Polkupyörän satulatolppa jumissa.

Anonyymi

Minulla on Montana Retro polkupyörä jonka satulatolppa ei ole liikkunut koko sinä aikana, kun se on minulla ollut. Pyörä tuli minulle, kun olin noin 13v ja silloin se satula oli säädetty liian korkealle ja, kun se tolppa ei silloin liikkunut minnekään niin päätettiin rälläköidä siitä osa pois, että saatiin satula alemmas. Nyt kuitenkin parin vuoden jälkeen sitä pitäisi nostaa. Ajattelin, että nyt, kun on etäkoulua Koronaviruksen takia niin on paremmin aikaa tapella sen satulatolpan kanssa. Luulin, että se tolppa ei vaatisi muuta kuin pientä vääntelyä lähteäkseen liikkeelle, mutta luulin väärin. Olen nyt tähän mennessä yrittänyt vääntää sitä pihdeillä, vetää satulaa ja tolppaa käsin ylöspäin, lyödä tolppaa vasaralla alaspäin ja ajanut pyörällä niin, että se osa millä se satulatolppa saadaan kiristettyä on ollut irroitettuna noin 100 kilometrin ajan. Haluaisin tietää, että olisiko vielä jotain hyviä keinoja joita en ole vielä kokeillut. Olen myös nyt laittanut tolppaan muutaman kerran viikossa öljyä ja yrittänyt joka päivä hakata ja vääntää sitä irti. Sain naapurilta ohjeen, että kannattaa yrittää saada se irti Coca colalla ja aion yrittää sitäkin keinoa lähi aikoina vaikka sen onnistuminen tuntuukin epätodennäköiseltä.

17

4004

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kokeile googlata jotain kiinni jumittuneiden osien irroitusta tai vastaavaa. Ihan yleinen ongelma nuo kiinni juuttuneet osat.. On myös olemassa irroitus oljyjä.

      Ehkäpä säännöllinen pieni ruikkaus ohutta öljyä, kuten wd-40 tai crc 5-56 voisi höllentää satulatolpan liikkeelle. Toivottavasti laitoit jo jotain ohutta öljyä, se tunkeutuu parhaiten?

    • Anonyymi

      Kaasupillillä vähän lämmität niin irtoaa. Sitten kilikolimaalia päälle.

      • Anonyymi

        Ei välttämättä irtoa jos on kemiallinen reaktio tapahtunut pintojen välillä. Aika haasteellista saattaa olla irrottaminen sen jälkeen. Siksi pitää tuollaisten pintojen kohdalla käyttää jotain tahnaa estämään pintojen välisen kemiallisen reaktion.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei välttämättä irtoa jos on kemiallinen reaktio tapahtunut pintojen välillä. Aika haasteellista saattaa olla irrottaminen sen jälkeen. Siksi pitää tuollaisten pintojen kohdalla käyttää jotain tahnaa estämään pintojen välisen kemiallisen reaktion.

        Tämä on sen verran lyhyt ketju, että voisit lukea aiemmin kirjoitetut viestit ennen saman toistamista.


    • Anonyymi

      Tämä on jo uskomatonta, mutta edelleen samassa tilanteessa ja coca colan lisäksi muutaman kerran oon yrittänyt suihkuttaa WD40 nimistä ainetta, mutta perkeleen lujassa on. Alumiini tolppa joten periaatteessahan sen voisi kuulemma jollain myrkyillä sulattaa sieltä pois, mutta en halua ostaa uuttakaan. Ajan pyörällä koulumatkatkin, mutta ei lähde. Ehkä se on se, kun oon niin laiha. Ei riitä paino painamaan sitä saatanan tolppaa tarpeeksi. Eikä mun käsissäkään taida olla tarpeeksi voimaa vaikka leukoja vedänkin. Ehkä pitää vaan kattoo jos Facebookin roskalavalla ois joku pyörä mistä sais vielä hyvän.

      • Anonyymi

        Kysy fillarifoorumista, siellä ne perkeleet vastaa kun huudetaan.


    • Anonyymi

      Kevytmetallisen satulatolpan ja teräksisen rungon (tai poljinakselin ja kammen) välillä voi tapahtua kemiallinen reaktio, jonka jälkeen yhdistelmä on koko matkalta kuin hitsattu. Siksi noita pitäisi muistaa ajoittain irrottaa ja rasvata (tai kuparitahnaa tms.).

      Jumittumisen tapahduttua irrotus on vaikeaa...

      • Anonyymi

        Alumiinitahnaa tai keraamista tahnaa suositellaan käytettäväksi alumiiniruonkojen kanssa.


    • Anonyymi

      Joo. Itse olisinkin sitä tolppaa liikutellut ja rasvannut, mutta se oli jumiutunut jo entisen omistajan aikana. 🤧

    • Anonyymi

      Ei taida olla taikakeinoa olemassakaan, Youtubessa hyviä videoita, (stuck seatpost-haulla). Jos haluat sen pois, niin kyllä sun on pakko varautua uuden satulaputken hankintaan. Ei ole kalliita.
      Äärikeinona varmaan pätkäsy aivan lyhyeksi ja rautasahan terällä sahaaminen pitkittäissuuntaan halki ja yksittäisten palojen irti hakkaaminen. Paska nakki.

      • Anonyymi

        Puukkosahalla nopeasti menee halki putki ja litistää vaan sahauskohdan vastakkain niin putki irti. Minuutin homma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puukkosahalla nopeasti menee halki putki ja litistää vaan sahauskohdan vastakkain niin putki irti. Minuutin homma.

        Sisäpuolelta käsin vai? Pitää tällöin olla varovainen, ettei sahaa runkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sisäpuolelta käsin vai? Pitää tällöin olla varovainen, ettei sahaa runkoon.

        Satulaputkia saa myös uusia. Jos ei muuten lähde niin vasaralla yrittää ensin takia putken päähän jos vaikka putki nytkähtöisi vähän alemmas. Jos vasaralla iskemällä liikkuu niin voi jo lähteä sitten nousemaan ylöspäinkin.


    • Anonyymi

      Noniin! Huomenna käyn hakemas sukulaiselta vähän isommat pihdit kuin itsellä ja niillä sit väännän ja en muute aio epäonnistua tällä kertaa!

      • Anonyymi

        Hienoa! Voimia ja sitkeyttä. Varmasti onnistuu


    • Anonyymi

      Eilen sain ne pihdit ja yritin, mutta ei silloin tapahtunut mitään🤧 Nyt tänään oon kuudesta asti sitä yrittänyt toistaen samoja keinoja kuin ennenkin ja just pari minsaa sitte kuulu jotain semmosta rutinaa. Siis muualtakin, kun mun perseestä joten ehkä se meinasi lähteä tai jotain. 🤔

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe