Olen lukenut Lutherin elämäkerran. Sen perusteella mielestäni Luther oli enempikin hullu.
Mitä mieltä olet?
Oliko Luther hullu?
28
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Jos joku haluaa uskoa satuihin, on mielestäni katolisuus paljon inhimillisempi uskonto kuin luterilaisuus. Esim. Saksassa katoliset osavaltiot ovat paljon miellyttävämpiä paikkoja asua. Mutta buddhalaisuus lienee kaikista paras vaikka uskonnottomuus on järkevintä.
Sitten olet varmaan asunut Saksassa. Mutta sitten täytyy varmaan ihmetellä miten Saksa saattoi 1800-l. yhdistyä, jos se uskonnollisen suuntauksen ero oli merkittävä. Tai sitten oltiin jo hyvin maallistuneita.
- Anonyymi
"Mutta buddhalaisuus lienee kaikista paras vaikka uskonnottomuus on järkevintä."
Kaikenlaisia mielikuvia. Todellisuus voi olla toista, kun siihen perehtyy. Ihmiset ovat samanlaisia kaikkialla. Myanmarin rohingojen etnistä puhdistusta ajavat nimenomaan buddhalaiset, johtava munkki etunenässä. Ja muistanpa sellaisenkin tapauksen, kun buddhalaiset munkit tappelivat Koreassa keskenään pää veressä. Buddhalaisissa on aivan samanlaisia "nimibuddhalaisia" kuin luterilaisuudessa "nimikristittyjä". Näin käy kaikissa uskonnoissa, joihin synnytään. - Anonyymi
Roskaa. Eri alueilla on vain erilaisia kulttuureja. Suomessakin itäsuomalaiset ovat rennompia hauskempia kuin vaikka jäyhät varsinaisuomalaiset tai hämäläiset. Eikä sillä ole mitään tekemistä uskonnon kanssa.
- Anonyymi
Hän kärsi jatkuvista mahakivuista, hermoheikko?
Söi keskiaikaiseen tapaan lusikallisen paskaansa lääkitäkseen itseään.ä
Koirat ja kissat tekevät samoin.- Anonyymi
Keskiajan pimeydessä oltiin siis oikeilla jäljillä. Vatsavaivat - kuten paksusuolentulehdus - aiheutuvat usein siitä, että oma bakteerikanta on puutteellinen. Ja sitä korjataan nykyäänkin ulosteensiirroilla, jossa terveen ihmisen - yleisemmin lähiomaisen - ulostetta viedään peräsuolen kautta potilaan paksusuoleen.
- Anonyymi
Luther oli vahva, temperamentikas persoona.
Tarvittiinkin, ei vähempää kuin itse Luther, selittämään itselleni evankeliumi, niin että sen ymmärsin: lukemalla Lutherin kirjoituksia, esim. hartauskirja Mannaa Jumalan lapsille.- Anonyymi
Koleerikko Luther oli, se on selvää. Aito uskossaan, aito vihassaan jne.
- Anonyymi
Jeesus oli ainakin hullu, liian myöhään valkeni, jumalani miksi minut hylkäsit.
- Anonyymi
Matteus 12:30-35, 36-37!
30 Joka ei ole minun kanssani, se on minua vastaan; ja joka ei minun kanssani kokoa, se hajottaa.
31 Sentähden minä sanon teille: jokainen synti ja pilkka annetaan ihmisille anteeksi, mutta Hengen pilkkaamista ei anteeksi anneta.
32 Ja jos joku sanoo sanan Ihmisen Poikaa vastaan, niin hänelle annetaan anteeksi; mutta jos joku sanoo jotakin Pyhää Henkeä vastaan, niin hänelle ei anteeksi anneta, ei tässä maailmassa eikä tulevassa.
33 Joko tehkää puu hyväksi ja sen hedelmä hyväksi, tahi tehkää puu huonoksi ja sen hedelmä huonoksi; sillä hedelmästä puu tunnetaan.
34 Te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te saattaisitte hyvää puhua, kun itse olette pahoja? Sillä sydämen kyllyydestä suu puhuu.
35 Hyvä ihminen tuo hyvän runsaudesta esille hyvää, ja paha ihminen tuo pahan runsaudesta esille pahaa.
36 Mutta minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili tuomiopäivänä.
37 Sillä sanoistasi sinut julistetaan vanhurskaaksi, ja sanoistasi sinut tuomitaan syylliseksi."
~ 🌷 Anonyymi kirjoitti:
Matteus 12:30-35, 36-37!
30 Joka ei ole minun kanssani, se on minua vastaan; ja joka ei minun kanssani kokoa, se hajottaa.
31 Sentähden minä sanon teille: jokainen synti ja pilkka annetaan ihmisille anteeksi, mutta Hengen pilkkaamista ei anteeksi anneta.
32 Ja jos joku sanoo sanan Ihmisen Poikaa vastaan, niin hänelle annetaan anteeksi; mutta jos joku sanoo jotakin Pyhää Henkeä vastaan, niin hänelle ei anteeksi anneta, ei tässä maailmassa eikä tulevassa.
33 Joko tehkää puu hyväksi ja sen hedelmä hyväksi, tahi tehkää puu huonoksi ja sen hedelmä huonoksi; sillä hedelmästä puu tunnetaan.
34 Te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te saattaisitte hyvää puhua, kun itse olette pahoja? Sillä sydämen kyllyydestä suu puhuu.
35 Hyvä ihminen tuo hyvän runsaudesta esille hyvää, ja paha ihminen tuo pahan runsaudesta esille pahaa.
36 Mutta minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili tuomiopäivänä.
37 Sillä sanoistasi sinut julistetaan vanhurskaaksi, ja sanoistasi sinut tuomitaan syylliseksi."
~ 🌷Oliko Jeesus hullu?
- Anonyymi
torre12 kirjoitti:
Oliko Jeesus hullu?
En tiedä, mutta sinä vaikutat olevan.
- Anonyymi
torre12 kirjoitti:
Oliko Jeesus hullu?
Ei, vaan Hänen sanansa ovat hulluutta, niille jotka kadotukseen joutuvat.
- Anonyymi
torre12 kirjoitti:
Oliko Jeesus hullu?
tarinoiden mukaan jeesus oli levoton harahailija, kuljeksi, ei töitä tehnyt, puhui ruuan ja yösijan,,,,-- siis selvästi työtä vieroksuva vapaa-aika mies, ja joukko setiä kulki mukana ja vietti vapaa-aikaa..
Olisiko nyky termein työtön ja syrjäytynyt tms?
Ja varmaan suomessa joutuisi pakko kuntouttavaan typ toimntaan tms.. Tai yritettäsiin verovaroin lähi-itä miehenä kotouttaa töihin,
mutta se ei koskaan onnistuisi, kun on se ítse mielestään olisi sitä parempaa uskontoa, ja ei noi vääräuskoiset saa määrätä,,,, jne.
Mutta tuettu vapaa-aika kelkpaisi ilam töitä ja hikeä kyllä. - Anonyymi
torre12 kirjoitti:
Oliko Jeesus hullu?
tarinoiden mukaan jeesus oli levoton harahailija, kuljeksi, ei töitä tehnyt, puhui ruuan ja yösijan,,,,-- siis selvästi työtä vieroksuva vapaa-aika mies, ja joukko setiä kulki mukana ja vietti vapaa-aikaa..
Ja varmaan suomessa joutuisi pakko kuntouttavaan typ toimntaan tms.. Tai yritettäsiin verovaroin lähi-itä miehenä kotouttaa töihin,
mutta se ei koskaan onnistuisi, kun on se ítse mielestään olisi sitä parempaa uskontoa, ja ei noi vääräuskoiset saa määrätä,,,, jne.
Mutta tuettu vapaa-aika kelkpaisi ilam töitä ja hikeä kyllä. - Anonyymi
torre12 kirjoitti:
Oliko Jeesus hullu?
Ainakaan raamattua pikaisesti selailtuani, en huomannut siellä ainuttakaan artikkelia, jossa olisi mainittu jeesuksen olleen edes viisaskaan. En myöskään huomannut kirjan sivuilla huomiointeja, että olisi ollut täysin umpihullukaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta tuettu vapaa-aika kelkpaisi ilam töitä ja hikeä kyllä.Jos näin on, niin hänen elämäntapansa viittaavat nykyisiin vihervasureihin kaikkine lieveilmiöineen. Onko näin, että jeesus onkin vihervasureitten esi-isä?
Luther oli oman aikansa kasvatti. Meidän nykyihmisten on ehkä mahdotonta ymmärtää sitä maailmaa, jossa Luther eli. Ihmisten ymmärrys maailmasta oli jotakin ihan muuta kuin tämän päivän ihmisten. Heillä ei ollut käsitystä todellisuudesta sellaisena kuin meillä. Tuon ajan älymystön tietomäärä oli pienempi kuin nykajan lukiolaisen.
- Anonyymi
Aika, tiede ja teknologia ovat voineet mennä eteempäin, mutta maailma ja ihmiset ovat edelleen samanlaisia. Ennenkin ihmiset osasivat ajatella ja kokivat maailmaa ihan samanlailla kuin mekin nyt.
Anonyymi kirjoitti:
Aika, tiede ja teknologia ovat voineet mennä eteempäin, mutta maailma ja ihmiset ovat edelleen samanlaisia. Ennenkin ihmiset osasivat ajatella ja kokivat maailmaa ihan samanlailla kuin mekin nyt.
Osasivat, mutta heidän ymmärryksensä maailmasta oli ihan erilainen kuin meillä. Suuri enemmistö ihmisistä ei esimerkiksi osannut lukea tai kirjoittaa. Elämä oli kamppailua hengissä pysymisestä. Rahvaan keskuudessa elivät kaikkenlaiset kuvitelmat, luulottelut ja taikauskot vielä 1600-luvulla sellaisessa määrin, että jopa nykypäivän kiihkeinkin fundamentalisti saattaisi päätään puistella.
On suuri virhe kuvitella, että nykypäivän ja menneiden aikojen ihmisten käsityksiä maailmasta ja vaikkapa uskonnollisuudesta voisi sellaisenaan vertailla.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri niin.
- Anonyymi
InhottavaRealisti kirjoitti:
Osasivat, mutta heidän ymmärryksensä maailmasta oli ihan erilainen kuin meillä. Suuri enemmistö ihmisistä ei esimerkiksi osannut lukea tai kirjoittaa. Elämä oli kamppailua hengissä pysymisestä. Rahvaan keskuudessa elivät kaikkenlaiset kuvitelmat, luulottelut ja taikauskot vielä 1600-luvulla sellaisessa määrin, että jopa nykypäivän kiihkeinkin fundamentalisti saattaisi päätään puistella.
On suuri virhe kuvitella, että nykypäivän ja menneiden aikojen ihmisten käsityksiä maailmasta ja vaikkapa uskonnollisuudesta voisi sellaisenaan vertailla.Et näytä edes ymmärtävän mitä tarkoittaa se, että ihminen itsessään ei ole muuttunut miksikään.
Siksi Raamatun tekstit ovatkin aina ajankohtaisia kulttuurista riippumatta. Anonyymi kirjoitti:
Et näytä edes ymmärtävän mitä tarkoittaa se, että ihminen itsessään ei ole muuttunut miksikään.
Siksi Raamatun tekstit ovatkin aina ajankohtaisia kulttuurista riippumatta.Valitettavasti olet väärässä. Ihmisellä on samantyyppisiä piirteitä käytöksessään ja toiminnassaan, mutta kyllä korkeampi yleissivistys yleensä ihmisessä näkyy monin tavoin. On kummallista, jos et ole perehtynyt esimerkiksi siihen, miten taikauskoisia ihmiset olivat vaikkapa Lutherin aikoina. Suhtautuminen uskon asioihin oli monissa piireissä äärimmäisen fanaattista verrattuna nykyaikaan.
Minä toivoisin, että Sinäkin koettaisit välillä jo tuottaa tänne jotakin uutta sanottavaa, etkö pelkästään jankuttaisi päivänselviä tosiasioita vastaan. On aika lailla noloa, mikäli joku kuvittelee 1600-luvun ihmisten eläneen samankaltaisessa maailmassa kuin me ja ei ymmärrä sitä, millainen tuon ajan ihmisten maailmankuva oli.
Luepas vaikkapa tuosta edes pikkiriikkisen, niin maailmankuvasi avartuu:
https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/870638/articles/156783
- Anonyymi
selvästi löi yli ja ali,,, siis "kaksisuuntainen mileialhäiriö.""
- ja sitten tehokkaimmillaan sai aikaan uutta...
- jotta sitä enrgiaa oli ja kai tukijoita oli...
- historina kannalta oli hyväää,, päästä esim..katollisien harhaopin ja taikauskon valalsta... tai juutalaisuuden oma-pyhä tärkeilystä...
Lienee myös jupotellut ja mässäillyt, joten ei ollut vihreä -natsi, tms yhden asian mies. - Anonyymi
Näki tuonpuoleisen olennon ja heitti tätä mustepullolla. Oli ainakin näkyjen näkijä ihan päivätietoisuudessa.
- Anonyymi
Kaikki normista poikkeavat ovat hulluja. Sairaus saa haluamaan erota joukosta ja tekemään jotain täysin älytöntä mitä taas muut ei missään nimessä tekisi. Luther oli enemmän kuin hullu, hän oli täysi mielipuoli ja vaaraksi lähimmilleen.
- Anonyymi
No ei häntä ainakaan "tasapainoiseksi" voi kuvata.
- Anonyymi
Kukaan syntinen ihminen ei olekaan tasapainossa kun tiedostaa syntisyytensä. Luther sai enemmän aikaan kuin koko papisto hänen jälkeensä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen vaalilupaus oli euron bensa
Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.1672604Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n882424Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin
Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi712054- 1371937
EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa
Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt1091838Topi osti Askon
Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan1051576Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men1241564Uskomatonta touhua!
Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki431461- 811224
Kastaa ja upottaa on eri sanat
Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan2191211