Kävin yksityisellä otattamassa omia verikokeita kun terveyskeskuksesta en saanut lähetettä. Halusin tarkistuttaa perusverikokeet ja otin sitten laajan kun ei tullut paljon maksamaan.
Osaako joku tulkita tuloksia? Ensimmäiset verikoe tulokset otettu 20.12.2019, toisena lukee uusimmat tulokset jotka otettu 23.3.2020
-B -HbA1c 36 mmol/mol, nyt 36.6 eli 5,5% (viite 20-42)
-S-Ferrit 31 (viite 15-150)
-B -Eryt 5.17 E12/l, nyt 5.26 (viite 3.90-5.20)
-B -Hb 152 g/l, nyt 149 (viite 117-155)
-B -Hkr 0.46, nyt 0.46 (viite 0.35-0.46)
-B -Trom 233 E9/l, nyt 273 (viite 150-360)
-E -MCH 29.4 pg, nyt 28 (viite 27-33)
-E -MCHC 335 g/l, nyt 327 (viite 320-355)
-E -MCV 87.8 fl, nyt 87 (82-98)
-E -RDW 14.10, nyt 14
-fB-Leuk 7.1, nyt 5.8 (viite 3.4-8.2)
-B-Neut 3.74 (viite 1.5-6.7)
-B-Ly 1.41 (viite 1.3-3.6)
-B-Monos 0.41 (viite 0.2-0.8)
-S-Amyl 51 (viite 25-120)
-B-Eos 0.12 (viite alle 0.44)
-B-Baso 0.13 (viite alle 0.1)
-B-Neut 64 (viite 41-81)
-B-Ly 24 (viite 20-45)
-B-Monos 7 (viite 1-11)
-B-Eos 2 (viite 0-6)
-B-Baso 2 (viite 0-1)
Kiitoksia todella paljon jos joku osaa auttaa tulkitsemaan onko verikokeen tulokset ok.
Osaako joku tulkita labrakokeita?
9
671
Vastaukset
- Anonyymi
Näet itsekin, että viitearvojen sisällä ovat! Noin teoriassa monessa kokeessa on erilaisia virhemahdollisuuksia, eikä välttämättä ei ole järkeä ottaa tarpeettomasti laajoja verikokeita. Eli olisi parempi, että lääkäri määrää ja tulkitsee kokeet. Oletettavasti nuori ja hyväkuntoinen potilas on myös terve. Eiköhän kaikki lle kunnossa.
Miksi otatit kokeet? Oletko esim. syönyt rautaa ferritiinin parantamiseen (hempparisihan eli hb oli korkea). Itse olen saanut tähän mennessä kontrollit terveyskeskuksesta. Lääkärini kanta on, että terveeltä ihmiseltä ei kannata joka vuosi ottaa kontrolleja (olen keski-ikäinen).- Anonyymi
Niin, sinä olet saanut. Nyt ei ollut kyse sinusta, narsissi.
- Anonyymi
Otin kokeet sen takia sillä halusin nähdä onko tullut muutoksia joihinkin tuloksiin. On ollut rintakehän, selän ja jalkojen kipuja ja edes ferritiini testiä en täältä terveyskeskuksesta saanut sillä sanottiin, että tuskin on raudan puutetta kun hb on hyvä. Asun pienellä paikkakunnalla ja lääkärille pääsykin on vaikeaa.
Ja pitkän sokerin halusin myös katsoa miten on arvo muuttunut, että voiko osa oireista johtua siitä onko diabetes tulossa.
Jos omia testejä ottaa yksityisellä niin niihin ei saa lääkärin tulkintaa vaan pitää netistä yrittää katsoa onko mitään ja viitearvoja.
B-trom saattaa nousta jos kärsii raudan puutteesta. Ja ferritiini arvosta en tiedä pitäisikö sen olla 50-70 välillä, että on hyvä. Alle 30 arvot viittaa puutteeseen jos oikein olen ymmärtänyt.
Rautalisää en ole käyttänyt.
On sentään hyvä, että sain verikokeita otettua.
- Anonyymi
Olet terve kuin pukki, tuo yksi arvo eroaa hieman viitearvosta, mutta niin vähän että tuskin on merkitystä. -B-Baso 0.13 (viite alle 0.1)
Minäkin tykkään testata olenko terve, siitä vaan tulee hyvä mieli. Ja kannattaa käydä testeissä jos joku asia huolettaa. Minua huolettaa hieman kolesterolini joka on koholla terveellisistä elintavoista huolimatta. On myös hyvä kolesteroli koholla, joten ei ole lääkkeitä tuputettu. - Anonyymi
Jos haluaa tietää mitä mikin testiarvo tarkoittaa, netistä löytyy useitakin sivustoja joista saa selityksen eri arvoista.
- Anonyymi
Luulisi, että yksityisen lääkäriaseman palveluihin kuuluisi myös selittää nuo kokeiden tulokset, ettei tarvitsis täällä kysellä.
- Anonyymi
Kävin kokeissa Terveystalossa. Selittävät vain jos otat lääkärinajan, joka maksaa. En ottanut, laittoivat tulokset omakantaan, josta katsoin itse ja tulkitsin.
- Anonyymi
Googlaa basofiilit (baso) mitä ne ovat niin tulet varmaan tietämään lisää
baso-arvoista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊931438Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 83979
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66905Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v78888Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841