Lukemistani paastokirjoista ehdottomasti parhaan on kirjoittanut H. Lützner ja sen nimi on Virkistävä paasto. Tämä lyhyt ja ytimekäs kirja sisältää yksityiskohtaiset ohjeet viikon paastoon (5 varsinaista paastopäivää, niitä voi tietenkin halutessaan lisätä). Kirjassa saksalainen sisätautiopin erikoislääkäri, lääketieteen tohtori Hellmut Lützner myös perustelee paastoamisen järkevyyttä monelta eri kantilta. Kirja on valitettavasti vanha, suomennettukin jo 1980, eli divareista voisi koettaa etsiä. Suosittelen.
Pidin juuri pitkästä aikaa paaston terveydellisistä syistä. Suosin vesipaastoa omalla twistillä. Paastoni kesti 13 päivää ja siinä nautin vain nesteitä seuraavasti:
Aamulla lasillinen itsepuristettua (luomu)sitruunamehua.
Päivän mittaan litra pari kivenäisvettä ja/tai hanavettä sekä pannullinen yrttiteetä (milloin mitäkin sorttia).
Jos oikein vilutti (tai sama ylimääräisellä t-viivalla), saatoin keittää muutaman desin kasvislientä (Knorrin Fond du chef maistui oikein hyvältä).
Tyhjentämisessä olin vähän liian laiska. Tein huuhtelun vain kaksi kertaa ja silloinkin "yläkautta" apteekin (kamalanmakuisen) Colonsteril-jauheesta sekoitetun juoman avulla (kolme-neljä pakkausta per kerta).
Onnistuin jopa lopettamaan paastoni oikein (siinä moni kompastuu, niin minäkin usein!) ja nyt olo on huomattavasti kevyempi (en punninnut, mutta huomaan) ja parempi (mm. iltaisin vaivannut kova särky jaloissa katosi). Olen paastonnut milloin minäkin vuodenaikana, mutta kevät on ehdottomasti parasta aikaa paastolle.
Paastossa ei ole mitään luonnotonta eikä kyse ainakaan minun kohdallani ole itsekilvoittelusta. Sitä vain ollaan jonkin aikaa syömättä ja annetaan keholle hengähdystauko sekä mahdollisuus korjata itseään. Ei sen kummempaa.
Sinulle, joka harkitset paaston aloittamista!
2
111
Vastaukset
- Anonyymi
Hauskaa. Seuraavaksi ala rakentelemaan leijoja.
- Anonyymi
Aloituspostaus kirjoitettu jo huhtikuussa, mutta löytäisitköhän "Virkistävä paasto" -kirjan suosittelija vielä tänne sivulle. Kiinnosti tuossa postauksessasi tieto, että olet kärsinyt iltaisin jalkakivuista, joihin paasto auttoi. Minulla myös alkoi oudot jalkakivut reilu puoli vuotta sitten. En syö kolesterolilääkkeitä, joten niistä tämä ei voi johtua. Nyt aloittelen ns. 5/2 syömissysteemiä ja olen huomannut, että pidempi aika syömättä, niin jalkakipuja ei ole, mutta kun syön, ne alkavat. - lsi kiva tietää mistä ne johtuvat tai mikä niihin auttaisi. Kokeilen nyt painonpudotusta, minulla ylipainoa on ja jonkin verran verenpainetta, mutta ei lääkitystä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun463230Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko5091962Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei171930Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia
jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si831807- 181532
Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo431438- 281356
Millainen kaivattusi luonne on?
Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?901329Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.
Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.1261222UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa
Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa1131168