Sinulle, joka harkitset paaston aloittamista!

Anonyymi

Lukemistani paastokirjoista ehdottomasti parhaan on kirjoittanut H. Lützner ja sen nimi on Virkistävä paasto. Tämä lyhyt ja ytimekäs kirja sisältää yksityiskohtaiset ohjeet viikon paastoon (5 varsinaista paastopäivää, niitä voi tietenkin halutessaan lisätä). Kirjassa saksalainen sisätautiopin erikoislääkäri, lääketieteen tohtori Hellmut Lützner myös perustelee paastoamisen järkevyyttä monelta eri kantilta. Kirja on valitettavasti vanha, suomennettukin jo 1980, eli divareista voisi koettaa etsiä. Suosittelen.

Pidin juuri pitkästä aikaa paaston terveydellisistä syistä. Suosin vesipaastoa omalla twistillä. Paastoni kesti 13 päivää ja siinä nautin vain nesteitä seuraavasti:
Aamulla lasillinen itsepuristettua (luomu)sitruunamehua.
Päivän mittaan litra pari kivenäisvettä ja/tai hanavettä sekä pannullinen yrttiteetä (milloin mitäkin sorttia).
Jos oikein vilutti (tai sama ylimääräisellä t-viivalla), saatoin keittää muutaman desin kasvislientä (Knorrin Fond du chef maistui oikein hyvältä).

Tyhjentämisessä olin vähän liian laiska. Tein huuhtelun vain kaksi kertaa ja silloinkin "yläkautta" apteekin (kamalanmakuisen) Colonsteril-jauheesta sekoitetun juoman avulla (kolme-neljä pakkausta per kerta).

Onnistuin jopa lopettamaan paastoni oikein (siinä moni kompastuu, niin minäkin usein!) ja nyt olo on huomattavasti kevyempi (en punninnut, mutta huomaan) ja parempi (mm. iltaisin vaivannut kova särky jaloissa katosi). Olen paastonnut milloin minäkin vuodenaikana, mutta kevät on ehdottomasti parasta aikaa paastolle.

Paastossa ei ole mitään luonnotonta eikä kyse ainakaan minun kohdallani ole itsekilvoittelusta. Sitä vain ollaan jonkin aikaa syömättä ja annetaan keholle hengähdystauko sekä mahdollisuus korjata itseään. Ei sen kummempaa.

2

187

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hauskaa. Seuraavaksi ala rakentelemaan leijoja.

• Anonyymi

Aloituspostaus kirjoitettu jo huhtikuussa, mutta löytäisitköhän "Virkistävä paasto" -kirjan suosittelija vielä tänne sivulle. Kiinnosti tuossa postauksessasi tieto, että olet kärsinyt iltaisin jalkakivuista, joihin paasto auttoi. Minulla myös alkoi oudot jalkakivut reilu puoli vuotta sitten. En syö kolesterolilääkkeitä, joten niistä tämä ei voi johtua. Nyt aloittelen ns. 5/2 syömissysteemiä ja olen huomannut, että pidempi aika syömättä, niin jalkakipuja ei ole, mutta kun syön, ne alkavat. - lsi kiva tietää mistä ne johtuvat tai mikä niihin auttaisi. Kokeilen nyt painonpudotusta, minulla ylipainoa on ja jonkin verran verenpainetta, mutta ei lääkitystä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huumekohussa marinoitu Redrama Vain elämää -kuvauksista: "...valehtelevan, jos sanoo, ettei..."

Juhannuksen jälkeen Redrama oli aiheuttanut lähipiirissään huolta kuukauden mittaisella katoamistempullaan. Vain elämää -leiri pidettiin toukokuun lop
      Suomalaiset julkkikset
      8
      3082
    2. Mikä hän on ammatiltaan?

Mitäs sun ikävän kohde tekee työkseen?
      Ikävä
      167
      2847
    3. Isosisko ajoi 1 vuotiaan kuoliaaksi Tyrnävällä, olivatko Lestoja ?

Eikö tämä laiton lahko voitaisi jo julistaa täysin rikolliseksi ja kieltää laissa, kuten kaikki muukin vahingollinen lopetetaan ? Tämä lapsia tuhoava
      Maailman menoa
      103
      2300
    4. Ohhoh! Michele Murphy-Kaulanen hämmentää vauvauutisella - Totuus on hieman toisenlainen!

No nyt on aikamoinen "vauva"! Michele Minttu Murphy-Kaulanen on jakanut Instassa "iloisen perhetapahtuman". Lue juttu ja katso kuvat: https://www.su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      15
      1741
    5. Kuu kaipaa tähtiään...

mutta nalle kaipaa tähtisilmäänsä vielä enemmän. Runoa ei täksi illaksi viel ole, mut toivottavasti pidät tästä laulusta :) olen vähä epävarma onko tä
      Ikävä
      171
      1013
    6. Kerran vielä...

Minä tiedän ja sinä tiedät...Anteeks omasta puolesta🤗... toivon oikeasti sulle kaikkea hyvää, vaikka viisaasti et toiminutkaan, mutta mä alan olla ta
      Ikävä
      53
      978
    7. Sanna on aivan sekaisin Venäjästä, auringonpistosko?

Sannan mielestä tavallinen venäläinen ei saisi matkustaa Euroopassa ja käydä katsomassa nähtävyyksiä. Tällä hetkellä hävettää olla suomalainen, niin t
      Maailman menoa
      246
      832
    8. Kiira Korpi ja wanha Pekka

Järjenvastainen suhde, ei mitään tolkkua.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      33
      820
    9. Miksei Martinaa kutsuttu Leppilampi en häihin

Pelättiin varmasti että jos käyttää siellä "äidillisiä otteita" muihin vieraisiin tai nuolee jonkun miehen korvaa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      58
      810
    10. Mies, kudoin sulle villahaalarin

Sellasen kirjavan, jossa on huppu ja avattava lappu takalistossa. Laitathan sitten joka päivä sen töihin. ☺️
      Ikävä
      110
      738
    Aihe