Maksimaalinen hapenottokyky/ kuntoikä

Anonyymi

Moikka! Mulla on Garmin aktiivisuusranneke. Oon rapakuntoinen, mutta pari kk tässä nyt kuitenkin kävellyt säännöllisesti mutta kuntoikä vaan kasvaa. Oon 46 ja tänään kuntoikä 70 vuotta. Pituus 174cm ja paino 83 kg. Lukema 28 mittarissa. Saisinko vinkkejä mitä tälle asialle voi tehdä ? Viikossa kuntoikä on noussut 4 vuodella . Mitä ihmettä? Auttakaa!

23

6375

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lopeta tollasten rannekkeiden tuijottelu kokoajan. Ne vetää tollasia arvoja ihan päästä. Esim leposykkeestä ja palautumisajasta treenin jälkeen.
      nyt kun oot itseäsi rasittanut niin sun leposyke jää vähän koholle ja kello luulee että oot huonommassa kunnossa.
      Kuntotestiin on olemassa ihan valideja testauksia jotka antaa tarkemmin kuvaa siitä mikä on tilanne ota vaikka UKK kävelytesti pohjille ja sen päälle lihaskuntotestit.
      Niiden avulla voit tutkailla ja tulkita kunnon kehittymistä.

      • Anonyymi

        Kiitos. Olet varmasti oikeassa tämän suhteen. Teen muita testejä 😃


      • Anonyymi

        Ukk kävelytesti ei sovi juoksijalle! Se on lähinnä tarkoitettu niille jotka eivät urheile. Urheilijoilla syke jään niin alhaiseksi.


    • Anonyymi

      Kuntoikä?! Heh heh mikä termi. Vakavasti sanottuna jatka kävelyä ja muuta liikettä silleen, että se on mukavaa ja välillä kiristä vauhtia että tuntuu kepeä rasitus. Rannekkeella voit heittää pituutta, liiku-älä tuijota rannetta.

    • Anonyymi

      Kyllä se rannemittari näyttää ihan oikein.
      Makselet nyt laiskuudestasi.
      Vai luuletko oikeasti että nyt kun olet aloittanut kuntoilun niin parissa kk olisit jo samassa pisteessä kuin sellainen kuka on pitänyt kunnostaan huolta.
      Siinä mittarissa näkyy oikea kuntosi. Se että kunto ikä kasvaa tarkoittaa sitä että et ole edes vielä lakipisteessä. Eli todellinen kunto ikäsi on vielä huonompi kuin luulit.
      Jatka kuntoilua. Voi kestää vuoden vielä ennenkuin kuntoikäsi alkaa laskea.

    • kävely ei ole kuntoilua

    • Anonyymi

      Kävely on erittäin hyvää peruskuntoharjoittelua. Jos haluaa rankentaa niin maastoon, kiristää vauhtia tai ottaa repun selkään.

    • Anonyymi

      Kertooko maksimisyke mitään kuntoiästä. Maksimin laskentakaavojen mukaan näin voisi päätellä.
      Taviksen ongelma saattaa olla "todellisen" maksimisykkeen määrittäminen.
      Rasitustestissä alkavat reiteni hapottamaan.50v ikäisenä suttasin lekurin ja hoitsun valvonnassa sykkeen 198. Olisi noussut 200:aan mutta alkoi tuntumaan paskamoiselle.
      70v ikäisenä sykkeeni nousee helposti 185:een. Vain 50kg:lla 10:n sarjoja 50kg tangossa, lavata rinnalle ja suoraan ylös suorille käsille, tanko lavaan ja sama uudellen yhtäjaksoisena liikkeenä. Sarjapalautus 45 sekunttia. 4:n sarjan jälkeen on tuo 185 tavoitettu ja ukkoa alkaa hapottamaan.

      • Anonyymi

        Ja jos tekisit sen ilman painojen pudottelua, selkä suorana, niin 2 sarjalla sama lopputulos.
        Tuollainen rannemittari ottaa huomioon myös laskentakaavasta poikkeavat sykkeet.
        Mittari kertoo 2 viikon käytön jälkeen luotettavasti mikä on kuntoikäsi.
        Tietty jos ei ymmärrä kuntoikä käsitettä niin sitten voi olla vaikeampaa lukea mittaria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jos tekisit sen ilman painojen pudottelua, selkä suorana, niin 2 sarjalla sama lopputulos.
        Tuollainen rannemittari ottaa huomioon myös laskentakaavasta poikkeavat sykkeet.
        Mittari kertoo 2 viikon käytön jälkeen luotettavasti mikä on kuntoikäsi.
        Tietty jos ei ymmärrä kuntoikä käsitettä niin sitten voi olla vaikeampaa lukea mittaria.

        Mitähän tarkoitat? Ilman painojen pudottelua ja selkä suorana?
        Et kai kuvittele, että tanko pudotetaan lavalle holtittomasti? Ei, vaan hallitusti saattamalla siten, että uusi veto lähtee heti kosketuksesta.
        Selkä suorana? Et kai kuvittele vedon tapahtuvan selkä köyryssä? Jos niin etpä ole itse harrastanut!
        Mihin perustuu väitteesi maksimisykkeen saavuttamisesta kahdella kympin sarjalla? Edes submaksimipainot eivät ehdi nostamaan maksimiin.

        Crossareiden, juoksumattojen, soutuvekottimien, fillareiden yms. sykemittareissa on hajontaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän tarkoitat? Ilman painojen pudottelua ja selkä suorana?
        Et kai kuvittele, että tanko pudotetaan lavalle holtittomasti? Ei, vaan hallitusti saattamalla siten, että uusi veto lähtee heti kosketuksesta.
        Selkä suorana? Et kai kuvittele vedon tapahtuvan selkä köyryssä? Jos niin etpä ole itse harrastanut!
        Mihin perustuu väitteesi maksimisykkeen saavuttamisesta kahdella kympin sarjalla? Edes submaksimipainot eivät ehdi nostamaan maksimiin.

        Crossareiden, juoksumattojen, soutuvekottimien, fillareiden yms. sykemittareissa on hajontaa.

        Teitä painojen paiskojia ja kyyryselkiä on salit pullollaan. Ollaan niin vahvoja olevinaan kun pidetään hirveätä pauketta.
        Ja sitten kun mainitsee niin heti suututaan, niin kuin nyt sinä.
        Kun liike tehdään oikein, mutta rivakasti niin ei tarvitse kuin 2 sarjaa.
        Jos taas paiskotaan ja vauhti on hidas niin sitten pitää tehdä 4 sarjaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teitä painojen paiskojia ja kyyryselkiä on salit pullollaan. Ollaan niin vahvoja olevinaan kun pidetään hirveätä pauketta.
        Ja sitten kun mainitsee niin heti suututaan, niin kuin nyt sinä.
        Kun liike tehdään oikein, mutta rivakasti niin ei tarvitse kuin 2 sarjaa.
        Jos taas paiskotaan ja vauhti on hidas niin sitten pitää tehdä 4 sarjaa.

        Mitenkä teet rinnallevedon hitaasti?Rystypuolen hauiskääntökin selkä seinässä on hankala tehdä hitaasti suuremmilla painoilla.
        Sen voisi korvata raaoilla, lavasta lähtevillä tempauksilla. Sinä tietysti väität etteivät hitaasti tehdyt tehoa!
        Öhkäreiden rinnallevedot muistuttavat tuota rystypuolen hauiskääntöä. Ei kelpaa esimerkiksi.
        Jos haluat ottaa kantaa vapan tangon harjoitteiden tekniikkaan niin yritä tutustua niihin alkuun vaikkapa netissä! Sitten itse kokeilemaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teitä painojen paiskojia ja kyyryselkiä on salit pullollaan. Ollaan niin vahvoja olevinaan kun pidetään hirveätä pauketta.
        Ja sitten kun mainitsee niin heti suututaan, niin kuin nyt sinä.
        Kun liike tehdään oikein, mutta rivakasti niin ei tarvitse kuin 2 sarjaa.
        Jos taas paiskotaan ja vauhti on hidas niin sitten pitää tehdä 4 sarjaa.

        Mitenkä teet rinnallevedon hitaasti?Rystypuolen hauiskääntökin selkä seinässä on hankala tehdä hitaasti suuremmilla painoilla.
        Sen voisi korvata raaoilla, lavasta lähtevillä tempauksilla. Sinä tietysti väität etteivät hitaasti tehdyt tehoa!
        Öhkäreiden rinnallevedot muistuttavat tuota rystypuolen hauiskääntöä. Ei kelpaa esimerkiksi.
        Jos haluat ottaa kantaa vapan tangon harjoitteiden tekniikkaan niin yritä tutustua niihin alkuun vaikkapa netissä! Sitten itse kokeilemaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenkä teet rinnallevedon hitaasti?Rystypuolen hauiskääntökin selkä seinässä on hankala tehdä hitaasti suuremmilla painoilla.
        Sen voisi korvata raaoilla, lavasta lähtevillä tempauksilla. Sinä tietysti väität etteivät hitaasti tehdyt tehoa!
        Öhkäreiden rinnallevedot muistuttavat tuota rystypuolen hauiskääntöä. Ei kelpaa esimerkiksi.
        Jos haluat ottaa kantaa vapan tangon harjoitteiden tekniikkaan niin yritä tutustua niihin alkuun vaikkapa netissä! Sitten itse kokeilemaan!

        No 50kg ei ole suuri paino.
        Itse teen hauiskääntöä 50kg kässäreillä.
        Tangolla 110kg sarjaa.
        Heikkojen täytyy heilua, kun vaffat nostaa puhtaasti.


    • Anonyymi

      Hei menkääs jonnekkin muualle öyhöttämään vapaan tangon ja tempauksen ym suoritustekniikoista. ne ei liity milläänlailla aloittajan kysymykseen kuntoiästä.
      hiton lihapäät aina ihan tulessa pätemässä.

      • Anonyymi

        Kuntoikä > maksimisyke / kalenteri-ikä. Eiköhän siinä ole samasta asiasta kyse?
        Helppo tarkistaa ilman laitteita!
        Kyse on vain siitä miten maksimisyke tulee määritetyksi.
        Rasituskokeeseen, tai varsinkin urheiluopiston testiin hakeutuminen on hankalampaa.
        Spinning tyyppinen testi saattaisi ajaa saman asian.

        Tuo 03:37 tyyppi erehtyi esiintymään jonkin sortin "asiantuntijana" itselleen vieraalla alueella.


      • Anonyymi

        Kuntoikä > maksimisyke / kalenteri-ikä. Eiköhän siinä ole samasta asiasta kyse?
        Helppo tarkistaa ilman laitteita!
        Kyse on vain siitä miten maksimisyke tulee määritetyksi.
        Rasituskokeeseen, tai varsinkin urheiluopiston testiin hakeutuminen on hankalampaa.
        Spinning tyyppinen testi saattaisi ajaa saman asian.

        Tuo 03:37 tyyppi erehtyi esiintymään jonkin sortin "asiantuntijana" itselleen vieraalla alueella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuntoikä > maksimisyke / kalenteri-ikä. Eiköhän siinä ole samasta asiasta kyse?
        Helppo tarkistaa ilman laitteita!
        Kyse on vain siitä miten maksimisyke tulee määritetyksi.
        Rasituskokeeseen, tai varsinkin urheiluopiston testiin hakeutuminen on hankalampaa.
        Spinning tyyppinen testi saattaisi ajaa saman asian.

        Tuo 03:37 tyyppi erehtyi esiintymään jonkin sortin "asiantuntijana" itselleen vieraalla alueella.

        Minusta kertoi asian hyvin. Ja oikein.
        Taisi vain heikompaa alkaa kiukuttamaan. Yleinen vaarien vika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta kertoi asian hyvin. Ja oikein.
        Taisi vain heikompaa alkaa kiukuttamaan. Yleinen vaarien vika.

        Toinen tekee 110kg hauiskääntöä ja toinen tempailee 50kg.
        Kaverit on ihan eri planeetoilta. Ihan kuin pikkulapsi yrittäisi opettaa isäänsä. Ehkä vain kuuntelisi sitä vahvempaa eikä selittelis.


    • Anonyymi

      Jatka kuntoilua ja ota mukaan sykettä kohottavaa liikuntaa, myös pitkökestoisena. Juoksu ja talvella erityisesti luisteluliitto hyviä kohottamaan hapenottokykyä ja sitä kautta laskemaan kuntoikää . Liäksi nopeatempoista, vaikkapa sulkapalloa. Olen 70 v ja kuntoikäni Fenixin mukaan on 28.

    • Anonyymi

      Mulla on sykemittari fenix 5x. Muutama vuosi sitten peräsin garminilta vo2max arvoja hiihtoon. Ensin sanottiin ettei se ole mahdollista, sitten muutaman viikon kuluttua kelloni alkoi laskemaan maastohiihto sovelluksessa vo2max arvoja ja laskee edelleen. Mä olen 76, vo2max on 37 ja kuntoikä 55.

    • Anonyymi

      Suosittelen tutkimukseen, missä kuntopyörällä/juoksumatolla, mitataan verestä laktaatit ja maksimaalinen hapenottokyky, koulutetut ammattilaiset tekevät, monessa kaupungissa on paikkoja missä voi tämän testin tehdä ja kannattaa, ainoa luotettava.
      Itse sain todella hyvää tietoa miten ja koska treenaan ja kuinka , itse olen treenannut liikaa yleensä aina, tähän tuli tutkittua faktatietoa.
      Ranneke on suuntaa antava.

    • Anonyymi

      Mitenpäin tämä kuntoikä menee? Eli onko isompi kuntoikä numero parempi kuin pienempi?
      Eli jos oot esim 40vuotias, ja kuntoikäsi on 48, oletko keskimääräistä huomommassa vai paremmassa kunnossa?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1709
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1614
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1468
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1462
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      53
      1365
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1318
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      83
      1275
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1168
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe