Sähköauton moottorin teho EI VAIKUTA kulutukseen

Anonyymi

Sähköautossa ylimääräinen tehokapasiteetti ei laske hyötysuhdetta niin kuin polttomoottoriautoissa.

Niinpä sähkömoottorin vaihtaminen pienitehoisempaan ei muuta kulutusta juuri yhtään. Paino voi vähän tippua.

Kovat kiihdytykset vievät tietysti energiaa, koska silloin keskinopeus matkaan nähden on suurempi.

Sähkömoottorista saa helposti paljon potkua.

30

137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sähköauton tarvitsema sähkö tuotetaan useimmiten lauhdevoimalla. Sen hyötysuhde on heikompi kuin polttomoottorin. Ero on suuri dieseliin verrattuna.

      • Anonyymi

        Ja miten tuo vaikuttaa sähköauton hyötysuhteeseen?


      • Anonyymi

        Arvaa mikä sen öljyntuotannon kokonaishyötysuhde on, kun polttomoottorikin pystyy lopputuotteesta käyttämään vain murto-osan liike-energiaksi? Polttomoottorihan tuottaa pakokaasujen lisäksi lähinnä hukkalämpöä.


      • Anonyymi

        Laudevoimalan sähköntuotannon hyötysuhde on jotain 35%. Parhaat polttomoottorit ovat suunnilleen samaa luokkaa, Madza taisi tuottaa just moottorin jonka hyötysuhde on noin 45%


    • Sähkömoottoriautossa on oltava koneessa enemmän vääntöä kuin polttomoottorikäyttöisen auton koneessa, joten sikälikin suurempi teho tulee ikäänkuin kaupan päälle, pakollisena lisävarusteena.

      • Anonyymi

        Muuttuva välityksinen alennusavaihteisto auttaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muuttuva välityksinen alennusavaihteisto auttaa.

        Sinne meni sähkömoottorin teknisen yksinkertaisuuden tuoma edullisuus.

        Kallis akku kallis vaihteisto = Ei käy

        Sähkömoottorin suurinta antotehoa voisi tietysti rajoittaa, jos se aiheuttaa kateutta. Onko kateuden välttely koskaan ollut autoteollisuudessa suuunnitteluperusteena?


    • Anonyymi

      Mitä ihmeen höpönpöpöä pellepeloton selittää? Sähkömoottori valitaan ihan just sen kokoinen kuin tarvitaan, ei niitä vaihdella pienempiin tai isompiin.

      • Anonyymi

        Pointti oli se, että polttomoottorin hyötysuhde laskee kovin pienellä kuormitusasteella. Tämän vuoksi iso/tehokas moottori on janoinen kaupunkiajossa, missä auton liikutteluun riittää murto-osa moottorin voimavaroista.

        Maantieajossa isommatkin vehkeet pääsevät järkevälle toiminta-alueelle ja erot autojen välillä tasoittuvat.

        Sähkövehkeillä päinvastoin - sekä akuston että moottorin häviöt (jännitetähäviöt) kasvavat kuormitusvirran/tehon kasvaessa. Sehän on moneen kertaan nähty, että ainakin halvemman pään autojen toimintasäde romahtaa, kun ajetaan moottoritiellä 120 km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pointti oli se, että polttomoottorin hyötysuhde laskee kovin pienellä kuormitusasteella. Tämän vuoksi iso/tehokas moottori on janoinen kaupunkiajossa, missä auton liikutteluun riittää murto-osa moottorin voimavaroista.

        Maantieajossa isommatkin vehkeet pääsevät järkevälle toiminta-alueelle ja erot autojen välillä tasoittuvat.

        Sähkövehkeillä päinvastoin - sekä akuston että moottorin häviöt (jännitetähäviöt) kasvavat kuormitusvirran/tehon kasvaessa. Sehän on moneen kertaan nähty, että ainakin halvemman pään autojen toimintasäde romahtaa, kun ajetaan moottoritiellä 120 km/h.

        toimintasäteen romahdus johtuu suuresti myös ilmanvastuksen kasvaessa moottoritienopeuksissa, samoin käy polttomoottoriautossa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        toimintasäteen romahdus johtuu suuresti myös ilmanvastuksen kasvaessa moottoritienopeuksissa, samoin käy polttomoottoriautossa

        Niin käy, mutta polttomoottorissa tilannetta vähän kompensoi se että tyypillisesti hyötysuhde jonkin verran kasvaa moottoritienopeuksissa. Energiankulutus per kilometri kyllä silti nousee koska ilmanvastuksen kasvu on hyötyä isompi.

        Sähkömoottorissa taas hyötysuhde vähän laskee kun kuormitus on riittävän iso.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin käy, mutta polttomoottorissa tilannetta vähän kompensoi se että tyypillisesti hyötysuhde jonkin verran kasvaa moottoritienopeuksissa. Energiankulutus per kilometri kyllä silti nousee koska ilmanvastuksen kasvu on hyötyä isompi.

        Sähkömoottorissa taas hyötysuhde vähän laskee kun kuormitus on riittävän iso.

        Sähkömoottorin hyötysuhde on heikoimmillaankin niin paljon parempi kuin se alkeellisessa polttomoottorissa on parhaimmillaan, että asia on käytännössä samantekevä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkömoottorin hyötysuhde on heikoimmillaankin niin paljon parempi kuin se alkeellisessa polttomoottorissa on parhaimmillaan, että asia on käytännössä samantekevä.

        Toisaalta akkujen energiatiheys on paljon pienempi kuin polttoaineen ja lataaminen hidasta. Pienikin hyötysuhteen pudotus vaikuttaa toimintasäteeseen eri lailla kuin polttomoottoriautolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisaalta akkujen energiatiheys on paljon pienempi kuin polttoaineen ja lataaminen hidasta. Pienikin hyötysuhteen pudotus vaikuttaa toimintasäteeseen eri lailla kuin polttomoottoriautolla.

        Polttomoottoriautolla hyötysuhteen putoaminen ei vaikuta paljoa koska polttomoottorin hyötysuhde on alkujaankin niin umpisurkea. Akkujen energiatiheys kasvaa jatkuvasti, eikä se ole tälläkään hetkellä mikään suuri ongelma. Yli 99% ihmisistä voisi jo nykytilanteessa hoitaa päivittäiset ajonsa sähköautolla _helpommin_ kuin polttomoottoriautolla. Poikkeuksena ainoastaan sellaiset joiden täytyy ajaa usein hyvin pitkiä matkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pointti oli se, että polttomoottorin hyötysuhde laskee kovin pienellä kuormitusasteella. Tämän vuoksi iso/tehokas moottori on janoinen kaupunkiajossa, missä auton liikutteluun riittää murto-osa moottorin voimavaroista.

        Maantieajossa isommatkin vehkeet pääsevät järkevälle toiminta-alueelle ja erot autojen välillä tasoittuvat.

        Sähkövehkeillä päinvastoin - sekä akuston että moottorin häviöt (jännitetähäviöt) kasvavat kuormitusvirran/tehon kasvaessa. Sehän on moneen kertaan nähty, että ainakin halvemman pään autojen toimintasäde romahtaa, kun ajetaan moottoritiellä 120 km/h.

        "Tämän vuoksi iso/tehokas moottori on janoinen kaupunkiajoss"

        Häh, kyllä kulutus lisäntyy siitä, että kaupugissa joudutan taajaan pysähtymään tai hiljentämään ja taas kiihdyttään. Auton massan jatkuva liikkeelle saaminen tai noupeuden uudelleen lisääminen aiheuttaa sen kulutuksen kasvun"


    • Anonyymi

      Hirveästi puuhataan muutosta autokantaan ilmaston vuoksi. Mikäli kaikki vaihtavat auton sähköpirssiin Suomessa, niin maapallon hiilidioksidipäästöt pienenevät 0, 004%, eli koko touhu on täysin hyödytön hanke.

      • Anonyymi

        Ei se muuutos minkään ilmaston takia tule, vaan koska polttomoottori on hyötysuhteeltaan onneton, mekaanisesti monimutkainen, vika-altis, ja kaiken päälle tuottaa huomattavia lähipäästöjä. Polttomoottoriin täytyy jatkuvasti vaihtaa öljyjä, jäähdytysnesteitä, sytytystulppia, suodattimia, remmejä, ketjuja jne. Polttomoottori on sähkömootoriin verrattuna niin alkeellinen ja typerä kapistus, että sillä ei yksinkertaisesti ole mitään tulevaisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se muuutos minkään ilmaston takia tule, vaan koska polttomoottori on hyötysuhteeltaan onneton, mekaanisesti monimutkainen, vika-altis, ja kaiken päälle tuottaa huomattavia lähipäästöjä. Polttomoottoriin täytyy jatkuvasti vaihtaa öljyjä, jäähdytysnesteitä, sytytystulppia, suodattimia, remmejä, ketjuja jne. Polttomoottori on sähkömootoriin verrattuna niin alkeellinen ja typerä kapistus, että sillä ei yksinkertaisesti ole mitään tulevaisuutta.

        Mutta kun. Siinä mukahybridissä on joka tapauksessa polttomootori, johon siihenkin täytyy jatkuvasti vaihtaa öljyjä, jäähdytysnesteitä, sytytystulppia, suodattimia, remmejä, ketjuja jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se muuutos minkään ilmaston takia tule, vaan koska polttomoottori on hyötysuhteeltaan onneton, mekaanisesti monimutkainen, vika-altis, ja kaiken päälle tuottaa huomattavia lähipäästöjä. Polttomoottoriin täytyy jatkuvasti vaihtaa öljyjä, jäähdytysnesteitä, sytytystulppia, suodattimia, remmejä, ketjuja jne. Polttomoottori on sähkömootoriin verrattuna niin alkeellinen ja typerä kapistus, että sillä ei yksinkertaisesti ole mitään tulevaisuutta.

        Nyt patteripetterillä taas mopo keulii. Patteriautoon pitää lastata satojen kilojen painoinen akusto, jotta sillä pääsee edes pari sataa km. Jos patteriautoja aletaan valmistamaan suuria määriä, loppuvat akkujen valmistukseen tarvittavat materiaalit kesken. Toki markkinataloudessa tämän korjaa automaattisesti hinnan nousu.

        Tosin tästäkään ei nyt ole pelkoa. Halvemman pään patteriautoja on myyty tappiolla, koska kukaan ei ole ollut valmis maksamaan 20 k€ polttomoottoriautoa vastaavasta kiposta 50 k€... nämä 40 k€ hinnatkin ovat ainakin Suomessa olleet ihan liian kovia ja viime vuonna rekisteröidyistä autoista (käytettyjen maahantuonti ml) vain 2 % oli patteriautoja.

        Nyt korona laukaisee auttamatta taantuman (olihan maailmantalous jo ennalta sairas, koska sitä piti koko ajan elvyttää nollakoroilla), joten patteriautojen osto taitaa useimmilla siirtyä ainakin 5 vuotta tulevaisuuteen.

        Hyvä niin. Nyt on siis aikaa miettiä, onko mitään tolkkua panostaa vain ja ainoastaan patteriautoihin, koska niissä on em. ongelmat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt patteripetterillä taas mopo keulii. Patteriautoon pitää lastata satojen kilojen painoinen akusto, jotta sillä pääsee edes pari sataa km. Jos patteriautoja aletaan valmistamaan suuria määriä, loppuvat akkujen valmistukseen tarvittavat materiaalit kesken. Toki markkinataloudessa tämän korjaa automaattisesti hinnan nousu.

        Tosin tästäkään ei nyt ole pelkoa. Halvemman pään patteriautoja on myyty tappiolla, koska kukaan ei ole ollut valmis maksamaan 20 k€ polttomoottoriautoa vastaavasta kiposta 50 k€... nämä 40 k€ hinnatkin ovat ainakin Suomessa olleet ihan liian kovia ja viime vuonna rekisteröidyistä autoista (käytettyjen maahantuonti ml) vain 2 % oli patteriautoja.

        Nyt korona laukaisee auttamatta taantuman (olihan maailmantalous jo ennalta sairas, koska sitä piti koko ajan elvyttää nollakoroilla), joten patteriautojen osto taitaa useimmilla siirtyä ainakin 5 vuotta tulevaisuuteen.

        Hyvä niin. Nyt on siis aikaa miettiä, onko mitään tolkkua panostaa vain ja ainoastaan patteriautoihin, koska niissä on em. ongelmat.

        Noin typerään hevonsontaan ei tarvitse edes reagoida. Yritä trollata paremmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun. Siinä mukahybridissä on joka tapauksessa polttomootori, johon siihenkin täytyy jatkuvasti vaihtaa öljyjä, jäähdytysnesteitä, sytytystulppia, suodattimia, remmejä, ketjuja jne.

        "hybridissä on joka tapauksessa polttomootori, johon siihenkin täytyy jatkuvasti vaihtaa öljyjä"

        Hybridi onkin ylimenokauden juttu. Hybridiin kuitenkin tarvitsee vaihdella mitään vähemmän, koska ajoista 40-50% tapahtuu sähköllä, ja polttomoottori ei tarvitse siinä tilanteessa edes bensaa. Sen huoltotarvekin siis vähenee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "hybridissä on joka tapauksessa polttomootori, johon siihenkin täytyy jatkuvasti vaihtaa öljyjä"

        Hybridi onkin ylimenokauden juttu. Hybridiin kuitenkin tarvitsee vaihdella mitään vähemmän, koska ajoista 40-50% tapahtuu sähköllä, ja polttomoottori ei tarvitse siinä tilanteessa edes bensaa. Sen huoltotarvekin siis vähenee.

        Samalla lailla patteriautokin on ylimenokauden juttu. Ehkä. Kovasti on puhuttu vetytaloudesta lopullisena tavoitteena, mutta puhtaan vedyn tiheys on surkean pieni.

        Vaan jos vetyä yhdistetään vaikkapa ilmakehästä kaapattavaa hiilidioksidiin, niin voidankin tuottaa joko hitusen tiheämpää kaasua (metaani) tai erilaisia nestemäisiä polttoaineita, joden energiatiheys on huimasti suurempi kuin parhaillakaan akuilla.

        Kas kummaa, ei ole kirkossa kuulutettu, että polttomoottorienkaan päivät olisi luetut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "hybridissä on joka tapauksessa polttomootori, johon siihenkin täytyy jatkuvasti vaihtaa öljyjä"

        Hybridi onkin ylimenokauden juttu. Hybridiin kuitenkin tarvitsee vaihdella mitään vähemmän, koska ajoista 40-50% tapahtuu sähköllä, ja polttomoottori ei tarvitse siinä tilanteessa edes bensaa. Sen huoltotarvekin siis vähenee.

        Tuo 40-50 % on mainosmiesten juttu.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Ketjun aloittaja on TROLLI. Valemedia tyylin kirjoitus sisältö. Tuontyypin ihmisiä on liian paljon olemassa.

    • Anonyymi

      Totta toinen puoli aloituksessa mutta mutta kuluttaa silti enemmän koska
      1. Itse moottorikin on raskaampi ja kuluttaa siten enemmän massaa kun on liikuteltava akun enrgialla.
      2. Kaikki pitää olla järeämpää rakennetta koska iso teho rasittaa enemmän runkoa = painvempi ja kuluttaa enemmän sähköä.
      Sähköauton moottorin teho VAIKUTTAA kulutukseen negatiivisesti.

      • Anonyymi

        Vaikuttaahan se. Radion kuuntelukin vaikuttaa, mutta nyt olisi hyvä hahmottaa mittakaavat.

        Sähköautojen yleistymistä ei ollenkaan edistä jos niistä tehdään tarkoituksellisen ankeita, ilman että siitä olisi edes mainittavaa etua ympäristölle. Ei yksityinen ihminen omalla rahallaan osta tuotetta joka on käyttöominaisuuksiltaan selvästi huonompi kuin perinteinen ratkaisu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikuttaahan se. Radion kuuntelukin vaikuttaa, mutta nyt olisi hyvä hahmottaa mittakaavat.

        Sähköautojen yleistymistä ei ollenkaan edistä jos niistä tehdään tarkoituksellisen ankeita, ilman että siitä olisi edes mainittavaa etua ympäristölle. Ei yksityinen ihminen omalla rahallaan osta tuotetta joka on käyttöominaisuuksiltaan selvästi huonompi kuin perinteinen ratkaisu.

        Mittakaava? Selitätkö tuota hieman kun en tyhmänä ymmärrä. Niin tässä asiayhteydessä.

        Kuka haluaa ankeita sähköautoja? En tiedä ketään joka olisi sitä halunnut,en minäkään.
        Mikä vie edun ympäristölle?
        Niin käyttöominaisuudet pitää olla hyvät ja siksi esim latausyksikkö joka on monipuolinen ja huipputekniikkaa on lisänä autossa esim unohtamatta 1000km ajomatkaa yhdellä latauksella eri tyylin autossa esim unohtamatta aurinkopaneelin peittämää kattoa ja muuta sopivaa pintaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1873
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1436
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe