äidin hautajaiset, en halua osallistua

Anonyymi

Äiti kuoli. Asun lähes naapurissa. En ollut missään tekemisissä hänen kanssaan 4 viime vuoteen. Enkä tunne surua, pääsipähän pois.
En halua osallistua hänen hautajaisiinsa, enkä halua osallistua hänen perinnönjakoonkaan, haluan unohtaa koko ihmisen, kuoppaan vain ja multaa päälle.

Muu perheeni haluaa osallistua hautajaisiin, äitini toive kuulemma oli että mieheni kantaisi arkkua, he tulivat hyvin juttuun keskenään.

Kerroin asian jo miehelleni, hän hyväksyi päätökseni. Vielä pitäs kertoa lapsille ja sisarilleni....
Niin se kyssäri, eihän sukulaistaan ole pakko olla hautaan saattamassa, eli mitään osallistumispakkoa ei ilmeisesti ole. Tiedän jo kyllä että välit sisariini kärähtävät kun en tule paikalle.

24

1364

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei ole mitään lakipykälää joka velvoittaa osallistumaan lähiomaisen hautajaisiin. Ihmettelen kuitenkin miten voit olla sinut sen kanssa että miehesi tuli hyvin juttuun äitisi kanssa. Eikö siitä tule tunne että miehesi oli liittoutunut vihollisesi kanssa sinua vastaan? Etenkin hän oli oma äitisi, ja aiheuttanut sinulle niin paljon mielipahaa että skippaat jopa hautajaiset.

      • Anonyymi

        Kun on kuolinpesän osakas, niin ei kannata alkaa hankaloittamaan pesän selvitystä. Se kannattaa antaa tehdä helpoimmalla ja kivuttomimmalla tavalla ja ottaa se rahallinen osuus vastaan. Jos ei tarvi sitä osuutta, niin nostaa sen ulos pankista ja laittaa käteisenä kuoreen ja luovuttaa sen muille osakkaille suoraan käteen ja toivottaa hyvää matkaa helvettiin, sillä sinne he joutuvat.

        Itse olen huonossa asemassa oleva ihminen ja joskus miettinyt että olisi pitänyt olla lakimies jo sata vuotta sitten.

        Hautajaisiin ei ole pakko mennä. Mutta kyllä sen kestää jos ei halua rikkoa toisten tunteita. Kiinteää tavaraa irtaimistosta ei ole pakko ottaa. Antaa sen olla tai tekee niin kuin rahalle, ja vie tavarat sekajätteenä suoraan kaatikselle. Kirppis on liian vaikea!


    • Anonyymi

      Isäni kuoli.en osallistu hautajaisiin.sisarukset ajatelkoot mitä ajattelee.en tunne isääni kohtaan mitään.en edes enään vihaa.nähnyt joskus toistakymmentä vuotta sitten.tee just niinkuin itsestäsi tuntuu.

    • Anonyymi

      Jos minä olisin sinun mies, ja anoppini olisi pyytänyt minua arkkuaan kantamaan, minä menisin. Ei muuta.

    • Anonyymi

      Ei ole pakko. Mitä perinnön jakoon tulee, niin sen verran joudut osallistumaan, että ilmoitat pesän selvittäjälle luopuvasi omasta perintöosuudestasi. Sen verran sinun on lain mukaan pakko tehdä, muutoin muut pesän osakkaat eivät saa äitisi asioita hoidettua loppuun.

      • Anonyymi

        Nämä syyllistys- ja vittuilukommentit ovat kyllä hauskoja. Hautajaisiin menemättömyys ei ole sama kuin että luopuu perinnöstä. Mikään lakipykälä ei määrää että jos ei halua osallistua hautajaisiin luopuu samalla oikeudestaan perintöön. Jos henkilökohtainen mielipiteesi on että hautajaisia boikotoiva lähiomainen on paska ihminen kun perintö kyllä kelpaa mutta hautajaiset eivät, saat olla ihan vapaasti sitä mieltä.

        Sun henkilökohtainen moraalikäsityksesi ja mielipiteesi henkilöstä joka boikotoi lähiomaisensa hautajaisia ei vaikuta perinnönjako- oikeuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä syyllistys- ja vittuilukommentit ovat kyllä hauskoja. Hautajaisiin menemättömyys ei ole sama kuin että luopuu perinnöstä. Mikään lakipykälä ei määrää että jos ei halua osallistua hautajaisiin luopuu samalla oikeudestaan perintöön. Jos henkilökohtainen mielipiteesi on että hautajaisia boikotoiva lähiomainen on paska ihminen kun perintö kyllä kelpaa mutta hautajaiset eivät, saat olla ihan vapaasti sitä mieltä.

        Sun henkilökohtainen moraalikäsityksesi ja mielipiteesi henkilöstä joka boikotoi lähiomaisensa hautajaisia ei vaikuta perinnönjako- oikeuteen.

        12:23 kommentoijalle... aloittaja sanoi näin...
        ...En halua osallistua hänen hautajaisiinsa, enkä halua osallistua hänen perinnönjakoonkaan, haluan unohtaa koko ihmisen, kuoppaan vain ja multaa päälle...

        Jos... en halua osallistua hänen perinnönjakoonkaan... ei tarkoita samaa kuin perinnöstä luopuminen, niin mitä se sinun mielestä tarkoittaa?

        Meinaan eihän aloittajalla ole perinnön jaonsuhteen kuin minimissään joko hyväksyy pesänselvittäjän tekemän perunkirjan allekirjoituksellaan tai jättää kyseisen paperin allekirjoittamatta.

        1. Jos aloittaja ottaa perinnön omalta osaltaan vastaan, hän väkisinkin osallistuu perinnönjakoon.
        2. Ei ota vastaan eli luopuu perintöosastaan muiden perijöiden hyväksi. Siitäkin on pakko tehdä kirjallinen paperi pesänselvittäjälle, eli aloittaja osallistuu silloin perinnönjakoon.

        Jos aloittaja haluaa niin veemäisen jääräpää olla ettei tee kumpaakaan, niin onnea vaan. Loppukädessä pesää selvittelee oikeuden määrittämä asianajaja ja se pakko jompi kumpi paperi allekirjoittaa tulee kuitenkin vastaan joskus huomattavasti kovemmalla hinnalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        12:23 kommentoijalle... aloittaja sanoi näin...
        ...En halua osallistua hänen hautajaisiinsa, enkä halua osallistua hänen perinnönjakoonkaan, haluan unohtaa koko ihmisen, kuoppaan vain ja multaa päälle...

        Jos... en halua osallistua hänen perinnönjakoonkaan... ei tarkoita samaa kuin perinnöstä luopuminen, niin mitä se sinun mielestä tarkoittaa?

        Meinaan eihän aloittajalla ole perinnön jaonsuhteen kuin minimissään joko hyväksyy pesänselvittäjän tekemän perunkirjan allekirjoituksellaan tai jättää kyseisen paperin allekirjoittamatta.

        1. Jos aloittaja ottaa perinnön omalta osaltaan vastaan, hän väkisinkin osallistuu perinnönjakoon.
        2. Ei ota vastaan eli luopuu perintöosastaan muiden perijöiden hyväksi. Siitäkin on pakko tehdä kirjallinen paperi pesänselvittäjälle, eli aloittaja osallistuu silloin perinnönjakoon.

        Jos aloittaja haluaa niin veemäisen jääräpää olla ettei tee kumpaakaan, niin onnea vaan. Loppukädessä pesää selvittelee oikeuden määrittämä asianajaja ja se pakko jompi kumpi paperi allekirjoittaa tulee kuitenkin vastaan joskus huomattavasti kovemmalla hinnalla.

        Joo huomasin erheeni myöhemmin. Aloittaja ei halua oma- aloitteisesti osallistua perinnönjakoonkaan, okei. Eiköhän tuo juuri sitä tarkoittanut että perinnöstä luovutaan, eikä sitä että hän kieltäytyy yhden paperin allekirjoittamisesta.

        Mutta oikeassa olin siinä että viestisi oli vittuilua. Pidät aloittajaa automaattisesti "veemäisenä jääräpäänä" tietämättä lainkaan perhesuhteiden taustoja. Joskus voi olla niinkin että se äiti itse oli veemäinen jääräpää. Tai peräti koko muu perhe. Hautajaisista pois jäämien ja jopa perinnöstä vapaaehtoisesti luopuminen ovat sen verran isoja ratkaisuja että taustalla täytyy olla aika paljon shaibaa ja kipeitä tunteita. Ei kukaan tee tuollaista kevein perustein. Täällä anonyymilla nettipalstalla ei tällaisia asioita tietää toisista joten olisin varovainen tuomitsemisessa. Voi olla että aloittaja on itse veemäinen jääräpää mutta voi olla että veemäinen jääräpää oli se äiti itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo huomasin erheeni myöhemmin. Aloittaja ei halua oma- aloitteisesti osallistua perinnönjakoonkaan, okei. Eiköhän tuo juuri sitä tarkoittanut että perinnöstä luovutaan, eikä sitä että hän kieltäytyy yhden paperin allekirjoittamisesta.

        Mutta oikeassa olin siinä että viestisi oli vittuilua. Pidät aloittajaa automaattisesti "veemäisenä jääräpäänä" tietämättä lainkaan perhesuhteiden taustoja. Joskus voi olla niinkin että se äiti itse oli veemäinen jääräpää. Tai peräti koko muu perhe. Hautajaisista pois jäämien ja jopa perinnöstä vapaaehtoisesti luopuminen ovat sen verran isoja ratkaisuja että taustalla täytyy olla aika paljon shaibaa ja kipeitä tunteita. Ei kukaan tee tuollaista kevein perustein. Täällä anonyymilla nettipalstalla ei tällaisia asioita tietää toisista joten olisin varovainen tuomitsemisessa. Voi olla että aloittaja on itse veemäinen jääräpää mutta voi olla että veemäinen jääräpää oli se äiti itse.

        Mitä horiset? Mitä vittuilua minun ensimmäisessä viestissäni aloittajalle oli?

        Kopioin sen sulle tähän vielä kertaalleen... Ei ole pakko. Mitä perinnön jakoon tulee, niin sen verran joudut osallistumaan, että ilmoitat pesän selvittäjälle luopuvasi omasta perintöosuudestasi. Sen verran sinun on lain mukaan pakko tehdä, muutoin muut pesän osakkaat eivät saa äitisi asioita hoidettua loppuun.......

        Väännän rautalangasta.
        Ei ole pakko. Se tarkoittaa just sitä mitä siinä lukee. Ei ole pakko osallistua.
        Perinnönjakoon taas olisi pakko ottaa osaa vähintään minimin eli yhden allekirjoituksen verran. Toki voihan sitä jättää allekirjoittamatta, mutta ei siitä kuolinpesästä silleen eroon pääse.

        Joten väännäpä sinä vuorostasi rautalangasta missä kohtaa minä ilkeilen aloittajalle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä horiset? Mitä vittuilua minun ensimmäisessä viestissäni aloittajalle oli?

        Kopioin sen sulle tähän vielä kertaalleen... Ei ole pakko. Mitä perinnön jakoon tulee, niin sen verran joudut osallistumaan, että ilmoitat pesän selvittäjälle luopuvasi omasta perintöosuudestasi. Sen verran sinun on lain mukaan pakko tehdä, muutoin muut pesän osakkaat eivät saa äitisi asioita hoidettua loppuun.......

        Väännän rautalangasta.
        Ei ole pakko. Se tarkoittaa just sitä mitä siinä lukee. Ei ole pakko osallistua.
        Perinnönjakoon taas olisi pakko ottaa osaa vähintään minimin eli yhden allekirjoituksen verran. Toki voihan sitä jättää allekirjoittamatta, mutta ei siitä kuolinpesästä silleen eroon pääse.

        Joten väännäpä sinä vuorostasi rautalangasta missä kohtaa minä ilkeilen aloittajalle?

        Nimittelet häntä "veemäiseksi jääräpääksi ".

        Jotain hyvääkö sinä tuolla tarkoitat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimittelet häntä "veemäiseksi jääräpääksi ".

        Jotain hyvääkö sinä tuolla tarkoitat?

        Jatketaan tätä ratakiskosta vääntämistä. Tässä toistoa toiston perään.

        12:23 kommentoijalle... aloittaja sanoi näin...
        ...En halua osallistua hänen hautajaisiinsa, enkä halua osallistua hänen perinnönjakoonkaan, haluan unohtaa koko ihmisen, kuoppaan vain ja multaa päälle...

        Jos... en halua osallistua hänen perinnönjakoonkaan... ei tarkoita samaa kuin perinnöstä luopuminen, niin mitä se sinun mielestä tarkoittaa?

        Meinaan eihän aloittajalla ole perinnön jaonsuhteen kuin minimissään joko hyväksyy pesänselvittäjän tekemän perunkirjan allekirjoituksellaan tai jättää kyseisen paperin allekirjoittamatta.

        1. Jos aloittaja ottaa perinnön omalta osaltaan vastaan, hän väkisinkin osallistuu perinnönjakoon.
        2. Ei ota vastaan eli luopuu perintöosastaan muiden perijöiden hyväksi. Siitäkin on pakko tehdä kirjallinen paperi pesänselvittäjälle, eli aloittaja osallistuu silloin perinnönjakoon.

        Jos aloittaja haluaa niin veemäisen jääräpää olla ettei tee kumpaakaan, niin onnea vaan. Loppukädessä pesää selvittelee oikeuden määrittämä asianajaja ja se pakko jompi kumpi paperi allekirjoittaa tulee kuitenkin vastaan joskus huomattavasti kovemmalla hinnalla....

        Minä en väitä viestissäni, että aloittaja on veemäisen jääräpää!
        Sanon, jos aloittaja ei a) joko luovu perinnöstään, b) allekirjoita pesänselvittäjän tekemää perukirjaa, vaan c) haluaa vain unohtaa vainajan, niin ikävä kyllä, kyseisen vainajan perukirja roikkuu aloittajan elämässä just niin kauan kuin aloittaja itse sitä omaa allekirjoitustaan panttaa! Ei aloittaja siitä perukirjasta pääse eroon selkänsä kääntämällä.

        Näin sivullisena luulisi jakamattoman kuolinpesän enemmän haittaavan aloittajan loppuelämää ja sosiaalisia suhteita kuin yhden allekirjoituksen piipertäminen paperiin, mutta mitäpä se minulle kuuluu. Loppu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatketaan tätä ratakiskosta vääntämistä. Tässä toistoa toiston perään.

        12:23 kommentoijalle... aloittaja sanoi näin...
        ...En halua osallistua hänen hautajaisiinsa, enkä halua osallistua hänen perinnönjakoonkaan, haluan unohtaa koko ihmisen, kuoppaan vain ja multaa päälle...

        Jos... en halua osallistua hänen perinnönjakoonkaan... ei tarkoita samaa kuin perinnöstä luopuminen, niin mitä se sinun mielestä tarkoittaa?

        Meinaan eihän aloittajalla ole perinnön jaonsuhteen kuin minimissään joko hyväksyy pesänselvittäjän tekemän perunkirjan allekirjoituksellaan tai jättää kyseisen paperin allekirjoittamatta.

        1. Jos aloittaja ottaa perinnön omalta osaltaan vastaan, hän väkisinkin osallistuu perinnönjakoon.
        2. Ei ota vastaan eli luopuu perintöosastaan muiden perijöiden hyväksi. Siitäkin on pakko tehdä kirjallinen paperi pesänselvittäjälle, eli aloittaja osallistuu silloin perinnönjakoon.

        Jos aloittaja haluaa niin veemäisen jääräpää olla ettei tee kumpaakaan, niin onnea vaan. Loppukädessä pesää selvittelee oikeuden määrittämä asianajaja ja se pakko jompi kumpi paperi allekirjoittaa tulee kuitenkin vastaan joskus huomattavasti kovemmalla hinnalla....

        Minä en väitä viestissäni, että aloittaja on veemäisen jääräpää!
        Sanon, jos aloittaja ei a) joko luovu perinnöstään, b) allekirjoita pesänselvittäjän tekemää perukirjaa, vaan c) haluaa vain unohtaa vainajan, niin ikävä kyllä, kyseisen vainajan perukirja roikkuu aloittajan elämässä just niin kauan kuin aloittaja itse sitä omaa allekirjoitustaan panttaa! Ei aloittaja siitä perukirjasta pääse eroon selkänsä kääntämällä.

        Näin sivullisena luulisi jakamattoman kuolinpesän enemmän haittaavan aloittajan loppuelämää ja sosiaalisia suhteita kuin yhden allekirjoituksen piipertäminen paperiin, mutta mitäpä se minulle kuuluu. Loppu.

        Mikä sua vaivaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        12:23 kommentoijalle... aloittaja sanoi näin...
        ...En halua osallistua hänen hautajaisiinsa, enkä halua osallistua hänen perinnönjakoonkaan, haluan unohtaa koko ihmisen, kuoppaan vain ja multaa päälle...

        Jos... en halua osallistua hänen perinnönjakoonkaan... ei tarkoita samaa kuin perinnöstä luopuminen, niin mitä se sinun mielestä tarkoittaa?

        Meinaan eihän aloittajalla ole perinnön jaonsuhteen kuin minimissään joko hyväksyy pesänselvittäjän tekemän perunkirjan allekirjoituksellaan tai jättää kyseisen paperin allekirjoittamatta.

        1. Jos aloittaja ottaa perinnön omalta osaltaan vastaan, hän väkisinkin osallistuu perinnönjakoon.
        2. Ei ota vastaan eli luopuu perintöosastaan muiden perijöiden hyväksi. Siitäkin on pakko tehdä kirjallinen paperi pesänselvittäjälle, eli aloittaja osallistuu silloin perinnönjakoon.

        Jos aloittaja haluaa niin veemäisen jääräpää olla ettei tee kumpaakaan, niin onnea vaan. Loppukädessä pesää selvittelee oikeuden määrittämä asianajaja ja se pakko jompi kumpi paperi allekirjoittaa tulee kuitenkin vastaan joskus huomattavasti kovemmalla hinnalla.

        1. Jos aloittaja ottaa perinnön omalta osaltaan vastaan, hän väkisinkin osallistuu perinnönjakoon.

        JOS olet pesän osakas, niin olet mukana jaossa. Se vaan on näin. Jos olet vainajan lapsi, lapsenlapsi jonka vanhempi on kuollut tai kuolleen sisaruksen lapsi, niin olet kuolinpesän osakas ellet ilmoita luopuvasi osuudestasi. Luopuminen on simppeliä!

        Itse kirjoitin tuonne jo aiemmin, että jos olisi ollut äidin kuolinhetkellä paremmassa asemassa, niin olisin luopunut osuudestani. Olisin nostanut osuuteni käteiseksi ja luovuttanut sen heille jotka ottivat osuutensa verovapaasti muulla tapaa äidin eläessä äidin myötävaikutuksella tai tekemisillä.

        Miksi en olisi ilmoittanut asiaa pesänjakoon. En tietenkään halua paskoille syöjille lisää maksua perintöveroista tai kuluja.


    • Anonyymi

      Ne vanhemmatkin voivat olla ns "ikäviä ihmisiä", joten ei siitä kannata huonoa omatuntoa kantaa. Et ole valinnut omia vanhempiasi, joten se ei saa määritellä suhdettasi heihin. Pää pystyyn,"kyllä se siitä", kuten Manu totesi.

    • Anonyymi

      vanhempani ovat loistavia ihmisä, kun heistä aika jättää, totta kai, menen heidän haudalleen katsomaan heitä.

      olen ollut tyhmä kun en ole tajunnut sitä aikaisemmin, mutta nyt tajuan,

    • Anonyymi

      Taisi äitisi lopultakin kertoa sinusta totuuksia, joita et kestänyt. Otan osaa miehesi kohtaloon, mitäs meni tekemään lapsia kanssasi.

    • Anonyymi

      Kirjoitin tuossa omaa kommentiani, mutta selain alkoi kenkkuilemaan, niin se siitä.

      Itselläni oli äidin kanssa helvetinmoinen elämä. Äiti kaivoi altani kaiken isän kuoleman jälkeen. Kaikki mikä olisi isän jälkeen minulle tullut ilman isänkin jälkeenjättämää meni suoraan muualle. Hän teki hieman vanhemmasta sisaruksestani kultaisen lampaan joka ei keksinyt kaikkea mitä olisi voinut saada ja sai tuhoavalla rahan tuhlaamisella aikaan . Minulta kiellettiin kaikki asiat vastakkaisen sukupuolen kanssa ja sen takia jouduin kieltäytymään kaikesta ja tulen olemaan aina yksin. katastroofin joka johti minulla vararikon jälkeen vuosikymmenien mittaiseen laskemisurakkaan, kun halusin välttää sen pahimman.

      Joskus kun äidin kanssa kipinöi, niin hän sanoi että itken hänen arkkullaan. Sanoin etten tule sinne. No, Minä oikeasti tipuin arkulla. Se oli aivan käsimmättön. Hautajaiset olivat vaikeat.

      Joku tuolla on kirjoittanut perinnön jaosta. Se kannattaa tehdä lain mukaan ja mennä mukaan siihen. Kannattaa ottaa se rahallinen osuus vastaan ja olla ottamatta mitään kiinteää. Jos alkaa hankaamaan pesän selvityksessä, niin tekee koko asiasta vaikean ja estää sen lainmukaisen toiminnan.

      Jos minulla olisi ollut äidin jälkeen pesänjaon aikaan riittävästi mammonaa, niin olisi tehnyt niin kuin tuossa edellisessä kappaleessa sanoin. Olisin mennyt pesänjakoon ja ottanut osuuteni. Mennyt lähimmälle automaatille ja nostanut pieninä erinä sen osuuden ulos vaikka vuoden aikana ( osuus oli pieni ja aivan siinä ja siinä ettei nolla) ja laittanut sen kirjattuna kirjeenä sille kultaiselle lampaalle joka sai jo aiemmin muidenkin osuudet siinä määrin, että kaikki kaatui.

      Jos ap. oma elämä on kunnossa ja ei ole pakko ottaa mitään siitä pesästä, niin kyllä sen yhden hautajaispäivän kestää ja perunkirjoituksessa voi ilmoittaa suoraan ettei ota mitään kiinteää tai rahallistakaan! Itse en mene jalallanikaan sen sisaruksen tiluksille jonka tiluksiin minulta pyydetiin kaikenjälkeen vielä huomattavaa eurosummaa ja sen olisi kuulemma voinut ottaa itselle velaksi vaikka ei aina ollut edes ruokaakaan rahanpuutteen takia.

      Kun äiti oli huonossa kunnossa ja tämä sisarus soittaa ja kertoo yrittäneensä hoitaa äidin asioita, niin pidin pienen saarnan. Käskin häntä tappamaan itsensä. Hän oli kuulemma ollut huonossa kunnossa aika pitkään ja meneen lähelle vararikkoa. Häpeää kuulemma itseään tai oliko sittenkin, että häpeää muita. Äiti eli tuon jälkeen vielä melkee 10v mutta aina sairaalareissut jättää jälkensä.

      Mutta villakoira viestissä on se, että kyllä näistä selviää kun ottaa linjan.

    • Anonyymi

      Aloittaja voi omalta osaltaan päättää kenen hautajaisiin menee tai on menemättä, ketä muistaa hyvällä tai pahalla, tai muistaako ollenkaan.

      Mutta; jos aloittajan aviomies ja/tai aloittajan lapset ovat halunneet mennä kyseisen henkilön hautajaisiin, heillä olisi minun mielestä sinne oikeus myös mennä, ilman että aloittaja vetää hernettä nenukkaan asiasta.

    • Anonyymi

      Jos apn mies ja lapset haluavat mennä, niin tottakai he voivat niin tehdä.
      Ei ap voi heitä kieltää menemästä.

      • Anonyymi

        Aloittajan puoliso on pesän ulkopuolinen. Perimysjärjestyksessä oleva pesänosakas voi toki antaa osuutensa suoraan lapsilleen, mutta omasta kokemuksesta jos olisi ollut lapsia, niin en olisi tehnyt sitä, vaan olisin toiminut muuten.

        Pesänosakkaat ovat ainoa jotka voivat toimia pesänjaossa ja harmiksi muut lähellä olevat ovat ulkopuolisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittajan puoliso on pesän ulkopuolinen. Perimysjärjestyksessä oleva pesänosakas voi toki antaa osuutensa suoraan lapsilleen, mutta omasta kokemuksesta jos olisi ollut lapsia, niin en olisi tehnyt sitä, vaan olisin toiminut muuten.

        Pesänosakkaat ovat ainoa jotka voivat toimia pesänjaossa ja harmiksi muut lähellä olevat ovat ulkopuolisia.

        Vaikka aloittajan puoliso on kuolinpesän ja perinnön jaon kannalta katsottuna ulkopuolinen, niin kai hän nyt saa anoppinsa hautajaisiin mennä!
        Etenkin kun vainajan toive nimenomaan on ollut, että vävy toimisi arkun kantajana.


    • Anonyymi

      Ihan ok, kunhan et vain syytä asioista ja aiheista äitiäsi. Mokat ovat sinun, jos olet jo aikuisikäinen. - Nm. Mitä on aikuisuus

    • Anonyymi

      Jos minulla on tuollainen tytär , jätän hänet ilman perintöä. Hakekoon lakiosaa ,jos tahtoo.

    • Anonyymi

      Hei,

      Minulla on sama tilanne. En ole ollut vuosiin tekemisissä äitini kanssa. En kuitenkaan halua että hänet haudataan siten, ettei kukaan ollut häntä muistamassa.

      Todennäköisemmin joudun itse hautajaiset järjestämään, mutten halua olla etummaisena, kuten kirkossa lähimmät omaiset ovat. Tämä kuulostaa varmasti todella oudolta ja haluan kutsua hänen sukulaiset, he varmasti haluavat olla muistamassa. Mieluummin jään taemmas siunaustilaisuudessa, vaikka se vaikuttaisi kuinka oudolta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1661
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      5
      1275
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe