Rotukoira=huono koira?

koirallinen

Täällähän on jutut mennyt aika omituisiksi. Osasta kommentteja voisi jo ajatella, että kun kotona on pari rotukoiraa, niin sitä pitäisi jotenkin hävetä.

Eikös jokainen koira ole ansainnut hyvän kodin ja hyvän elämän? Miksi ihmeessä pitää jatkuvasti tapella siitä, onko rotukoira parempi/huonompi kuin seropi? Joku kunnioittaa seropin omistajaa enemmän kuin rotukoiran, no minä taas kunnioitan jokaista koiranomistajaa, joka tarjoaa koiralleen kunnon elämän, kaiken sen, mitä koira tarvitsee voidakseen hyvin. Kun koira voi hyvin, on se aina kaunis katsella rodusta riippumatta.

Samoin käsitys esim. muotovaliosta on jotenkin vääristynyt. Ei se sitä koiraa koirana muuta mihinkään! Meillä ainakin touhu on ihan samanlaista kuin ennen valion arvoa, samalla tavalla se touhuaa tuolla kurassa ja rämpii kinoksissa kuin aina ennenkin. Ruoka on samaa ja hoito ym. on täysin ennallaan. Ainoo muutos on se, että nyt voidaan sanoa, että koira varmasti on ulkomuodoltaan sellainen kuin sen kuuluukin olla;) Meille ne näyttelyreissut on paljon muuta, kuin se kehässä käyminen, siellä tavataan tuttuja ja vaihdetaan kuulumisia, mukavaa vaihtelua arkeen. Osa tätä koiraharrastusta ihan siinä missä toko ym.


Pidetään huolta noista parhaista ystävistämme ja hyvää pääsiäisen jatkoa kaikille!

43

1711

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juulisna

      Samaa mieltä!
      Minulla on seropi ja Rotukoira kummatkin on minulle yhtä tärekeitä :)

      Ei se rotukoira oo yhtään ylempi arvoisempi kuin tuo seropi! Itse asiassa meillä on seropi sen rotukoiran pomo vaikka se on paljon pienempi kuin rotukoira! Mutta se oli ekaksi talossa :D

      Kummatkin saa saman lailla luita ruokaa ym :D

      Kumpiakin silitetään yhtä paljon :D

      Kaikille onnellisille koiran omistajille hyvää pääsiäistä :D


      Sekarotuiset ja Rotukoirat pitäisi olla samassa arvossa!

      No ainakin minun on, ja siitä olen ylpeä!

      :D:D:D

    • josta tulee hyvälle tuulelle ja kertoo juuri sen koiranäyttely tunnelman parhaimmillaan ja arjen myös.
      Ei tosiaannkaan se muotovalio tai intti valio titteli sitä koiraa muuta. Sama valikoiva kuuntelija se on kuin ennen titteleitään.
      Kuten se vähän huonommin pärjännyt kilpa kumppani.
      Kuitenkin sitä arkea on paljon paljon enemmän koiran elämässä, kuin näyttely glamouria.
      Koulutusta ehkä enemmän ja koulutuskin painottunut enemmän näyttelypuolen koulutukseen, kuin muilla, eikä tämäkään aina pidä paikkaansa.
      Koiranäyttelyiden tunnelmassa on omasta mielestäni se mukavaa, kun siellä tapaa koiraihmisiä enemmälti ja rotua harkitsevia katselijoita kysymyksineen, sekä niitä iki ihania ystäviä ympäri Suomea.
      Siellä kyselevistä ihmisistä ei koskaan huoku ulospäin se ylemmyyden omainen tietämys miten joku rotu kärsii ja kituu, kuten täällä valitettavasti saa kuulla. Vaikka näiden henkilöiden tietämys on kuitenkin pieni ja sekin jostain lainattuna ja lukemansa väärin ymmärrettynä. Näyttelyissä kasvattajia kuunellaan ihan eri tavalla ja usein on kiva katsoa heitä jotka sitä omaa rotuaan vielä hakevat.

    • realist56

      Itsellänikin on ollut kaksi rekisteröityä rotukoiraa ja kaksi sekarotuista. Koirina ja perheenjäseninä niillä ei todella ole ollut mitään eroa eikä koko asia ole edes ollut mielessä, ne ovat vain koiria ja sillä siisti.

      Ihmiset vain usein ovat sellaisia, etteivät edes halua ymmärtää toisten harrastuksia, jotka itselle ovat vieraita, vaan pitävät heitä jopa jotenkin erikoisina, oli se harrastus sitten koiranäyttelyissä käynti, kuorolaulu, kansantanhut tai sauvakävely. Sitten aiheettomasti haukutaan esim. koiranäyttelyissä kävijöitä oman egon kohottamisesta kun ei ymmärretä mitä kaikkea se harrastus voi harrastajalleen antaa.

      • yön_tytär

        "Sitten aiheettomasti haukutaan esim. koiranäyttelyissä kävijöitä oman egon kohottamisesta kun ei ymmärretä mitä kaikkea se harrastus voi harrastajalleen antaa. "

        Mmh. Ihan vaan uteliaisuuttani haluan kysyä, en millään tavalla halveerata tms, mutta mitä se tarkalleen ottaen antaa?
        Ovathan missikisatkin "naisen esineellistämistä" ja "naista halventavia" monen mielessä. Mitenkä koiranäyttelyt eroavat siitä missikisojen todellisuudesta, että on tietty läjä ihmisiä, jotka pitävät tiettyä koiratyyppiä kauniina, ja tällä tietyllä läjällä ihmisiä on tietyt käsitykset siitä, miten kaikki toimii?

        Ehkä se, että näyttelyissä kävijöitä ei ymmärretä, on kiinni siitä, että siihen ei paljoa kukaan anna selitystä, miksi siellä käydään?

        Henk. koht. voisin sanoa, että minun silmissäni se on nimenomaan sitä egon kohottamista. (ja älkää tarttuko tähän, en tarkoita, että egon kohottaminen olisi huonoa, kuten realist sen saa kuulostamaan.)
        Nimenomaan; mitä se koira siitä saa? Kuinka paljon se koira välittää, onko se muotovalio, rotuvalio vai mikään valio?
        Ei niitä koiranäyttelyitä ja kisoja ole tarkoitettu mihinkään infoamiseen että koiraa harkitsevat saavat rotuinfoa. Moinen ajatus on naurettava. Jos se olisi sellaiseen tarkoitettu, se olisi ihan toisenlainen ilmapiiriltään; siellä esiteltäisiin rotuja, eikä palkittaisi yksilöitä, eikö?
        Ja nimenomaan; mitä se koira siitä saa? Tavata toisia koiria; todennäköisesti riehuu niiden kanssa mielummin metsässä kun seisoo kehässä / pöydällä, missä vieraat ihmiset mittailevat ja tuijottavat ja arvostelevat outoon äänensävyyn.
        (tiedän.. koirat reagoivat erilailla. Mutta ehkä ne viihtyvät näyttelyissä ihan siksi, että omistaja viihtyy..? Samat ihmiset, jotka sanovat että koiraa pitää barffata, koska se on luonnonmukaista, vievät koiransa sinne näyttelykehiin, mikä on ehkä yksi epäluonnollisimmista paikoista, mihin koira voi joutua; aika turha uskotella että koiran pitäisi luonnostaan osata kävellä tietyllä tavalla jne.)

        On ihmisiä, jotka stressaavat siitä että heidän koiransa ei menesty. Ja sekö on hyvä asia? Tottakai koira vaistoaa sen. Ja käyttäytyy se mukaisesti. Ja sitten voidaan sanoa, että koira loukkaantui silminnähtävästi, kun ei saanut ruusukettaan tms.

        Eli siis; mitä se sitten on, ellei _Omistajan_ egon pönkitystä? Mitä koiranäyttely antaa, ellei mielihyvää siitä, että "juuri minulla on kaikista näistä parhain koira?"


      • yön_tytär kirjoitti:

        "Sitten aiheettomasti haukutaan esim. koiranäyttelyissä kävijöitä oman egon kohottamisesta kun ei ymmärretä mitä kaikkea se harrastus voi harrastajalleen antaa. "

        Mmh. Ihan vaan uteliaisuuttani haluan kysyä, en millään tavalla halveerata tms, mutta mitä se tarkalleen ottaen antaa?
        Ovathan missikisatkin "naisen esineellistämistä" ja "naista halventavia" monen mielessä. Mitenkä koiranäyttelyt eroavat siitä missikisojen todellisuudesta, että on tietty läjä ihmisiä, jotka pitävät tiettyä koiratyyppiä kauniina, ja tällä tietyllä läjällä ihmisiä on tietyt käsitykset siitä, miten kaikki toimii?

        Ehkä se, että näyttelyissä kävijöitä ei ymmärretä, on kiinni siitä, että siihen ei paljoa kukaan anna selitystä, miksi siellä käydään?

        Henk. koht. voisin sanoa, että minun silmissäni se on nimenomaan sitä egon kohottamista. (ja älkää tarttuko tähän, en tarkoita, että egon kohottaminen olisi huonoa, kuten realist sen saa kuulostamaan.)
        Nimenomaan; mitä se koira siitä saa? Kuinka paljon se koira välittää, onko se muotovalio, rotuvalio vai mikään valio?
        Ei niitä koiranäyttelyitä ja kisoja ole tarkoitettu mihinkään infoamiseen että koiraa harkitsevat saavat rotuinfoa. Moinen ajatus on naurettava. Jos se olisi sellaiseen tarkoitettu, se olisi ihan toisenlainen ilmapiiriltään; siellä esiteltäisiin rotuja, eikä palkittaisi yksilöitä, eikö?
        Ja nimenomaan; mitä se koira siitä saa? Tavata toisia koiria; todennäköisesti riehuu niiden kanssa mielummin metsässä kun seisoo kehässä / pöydällä, missä vieraat ihmiset mittailevat ja tuijottavat ja arvostelevat outoon äänensävyyn.
        (tiedän.. koirat reagoivat erilailla. Mutta ehkä ne viihtyvät näyttelyissä ihan siksi, että omistaja viihtyy..? Samat ihmiset, jotka sanovat että koiraa pitää barffata, koska se on luonnonmukaista, vievät koiransa sinne näyttelykehiin, mikä on ehkä yksi epäluonnollisimmista paikoista, mihin koira voi joutua; aika turha uskotella että koiran pitäisi luonnostaan osata kävellä tietyllä tavalla jne.)

        On ihmisiä, jotka stressaavat siitä että heidän koiransa ei menesty. Ja sekö on hyvä asia? Tottakai koira vaistoaa sen. Ja käyttäytyy se mukaisesti. Ja sitten voidaan sanoa, että koira loukkaantui silminnähtävästi, kun ei saanut ruusukettaan tms.

        Eli siis; mitä se sitten on, ellei _Omistajan_ egon pönkitystä? Mitä koiranäyttely antaa, ellei mielihyvää siitä, että "juuri minulla on kaikista näistä parhain koira?"

        on edelleenkin ainoa paikka jossa kasvattajan työtä arvioidaan. Monesti tulee sokeaksi eli kennelsokeaksi omaa työtään kohtaan. Rotukoirien kasvatus työssä "raamattu" on rotumääritelmä. Asiantunteva tuomari rodun erikoistuntija esimerkiksi rodun erikoisnäyttelyssä palauttaa kasvattajan hyvin nopeasti ruotuun. Tarkoitushan on saada aikaan rotumääritelmän mukaisia terveitä koiria. Koira näyttelyt ovat entia ajan jalostus tarkastus paikkoja. Näyttelyissä kasvattajien työ eli koirat kilpailevat keskenään. Koiranäyttely on myös antoisa paikka, tapaa tuttuja ja oma henkisiä ihmisiä. Se on lepoa arjesta ja rikkoo arjen mukavasti. Eivät siellä kaikki pärjää. Tänään on jonkun toisen päivä joskus taas sinun. Rikkaus on myös se että tuomarit tulkitsevat ja näkevät rotumääritelmän omalla tavallaan. Tunnelma on usein käsinkosketeltava. Uudelle ihmiselle näyttely on varmaan ensiksi jonkin sortin kaaos josta ei ymmärrä hölkäsen pölähtävää, mutta pian oppii ja pääsee mukaan tunnelmaan. Harrastuksen pitäisi olla hauskaa ja nautittavaa. Tämä on minulle sitä. Kaunis hyvin liikkuva koira jolla vielä roima annos itsevarmuutta, on se rotu sitten mikä vain, niin ei upeampaa näkyä ole, kuin nähdä tällainen koira vauhdissa. Ja sen koiran omsitaja/esittäjä saa sen näyttämään niin helpolta, mitä se ei ole.
        En paremmin pysty selittämään tätä hommaa. Sinun tarvitsisi joskus kanssani tulla esim voittaja näyttelyyn niin ehkä kanssani aistisit sen ainutlaatuisen tunnelman.


      • yön_tytär
        umalehtinen kirjoitti:

        on edelleenkin ainoa paikka jossa kasvattajan työtä arvioidaan. Monesti tulee sokeaksi eli kennelsokeaksi omaa työtään kohtaan. Rotukoirien kasvatus työssä "raamattu" on rotumääritelmä. Asiantunteva tuomari rodun erikoistuntija esimerkiksi rodun erikoisnäyttelyssä palauttaa kasvattajan hyvin nopeasti ruotuun. Tarkoitushan on saada aikaan rotumääritelmän mukaisia terveitä koiria. Koira näyttelyt ovat entia ajan jalostus tarkastus paikkoja. Näyttelyissä kasvattajien työ eli koirat kilpailevat keskenään. Koiranäyttely on myös antoisa paikka, tapaa tuttuja ja oma henkisiä ihmisiä. Se on lepoa arjesta ja rikkoo arjen mukavasti. Eivät siellä kaikki pärjää. Tänään on jonkun toisen päivä joskus taas sinun. Rikkaus on myös se että tuomarit tulkitsevat ja näkevät rotumääritelmän omalla tavallaan. Tunnelma on usein käsinkosketeltava. Uudelle ihmiselle näyttely on varmaan ensiksi jonkin sortin kaaos josta ei ymmärrä hölkäsen pölähtävää, mutta pian oppii ja pääsee mukaan tunnelmaan. Harrastuksen pitäisi olla hauskaa ja nautittavaa. Tämä on minulle sitä. Kaunis hyvin liikkuva koira jolla vielä roima annos itsevarmuutta, on se rotu sitten mikä vain, niin ei upeampaa näkyä ole, kuin nähdä tällainen koira vauhdissa. Ja sen koiran omsitaja/esittäjä saa sen näyttämään niin helpolta, mitä se ei ole.
        En paremmin pysty selittämään tätä hommaa. Sinun tarvitsisi joskus kanssani tulla esim voittaja näyttelyyn niin ehkä kanssani aistisit sen ainutlaatuisen tunnelman.

        Niin. Eli sinä saat näyttelystä mainetta jne.

        Ymmärrän sen.

        Mitä koira saa? =)

        Mutta siis se oli pointtini; Siellä arvioidaan koiria, joista on tehty tietynlaisia, tietyllä kaavalla. Piste =)

        Oikeasti; minä en viihdy näyttelyissä. Minä en pidä siitä että niin paljon ihmisiä änkee samaan paikkaan koirineen, puhumattakaan että pitäisin siitä, että niitä koiria arvostellaan jne. Eli se siitä.

        Ei silti, en tuomitse, hyvä jos jotkut saavat siitä jtn jne, mutta kuten sanottu; turha sanoa että niitä näyttelyitä järjestettäisiin minkään muun takia kuin kasvattajien egon pönkityksen.


      • realist56
        yön_tytär kirjoitti:

        "Sitten aiheettomasti haukutaan esim. koiranäyttelyissä kävijöitä oman egon kohottamisesta kun ei ymmärretä mitä kaikkea se harrastus voi harrastajalleen antaa. "

        Mmh. Ihan vaan uteliaisuuttani haluan kysyä, en millään tavalla halveerata tms, mutta mitä se tarkalleen ottaen antaa?
        Ovathan missikisatkin "naisen esineellistämistä" ja "naista halventavia" monen mielessä. Mitenkä koiranäyttelyt eroavat siitä missikisojen todellisuudesta, että on tietty läjä ihmisiä, jotka pitävät tiettyä koiratyyppiä kauniina, ja tällä tietyllä läjällä ihmisiä on tietyt käsitykset siitä, miten kaikki toimii?

        Ehkä se, että näyttelyissä kävijöitä ei ymmärretä, on kiinni siitä, että siihen ei paljoa kukaan anna selitystä, miksi siellä käydään?

        Henk. koht. voisin sanoa, että minun silmissäni se on nimenomaan sitä egon kohottamista. (ja älkää tarttuko tähän, en tarkoita, että egon kohottaminen olisi huonoa, kuten realist sen saa kuulostamaan.)
        Nimenomaan; mitä se koira siitä saa? Kuinka paljon se koira välittää, onko se muotovalio, rotuvalio vai mikään valio?
        Ei niitä koiranäyttelyitä ja kisoja ole tarkoitettu mihinkään infoamiseen että koiraa harkitsevat saavat rotuinfoa. Moinen ajatus on naurettava. Jos se olisi sellaiseen tarkoitettu, se olisi ihan toisenlainen ilmapiiriltään; siellä esiteltäisiin rotuja, eikä palkittaisi yksilöitä, eikö?
        Ja nimenomaan; mitä se koira siitä saa? Tavata toisia koiria; todennäköisesti riehuu niiden kanssa mielummin metsässä kun seisoo kehässä / pöydällä, missä vieraat ihmiset mittailevat ja tuijottavat ja arvostelevat outoon äänensävyyn.
        (tiedän.. koirat reagoivat erilailla. Mutta ehkä ne viihtyvät näyttelyissä ihan siksi, että omistaja viihtyy..? Samat ihmiset, jotka sanovat että koiraa pitää barffata, koska se on luonnonmukaista, vievät koiransa sinne näyttelykehiin, mikä on ehkä yksi epäluonnollisimmista paikoista, mihin koira voi joutua; aika turha uskotella että koiran pitäisi luonnostaan osata kävellä tietyllä tavalla jne.)

        On ihmisiä, jotka stressaavat siitä että heidän koiransa ei menesty. Ja sekö on hyvä asia? Tottakai koira vaistoaa sen. Ja käyttäytyy se mukaisesti. Ja sitten voidaan sanoa, että koira loukkaantui silminnähtävästi, kun ei saanut ruusukettaan tms.

        Eli siis; mitä se sitten on, ellei _Omistajan_ egon pönkitystä? Mitä koiranäyttely antaa, ellei mielihyvää siitä, että "juuri minulla on kaikista näistä parhain koira?"

        en osaa antaa kun itse en koiranäyttelyitä harrasta. Pidän itseäni kuitenkin sen verran avarakatseisena, etten tuomitse/arvostele/kyseenalaista kenenkään harrastuksia vain siksi etten itse niitä ymmärtäisi.
        Onpa tässä itselläkin harrastus, jota jotkut ei ymmärrä. Olen kuullut ihmeteltävän, että mikä ihmeen nautinto on istua pakkasessa ja tuiskussa tuntikausia jäällä pilkkimässä.


      • yön_tytär
        realist56 kirjoitti:

        en osaa antaa kun itse en koiranäyttelyitä harrasta. Pidän itseäni kuitenkin sen verran avarakatseisena, etten tuomitse/arvostele/kyseenalaista kenenkään harrastuksia vain siksi etten itse niitä ymmärtäisi.
        Onpa tässä itselläkin harrastus, jota jotkut ei ymmärrä. Olen kuullut ihmeteltävän, että mikä ihmeen nautinto on istua pakkasessa ja tuiskussa tuntikausia jäällä pilkkimässä.

        No siis sinähän vain harrastat kalojen talviruokintaa? ;)


      • realist56
        yön_tytär kirjoitti:

        No siis sinähän vain harrastat kalojen talviruokintaa? ;)

        noinkin ilmaista, vaan kalojen kannalta siinä usein käy ikävämmin, ruokittava joutuukin toisten ruuaksi.


      • yön_tytär kirjoitti:

        Niin. Eli sinä saat näyttelystä mainetta jne.

        Ymmärrän sen.

        Mitä koira saa? =)

        Mutta siis se oli pointtini; Siellä arvioidaan koiria, joista on tehty tietynlaisia, tietyllä kaavalla. Piste =)

        Oikeasti; minä en viihdy näyttelyissä. Minä en pidä siitä että niin paljon ihmisiä änkee samaan paikkaan koirineen, puhumattakaan että pitäisin siitä, että niitä koiria arvostellaan jne. Eli se siitä.

        Ei silti, en tuomitse, hyvä jos jotkut saavat siitä jtn jne, mutta kuten sanottu; turha sanoa että niitä näyttelyitä järjestettäisiin minkään muun takia kuin kasvattajien egon pönkityksen.

        kuten otsikkokoin kertoi, ei kasvattajien egon vuoksi niitä järjestetä. Jokainenhan haluaa työstään kiitosta edes joskus. Näyttelyissä käy paljon yhden koiran omistajia jotka ovat löytänet koko perheen harrastuksen koiran tulon myötä. Eivät he niitä koiriaan ilmoita kasvattajan vuoksi kuin ehkä muutamaan näyttelyyn mikäli siitä on osto hetkellä sovittu. Elleivät itse viihdy siinä tunnelmassa niin eivät tule uudelleen. Kasvattajat toki kilpailevat keskenään se on selvä juttu, mutta siinä kilpailussakin ja miten kilpailee on eroja paljon. Itse ilmoitan yhden koiran korkeintaan neljään- viiteen näyttelyyn koko sen ikänä sillä siitä näkee jo mitä se koira oikeasti on, ellei itse osaa katsoa kriittisesti omaa koiraansa. Jos taas minulla on upea yksilö niin kyllä kieltämättä käyn joskus myös kiusaa tekemässä, ihminenhän minäkin olen. Kiusaa sillä että kerään niitä serttejä yli oman tarpeen.
        Ja kysyit mitä koira saa. Koira saa paljonkin. Jakamattoman huomioni, pääsyn mukaan näyttelyyn. Näkisit kun edeltävänä iltana rupeamme laittamaan koiraa kuntoon ja pakkaavan näyttely kassia puhumattakaan siitä kun otamme pyörillä kulkevan näyttely häkin esille, niin riemu on rajaton. Katseltavaa ja touhuttavaa riittää pienelle koiralle yllin kyllin näyttelyissä. Ja meidän koiristamme suurin osa rakastaa itsensä esittämistä, sillä niin paljon olemme harjoitelleet. Jo pelkästään koulutuskentälle lähtö saa tällaisen koiran iloiseksi.
        Kotiin tultuamme on väsynyt ja onnellinen niin emäntä kuin koiransakin ja vannoo ei ikinä enää ja annas olla seuraavana viikonloppuna taas......


      • yön_tytär kirjoitti:

        Niin. Eli sinä saat näyttelystä mainetta jne.

        Ymmärrän sen.

        Mitä koira saa? =)

        Mutta siis se oli pointtini; Siellä arvioidaan koiria, joista on tehty tietynlaisia, tietyllä kaavalla. Piste =)

        Oikeasti; minä en viihdy näyttelyissä. Minä en pidä siitä että niin paljon ihmisiä änkee samaan paikkaan koirineen, puhumattakaan että pitäisin siitä, että niitä koiria arvostellaan jne. Eli se siitä.

        Ei silti, en tuomitse, hyvä jos jotkut saavat siitä jtn jne, mutta kuten sanottu; turha sanoa että niitä näyttelyitä järjestettäisiin minkään muun takia kuin kasvattajien egon pönkityksen.

        Mielestäni näyttelyt ovat mainio paikka tutustua muihin rotuihin, kasvattajiin ja koiran omistajiin. Tekee myös koiralle hyvää, kun se näkee muitakin koiria. Itse asun melko pienellä paikkakunnalla, jossa koirani ei kovin moniin koiriin ole tutustunut. Onhan omillakin koirillani noita koirakavereita, mutta niitäkään ei ole koskaan liikaa.


      • yön_tytär
        umalehtinen kirjoitti:

        kuten otsikkokoin kertoi, ei kasvattajien egon vuoksi niitä järjestetä. Jokainenhan haluaa työstään kiitosta edes joskus. Näyttelyissä käy paljon yhden koiran omistajia jotka ovat löytänet koko perheen harrastuksen koiran tulon myötä. Eivät he niitä koiriaan ilmoita kasvattajan vuoksi kuin ehkä muutamaan näyttelyyn mikäli siitä on osto hetkellä sovittu. Elleivät itse viihdy siinä tunnelmassa niin eivät tule uudelleen. Kasvattajat toki kilpailevat keskenään se on selvä juttu, mutta siinä kilpailussakin ja miten kilpailee on eroja paljon. Itse ilmoitan yhden koiran korkeintaan neljään- viiteen näyttelyyn koko sen ikänä sillä siitä näkee jo mitä se koira oikeasti on, ellei itse osaa katsoa kriittisesti omaa koiraansa. Jos taas minulla on upea yksilö niin kyllä kieltämättä käyn joskus myös kiusaa tekemässä, ihminenhän minäkin olen. Kiusaa sillä että kerään niitä serttejä yli oman tarpeen.
        Ja kysyit mitä koira saa. Koira saa paljonkin. Jakamattoman huomioni, pääsyn mukaan näyttelyyn. Näkisit kun edeltävänä iltana rupeamme laittamaan koiraa kuntoon ja pakkaavan näyttely kassia puhumattakaan siitä kun otamme pyörillä kulkevan näyttely häkin esille, niin riemu on rajaton. Katseltavaa ja touhuttavaa riittää pienelle koiralle yllin kyllin näyttelyissä. Ja meidän koiristamme suurin osa rakastaa itsensä esittämistä, sillä niin paljon olemme harjoitelleet. Jo pelkästään koulutuskentälle lähtö saa tällaisen koiran iloiseksi.
        Kotiin tultuamme on väsynyt ja onnellinen niin emäntä kuin koiransakin ja vannoo ei ikinä enää ja annas olla seuraavana viikonloppuna taas......

        Minusta tuo on nimenomaan egoilua =) Haluat kiitosta kasvatustyöstäsi = haluat kuulla onnistuneesi = egon pönkittämistä?

        Vai onko kyseessä vain käsite-ero?

        Ja nimenomaan; koiran saa innostumaan vaikka murhaamisesta, jos emäntä/isäntä siihen oikein innolla suhtautuu =) Eli myös oppii näyttelyistä innostumaan ja niistä pitämään.


      • yön_tytär
        riina00 kirjoitti:

        Mielestäni näyttelyt ovat mainio paikka tutustua muihin rotuihin, kasvattajiin ja koiran omistajiin. Tekee myös koiralle hyvää, kun se näkee muitakin koiria. Itse asun melko pienellä paikkakunnalla, jossa koirani ei kovin moniin koiriin ole tutustunut. Onhan omillakin koirillani noita koirakavereita, mutta niitäkään ei ole koskaan liikaa.

        Totta.
        Ja saa sieltä sitä infoa jne.
        Mutta nimenomaan ajoin sitä takaa, että miksi ne on järjestetty :)

        Jos haluaisi vain tavata niitä muita koiria, ei siihen tarvittaisi näyttelykehiä, eikä kunniamainintoja :)


      • Harkintaa!
        yön_tytär kirjoitti:

        "Sitten aiheettomasti haukutaan esim. koiranäyttelyissä kävijöitä oman egon kohottamisesta kun ei ymmärretä mitä kaikkea se harrastus voi harrastajalleen antaa. "

        Mmh. Ihan vaan uteliaisuuttani haluan kysyä, en millään tavalla halveerata tms, mutta mitä se tarkalleen ottaen antaa?
        Ovathan missikisatkin "naisen esineellistämistä" ja "naista halventavia" monen mielessä. Mitenkä koiranäyttelyt eroavat siitä missikisojen todellisuudesta, että on tietty läjä ihmisiä, jotka pitävät tiettyä koiratyyppiä kauniina, ja tällä tietyllä läjällä ihmisiä on tietyt käsitykset siitä, miten kaikki toimii?

        Ehkä se, että näyttelyissä kävijöitä ei ymmärretä, on kiinni siitä, että siihen ei paljoa kukaan anna selitystä, miksi siellä käydään?

        Henk. koht. voisin sanoa, että minun silmissäni se on nimenomaan sitä egon kohottamista. (ja älkää tarttuko tähän, en tarkoita, että egon kohottaminen olisi huonoa, kuten realist sen saa kuulostamaan.)
        Nimenomaan; mitä se koira siitä saa? Kuinka paljon se koira välittää, onko se muotovalio, rotuvalio vai mikään valio?
        Ei niitä koiranäyttelyitä ja kisoja ole tarkoitettu mihinkään infoamiseen että koiraa harkitsevat saavat rotuinfoa. Moinen ajatus on naurettava. Jos se olisi sellaiseen tarkoitettu, se olisi ihan toisenlainen ilmapiiriltään; siellä esiteltäisiin rotuja, eikä palkittaisi yksilöitä, eikö?
        Ja nimenomaan; mitä se koira siitä saa? Tavata toisia koiria; todennäköisesti riehuu niiden kanssa mielummin metsässä kun seisoo kehässä / pöydällä, missä vieraat ihmiset mittailevat ja tuijottavat ja arvostelevat outoon äänensävyyn.
        (tiedän.. koirat reagoivat erilailla. Mutta ehkä ne viihtyvät näyttelyissä ihan siksi, että omistaja viihtyy..? Samat ihmiset, jotka sanovat että koiraa pitää barffata, koska se on luonnonmukaista, vievät koiransa sinne näyttelykehiin, mikä on ehkä yksi epäluonnollisimmista paikoista, mihin koira voi joutua; aika turha uskotella että koiran pitäisi luonnostaan osata kävellä tietyllä tavalla jne.)

        On ihmisiä, jotka stressaavat siitä että heidän koiransa ei menesty. Ja sekö on hyvä asia? Tottakai koira vaistoaa sen. Ja käyttäytyy se mukaisesti. Ja sitten voidaan sanoa, että koira loukkaantui silminnähtävästi, kun ei saanut ruusukettaan tms.

        Eli siis; mitä se sitten on, ellei _Omistajan_ egon pönkitystä? Mitä koiranäyttely antaa, ellei mielihyvää siitä, että "juuri minulla on kaikista näistä parhain koira?"

        Koiranäyttelyllä on merkitystä koiran omistajalle, kasvattajalle, rotujärjestölle ja yleisölle =)

        Näyttelyt palvelee ensisijaisesti koiran jalostusta. Koiran omistaja saa arvostelun koirastaan. Kasvattaja saa tietoa, kuinka hänen kasvatustyö on onnistunut ja mihin suuntaan kasvatustoimintaa on kehitettävä. Rotujärjestö saa tietoa jalostustoiminnan edelleen kehittämiseen ja ohjaukseen.

        Oman ensimmäinen näyttely reissu kauan sitten oli sitä, että tuttavani koirani oli hyvä jälkikoira ja pärjäsi pk-puolella kuin tokossa. Ja kun alkoi kasvattaja puhua, että kannattaa näyttelyssä käyttää. Jo sen takia, että saa sitten koirasta verottoman ja käyttövalion. Koira pärjäsi ihan hyvin (ei sertiä kuitenkaan), joten tuli käytyä toistekin =) Pian sitten tuli omaakin ihan mielenkiinosta käytettyä. Näyttelyissä saa/näkee paljon ystäviä ja tuttuja, joten näyttelyt tempas mukaansa.


      • issu56
        yön_tytär kirjoitti:

        Minusta tuo on nimenomaan egoilua =) Haluat kiitosta kasvatustyöstäsi = haluat kuulla onnistuneesi = egon pönkittämistä?

        Vai onko kyseessä vain käsite-ero?

        Ja nimenomaan; koiran saa innostumaan vaikka murhaamisesta, jos emäntä/isäntä siihen oikein innolla suhtautuu =) Eli myös oppii näyttelyistä innostumaan ja niistä pitämään.

        Olen nähnyt monta ja monta huvittavaa näytöstä kehässä, jossa omistaja/ohjaaja yrittää kaikilla mahdollisilla tavoilla saada koiraa liikkumaan, mutta kun ei niin ei. Jos koiraa ei huvita, niin sitä ei kyllä millään konstilla saa huvittamaankaan. Vastaavasti taas ne koirat, jotka tosiaan ihan oikeasti sielä kehässä viihtyvät, niin ne voisi vaikka laittaa yksin hoitamaan homman. Ja mitä enempi kehän laidalla koiralle taputetaan, niin sitä korkeammalle nousee pää. Silloin sitä mennään kuin kuningas/kuningatar tyyliin katsokaa ja ihailkaa, tässä menen minä ;=))...siis se koira.


      • ***
        yön_tytär kirjoitti:

        Minusta tuo on nimenomaan egoilua =) Haluat kiitosta kasvatustyöstäsi = haluat kuulla onnistuneesi = egon pönkittämistä?

        Vai onko kyseessä vain käsite-ero?

        Ja nimenomaan; koiran saa innostumaan vaikka murhaamisesta, jos emäntä/isäntä siihen oikein innolla suhtautuu =) Eli myös oppii näyttelyistä innostumaan ja niistä pitämään.

        Millaista kasvattaminen olisi, jos ei näyttelyjä olisi??? Jos kasvattaja ei saisi oikeudenmukaista arviointia omasta kasvatustyöstä? Jokainen kasvattaja kasvattais "oman näköisiä" esim. boksereita... joiden ulkonäkö ei kuitenkaan olisi rodulle tyypillinen. Mutta kasvattajat olisi niin varmoja ja vahvoja omissa mielipiteissä, että juuri minun koirat ovat oikeannäköisiä ja kokoisia.

        Näyttelyissä tuomarilla on näkemys monen maan esim. niistä boksereista. Kasvattaja kuulee omasta kasvatuksesta arvioinnin. Egoa? Ei vaan jalostamista.


      • yön_tytär
        *** kirjoitti:

        Millaista kasvattaminen olisi, jos ei näyttelyjä olisi??? Jos kasvattaja ei saisi oikeudenmukaista arviointia omasta kasvatustyöstä? Jokainen kasvattaja kasvattais "oman näköisiä" esim. boksereita... joiden ulkonäkö ei kuitenkaan olisi rodulle tyypillinen. Mutta kasvattajat olisi niin varmoja ja vahvoja omissa mielipiteissä, että juuri minun koirat ovat oikeannäköisiä ja kokoisia.

        Näyttelyissä tuomarilla on näkemys monen maan esim. niistä boksereista. Kasvattaja kuulee omasta kasvatuksesta arvioinnin. Egoa? Ei vaan jalostamista.

        Niin, jos pitää jalostamisesta.

        Minä en tykkää "klooneista", ja haluan että koirani erottuvat "massasta".

        Ja pyh ja pah; ei ne näyttelyt ole sitä varten olemassa, että tiedettäisiin millainen koiran "kuuluu olla". Kyse ei siis ole enää koirista; koirille on se ja sama, ovatko ne oikeanvärisiä vai eivät. Kyse on edelleen siitä että ihminen, kasvattaja, haluaa kuulla että hänen koiransa on paras, koska hän haluaa pönkittää egoaan. Ei se koira mitään halua kuulla, onko paras vai ei :P
        Rotumääritelmä = sana, jonka jokainen tuomari, jokainen ihminen käsittää omalla tavallaan.

        Joten viestiltäsi putosi silmissäni pohja.


      • ***
        yön_tytär kirjoitti:

        Niin, jos pitää jalostamisesta.

        Minä en tykkää "klooneista", ja haluan että koirani erottuvat "massasta".

        Ja pyh ja pah; ei ne näyttelyt ole sitä varten olemassa, että tiedettäisiin millainen koiran "kuuluu olla". Kyse ei siis ole enää koirista; koirille on se ja sama, ovatko ne oikeanvärisiä vai eivät. Kyse on edelleen siitä että ihminen, kasvattaja, haluaa kuulla että hänen koiransa on paras, koska hän haluaa pönkittää egoaan. Ei se koira mitään halua kuulla, onko paras vai ei :P
        Rotumääritelmä = sana, jonka jokainen tuomari, jokainen ihminen käsittää omalla tavallaan.

        Joten viestiltäsi putosi silmissäni pohja.

        Sinä et pidä jalostamisesta... etkä näyttelyistä. Ne jotka pitää jalostamisesta, pitää näyttelyistä.

        Koiralle on sama, minkä värinen se on. Mutta jos halutaan jonkun rodun pysyvän rotumääritelmän mukaisena, niin näyttelyt ovat enemmän kuin tarpeen. Ei se koira sitä paheksu, että on esim. saman näköinen kuin muutkin kultaisetnoutajat =)

        Eikä sen koiran tarvitse olla paras siellä näyttelyissä. Riittää, että se on rotumääritelmän mukainen. Ei tule påapereihin "hammas puutoksia, kivesvika, koukkuhäntä, rodulle epätyypillinen karvanlaatu, liian kookas"... silloin kasvatustyössä ollaan hakoteillä.

        Katsos, onneksi kaikki ei ole kuin sinä, eikä ajattele kuin sinä =)


      • ****
        yön_tytär kirjoitti:

        Niin, jos pitää jalostamisesta.

        Minä en tykkää "klooneista", ja haluan että koirani erottuvat "massasta".

        Ja pyh ja pah; ei ne näyttelyt ole sitä varten olemassa, että tiedettäisiin millainen koiran "kuuluu olla". Kyse ei siis ole enää koirista; koirille on se ja sama, ovatko ne oikeanvärisiä vai eivät. Kyse on edelleen siitä että ihminen, kasvattaja, haluaa kuulla että hänen koiransa on paras, koska hän haluaa pönkittää egoaan. Ei se koira mitään halua kuulla, onko paras vai ei :P
        Rotumääritelmä = sana, jonka jokainen tuomari, jokainen ihminen käsittää omalla tavallaan.

        Joten viestiltäsi putosi silmissäni pohja.

        Rotumääritelmä = standardi kuvaus rodun ulkomuodosta, käyttötarkoituksesta ja rodunomaisista yksityiskohdista.

        Ulkonäkö palvelee myös rodun käyttötarkoitusta.


      • yön_tytär kirjoitti:

        Minusta tuo on nimenomaan egoilua =) Haluat kiitosta kasvatustyöstäsi = haluat kuulla onnistuneesi = egon pönkittämistä?

        Vai onko kyseessä vain käsite-ero?

        Ja nimenomaan; koiran saa innostumaan vaikka murhaamisesta, jos emäntä/isäntä siihen oikein innolla suhtautuu =) Eli myös oppii näyttelyistä innostumaan ja niistä pitämään.

        meillä on kanssasi käsite erosta. Itse en ole koskaan ollut voitontahtoinen vaan haluan rehellisen arvioinnin työstäni ja näkemyksistä omaan rotuuni.Olen sellainen vastarannan kiiski aina ollut, että minulla on myös voimakas oma näkemys millainen oma rotuni on ollut rottakoirana silloin vuonna papu. En ole koskaan lähtenyt mukaan muoti ilmiöihin joita valitettavasti omassa rodussanikin silloin tällöin ilmenee. Joudun näyttelyistä hakemaan sen tuloksen jotta rekisteri ohjeet oman rotuni piirissä täyttyisivät ja kaikki mikä tulee lisäksi on sitten vain plussaa.
        Kyllä niitäkin löytyy joiden oma ego on niin huono tai heikko ja ajatusmaailma sellainen jotta voitto täytyy tulla oli se koira ulkomuodollisesti sen arvoinen tahi ei.


      • piinityty
        yön_tytär kirjoitti:

        Minusta tuo on nimenomaan egoilua =) Haluat kiitosta kasvatustyöstäsi = haluat kuulla onnistuneesi = egon pönkittämistä?

        Vai onko kyseessä vain käsite-ero?

        Ja nimenomaan; koiran saa innostumaan vaikka murhaamisesta, jos emäntä/isäntä siihen oikein innolla suhtautuu =) Eli myös oppii näyttelyistä innostumaan ja niistä pitämään.

        ikinä kehuta omasta työstäsi mitä teet.. siis onko esimies kehunut sinua ahkeraksi tms.? Itse käsitän koiranäyttelyt juuri tällaisiksi. sitä kautta saadaan "esimieheltä", siis tuomarilta, kehut hyvästä työstä.


    • yön_tytär

      Miten sinä onnistuit kääntämään sen niin, että kaikki mollaavat rotukoiria?

      jos luet niitä viestejä ajatuksella, ja "ulkopuolisen silmin", niin oikeasti se on niin, että kyllä useimmat äänessä olevat rotukoiran omistajat ovat sitämieltä että sekarotuiset pitäisi jättää teettämättä / syntymättä, ja että ne ovat lähestulkoon pahinta, mitä koiramaailmassa onkaan.

      On totta, että tähän väitteeseen vastaavat sitten turhan kärkkäästi ne, joilla se seropi kotona on. Mutta;
      Sekarotuisen omistaja "aina" on valmis moikkaamaan niitä puhdasrotuisia, kun taas monesti huomaa puhdasrotuisen omistajan nostavan nokkansa pystyyn selvästi sekarotuisen koiran tullessa vastaan. Ja tämä on faktaa elävästä elämästä, ei missään nimessä kohdistettu kaikkiin rotukoirien / seropien omistajiin.

      Koirat itse eivät osaa olla rasistisia. Ne hyväksyvät toisen, tai ovat hyväksymättä, täysin muista syistä kuin rotuperäisistä.

      Meidän ihmisten tulisi muistaa, että se oikeasti se koira on koira, jokaiselle oma koira on omansa, eikä sillä ole väliä, onko rotukoira vai ei.

      On oikeasti tutkittu, että liiallinen jalostus (lue; sisäsiittoisuus) on pahasta; kanta pienenee koko ajan, joka rodulla. On totta, niitä syntyy lisää jne, mutta tulee aina se vaihe, kriittinen piste, että jokainen koira on sukua aika läheisesti toiselle. Ja näin ollen; ne sairaudet / viat alkavat rodulla näkyä.

      Schäferin voi yrittää pelastaa sillä, että tuodaan ulkomailta uutta verta. Totta. Mutta se ei poista sitä faktaa, että tarvittaisiin ihan muuta; k.o ratkaisu vai lykkää ongelmaa, ei poista sitä.

      Ja sama pätee ihmisiin. Meitä on niin paljon, että me oikeasti synnymme koko ajan vammaisempina ja vammaisempina jne. Liika on liikaa.

      Käytännön esimerkki; jos ompelet huolella 200 pannulappua, kumpi on todennäköisempää; se, että ensimmäiset ovat niitä, mitkä ovat onnistuneempia, vai että viimeiseksi tehdyt ovat..? Kysymys on väsymyksestä, huomiokyvyn herpaantumisesta. Liika on aina liikaa.

      • vähän korjata

        mutta kyllä itse koiratkin osaavat olla rasisteja, ROTURASISTEJA. tiedän HYVIn monia koiria, eri rotuisia, jotka tykkäävät vain oman rotuisista koirista.tai vähintään enemmän kuin muista.ja sitten värirasistikoirat, esim.valkoiset et tykkää mustista koirista ja toistenpäin.


      • yön_tytär
        vähän korjata kirjoitti:

        mutta kyllä itse koiratkin osaavat olla rasisteja, ROTURASISTEJA. tiedän HYVIn monia koiria, eri rotuisia, jotka tykkäävät vain oman rotuisista koirista.tai vähintään enemmän kuin muista.ja sitten värirasistikoirat, esim.valkoiset et tykkää mustista koirista ja toistenpäin.

        En usko. En hetkeäkään.

        Ne eivät luonnostaan ole; jos valkoiselle tms, koiralle on tullut riitaa / huonoja kokemuksia isosta mustasta koirasta, on totta että se karsastaa kaikkia isoja mustia koiria.

        Mutta se ei ihan noin yksiselitteistä ole, kun mitä sanot. Ei missään nimessä.

        Todista ihmeessä että olisi koira, joka tykkäisi vain omanrotuisista? Ja sittenkin; Jos sellaisen koiran löydät, sinun on samaan hengenvetoon todistettava, että se ei tykkää muista koirista, koska se ei vaan pidä niistä, eikä ole pitämättä sen takia, että omistaja on antanut tietyn käyttäytymismallin.


      • koirallinen

        Jos sanoin kaikkien mollaavan, niin se oli sitten vahinko. Täällä vaan saa jatkuvasti lukea miten sairaita, ylijalostettuja, ylihintaisia ym. rotukoirat ovat. Miten kasvattajat tekevät suunnattomat summat rahaa näillä sairailla rotukoirilla ja miten se rotukoira on vain oman egon parantamiseksi homattu. Siihen alkaa mennä hermot!

        Rotukoirien omistajia syytetään juuri sinun kertomistasi asioista, eli emme antaisi yhdenkään seropin elää jne. Siitä ei tosiaankaan ole kyse, vaan sitä älytöntä pentujen teettämistä vastaanhan täällä ollaan. Ja sitä mieletöntä rahastusta, mitä jotkut harrastavat.

        Miten meistä rotukoirien omistajista on tehty niitä todellisia koirakansan mätämunia, se on asia jota en ymmärrä. Meillä kaikki koiraväki täällä on keskenään tekemisissä, eli sillä ole merkitystä mikä koira siellä remmin päässä on. En siis ymmärrä tuota väitettä, että vain seropien omistajat olisivat näitä moikkaajia ja "hyväntahdon lähettiläitä".

        Miksi ihmeessä seropien omistajien on jatkuvasti selitettävä miten hyvä ja mahtava koira heillä on, eihän sitä kukaan täällä ole kieltämässä. Jos rotukoiran omistaja täällä sanoo sanankin niin, että se voidaan tulkita seropivastaiseksi, siitä seuraa heti hirveä meteli, mutta rotukoiria saa kyllä arvostella ihan miten vaan.

        Jos luit itse ajatuksella kirjoitukseni, niin enkö minä siinä juuri sanonut, että koira on koira rotuun ym. katsomatta. Ja jokainen koira on ansainnut hyvän elämän.

        Ja kyllä koira osaa olla rasisti, jos et usko, niin voit itse tulla sen toteamaan. Meidän koirat eivät ole niitä ainoita rasisteja, niitä löytyy ja paljon. Rasistisuus tulee niille ihan yhtä lailla kokemusten myötä, kuin mitä se meille ihmisille on tullut, vaikka koirat eivät välitäkkään juoruista ja huhuista.

        Puhut liialliseta jalostuksesta, mutta tulee muistaa, ettei ettei seropin pennuttaminen ja niiden määrän lisääminen ole mikään ratkaisu koirakannan terveyteen. Koiramäärän lisääminen ja jalostus eivät tarkoita samaa asiaa.

        Ihmisten liiallinen lisääntyminen nyt tuskin liittyy asiaan, mutta siihen voin sanoa, että osittain kai syy sairauksiin ja vammaisuuten on meidän omalle, ennen luonto hoiti asian, mutta nykyisin lääketiede on niin kehittynyttä, että monet "toivottomat tapauksetkin" voidaan pelastaa. No ehkä samoin voisi ajatella koirien kohdalla, luonto kyllä karsisi pennuista heikoimmat pois, mutta me ihmiset valvomme pentulaatikon vieressä ja huolehdimme niistä heikoimmista... Onko se oikein vai väärin?

        No nyt alkaa mennä juttu yli multakin;) Mutta kai mun tarvii vielä sanoa, että itse olisin aikoinaan ottanut urokselle kaveriksi seropin, mutta sopivaa ei löytynyt, enkä ollut valmis maksamaan siitä rotukoiran hintaa. Sopiva ja tosi kiinnostava sekoitus kyllä löytyi viime syksynä, mutta silloin meillä ei ollut mahdollisuuksia tilojen takia laumaa kasvattaa. Hinta olisi ollut 0e, eli se ei vaikuttanut meidän päätökseen mitenkään. Itselläni ei ole mitään seropeja vastaan, mutta niillä rahastusta en hyväksy. Tiedän monta seropia, jotka ovat omistajilleen tärkeintä maailmassa, enkä halua mitenkään aliarvioida seropeja.


      • koirallinen
        yön_tytär kirjoitti:

        En usko. En hetkeäkään.

        Ne eivät luonnostaan ole; jos valkoiselle tms, koiralle on tullut riitaa / huonoja kokemuksia isosta mustasta koirasta, on totta että se karsastaa kaikkia isoja mustia koiria.

        Mutta se ei ihan noin yksiselitteistä ole, kun mitä sanot. Ei missään nimessä.

        Todista ihmeessä että olisi koira, joka tykkäisi vain omanrotuisista? Ja sittenkin; Jos sellaisen koiran löydät, sinun on samaan hengenvetoon todistettava, että se ei tykkää muista koirista, koska se ei vaan pidä niistä, eikä ole pitämättä sen takia, että omistaja on antanut tietyn käyttäytymismallin.

        se rasistisuus ihmiselläkään geeneissä kulje...


      • yön_tytär
        koirallinen kirjoitti:

        se rasistisuus ihmiselläkään geeneissä kulje...

        Kuten toisessa viestissä kerroin, olen toista mieltä asiasta.


      • koirallinen kirjoitti:

        Jos sanoin kaikkien mollaavan, niin se oli sitten vahinko. Täällä vaan saa jatkuvasti lukea miten sairaita, ylijalostettuja, ylihintaisia ym. rotukoirat ovat. Miten kasvattajat tekevät suunnattomat summat rahaa näillä sairailla rotukoirilla ja miten se rotukoira on vain oman egon parantamiseksi homattu. Siihen alkaa mennä hermot!

        Rotukoirien omistajia syytetään juuri sinun kertomistasi asioista, eli emme antaisi yhdenkään seropin elää jne. Siitä ei tosiaankaan ole kyse, vaan sitä älytöntä pentujen teettämistä vastaanhan täällä ollaan. Ja sitä mieletöntä rahastusta, mitä jotkut harrastavat.

        Miten meistä rotukoirien omistajista on tehty niitä todellisia koirakansan mätämunia, se on asia jota en ymmärrä. Meillä kaikki koiraväki täällä on keskenään tekemisissä, eli sillä ole merkitystä mikä koira siellä remmin päässä on. En siis ymmärrä tuota väitettä, että vain seropien omistajat olisivat näitä moikkaajia ja "hyväntahdon lähettiläitä".

        Miksi ihmeessä seropien omistajien on jatkuvasti selitettävä miten hyvä ja mahtava koira heillä on, eihän sitä kukaan täällä ole kieltämässä. Jos rotukoiran omistaja täällä sanoo sanankin niin, että se voidaan tulkita seropivastaiseksi, siitä seuraa heti hirveä meteli, mutta rotukoiria saa kyllä arvostella ihan miten vaan.

        Jos luit itse ajatuksella kirjoitukseni, niin enkö minä siinä juuri sanonut, että koira on koira rotuun ym. katsomatta. Ja jokainen koira on ansainnut hyvän elämän.

        Ja kyllä koira osaa olla rasisti, jos et usko, niin voit itse tulla sen toteamaan. Meidän koirat eivät ole niitä ainoita rasisteja, niitä löytyy ja paljon. Rasistisuus tulee niille ihan yhtä lailla kokemusten myötä, kuin mitä se meille ihmisille on tullut, vaikka koirat eivät välitäkkään juoruista ja huhuista.

        Puhut liialliseta jalostuksesta, mutta tulee muistaa, ettei ettei seropin pennuttaminen ja niiden määrän lisääminen ole mikään ratkaisu koirakannan terveyteen. Koiramäärän lisääminen ja jalostus eivät tarkoita samaa asiaa.

        Ihmisten liiallinen lisääntyminen nyt tuskin liittyy asiaan, mutta siihen voin sanoa, että osittain kai syy sairauksiin ja vammaisuuten on meidän omalle, ennen luonto hoiti asian, mutta nykyisin lääketiede on niin kehittynyttä, että monet "toivottomat tapauksetkin" voidaan pelastaa. No ehkä samoin voisi ajatella koirien kohdalla, luonto kyllä karsisi pennuista heikoimmat pois, mutta me ihmiset valvomme pentulaatikon vieressä ja huolehdimme niistä heikoimmista... Onko se oikein vai väärin?

        No nyt alkaa mennä juttu yli multakin;) Mutta kai mun tarvii vielä sanoa, että itse olisin aikoinaan ottanut urokselle kaveriksi seropin, mutta sopivaa ei löytynyt, enkä ollut valmis maksamaan siitä rotukoiran hintaa. Sopiva ja tosi kiinnostava sekoitus kyllä löytyi viime syksynä, mutta silloin meillä ei ollut mahdollisuuksia tilojen takia laumaa kasvattaa. Hinta olisi ollut 0e, eli se ei vaikuttanut meidän päätökseen mitenkään. Itselläni ei ole mitään seropeja vastaan, mutta niillä rahastusta en hyväksy. Tiedän monta seropia, jotka ovat omistajilleen tärkeintä maailmassa, enkä halua mitenkään aliarvioida seropeja.

        jos meille joku tuo vierailulle toisen rodun edustajan niin kyllä oma laumani osaa sitä kohtaan inhoittava olla. Ei saa ottaa lelujakaan, mutta annas olla kun tulee Griffoni niin toki se kirotaan, mutta sen jälkeen leikitään ja saa koskea koiriemme omaisuuteen..


      • yön_tytär
        umalehtinen kirjoitti:

        jos meille joku tuo vierailulle toisen rodun edustajan niin kyllä oma laumani osaa sitä kohtaan inhoittava olla. Ei saa ottaa lelujakaan, mutta annas olla kun tulee Griffoni niin toki se kirotaan, mutta sen jälkeen leikitään ja saa koskea koiriemme omaisuuteen..

        Eikä kasvatuksella varmasti mitään osaa eikä arpaa, tahi koirien koolla jne? :)


      • yön_tytär kirjoitti:

        Eikä kasvatuksella varmasti mitään osaa eikä arpaa, tahi koirien koolla jne? :)

        tiivistyy. Koolla ei ole väliä. Rotuni on sen verran omituinen pienestä koostaan huolimatta, että ne uskovat pystyvänsä kolkkaamaan vaikka "norsun". Värillä ei myöskään ole väliä. Mutta kun olemme ei kenenkään maalla jopa omat koirani osaavat olla fiksuja. Yleensä en niitä kyllä kyläilemään kenenkään luokse ota, sillä jos joku onneton pitää meistä ei välttämättä pidä koiristani. Paitsi tietysti näyttely reissuilla tai astutus reissuilla on se minun koirani toivotumpi vieras kuin meikä itse.


      • yön_tytär
        umalehtinen kirjoitti:

        tiivistyy. Koolla ei ole väliä. Rotuni on sen verran omituinen pienestä koostaan huolimatta, että ne uskovat pystyvänsä kolkkaamaan vaikka "norsun". Värillä ei myöskään ole väliä. Mutta kun olemme ei kenenkään maalla jopa omat koirani osaavat olla fiksuja. Yleensä en niitä kyllä kyläilemään kenenkään luokse ota, sillä jos joku onneton pitää meistä ei välttämättä pidä koiristani. Paitsi tietysti näyttely reissuilla tai astutus reissuilla on se minun koirani toivotumpi vieras kuin meikä itse.

        Siis; ovatko ne roturasisteja vain kotona?
        Silloinhan ei voida kuitenkaan puhua siitä rasismista mitä tarkoitin; että aina olisi tiettyä rotua vastaan.
        Sitten kyseessä on enemmän reviirin puolustamiset ja muut jutut =)


      • *****
        yön_tytär kirjoitti:

        Siis; ovatko ne roturasisteja vain kotona?
        Silloinhan ei voida kuitenkaan puhua siitä rasismista mitä tarkoitin; että aina olisi tiettyä rotua vastaan.
        Sitten kyseessä on enemmän reviirin puolustamiset ja muut jutut =)

        Reviiriä puolustetaan eritavalla, kun tulee samaa rotua oleva? Vaikka se erirotuinen on samalla tavalla tuntematon ennestään, kuin se samaa rotua oleva?

        Omani ei siedä kultaisianoutajia. Ei siedä, niin ei siedä. Vaikka huonoja kokemuksia ei ole. Käydään näyttelyissä ja koulutuksessa, joten erirotuisia nähdään. Minusta ei voi johtua, koska pidän kultaisista niinkuin monesta muusta koirarodusta.


      • tappelupukari
        yön_tytär kirjoitti:

        Siis; ovatko ne roturasisteja vain kotona?
        Silloinhan ei voida kuitenkaan puhua siitä rasismista mitä tarkoitin; että aina olisi tiettyä rotua vastaan.
        Sitten kyseessä on enemmän reviirin puolustamiset ja muut jutut =)

        Olen lueskellut näitä keskustelupalstoja muutamia päiviä ja olen huomannut, että sinulla tuntuu olevan kova tarve hangata vastaan joka asiassa. Kävit barf sivuilla ihmettelemässä ja haukkumassa ihmisiä, jotka syöttävät luonnonmukaista ruokaa koirilleen. Se on kuulemma aikaa vievää ja kallista. Nyt haukut täällä rotukoirista kiinostuneita ihmisiä.

        Barf ruokinta ei vie varmasti edes puolta siitä ajasta, mitä vietät näillä sivuilla herjatessasi kaikkea mahdollista. Ja mitä tulee rotukoirien hintoihin, et todellakaan ole asiantuntija siinä, jos et ole yhtäkään pentuetta kasvattanut. Yrität selvästi päteä asioissa, joista sinulla ei ole mitään tietoa.

        On todella ikävä lukea keskustelua, mikä on pelkkää tappelua. Luulin, että täällä todella keskustellaan asioista, mutta olin väärässä. Tämä on ilmeisesti vain elämäänsä tyytymättömien ihmisten ongelmajätelaitos.


      • se on
        yön_tytär kirjoitti:

        En usko. En hetkeäkään.

        Ne eivät luonnostaan ole; jos valkoiselle tms, koiralle on tullut riitaa / huonoja kokemuksia isosta mustasta koirasta, on totta että se karsastaa kaikkia isoja mustia koiria.

        Mutta se ei ihan noin yksiselitteistä ole, kun mitä sanot. Ei missään nimessä.

        Todista ihmeessä että olisi koira, joka tykkäisi vain omanrotuisista? Ja sittenkin; Jos sellaisen koiran löydät, sinun on samaan hengenvetoon todistettava, että se ei tykkää muista koirista, koska se ei vaan pidä niistä, eikä ole pitämättä sen takia, että omistaja on antanut tietyn käyttäytymismallin.

        vain niin. älä usko jos et halua.

        kyllä se vain luonnostaan tulee, kyllä ne oman näköisensä tunnistaa. en tarkotittanut että varsinaisesti VIHATAAN muita rotuja/koiria, mutta omannäköisiin suhtaudutaan erillailla.niistä tykätään enemmän.samoin myös-jostain syystä, en tiedä onko sekin jotain"rasismia"-omannäköiselle vanhemmalle koiralle alistutaan heti jos se murisee, muille EI VARMASTI vaikka olisi 10 x isompi tapaus kyseessä.

        esimerkiksi omani kyllä tunnistavat omanlaisena(eivät ole ainuita)ja omalla käyttäytymisellä tai kasvatuksella en siihen ole vaikuttanut,se vain on niin.me kyllä tutustutaan muihinkin rotuihin, jos tarkoitit että itse "hyväksyisi" muita koiria ja niitä jotenkin välttelisin.


      • yön_tytär kirjoitti:

        Siis; ovatko ne roturasisteja vain kotona?
        Silloinhan ei voida kuitenkaan puhua siitä rasismista mitä tarkoitin; että aina olisi tiettyä rotua vastaan.
        Sitten kyseessä on enemmän reviirin puolustamiset ja muut jutut =)

        ulkona lenkeillä. Ainoa mitä ne meidän alueellamme ovat hyväksyneet ovat Rotweileri poika Otto, joka sekin on jo siirtynyt sinne sateenkaari sillalle.


      • olen
        tappelupukari kirjoitti:

        Olen lueskellut näitä keskustelupalstoja muutamia päiviä ja olen huomannut, että sinulla tuntuu olevan kova tarve hangata vastaan joka asiassa. Kävit barf sivuilla ihmettelemässä ja haukkumassa ihmisiä, jotka syöttävät luonnonmukaista ruokaa koirilleen. Se on kuulemma aikaa vievää ja kallista. Nyt haukut täällä rotukoirista kiinostuneita ihmisiä.

        Barf ruokinta ei vie varmasti edes puolta siitä ajasta, mitä vietät näillä sivuilla herjatessasi kaikkea mahdollista. Ja mitä tulee rotukoirien hintoihin, et todellakaan ole asiantuntija siinä, jos et ole yhtäkään pentuetta kasvattanut. Yrität selvästi päteä asioissa, joista sinulla ei ole mitään tietoa.

        On todella ikävä lukea keskustelua, mikä on pelkkää tappelua. Luulin, että täällä todella keskustellaan asioista, mutta olin väärässä. Tämä on ilmeisesti vain elämäänsä tyytymättömien ihmisten ongelmajätelaitos.

        tehnyt saman havainnon ja kauhistuneena lueskellut näitä kirjoituksia ja kommentteja.Tämä ei ole ollut ollenkaan sitä mitä keskustelu-foorumista odottaisi.Täällä on muutama pätevä joka vastaa asiaan kuin asiaan ylimielisesti riitaa haastaen.
        Kaiken huipuksi sitten on vielä nämä sairaat koirienvihaajat...akkuhappoineen ja puukkoineen.
        Toi oli hyvä tuo "elämäänsä tyytymättömien ihmisten ongelmajätelaitos"


      • tappelupukari kirjoitti:

        Olen lueskellut näitä keskustelupalstoja muutamia päiviä ja olen huomannut, että sinulla tuntuu olevan kova tarve hangata vastaan joka asiassa. Kävit barf sivuilla ihmettelemässä ja haukkumassa ihmisiä, jotka syöttävät luonnonmukaista ruokaa koirilleen. Se on kuulemma aikaa vievää ja kallista. Nyt haukut täällä rotukoirista kiinostuneita ihmisiä.

        Barf ruokinta ei vie varmasti edes puolta siitä ajasta, mitä vietät näillä sivuilla herjatessasi kaikkea mahdollista. Ja mitä tulee rotukoirien hintoihin, et todellakaan ole asiantuntija siinä, jos et ole yhtäkään pentuetta kasvattanut. Yrität selvästi päteä asioissa, joista sinulla ei ole mitään tietoa.

        On todella ikävä lukea keskustelua, mikä on pelkkää tappelua. Luulin, että täällä todella keskustellaan asioista, mutta olin väärässä. Tämä on ilmeisesti vain elämäänsä tyytymättömien ihmisten ongelmajätelaitos.

        ja silti tällä palstalla viihtyvä ja usein ilkeästikin vastaava olen minä. Älä sentään jätä tätä palstaa, täällä on loistavia ihmisiä ja heidän ajatuksiaan. ja uusia ajatuksia ja ihmisiä täällä tarvitaan. Välillä menee överiksi, mutta me ihmisetkin olemme niin kovin erilaisia ajatuksinemme.


      • yön_tytär
        tappelupukari kirjoitti:

        Olen lueskellut näitä keskustelupalstoja muutamia päiviä ja olen huomannut, että sinulla tuntuu olevan kova tarve hangata vastaan joka asiassa. Kävit barf sivuilla ihmettelemässä ja haukkumassa ihmisiä, jotka syöttävät luonnonmukaista ruokaa koirilleen. Se on kuulemma aikaa vievää ja kallista. Nyt haukut täällä rotukoirista kiinostuneita ihmisiä.

        Barf ruokinta ei vie varmasti edes puolta siitä ajasta, mitä vietät näillä sivuilla herjatessasi kaikkea mahdollista. Ja mitä tulee rotukoirien hintoihin, et todellakaan ole asiantuntija siinä, jos et ole yhtäkään pentuetta kasvattanut. Yrität selvästi päteä asioissa, joista sinulla ei ole mitään tietoa.

        On todella ikävä lukea keskustelua, mikä on pelkkää tappelua. Luulin, että täällä todella keskustellaan asioista, mutta olin väärässä. Tämä on ilmeisesti vain elämäänsä tyytymättömien ihmisten ongelmajätelaitos.

        No niin sinä ilmeisesti olet. Tappelupukari.

        Hyvä, että tiedät täsmälleen, millaista elämäni on, miten sen kulutan, ja mitä ajattelen.


      • auslese
        yön_tytär kirjoitti:

        No niin sinä ilmeisesti olet. Tappelupukari.

        Hyvä, että tiedät täsmälleen, millaista elämäni on, miten sen kulutan, ja mitä ajattelen.

        Eli itsestäsi kertomiseen.
        Evvk


    • summer

      voi jessus! hankkikaa ihmiset elämä! ja alkakaa elää,älkääkä täällä jaksako keskenänne tapella!!

      • se on

        sitä elämää :)


      • koirallinen
        se on kirjoitti:

        sitä elämää :)

        En varmaan koskaan ymmärrä mitä toi elämän hankkiminen oikeesti tarkoittaa, onko se sitä, kun sunnuntaiaamuna ei uskalla silmiään avata, kun ei ole ihan varma sijainnistaan, vai mitä se sitten on?

        Ainakin mulla on sellanen kuva, että suurin osa koiranomistajista on oikein tyytyväisiä omaan elämäänsa, vaikka täällä välillä hiukan vängätäänkin;)


      • Pirez
        koirallinen kirjoitti:

        En varmaan koskaan ymmärrä mitä toi elämän hankkiminen oikeesti tarkoittaa, onko se sitä, kun sunnuntaiaamuna ei uskalla silmiään avata, kun ei ole ihan varma sijainnistaan, vai mitä se sitten on?

        Ainakin mulla on sellanen kuva, että suurin osa koiranomistajista on oikein tyytyväisiä omaan elämäänsa, vaikka täällä välillä hiukan vängätäänkin;)

        .. mie ainakin olen todella tyytyväinen elämääni =D
        On ihana itsepäinen koira ja rakastava kulta.
        Muutenkin kaikki hyvin. Täällä pitää välillä käydä kattelemassa hieman toisenlaista menoa ja naureskelemassa näitä onnettomia riitoja ja toki kysymässä jos joitain neuvoja tulisi.. siis erilaisia mitä on saanut muualta =)


    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      195
      4815
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      123
      2997
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      342
      2334
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      139
      2334
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1972
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1546
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      115
      1472
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1383
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1210
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1091
    Aihe