Mihin käytät läskiä

Kaikista mahdollisista keskustelupalstoista juuri tämä palsta on keskittynyt juuri läskiin.

Olen hieman hämilläni.

Jaetaanko näitä aiheita jossain instanssissa näille urpoille?

(reps)

27

<50

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mjoo

      Itse käytän sekä poppareita että läskiä (myös hyviä leffoja). Läski vain sulaa pannulla ja jäljelle jää rapsakkaa bissepossua.

      (hirn)

    • Valurautapannun puhdistukseen läski on juuri oivallinen tuote! ☝️

      • Disse ei ole ihan mikä tahansa eilisen teeren poika, vaan osaa myös lääppiä pannuja.

        an iron (man)

        (hirn)


      • Funeau kirjoitti:

        Disse ei ole ihan mikä tahansa eilisen teeren poika, vaan osaa myös lääppiä pannuja.

        an iron (man)

        (hirn)

        Joo. Tiedätkö, että tuli vitsi mieleen.

        Pekka meni Lyytin kanssa naimisiin ja Lyytin äiti pyysi tätä kirjoittamaan joka päivä häämatkalta. No Lyyti ei ollut ihan penaalin terävin kynä, vaan kirjoitti, että tänään naitiin ja eilen naitiin ja huomennakin naijaan. No äiti ei osannut lukea, joten naapuri luki hälle Lyytin kirjeet. Äiti kirjoitutti miehellään kirjeen Lyytille, että vois käyttää salakieltä, että naiminen olis vaikka perunoitten paistamista, kun joutuu korvat punasena kuuntelemaan naapurin lukemista.

        No tuli taas kirje Lyytiltä: ”Eilen paistettiin perunoita, huomennakin paistetaan perunoita, mutta tänään kun paistettiin perunoita, Pekka oikeen nuoli pannunkin.”


      • Anonyymi
        Funeau kirjoitti:

        Disse ei ole ihan mikä tahansa eilisen teeren poika, vaan osaa myös lääppiä pannuja.

        an iron (man)

        (hirn)

        Hirn.

        Möö.


      • Hirveesti puhutaan läskistä, mutta missään sitä ei näy..vai voiko sitä jostain ostaa, muutakin kuin pekonina? Paljon maksaa kilo läskiä?



      • Wwuwuw kirjoitti:

        Hirveesti puhutaan läskistä, mutta missään sitä ei näy..vai voiko sitä jostain ostaa, muutakin kuin pekonina? Paljon maksaa kilo läskiä?

        Joku muuriksn putsausainekin on läskiä ihan...

        https://www.prisma.fi/fi/prisma/muurikka-110g-silava

        Ja ihan on ihtiään. 😬


      • Disse kirjoitti:

        Joku muuriksn putsausainekin on läskiä ihan...

        https://www.prisma.fi/fi/prisma/muurikka-110g-silava

        Ja ihan on ihtiään. 😬

        Silavahan kuulostaaa paljon paremmalta kuin läski.

        Siis kun puhutaan ihmisestä.. on lihava ja sitten silava. 😄



      • Wwuwuw kirjoitti:

        Silavahan kuulostaaa paljon paremmalta kuin läski.

        Siis kun puhutaan ihmisestä.. on lihava ja sitten silava. 😄

        No tuli mieleen yks biisi...

        https://youtu.be/xUdIs5nuPYY

        Jostain penskana kuulin tään biisin ja kysyin mutsilta, että mitä on silava. Läski? Yyyh! 😆


    • Lyön läskiksi...

      • Lasketaanko oliiviöljy läskiksi?


    • Eräreissulla sian pintaa on mukava pistää tikkuun ja paistella nuotiolla.

      Tätä ns. suolaläskiä saa parhaiten maamme rajojen ulkopuolella sijaitsevista elintarvikeliikkeistä. (Eli tällä hetkellä ei saa)

      Ameriikan poikien pekoni on hieman eri asia.

    • Anonyymi

      Mä en nyt tiedä, piruileeko toi mun Vappuvieraani mun kanssani ... vai ei?
      Sovittiin et hän tulee viikonlopuksi mun luo evakkoon,... maalas keittiönsä ja eteisen raput lähtiessään. Oli kuitenkin käynyt kaupoissa ostamassa ruokatarvikkeita, vaikka sovittiin ett mä teen ruuat hänelle, jos hän auttaa puutarha töissä mua.

      Latos ostoksensa tuvan pöydälle ja sanoi, etkö viittis tehdä ees voileipiä ja kahvia nyt heti, kun mulla on hirmunen nälkä jo ennen kun oon edes tehnyt täällä mitään.
      - Joo, joo! Mutt mihin sä noita ruokia oot rahjaamassa?
      Selitti ett oli käynyt ostamassa tarvikkeita, jos mä tekisin kalakukon, niin kuin pari vuotta sitten, hänelle!
      Ihan oikeesti oli käynyt ostamassa; 880g ahvenfileitä, 400g porsaan kylkisiivuja, yhden lantun, 3 sipulia ja kilon ruisjauhoja. Oli sillä myös 6 kaljatölkkiä ja 1½ litraa coca colaa, 10 possumunkkia!

      Siis haluaa syödä Vapun aattona ja Vappuna ahvenkukkoa, fine!
      Tarvitsee varmaan ainakin kaks voileipää kinkulla ja munalla... ennen kuin kalakukko on syötävässä kunnossa on aikaa kulunut ainakin 6 tuntia. Taikinan teko ja sen tekeytyminen/nostatus, sillä välin ehdin valmistelemaan kalat ja lihat ym.

      Mulla on nyt ruistaikina tehtynä tekeytymässä. Kahvit keitetty ja voileivät tehtynä, ottakoot vimpaks vaikka tuomiaan munkkeja. Se kalakukko on valmis vasta n. klo 21.
      siis syötävässä kunnossa. Kas kun siinä on pari eri paistovaihetta, esipaisto kuorelle ja tuntien muhinta aika päälle ja pitää sen antaa hiukan jäähtyäkin syömäkelpoiseksi.

      Mä meen katsoon mitä hän on puuhastellut... kone siellä ainakin on käynyt jo jonkin aikaa. Samalla kutsun hänet välipalalleen, sillä sitä perhanan kalakukkoaan saa vasta iltamyöhäsellä. Vaikka lasagnea mulla on jääkaapissa 3litran ,vasta aamulla valmistunut, vuoka lähes koskemattomana. Mikrossa lämmitettävää, nopeesti!
      (maistoin toki lasagnea ruokalusikallisen, ett kaikki maut ovat kohdillaan)

      Miehet ja teidän aivoituksenne... koskaan ei tiedä, mitä siellä säteilee!
      Sovittiin majoituksesta ja ruokaeduista; jos auttaa puutarha hommissa ja tässä sitä värkätään Vappu sapuskaa... kalakukkoa!
      Hämeestä toi on kotoisin, tuskin siis savolainen edes!
      No, tykkäänhän minäkin kalakukosta, mutt mulla oli jo toisenlainen setti koossa!
      Mutt eipä tässä sen enempää olla mielensäpahoittaja, kunhan kerroin asian.
      trollikka

      • Anonyymi

        Yhden kerran erehtynyt kalakukon ostaan ja hyi yäk niitä piikkejä!no on sulla mielenkiintoinen vappu..otan osaa🤣ai kamalaaaaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhden kerran erehtynyt kalakukon ostaan ja hyi yäk niitä piikkejä!no on sulla mielenkiintoinen vappu..otan osaa🤣ai kamalaaaaa...

        Ihan oikeesti; ei kalakukossa mitään ruotja kuulu löytyä, jos ei ole iha neulamuikuista tehty perinteinen vanhanajan kalakukko, Mutt siinä n ruodot ovat paistuessaan jo niin pehmenneitä ettet sä niitä suussasi pysty erottamaan. Ainoastaan lautasella varovaisesti avattuna veitsen kanssa, pystyt tekemään analyysin. Purkitetussa tonnikalassakin on enemmän ruotoa kuin kalakukossa jos tekijä taitaa perinne ruuan valmistuksen.

        Mutt kyllä mä uskon ett siitä saa piikkilankaisenkin version tehtyä, esim konaisista silakoista, gtai huonosti fileroiduista ahvenista,,, voi kamalaa jos sun tutustumisesi kalakukkoon on ollut tuommoinen. Kalakukkohan on leipä& "särvin" yhdessä, sianlihassa on se rasva jonka tarvitset... helppoa ja yksinkertaista evästä esim. retkelle. Voi syödä kylmänä sekä lämpimänä. Ainoa vaatimus on ettei ole kala tai gluteeni allergikko.

        Mikäs mun vapussa on vikana, möyrin harrastukseni piirissä, melkein koko kesän ja korjaan satoa syksyllä. Niin no kalastamassa käyn tarve kalani välillä mereltä-
        Sain puutarhaani myös apulaisen, joka möyhii maan ton faijan härvelin kanssa, sen moottori piiputti kun koekäytin sitä. Nyt Mikolla se ei edes yskinyt, oli kai säätänyt siitä jotain...
        Kalakukko on nyt uunissa muhimassa...120 °c foliossa. Oli tunnin aluks suunnilleen 240°c, leipäkuoren paistossa.

        Mikko söi muuten lasagnea ison annoksen joi kahvit päälle ja söi munkin.
        Ihan tyytyväisenä lähti ulos istuttamaan luumupuut; paikkoihin jotka näytin hänelle, merkkas ne jo lapioiden "montut" niille, mutt ei hautaa niitä.
        Jos nyt ei olis koronaa, oisin varmaan Kupittaalla Sariolan huvipuistossa ja hattaran kanssa taiteilisin.

        Hiukset mähtärässä sokerista kuten aina on oleet, enkä mä edes oikein tykkää siitä hattarasta... mutt pakko se on ostaa, kuten heliumpallokin... kuuluu mun vappuun.
        Myöhemmin illalla kokoonnuttu jonkun kotiin juhlimaan ja sadesäällä jo päiväs aikaan.
        Parina vuonna olen ollut ravintolassa... koko lössi, oltiin nuoria ja vapaita silloin vielä kaikki, nyt on vain muutama sinkkuna ja jotkut toisella ellei jopa kolmannella kierroksella.
        Vappuna sateella en puutarhassani kyyki!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan oikeesti; ei kalakukossa mitään ruotja kuulu löytyä, jos ei ole iha neulamuikuista tehty perinteinen vanhanajan kalakukko, Mutt siinä n ruodot ovat paistuessaan jo niin pehmenneitä ettet sä niitä suussasi pysty erottamaan. Ainoastaan lautasella varovaisesti avattuna veitsen kanssa, pystyt tekemään analyysin. Purkitetussa tonnikalassakin on enemmän ruotoa kuin kalakukossa jos tekijä taitaa perinne ruuan valmistuksen.

        Mutt kyllä mä uskon ett siitä saa piikkilankaisenkin version tehtyä, esim konaisista silakoista, gtai huonosti fileroiduista ahvenista,,, voi kamalaa jos sun tutustumisesi kalakukkoon on ollut tuommoinen. Kalakukkohan on leipä& "särvin" yhdessä, sianlihassa on se rasva jonka tarvitset... helppoa ja yksinkertaista evästä esim. retkelle. Voi syödä kylmänä sekä lämpimänä. Ainoa vaatimus on ettei ole kala tai gluteeni allergikko.

        Mikäs mun vapussa on vikana, möyrin harrastukseni piirissä, melkein koko kesän ja korjaan satoa syksyllä. Niin no kalastamassa käyn tarve kalani välillä mereltä-
        Sain puutarhaani myös apulaisen, joka möyhii maan ton faijan härvelin kanssa, sen moottori piiputti kun koekäytin sitä. Nyt Mikolla se ei edes yskinyt, oli kai säätänyt siitä jotain...
        Kalakukko on nyt uunissa muhimassa...120 °c foliossa. Oli tunnin aluks suunnilleen 240°c, leipäkuoren paistossa.

        Mikko söi muuten lasagnea ison annoksen joi kahvit päälle ja söi munkin.
        Ihan tyytyväisenä lähti ulos istuttamaan luumupuut; paikkoihin jotka näytin hänelle, merkkas ne jo lapioiden "montut" niille, mutt ei hautaa niitä.
        Jos nyt ei olis koronaa, oisin varmaan Kupittaalla Sariolan huvipuistossa ja hattaran kanssa taiteilisin.

        Hiukset mähtärässä sokerista kuten aina on oleet, enkä mä edes oikein tykkää siitä hattarasta... mutt pakko se on ostaa, kuten heliumpallokin... kuuluu mun vappuun.
        Myöhemmin illalla kokoonnuttu jonkun kotiin juhlimaan ja sadesäällä jo päiväs aikaan.
        Parina vuonna olen ollut ravintolassa... koko lössi, oltiin nuoria ja vapaita silloin vielä kaikki, nyt on vain muutama sinkkuna ja jotkut toisella ellei jopa kolmannella kierroksella.
        Vappuna sateella en puutarhassani kyyki!

        Aitoa ahvenkukkoa ei tehdä fileistä. Kyllä ruodot pehmenee paistaessa. Ja tämä on varma tieto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aitoa ahvenkukkoa ei tehdä fileistä. Kyllä ruodot pehmenee paistaessa. Ja tämä on varma tieto.

        No joo uskon.mutta mun kalakukossa oli pelkkiä piikkejä.heitin sen roskiin.ettäs kehtas.


    • Panemiseen.

    • Anonyymi

      Läski on lämpöä. Hölmöiltä puuttuu.

    • Anonyymi

      Yäk kalakukkoa en paskempaa tiedä. Jos saisin kalakukkoa niin paskantaisin ja pierisin pönttöön ja löisin ne kalakukot sinne paskan sekaan...hyi saakeli...ruotosta ylisuolasta särkeä ja silavaista äärirasvaista porsaan lihaa hyi yöäökkkkk ÖÖÖRGGGGHHYÖÖÖÖKÖÖÖÖÖÖKKK

      • Anonyymi

        Et ole kukkoa koskaan maistanutkaan.


    • Anonyymi

      Olen lihava,nainen. Sinkkuna pysyn. En kelpaa,enkä halua kelvata.

      • Anonyymi

        Mikset liiku/laihdu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikset liiku/laihdu

        Itselläni syy masennus eikä löydy motivaatioo. Ei se vain tule niin kun napista painamalla. Ihmismieli ei ole kuin kone.


    • Anonyymi

      Ihmisiä läskiksi nimittely on alhaista. Kaikki eivät synny ihan täydellisen näköiseksi eikä ole voimia pitää painoakaan hallinnassa eikä se silti ihmisen arvoa alenna. Niillä jotka ihmisen arvon alentaa ulkonäön mukaan on vamma päässä. Kaikilla ihmisillä on jokin vamma ja toisilla se näkyy ulospäin ja toisilla ei.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2651
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1148
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1104
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1064
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    7. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      896
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      832
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      799
    Aihe