Polkupyörän satulatolppa jumissa.

Anonyymi

Minulla on Montana Retro polkupyörä jonka satulatolppa ei ole liikkunut koko sinä aikana, kun se on minulla ollut. Pyörä tuli minulle, kun olin noin 13v ja silloin se satula oli säädetty liian korkealle ja, kun se tolppa ei silloin liikkunut minnekään niin päätettiin rälläköidä siitä osa pois, että saatiin satula alemmas. Nyt kuitenkin parin vuoden jälkeen sitä pitäisi nostaa. Ajattelin, että nyt, kun on etäkoulua Koronaviruksen takia niin on paremmin aikaa tapella sen satulatolpan kanssa. Luulin, että se tolppa ei vaatisi muuta kuin pientä vääntelyä lähteäkseen liikkeelle, mutta luulin väärin. Olen nyt tähän mennessä yrittänyt vääntää sitä pihdeillä, vetää satulaa ja tolppaa käsin ylöspäin, lyödä tolppaa vasaralla alaspäin ja ajanut pyörällä niin, että se osa millä se satulatolppa saadaan kiristettyä on ollut irroitettuna noin 100 kilometrin ajan. Haluaisin tietää, että olisiko vielä jotain hyviä keinoja joita en ole vielä kokeillut. Olen myös nyt laittanut tolppaan muutaman kerran viikossa öljyä ja yrittänyt joka päivä hakata ja vääntää sitä irti. Sain naapurilta ohjeen, että kannattaa yrittää saada se irti Coca colalla ja aion yrittää sitäkin keinoa lähi aikoina vaikka sen onnistuminen tuntuukin epätodennäköiseltä.

17

4854

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kokeile googlata jotain kiinni jumittuneiden osien irroitusta tai vastaavaa. Ihan yleinen ongelma nuo kiinni juuttuneet osat.. On myös olemassa irroitus oljyjä.

Ehkäpä säännöllinen pieni ruikkaus ohutta öljyä, kuten wd-40 tai crc 5-56 voisi höllentää satulatolpan liikkeelle. Toivottavasti laitoit jo jotain ohutta öljyä, se tunkeutuu parhaiten?

• Anonyymi

Kaasupillillä vähän lämmität niin irtoaa. Sitten kilikolimaalia päälle.

• Anonyymi

Ei välttämättä irtoa jos on kemiallinen reaktio tapahtunut pintojen välillä. Aika haasteellista saattaa olla irrottaminen sen jälkeen. Siksi pitää tuollaisten pintojen kohdalla käyttää jotain tahnaa estämään pintojen välisen kemiallisen reaktion.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei välttämättä irtoa jos on kemiallinen reaktio tapahtunut pintojen välillä. Aika haasteellista saattaa olla irrottaminen sen jälkeen. Siksi pitää tuollaisten pintojen kohdalla käyttää jotain tahnaa estämään pintojen välisen kemiallisen reaktion.

Tämä on sen verran lyhyt ketju, että voisit lukea aiemmin kirjoitetut viestit ennen saman toistamista.

• Anonyymi

Tämä on jo uskomatonta, mutta edelleen samassa tilanteessa ja coca colan lisäksi muutaman kerran oon yrittänyt suihkuttaa WD40 nimistä ainetta, mutta perkeleen lujassa on. Alumiini tolppa joten periaatteessahan sen voisi kuulemma jollain myrkyillä sulattaa sieltä pois, mutta en halua ostaa uuttakaan. Ajan pyörällä koulumatkatkin, mutta ei lähde. Ehkä se on se, kun oon niin laiha. Ei riitä paino painamaan sitä saatanan tolppaa tarpeeksi. Eikä mun käsissäkään taida olla tarpeeksi voimaa vaikka leukoja vedänkin. Ehkä pitää vaan kattoo jos Facebookin roskalavalla ois joku pyörä mistä sais vielä hyvän.

• Anonyymi

Kysy fillarifoorumista, siellä ne perkeleet vastaa kun huudetaan.

• Anonyymi

Kevytmetallisen satulatolpan ja teräksisen rungon (tai poljinakselin ja kammen) välillä voi tapahtua kemiallinen reaktio, jonka jälkeen yhdistelmä on koko matkalta kuin hitsattu. Siksi noita pitäisi muistaa ajoittain irrottaa ja rasvata (tai kuparitahnaa tms.).

Jumittumisen tapahduttua irrotus on vaikeaa...

• Anonyymi

Alumiinitahnaa tai keraamista tahnaa suositellaan käytettäväksi alumiiniruonkojen kanssa.

• Anonyymi

Joo. Itse olisinkin sitä tolppaa liikutellut ja rasvannut, mutta se oli jumiutunut jo entisen omistajan aikana. 🤧

• Anonyymi

Ei taida olla taikakeinoa olemassakaan, Youtubessa hyviä videoita, (stuck seatpost-haulla). Jos haluat sen pois, niin kyllä sun on pakko varautua uuden satulaputken hankintaan. Ei ole kalliita.
      Äärikeinona varmaan pätkäsy aivan lyhyeksi ja rautasahan terällä sahaaminen pitkittäissuuntaan halki ja yksittäisten palojen irti hakkaaminen. Paska nakki.

• Anonyymi

Puukkosahalla nopeasti menee halki putki ja litistää vaan sahauskohdan vastakkain niin putki irti. Minuutin homma.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Puukkosahalla nopeasti menee halki putki ja litistää vaan sahauskohdan vastakkain niin putki irti. Minuutin homma.

Sisäpuolelta käsin vai? Pitää tällöin olla varovainen, ettei sahaa runkoon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sisäpuolelta käsin vai? Pitää tällöin olla varovainen, ettei sahaa runkoon.

Satulaputkia saa myös uusia. Jos ei muuten lähde niin vasaralla yrittää ensin takia putken päähän jos vaikka putki nytkähtöisi vähän alemmas. Jos vasaralla iskemällä liikkuu niin voi jo lähteä sitten nousemaan ylöspäinkin.

• Anonyymi

Noniin! Huomenna käyn hakemas sukulaiselta vähän isommat pihdit kuin itsellä ja niillä sit väännän ja en muute aio epäonnistua tällä kertaa!

• Anonyymi

Hienoa! Voimia ja sitkeyttä. Varmasti onnistuu

• Anonyymi

Eilen sain ne pihdit ja yritin, mutta ei silloin tapahtunut mitään🤧 Nyt tänään oon kuudesta asti sitä yrittänyt toistaen samoja keinoja kuin ennenkin ja just pari minsaa sitte kuulu jotain semmosta rutinaa. Siis muualtakin, kun mun perseestä joten ehkä se meinasi lähteä tai jotain. 🤔

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      457
      3908
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1276
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe