Sinulle, joka harkitset paaston aloittamista!

Anonyymi

Lukemistani paastokirjoista ehdottomasti parhaan on kirjoittanut H. Lützner ja sen nimi on Virkistävä paasto. Tämä lyhyt ja ytimekäs kirja sisältää yksityiskohtaiset ohjeet viikon paastoon (5 varsinaista paastopäivää, niitä voi tietenkin halutessaan lisätä). Kirjassa saksalainen sisätautiopin erikoislääkäri, lääketieteen tohtori Hellmut Lützner myös perustelee paastoamisen järkevyyttä monelta eri kantilta. Kirja on valitettavasti vanha, suomennettukin jo 1980, eli divareista voisi koettaa etsiä. Suosittelen.

Pidin juuri pitkästä aikaa paaston terveydellisistä syistä. Suosin vesipaastoa omalla twistillä. Paastoni kesti 13 päivää ja siinä nautin vain nesteitä seuraavasti:
Aamulla lasillinen itsepuristettua (luomu)sitruunamehua.
Päivän mittaan litra pari kivenäisvettä ja/tai hanavettä sekä pannullinen yrttiteetä (milloin mitäkin sorttia).
Jos oikein vilutti (tai sama ylimääräisellä t-viivalla), saatoin keittää muutaman desin kasvislientä (Knorrin Fond du chef maistui oikein hyvältä).

Tyhjentämisessä olin vähän liian laiska. Tein huuhtelun vain kaksi kertaa ja silloinkin "yläkautta" apteekin (kamalanmakuisen) Colonsteril-jauheesta sekoitetun juoman avulla (kolme-neljä pakkausta per kerta).

Onnistuin jopa lopettamaan paastoni oikein (siinä moni kompastuu, niin minäkin usein!) ja nyt olo on huomattavasti kevyempi (en punninnut, mutta huomaan) ja parempi (mm. iltaisin vaivannut kova särky jaloissa katosi). Olen paastonnut milloin minäkin vuodenaikana, mutta kevät on ehdottomasti parasta aikaa paastolle.

Paastossa ei ole mitään luonnotonta eikä kyse ainakaan minun kohdallani ole itsekilvoittelusta. Sitä vain ollaan jonkin aikaa syömättä ja annetaan keholle hengähdystauko sekä mahdollisuus korjata itseään. Ei sen kummempaa.

2

130

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hauskaa. Seuraavaksi ala rakentelemaan leijoja.

• Anonyymi

Aloituspostaus kirjoitettu jo huhtikuussa, mutta löytäisitköhän "Virkistävä paasto" -kirjan suosittelija vielä tänne sivulle. Kiinnosti tuossa postauksessasi tieto, että olet kärsinyt iltaisin jalkakivuista, joihin paasto auttoi. Minulla myös alkoi oudot jalkakivut reilu puoli vuotta sitten. En syö kolesterolilääkkeitä, joten niistä tämä ei voi johtua. Nyt aloittelen ns. 5/2 syömissysteemiä ja olen huomannut, että pidempi aika syömättä, niin jalkakipuja ei ole, mutta kun syön, ne alkavat. - lsi kiva tietää mistä ne johtuvat tai mikä niihin auttaisi. Kokeilen nyt painonpudotusta, minulla ylipainoa on ja jonkin verran verenpainetta, mutta ei lääkitystä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkäsin rakas

Tuottaa sulle nautintoa❤️🔥olet paras ja nautin itsekkin suunnattomasti
      Suhteet
      35
      2186
    2. Hyvää iltaa!

Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      84
      1293
    3. Arvaa mitä mies

Aion pilata elämäsi totaalisesti. Kyllä, totaalisesti.
      Ikävä
      56
      1278
    4. Mies mä oon ihan helppo

Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      35
      1205
    5. Olet onnellinen sinkku

Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      63
      1161
    6. Mies olen aika erakko nykyään

Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      39
      874
    7. Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?

Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.
      Maailman menoa
      122
      759
    8. Haittaako jos

kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      31
      711
    9. Skenaario

Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan
      Sinkut
      55
      565
    10. Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas

Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi
      Yle
      21
      562
    Aihe