Täällä kovasti jotkut on sitä mieltä, ettei Suomessa ole aborttilakia, joka antaa naisille oikeuden raskaudenkeskeytykseen.
Jokainen lukutaitoinen on kyllä kiitettävästi kartalla siitä, että aborttilaissa kerrotaan, että raskaus voidaan naisen pyynnöstä keskeyttää:
1) kun raskauden jatkuminen tai lapsen synnyttäminen hänen sairautensa, ruumiinvikansa tai heikkoutensa vuoksi vaarantaisi hänen henkensä tai terveytensä;
2) kun hänen tai hänen perheensä elämänolot ja muut olosuhteet huomioon ottaen lapsen synnyttäminen ja hoito olisi hänelle huomattava rasitus;
3) kun hänet on saatettu raskaaksi olosuhteissa, joita tarkoitetaan rikoslain (39/1889) 17 luvun 22 §:ssä, 20 luvun 1 tai 2 §:ssä, 5 §:ssä, 6 §:n 2 momentissa taikka 7 tai 7 b §:ssä; (12.4.2019/493)
4) kun hän raskaaksi saatettaessa ei ollut täyttänyt seitsemäätoista vuotta tai oli täyttänyt neljäkymmentä vuotta taikka kun hän on jo synnyttänyt neljä lasta;
5) kun on syytä otaksua, että lapsi olisi vajaamielinen tai että lapsella olisi tai lapselle kehittyisi vaikea sairaus tai ruumiinvika; tai
6) kun jommankumman tai kummankin vanhemman sairaus, häiriytynyt sieluntoiminta tai muu niihin verrattava syy vakavasti rajoittaa heidän kykyään hoitaa lasta."
Kuitenkin abortteja tehdään em. perusteilla ihan lääkärin lähetteellä sairaaloissa. Eli rikkooko lääkärikunta lakia, kun myöntää abortit näillä perusteilla naisille? Kuinka moni vastustaja on tehnyt kanteluita oikeusasiamiehelle? Entä onko mahdollista että nähtäisiin vielä kansalaisaloitekin asiasta?
Rikkovatko lääkärit lakia?
2
58
Vastaukset
- Anonyymi
Sait vääristeltyä taas tämänkin asian.
On todettu, ettei mitään automaattista aborttioikeutta ole, vaan ainoastaan oikeus HAKEA lupaa siihen.
Kumma kun ei vaan tällainen yksinkertainen eroavaisuus sinne kaaliin näytä uppoavan.Mutta rikkooko lääkärit sinusta lakia, kun myöntää sitten abortin milloin milläkin syyllä, oli keksitty vai ei? Onhan tuossa tapaukset, missä abortin saa ihan automaattisesti, raiskaus, ikäperuste, lapsilukuperuste ja mielentilaperuste. Ja terveysperusteellakin saa, vaikkei se raskaus henkeä vaarannakaan. On tuossa muitakin perusteita kuin sosiaaliset, joihin kuuluu esim ettei nainen halua lasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa110891- 125886
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten278675- 76648
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74609Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64572Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54546Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist38510- 72483
