Tori.fistä Helkama Kulkuri, Insera Evolution vain joku muu

Anonyymi

Moi,
Olen 50 v mies ja innostunut pyöräilystä. Alkukevät menty vaimon Nopsalla. Nyt lenkit 10-20km kn 17km/h.
Nyt haluaisin ostaa max 200 euroa maksavan miesten pyörän, jonka ominaisuudet olivat:
Pysty ajoasento, hiekkatie kestävyys, erittäin rullaava ja kevyt polkea.

Kiitos etukäteen vastauksista

52

1664

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Osaatko mitoittaa polkupyörän? Polkupyörä on siitä hankala tuote, että sen on oltava oikean kokoinen, ollakseen mukava. Vähän pieni runko voi vielä tulla kyseeseen, mutta sentinkin liian iso, on tuskaa. Aloita selvittämällä minkä kokoinen pyöräsi tulee olla. Mitoitusohjeita on esimerkiksi täällä:

      https://www.bicycle-guider.com/bike-articles/bike-size-chart/

      Tuo toinen, jossa mitataan jalan sisämitta, antaa jo melko hyvän luvun niin, että ollaan hehtaarilleen oikealla mitalla. Valitettavasti se on vain tuumissa. Jäljempänä on tuosta johdettuja taulukoita, joissa on myös sentit.

      Hae esimerkiksi: harjoituskilpapyörä, cyclocrossari, retkipyörä, niin voit löytä ihan kivasti ajettavia fillareita. Itsellänikin oli aikoinaan noita vanhoja "harjoituskilpapyöriä" kakkospyöränä. Niissä on kivan pehmeä teräsrunko, joka ei täristä. Myös 80-luvun Tunturin "retkipyörissä" voi olla hyvä runko, jolla on kiva ajaa. Edulliset cyclocrossarit ovat usein varastettuja, joten niistä kannattaa ehkä pysyä kaukana.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä polkupyörän ensimmäisiä valintakriteereitä on oikea koko.

        Joku jopon tai Oivan geometrialla oleva (satula pari senttiä taaempana kuin yleensä ja ohjaustanko lähellä) ei ole ihan niin tarkka oikeasta geosta. Sopii monenkokoiselle kuskille.

        Harjoituskilpapyörä taas pitää olla muutaman sentin tarkkuudella oikean kokoinen ja kuski ilman vatsamakkaroita..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä polkupyörän ensimmäisiä valintakriteereitä on oikea koko.

        Joku jopon tai Oivan geometrialla oleva (satula pari senttiä taaempana kuin yleensä ja ohjaustanko lähellä) ei ole ihan niin tarkka oikeasta geosta. Sopii monenkokoiselle kuskille.

        Harjoituskilpapyörä taas pitää olla muutaman sentin tarkkuudella oikean kokoinen ja kuski ilman vatsamakkaroita..

        Ei ne vatsamakkarat noilla harjoituskilpapyörillä haittaa, koska ajoasentoa on korkea. Enemmän noissa haittaavat vanhanmallisen jarrukahvat, koska yliote ei ole yhtä mukava kuin uusimmilla pyörillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne vatsamakkarat noilla harjoituskilpapyörillä haittaa, koska ajoasentoa on korkea. Enemmän noissa haittaavat vanhanmallisen jarrukahvat, koska yliote ei ole yhtä mukava kuin uusimmilla pyörillä.

        ? Ajoasentoahan voi noissa vanhoissakin harjoituskilpureissa säätää stemmin pituuden/korkeuden säädöllä (tai vaihdolla), satulan korkeudella , satulan pituussuuntaisella säädöllä... eri vuosikymmeniltä olevat pyörät voivat olla geometrialtaan identtiset, vaikka ulkonäkö on eri maailmasta.


    • Anonyymi

      Tori.fi:tä parempi paikka ostaa tuollaista on fillaritori.fi

      Yhdellä vilkaisulla ns. harjoituskilpapyöriä on muutama ja pyynnöt 180 €. Koko pitää tietää, jotta osaat valita oikean. Oikein mitään muuta järkevää vaihtoehtoa ei ole tuohon hintaan.

      http://www.fillaritori.fi/maantiepyoeraet?sort=price-asc

      Nuo ovat pyyntejä ja kannattaa tietysti koittaa jäätä ja tarjota vaikka 150 €. Jos pyörässä on voimansiirron osat ajettavissa vielä yhden tai pari kesää ja kelvolliset renkaat, niin 150 - 200 € on ok. Jos joko renkaat ovat lopussa tai voimansiirto vetelee viimeisiään, niin 150 € on liikaa.

      • Anonyymi

        Jokin siinä on kun retkipyörällä jää ikäänkuin seisomaan , kun joku menee tuommoisella harjoituskilpapyörällä ohi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokin siinä on kun retkipyörällä jää ikäänkuin seisomaan , kun joku menee tuommoisella harjoituskilpapyörällä ohi.

        Aika pieni ero on parhaissa retkipyörissä vs. tuollaiset vanhemmat ”harjoituskilpapyörät”. Samoista putkiseteistä niitä kasailtiin. Toisessa oli enemmän korvakkeita kuin toisessa. Esimerkiksi Tunturi osti putkisarjoiksi sitä mitä Euroopasta sai halvalla ja parhaina vuosina ne olivat todella hyviä, jonkun ison valmistajan edellisvuotista ylijäämää.

        Sitten kun mennään halvempiin retkipyöriin, jotka on tehty ohentamattomasta ”vesijohtoputkesta”, ollaankin toisessa maailmassa.

        Kiihtyvyys on pitkälti riippuvainen Tietysti jerkusta reisissä, mutta myös pyörivien osien massasta. Toki keskiöksi vaikuttaa, mutta kiekkojen laatu ratkaisee. Kiekkojen vaihto parempii tai jo pelkästää kapeammat ja laadukkaammat renkaat lisäävät ajonautintoa.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        On tyylikäs. Mahtaako olla kuinka etukeno ajoasento?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tyylikäs. Mahtaako olla kuinka etukeno ajoasento?

        Paljon hyvääkin, mutta Altus kuten kaikki Shimanon halpasarjat vaativat jatkuvaa pientä säätöä toimiakseen. Alurunko on aina teräsrunkoa kovempi ajotuntumaltaan. Jotain kertoo myös noin 14 kg paino, kun vastaava laatupyörä voidaan viilata alle puoleen tuosta.

        Se mikä kannattaa nostaa plussa puolelta esille, on teräksinen etuhaarukka. Ne ovat yleensä mukavampia kuin alumiiniset.


    • Anonyymi

      Moi, ja kiitos! Olen 180cm ja jalan sisämitta on 82cm.

      • Anonyymi

        Tässä on yksi Suomenkielinen opus oikean koon löytämiseksi.
        https://www.fillari-lehti.fi/jutut/2005/Oikeakoko.pdf

        Tuon opuksen kuvia kun katselee, niin pyörä saattaa jollekin näyttää jopa pieneltä. Kun testaa pyöriä, niin säädä ensiksi penkin korkeus oikeaan lähtöpisteeseen joka on laskemalla saatu selville (aina sama lähtömitta joka pyörän kohdalla ja mittanauha mukana).

        Kun penkki on oikealla korkeudella, niin jalkojen varpaat tulee vielä yltää molemmilta puolilta maahan kun istuu penkin päällä (opuksen ensimmäinen kuva). Jos ei yllä, niin runko on liian iso.

        Satulan korkeuden lähtöpisteen saa selville esim. 109 % menetelmää (jalan sisämitta x 1,09) joka huomioi myös kammen pituuden. Laskemalla saatu mitta mitataan alimmalta polkimelta satulan yläreunaan kun se alin poljin on alimmalla tasolla (osoittaa noin kello kuutta). Katso tämän kuvan valkoista viivaa joka menee polkimelle asti.
        https://i.ibb.co/k6Bk2Fb/satulan-korkeus-menetelmat.jpg

        Satulan korkeuden lähtöpisteen jälkeen on sitten aina hienosäätöä mutta testitilanteessa ja mittanauha mukana, niin penkin saa aina suht hyvälle korkeudelle kun tietää omat mitat.


    • Anonyymi

      Miten olisi Helkama Veloman.

    • Anonyymi

      ax 90 on toimiva peli, mutta Schrader venttiilit on hankalat täyttää kotioloissa tai tien päällä (auton venttiilit) ja lokasuojat puuttuvat.

      • Anonyymi

        Käy ostamassa Schrader-venttiiliin sopiva pumppu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käy ostamassa Schrader-venttiiliin sopiva pumppu.

        Auton venttiilit on hyvät, ei tyhjene itsestään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auton venttiilit on hyvät, ei tyhjene itsestään.

        Hankala pumpata kun pitää painaa, että ottaisi ilmaa vastaan ja sitten ilma myös karkaa herkästi. Meillä oli yhdessä fillarissa tuollaiset. Pärjäsi kyllä aluksi, mutta sitten kiinnitys petti ja venttiili painui syvemmälle ja oli oikein hankala pumpata kun ei enää saanut painettua pumppua kiinni. Vaihdoin sisäkumiin, jossa tavallinen dunlop-venttiili, niin nyt on helpompaa ja kevyempää pumpata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hankala pumpata kun pitää painaa, että ottaisi ilmaa vastaan ja sitten ilma myös karkaa herkästi. Meillä oli yhdessä fillarissa tuollaiset. Pärjäsi kyllä aluksi, mutta sitten kiinnitys petti ja venttiili painui syvemmälle ja oli oikein hankala pumpata kun ei enää saanut painettua pumppua kiinni. Vaihdoin sisäkumiin, jossa tavallinen dunlop-venttiili, niin nyt on helpompaa ja kevyempää pumpata.

        Dunlop on käytössä hankalin kolmesta vaihtoehdosta. Presta on helpoin, kun sitä oppii käyttämää ja schrader siitä välistä. Schraderin etu on, että bensa-asemilta saa ilmaa ilman välikappaletta.


    • Anonyymi

      Maastopyörissä on runko matalemmalla kuin maantiepyörissä. On turvallisemman tuntuista silloin ajaa. Ja jalan heittää rungon ylitte helposti.

    • Anonyymi

      Tänään 33km vaimon nopsalla. Auttakee äkkiä joku miehisempi pyörä!

      • Anonyymi

        Omistatko Ferrarin? Jos et, niin tuohon hätään ja noilla spekseillä vain italialainen maantiepyörä italialaisella osasarjalla on oikea valinta. 😎

        - Colnago
        - Bianchi
        - Olmo
        - Wilier
        - Pinarello jne.

        Ja osiksi Campaa

        Ainakin yksi Bianchi oli fillaritorilla hintaan 180 €. Mutta kuten sanottu, älä osta väärän kokoista, tarkasta sopivuus.


    • Anonyymi

      Kovat tavotteet max200 ja "hiekkatie kestävä ja erittäin keveästi rullaava". Pyörän renkaat vaan sellaset että mikä viimmesenpäälle rullaa kestopäälysteellä erittäin keveästi niin soveltuu erittäin huonosti hiekkatielle ja toisinpäin.
      Käytetty pyörä pitää löytää tuolla budjetilla jos kelvollisen haluaa ja joku kaveri ostotapahtumassa mukana joka pyöristä on vähän perillä. Sata ekuakaan kun pistäs budjettiin lisää niin huomattavasti helpompi ois löytää käyttökelponen pyörä.
      Joitakin pyöräliikkeitä joissa on käytettyjä pyöriä niin sellaista suosittelisin.

      • Anonyymi

        Nykyaikainen, hyvälaatuinen maantiepyörän rengas toimii kyllä ihan hyvin niin asfaltilla kuin hiekkatielläkin. Viime kesänä ei yhtään rengasrikkoa! No sitten on joskus ollut viikkoja, kun menee kolme, mutta yleensä kyse on lasista.

        Minulla on aina mukana vara sisuri/tuubi, raudat ja pumppu. Renkaan vaihto tien päällä kestää alle kymmenen minuuttia rauhallisesti tehtynä, tuubin vaihto ei sitäkään. Eniten aikaa menee pumppaamiseen, kun pumppu on todella pieni.


    • Anonyymi

      Aloittajan ensimmäisissä vaatimuksissa oli "pysty ajoasento" niin arvelisin ettei aloittaja ole heti tässävaiheessa maantiepyörää hakemassa.
      Hybriidi pyörä vois olla sopiva 37mm renkailla ja siihen voi helposti vaihtaa 32 millin mantipyörän renkaat tai maastokelposemmat 42 millin renkaat ja sen jälkeen saa itse valita mihin suuntaan lähtee omaa pyöräilyänsä painottaan.

      • Anonyymi

        Nyt arvelusi logiikka pettää. Pystyyn ajoasentoon vaikuttaa ennen kaikkea tangon korkeus, ei sen malli. Itse asiassa maantietankoa voi tuollaisessa ajossa pitää vähän, pari kolme senttiä ylempänä, koska aina on alaote vastatuuliosuuksia ja päiviä varten.

        Aivan pysty ajoasento taas ei toimi tuollaisessa ajossa, koska kenenkään perse ei kestä sitä kuin lyhyitä matkoja. Ajoasennon pitää olla tasapainoinen, ei kilpapyörämäisen matala, mutta ei missään nimessä täysin pysty.

        Maantiepyöriä on paljon rennommallakin ajoasennolla kuin varsinaiset kisakireät kilpapyörät. Niissä on yleensä myös vähän loivempi ohjauskulma, joten ohjaus ei ole niin rauhaton. Yksi astekin tekee paljon ohjauskulmassa.

        Tuohon hintahaarukkaan ja noilla spekseillä vanha, käytetty ns. harjoituskilpapyörä on paras valinta. Niin vanha, että se on tehty teräsrunkoon. Se mitä noissa häviää nykypyöriin on satulan ja jarrukahvojen ergonomia. Satulan voi aina vaihtaa, mutta kahvojen vaihto tarkoittaa koko vaihde ja jarrusysteemien vaihtamista, mikä ei kannata. Teräsrungot ovat kivoja ja leppoisia ajaa.


    • Anonyymi

      Aivan sama minkä pyörän ensimmäisksi laittaa jos pyöräilykärpänen todella purasee niin pian huomaa että oppirahat joutu maksaan. No kyllä tuleva himopyöräilijä sille ensimmäisellekkin hankinnalle myöhemminkin löytyy jotain sopivaa tietä ja keliä vaikka tuunaamalla eri renkas vaihtoehdoilla.
      Minäkin juuri parastaaikaa mietin minkä pyöristäni valitsen tämän päivän lenkille.

    • Anonyymi

      Huolimatta palstalla vallitsevasta kovasta tuhansia maksavien cyclojen ja roadstereiden hehkutuksesta, lyhyille alle 100 km lenkeille peruspyörä eli hybridi ON PARAS. Kuten liikenteessäkin näkee, niitä tulee eniten vastaan.

      Taakkateline ja lokasuojat, hintataso uutena 400 - 800 euroa.

      Päälle iloista mieltä ja nautintoa tuulen suhinasta sekä maisemien vaihtumisesta.

    • Anonyymi

      Ajoasennosta. Kyllä, rivienvälistä yritin työntää keskustelua johonkin hybridin/retkipyörän suuntaan. En tosin tiedä onko niissäkään kovin pysty tuo asento. Joku mainitsi pystyn asennon painavan peffaa, ja on siinä kovin oikeassa.Eilisellä 33km lenkillä kovin särky tuntui munista peffaan.
      Alan kääntyä hydridin suuntaan. Nyt haen kulkuria,mieluusti 7 vaihteista. Toisaalta jupiterin saisi uutena 300. Kait se kestääisi kun uusi on.

      • Anonyymi

        Jos särkee "munista peffaan" niin satula on väärä tai pyörä väärän kokoinen, väärin säädetty tms. Tai olet läski.

        Pyöräilyn jälkeen pitäisi ensimmäisillä lenkeillä särkeä pelkästään istuinluitten kohdalta.

        Tämä on tärkeä juttu, koska muuten satula voi painaa jalkojen välistä hermoja/verisuonia, jotka menee lisääntymis kyvykkyyden toimintoihin.


      • Anonyymi

        Pyörä on aina päin persettä 😎 ja on oleellista, miten se on. 🚴🏻‍♂️ Pysty ajoasento toimii lyhyillä matkoilla. Pidemmillä ajoasennon pitää olla tasapainoinen, eli painoa kaikilla kolmella pisteellä, mistä olet kiinni pyörässä: polkimet, satula ja tanko.

        Satulan pitää olla kova ja kapea. Nyt pyörässä oli ilmeisesti leveä naistensatula, joka pahimmillaan aiheuttaa yllä mainittuja kremppoja miehelle.

        Kun satula on kunnossa, niin tanko on seuraava tarkastelun kohde. Kun ajetaan pidempiä matkoja tiellä, kippuratanko on ainoa järkevä valinta, koska pystyt vaihtamaan otetta, eivätkä kädet puudu. Modernit jarrukahvat olisivat kiva lisä, mutta et ollut hakemassa uutta pyörää. Moderneilla kahvoilla saa vielä yhden, ylemmän otteen muiden lisäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörä on aina päin persettä 😎 ja on oleellista, miten se on. 🚴🏻‍♂️ Pysty ajoasento toimii lyhyillä matkoilla. Pidemmillä ajoasennon pitää olla tasapainoinen, eli painoa kaikilla kolmella pisteellä, mistä olet kiinni pyörässä: polkimet, satula ja tanko.

        Satulan pitää olla kova ja kapea. Nyt pyörässä oli ilmeisesti leveä naistensatula, joka pahimmillaan aiheuttaa yllä mainittuja kremppoja miehelle.

        Kun satula on kunnossa, niin tanko on seuraava tarkastelun kohde. Kun ajetaan pidempiä matkoja tiellä, kippuratanko on ainoa järkevä valinta, koska pystyt vaihtamaan otetta, eivätkä kädet puudu. Modernit jarrukahvat olisivat kiva lisä, mutta et ollut hakemassa uutta pyörää. Moderneilla kahvoilla saa vielä yhden, ylemmän otteen muiden lisäksi.

        Velogin vlogit ovat parasta alalta suomeksi.

        https://youtu.be/x4NOePLCYu0

        Tuossa on perusasioita otteesta. Suoralla tangolla otteita on tasan yksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos särkee "munista peffaan" niin satula on väärä tai pyörä väärän kokoinen, väärin säädetty tms. Tai olet läski.

        Pyöräilyn jälkeen pitäisi ensimmäisillä lenkeillä särkeä pelkästään istuinluitten kohdalta.

        Tämä on tärkeä juttu, koska muuten satula voi painaa jalkojen välistä hermoja/verisuonia, jotka menee lisääntymis kyvykkyyden toimintoihin.

        Juu satula oli 4cm liian korkealla ja "nokkapystyssä". kiitos!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörä on aina päin persettä 😎 ja on oleellista, miten se on. 🚴🏻‍♂️ Pysty ajoasento toimii lyhyillä matkoilla. Pidemmillä ajoasennon pitää olla tasapainoinen, eli painoa kaikilla kolmella pisteellä, mistä olet kiinni pyörässä: polkimet, satula ja tanko.

        Satulan pitää olla kova ja kapea. Nyt pyörässä oli ilmeisesti leveä naistensatula, joka pahimmillaan aiheuttaa yllä mainittuja kremppoja miehelle.

        Kun satula on kunnossa, niin tanko on seuraava tarkastelun kohde. Kun ajetaan pidempiä matkoja tiellä, kippuratanko on ainoa järkevä valinta, koska pystyt vaihtamaan otetta, eivätkä kädet puudu. Modernit jarrukahvat olisivat kiva lisä, mutta et ollut hakemassa uutta pyörää. Moderneilla kahvoilla saa vielä yhden, ylemmän otteen muiden lisäksi.

        Satulan pitää olla sopivan leveä käyttötarkoitukseen ja ajoasentoon nähden. Ei voi suoraan sanoa että pitää olla kapea. Istuinluiden leveys vaikuttaa sekä sitten sen päälle lisäleveyttä riippuen ajoasennosta. Mitä pystympi ajoasento, sitä leveämpi satula.

        Tässä on yksi kuva. Ei mikään absoluuttinen totuus mutta antaa osviittaa aiheesta:
        https://www.sq-lab.com/out/pictures/ddmedia/sqlab.Bild.Vermessungskonzepte.sitzknochenvermessung.sitzpos.500x187.png


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Satulan pitää olla sopivan leveä käyttötarkoitukseen ja ajoasentoon nähden. Ei voi suoraan sanoa että pitää olla kapea. Istuinluiden leveys vaikuttaa sekä sitten sen päälle lisäleveyttä riippuen ajoasennosta. Mitä pystympi ajoasento, sitä leveämpi satula.

        Tässä on yksi kuva. Ei mikään absoluuttinen totuus mutta antaa osviittaa aiheesta:
        https://www.sq-lab.com/out/pictures/ddmedia/sqlab.Bild.Vermessungskonzepte.sitzknochenvermessung.sitzpos.500x187.png

        Hyvä kuva :)

        Tuon istuma asennon lisäksi satulan leveyteen vaikuttaa istuinluiden välimatka. Kapeat luut ovat noin 10 cm ja leveimmät luut ovat yleensä noin 16 cm.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu satula oli 4cm liian korkealla ja "nokkapystyssä". kiitos!

        Tuollainen korkealla oleva satula voi olla tuhoisa selälle. Kun satula on oikealla korkeudella ei lantio keiku. Hyvä kun huomasit!


    • Anonyymi

      Vanhat harjoituskilpurit/retkipyörät ovat erinomaisia fillareita. Itselläni Nishiki International yleispyöränä ja sunnuntaipyöränä Casati Gold Line Campan osilla - molemma 80-luvun vehkeitä. Nishiki on minusta paaaljon mukavampi ajettava, vaikka sekin on sarjassaan lyhyellä akselivälillä varustettu.

      Olen ajanut uusillakin pyörillä, mutta en käsitä mihin niitä kaikkia vaihteita tarvitaan. Lisäksi pidän vaihdevivuista, ovat niin kuin vanhan junan vessa verrattuna naksuihin. Ja muhvirunko näyttää omaan silmään hyvältä...

    • Anonyymi

      Pyörä on löytynyt!!
      Crescent Holmen , 28 tuumainen pyörä, 58cm runko.
      100eur.
      Ajoin äsken saman lenkin 17km kuin vaimon pyörällä. Jalassa pyöräilyhousut ja satula suorassa. 17km/h >18.5km/h eikä mitään kipuja.
      Kiitos ja kumammus :)

      • Anonyymi

        Onnittelut järkevästä pyörähankinnasta !

        Jos ruokahalu kasvaa, niin sitten uudelleen asialle.

        Ja kasvaahan se pyöräillessä, mutta kun on kuluttanut, voi myös tankata.

        Nautinnollista kesää, kun on alla pyörä, jolla ajo on vain nautintoa, ei ikuista kipua.


    • Anonyymi

      Nuolaisinko liian ennen? 30km lenkki "uudella" kesti saman kuin vaimon nopsalla. WHAT? Kahdenpäivän kliiniset testit ( pyörät selälleen, pyörät pyöriin ja sekkarilla aika)
      Nopsalla pyörät pyöri 35% kauemmin kuin uutuudella.
      Pitääkö nyt laalerit huoltaa/vaihtaa. Myös keskiöstäkö?

      • Anonyymi

        Vaihdenapa syö energiaa.


      • Anonyymi

        Tuosta se lähtee :) Monella harrastajalla on monta monta pyörää ja sormet rasvassa ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihdenapa syö energiaa.

        kiitos


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kiitos

        Siis onko tuossa ketju- vai napavaihteet? Pyörivätkö molemmat pyörät hitaammin? Laakerit kannattaa huoltaa, ja ehkä hankkia keskiökasetti. Ketjuvaihteisessa helppo homma, mutta napavaihde kannattaa jättää ammattilaiselle, pääsääntöisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis onko tuossa ketju- vai napavaihteet? Pyörivätkö molemmat pyörät hitaammin? Laakerit kannattaa huoltaa, ja ehkä hankkia keskiökasetti. Ketjuvaihteisessa helppo homma, mutta napavaihde kannattaa jättää ammattilaiselle, pääsääntöisesti.

        napavaihteinen. molemmat pyörivät huonommin. Laakerin huolto tilattu. kiitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        napavaihteinen. molemmat pyörivät huonommin. Laakerin huolto tilattu. kiitos.

        No jo oli valinta. Satanen lisää, niin olisit saanut vanhan maantiepyörän ja rutkasti lisää ajomukavuutta, mutta tuollaiselle peruspyörälle on aina käyttöä lyhyillä matkoilla, jos vain saat sen toimimaan. Hinta oli korkeahko tuollaiseksi.

        Ajoasento on yhtä huono, pysty kuin vaimosikin pyörässä, joten merkittävää nopeuseroa kiriäksesi tarvitaan jerkkua reisiin. Pyörä ei nyt auta sekunttiakaan.

        Noita ei kannata huollattaa. On joko hyviä, osaavia ja kalliita huoltoliikkeitä sekä halpoja valohoitoliikkeitä. Käytännössä maksat huollosta äkkiä monta kertaa pyörän hinnan. Nuo napavaihteet ovat aikaa vieviä huoltaa ja se maksaa. Itse tekemällä huolto on järkevä.

        Huollon sijasta kannattaa hakea vaikka Motonetistä fillarityökalut ja korjasteline:

        https://m.motonet.fi/fi/tuote/383843/Super-B-Classic-Tyokalusarja-25-osainen

        Motonetissäkin on halvempia työkalusarjoja, mutta ostaessasi sellaisen, ostat käytännössä työkalut kahteen kertaan. Ihan halvimpien karkaisu on täysin pielessä tai se puuttuu pahimmassa tapauksessa kokonaan.

        https://m.motonet.fi/fi/tuote/381064/Polkupyoran-korjausteline

        Korjausteline tekee työskentelystä paljon mukavampaa. Suosittelen.

        Motonet myi aikaisemmin halvalla kohtuuhintaisia ja siedettävän laatuisia Park Tool'in työkaluja mutta vaihtoi merkkiä.

        https://www.parktool.com/blog/repair-help

        Park Tool'in sivuilla on hyvin neuvoja kaikkiin yleisimpiin huolto ja korjauskohteisiin. YouTubessa on lisää, jos tuo ei riitä.


    • Anonyymi

      Jos luotettavalle pyörän huoltajalle sait ajan niin kannattaa kysyä oisko aika huoltaa napavaihdekkin?

      • Anonyymi

        Jos vaihde on Shimano, voi olla hyvä idea huollattaa, etenkin jos pyörää on säilytetty ulkona. Sram ei ehkä kaipaa mitään kummempaa huoltoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos vaihde on Shimano, voi olla hyvä idea huollattaa, etenkin jos pyörää on säilytetty ulkona. Sram ei ehkä kaipaa mitään kummempaa huoltoa.

        Samoin renkaat kannattaa katsoa. Renkaat ja napavaihteisto ovat suurimmat kulkuvastuksen aiheuttajat tuossa pyörässä.

        Yleensä etunapa ja keskiö ovat ihan ok. Toki etunapaan voi laittaa uudet rasvat ja säätää.

        Keskiö on yleensä kertakäyttöinen, vaihdetaan jos on rikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos vaihde on Shimano, voi olla hyvä idea huollattaa, etenkin jos pyörää on säilytetty ulkona. Sram ei ehkä kaipaa mitään kummempaa huoltoa.

        Ei tuo SRAMkaan ole ikuinen, vaikka perinteisesti on tehnyt laadukkaampia napavaihteistoja kuin Shimano. Shimano taas on hyvä kalastusvälineissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuo SRAMkaan ole ikuinen, vaikka perinteisesti on tehnyt laadukkaampia napavaihteistoja kuin Shimano. Shimano taas on hyvä kalastusvälineissä.

        Juu, mutta kyllä tuo Sram on aika huoltovapaa. Kestää jopa kymmeniä vuosia ulkona (ainakin se alkuperäinen, eri nimellä tehty). Shimanon napoihin pääsee vesi paljon helpommin, vaikka muuten ovat ihan jees käytettävyydeltään. Shimano tekee ja on tehnyt ihan hyviä avovaihteita pitkän aikaa. Napavaihteet eivät ole ihan niin hyviä.

        Omissa pyörissä löytyy Torpedo/Shimano - napavaihteisia ja Shimano/Sun Tour/Campagnolo - avovaihteisia.


    • Anonyymi

      Tarina jatkuu.. Nyt on ostettu 3-vaihteinen Helkama Kulkuri. Ero painavampaan Cresenttiin ei mainittava.
      Nyt kokeiltujen Nopsa naistenmailli, Helkama Kulkuri, Crescent Holmen jälkeen olen päätynyt siihen, että jalanlihakset ja kunto on määrittävä tekijä rullaavaan pyöräilykokemukseen.
      Hyvää kesää

    • Anonyymi

      Ja tarina jatkuu edelleen..
      Nyt Helkaman mittarissa 1000km ja myös 100. lenkkiä ja satanenkin ( 93km) tuli ajettua viime vkl. Viisi tuntia taukoineen keskinopeus silti18,1km/h. 130 euron pyörä Tori.fiistä voi olla hyvä ja luotettava.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin lähellä

      Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3397
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

      Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

      Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

      Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

      Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

      ... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

      romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

      🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

      Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

      Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe