Onko raha ja kateus pilannut ystävyyssuhteitasi?

Anonyymi

Kerro miten? Mitä tapahtui ja miten huomasit asian?

Nykypäivänä ystävyyssuhteet on näiden somekanavien parissa ihan liikaa ja kun keskustelu muuttuu yksipuoliseksi niin tietää ettei toinen halua enää pitää yhteyttä. Se vain harmittaa kovin kun ei koskaan tiedä syytä voi vain arvailla.

21

2228

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kateus on pilannut. Kilpailuasetelma siitä, kumpi on parempi jossain, pilaa ihan kiitettävästi kaikkia ihmissuhteita.

      Rahakkaampaa taas käytetään hyväksi. Esim. olet aina se, jonka luona kyläillään, kun "sun luona on niin hienoa". Mairittelee ehkä jonkun aikaa, mutta jos aina on se, jonka luokse tullaan, mutta jota ei kutsuta kylään, saa sellaiset suhteet mennäkin.

      • Anonyymi

        Kyllä vaan. Tosin nyt jälkikäteen mietin, oliko edes ystävyyttä koko "show" muille kateellisen ja rahanhahneen tyypin puolesta. Vedätti multa mm. rahaa, ei puhunutkaan oikeastaan mistään muusta, kuin mitä MUUT saa ja hän ei, kuinka häntä vähätellään mm. omassa suvussaan. Ennakkoperintöä sai kuitenkin kynittyä elossa olevalta edunvalvonnan alaiselta mummiltaan tuhannen euron arvoisesti, jolla osteli huonekaluja yms. Ei siis itse laittanut tikkuakaan ristiin missään asiassa, vaan odotti, että muut tulee ja hoitaa. Olin vaan osa tätä hänen "avustajajoukkoaan". Jos häneltä jotain rahallista lainaa tms. apua sai, niin oli aina hänen itsensä ehdottamaa ja säännöt olivat myöskin sen mukaiset. Käskyttämistä sateli, tyyliin "MAKSAT SITTEN SILLOIN JA SILLOIN TAKASIN." Ja tätä muistuttelua jatkui sen 10 kertaa niin kauan, että velat oli hoidettu. Todella raskas ihminen kaikenkaikkiaan. Lopulta, kun paljastin tietäväni kaiken hänen metodeistaan, pimitti hän kotiavaintani. Teki siitä ilmeisesti vallankäyttövälineen,etten jättäisi häntä. No, pakko oli kuollettaa ja uusia avain sitten. Pääasia, ettei tarvitse enää olla hänen kanssaan missään tekemisissä. Liekkö empatiakyvytön jonkinasteinen narsisti/psykopaattinen tyyppi. Esitti kyllä niin välittävää tavatessa ja oli niin mielinkielin. Mutta viimeisellä kerralla, kun hänen luonaan tavattiin ja olin jo puhunut siitä, että haluan avaimeni häneltä takaisin, oli vastaanotto todella kolea. Ei tullut niitä tuttuja halauksia,tajutonta käskyttämistä miestään ja mua kohtaan yms. Haukkui mm. facebookkiin uuden kuvan laittanutta siskoaan minulle ja näytti kyseisen kuvan, että ompa ruma. On siis siskolleenkin kateellinen kaikesta huomiosta, mitä saa. Näytti ilmeisesti sen todellisen luonteensa viimein. Joo, taas saa enemmän vaan harkita, ketä sitä elämäänsä oikeen päästää.


    • Anonyymi

      Rahaa ollut välttävän riittävästi. Kateuden kohde lapsesta asti, läpi elämän, kaikesta mahdollisesta, eri yhteyksissä. Se tuodaan puheissa aina, ihmetellen kuljen omaa tietäni.

      • Anonyymi

        Tai sitten olet vain itserakas, minkä vuoksi sinua kartellaan, jos olet sitä mieltä, että lapsesta asti olet ollut kateuden kohde. Ja jos rahaa kadehtivat, kadehtivat muuten sitä rahaa, joka sinulla on, eivätkä sinua itseäsi.

        Minuakin on jossain määrin kadehdittu. Mutta ymmärsin olevani itse osasyy, koska tykkäsin kehua itseäni. Oma aviomieheni huomautti minulle siitä kerran. Sen jälkeen olen koittanut parantaa pahaa tapaani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten olet vain itserakas, minkä vuoksi sinua kartellaan, jos olet sitä mieltä, että lapsesta asti olet ollut kateuden kohde. Ja jos rahaa kadehtivat, kadehtivat muuten sitä rahaa, joka sinulla on, eivätkä sinua itseäsi.

        Minuakin on jossain määrin kadehdittu. Mutta ymmärsin olevani itse osasyy, koska tykkäsin kehua itseäni. Oma aviomieheni huomautti minulle siitä kerran. Sen jälkeen olen koittanut parantaa pahaa tapaani.

        En ole tuo kommentoimasi henkilö, mutta teksti olisi voinut olla omasta suustani. Ja ihan itse tuo henkilö toi esille olevansa kateellinen ja moni myös hänestä varoitti. Viimein sain tarpeekseni siitä ihmissuhteesta ja suosittelen muillekin. Ei vain tarvitse kenenkään kuunnella sellaista.


    • Anonyymi

      Ei kukaan oikeasti kadehdi toista ihmistä, vaan jotain, mitä sillä toisella ihmisellä on, mutta itsellä ei.

      Kateus kohdistuu aina rahaan, työpaikkaan, koulutukseen, puolisoon, autoon, soittotaitoon, mökkiin, kauniisiin kutreihin... tai mihin vaan, jonka haluaisi itselleenkin. Jos hänellä ei olisi sitä jotakin, mitä itsekin haluaisimme, ei olisi kateuttakaan.

    • Anonyymi

      En usko, että on pilannut. On vain paljastunut henkilön todellinen luonne. Psykiatrilleni olen puhunut ystäväni käytöksestä ja hän otti puheeksi kateuden. En ollut lainkaan ymmärtänyt, että kyse voisi olla siitä. Mutta kun se tuli puheeksi ja katsoin joitakin asioita taaksenpäin, niin minulle alkoi selvitä, että olen tainnut olla tämän ihmisen kiusaamisen ja manipuloinnin kohde pitkään tietämättäni. Olen vain ihmetellyt asioita, mutta en tajunnut, että taustalla olisi hän.

    • Anonyymi

      Tuntuu siltä että raha tai oikeastaan sen puute haittaa ystävyyssuhteita. Kaikki oli vielä hyvin kun elettiin opiskelijaelämään ja sen jälkeen oltiin töissä ja molemmilla oli rahaa käytettävissä. Mutta kun jokainen meistä tekee eämässään valintoja, niin kumma kyllä useat kaverit ovat tehneet huonoja sellaisia. On työttömyyttä ja huonosti menneitä bisneksiä ja kieltäytymistä töistä, jos ei palkka ole korkea.
      Näistä johtuen elämä on mennyt aivan eri raiteille ja yhteydenpito harventunut.
      Minä aina soittelin heille usein työpaikalta ja harvakseltaan vapaa-aikanani.
      Mutta kun he ottavat yhteyttä vain silloin kun tarvitsevat rahaa tai kyytiä johonkin.
      Sellaista kutsuisin jonkinasteiseksi hyväksikäytöksi. Tosin olen saanut pääosan vippaamistani rahoista takaisin, joten se ei ole tässä kynnyskysymys.
      Mutta kun ollaan reissuun lähdössä, niin kaverit sanoo: "Hän voi lähteä mukaan jos maksat sapuskat ja majoituksen" Siihen kelkkaan en sentään lähde, sillä ei minullakaan raha puussa kasva, vaan joka euro on ansaittava työllä. Miksi kaksinkertaistaa menonsa, kun voi matkustella yksinkin ihan viihtyisästi.
      Niin sitten ovat ystävyyssuhteet väljentyneet siten että tapaillaan vaan sattumoisin ja kaveripiirit on muuttuneet puolin ja toisin. Mutta satunnaisetkin tapaamiset kuitenkin sujuu hyvillä mielin, joten kenenkään kanssa ei hampaita kiristellä.
      Jotenkin vaan se sosiaalinen asema vaikuttaa nähinkin asioihin niin ,että entisistä ystävyyssuhteista on tullut jonkinlaisin statuksen omaavia tuttavuussuhteita .

    • Anonyymi

      Vastaukseksi voi antaa omiaan, vähättely ja välinpitämättömyyskin alkavat veellä.

    • Anonyymi

      Niinpä niin, kaikki ei ole sitä miltä pintapuolisesti katsoen näyttää. Usein ihminen tulkitsee näkemäänsä omien elämänkokemuksiensa pohjalta. En ole koskaan ollut kateellinen, enkä mustasukkainen. Siis en ihan normaali.

    • Anonyymi

      Raha tai sen puuttuminen ei ole ollut koskaan syy ystävyyssuhteiden kariutumiseen. Minulla on/on ollut eri tuloluokista kavereita ja minua ei häiritse toisten omaisuus tai rahat, vaikka olenkin aina ollut pienituloinen johtuen pitkäkestoisesta opiskelusta ja matalapalkkaisista töistä. Olen tapaillut myös erittäin varakkaita miehiä enkä heiltäkään ole koskaan olettanut enkä oikeastaan saanutkaan oikein paljon mitään. Itse olen pääsääntöisesti maksanut kaikki omat kuluni ja menoni varakkaidenkin miehien kanssa. Olen kuitenkin tehnyt myös paljon töitä ja olen voinut matkustaa ja ostaa asioita itselleni. Olen aina myös tottunut maksamaan omat kuluni. Jokaisella ystävälläni on omat rahat ja jokainen meistä maksaa omat kulunsa. Kukaan ei odota tai oleta, että kukaan toinen tarjoaisi, se on harvinaisempaa. Jokainen maksaa itse matkansa, ruokansa ja juomansa ja muut, mitä yhteiseen tekemiseen liittyy. Aina voi tekemisen sopia niin, että kaikilla on varaa. Kaikilla on varaa ulkoiluun ja käydä kahvilassa tai ravintolassa joskus. Tapaamiset voi sopia aina niin, että kaikilla on varaa tai tekeminen on täysin ilmaista. Silloin ei tarvitse karsia ketään pois rahan vähäisyyden vuoksi.

      Itse olen aina yksin asuessani maksanut vuokrani, laskuni ja menoni. Minulla ei ole ollut koskaan parisuhteen taloudellista eikä henkistä tukea. Kaikilla ystävilläni ei ole myöskään koskaan ollut. Monilla on kuitenkin perheen tuki tarvittaessa. Sellaisessa tilanteessa joutuu miettimään kaiken tarkkaan ja miettimään menonsa ja tulonsa. Minä itse ja moni ystäväni elää vaatimattomasti, koska on tottunut niukkaan elämään. Se rikkaus haetaan jostain muusta, esim. opiskelusta ja harrastuksista. Tähän ryhmään kuuluu myös paljon akateemisia pienituloisia, jopa akateemisia köyhiä ja työttömiä. Moni ystäväni itseni lailla on/on ollut tällaisessa tilanteessa, että on joutunut vuosia, jopa vuosikymmeniä itse kustantamaan kaiken pienillä tuloillaan. Pienituloisuus ja niukkuus yhdistää ja tuo ymmärrystä. Suurempi tuloiset eivät välttämättä ymmärrä eivätkä edes halua aina ymmärtää eikä sellaiset, joilla on ollut vuosia, jopa vuosikymmeniä elättäjänä puoliso. Suurituloiset tai parisuhteen taloudellisen ja muun turvan omaavat voivat jopa kadehtia pienituloisen sinnikkyyttä ja itsenäisyyttä. Tilanteet voivat olla aivan erilaiset. Myös siitä, kumpi on itsenäisempi voi tulla kilpailua ja itsenäinen voi olla kateuden kohde, mikä on mielestäni omituista.

      Omassa tilanteessani ystävyyssuhteet ovat päättyneet, jos ne ovat olleet yksipuolisia (ystävyyssuhteen ja yhteydenpidon hoitaminen jätetään vain toisen hoitamisen varaan vetoamalla esim. omaan elämäntilanteeseen: kiire, perheellisyys, omien menojen ja aikataulujen priorisoiminen jne, mitkä ei ole mikään syy jättää yhteydenpitoa toisen harteille vaan puhtaasti itsekästä) tai jos on tapahtunut vakava luottamuksen pettäminen tai väärinkäyttö, jota ei voi unohtaa ja jota on vaikea anteeksiantaa. Väärän todistuksen lausuminen ja selän takana juoruilu myös on ollut syy lopettaa joissain tapauksissa pitkäkin ystävyys. Tietysti manipulointi ja hyväksikäyttö on myös sellaisia asioita, jotka voi katkaista ystävyyssuhteen: ystävyyssuhteessa keskitytään vain toisen ongelmien ratkomiseen, toinen on vain kuunteleva korva ja ämpäri, johon kaadetaan omat ongelmat ja asiat, toinen on vain palvelusten tuottaja, toinen ei tingi koskaan mistään vaan mennään hänen aikataulujensa mukaan, toinen kilpailee (jopa pariskuntana), manipuloi toisen elämää, ei anna tilaa tai säätää toisen elämää.

      On totta, että ystävyys- ja muissa ihmissuhteissa voi esiintyä kateutta. Kun tai jos kateuden tunnistaa, se tulisi käsitellä niin, että kateus kertoo siitä, mitä itseltä puuttuu ja mitä itselleen haluaa. Sitä kannattaa tavoitella, jos siihen on mahdollisuus. Kateus tulisi kääntää positiiviseksi voimavaraksi eikä sitä saisi kanavoida negatiivisiksi teoiksi.

      Kateus on pohjimmiltaan sitä, että haluaa toiselta ihmiseltä jotain, mitä toisella on mutta ei itsellään ole. Pahimmassa tapauksessa kateus haluaa varastaa toiselta sen, mitä itselleen haluaa tai tuhota sen tai tuhota kateuden kohteen. Tuollaiseen tuhoavaan kateuteen liittyy kuitenkin aina vakava persoonallisuushäiriö.

      • Anonyymi

        Tuohon ei ole mitään lisättävää, hyvin eritellyt vaikeudet ihmisten elämässä.


    • Anonyymi

      Omia ajatuksia ja tapaa ajatella, pystyy muuttamaan, ei toisten. Muiden ajatuksia ei mielessään kannata huomioida, jättää omaan arvoonsa.

    • Anonyymi

      Kyllä eräs tuttava jaksoi ihmetellä miten meillä on varaa mihinkin itse en halunnut puhua hänen kanssaan rahasta koska ei mitenkään kuulunut hänelle. Itse oli sotkenut oman taloutensa jo nuorena luottotiedot menneet yms. Itse hän näitä kertoi ei niillä sinällään minulle ollut merkitystä.

    • Anonyymi

      Minulle kelpaisi ystävä, jolla olisi hulppea talo ja lomahuvila, joita saisi lainailla.

      Minulla oli jossain elämänvaiheessa isohko asunto ja mökki, joita toisetkin sai käyttää viikonloppumestoinaan, ja ihan kiva olikin lainailla niitä välillä ilmaiseksi. Olen odottanut, josko pian osat vaihtuisi, kun enää en itse omista kyseisiä paikkoja. Mutta ei ainakaan vielä ole tullut vastaan sellaista ihmistä ja mahdollisuutta. Aina ei näemmä antessaan saakaan kuin sen hyvän mielen.

    • Anonyymi

      Itellä on kokemusta yhdestä naapurista aluksi kaikki oli ok jutteli moikkas joka kerta ku nähtiin no mutta sitten sai jostain tietää että perin sedältäni omakotitalon ja sitten sijoituksia mitä jäi niin ei oo sen jälkeen jutellut eikä moikannut kattoo vihaisesti päälle...
      Mun mielestä on aivan lapsellista olla kateellinen jos niin lujaa ottaa päähän toisen hyvinvointi jne niin silloin pitää asialle jotain tehdä..

    • Anonyymi

      Oman lapsuuden ajan "kodin" tapa käyttää rahaa ratkaisi sen ettei tarvinnut miettiä ihmissuhteita aikuisena!

      Omista henkilökohtaisista syistä johtuen en kommentoi asiaa julkisesti enempää. Ole kyllä kironnut kultalusikkaihmiset ylimpään helvettiin!

    • Anonyymi

      Yleensä kateellinen koittaa päästä hyötymään jos ei pääse niin alkaa se paskanpuhuminen jne

    • Ei kateus eikä raha.
      Itsekkyys.

    • Anonyymi

      Juu sil on ain kiirettä.

    • Anonyymi

      Ääretön kateus.Valhelinen dikimaailma.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1605
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1086
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1062
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1029
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      950
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      837
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      731
    Aihe