Hampaan paikkaus kokemuksia?

Anonyymi

Tänään mulla todettiin yläetuhampaassa reikä, ja muutaman viikon päästä on varattu aika paikkaukseen. Se reikä on jo aika iso joten poraa tullaan todennäköisesti käyttämään. Multa ei oo ikinä paikattu hampaita niin en paljonkaan niistä jutuista tiedä... eli kertokaa te omia hampaan paikkaus kokemuksia, että saan tietää mitä odottaa.

Ja niin, mulla on kaikissa ylähampaissa "braketit" niin voiko ne jotenkin haitata hampaan paikkausta?

2

85

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hampaan kandi täällä =)
      Lähes aina, yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta, paikkauksissa käytetään poraa, eikä reiän koko siihen vaikuta (alkavia reikiä ei paikata = ei porata). Braketit eivät yleensä ole tiellä, koska reiät ovat yleensä joko purupinnalla tai hampaiden välissä, mutta jos reikä on päässyt todella suureksi, voi joskus joutua braketin irroittamaan. Nämä on kyllä harvinaisia.

Paikkaus aloitetaan monesti puudutuksella, mutta toki ilmankin voidaan aloittaa ja tarvittaessa se laitetaan myöhemmin. Ylähampaissa puudutetaan vain paikattava hammas, toisin kuin alaleuassa monesti joudutaan puuduttamaan puolet alaleuasta takahampaita paikattaessa.
      Tämän jälkeen porataan "turbiinilla" kiilteen läpi, jotta nähdään ja päästään käsiksi itse kariekseen. Sen jälkeen vaihdetaan "ruusuun", jolla porataan pehmentynyt hammasluu pois. Tässä voidaan käyttää myös käsi-instrumentteja. Tämän jälkeen, jos paikka EI ylety hampaiden välipinnoille tai ienrajaan, voidaan muovi laittaa suoraan. Muissa tapauksissa laitetaan metallinen tai muovinen nauha hampaan ympärille muotiksi ja estämään muovin/yms. valuminen muualle suuhun.
      Sitten porattu kolo täytetään. Muovipaikkauksissa tarvitaan ensin 1-3 käsittelyä eri aineilla ennen kuin varsinainen muovi laitetaan yleensä useissa erissä ja välissä aina valokovetetaan muovi. Lopuksi paikka muotoillaan poraamalla ja samalla varmistetaan ettei se korota purennassa tai ettei saumoihin jää kynnystä.

Kipua ei näissä tarvi kestää. On aina vähän 50/50, käytetäänkö (haluaako potilas) puudutusta. Eniten se riippuu aiemmista kokemuksista ja siitä, kuinka lähelle reikä ylettyy hampaan ydintä. Nuorilla potilailla hammasydin on monesti lähempänä pintaa, jolloin kipuakin voisi kuvitella tuntuvan paremmin, mutta tässä on suurta vaihtelua. Aina voi toki aloittaa ilman puudutusta, ja pyytää sitä kesken kaiken. Itse olen ottanut puudutuksen aina etukäteen ennen paikkausta, jolloin ei ainakaan tarvi miettiä, käykö jossakin vaiheessa kipeää.

• Anonyymi

Kiitos asiallisesta vastauksesta👍🙂
        T. Ap

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      325
      7788
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2186
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1876
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1432
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1297
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1271
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1241
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1220
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1091
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1039
    Aihe