöjä. Se opitaan jo varhain kotona vanhemmilta, se tosiaan erottaa lappilaiset muusta maan väestöstä. Varsinkin kalastuksessa ja metsästyksessä se näkyy Lapin itäpuolen kunnissa vielä tosi yleisenä ilmiönä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapissa on myös monilla asukkailla heikko moraali, ei juuri kunnioiteta yhteiskunnan sääntöjä. Se opitaan jo varhain kotona vanhemmilta, se tosiaan erottaa lappilaiset muusta maan väestöstä. Varsinkin kalastuksessa ja metsästyksessä se näkyy Lapin itäpuolen kunnissa vielä tosi yleisenä ilmiönä.

        Jos enemmistö ottaa asian v.... ttuiluna, niin eikö silloin lappilaisenkin pitäis kahtoo peiliin? Koska totuus on yleensä enemmistön mielipiteessä ja enemmistön mukaan täällä eletään. Ei enemmistö turhaan sano että sinä v.... ttuilet, jos sanoo niin täytyy ottaa opiksi ja muuttaa omaa käytöstään! Enemmistön päätöksen mukaan mennään muissakin asioissa.


    • Anonyymi

      Jos aloittaja sai mielipahansa purettua ja Psykiatrin maksut säästyivät
      , niin todella hyvä , että hän avautui murheistaan juuri tällä sivustolla.

    • Anonyymi

      "Lappilaiset on perseestä"

      Niinhän me kaikki paitsi sektiolla syntyneet!

      Muuallakin asuneena voin todeta, että lappilaisten kanssa pärjää aina. Suomalaiset ovat kaikkialla aika samanlaisia, joten turha täällä on väittää, että jokin asuinpaikka tekee asujistaan erityisen haastavia. Se on ihan itsestä kiinni, miten suhtautuu asioihin ja ihmisiin. Muuta pois, jos ahistaa liikaa.

    • Anonyymi

      Mä en oo lappilaisten kanssa enää missään tekemisissä. Niistä tulee niin helvetin paha ja ahdistunut olo mulle. En osaa olla heidän seurassaan oma itseni, he ei ymmärrä ees mitä puhun, kylmän oloisia jne. Se satuttaa mua. Ihminen menee ihan lukkoon siitä henkisesti jos ollaan usein silleen että ei me tajuta mitä puhut, sitä alkaa epäilemään että osaanko mä syödä edes oikein vai oonko kaikella tapaa viallinen. Ei kovin hyvä olo tuu ja vaikeeta tajuta miten jossain päin suomea ihmiset on noin erilaisia :(

      Mä en kestä enkä siedä heitä. Aina lappilaisten kanssa sukset ristissä niin v*tun kummallista kun se onkin. Mietin että miks hakeudun ihmissuhteisiin joissa vaan hajotan itseäni? Mähän olin joskus tosi ihastunut siihen yhteen lappilaiseen mieheen ja hän oli Rovaniemeltä kotoisin, tuskin siitäkään jutusta ois tullut yhtään mitään...

      • Anonyymi

        Jos nuin ahdistaa nämä lappilaiset ni pysy niistä erossa, ja kannattas mennä ammattiauttajalle puhumasn nuo sinun traumasi lappilaisista, terv: Lappilainen

        Ps: kysy jos jäi joku kohta askarruttamaan mieltä vai tuliko tarpeeksi selvästi sanottua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos nuin ahdistaa nämä lappilaiset ni pysy niistä erossa, ja kannattas mennä ammattiauttajalle puhumasn nuo sinun traumasi lappilaisista, terv: Lappilainen

        Ps: kysy jos jäi joku kohta askarruttamaan mieltä vai tuliko tarpeeksi selvästi sanottua.

        Niin aionkin pysyä. Ootte ihan kummallisia muihin suomalaisiin verrattuna. Teidän kanssa ei pärjää samalla tavalla kuin muiden kanssa. Ette myöskään näytä arvostusta ja teiltä se pitää ansaita. Mielestäni on kummaa jos ei kehuta hyvin tehdystä työstä, kehut kuitenkin antaa hyvän mielen ja motivoi pitämään hyvää työmoraalia yllä. Jos puhutaan ylipäätään arvostuksen ansaitsemisesta niin nii kauan kun ei oo tehnyt mitään hirmu pahaa ketään kohtaan jokaisella on sama ihmisarvo ja tulee tulla kohdelluksi hyvin ja ystävällisesti... ei sitä tarvii mitenkään erikseen ansaita. Täällä mä vaan päästelen höyryjä!


    • Anonyymi

      Samallaisesta perseestä se sieki oot tullu... Eihän etelänvetelät oo muutaku kaupunkilaispörröjä jokka ei ymmärrä mistään mitään

      • Anonyymi

        Ite et ymmärrä mistään mitään. Ymmärrätkö mitä tällä sanonnalla tarkoitetaan?

        " Tuommoinen peli ei vetele. "

        " Nyt laputat kotias siitä. "

        " Mää oon jemmannu ne tuonne ylös. "

        " Mittees sinä siitä pyytäsit? "


    • Anonyymi

      Oot vissiin ollu pitämässä kiinni jalasta kun nimisetkin tiedät😂😂😂😂😂😂

      • Anonyymi

        Vähänlaisesti on asiaa tässä keskusteluketjussa .
        Ei noita pitempiä tekstejä viitsi edes lukea ovat tyhjää täynnä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähänlaisesti on asiaa tässä keskusteluketjussa .
        Ei noita pitempiä tekstejä viitsi edes lukea ovat tyhjää täynnä .

        Ompa pitkiä tekstejä, mutta en viitsi niitä lukea kun en viitsi, joten tulen siihen lopputulokseen ettei täällä ole mitään asiaa *facepalm* 🤣😂😅


    • Anonyymi

      Veikataampa näin.

      Ap tapasi miehen netissä ja jutestelu johti ihastumiseen. Suhde kehittyi vakavemmaksi ja ap muutti Lappiin. Ap on esfj-persoonallisuustyyppiä ja näiden tiettyjen lappilaisten ihmisten kylmyys tuli yllätyksenä, kultuuri ja/tai persoonallisuuteen liittyvien erojen takia. Ap sieti huonoa kohtelua, koska oli rakastunut ja nyt viha jota hän on pidatellyt purkautuu jälkeenpäin.

      Miksi ap:ta ei hyväksytty? Oliko pieni paikkakunta Lapissa tai oliko mies varakas. Pidettiinkö ap:ta onnen onkijana . Yrittikö ap liikaa miellyttää toisia? Onko ap muodostanut käsityksensä lappilaisista miehen perhepiirin perusteella?

      Ex savolainen

      • Anonyymi

        Oikein! Mitä tarkoittaa esfj-persoonallisuustyyppi?

        En koe mitään muuta syytä kuin sen, että minua ei hyväksytty koska mua pidettiin liian nuorena tyttöystävänä miehelle, olin siis 18v ja mies 30v. Mies asuu Rovaniemellä. Miehellä oli varakkuutta jonkin verran ja kai heille heräsi myös sellaisia ajatuksia että haluan elää miehen siivellä, mutta mitään sellaista en tehnyt mitä mies ei ois halunnut, tiedän ettei hän ollut luonteeltaan sen tyylinen että haluaa elättää naista ja hyväksyin sen, enkä ikikuuna päivänä kerjännyt mieheltä rahaa. Leijuin kyllä vähän mielessäni sillä että ihanaa kun mulla on näin varakas mies, en sitä kuitenkaan muille ääneen sanonut, en tiedä olisivatko vaistonneet silti.

        Yritin mielestäni olla samalla tavalla ystävällinen ja avoin kuin muillekkin, ennen se on aina tepsinyt ja oon helposti tullut monien ihmisten kanssa toimeen, ehkä otan vähän johtajan roolin koska en anna kenenkään polkea itseäni alleen tai kohdella epäoikeudenmukaisesti mutta ei tästä kukaan oo ainakaan ennen valittanut, liekkö sitten selkäni takana puhuneet ja ei oo tullut korviini mutta ihan tykätty oon mielestäni ystäväporukassani savossa, ei kai he hengais mun kanssa jos oisin inhottavaa seuraa... Exien vanhemmat on aina tykänneet minusta kun oon antanut itsestäni kiltin tytön kuvan, muistanut kiittää kyydistä ja ruuasta, käyttäytynyt heidän seurassaan sivistyneesti ja hyvin... Se mitä yritin tän Rovaniemen miehen perheen luona tehdä niin edetä samalla kaavalla, toivoin että musta ois tullut läheinen miehen äidin kanssa ja hän ois kohdellut mua kuin omaa tytärtään, yritin jutella ja tutustua, hymyillä, olla mukava, kysyin tarviitko apua tiskejen kanssa... en saanut mitään vastausta ja pelkkää olkapäiden nakkelua vaan! Sitten aloin ajattelemaan että mitä mä tässä yrittämään kerta ystävällisyys ei kelpaa, vietin suurimman osan ajasta omissa oloissani tai miehen kanssa...

        Erityisesti kävi sääliksi miestä, jolla oli muutenkin rankkoja aikoja ollut elämässään, että joutui minun takia tälläseen ristituleen perheensä ja ystäviensä kanssa. Halusin vaan rakastaa miestä ja en tuottaa mitään paineita hänelle. Lopulta alkoi tuntumaan, että minä täällä se paha oon ja parempi kun katoan miehen elämästä niin välit palautuu takaisin normaaleiksi perheen ja ystävien kanssa. Tuntuu että kun lappilainen on päättänyt jotain, esimerkiksi että minä olen p*skaa, niin heidän päätään ei helpolla käännetä. Kovapäinen olen minäkin, mutta tämä oli sellasta kovapäisyyttä ja pahaa energiaa jota en ole koskaan aikaisemmin kokenut, jotain sellasta mihin mun kovapäisyys ei riittänyt pärjäämään asian kanssa ja se halveksunta, ilkeily, seläntakana pahan puhuminen oli sellasissa sfääreissä mitä en ikinä aikaisemmin ole kokenut ja jätti minulle todella ahdistuneen ja surullisen olon!

        Ahdistuksen tunne oli varmasti molemmin puoleinen. Mieheni on varmaan yks niitä harvoja lappilaisia joka ymmärsi erilaisuuteni päälle. Mutta muuten, uskon että muut lappilaiset ajatteli mua kummajaisena ja ahdistui mun seurasta ja minä pidän heitä kummajaisina ja ahdistun heidän seurastaan. Enkä mitään muuta yrittänyt olla kuin avoin, sosiaalinen, ystävällinen, tunteellinen, rohkea, ihana oma itseni ja lähdin lappiin asenteella että wau ihanaa lähteä pohjoiseen ja minusta se oli hieno asia että mieheni oli lapista kotoisin ja hänen kanssaan näin mm. elämäni ensimmäiset revontulet ja lähdin myös asenteella että tuun saamaan yhtä hyviä uusia ystävyyssuhteita niin kuin oon saanut muualtakin ympäri suomen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikein! Mitä tarkoittaa esfj-persoonallisuustyyppi?

        En koe mitään muuta syytä kuin sen, että minua ei hyväksytty koska mua pidettiin liian nuorena tyttöystävänä miehelle, olin siis 18v ja mies 30v. Mies asuu Rovaniemellä. Miehellä oli varakkuutta jonkin verran ja kai heille heräsi myös sellaisia ajatuksia että haluan elää miehen siivellä, mutta mitään sellaista en tehnyt mitä mies ei ois halunnut, tiedän ettei hän ollut luonteeltaan sen tyylinen että haluaa elättää naista ja hyväksyin sen, enkä ikikuuna päivänä kerjännyt mieheltä rahaa. Leijuin kyllä vähän mielessäni sillä että ihanaa kun mulla on näin varakas mies, en sitä kuitenkaan muille ääneen sanonut, en tiedä olisivatko vaistonneet silti.

        Yritin mielestäni olla samalla tavalla ystävällinen ja avoin kuin muillekkin, ennen se on aina tepsinyt ja oon helposti tullut monien ihmisten kanssa toimeen, ehkä otan vähän johtajan roolin koska en anna kenenkään polkea itseäni alleen tai kohdella epäoikeudenmukaisesti mutta ei tästä kukaan oo ainakaan ennen valittanut, liekkö sitten selkäni takana puhuneet ja ei oo tullut korviini mutta ihan tykätty oon mielestäni ystäväporukassani savossa, ei kai he hengais mun kanssa jos oisin inhottavaa seuraa... Exien vanhemmat on aina tykänneet minusta kun oon antanut itsestäni kiltin tytön kuvan, muistanut kiittää kyydistä ja ruuasta, käyttäytynyt heidän seurassaan sivistyneesti ja hyvin... Se mitä yritin tän Rovaniemen miehen perheen luona tehdä niin edetä samalla kaavalla, toivoin että musta ois tullut läheinen miehen äidin kanssa ja hän ois kohdellut mua kuin omaa tytärtään, yritin jutella ja tutustua, hymyillä, olla mukava, kysyin tarviitko apua tiskejen kanssa... en saanut mitään vastausta ja pelkkää olkapäiden nakkelua vaan! Sitten aloin ajattelemaan että mitä mä tässä yrittämään kerta ystävällisyys ei kelpaa, vietin suurimman osan ajasta omissa oloissani tai miehen kanssa...

        Erityisesti kävi sääliksi miestä, jolla oli muutenkin rankkoja aikoja ollut elämässään, että joutui minun takia tälläseen ristituleen perheensä ja ystäviensä kanssa. Halusin vaan rakastaa miestä ja en tuottaa mitään paineita hänelle. Lopulta alkoi tuntumaan, että minä täällä se paha oon ja parempi kun katoan miehen elämästä niin välit palautuu takaisin normaaleiksi perheen ja ystävien kanssa. Tuntuu että kun lappilainen on päättänyt jotain, esimerkiksi että minä olen p*skaa, niin heidän päätään ei helpolla käännetä. Kovapäinen olen minäkin, mutta tämä oli sellasta kovapäisyyttä ja pahaa energiaa jota en ole koskaan aikaisemmin kokenut, jotain sellasta mihin mun kovapäisyys ei riittänyt pärjäämään asian kanssa ja se halveksunta, ilkeily, seläntakana pahan puhuminen oli sellasissa sfääreissä mitä en ikinä aikaisemmin ole kokenut ja jätti minulle todella ahdistuneen ja surullisen olon!

        Ahdistuksen tunne oli varmasti molemmin puoleinen. Mieheni on varmaan yks niitä harvoja lappilaisia joka ymmärsi erilaisuuteni päälle. Mutta muuten, uskon että muut lappilaiset ajatteli mua kummajaisena ja ahdistui mun seurasta ja minä pidän heitä kummajaisina ja ahdistun heidän seurastaan. Enkä mitään muuta yrittänyt olla kuin avoin, sosiaalinen, ystävällinen, tunteellinen, rohkea, ihana oma itseni ja lähdin lappiin asenteella että wau ihanaa lähteä pohjoiseen ja minusta se oli hieno asia että mieheni oli lapista kotoisin ja hänen kanssaan näin mm. elämäni ensimmäiset revontulet ja lähdin myös asenteella että tuun saamaan yhtä hyviä uusia ystävyyssuhteita niin kuin oon saanut muualtakin ympäri suomen!

        Puhuessa ja kirjoittaessa tulee myös monesti väärinymmärryksiä, lappilainen ei aina tajua mitä tarkoitan, joten sekin alkoi ahdistamaan ja Oululaisten kanssa tuun vielä hyvin juttuun, mutta siitä kun mennään ylemmäs niin on ihan eri ääni kellossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhuessa ja kirjoittaessa tulee myös monesti väärinymmärryksiä, lappilainen ei aina tajua mitä tarkoitan, joten sekin alkoi ahdistamaan ja Oululaisten kanssa tuun vielä hyvin juttuun, mutta siitä kun mennään ylemmäs niin on ihan eri ääni kellossa.

        Esimerkiksi lappilainen ei tajunnut kun sanoin että " sie oot sitten vissiin Hannan sisko " ihmetteli että miks heitin vissiin sanan tuonne väliin, no sen takia kun en tuntenut sitä Hannan siskoa ja en voinut olla täysin varma että onko hän oikeasti Hannan sisko! Mutta tää on ehkä sitä että me savolaiset puhutaan kierrellen ja kaarellen välillä. Lappilainen ei myöskään tajua mitä tarkoitan kun sanon että 'tituulerata' tai ' tänään aion mässätä pizzaa ' eli tänään aion herkutella pizzalla. Veikkaan että suurin osa suomalaisista tajuaa mittee ajan takkaa. :)

        Ja ajan takkaa ei tarkota sitä että minä kuskaisin takkaa jonnekkin eli sitä mihin laitetaan tulet vaan ajan takkaa meinaa että mitä minä tarkoitan. Ettekö työ tajua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkiksi lappilainen ei tajunnut kun sanoin että " sie oot sitten vissiin Hannan sisko " ihmetteli että miks heitin vissiin sanan tuonne väliin, no sen takia kun en tuntenut sitä Hannan siskoa ja en voinut olla täysin varma että onko hän oikeasti Hannan sisko! Mutta tää on ehkä sitä että me savolaiset puhutaan kierrellen ja kaarellen välillä. Lappilainen ei myöskään tajua mitä tarkoitan kun sanon että 'tituulerata' tai ' tänään aion mässätä pizzaa ' eli tänään aion herkutella pizzalla. Veikkaan että suurin osa suomalaisista tajuaa mittee ajan takkaa. :)

        Ja ajan takkaa ei tarkota sitä että minä kuskaisin takkaa jonnekkin eli sitä mihin laitetaan tulet vaan ajan takkaa meinaa että mitä minä tarkoitan. Ettekö työ tajua?

        Tai jos mää sanon että aion tänään väsätä pizzaa niin se meinaa että aion tänään tehdä pizzaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikein! Mitä tarkoittaa esfj-persoonallisuustyyppi?

        En koe mitään muuta syytä kuin sen, että minua ei hyväksytty koska mua pidettiin liian nuorena tyttöystävänä miehelle, olin siis 18v ja mies 30v. Mies asuu Rovaniemellä. Miehellä oli varakkuutta jonkin verran ja kai heille heräsi myös sellaisia ajatuksia että haluan elää miehen siivellä, mutta mitään sellaista en tehnyt mitä mies ei ois halunnut, tiedän ettei hän ollut luonteeltaan sen tyylinen että haluaa elättää naista ja hyväksyin sen, enkä ikikuuna päivänä kerjännyt mieheltä rahaa. Leijuin kyllä vähän mielessäni sillä että ihanaa kun mulla on näin varakas mies, en sitä kuitenkaan muille ääneen sanonut, en tiedä olisivatko vaistonneet silti.

        Yritin mielestäni olla samalla tavalla ystävällinen ja avoin kuin muillekkin, ennen se on aina tepsinyt ja oon helposti tullut monien ihmisten kanssa toimeen, ehkä otan vähän johtajan roolin koska en anna kenenkään polkea itseäni alleen tai kohdella epäoikeudenmukaisesti mutta ei tästä kukaan oo ainakaan ennen valittanut, liekkö sitten selkäni takana puhuneet ja ei oo tullut korviini mutta ihan tykätty oon mielestäni ystäväporukassani savossa, ei kai he hengais mun kanssa jos oisin inhottavaa seuraa... Exien vanhemmat on aina tykänneet minusta kun oon antanut itsestäni kiltin tytön kuvan, muistanut kiittää kyydistä ja ruuasta, käyttäytynyt heidän seurassaan sivistyneesti ja hyvin... Se mitä yritin tän Rovaniemen miehen perheen luona tehdä niin edetä samalla kaavalla, toivoin että musta ois tullut läheinen miehen äidin kanssa ja hän ois kohdellut mua kuin omaa tytärtään, yritin jutella ja tutustua, hymyillä, olla mukava, kysyin tarviitko apua tiskejen kanssa... en saanut mitään vastausta ja pelkkää olkapäiden nakkelua vaan! Sitten aloin ajattelemaan että mitä mä tässä yrittämään kerta ystävällisyys ei kelpaa, vietin suurimman osan ajasta omissa oloissani tai miehen kanssa...

        Erityisesti kävi sääliksi miestä, jolla oli muutenkin rankkoja aikoja ollut elämässään, että joutui minun takia tälläseen ristituleen perheensä ja ystäviensä kanssa. Halusin vaan rakastaa miestä ja en tuottaa mitään paineita hänelle. Lopulta alkoi tuntumaan, että minä täällä se paha oon ja parempi kun katoan miehen elämästä niin välit palautuu takaisin normaaleiksi perheen ja ystävien kanssa. Tuntuu että kun lappilainen on päättänyt jotain, esimerkiksi että minä olen p*skaa, niin heidän päätään ei helpolla käännetä. Kovapäinen olen minäkin, mutta tämä oli sellasta kovapäisyyttä ja pahaa energiaa jota en ole koskaan aikaisemmin kokenut, jotain sellasta mihin mun kovapäisyys ei riittänyt pärjäämään asian kanssa ja se halveksunta, ilkeily, seläntakana pahan puhuminen oli sellasissa sfääreissä mitä en ikinä aikaisemmin ole kokenut ja jätti minulle todella ahdistuneen ja surullisen olon!

        Ahdistuksen tunne oli varmasti molemmin puoleinen. Mieheni on varmaan yks niitä harvoja lappilaisia joka ymmärsi erilaisuuteni päälle. Mutta muuten, uskon että muut lappilaiset ajatteli mua kummajaisena ja ahdistui mun seurasta ja minä pidän heitä kummajaisina ja ahdistun heidän seurastaan. Enkä mitään muuta yrittänyt olla kuin avoin, sosiaalinen, ystävällinen, tunteellinen, rohkea, ihana oma itseni ja lähdin lappiin asenteella että wau ihanaa lähteä pohjoiseen ja minusta se oli hieno asia että mieheni oli lapista kotoisin ja hänen kanssaan näin mm. elämäni ensimmäiset revontulet ja lähdin myös asenteella että tuun saamaan yhtä hyviä uusia ystävyyssuhteita niin kuin oon saanut muualtakin ympäri suomen!

        ESFJ "konsuli":

        E = Ekstrovertti (asenne ympäristöön)
        S = Tosiasiallinen (tapa hankkia informaatiota)
        F = Tunteva (päätöksenteon peruste)
        J = Harkitseva (elämäntyyli)

        Konsulit nauttivat kaikesta, missä voivat olla hyödyksi ja osallistua merkityksellisesti. Heidän on tärkeää saada tuntea itsensä arvostetuksi ja kunnioitetuksi.

        Koska konsulit vierastavat konflikteja, he panostavat paljon energiaansa sosiaalisen järjestyksen luomiseen.

        Konsuleiden herkkyys on heidän suurin haasteensa. Ihmiset tulevat aina olemaan erimieltä ja kritisoimaan, mikä voi tuntua pahalta, mutta kuuluu olennaisena osana elämään. .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikein! Mitä tarkoittaa esfj-persoonallisuustyyppi?

        En koe mitään muuta syytä kuin sen, että minua ei hyväksytty koska mua pidettiin liian nuorena tyttöystävänä miehelle, olin siis 18v ja mies 30v. Mies asuu Rovaniemellä. Miehellä oli varakkuutta jonkin verran ja kai heille heräsi myös sellaisia ajatuksia että haluan elää miehen siivellä, mutta mitään sellaista en tehnyt mitä mies ei ois halunnut, tiedän ettei hän ollut luonteeltaan sen tyylinen että haluaa elättää naista ja hyväksyin sen, enkä ikikuuna päivänä kerjännyt mieheltä rahaa. Leijuin kyllä vähän mielessäni sillä että ihanaa kun mulla on näin varakas mies, en sitä kuitenkaan muille ääneen sanonut, en tiedä olisivatko vaistonneet silti.

        Yritin mielestäni olla samalla tavalla ystävällinen ja avoin kuin muillekkin, ennen se on aina tepsinyt ja oon helposti tullut monien ihmisten kanssa toimeen, ehkä otan vähän johtajan roolin koska en anna kenenkään polkea itseäni alleen tai kohdella epäoikeudenmukaisesti mutta ei tästä kukaan oo ainakaan ennen valittanut, liekkö sitten selkäni takana puhuneet ja ei oo tullut korviini mutta ihan tykätty oon mielestäni ystäväporukassani savossa, ei kai he hengais mun kanssa jos oisin inhottavaa seuraa... Exien vanhemmat on aina tykänneet minusta kun oon antanut itsestäni kiltin tytön kuvan, muistanut kiittää kyydistä ja ruuasta, käyttäytynyt heidän seurassaan sivistyneesti ja hyvin... Se mitä yritin tän Rovaniemen miehen perheen luona tehdä niin edetä samalla kaavalla, toivoin että musta ois tullut läheinen miehen äidin kanssa ja hän ois kohdellut mua kuin omaa tytärtään, yritin jutella ja tutustua, hymyillä, olla mukava, kysyin tarviitko apua tiskejen kanssa... en saanut mitään vastausta ja pelkkää olkapäiden nakkelua vaan! Sitten aloin ajattelemaan että mitä mä tässä yrittämään kerta ystävällisyys ei kelpaa, vietin suurimman osan ajasta omissa oloissani tai miehen kanssa...

        Erityisesti kävi sääliksi miestä, jolla oli muutenkin rankkoja aikoja ollut elämässään, että joutui minun takia tälläseen ristituleen perheensä ja ystäviensä kanssa. Halusin vaan rakastaa miestä ja en tuottaa mitään paineita hänelle. Lopulta alkoi tuntumaan, että minä täällä se paha oon ja parempi kun katoan miehen elämästä niin välit palautuu takaisin normaaleiksi perheen ja ystävien kanssa. Tuntuu että kun lappilainen on päättänyt jotain, esimerkiksi että minä olen p*skaa, niin heidän päätään ei helpolla käännetä. Kovapäinen olen minäkin, mutta tämä oli sellasta kovapäisyyttä ja pahaa energiaa jota en ole koskaan aikaisemmin kokenut, jotain sellasta mihin mun kovapäisyys ei riittänyt pärjäämään asian kanssa ja se halveksunta, ilkeily, seläntakana pahan puhuminen oli sellasissa sfääreissä mitä en ikinä aikaisemmin ole kokenut ja jätti minulle todella ahdistuneen ja surullisen olon!

        Ahdistuksen tunne oli varmasti molemmin puoleinen. Mieheni on varmaan yks niitä harvoja lappilaisia joka ymmärsi erilaisuuteni päälle. Mutta muuten, uskon että muut lappilaiset ajatteli mua kummajaisena ja ahdistui mun seurasta ja minä pidän heitä kummajaisina ja ahdistun heidän seurastaan. Enkä mitään muuta yrittänyt olla kuin avoin, sosiaalinen, ystävällinen, tunteellinen, rohkea, ihana oma itseni ja lähdin lappiin asenteella että wau ihanaa lähteä pohjoiseen ja minusta se oli hieno asia että mieheni oli lapista kotoisin ja hänen kanssaan näin mm. elämäni ensimmäiset revontulet ja lähdin myös asenteella että tuun saamaan yhtä hyviä uusia ystävyyssuhteita niin kuin oon saanut muualtakin ympäri suomen!

        Oi voi.

        Ehkä sulla ei kemiat palannu miehen äitin kanssa? Anopithan voi olla tarkkoja siitä millainen, kumppani omalla kullan murulla on.

        Itse muutin myös Lappiin ja Rovaniemelle naisen perässä. Naisen perhe hyväksyi heti ja otti osaksi perhettä. Mua on tosin luultu monesti rovaniemeläiseksi, koska ehkä ei ole niin vahvaa murretta, kun on asunu muuallakin kun Savossa. Etelä-Suomessa siihen tartuttiin heti. Ehkä sekin sai Rovaniemen tuntumaan kotoisemmalta paikalta.

        Loppujen lopuksi naisen perhe oli mukavampi, kun nainen itse :D No se suhde oli ja meni. Onko sullakin loppu?

        Myös seuraavan naisen perhe oli hyvin vastaanottavainen.

        ex savolainen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkiksi lappilainen ei tajunnut kun sanoin että " sie oot sitten vissiin Hannan sisko " ihmetteli että miks heitin vissiin sanan tuonne väliin, no sen takia kun en tuntenut sitä Hannan siskoa ja en voinut olla täysin varma että onko hän oikeasti Hannan sisko! Mutta tää on ehkä sitä että me savolaiset puhutaan kierrellen ja kaarellen välillä. Lappilainen ei myöskään tajua mitä tarkoitan kun sanon että 'tituulerata' tai ' tänään aion mässätä pizzaa ' eli tänään aion herkutella pizzalla. Veikkaan että suurin osa suomalaisista tajuaa mittee ajan takkaa. :)

        Ja ajan takkaa ei tarkota sitä että minä kuskaisin takkaa jonnekkin eli sitä mihin laitetaan tulet vaan ajan takkaa meinaa että mitä minä tarkoitan. Ettekö työ tajua?

        Mutta uskoisin että minun äiti olis ainakin tykänny susta :P


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkiksi lappilainen ei tajunnut kun sanoin että " sie oot sitten vissiin Hannan sisko " ihmetteli että miks heitin vissiin sanan tuonne väliin, no sen takia kun en tuntenut sitä Hannan siskoa ja en voinut olla täysin varma että onko hän oikeasti Hannan sisko! Mutta tää on ehkä sitä että me savolaiset puhutaan kierrellen ja kaarellen välillä. Lappilainen ei myöskään tajua mitä tarkoitan kun sanon että 'tituulerata' tai ' tänään aion mässätä pizzaa ' eli tänään aion herkutella pizzalla. Veikkaan että suurin osa suomalaisista tajuaa mittee ajan takkaa. :)

        Ja ajan takkaa ei tarkota sitä että minä kuskaisin takkaa jonnekkin eli sitä mihin laitetaan tulet vaan ajan takkaa meinaa että mitä minä tarkoitan. Ettekö työ tajua?

        Tajuutkos itte kaiken mitä Lappilaiset sanoo? Tuskinpa. Siksi täällä herne nokassa meuhkaat, parempikin luulet olevasi. Aina olen ylpeä lappilaisuudestani. Sanokaa mitä haluatte.


    • Anonyymi

      En usko tämän kirjoittajan, todelliseen olemukseen. Onhan hän toki olemassa, mutta tahallaan muuntelee oloaan.

      Lapissa, täällä asuva väestö, asuu onnellista elämää! Ja voi hyvin!

      On tosi, me olemme 'omanlaista' porukkaa, mutta positiivista, sellaista!

      Muuta rohkeasti asumaan Lappiin! Koe täällä asumisen nautinto!

      Luonnon puhtaus ja vapaus! Täällä ihmisetkin eivät ole 'lyhyellä kiinni'. Ehkä jopa se 'tunnistamasi ihmisten erinlaisuus'.. se on kuule hyväksi täällä meän Lapissa!

    • Anonyymi

      Kävelykadulla ei saa kävellä rauhassa kun puliukot hyppii seinänpainaumista lähentelemään!

    • Anonyymi

      kepu pettää aina

      sininen tulevaisuus

    • Anonyymi

      Pysykää tautiset kehökolmosen sisällä-hus

    • Anonyymi

      Lappi on kasa risuja ja kiviä. Musiikkitarjonta on joko lappihumppaa tai jotain helveti noloa "solepokamikhän -räppiä". Valtaosa ihmisistä on persujuntteja jotka jostain käsittämättömästä syystä ovat helvetin ylpeitä tietämättömyydestään. Ollaan tosi kovia mut sitten viinapäissää tapetaan ittensä, ja usein vaimo sekä lapset samalla kun asiat ei natsaa.
      Porojuutalaiset elää valittamisesta ja karjatalouden keinoin aiheutettavista kuolemantuottamuksista, sekä luonnon homogenisoinnista. Ylpeillään omalla luontoyhteydellä, vaikka tosiasiassa ollaan niitä jotka sen monimuotoisuutta eniten tuhoaa.
      Lapin työttömyysastekin on korkea, vaikka duunia olisi matkailun puolella vaikka kuinka. Joka talvi matkailuyrittäjät itkevät kun eivät saa työntekijöitä. Ihmekö tuo kun heillä ei ole asuntoja muualta muuttaville kausityöläisille, ja palkkauksessa eivät toteudu edes TES:in minimivaatimukset. 60% kausityövoimasta onkin ulkomaista, koska heitä on helpompi kusettaa, ja se ihmisten riistäminen onkin lappalaisuuden peruspilari. Kaikki kritiikki voidaan sivuuttaa käyttämällä jotain vitun typerää junttisanontaa kuten se "etelän vetelät".
      Kesät on lyhyitä, eivät juuri lämpöisiä, ja usein hyttysiä on helvetisti. Talvet on pitkiä, ja usein vitun kylmiä.
      Luontokin on mitäänsanomatonta, risukkoa ja kivikkoa, korkeuserotkin ovat varsin mitättömiä jos verrataan vaikka norjaan, saati sitten kunnon vuoristoihin. Joetkin on kalastettu miltei tyhjiksi, suurpedot tapettu yhä paisuvien porolaumojen tieltä ,jotka puolestaan ovat hävittäneet kaiken jäkälän maastosta.
      Kaikki on kallista, tarjonta kuitenkin suppeaa.
      Jos joku harkitsee lappiin menemistä, niin älä mene. Maailmassa on tuhat hienompaa paikkaa jossa ihmiset ei ole niin perseestä, hintataso on matalampi, ja luonto on oikeesti päräyttävää.
      Lappi on perseestä, asuin siellä monta vuotta, enkä enää ikinä mene takaisin.

    • Anonyymi

      Juu, lappi/lappalaiset on maailman kateellisinta por(o)uhkaa, aina haukkuvat etelän turisteja, mutta miten eläisitte ilman heitä????, hinnat 3-4 kertaisia eteläsuomeen ja silti jaksatte valittaa!!!, oikeasti ruotsiin/lähieurooppaan pääse halvemmalla, kuin sinne "teidän kulttuuri lappiin", pitäkää TUNKKINNE, sinne en enää tule, edes kesällä sääski-hyttysten syötäväksi, pärjäätte varmaan keskhenänne naapurin kanssa. . . .

    • Anonyymi

      Huva ilta kaiki ihminen. Manu tulla lappi vierailu. Kauda joopottelu bumba. Laala karaoketus ja vikitely soomi naane blond.

      • Anonyymi

        Aika läheltä persettä ne on kaikki muutki. Ihan samoilta seuduilta putkahdettu.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2574
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      319
      2355
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      93
      2124
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      57
      1807
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1722
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1694
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1573
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      121
      1420
    9. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      60
      1397
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    Aihe