Martti Lutherin Vähä Katekismus

Anonyymi

Jumalan Kymmenen käskyä
1. käsky:
Minä olen Herra , sinun Jumalasi. Älä pidä muita jumalia .

Mitä se on?
Meidän tulee yli kaiken peljätä ja rakastaa Jumalaa ja turvautua yksin häneen.

41

104

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Toinen käsky:
      Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka Hänen nimensä turhaan lausuu.

Mitä se on?
      Meidän tulee peljätä ja rakastaa Jumalaa niin, ettemme Hänen nimensä avulla toivota pahaa, vanno, noidu, valhettele emmekä petä, vaan että me sitä kaikessa hädässä avuksi huudamme, rukoilemme, kiitämme ja ylistämme.

• Anonyymi

Kolmas käsky:
      Muista pyhittää lepopäivä

Mitä se on?
      Meidän tulee peljätä ja rakastaa Jumalaa niin, ettemme halveksi saarnaa ja Jumalan Sanaa, vaan pidämme sen pyhänä, mielellämme sitä kuulemme ja opimme.

• Anonyymi

Neljäs käsky:
      Kunnioita isääsi ja äitiäsi.

Mitä se on?
      Meidän tulee peljätä ja rakastaa Jumalaa niin, ettemme halveksi ja vihoita vanhempiamme ja hallitusväkeämme, vaan pidämme heitä kunniassa, palvelemme heitä, olemme heille kuuliaiset ja pidämme heitä rakkaina ja kalliina.

• Anonyymi

Viides käsky:
      Älä tapa.

Mitä se on?
      Meidän tulee peljätä ja rakastaa Jumalaa niin, ettemme vahingoita lähimmäistämme ruumiin tai hengen puolesta, emmekä pahoita häntä, vaan autamme ja hoivaamme häntä kaikissa vaaroissa ja elämän tarpeissa.

• Anonyymi

Kuudes käsky:

Älä tee huorin.

Mitä se on?
      Meidän tulee peljätä ja rakastaa Jumalaa niin, että olemme puhtaat ja siveät ajatuksissa, sanoissa ja töissä ja että itse kukin rakastaa ja kunnioittaa aviopuolisoaan.

• Anonyymi

Seisemäs käsky:

Älä varasta.

Mitä se on?
      Meidän tulee peljätä ja rakastaa Jumalaa niin, ettemme ota lähimmäisemme rahaa tai omaisuutta, emmekä saata sitä itsellemme petollisella kaupalla tai vääryydellä, vaan autamme häntä enentämään ja varjelemaan tavaraansa ja elatustansa.

• Anonyymi

Kahdeksas käsky:
      Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.

Mitä se on?
      Meidän tule peljätä ja rakastaa Jumalaa niin, ettemme valhettele lähimmäisestämme emmekä häntä petä, panettele taikka saata häntä pahaan huutoon, vaan puolustamme häntä, ajattelemme ja puhumme hänestä hyvää ja selitämme kaikki parhain päin.

• Anonyymi

Yhdeksäs käsky:

Älä himoitse lähimmäisesi huonetta.

Mitä se on?
      Meidän tulee peljätä ja rakastaa Jumalaa niin, ettemme petoksella tavoittele lähimmäisemme perintöä tai huonetta emmekä anasta sitä lain ja oikeuden varjolla, vaan autamme häntä, että hän saisi pitää omansa.

• Anonyymi

Kymmenes käsky:
      Älä himoitse lähimmäisesi aviopuolisoa, palvelijoita, karjaa äläkä mitään, mikä on hänen omaansa.

Mitä se on?
      Meidän tulee peljätä ja rakastaa Jumalaa niin ettemme, anasta, houkuttele emmekä vieroita lähimmäiseltämme hänen aviopuolisoaan, palvelijoitansa tai karjaansa, vaan kehoitamme ja vaadimme heitä pysymään alallaan ja ahkerasti täyttämään velvollisuutensa.

• Anonyymi

Mitä Jumala kaikista näistä käskyistä sanoo?

Hän sanoo näin:
      Minä Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen niille , jotka minua vihaavat; mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät Minun käskyni.

Mitä se on?
      Jumala uhkaa rangaista niitä, jotka rikkovat nämä käskyt. Sen tähden meidän tulee peljätä hänen vihaansa niin, ettemme riko näitä käskyjä. Mutta Hän lupaa armonsa ja kaikkea hyvää kaikille, jotka pitävät nämä käskyt. Sen tähden meidän tulee rakastaa Jumalaa, turvautua Häneen ja mielellämme elää hänen käskyjensä mukaan.

• Anonyymi

Tämä Suomen evankelis-luterilaisen kirkon
      Katekismus on hyväksytty Suomen kuudennessatoista varsinaisessa kirkolliskokouksessa vuonna 1948.

• Anonyymi

Nyky- katekismuksessa vähän väljähtäneet käskyt.

• Anonyymi

Käskyt ilmaisevat, millä ehdoilla kaikkien on hyvä elää.

• Anonyymi

Ihminen ymmärtää, että käskyissä on ilmaistuna elämän oma laki

• Anonyymi

Ne osoittavat, ettei kukaan meistä kykene täyttämään Jumalan vaatimusta, vaikka sydämemme tunnustaakin sen oikeaksi

• Anonyymi

Käskyt osoittavat meille, että elämämme tärkein ja perustavin asia on usko Jumalaan.

• Anonyymi

Käskyjen sisältö voidaan ilmaista sanomalla, että meidän on rakastettava Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseämme. Meidän on kohdeltava muita niin kuin toivoisimme itseämme kohdeltavan.

• Anonyymi

Amen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Amen.

Amen tunnetaan parhaiten hard rock ja heavy metal -yhtye Lordin perustajajäsenenä, sekä alkuperäisenä ja nykyisenä kitaristina.

• Anonyymi

Kuinka moni nuorista tietää nämä 10 Jumalan käskyä. Ennen me osasimme ulkoa koko katekismuksen kannesta kanteen.

• Anonyymi

Kuka vielä elää Mooseksen laissa ja kopioi juopon saksalaismunkin höyryissä kirjoittamia tarinoita? Tämä tilanne kyllä herättää kaikenlaisia tuputtajia henkiin palstoille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuka vielä elää Mooseksen laissa ja kopioi juopon saksalaismunkin höyryissä kirjoittamia tarinoita? Tämä tilanne kyllä herättää kaikenlaisia tuputtajia henkiin palstoille.

Mooses laki ei vaan 1.mooseksen kirjassa lukee näin Alussa Jumala loi taivaan ja maan. Maa oli autio ja tyhjä, pimeys peitti syvyydet, ja Jumalan henki liikkui vetten yllä.

• Anonyymi

Nämå ovat Jumalan kymmenen käskyä. ei minkään munkin tarinoita.

• Anonyymi

Rakasta Jumalaa kaikkein eniten ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi

• Anonyymi

Jos noudatamme käskyjä, kaikkien on hyvä elää.

• Anonyymi

Kukaan meistä ei pysty noudattamaan täydellisesti Jumalan käskyjä. Ne näyttävät virheemme ja itsekkyytemme. Käskyt ohjaavat meitä hakemaan apua Jumalalta. Siksi elämämme tärkein asia on usko Jumalaan.

• Anonyymi

Jumalalta saat kaiken hyvän. Voit aina turvautua Jumalaan. Hän tahtoo olla sinulle tärkein.

• Anonyymi

Voit aina pyytää Jumalalta apua. Rukoile ja kiitä häntä.

• Anonyymi

Eipä ole muuten kertaakaan auttanut

• Anonyymi

Jumala antaa työn ja levon. Muista levätä.

• Anonyymi

Jumala tahtoo kohdata sinut. Sen vuoksi rukoileminen ja Raamatun lukeminen on tärkeää. Näin teemme myös seurakunnan yhteisessä jumalanpalveluksessa.

• Anonyymi

Älä valehtele. Puhu aina totta.
      Toisesta ihmisestä ei saa puhua pahaa. Kerro hänestä hyviä asioita.

• Anonyymi

Läheiset ihmiset ovat Jumalan lahjaa. Siksi kenellekään ei saa aiheuttaa vahinkoa. Älä tavoittele itsellesi toisen ihmisen elämään kuuluvia ihmisiä ja asioita.

• Anonyymi

Tee toiselle ihmiselle hyvää. Suojele ja tue häntä kaikessa.
      Tottakai saat rakastaa hyviä asiota

• Anonyymi

Aivan kuin papit sydän pikkupojat

• Anonyymi

Joka ei rakasta, ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on Rakkaus.

• Anonyymi

Panu venäjälle siitä aarnaamaan. Pääset kokemaan kärsimystä aivan varmasti. Kenties jopa naulaamisen ristille

• Anonyymi

Jeesus rakastaa myös sinua paljon. Hän on lunastanut verellään sinutkin.

• Anonyymi

Voimaa.. Nopeutta..
      Galaksit räjähtää ja..
      Keinonen laskeutuu rankaisemaan kaikkia..

Luurangot nousee haudoistaan.
      Keinonen vapautuu raudoistaan.
      On tuomiopäivä.
      On tuomiopäivä.

• Anonyymi

Raamatun opit on sellasia varten joilla ei ole järjen valoa elämässä.

• Anonyymi

Rukoilen, että sinäkin löydät sen valon, joka lähtee Jeesuksesta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4180
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3959
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3462
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2863
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2709
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2114
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1206
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe