Oliko laillista?

Anonyymi

Työnantajan kanssa sovittiin ekalla tapaamiskerralla suullisesti aloituspäivä. Sitten työnantaja ilmoittikin pari päivää myöhemmin, että työ alkaakin vasta viikkoa myöhemmin. Ehdin ilmoittaa ensimmäisen aloituspäivän myös työkkärille ja Kelakin ehti saada siitä lausunnon. Työnantajan ilmoituksen jälkeen jouduin tietysti tekemään uuden ilmoituksen.

Eikö alotuspäivän siirtäminen ole sopimusrikkomus?

10

65

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jo vain, hyvä kun keksit moisen. Heti vaan haastelappua tyÖnantajan käteen ja ay-änkyrät oven taa penäämään asiaa. Ei ehkä kannata olla huolissaan jos työ siirtyy viikolla kun kohta valtakunnassa on huonompien ennusteiden mukaan 200000 vailla sitä seuraavankaan viikon työtä.

    • Anonyymi

      Tietääkseni työnantaja on maksusvelvollinen viikosta, jonka perui. Suullinen sopimus on yhtä pätevä kuin kirjallinen työsopimus.

    • Anonyymi

      Kuulostaa siltä että kyseessä on vuokrafirma.

      • Anonyymi

        Työvoimatoimiston työtarjous ja yritysketju.


    • Anonyymi

      Juuri tällaisten takia ei kannata ilmoittaa yhtään mitään työkkärille ennen kuin nimet on työsopimuksessa.

      • Anonyymi

        Siis työsopimus on suullisena ihan yhtä pätevä, ei tarvitse olla mitään paperilla. Sopimuksen rikkominen on tapahtunut työnantajan puolelta, jolla on maksuvelvollisuus, jos työntekijä alkaa penätä palkkaansa ensimmäisen luvatun viikon osalta, koska suullisen sopimuksen mukaan työn sovittiin alkavaksi silloin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siis työsopimus on suullisena ihan yhtä pätevä, ei tarvitse olla mitään paperilla. Sopimuksen rikkominen on tapahtunut työnantajan puolelta, jolla on maksuvelvollisuus, jos työntekijä alkaa penätä palkkaansa ensimmäisen luvatun viikon osalta, koska suullisen sopimuksen mukaan työn sovittiin alkavaksi silloin.

        Voi olla hyvin vaikea näyttää käräjillä toteen, että työnantaja ei ole sopinut aloituspäivästä alustavasti. Itse asiassa alustavasti sopiminen on jopa todennäköistä, koska mitään ei oltu vielä laitettu paperille.

        Seikka, että toinen osapuoli ymmärtää alustavasti sopimisen väärin, ei välttämättä ole vielä todiste siitä, että sopimus työsuhteen aloittamisesta on syntynyt molempia osapuolia sitovana, vaikka työntekijä sopimussuhteessa heikompi osapuoli onkin.


    • Anonyymi

      Mulla on aina, ihan sama minne menen, missä olen , mitä teen, vartalokamera päällä. Sen näkee ja jos se ei kaikille sovi niin voi voi. Eikä se sovikaan mutta en minä niitä mihinkään tubeen laita. Tästä on ollut hyötyä kun ollaan tultu syyttelemään jostakin tai joku muistaa väärin mitä ollaan sovittu kasvotusten. Myös puhelimessani on automaattinen nauhoitus.
      Tutut tietää että nauhoitan puhelut, uusille tyypeille sanon että nauhoitan kaiken.

      Tässä ajassa se on välttämätöntä koska kusettajia ja rikollisia on jopa poliiseissa ja tavallisissa kadunmiehissä.

      • Anonyymi

        kusetatko myös itse.


      • Anonyymi

        Lääkkeet.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      289
      3213
    2. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      24
      2882
    3. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      22
      1965
    4. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      130
      1891
    5. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      35
      1744
    6. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      118
      1652
    7. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1400
    8. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      2
      1193
    9. Väliämme on noin 6 km

      Niin lähellä ja niin kaukana. Sinä olet kotona, minä olen kotona. Olet jo unessa. Mutta kun herään, olet jo töissä ja vä
      Ikävä
      9
      1143
    10. Odotatko vielä

      Häntä?????
      Ikävä
      62
      1093
    Aihe