Murre vai kieli

Anonyymi

( teksti suomeksi ) Itse olen perehtynyt Meänkieleen hyvin paljon ( jopa oppinut kieltä ) ja pidän sitä omana kielenä. Tässä on pari arguementtia sen murteena pitään ja vastaus niihin

1 sitä ymmärtää niin paljon
:meänkieltä voi ymmärtää aika paljon, mutta myös norjalainen ja ruotsalainen ymmärtävät toisia hyvin paljon. Murteen ja kielen rajalla ei ole mitään kielitieteellistä yhtä käsitettä

2 ruotsi teki sen että vois hajottaa ruotsin suomalaiset
:olen ollut hyvin monen meänkielisen kanssa yhteyksissä ja he itsekkin pitävät sitä omana kielenä, vaikka en voi puhua kaikkien edestä

3 Se on ruotsin puolella samaa kuin suomen torneon murre
:Ruotsin puoliseen on vaikuttanut ruotsin kieli ja suomen kirjakielen vaikutus on jäänyt pois kuten suomen puoliseen puhemuotoon on tullut vaikutteita kirjakielestä paljon enemmän. Nämä muodot ovat siis erillaisia, Ja mitä kauemmas mennään suomen rajasta sitä enemmän meänkielen murteet eroavat suomesta. Esimerkiksi jällivaaran murretta ei enää ymmärrä suomalainen hyvin.

1

1081

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olen itse kans perehtynyt tähän Meänkieleen.
      Perhokalastajana olen kulkenut paljon tornionjoen ruotsin puolta.
      Siellä Meänkielellä kyllä parjää hyvin mutta suuri harmi on että ns nuorempi
      väestö ei enää puhu sitä?
      Huomioitavaa on myös se että ruotsinpulella tienviitat on kirjoitettu myös saamen
      kielellä!

      Äitini Äitin suku oli kotoisin Tervolasta ja Rovaniemeltä Alma osas puhhuu " H`n päältä ja samalla oppein itekkki vaikka Oulussa nuoruuteni vietinkin.
      Omistan myös kaikki Timo.K Mukan kirjat.
      Koska olen itse myös kirjallisesti lahjakas osallistuin viimevuonna kirjoitus kilpailuun aiheena: Metsä kirjoitin sen Laphilaisithain ja sain kunnia maininnan
      olin tosin vasta neljäs.

      Laitan sen runon tuohon alapuolelle jos ylläpito ei bannaa sitä?

      Harakka

      Kai mie ollein se vähäpäthösin
      joka työnnethin pesästä
      surkeimpana rääphäleenä
      saisivat muut enämpi syömistä.
      Siihen mäthäälle mie jäin nokka auki j
      aloin tehhä kuolemaa vaikken tiennyt
      että mikä se kuolema oikeen onkhaan?

      Siinä makasin vuojen tai kaks ehkä kakskymmentä.
      Meijän kuolleitten aika on kato sinäkin kuoleva sama
      oli se sitten sata tai kymmenen vuotta.

      Tuli jostain net ihmisen vieraalta haisevat käjet
      kait seth joku orthinolooki luittentukia olit?
      Siirteli ja kathelin miun luithain.
      Kait ne sitä kiinnosti?
      (Kuka tietää)?

      Ei net ihmiset tiiä onko kuolheet elläimet
      miten kauan eläneet ja miten ne elläessään
      sen elämänsä elivätt.
      Kun ei niitä silleen kiinnosta mikään vieras joka
      ei ole heille niinku hyöhyllinen.


      Met jotka elämme täällä methäsä
      ja olemt sen methän sielu
      emme elä kuten tet siellä
      kaupunkikortteilleissa
      enäpi yksin kuin meth koskaan.

      Luut on hiiltä ja hiilet on timanttia ja se joka sen hylkää on mielestänsä armostansa vaphaa.
      Tässä mie nyt makhan kynnet pystyssä mutta tietäkäät että se joka
      kerran tässä makhaa ja lahhoo seki oli aikoinaa ikkuinen
      omasta mielestänsä niikuin teki luulete olevanne nyt.

      Lensi frakki päällä tahi sitä ilman. Räpiköi ja eli onnen myötä mutta
      kaatuit ja kuolit eikä sen jälkeen erothanut enhän aamua yöstä.

      Elämme täällä niinku elämä olis ikkuinen?
      Ei se sitä ole mutta parempi naurava kuolo kuin alku ja
      loppu elämä alati surruinen ja itkhuinen.

      Olin vain harakka joka kuolti ennen ensilunta mutta tietäkäät
      minun nähänneet että elämä ei ole luulojenne varassa saati koskaan
      ikkuinen.
      Elämää ei tuoda lautasella eikä sitä lusikalla syödä.
      Itte määhräämme oman elämänne ja se miten itse elin
      se olit muuten kaunis hetki se.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1576
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      488
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      158
      486
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      186
      425
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe