Lukemistani paastokirjoista ehdottomasti parhaan on kirjoittanut H. Lützner ja sen nimi on Virkistävä paasto. Tämä lyhyt ja ytimekäs kirja sisältää yksityiskohtaiset ohjeet viikon paastoon (5 varsinaista paastopäivää, niitä voi tietenkin halutessaan lisätä). Kirjassa saksalainen sisätautiopin erikoislääkäri, lääketieteen tohtori Hellmut Lützner myös perustelee paastoamisen järkevyyttä monelta eri kantilta. Kirja on valitettavasti vanha, suomennettukin jo 1980, eli divareista voisi koettaa etsiä. Suosittelen.
Pidin juuri pitkästä aikaa paaston terveydellisistä syistä. Suosin vesipaastoa omalla twistillä. Paastoni kesti 13 päivää ja siinä nautin vain nesteitä seuraavasti:
Aamulla lasillinen itsepuristettua (luomu)sitruunamehua.
Päivän mittaan litra pari kivenäisvettä ja/tai hanavettä sekä pannullinen yrttiteetä (milloin mitäkin sorttia).
Jos oikein vilutti (tai sama ylimääräisellä t-viivalla), saatoin keittää muutaman desin kasvislientä (Knorrin Fond du chef maistui oikein hyvältä).
Tyhjentämisessä olin vähän liian laiska. Tein huuhtelun vain kaksi kertaa ja silloinkin "yläkautta" apteekin (kamalanmakuisen) Colonsteril-jauheesta sekoitetun juoman avulla (kolme-neljä pakkausta per kerta).
Onnistuin jopa lopettamaan paastoni oikein (siinä moni kompastuu, niin minäkin usein!) ja nyt olo on huomattavasti kevyempi (en punninnut, mutta huomaan) ja parempi (mm. iltaisin vaivannut kova särky jaloissa katosi). Olen paastonnut milloin minäkin vuodenaikana, mutta kevät on ehdottomasti parasta aikaa paastolle.
Paastossa ei ole mitään luonnotonta eikä kyse ainakaan minun kohdallani ole itsekilvoittelusta. Sitä vain ollaan jonkin aikaa syömättä ja annetaan keholle hengähdystauko sekä mahdollisuus korjata itseään. Ei sen kummempaa.
Sinulle, joka harkitset paaston aloittamista!
2
89
Vastaukset
- Anonyymi
Hauskaa. Seuraavaksi ala rakentelemaan leijoja.
- Anonyymi
Aloituspostaus kirjoitettu jo huhtikuussa, mutta löytäisitköhän "Virkistävä paasto" -kirjan suosittelija vielä tänne sivulle. Kiinnosti tuossa postauksessasi tieto, että olet kärsinyt iltaisin jalkakivuista, joihin paasto auttoi. Minulla myös alkoi oudot jalkakivut reilu puoli vuotta sitten. En syö kolesterolilääkkeitä, joten niistä tämä ei voi johtua. Nyt aloittelen ns. 5/2 syömissysteemiä ja olen huomannut, että pidempi aika syömättä, niin jalkakipuja ei ole, mutta kun syön, ne alkavat. - lsi kiva tietää mistä ne johtuvat tai mikä niihin auttaisi. Kokeilen nyt painonpudotusta, minulla ylipainoa on ja jonkin verran verenpainetta, mutta ei lääkitystä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.364156Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1131543Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2481506Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.1841276Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ841036Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲1311032Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain441008Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht254988- 62974
- 23906