Agressiiviset vanhemmat

Moi, olen nuori 16- vuotias miehenalku PK- seudulta ja minua alkoi taas ahdistamaan tämä tilanne. Välillä on parempia päiviä jolloin nämä riitatilanteet unohtuvat, mutta päivinä kuten tämä, tunnen itseni todella väsyneeksi ja päivä on myös hieman nuoremmalla siskollanikin aina taatusti pilalla. Tämä otsikko saattaa hieman hämätä koska en omasta mielestäni koe niin suuresti fyysista väkivaltaa. (On minua mutsi lyönyt, on minua revitty jne. ja otettu rinnuksista kiinni ja karjuttu päin naamaa, mutta koen itse tämän tilanteen enemmän henkiseksi väkivallaksi). Henkinen väkivalta ja jatkuva riitely on valitettavasti kovin suurta osaa perheessäni. Tässä tämän aamun esimerkki: herään aamulla äitini huutoon ja en jaksa herätä heti kun hän sanoo. Äitini rupeaa huutamaan ja uhkailemaan sillä että minä ja siskoni emme saa aamupalaa jos emme tule auttamaan pöydän kattamisessa yms. En jaksanut herätä vielä kolmeen minuuttiin ja sitten kerrottiin että emme saa aamupalaa ja parin minuutin päästä minulta tultiin ottamaan pöytätietokoneeni pois. Sitten koitin tulla estämään mutsia ja sanoin häntä hulluksi että mitä tämä meinaa. No sitten isä tulee karjumaan täysiä tänne alakertaan ja siitä se riita vasta alkoi. Molemmat vanhemmat rupesivat huutamaan täysiä minulle kuinka epäonnistunut ihminen olen, en tee ikinä mitään ja olen heidän mielestään "laiska" ihminen. Oikeasti minulla menee suhteellisen hyvin koulu ja minulla on hyvät sosiaaliset suhteet kavereihini ja muihin sukulaisiini, kuten isovanhempiini. Elän myös suhteellisen liikunta- aktiivista elämää. Kuitenkin, tämä oli vain yksi pieni esimerkki näistä kokemuksista, ja jokainen riita syntyy aikalailla yhtä helposti ja yhtä naurettavalla tavalla. Välillä tilanne kuitenkin menee pahemmaksi kuin tälläkertaa. Minua saatetaan lyödä, tai hieman retuuttaa, laittaa ulos pakkaseen tavallisilla vaatteilla, odottamaan että minut päästetään takaisin sisään. Minun vanhemmat ovat siis kaikenkaikkiaan aika valittavia ihmisiä. He valittavat oikeastaan aivan kaikesta. Joskus ulkonäöstä ja joskus taas ihan siitäkin että huoneeni lattialla on yksi sukka. Jos kerron vanhemmilleni, että he valittavat taas kaikesta, siitäkin voi syntyä taas uusi riita...
Asun tosiaan vielä vanhemmillani, mutta olen miettinyt kavereiden kanssa kimppaan muuttamista, sillä vanhempien kanssa asumisessa en näe tällä hetkellä mitään iloa tai hyötyä minulle. En ole nyt aivan varma että mitä tähän viestiin tuli kirjoitettua, mutta toivottavasti saatte jotain selvää :D

12

72

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Moi.
      Kyllä tuosta sai selvän ihan hyvin. Olet hyvä kirjoittaja!

      Oletteko jutelleet asiasta koko perheen ollessa koolla, siis sinä sisaresi ja vanhempasi, ilman huutoa ja meuhkaamista. Mitenkähän se onnistuisi .. jos vaikka sopisit sisaresi kanssa jotain pientä mukavaa yllätystä vanhemmillenne ja istuisitte alas juttelemaan.
      Se "tapaaminen" voisi olla muualla kuin kotona, esim ulkona jos mahdollista, makkaran paistossa tai vaikka kivassa kahvilassa (nurkkapöydässä). Siellä tuskin alkaisivat huutamaan...;)
      No nyt kun luin tuon sepustukseni, sehän näyttää naurettavalta ajatellen että itse olisin sinun ja sisaresi "housuissa".
      Sanoit että isovanhempien kanssa menee hyvin, ainakin (ehkä) heille voisit kertoa
      ?
      Onneksi sinulla on kavereita ja harrastuksia että voit tuulettaa päätäsi.
      Toivon sinulle ja sisarellesi kaikkea hyvää, toki vanhemmillesikin.

      Harkitsemisen arvoinen asia muuten tuo halusi itsenäistyä, se varmasti onnistuisi koska vaikutat olevan järkevä nuori mies!
      Terv. mummeli

      • Kiitos vastauksesta! Emme ole oikeastaan koskaan jutelleet aiheesta milloinkaan yhdessä koko perheen kanssa, se voisi olla hyvä idea.

        Pelkään vain että etenkin isäni pitäisi tuollaista puheenaihetta täysin naurettavana ja rupeaisi syyttämään minua siitä, että itse aina aiheutan kaikki riidat ja minun pitäisi muuttaa käytöstapojani, eikä tietenkään hänellä ole itsellään mitään parannettavaa.

        Herra saa aina kaikille muille huutaa ja valittaa, mutta vastaan sanominen on täysin kiellettyä...


      • Anonyymi
        Ihmin3n kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! Emme ole oikeastaan koskaan jutelleet aiheesta milloinkaan yhdessä koko perheen kanssa, se voisi olla hyvä idea.

        Pelkään vain että etenkin isäni pitäisi tuollaista puheenaihetta täysin naurettavana ja rupeaisi syyttämään minua siitä, että itse aina aiheutan kaikki riidat ja minun pitäisi muuttaa käytöstapojani, eikä tietenkään hänellä ole itsellään mitään parannettavaa.

        Herra saa aina kaikille muille huutaa ja valittaa, mutta vastaan sanominen on täysin kiellettyä...

        Jos käyt koulua, niin käy juttelemassa koulun terveydenhoitajan kanssa, että auttaisi sinua.
        Hän voisi ottaa yhteyttä vanhempiisi ja kertoa että asiaan on tultava muutos!

        Vanhempasi eivät saa käyttäytyä noin!

        Nyt on niin että PK:ssakin on lastensuojeluviranomaisia, ota yhteyttä!

        Kun vanhempasi saavat opetella olemaan aikuisia!
        Turha syytellä sinua.


      • Anonyymi
        Ihmin3n kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! Emme ole oikeastaan koskaan jutelleet aiheesta milloinkaan yhdessä koko perheen kanssa, se voisi olla hyvä idea.

        Pelkään vain että etenkin isäni pitäisi tuollaista puheenaihetta täysin naurettavana ja rupeaisi syyttämään minua siitä, että itse aina aiheutan kaikki riidat ja minun pitäisi muuttaa käytöstapojani, eikä tietenkään hänellä ole itsellään mitään parannettavaa.

        Herra saa aina kaikille muille huutaa ja valittaa, mutta vastaan sanominen on täysin kiellettyä...

        Kerrothan joskus kuulumisiasi.
        Voi hyvin.

        -mummeli-


    • Anonyymi

      Todella surullinen tarina. Muuta pois heti kun mahdollista. En usko, että vanhempasi osaisivat keskustella. Älä enää edes yritä lähentyä. On viisautta etääntyä. Ja hakea apua. Sinä selviät jos haet apua itsellesi, muuten vaarana että kohta seurustelet vaikean naisen kanssa. Ongelmat seuraavat ellet avaa niitä terapeutin kanssa.

      • Anonyymi

        Kyllä se puhumalla selviää!
        Ei oo hyvä neuvo että 16 vuotiaan pitäisi muuttaa pois.

        Puhu vanhempiesi kanssa ja puhu jonkun muun kanssa myös, kyllä ne muut pistävät lopun tuolle.
        Vanhempien on aika oppia käyttäytymään aikuisten tavoin!

        Voit muuten itsekin sanoa heille tään asian.
        Jos äitisi ei anna aamupalaa, niin sano että meet lastensuojeluviranomaisille ja kerrot.
        Sama jos laittavat sinut ulos, sanot että kerrot muille.
        Ja että miltäs itestäs tuntuisi jos sinun pitäisi mennä ulos pakkaseen.
        Sano että se on pahoinpitelyä ja että teet poliisi-ilmoituksen asiasta.

        Ja isällesi sanot, että ootpa aika raukkatyyppi, ei kunnon reilu MIES käyttäydy noin.

        Kyllä sinun pitää ottaa yhteys viranomaisiin.
        Ota kopio tuosta kertomuksestasi ja näytä se.

        Voithan näyttää sen ensin vanhemmillesi ja kertoa että jos ette rupea käyttäytymään kuten vastuulliset, oikeat vanhemmat, - niin tää kirje lähtee sitten eteenpäin.

        Jospa siitä tokenevat.

        Heidän pitäisi mennä myös vanhempienkurssille!

        Oon ite PK:sta, ja tiedän että tuollaisia vanhempia on siellä.

        Jos nää neuvot auttaa, niin hyvä.
        Ehkä saatte sopuisan perheen kokoon, ja silloinhan on hyvin.
        Hauska tietää että sinulla menee koulussa hyvin!


    • Anonyymi

      Hei, itse olen muuttanut vastaavanlaisen tilanteen vuoksi omilleni ollessani 17. Hyvin tuon ikäinen pärjää, tosin tulee olemaan rahallisesti melko tiukkaa. Asiat kannattaa tosiaan jollain tapaa käsitellä ja hyväksyä, jotta eivät jää vaivaamaan omaan elämään. Tsemppiä sinne ja toivottavasti löydät pian asunnon! Siihen asti hammasta purren.

      • Anonyymi

        Parasta silti saada asiat perheen ja jonkun ulkopuolisen kanssa selvitettyä.

        Voi tuntua kiehtovalta muuttaa heti pois, mutta ei se aina oo niinkään.
        Ne välit jää edelleen selvittämättä. Nuoruusvuodet menee humahtaen, mutta myöhemmällä iällä kun ne vanhemmat ovat jo poissa saattaa tulla ajatuksia.

        Tässä tilanteessa jonkun ulkopuolisen on puhuttava vanhempiesi kanssa!
        Heidät on saatava ymmärtämään asia lastensa kannalta ja että mitä se vanhemmuus oikein on.
        Ja opeteltava käyttäytymään!

        Nähtävästi vanhemmillasi on omia ongelmia, ovat kai perineet käytöstapansa omilta vanhemmiltaan ynnä muuta.

        Eli yritä ensin puhua vanhempiesi kanssa jonkun ulkopuolisen kanssa!

        Vasta sitten jos ei onnistu, muuta pois. Silloin tiedät, että sinä itse yritit!
        Luulisin kuitenkin että asia järjestyy.
        Olet ollut tosi reipas, kun olet ottanut asian esille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parasta silti saada asiat perheen ja jonkun ulkopuolisen kanssa selvitettyä.

        Voi tuntua kiehtovalta muuttaa heti pois, mutta ei se aina oo niinkään.
        Ne välit jää edelleen selvittämättä. Nuoruusvuodet menee humahtaen, mutta myöhemmällä iällä kun ne vanhemmat ovat jo poissa saattaa tulla ajatuksia.

        Tässä tilanteessa jonkun ulkopuolisen on puhuttava vanhempiesi kanssa!
        Heidät on saatava ymmärtämään asia lastensa kannalta ja että mitä se vanhemmuus oikein on.
        Ja opeteltava käyttäytymään!

        Nähtävästi vanhemmillasi on omia ongelmia, ovat kai perineet käytöstapansa omilta vanhemmiltaan ynnä muuta.

        Eli yritä ensin puhua vanhempiesi kanssa jonkun ulkopuolisen kanssa!

        Vasta sitten jos ei onnistu, muuta pois. Silloin tiedät, että sinä itse yritit!
        Luulisin kuitenkin että asia järjestyy.
        Olet ollut tosi reipas, kun olet ottanut asian esille!

        Hei kiitos todella paljon kaikille jotka ovat vastanneet ja avustaneet minua, olipa kiva kuulla että näin monia kiinnostaa minun tilanteeni tällä tavoin!

        Olen huomannut että vanhempieni raivopurkaukset ja riidat minun kanssani syttyvät hyvinkin helposti rankan työpäivän jälkeen... Nyt on ollutkin hieman rauhallisempaa täällä kotona, kun on tämä koronatilanne ja he eivät välttämättä tahdo jaksaa joka asiasta tehdä niin isoa numeroa.

        Mutta eipä siinä, lupaan käyttää neuvojanne hyödyksenne tilanteen tullessa, vielä uskomattoman paljon kiitoksia teille!


        (en pääse kirjautumaan tililleni jostain syystä niin olen tuo "ihmin3n" anonyymitilassa)


    • He purkavat omaa turhautumistaan ja epäonnistumistaan suhun.
      Itse muutin kotoa pois 15 vuotiaana veljen kanssa asumaan, enkä kadu sitä. Tosin en vielä tiennyt raha-asioista hirveästi, töissä kävin mutta muuten tuli vähän sössittyä, mutta rauhan sain ja elää kuin itse halusin. Jos päätät muuttaa kavereiden kanssa, niin muista aina hoitaa kaikki raha-asiat ensin, että ei tule rahallista ahdinkoa koskaan. Työn kun löydät, niin on hyvä hetki lähteä. Se on aluksi vaikeeta, koska ovathan ne sun vanhemmat kuitenkin, mutta ehkä ne käsittää millaisia on ollut ja miksi päätät muuttaa ajoissa pois. Voit yrittää sanoa, että jos te ette saa asioitanne korjattua ja purkaatte kaiken huonon olon muhun, niin sä tulet lähtemään pois, että ei se voi olla niin, että joudun kuuntelemaan päivittäin kun purkaatte kaiken muhun.
      En tiedä oonko paras neuvomaan, mutta näin itse tein enkä kadu.

      • Anonyymi

        Kaikkea hyvää sinulle aloittaja!

        Olet todella järkevä nuori mies kun tartut asiaan.

        Olet paljon järkevämpi kuin vanhempasi.
        Älä anna itseäsi alistettavan, olet arvokas nuori mies ja sinua on kohdeltava hyvin!

        Toivon että asiat järjestyy!
        Kerro miten tilanne kehittyy.


    • Anonyymi

      Kannattaa muuttaa pois, se on hienoa asustella kavereiden kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1515
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1164
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      85
      1080
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      986
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      579
      961
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      907
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      832
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe