Ketoilua täällä - kerro sinäkin :)

Anonyymi

Hei, rupesin kokeilemaan nyt sitten ketodieettiä ja haluaisin kertoa tämän prosessin edetessä miten menee ja haluaisin myös teidän kokemuksianne ketoilusta ja otan vastaan vinkkejä (trollit sivuutan). Olen jo pari viikkoa ruokavaliolla, missä ei ole mitään höttöhiilaria eikä sokeria (jota syön muutenkin tosi vähän). Viljat olen lopettanut viikko sitten.

Olen ollut kolme päivää oikeaoppisella ketodieetillä ja Finelin avulla tarkistanut makrot ja laskenut ja punninnut joka suupalan näin aluksi, että oppii silmämääräisesti arvoimaan sopivan määrän ravintoa ja luomaan oman reseptigallerian lempiruoistaan. Ei tarvi kuin yhden kerran punnita aterian osaset. Tarkistan myös kaliumit ja magnesiumit. Finelin ruokapäiväkirjatoiminto on kyllä mainio. Käytättekö? Kilokalorit kiinnosti, kun en niiden mukaan laskujani tehnyt. Niitä tuli noin 1700/päivä. Menen rasvojen mukaan. Proteiinin huomasin olevan ja ehkä aiemminkin olleen laihtumiseni este, sillä olen juustonystävä ja varmaan on tullut vedettyä liikaa proteiinia (muuntuu glukoosiksi). Eli nyt olen muutaman päivän vetänyt proteiinimäärällä jota ihannepainoiseni tarvitsisi, ei todellisten painokilojen mukaan. Kokeilen näin ensin kehoa kuunnellen.

Vielä ei ketoosia tunnu (olen huomannut että menen ilman tarkoitusta joskus ketoosiin, hengityksesta tietää.... kun olen kokeillut pätkäpaastoa, joka sopii mulle myös, eikä syömättä oleminen ole vierasta) En tässä vaiheessa tarvi siis ketostickejä, koska tunnistan ketoosin, eikä se ole edes pääasia vaan painon putoaminen. Ostin varalta elektrolyyttivalmistetta jos alkaa heikottaa. Sydämessä tuntuikin alussa ylimääräistä pompottelua, joka meni magnesium-kaliumlisällä ohi.

Olen kokeillut aikani myös lautasmallia ja rasvarajoitteista ruokavaliota, ja se on johtanut vain pahaan oloon, ja unettomuuteen, pahaan oloon ja tehottomaan työntekoon ja jatkuvaan tarpeeseen syödä. Koko ajan pitäisi olla laittamassa ruokaa ja tämä on tosi väsyttävää kun ei ruokavalio pidä nälkää eikä myöskään vie ylikiloja. Tulee myös tarve syödä sokeristuvaa tärkkelystä.

Kaipaan siis rentoa elämää ja sitä että voisi antaa vatsan ja suolisto levätä välillä ja irtaantuisi jatkuvasta ruoanlaittamisesta nyt kun ei lapsia asu enää kotona. Haluan myös jaksaa liikkua. Onkin nyt ihmeellistä se, kuinka vähällä sitä pärjää kun kokoaa ruokansa rasvan ja vihannesten ympärille. Eikä tarvitse syödä lautasta kukkuroillaan vaan todella VÄHÄN, ja silti on täysin kylläinen olo kymmenenkin tuntia! Tää on hämmästyttävää.

Ensimmäinen iso muutos on ollut se, että uni tulee nopeasti, ja uni on todella syvää ja virkistävää ja näen paljon värikkäitä unia. Herään automaattisesti 7.5 tunnin unien jälkeen. Nestettä on paljon lähtenyt ja rintalastan alla tuntuu vapauttavaa oloa. Olen joskus kärsinyt palleatyrästä, jonka yksi tekijä on ylipaino, rasva painaa palleaa. Siinä kohdalla on ihan kuin henki kulkisi paremmin. En käytä vaakaa, vaan minulla on vaatteet, joista pystyn näkemään muutoksen - eli mittaamalla huomaa painonpudotuksen ja sen mistä kohtaa on lähtenyt. Vatsa on tarkkailussa. :)

Millasia muutoksia teillä muilla on ja onko täällä yleensä ketoilijoita? :)

204

2566

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onko ketoilijoilla kokemusta onko väliä onko proteiini kasvis- vai eläinperäistä?

      Olen syönyt ihan täysin kasvis- muna- maitorasva- tofu - kala -linjalla. Finelin mukaan kaikkea tulee tarvittava määrä.

      Jos tiedossa jotain tutkimuslinkkejä (joita ei ole itse vielä lukenut) niin otetaan vastaan. Luen aina myös lähteet, en vain artikkeleja tai viitteitä tai lainauksia.

      Tänä aamuna vähän hutera olo ja yllättävästi myös nälkä 😊, sain olon paremmaksi elektrolyyttijuomalla. Selkeä muutos olossa, joten mineraaleja taitaa poistua nesteen mukana runsaasti.

      Hassua miten vähällä ruoalla tulee toimeen, ja energia jää alle 2000kcal. Myös lauantai-illan napostelut jäi pois, yleensä mennyt jotain hiilarisekoitusta runsaastikin.

      Ketoosia odotellen... 😉

      Terv Aloittaja.

      • Anonyymi

        Ai niin, ja makrot mulla noin rasva 70 prot 25 hh 15. Pyörii välillä rasvat kasikympissäkin kun päätin etten riskeeraa liialla proteiinilla.

        Musta nämä kaikenmaailman proteiinilisät, rahkat ja vanukkaat on ainakin mulle täysin tarpeettomia. Ja moni ravitsemusproffakin on todennut että kansa saa vähän liikaakin proteiineja, ettei niitä ainakaan tarvis joka paikkaan lisätä. Eipä ole tullut aiemmin seurattuakaan näin tarkasti. Juuston ystävänä niitä tulee helposti liikaa.


        Terv. Aloittaja.


      • Anonyymi

        "Ota yhteyttä niin saat riittävästi tutkimusmateriaalia (korkealuokkaista). Tarvittaessa myös neuvoja omakohtaisesta kokemuksesta yli 10 vuoden ajalta."

        Eikä maksa mitään.


      • Anonyymi

        Joo en mäkään mitään lääkkeitä halua syödä. Siis jos vain voi välttää. Ylipainoa on kertynyt vaikka liikun suht paljon ja olen aktiivinen. Mulla ei ole diabetesta mutta matala-asteinen tulehdus on ja paha ihottuma, johon toivon apua. 30kg on aika kova noin lyhyessä ajassa.

        Ruotsalaisia sivuja on tullut katsottua jonkin verran ja Dahlqvist on tuttu. Niillä sivuilla on tutkimuslähteitä joita olen selaillut kyllä. Suomalaisilta ketosivuilta löytyy myös, ja hyviä reseptejäkin.

        Olen nyt päässyt hyvään alkuun. Hyvät unet on aika tärkeä asia painonhallinnankin vuoksi joten olen ihmeissäni jokailtaisesta sammumisesta ja itsekseen heräämisestä oikeaan aikaan klo 6-7 eikä klo 3 kuten normaalisti, jonka jälkeen on vaikea nukahtaa.

        Elektrolyyttijuoman olen huomannut välttämättömäksi, mineraalit poistuu varmaan aika totaalisesti kun nestettä lähtee TODELLA paljon. Kärsin helposti rytmihäiriöistä joten elektrolyyttijuoma auttaa siihen mainiosti. Eli se normaali dieetteihin kuuluva paha olo ei pääse näköjään iskemään vaan olo on tasainen kun pitää suoloista huolen.

        Elämä kyllä tuntuu vähän mässäilyltä kun saa syödä kermaa ja voita. Niitä menee kuitenkin yllättävän vähän. Tulee raja nopeasti vastaan. Keksin herkullisen makean vahingossa. Vatkasin kermaa ja mascarponea. Siihen 50g marjoja, joko mansikoita tai vadelmaa. Makrot just kohillaan. Makeutus karppisokerilla ja vaniljaesanssilla tai uutteella. Lisäksi pari tl maaähkinälevitettä. Rakastan pähkinöitä ja tähän tulee ihana pähkinäinen maku. Jos olette joskus saaneet pähkinävaahtoa niin tämä on just sellasta muttei ällömakeaa.

        Jotain jälkkäriä pitää joskus saada kun ei syö mitään sokeria tai hiilaria niin karppisokeri on pelastus. Syön todella vähän lihaa joten aamupekonit ei oo mun juttu vaikka tykkään. Kalaa tulee vedettyä. Munat menee kyllä vihannesten kera. Väliin surautan kasvikset smoothieksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo en mäkään mitään lääkkeitä halua syödä. Siis jos vain voi välttää. Ylipainoa on kertynyt vaikka liikun suht paljon ja olen aktiivinen. Mulla ei ole diabetesta mutta matala-asteinen tulehdus on ja paha ihottuma, johon toivon apua. 30kg on aika kova noin lyhyessä ajassa.

        Ruotsalaisia sivuja on tullut katsottua jonkin verran ja Dahlqvist on tuttu. Niillä sivuilla on tutkimuslähteitä joita olen selaillut kyllä. Suomalaisilta ketosivuilta löytyy myös, ja hyviä reseptejäkin.

        Olen nyt päässyt hyvään alkuun. Hyvät unet on aika tärkeä asia painonhallinnankin vuoksi joten olen ihmeissäni jokailtaisesta sammumisesta ja itsekseen heräämisestä oikeaan aikaan klo 6-7 eikä klo 3 kuten normaalisti, jonka jälkeen on vaikea nukahtaa.

        Elektrolyyttijuoman olen huomannut välttämättömäksi, mineraalit poistuu varmaan aika totaalisesti kun nestettä lähtee TODELLA paljon. Kärsin helposti rytmihäiriöistä joten elektrolyyttijuoma auttaa siihen mainiosti. Eli se normaali dieetteihin kuuluva paha olo ei pääse näköjään iskemään vaan olo on tasainen kun pitää suoloista huolen.

        Elämä kyllä tuntuu vähän mässäilyltä kun saa syödä kermaa ja voita. Niitä menee kuitenkin yllättävän vähän. Tulee raja nopeasti vastaan. Keksin herkullisen makean vahingossa. Vatkasin kermaa ja mascarponea. Siihen 50g marjoja, joko mansikoita tai vadelmaa. Makrot just kohillaan. Makeutus karppisokerilla ja vaniljaesanssilla tai uutteella. Lisäksi pari tl maaähkinälevitettä. Rakastan pähkinöitä ja tähän tulee ihana pähkinäinen maku. Jos olette joskus saaneet pähkinävaahtoa niin tämä on just sellasta muttei ällömakeaa.

        Jotain jälkkäriä pitää joskus saada kun ei syö mitään sokeria tai hiilaria niin karppisokeri on pelastus. Syön todella vähän lihaa joten aamupekonit ei oo mun juttu vaikka tykkään. Kalaa tulee vedettyä. Munat menee kyllä vihannesten kera. Väliin surautan kasvikset smoothieksi.

        Ei sitä mascarponea kannata kauheasti vetää. Ketoosista huolimatta rasva kyllä varastoituu täysin. Kokeile käykö rahka tai turkkilainen jugurtti tai niiden seos. Itse laitan noita ja hilloa/hedelmäkoktailia mutta en tähtää ketoosiin.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Ei sitä mascarponea kannata kauheasti vetää. Ketoosista huolimatta rasva kyllä varastoituu täysin. Kokeile käykö rahka tai turkkilainen jugurtti tai niiden seos. Itse laitan noita ja hilloa/hedelmäkoktailia mutta en tähtää ketoosiin.

        No en minä ilkeä mascarponea kauheasti syödäkään. Se on erikoisherkku. Sitä sattui olemaan vaan kun halusin mieliteon tyydyttää. Oikein hiton kermainen mansikkakermavaahto pähkinätwistillä. Kyllähän siitä lähti himot vähäksi aikaa.

        Partaäijä ja maustamaton jugu on vakiokamaa.

        Sitä minä en nyt ymmärtänyt tossa että miksi susta rasva varastoituu, kun koko homman idea on nähdäkseni se, että insuliinin liikaeritys jonka juuri ne hiilarien, hillojen ja sokerin syöminen aiheuttaa jää pois. Tähän perustuu kai kaikki karppaus. Onko ilmeisesti jotain eri koulukuntia näissä metabolia-asioissa? No oli mitä oli, jatkan kokeilua koska muuten tätä hommaa ei voi tietää. Päätin että kuukauden vedän jotta osaa sanoa miten toimii omalla kohdalla. Sinä voit ihan hyvin syödä hilloa tai mitä tykkäät jos kroppa tykkää. Itse tempasin leipäjuuston palan, päälle maaähkinälevitettä ja mansikoita. Makrot kohillaan vaikka 400kcal tulikin tosta jälkkäristä, mut hiilaria vain 7 g. Lakkahillo olis ihan hyvä vaihtoehto, teelusikallisen voi laittaa, siitäkin muutama gramma hiilaria. Mut jätän nää sokerit nyt myöhempään ajankohtaan. Mansikat maistuu ihanan raikkailta, kun muuten safka tuppaa oleen vähä tunkkaista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No en minä ilkeä mascarponea kauheasti syödäkään. Se on erikoisherkku. Sitä sattui olemaan vaan kun halusin mieliteon tyydyttää. Oikein hiton kermainen mansikkakermavaahto pähkinätwistillä. Kyllähän siitä lähti himot vähäksi aikaa.

        Partaäijä ja maustamaton jugu on vakiokamaa.

        Sitä minä en nyt ymmärtänyt tossa että miksi susta rasva varastoituu, kun koko homman idea on nähdäkseni se, että insuliinin liikaeritys jonka juuri ne hiilarien, hillojen ja sokerin syöminen aiheuttaa jää pois. Tähän perustuu kai kaikki karppaus. Onko ilmeisesti jotain eri koulukuntia näissä metabolia-asioissa? No oli mitä oli, jatkan kokeilua koska muuten tätä hommaa ei voi tietää. Päätin että kuukauden vedän jotta osaa sanoa miten toimii omalla kohdalla. Sinä voit ihan hyvin syödä hilloa tai mitä tykkäät jos kroppa tykkää. Itse tempasin leipäjuuston palan, päälle maaähkinälevitettä ja mansikoita. Makrot kohillaan vaikka 400kcal tulikin tosta jälkkäristä, mut hiilaria vain 7 g. Lakkahillo olis ihan hyvä vaihtoehto, teelusikallisen voi laittaa, siitäkin muutama gramma hiilaria. Mut jätän nää sokerit nyt myöhempään ajankohtaan. Mansikat maistuu ihanan raikkailta, kun muuten safka tuppaa oleen vähä tunkkaista.

        Valitettavasti karppauspuolella levitetään aika paljon paskaa. Kaikki ihmisen syömä ravinto kyllä imeytyy eli millään dieetillä ei voi syödä määräämättömästi. Ketoosin hyvä puoli on siinä että ruokahalu vähenee.

        Minä hyväkarppaan eli painotan hitaita hiilihydraatteja. Toimii minulla muttei vältämättä muilla. Käytän tosissaan säännöllisesti puolukkahilloa rahkan kanssa mutta määrä on pieni eli 400 g rasvatonta rahkaa ja 3 rkl puolukkahilloa ja kestää 3 päivää. Syksyllä täytyy tehdä puolukkahilloa karppisokerista.

        Kannattaa myös suunitella karppauksen jälkeistä aikaa. Minulla tämä jatkunee loppuelämän.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Valitettavasti karppauspuolella levitetään aika paljon paskaa. Kaikki ihmisen syömä ravinto kyllä imeytyy eli millään dieetillä ei voi syödä määräämättömästi. Ketoosin hyvä puoli on siinä että ruokahalu vähenee.

        Minä hyväkarppaan eli painotan hitaita hiilihydraatteja. Toimii minulla muttei vältämättä muilla. Käytän tosissaan säännöllisesti puolukkahilloa rahkan kanssa mutta määrä on pieni eli 400 g rasvatonta rahkaa ja 3 rkl puolukkahilloa ja kestää 3 päivää. Syksyllä täytyy tehdä puolukkahilloa karppisokerista.

        Kannattaa myös suunitella karppauksen jälkeistä aikaa. Minulla tämä jatkunee loppuelämän.

        "Valitettavasti karppauspuolella levitetään aika paljon paskaa. Kaikki ihmisen syömä ravinto kyllä imeytyy eli millään dieetillä ei voi syödä määräämättömästi. Ketoosin hyvä puoli on siinä että ruokahalu vähenee."


        Paskaa levitetään ihan joka puolella, joten jokaisen pitää etsiä ne itselle oikeat lähteet, ja varmuudeksi kokeilla kuitenkin ihan itse miltä mikäkin tuntuu ja miten vaikuttaa - jos on kiinnostunut terveydestään. Luulisin, että jokainen haluaa itselleen sitä oikeaa ja paikkansa pitävää tietoa. Trollit on varmaan suurin syypää sen paskan levittämiseen, ja on syytä pohtia miksei joku halua, että oikeaa tietoa saisi. Kenen intressit milloinkin on kyseessä.

        Hmm, mitä tarkoitat "imeytymisellä", sehän on eri asia kuin varastoituminen, käsittääkseni. Eikä kai kukaan voi syödä mitään määrättömästi? Olen itse jo huomannut tuon ruokahalun vähenemisen, ja kolme kertaa päivässä syöminen riittää vallan hyvin. Ei mitään ongelmaa. Ruoansulatuselimistö ehtii vähän levätäkin.

        Hyväkarppauksena minunkin on mentävä, mutta koetan saada ensin painon putoamaan ja tämä voi kestää. Oma olo ja vointi määrää. Se on nähtävästi tämän ketoilun ja karppauksen yksi parhaita puolia, että tämä ei tunnu laihduttamiselta eikä ole hirveä odotus päällä että koska kidutus loppuu. :) Eväiden jatkuva mukana pitäminen on jäänyt pois, kun oli näitä ruokailusuosituksia, että 3-4h välein on syötävä. Ja oli jatkuva näläntunne, ja fiilis kituuttamisesta ja kärsimyksestä, ja alkoi maalailla jo kuvia jäätelöstä, karkista, hamppareista, sipseistä. Esim toi jälkkäri, mistä kirjoitin on aika hyvä viemään jäätelönhimon pois. On lisäksi onneksi sitten proteiinijäätelöitä, joissa vähemmän hiilaria joita voi sitten välillä nautiskella.

        Onneksi tässä hommelissa useimmat sallitut ruoat kuuluu muutenkin ruokavalioon, ettei ole tuntenut, että mistään tärkeästä jää paitsi. Karkit on jääneet pois jo parikymmentä vuotta sitten, mutta suklaa ja jäätelö maistuu edelleen. Onneksi suklaatakin saa jo tosi tummana.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Valitettavasti karppauspuolella levitetään aika paljon paskaa. Kaikki ihmisen syömä ravinto kyllä imeytyy eli millään dieetillä ei voi syödä määräämättömästi. Ketoosin hyvä puoli on siinä että ruokahalu vähenee."


        Paskaa levitetään ihan joka puolella, joten jokaisen pitää etsiä ne itselle oikeat lähteet, ja varmuudeksi kokeilla kuitenkin ihan itse miltä mikäkin tuntuu ja miten vaikuttaa - jos on kiinnostunut terveydestään. Luulisin, että jokainen haluaa itselleen sitä oikeaa ja paikkansa pitävää tietoa. Trollit on varmaan suurin syypää sen paskan levittämiseen, ja on syytä pohtia miksei joku halua, että oikeaa tietoa saisi. Kenen intressit milloinkin on kyseessä.

        Hmm, mitä tarkoitat "imeytymisellä", sehän on eri asia kuin varastoituminen, käsittääkseni. Eikä kai kukaan voi syödä mitään määrättömästi? Olen itse jo huomannut tuon ruokahalun vähenemisen, ja kolme kertaa päivässä syöminen riittää vallan hyvin. Ei mitään ongelmaa. Ruoansulatuselimistö ehtii vähän levätäkin.

        Hyväkarppauksena minunkin on mentävä, mutta koetan saada ensin painon putoamaan ja tämä voi kestää. Oma olo ja vointi määrää. Se on nähtävästi tämän ketoilun ja karppauksen yksi parhaita puolia, että tämä ei tunnu laihduttamiselta eikä ole hirveä odotus päällä että koska kidutus loppuu. :) Eväiden jatkuva mukana pitäminen on jäänyt pois, kun oli näitä ruokailusuosituksia, että 3-4h välein on syötävä. Ja oli jatkuva näläntunne, ja fiilis kituuttamisesta ja kärsimyksestä, ja alkoi maalailla jo kuvia jäätelöstä, karkista, hamppareista, sipseistä. Esim toi jälkkäri, mistä kirjoitin on aika hyvä viemään jäätelönhimon pois. On lisäksi onneksi sitten proteiinijäätelöitä, joissa vähemmän hiilaria joita voi sitten välillä nautiskella.

        Onneksi tässä hommelissa useimmat sallitut ruoat kuuluu muutenkin ruokavalioon, ettei ole tuntenut, että mistään tärkeästä jää paitsi. Karkit on jääneet pois jo parikymmentä vuotta sitten, mutta suklaa ja jäätelö maistuu edelleen. Onneksi suklaatakin saa jo tosi tummana.

        Kyllä se rasva varastoutuukin ilman hiilihydraattia ja insuliinimäärän nousua. Proteiinikin nostaa insuliinitasoja paljon.

        No nämä karppausgurut ovat kehittäneet kaikenlaista tauhkaa karppauksen ympärille markkinoidakseen omaa oppiaan opetuslapsilleen. Kova rasva on edelleenkin haitallista ja täysjyvä hyödyllistä.

        Karppauksen edut ovat hyvin yksinkertaiset eli ihmiset saavat paljon energiaa hiilihydraatista ja sen laatu on usein huono, verensokerin vaihtelut lisäävät syömistä ja ketoosi vie nälän. Noista vaan ei saa aikaiseksi oppia.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Kyllä se rasva varastoutuukin ilman hiilihydraattia ja insuliinimäärän nousua. Proteiinikin nostaa insuliinitasoja paljon.

        No nämä karppausgurut ovat kehittäneet kaikenlaista tauhkaa karppauksen ympärille markkinoidakseen omaa oppiaan opetuslapsilleen. Kova rasva on edelleenkin haitallista ja täysjyvä hyödyllistä.

        Karppauksen edut ovat hyvin yksinkertaiset eli ihmiset saavat paljon energiaa hiilihydraatista ja sen laatu on usein huono, verensokerin vaihtelut lisäävät syömistä ja ketoosi vie nälän. Noista vaan ei saa aikaiseksi oppia.

        "Karppauksen edut ovat hyvin yksinkertaiset eli ihmiset saavat paljon energiaa hiilihydraatista ja sen laatu on usein huono, verensokerin vaihtelut lisäävät syömistä ja ketoosi vie nälän. Noista vaan ei saa aikaiseksi oppia."

        Olisitko sinä ainut joka puhuu opista? Muut pitää karppausta ihan just yksinkertaisena menetelmänä. Jättää vaan turhat hiilarit pois aktiiviisuustason huomioon ottaen ja se on siinä. Tuhannet laihtuu karppauksella joten ei se voi niin väärä menetelmä olla jos se kerran toimii.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Kyllä se rasva varastoutuukin ilman hiilihydraattia ja insuliinimäärän nousua. Proteiinikin nostaa insuliinitasoja paljon.

        No nämä karppausgurut ovat kehittäneet kaikenlaista tauhkaa karppauksen ympärille markkinoidakseen omaa oppiaan opetuslapsilleen. Kova rasva on edelleenkin haitallista ja täysjyvä hyödyllistä.

        Karppauksen edut ovat hyvin yksinkertaiset eli ihmiset saavat paljon energiaa hiilihydraatista ja sen laatu on usein huono, verensokerin vaihtelut lisäävät syömistä ja ketoosi vie nälän. Noista vaan ei saa aikaiseksi oppia.

        "No nämä karppausgurut ovat kehittäneet kaikenlaista tauhkaa karppauksen ympärille markkinoidakseen omaa oppiaan opetuslapsilleen."

        Olisko syynä kuiteski että jotku haluaa ihmisten kuuntelevan itseään, vastaavan itse siitä mitä syö ja syövän omien tarpeiden ja terveyden mukaan? Heikkiläkin moneen otteeseen kehottaa kokeilemaan millä oma paino pysyy hyvänä. Ja että paino olisi sellainen ettei se rasita terveyttä ylipaino on aina merkki siitä että on syönyt ja juonut väärin ja elimistö ei enää pysty käsittelemään sitä mitä suuhun menee. Näin meillä lähes kaikilla. Mulla on yksi kotona asuva sukulainen, vanhan kansan ikämies, joka on aina syönyt ja syö edelleen valtavat määrät perunaa, joka päivä ja kaikkea pulla höttöä ja voita päälle ja on silti laiha tikku. Hän liikkuu paljon ulkona ja tekee koko ajan jotain fyysistä askaretta. Sitä ei vaan meinaa käsittää miksi toisten elimistö ja haima jne toimii kuin pitää. Hänen rouvansa taas joutuu syömään vähähiilihydraattisesti ettei paisu. Ollaan monasti naurettu tätä kuin ihmiset on erilaisia. Liekö sukupuolihormonit?

        Näin olen itse ymmärtänyt ja ihmiset ymmärtää Heikkilän teokset. Että se haima voi pelata ihan hyvin muutenkin. Heikkilä myös kehottaa syömään mahdollisimman puhdasta ja prosessoimatonta ravintoa.

        Diabeteksen ruokavaliohoito kirja on auttanut satoja ymmärtämään asiaa yleiskielellä ja parantamaan elämänlaatua. Tietääkseni diabeteksen hoidossa on tällä hetkellä kaksi ravintokoulukuntaa. Se vanha ja tämä vhh.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai niin, ja makrot mulla noin rasva 70 prot 25 hh 15. Pyörii välillä rasvat kasikympissäkin kun päätin etten riskeeraa liialla proteiinilla.

        Musta nämä kaikenmaailman proteiinilisät, rahkat ja vanukkaat on ainakin mulle täysin tarpeettomia. Ja moni ravitsemusproffakin on todennut että kansa saa vähän liikaakin proteiineja, ettei niitä ainakaan tarvis joka paikkaan lisätä. Eipä ole tullut aiemmin seurattuakaan näin tarkasti. Juuston ystävänä niitä tulee helposti liikaa.


        Terv. Aloittaja.

        Jos proteiineja on 25 E% ja päivän energiamäärä 2000 kcal, silloin saat kuitenkin ihan riittäväati proteiinia (2000 * 0,25 / 4 = 125 g).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Karppauksen edut ovat hyvin yksinkertaiset eli ihmiset saavat paljon energiaa hiilihydraatista ja sen laatu on usein huono, verensokerin vaihtelut lisäävät syömistä ja ketoosi vie nälän. Noista vaan ei saa aikaiseksi oppia."

        Olisitko sinä ainut joka puhuu opista? Muut pitää karppausta ihan just yksinkertaisena menetelmänä. Jättää vaan turhat hiilarit pois aktiiviisuustason huomioon ottaen ja se on siinä. Tuhannet laihtuu karppauksella joten ei se voi niin väärä menetelmä olla jos se kerran toimii.

        Paastollakin laihtuu varmasti joten se ei voi väärä menetelmä olla jos se kerran toimii?


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Valitettavasti karppauspuolella levitetään aika paljon paskaa. Kaikki ihmisen syömä ravinto kyllä imeytyy eli millään dieetillä ei voi syödä määräämättömästi. Ketoosin hyvä puoli on siinä että ruokahalu vähenee.

        Minä hyväkarppaan eli painotan hitaita hiilihydraatteja. Toimii minulla muttei vältämättä muilla. Käytän tosissaan säännöllisesti puolukkahilloa rahkan kanssa mutta määrä on pieni eli 400 g rasvatonta rahkaa ja 3 rkl puolukkahilloa ja kestää 3 päivää. Syksyllä täytyy tehdä puolukkahilloa karppisokerista.

        Kannattaa myös suunitella karppauksen jälkeistä aikaa. Minulla tämä jatkunee loppuelämän.

        Ei kaikki ihmisen nielaisema imeydy, jos on suolisto-ongelmia ja bakteerikantakin vaikuttaa. Kilpasyömäreiltäkin tulee täysin sulamatonta tavaraa toisesta päästä ulos. Eli nyt levitit itse paskaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kaikki ihmisen nielaisema imeydy, jos on suolisto-ongelmia ja bakteerikantakin vaikuttaa. Kilpasyömäreiltäkin tulee täysin sulamatonta tavaraa toisesta päästä ulos. Eli nyt levitit itse paskaa.

        Imeytymätön ruoka aiheuttaa hillittömän ripulin. Karppaajien väite siitä, että rasva ei imeydy kun ei syö hiilihydraattia on ihan silkkaa paskaa.

        Jos nyt jätettäisiin erikoistilanteet pois kun kyse on laihduttamisesta kyse.


    • No tämmöinen kannattaa lukea niin selviää aika hyvin, että mielummin kasviksilla kuin lihalla: 'low-carbohydrate diets and all-cause and cause-specific mortality two cohort studies'

    • Anonyymi

      Yksi , nopea, tehokas kuuri. -16kg.
      En penninnut sapuskoja. En laskenut kaloreja.
      Monessa yhteydessä mainostamani todellinen 0-linja antoi tuloksen. Voimakkaat ketoset liuskojen mukaan kolmantena päivänä.
      Todellakin vain lihoja, kaloja ja kanamunia. Ensin mainitut paistettuina, grillattuina, savustettuina ja jotkut kalat sitruuna / etikka / öljy marinoituina.
      Ei mitään muuta.
      Vuorokautisten sapuskoitteni laskennallinen energiamäärä taatusti ylitti tarpeeni mutta laardia lähti!
      Turha lässyttää mistään - kaloreista tehokkaan ketoskuurin yhteydessä!

      • Anonyymi

        Tietenkin kalorit pitää laskea,koska kaikki laihtuminen perustuu kalorivajeeseen.Ei getoosissakaan laihdu jos syö kulutusta vastaavan kalorimäärän.


      • Anonyymi

        Hei sinä nopea tehokas kuurilainen, jolla -16kg!

        1) Kuinka kauan sinulla meni ennen kuin tuo 16 kg lähti?
        2) Millainen olo ketoosissa?
        3) Missä vaiheessa aloit syömään myös muuta kuin eläinproteiinia
        4) Oliko sinulla jotain sairauksia, minkä vuoksi halusit laihtua, millä tolalla terveys nyt?

        Kiinnostaa kuulla!


      • Anonyymi

        "Turha lässyttää mistään - kaloreista tehokkaan ketoskuurin yhteydessä!"

        Valitettavasti tällä sivulla lässyttäjät ovat yrityksen erikoissuojelussa mutta asialliset, perustellut kirjoitukset poistetaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietenkin kalorit pitää laskea,koska kaikki laihtuminen perustuu kalorivajeeseen.Ei getoosissakaan laihdu jos syö kulutusta vastaavan kalorimäärän.

        ".Ei getoosissakaan laihdu jo"

        Mitäs arvelet laihtuuko ketoosissa???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ".Ei getoosissakaan laihdu jo"

        Mitäs arvelet laihtuuko ketoosissa???

        Ei sen tarkoitus ole laihtuminen. Ne laihtuvat, jotka syövät vähemmän kuin kuluttavat. Ei siinä mitään epäluonnollista ole.


      • Anonyymi

        Kuinka pian tuo - 16 lähti? Kyllähän meidän esi-isät eli metsästäjänä pelkällä paleolla mutta saa kai tohon jotain hiilariakin syödä?

        Haluan pysyä tällä tiellä niin kauan että oikeasti pudotan 10kg. On tärkeätä että tämä ei tuntuisi juurilta, että jaksaa. Jotain kuidun lähdettä et siis ole tarvinnut? Syötkö itse edelleen pelkillä lihalinjalla? Itsellä oli huoli siitä että miten suolet toimii mutta pakko sanoa että paremmin kuin luulin ja paremmin kuin 2vk sitten. Syön chiaa ja noita kasviksia tulee vedettyä aina proteiinilähteen kanssa. Kaalisalaatti on oikein raikasta, laitan vähän etikkaa ja öljyä kastikkeeksi, mukaan paprikaa ja kurkkua jne.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka pian tuo - 16 lähti? Kyllähän meidän esi-isät eli metsästäjänä pelkällä paleolla mutta saa kai tohon jotain hiilariakin syödä?

        Haluan pysyä tällä tiellä niin kauan että oikeasti pudotan 10kg. On tärkeätä että tämä ei tuntuisi juurilta, että jaksaa. Jotain kuidun lähdettä et siis ole tarvinnut? Syötkö itse edelleen pelkillä lihalinjalla? Itsellä oli huoli siitä että miten suolet toimii mutta pakko sanoa että paremmin kuin luulin ja paremmin kuin 2vk sitten. Syön chiaa ja noita kasviksia tulee vedettyä aina proteiinilähteen kanssa. Kaalisalaatti on oikein raikasta, laitan vähän etikkaa ja öljyä kastikkeeksi, mukaan paprikaa ja kurkkua jne.

        Esi-isämme olivat metsästäjä-keräilijöitä, joiden ravinto koostui hiilihydraattista ja proteiinista. Eläinrasvaa ei juurikaan Afrikassa ole tarjolla eikä kyllä juuri muuallakaan.

        Kyllä paleollakin voi laihtua mutta ei se oikein perustu historiaan. Se myös rajaa ruokavaliosta pois terveellisiä ravinto-aineita kuten pavut, tomaatin ja muut koisokasvit sekä kurpitsan.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Esi-isämme olivat metsästäjä-keräilijöitä, joiden ravinto koostui hiilihydraattista ja proteiinista. Eläinrasvaa ei juurikaan Afrikassa ole tarjolla eikä kyllä juuri muuallakaan.

        Kyllä paleollakin voi laihtua mutta ei se oikein perustu historiaan. Se myös rajaa ruokavaliosta pois terveellisiä ravinto-aineita kuten pavut, tomaatin ja muut koisokasvit sekä kurpitsan.

        Pavut eivät olleet mitenkään terveellisiä ennen kuin ihminen oppi keittämään niitä.

        Terveellinen ruokavalio ei ole ollut ihmisen alkutila, vaan ihminen on oppinut vähitellen aikojen saatossa hyödyntämään erilaisia terveellisiksi ja maukkaiksi havaittuja ruokia. Sen vuoksi ei ole väärin puhua terveyttä edistävistä ruoka-aineista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pavut eivät olleet mitenkään terveellisiä ennen kuin ihminen oppi keittämään niitä.

        Terveellinen ruokavalio ei ole ollut ihmisen alkutila, vaan ihminen on oppinut vähitellen aikojen saatossa hyödyntämään erilaisia terveellisiksi ja maukkaiksi havaittuja ruokia. Sen vuoksi ei ole väärin puhua terveyttä edistävistä ruoka-aineista.

        Papuja ei ollut Afrikassa. Siksi ne eivät kuulu paleoruokavalioon.

        Suurin osa palkokasveista toki täytyy keittää muttei kaikkia.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Esi-isämme olivat metsästäjä-keräilijöitä, joiden ravinto koostui hiilihydraattista ja proteiinista. Eläinrasvaa ei juurikaan Afrikassa ole tarjolla eikä kyllä juuri muuallakaan.

        Kyllä paleollakin voi laihtua mutta ei se oikein perustu historiaan. Se myös rajaa ruokavaliosta pois terveellisiä ravinto-aineita kuten pavut, tomaatin ja muut koisokasvit sekä kurpitsan.

        "Esi-isämme olivat metsästäjä-keräilijöitä, joiden ravinto koostui hiilihydraattista ja proteiinista."

        Mut elinikä tais olla 30v...paljon liikuntaa.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Esi-isämme olivat metsästäjä-keräilijöitä, joiden ravinto koostui hiilihydraattista ja proteiinista. Eläinrasvaa ei juurikaan Afrikassa ole tarjolla eikä kyllä juuri muuallakaan.

        Kyllä paleollakin voi laihtua mutta ei se oikein perustu historiaan. Se myös rajaa ruokavaliosta pois terveellisiä ravinto-aineita kuten pavut, tomaatin ja muut koisokasvit sekä kurpitsan.

        hoopopeevee

        "Esi-isämme olivat metsästäjä-keräilijöitä..."

        Alku meni oikein mutta sitten tuli jälleen paha eksyminen.

        Maanviljelys tuli pohjolaan noin 4500 vuotta sitten.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Esi-isämme olivat metsästäjä-keräilijöitä, joiden ravinto koostui hiilihydraattista ja proteiinista."

        Mut elinikä tais olla 30v...paljon liikuntaa.

        Joo. Tarkkaa tietoa ei tietysti ole mutta lapsikuolleisuus oli korkeaa. Jos selvisi lapsuudesta niin ehkä 40 vuoden ikään selvisi. Papua-Uusi-Guinea on harvoja paikkoja jossa metsästäjä-keräilijöitä on asunut vielä nykyaikana. Kasvisten osuus on iso mutta riista välttämätöntä proteiinin takia.

        Vekulle tiedoksi se, että metsästäjä-keräilijöitä ne keräilijät keräsivät kasveja eikä riistassa ole rasvaa. Ihmisen kehityshistoriasta jotain 99% tapahtui Afrikassa ja Lähi-Idässä.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Joo. Tarkkaa tietoa ei tietysti ole mutta lapsikuolleisuus oli korkeaa. Jos selvisi lapsuudesta niin ehkä 40 vuoden ikään selvisi. Papua-Uusi-Guinea on harvoja paikkoja jossa metsästäjä-keräilijöitä on asunut vielä nykyaikana. Kasvisten osuus on iso mutta riista välttämätöntä proteiinin takia.

        Vekulle tiedoksi se, että metsästäjä-keräilijöitä ne keräilijät keräsivät kasveja eikä riistassa ole rasvaa. Ihmisen kehityshistoriasta jotain 99% tapahtui Afrikassa ja Lähi-Idässä.

        Entä inuiitit.....


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Joo. Tarkkaa tietoa ei tietysti ole mutta lapsikuolleisuus oli korkeaa. Jos selvisi lapsuudesta niin ehkä 40 vuoden ikään selvisi. Papua-Uusi-Guinea on harvoja paikkoja jossa metsästäjä-keräilijöitä on asunut vielä nykyaikana. Kasvisten osuus on iso mutta riista välttämätöntä proteiinin takia.

        Vekulle tiedoksi se, että metsästäjä-keräilijöitä ne keräilijät keräsivät kasveja eikä riistassa ole rasvaa. Ihmisen kehityshistoriasta jotain 99% tapahtui Afrikassa ja Lähi-Idässä.

        Tilastot puhuvat hyvin yksinkertaista kieltä: rasva (kaikki paitsi auringonkukkaöljy) yhdessä eläinperäisen proteiinin kanssa korreloi korkeampaan kolesteroliin JA matalampaan sydänkuolleisuuteen. Ja hiilarit, varsinkin viljan ja perunan kaltaiset nopeat hiilarit (ja juujoo, kokojyvä kuuluu tähän) korreloivat korkeampaan sydänkuolleisuuteen, vaikka kolesterolia tällöin laskevatkin. Suomeksi sen voisi sanoa h-y-v-i-n lyhyesti: elämä voittaa Euroopassa kun hiilarit korvataan rasvalla, eikä halveksuta eläinperäisiä tuotteita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Entä inuiitit.....

        Inuiitit hipsivät pohjoiseen viimeisen jääkauden jälkeen eli suhteellisen vastikään.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Inuiitit hipsivät pohjoiseen viimeisen jääkauden jälkeen eli suhteellisen vastikään.

        "Inuiitit hipsivät pohjoiseen viimeisen jääkauden jälkeen eli suhteellisen vastikään."

        Missä ne ennen oli ja millä eli? Kiinnostavaa kuulla näitä esihistorian luentojasi, vähän vaan metsään menee... 😁


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Inuiitit hipsivät pohjoiseen viimeisen jääkauden jälkeen eli suhteellisen vastikään."

        Missä ne ennen oli ja millä eli? Kiinnostavaa kuulla näitä esihistorian luentojasi, vähän vaan metsään menee... 😁

        Etelämmässä. Tarkkaan ei tiedetä mutta viimeinen jääkausi loppui vain 10 000 vuotta sitten ja pohjoisen asutus tapahtui jäätikön vetäytyessä. Jäätikkö ulottautui Etelä-Eurooppaan asti.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Etelämmässä. Tarkkaan ei tiedetä mutta viimeinen jääkausi loppui vain 10 000 vuotta sitten ja pohjoisen asutus tapahtui jäätikön vetäytyessä. Jäätikkö ulottautui Etelä-Eurooppaan asti.

        Mitä ihmettä selität näillä mitä mikäkin heimo on syönyt jääkauden aikana tai kivikaudella. Mitä väliä sillä mitä tuhansia vuosia sitten kun Ihmiset on syöneet sitä mitä on saatavilla. Nyt kun kaikkea on saatavilla ja ihmiset ei juokse saaliin perässä jalan niin on pakko miettiä syömiset toisin. Ei ollut nettiä missä ihmiset haukkuu toisiaan ja istuu perseellään eikä tee juuri mitään ruokansa eteen. Ei kai se ihme oo että sairastetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ihmettä selität näillä mitä mikäkin heimo on syönyt jääkauden aikana tai kivikaudella. Mitä väliä sillä mitä tuhansia vuosia sitten kun Ihmiset on syöneet sitä mitä on saatavilla. Nyt kun kaikkea on saatavilla ja ihmiset ei juokse saaliin perässä jalan niin on pakko miettiä syömiset toisin. Ei ollut nettiä missä ihmiset haukkuu toisiaan ja istuu perseellään eikä tee juuri mitään ruokansa eteen. Ei kai se ihme oo että sairastetaan.

        Olemme terveempiä kuin koskaan. Ihminen on oppinut valmistamaan terveellistä ja ravitsevaa ruokaa. Tietämys kehittyy koko ajan. Tosin harvat noudattavat asiantuntijoiden ravitsemusohjeita ja syövät vain sitä mikä on maukkainta,. Ihmiskunan keski-ikä on noussut koko ajan.


    • Anonyymi

      Aikoinaan keto dieetilla onnistuin tiputtamaan painoa paljonkin mutta vaikea siitä oli mitään pysyvää elämäntapaa tehdä. Ja samoilla tavoilla kuin muutkin dieetit tuo perustuu samaan vanhaan viisausteen. Vähemmän kaloreita sisään mitä kuluttaa ja painoa putoaa. Mielummin koittaa tarkkailla mitä ruokia itse tykkää syödä ja koittaa tehdä niistä kevyempiä versioita ja sitä kautta muuttaa omaa elämäntapaa. 1-2 ateriaa viikossa sitten voi syödä vähän vapaammin mutta muuten suosii tiukempaa ruokavaliota. Täältä lisää apua: https://painoindeksilaskuri.com/laihduttaminen

      • Anonyymi

        "Aikoinaan keto dieetilla onnistuin tiputtamaan painoa paljonkin mutta vaikea siitä oli mitään pysyvää elämäntapaa tehdä"

        Tee alusta - tee oikein


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Aikoinaan keto dieetilla onnistuin tiputtamaan painoa paljonkin mutta vaikea siitä oli mitään pysyvää elämäntapaa tehdä"

        Tee alusta - tee oikein

        Minä olen noudattanut 10 vuotta VHH-ruokavaliota ja hyvin on mennyt. Joskus tekee e esimerkiksi karjalana ja osta yhden kappaleen. No ei se niin kummoista ollut ja kaupanpäälle saa vatsaväänteitä, niin mieliteot jäävät taas pitkäksi aikaa pois mielestä.
        VHH / ketoruokavalion ruoat ovat ravitsevia ja monipuolisia - eikä tyhjää syömistä ja mahantäytettä kuten pasta leipä tai peruna. Kaikki muu onkin sallittua


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen noudattanut 10 vuotta VHH-ruokavaliota ja hyvin on mennyt. Joskus tekee e esimerkiksi karjalana ja osta yhden kappaleen. No ei se niin kummoista ollut ja kaupanpäälle saa vatsaväänteitä, niin mieliteot jäävät taas pitkäksi aikaa pois mielestä.
        VHH / ketoruokavalion ruoat ovat ravitsevia ja monipuolisia - eikä tyhjää syömistä ja mahantäytettä kuten pasta leipä tai peruna. Kaikki muu onkin sallittua

        Paitsi noin 95% kaupan elintarvikkeista. Kiellettyjä ovat esimerkiksi juurekset, hedelmät ja kasviöljyt.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Paitsi noin 95% kaupan elintarvikkeista. Kiellettyjä ovat esimerkiksi juurekset, hedelmät ja kasviöljyt.

        Älä viitsi kirjoitella, mistä sulla ei ole hajuakaan.. Tai voi olla, että jotkut kieltää juurekset, mutta ei meillä. Eilen esimerkiksi teimme muusia juuriselleristä, jota tuskin olet koskaan edes maistanut. Juuri selleri on erittäin terveellistä. Porkkanoita syömme paljon, mutta perunaa emme ollenkaan (tyhjää mahan täytettä) Huomenna kanan nuijia uunivihanneksien kanssa, jossa on kesäkurpitsaa, kukka-ja parsakaalia sekä sipulia. Toissa päivänä meillä oli munakoisosta tehtyä lasangea.
        Ei sovi sellaisen lautaselle, joilla on pääasiassa perunamuusia nakkikastikkeella ja ehkä vähän salaattia. Kumpi meistä on sairas? Tietääkseni sulla on diabetes ja olet ylipainoinen ja sitten annat täällä ravitsemus neuvoja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Älä viitsi kirjoitella, mistä sulla ei ole hajuakaan.. Tai voi olla, että jotkut kieltää juurekset, mutta ei meillä. Eilen esimerkiksi teimme muusia juuriselleristä, jota tuskin olet koskaan edes maistanut. Juuri selleri on erittäin terveellistä. Porkkanoita syömme paljon, mutta perunaa emme ollenkaan (tyhjää mahan täytettä) Huomenna kanan nuijia uunivihanneksien kanssa, jossa on kesäkurpitsaa, kukka-ja parsakaalia sekä sipulia. Toissa päivänä meillä oli munakoisosta tehtyä lasangea.
        Ei sovi sellaisen lautaselle, joilla on pääasiassa perunamuusia nakkikastikkeella ja ehkä vähän salaattia. Kumpi meistä on sairas? Tietääkseni sulla on diabetes ja olet ylipainoinen ja sitten annat täällä ravitsemus neuvoja.

        Esimerkiksi Antti Heikkilä kieltää kategorisesti kaikki juurekset. Kieltolistalle vielä palkokasvit pl. vihreät pavut ja esimerkiksi myskikurpitsa (hh 9-13%). AH kieltää myös kasviöljyt pl. oliiviöljyn

        Kaikkihan me tiedämme että AHJ:n lautasella oli, ennen kuin hän söi suositusten mukaan, lähinnä nakkikastiketta perunamuusilla mutta täytyy valitettavasti todeta että se ei ole suositusten mukaista ruokaa. Minullla lautasella 1/4 lihaa, kalaa tai papuja, 1/4 täysjyväpastaa, täysjyväriisiä tai bulguuria ja 1/2 kasviksia. Tuo on sitten suositusten mukaista.

        Selleripyree on oikein hyvää. Myös juuresmuusit ovat hyviä mutta siihen tulee perunaa eli on karppaajilta kielletty. Myöskin punajuurirösti on karppaajilta kielletty. Porkkanassa on 5.6% hiilihydraattia eli pitäisi kyllä olla kielletty.

        Lasegne tehdään lasagnelevyiistä eikä munakoisosta. Munakoisosta tehdään mousakaa. Perunasta tulee kylläkin parempaa.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Esimerkiksi Antti Heikkilä kieltää kategorisesti kaikki juurekset. Kieltolistalle vielä palkokasvit pl. vihreät pavut ja esimerkiksi myskikurpitsa (hh 9-13%). AH kieltää myös kasviöljyt pl. oliiviöljyn

        Kaikkihan me tiedämme että AHJ:n lautasella oli, ennen kuin hän söi suositusten mukaan, lähinnä nakkikastiketta perunamuusilla mutta täytyy valitettavasti todeta että se ei ole suositusten mukaista ruokaa. Minullla lautasella 1/4 lihaa, kalaa tai papuja, 1/4 täysjyväpastaa, täysjyväriisiä tai bulguuria ja 1/2 kasviksia. Tuo on sitten suositusten mukaista.

        Selleripyree on oikein hyvää. Myös juuresmuusit ovat hyviä mutta siihen tulee perunaa eli on karppaajilta kielletty. Myöskin punajuurirösti on karppaajilta kielletty. Porkkanassa on 5.6% hiilihydraattia eli pitäisi kyllä olla kielletty.

        Lasegne tehdään lasagnelevyiistä eikä munakoisosta. Munakoisosta tehdään mousakaa. Perunasta tulee kylläkin parempaa.

        Tossa on päivän pakina.
        RAVITSEMUKSEN ASIANTUNTIJAT SUOMESSA JA COVID-19

        Lukeminen kannatta ja oma harkinta on tietysti paikallaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tossa on päivän pakina.
        RAVITSEMUKSEN ASIANTUNTIJAT SUOMESSA JA COVID-19

        Lukeminen kannatta ja oma harkinta on tietysti paikallaan.

        Juu, luettu jo aiemmin. Hupaisaa räksytystä. Uutena asiana se, että Heikkilä väittää 88% New Yorkissa koronaan kuolleista olevan insuliiniresistenttejä. Mistäköhän tämäkin tieto on peräisin kun insuliiniresistenssiä ei yleensä edes diagnosoida (se on syy kakkostyypin diabeteksen takana) vaan hoidetaan tarpeen mukaan diabetesta.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Esimerkiksi Antti Heikkilä kieltää kategorisesti kaikki juurekset. Kieltolistalle vielä palkokasvit pl. vihreät pavut ja esimerkiksi myskikurpitsa (hh 9-13%). AH kieltää myös kasviöljyt pl. oliiviöljyn

        Kaikkihan me tiedämme että AHJ:n lautasella oli, ennen kuin hän söi suositusten mukaan, lähinnä nakkikastiketta perunamuusilla mutta täytyy valitettavasti todeta että se ei ole suositusten mukaista ruokaa. Minullla lautasella 1/4 lihaa, kalaa tai papuja, 1/4 täysjyväpastaa, täysjyväriisiä tai bulguuria ja 1/2 kasviksia. Tuo on sitten suositusten mukaista.

        Selleripyree on oikein hyvää. Myös juuresmuusit ovat hyviä mutta siihen tulee perunaa eli on karppaajilta kielletty. Myöskin punajuurirösti on karppaajilta kielletty. Porkkanassa on 5.6% hiilihydraattia eli pitäisi kyllä olla kielletty.

        Lasegne tehdään lasagnelevyiistä eikä munakoisosta. Munakoisosta tehdään mousakaa. Perunasta tulee kylläkin parempaa.

        "Selleripyree on oikein hyvää. Myös juuresmuusit ovat hyviä mutta siihen tulee perunaa eli on karppaajilta kielletty"

        Eihän juuresmuusiin mitään perunaa tarvi laittaa. Selität täällä nyt ihan omiasi. Kyllä karppaajat itse tietää mikä on kielletty ja mikä ei joten en tajua miksi keksit näitä juttujasi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Selleripyree on oikein hyvää. Myös juuresmuusit ovat hyviä mutta siihen tulee perunaa eli on karppaajilta kielletty"

        Eihän juuresmuusiin mitään perunaa tarvi laittaa. Selität täällä nyt ihan omiasi. Kyllä karppaajat itse tietää mikä on kielletty ja mikä ei joten en tajua miksi keksit näitä juttujasi.

        Juures uusista tulee paljon parempaa kun mukaan laittaa perunaa. Pelistä juureksista tulee aika vetelää.

        'Henri Alénin juuresmuusi"


      • hvp27 kirjoitti:

        Juu, luettu jo aiemmin. Hupaisaa räksytystä. Uutena asiana se, että Heikkilä väittää 88% New Yorkissa koronaan kuolleista olevan insuliiniresistenttejä. Mistäköhän tämäkin tieto on peräisin kun insuliiniresistenssiä ei yleensä edes diagnosoida (se on syy kakkostyypin diabeteksen takana) vaan hoidetaan tarpeen mukaan diabetesta.

        No pistetään tähän ketjuun ilman viitettä kun se oli aiemmin poistettu. Arne Astrup teki muutama vuosi sitten metatutkimuksen karppauksen vaikutuksesta kakkostyypin diabetekseen. Mukana oli 10 tutkimusta ja karppaus laski pitkää sokeria keskimäärin 3.7 mmol/l tasosta 53 mmol/l ensimmäisenä vuonna mutta ei enää toisena vuonna. Lääkemäärä myös pieneni. Ei siis mitään ihmeparantumisia karppaamalla. Skotlannissa taas laiddutettiin diabeetikoita VLCD-kuurilla, 90% 15 kg tai enemmän laihtuneista pääsi eroon lääkkeistä. Kumpaakohan kannattaa käyttää diabeteksen hoitoon?


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Esimerkiksi Antti Heikkilä kieltää kategorisesti kaikki juurekset. Kieltolistalle vielä palkokasvit pl. vihreät pavut ja esimerkiksi myskikurpitsa (hh 9-13%). AH kieltää myös kasviöljyt pl. oliiviöljyn

        Kaikkihan me tiedämme että AHJ:n lautasella oli, ennen kuin hän söi suositusten mukaan, lähinnä nakkikastiketta perunamuusilla mutta täytyy valitettavasti todeta että se ei ole suositusten mukaista ruokaa. Minullla lautasella 1/4 lihaa, kalaa tai papuja, 1/4 täysjyväpastaa, täysjyväriisiä tai bulguuria ja 1/2 kasviksia. Tuo on sitten suositusten mukaista.

        Selleripyree on oikein hyvää. Myös juuresmuusit ovat hyviä mutta siihen tulee perunaa eli on karppaajilta kielletty. Myöskin punajuurirösti on karppaajilta kielletty. Porkkanassa on 5.6% hiilihydraattia eli pitäisi kyllä olla kielletty.

        Lasegne tehdään lasagnelevyiistä eikä munakoisosta. Munakoisosta tehdään mousakaa. Perunasta tulee kylläkin parempaa.

        "Selleripyree on oikein hyvää. Myös juuresmuusit ovat hyviä mutta siihen tulee perunaa eli on karppaajilta kielletty. "


        Valehtelet. Heikkilän keittokirjoissa on käytetty uutta perunaa ja Heikkilä monesti kertoo ostavansa uusia perunoita koska ovat parempilaatuisia ja vähemmän sokeristuvaa kuin vanhat. Miksi Heikkilän sanomisia vääristellään?


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        No pistetään tähän ketjuun ilman viitettä kun se oli aiemmin poistettu. Arne Astrup teki muutama vuosi sitten metatutkimuksen karppauksen vaikutuksesta kakkostyypin diabetekseen. Mukana oli 10 tutkimusta ja karppaus laski pitkää sokeria keskimäärin 3.7 mmol/l tasosta 53 mmol/l ensimmäisenä vuonna mutta ei enää toisena vuonna. Lääkemäärä myös pieneni. Ei siis mitään ihmeparantumisia karppaamalla. Skotlannissa taas laiddutettiin diabeetikoita VLCD-kuurilla, 90% 15 kg tai enemmän laihtuneista pääsi eroon lääkkeistä. Kumpaakohan kannattaa käyttää diabeteksen hoitoon?

        Mutta sinä käytät edelleen insuliinia ja kittaat kaljaa joka ei ole terveellistä missään dieetissä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Selleripyree on oikein hyvää. Myös juuresmuusit ovat hyviä mutta siihen tulee perunaa eli on karppaajilta kielletty. "


        Valehtelet. Heikkilän keittokirjoissa on käytetty uutta perunaa ja Heikkilä monesti kertoo ostavansa uusia perunoita koska ovat parempilaatuisia ja vähemmän sokeristuvaa kuin vanhat. Miksi Heikkilän sanomisia vääristellään?

        No kirjoissaan Heikkilä kieltää perunan tyyten ja uusi peruna "sokeristuu" siinä missä vanhakin. Minusta kaupan uusi peruna on kitkerää ja vetistä. Odottelen tuonne juhannukselle ennen kuin ostan perunaa.

        Olen aina epäillytkin että Heikkilä ei seuraa omaa dieettiään.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        No kirjoissaan Heikkilä kieltää perunan tyyten ja uusi peruna "sokeristuu" siinä missä vanhakin. Minusta kaupan uusi peruna on kitkerää ja vetistä. Odottelen tuonne juhannukselle ennen kuin ostan perunaa.

        Olen aina epäillytkin että Heikkilä ei seuraa omaa dieettiään.

        Uusi peruna on tietääkseni tärkkelyspitoisuudeltaan erilainen kuin vanha. Vetisyydestä en tiedä kun meidän kaupassa on kaikki niin laadukasta, vetisyys taitaa kertoa tehoviljelystä ja liiasta typpilannoitteen käytöstä. Luomua luomua! Sitähän Heikkiläkin kehottaa. Meillä on luomuun perehtynyt K-lähikauppa. Ostan itse kaikki luomua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Uusi peruna on tietääkseni tärkkelyspitoisuudeltaan erilainen kuin vanha. Vetisyydestä en tiedä kun meidän kaupassa on kaikki niin laadukasta, vetisyys taitaa kertoa tehoviljelystä ja liiasta typpilannoitteen käytöstä. Luomua luomua! Sitähän Heikkiläkin kehottaa. Meillä on luomuun perehtynyt K-lähikauppa. Ostan itse kaikki luomua.

        Molemmissa sama määrä imeytyvää hiilihydraattia.

        Ei luomu välttämättä tarkoita vähempää typpeä. Se vaan tulee eri lähteestä eikä luomua voida tuottaa kuin tehomaatalouden sivutuotteena kun lantaa ei muuten olisi.

        Itsekin veikkaan että uuden perunan ongelmana on liika typpilannoitus. Itsekin olen kasvattanut uutta perunaa ja se oli parempaa mutta lannoitteena vain hiukan perunalannoitetta.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        No kirjoissaan Heikkilä kieltää perunan tyyten ja uusi peruna "sokeristuu" siinä missä vanhakin. Minusta kaupan uusi peruna on kitkerää ja vetistä. Odottelen tuonne juhannukselle ennen kuin ostan perunaa.

        Olen aina epäillytkin että Heikkilä ei seuraa omaa dieettiään.

        "uusi peruna "sokeristuu" siinä missä vanhakin"

        Luin itse tärkkelyksen imeytymisestä ja resistentistä tärkkelyksestä ja muistaakseni juuri perunan tärkkelyksen olomuoto ja hiilihydraatin imeytyvyys ja verensokeria nostattava vaikutus muuttuu paljon riippuen siitä onko se keitetty, muusina, friteerattu, jäähdytetty, uudelleen lämmitetty, lisäksi se onko perunaa säilytetty pitkään, milloin sato kerätty jne. Täällä oli asiasta juttuakin, onko ne poistettu?

        Läheiseni oli juuri Ranskassa gourmetasioissa (ammattilainen) ja siellä ravitsemusasiat on paljon pidemmällä kuin meillä. Siellä saa puhua asioista, täällä ei.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "uusi peruna "sokeristuu" siinä missä vanhakin"

        Luin itse tärkkelyksen imeytymisestä ja resistentistä tärkkelyksestä ja muistaakseni juuri perunan tärkkelyksen olomuoto ja hiilihydraatin imeytyvyys ja verensokeria nostattava vaikutus muuttuu paljon riippuen siitä onko se keitetty, muusina, friteerattu, jäähdytetty, uudelleen lämmitetty, lisäksi se onko perunaa säilytetty pitkään, milloin sato kerätty jne. Täällä oli asiasta juttuakin, onko ne poistettu?

        Läheiseni oli juuri Ranskassa gourmetasioissa (ammattilainen) ja siellä ravitsemusasiat on paljon pidemmällä kuin meillä. Siellä saa puhua asioista, täällä ei.

        Kaikki perunan hiilihydraatti kyllä imeytyy paitsi jos perunan jäähdyttää jolloin osa ei imeydy. Perunan glykeeminen indeksi on korkea ja erityisen korkea uuniperunalla.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Kaikki perunan hiilihydraatti kyllä imeytyy paitsi jos perunan jäähdyttää jolloin osa ei imeydy. Perunan glykeeminen indeksi on korkea ja erityisen korkea uuniperunalla.

        Eiköhän tuokin ole myös hieman yksilöllistä.


    • Anonyymi

      Varokaa ystävät hyvät sivun arkkipelleä hoopeeveetä.

      • Anonyymi

        hvp27 puhuu asiaa, mutta kouluttamattomat pakanat häiriköivät täällä. Parempi sekin kuin kadulla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        hvp27 puhuu asiaa, mutta kouluttamattomat pakanat häiriköivät täällä. Parempi sekin kuin kadulla.

        Onneksi Vekusta ei tarvitse varottaa ketään kun hän hoitaa varoittamisen itse. Olen sellaisessa tilanteessa että pääsen kiinni tieteellisiin tietokantoihin. Täytynee perata Vekun linkit vaikka tiedänkin että niistä tuskin yksikään käsittelee LCHF-dieettiä.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Onneksi Vekusta ei tarvitse varottaa ketään kun hän hoitaa varoittamisen itse. Olen sellaisessa tilanteessa että pääsen kiinni tieteellisiin tietokantoihin. Täytynee perata Vekun linkit vaikka tiedänkin että niistä tuskin yksikään käsittelee LCHF-dieettiä.

        "Onneksi Vekusta ei tarvitse"

        hoopeevee

        Ihanko itse sait aikaan mokoman kommentin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        hvp27 puhuu asiaa, mutta kouluttamattomat pakanat häiriköivät täällä. Parempi sekin kuin kadulla.

        "hvp27 puhuu asiaa, mutta kouluttamattomat pakanat häiriköivät täällä. Parempi sekin kuin kadulla."

        Ei sairastuminen ja parantuminen liity koulutukseen. Jos joku pysyy kunnossa omalla laillaan ja vieläpä lääkkeettömänä niin siinä ei ole opintopisteillä ja tutkinnoilla mitään merkitystä.

        On lääkäreitä jotka on huumeriippuvaisia, ja sairaita, psykologeja jotka voi sairastua mieleltään. Ei koulutus suojaa itseä sairauksilta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "hvp27 puhuu asiaa, mutta kouluttamattomat pakanat häiriköivät täällä. Parempi sekin kuin kadulla."

        Ei sairastuminen ja parantuminen liity koulutukseen. Jos joku pysyy kunnossa omalla laillaan ja vieläpä lääkkeettömänä niin siinä ei ole opintopisteillä ja tutkinnoilla mitään merkitystä.

        On lääkäreitä jotka on huumeriippuvaisia, ja sairaita, psykologeja jotka voi sairastua mieleltään. Ei koulutus suojaa itseä sairauksilta.

        Koulutuksen avulla voi kyllä välttää typeriä ravintovalintoja. Voi esimerkiksi tarkastella Heikkilän väitteitä lukemalla hänen referoimiaan julkaisuja ja todeta että heikkilä puhuu lööperiä.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Koulutuksen avulla voi kyllä välttää typeriä ravintovalintoja. Voi esimerkiksi tarkastella Heikkilän väitteitä lukemalla hänen referoimiaan julkaisuja ja todeta että heikkilä puhuu lööperiä.

        En voi oikein tajuta, miksi jokainen keskustelu tällä forumilla kääntyy ennen pitkää Heikkilän parjaukseen. Äkkiä vilkaisten tämä on jatkunut jo vuodesta 2007 alkaen. Kummalta ja hyvin systemaattiselta mustamaalaukselta vaikuttaa.
        Ikävä asiallesi, mutta ihmiset kääntyy kyllä helposti sen parjauksen kohteen puolelle, jos on pakko valita puolensa. Varsinkin jos kohteen neuvoilla ja opeilla on saanut terveytensä takaisin ja laihtunut merkittävästi.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Koulutuksen avulla voi kyllä välttää typeriä ravintovalintoja. Voi esimerkiksi tarkastella Heikkilän väitteitä lukemalla hänen referoimiaan julkaisuja ja todeta että heikkilä puhuu lööperiä.

        "Koulutuksen avulla voi kyllä välttää typeriä ravintovalintoja."

        Kyllähän niin voi tehdä ilman koulutustakin.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Onneksi Vekusta ei tarvitse varottaa ketään kun hän hoitaa varoittamisen itse. Olen sellaisessa tilanteessa että pääsen kiinni tieteellisiin tietokantoihin. Täytynee perata Vekun linkit vaikka tiedänkin että niistä tuskin yksikään käsittelee LCHF-dieettiä.

        "Täytynee perata Vekun linkit vaikka tiedänkin että niistä tuskin yksikään käsittelee LCHF-dieettiä."

        Ihmiset on lukutaitoisia itsekin ja osaa hakea tiedon jos tarvitsee. Netti on demokraattinen väline: jokaisella on mahdollisuus saman tiedon äärelle.

        Poikkeuksena on netissä saatava materiaali siten, että vain tutkimuslaitosten ja muiden instanssien, kuten yliopistojen käyttiksillä pääsee tiettyihin ammattijulkaisuihin mutta niitäkin saa tilattua itselle jos joku asia kiinnostaa esim tutkimuksentekomielessä. Yliopiston kirjastosta voi tilata minkä tahansa julkaisun itselle lukusaliin ainakin, jos ei kotiin. Pitää vaan tietää mitä hakee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En voi oikein tajuta, miksi jokainen keskustelu tällä forumilla kääntyy ennen pitkää Heikkilän parjaukseen. Äkkiä vilkaisten tämä on jatkunut jo vuodesta 2007 alkaen. Kummalta ja hyvin systemaattiselta mustamaalaukselta vaikuttaa.
        Ikävä asiallesi, mutta ihmiset kääntyy kyllä helposti sen parjauksen kohteen puolelle, jos on pakko valita puolensa. Varsinkin jos kohteen neuvoilla ja opeilla on saanut terveytensä takaisin ja laihtunut merkittävästi.

        Nämä lääketehtaiden lobbarit eivät tykkää, jos ihmiset voivat hyvin - heiltä menee työt.
        Sen jälkeen eli 10 vuotta sitten, kun aloin noudattamaan Heikkilän neuvoja en ole lääkäreiden apua juuri tarvinnut.
        Parjaaminen johtuu ainakin osaksi siitä, että ylipainoiset neuvojat ovat pahasti sokeririippuvaisia, niin eivät halua toistenkaan kohentavan terveyttään Heikkilän neuvoilla, niin ainoa ase on parjata häntä.
        TV sarjassa Vaarallisen Lihavat, hyvin harva onnistuu laihduttamaan itsensä leikkauskuntoon, koska he ovat sokeririippuvaisia, eli eivät voi jättää pois ruokavaliostaan sokeria sisältäviä ruoka-aineita. TV sarjan tri Now neuvoo nimenomaan, että hiilihydraatit pois. Tätä ei mainita suomalaisissa ohjelmissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Täytynee perata Vekun linkit vaikka tiedänkin että niistä tuskin yksikään käsittelee LCHF-dieettiä."

        Ihmiset on lukutaitoisia itsekin ja osaa hakea tiedon jos tarvitsee. Netti on demokraattinen väline: jokaisella on mahdollisuus saman tiedon äärelle.

        Poikkeuksena on netissä saatava materiaali siten, että vain tutkimuslaitosten ja muiden instanssien, kuten yliopistojen käyttiksillä pääsee tiettyihin ammattijulkaisuihin mutta niitäkin saa tilattua itselle jos joku asia kiinnostaa esim tutkimuksentekomielessä. Yliopiston kirjastosta voi tilata minkä tahansa julkaisun itselle lukusaliin ainakin, jos ei kotiin. Pitää vaan tietää mitä hakee.

        Tutkimusjulkaisut maksavat suhteellisen paljon jos niitä ostaa omalla rahalla. Helposti menee tonni jos toinenkin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En voi oikein tajuta, miksi jokainen keskustelu tällä forumilla kääntyy ennen pitkää Heikkilän parjaukseen. Äkkiä vilkaisten tämä on jatkunut jo vuodesta 2007 alkaen. Kummalta ja hyvin systemaattiselta mustamaalaukselta vaikuttaa.
        Ikävä asiallesi, mutta ihmiset kääntyy kyllä helposti sen parjauksen kohteen puolelle, jos on pakko valita puolensa. Varsinkin jos kohteen neuvoilla ja opeilla on saanut terveytensä takaisin ja laihtunut merkittävästi.

        Totuuden paljastaminen ei ole mustamaalausta tai parjausta. Heikkilä pistää omiaan jokaiseen tutkimusjulkaisuun jota referoi. Sen sijaan Heikkilä parjaa muita ihmisiä blogissaan säännöllisesti.

        Heikkilän dieetti lisää kuolemanvaaraa merkittävästi. Jos sen hyväksyy niin mikäs siinä. Laihtua voi järkevämmälläkin dieetillä.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Koulutuksen avulla voi kyllä välttää typeriä ravintovalintoja. Voi esimerkiksi tarkastella Heikkilän väitteitä lukemalla hänen referoimiaan julkaisuja ja todeta että heikkilä puhuu lööperiä.

        "Koulutuksen avulla voi kyllä välttää typeriä ravintovalintoja."

        Jos näin on niin kerropa mikä on koulutuksesi. Johtuuko sairautesi

        1) typeristä ravintovalinnoista? vai
        2) koulutuksen puutteesta?


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Koulutuksen avulla voi kyllä välttää typeriä ravintovalintoja."

        Jos näin on niin kerropa mikä on koulutuksesi. Johtuuko sairautesi

        1) typeristä ravintovalinnoista? vai
        2) koulutuksen puutteesta?

        Siitä luonnollisesti että en aiemmin noudattanut ravitsemussuosituksia.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Totuuden paljastaminen ei ole mustamaalausta tai parjausta. Heikkilä pistää omiaan jokaiseen tutkimusjulkaisuun jota referoi. Sen sijaan Heikkilä parjaa muita ihmisiä blogissaan säännöllisesti.

        Heikkilän dieetti lisää kuolemanvaaraa merkittävästi. Jos sen hyväksyy niin mikäs siinä. Laihtua voi järkevämmälläkin dieetillä.

        En minä vielä ole kuollut, vaikka olenkin noudattanut Heikkilän neuvoja 10 vuotta ja todennäköisesti olen muutaman kymmenen vuotta vanhempi kuin teikäläinen.
        Siinä olen samaa mieltä, että Heikkilä parjaa jopa samanlailla ajattelevia lääkäreitä, kuin hän itse on. Kuvitteleeko Heikkilä keksineen koko idean, eikä huomioi muiden ajatuksia. Maailmalla on satoja Heikkilän tavoin ajattelevia lääkäreitä, mutta eivät parjaa muita kollegoita.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Totuuden paljastaminen ei ole mustamaalausta tai parjausta. Heikkilä pistää omiaan jokaiseen tutkimusjulkaisuun jota referoi. Sen sijaan Heikkilä parjaa muita ihmisiä blogissaan säännöllisesti.

        Heikkilän dieetti lisää kuolemanvaaraa merkittävästi. Jos sen hyväksyy niin mikäs siinä. Laihtua voi järkevämmälläkin dieetillä.

        "Heikkilän dieetti lisää kuolemanvaaraa merkittävästi"

        Onko ne kaikki palautteet, mitä hänelle on ihmistentaholta tervehtymisestä tullut, siis valehtelua?

        Kumpaa nyt demonisoit, Heikkilää vai vähähiillihydraattista ruokavaliota? Eihän Heikkilä ole ruokavaliota keksinyt vaan se on ihan maailmanlaajuisesti tunnettu asia ollut jo sata vuotta. Suomessa siitä on alettu puhua vasta 1990-luvulla yleisemmin kun tuli tämä Michel Montignacin insuliiniruokavaliot tietoisuuteen ekaksi. Luin Heikkilän blogia ja siellä ihan sanotaan, että pois huonot hiilarit, mahdollisimman puhdasta ja luonnonmukaista ruokaa. Ja tämä on sinusta siis kuolemanvaaran aiheuttamista? Minusta huonojen hiilarien kuulostaa järkevältä, ja vielä sanotaan että omaa kehoa pitää kuunnella.

        Mitä olen lukenut juttujasi, niin olet tainnut itse sairastua just diabetekseen sillä huonolla ruualla ja vielä kovalla kaljanjuonnilla. Ja suosittelet muillekin diabeteksen hankkimista ja suosittelet oluenjuontia osana terveellistä ruokavaliota. Minusta se on kyllä kuolemanvaaran aiheuttamista. Et ole onneksi mikää ravitsemustieteiljä joten juttusi on vaan mustatuntuu-osastoa, ettei sen puoleen mutta kuka nyt haluaisi elää kuin sinä? Jos siis ihminen haluaa olla terve ja olla alkoholisoitumatta niin ei kai hän sinun neuvojasi ala seuraamaan vaan ihan omaa kroppaansa ja veriarvojen kertomaa.

        Tuo Heikkilävihasi on kyllä jotain eeppistä systemaattisuudestaan tällä forumilla. Olen ajatellut monesti että siellä puska purkaa kaunaansa se mahalaskun jälkeen. Ymmärrän että olet katkera omasta sairaudestasi, mutta lainatakseni omia kommenttejasi täällä, mitä olet muille lasketellut, niin se on kyllä ihan oma ja huonojen elintapojen syy, että olet sairastunut. Neuvot muita ruoka-asioissa vaikka ne on johtaneet itselläsi vakavaan sairastumiseen. En vaan tajua, miksi haluat että muut ajautuvat samaan jamaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä lääketehtaiden lobbarit eivät tykkää, jos ihmiset voivat hyvin - heiltä menee työt.
        Sen jälkeen eli 10 vuotta sitten, kun aloin noudattamaan Heikkilän neuvoja en ole lääkäreiden apua juuri tarvinnut.
        Parjaaminen johtuu ainakin osaksi siitä, että ylipainoiset neuvojat ovat pahasti sokeririippuvaisia, niin eivät halua toistenkaan kohentavan terveyttään Heikkilän neuvoilla, niin ainoa ase on parjata häntä.
        TV sarjassa Vaarallisen Lihavat, hyvin harva onnistuu laihduttamaan itsensä leikkauskuntoon, koska he ovat sokeririippuvaisia, eli eivät voi jättää pois ruokavaliostaan sokeria sisältäviä ruoka-aineita. TV sarjan tri Now neuvoo nimenomaan, että hiilihydraatit pois. Tätä ei mainita suomalaisissa ohjelmissa.

        "TV sarjan tri Now neuvoo nimenomaan, että hiilihydraatit pois."

        Olen itsekin seurannut sarjaa ja just minimihiilareilla on laihdutettu sängyssä maatenkin 56kg kuukaudessa. Se on hurja luku.

        Oletteko huomanneet, että ne potilaat ei käytä ruokapöytää kotona, tai kata ateriaa pöydälle saatika syö yhdessä perheen kanssa? Jokainen on omassa nurkassaan jossain olohuoneen nurkassa valtavissa sohvissa.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Tutkimusjulkaisut maksavat suhteellisen paljon jos niitä ostaa omalla rahalla. Helposti menee tonni jos toinenkin.

        "Tutkimusjulkaisut maksavat suhteellisen paljon jos niitä ostaa omalla rahalla. Helposti menee tonni jos toinenkin."

        Saa niitä lainaankin, jos tietää mitä hakee. Kaukolainana voi tilata ympäri maailmaa.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Siitä luonnollisesti että en aiemmin noudattanut ravitsemussuosituksia.

        "Siitä luonnollisesti että en aiemmin noudattanut ravitsemussuosituksia."

        Eli johtopäätös on, että koulutuksesi ei auttanut yhtään siinä, että sairastuit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minä vielä ole kuollut, vaikka olenkin noudattanut Heikkilän neuvoja 10 vuotta ja todennäköisesti olen muutaman kymmenen vuotta vanhempi kuin teikäläinen.
        Siinä olen samaa mieltä, että Heikkilä parjaa jopa samanlailla ajattelevia lääkäreitä, kuin hän itse on. Kuvitteleeko Heikkilä keksineen koko idean, eikä huomioi muiden ajatuksia. Maailmalla on satoja Heikkilän tavoin ajattelevia lääkäreitä, mutta eivät parjaa muita kollegoita.

        Eikö siis pitäisi jotenkin erottaa toisistaan Heikkilän persoona ja se ruokavalio, mitä hän noudattaa? Minkä takia muka Heikkilän pitäisi olla joku pyhimys, kun kukaan muukaan ei ole. Värikästä kieltä hän käyttää ja on ihan oikeutetusti vihainen siitä, että hänen puheitaan vääristellään ja suomalaisia johdetaan harhaan kun muualla kansalaisten hyvinvointi on tärkein asia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Tutkimusjulkaisut maksavat suhteellisen paljon jos niitä ostaa omalla rahalla. Helposti menee tonni jos toinenkin."

        Saa niitä lainaankin, jos tietää mitä hakee. Kaukolainana voi tilata ympäri maailmaa.

        En usko että saa kaukolainaan tavalliseen kirjastoon. Joissain oppilaitoksissa on oikeus noiden tietokantojen selailuun ja yksittäiset artikkelit maksava tyypillisesti 30 USD per kappale. Yliopistojen kirjastoissa saattaa olla paperikopioita mutta kun julkaisuja on tuhatmäärin niin epäilen että noita on aika harvassa paikassa .

        Tietokoneella sitten pääsee kiinni noihin tietokantojen sisältöön korkeakouluilta. En tiedä kuinka hyvin niissä valvotaan koneita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö siis pitäisi jotenkin erottaa toisistaan Heikkilän persoona ja se ruokavalio, mitä hän noudattaa? Minkä takia muka Heikkilän pitäisi olla joku pyhimys, kun kukaan muukaan ei ole. Värikästä kieltä hän käyttää ja on ihan oikeutetusti vihainen siitä, että hänen puheitaan vääristellään ja suomalaisia johdetaan harhaan kun muualla kansalaisten hyvinvointi on tärkein asia.

        Muualla ravitsemussuositukset ovat samat kuin Suomessa joskin maakohtaista säätöä on. Heikkilän ideoita ei sitten suositella missään vaikka karppauspuolella esitetäänkin että ulkomailla asiat ovat toisin kuin Suomessa.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Totuuden paljastaminen ei ole mustamaalausta tai parjausta. Heikkilä pistää omiaan jokaiseen tutkimusjulkaisuun jota referoi. Sen sijaan Heikkilä parjaa muita ihmisiä blogissaan säännöllisesti.

        Heikkilän dieetti lisää kuolemanvaaraa merkittävästi. Jos sen hyväksyy niin mikäs siinä. Laihtua voi järkevämmälläkin dieetillä.

        Eikös Heikkilä ole 72-vuotias eikä syö mitään lääkkeitä ja näyttää 50-vuotiaalta. Pakko sen ketodieetin jotenkin täytyy vaikuttaa positiivisesti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikös Heikkilä ole 72-vuotias eikä syö mitään lääkkeitä ja näyttää 50-vuotiaalta. Pakko sen ketodieetin jotenkin täytyy vaikuttaa positiivisesti.

        Photoshop on keksitty.

        Ei ole tietoa siitä noudattaako AH dieettiään eikä hänen terveydentilastaan.Se, että kuolleisuus Heikkilän dieetillä on 20% suurempaa koskee isoja ihmismassoja. Ts. jos jostain tuhannen hengen normaalisti syövästä kuolee tiettynä ajanjaksona 100 henkeä niin Heikkilän dieettiä noudattavista kuolee 120 henkeä. Sydänkohtaus saattaa iskeä ihan yllättäenkin eikä se näy ulospäin.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        En usko että saa kaukolainaan tavalliseen kirjastoon. Joissain oppilaitoksissa on oikeus noiden tietokantojen selailuun ja yksittäiset artikkelit maksava tyypillisesti 30 USD per kappale. Yliopistojen kirjastoissa saattaa olla paperikopioita mutta kun julkaisuja on tuhatmäärin niin epäilen että noita on aika harvassa paikassa .

        Tietokoneella sitten pääsee kiinni noihin tietokantojen sisältöön korkeakouluilta. En tiedä kuinka hyvin niissä valvotaan koneita.

        "En usko että saa kaukolainaan tavalliseen kirjastoon".

        Usko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös Heikkilä ole 72-vuotias eikä syö mitään lääkkeitä ja näyttää 50-vuotiaalta. Pakko sen ketodieetin jotenkin täytyy vaikuttaa positiivisesti.

        Heikkilä on 74-vuotias, ja on viimeiset 40 vuotta näyttänyt 80-vuotiaalta.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Photoshop on keksitty.

        Ei ole tietoa siitä noudattaako AH dieettiään eikä hänen terveydentilastaan.Se, että kuolleisuus Heikkilän dieetillä on 20% suurempaa koskee isoja ihmismassoja. Ts. jos jostain tuhannen hengen normaalisti syövästä kuolee tiettynä ajanjaksona 100 henkeä niin Heikkilän dieettiä noudattavista kuolee 120 henkeä. Sydänkohtaus saattaa iskeä ihan yllättäenkin eikä se näy ulospäin.

        "Photoshop on keksitty"

        Olen tavannut Heikkilän livenä ja näyttää aika energiseltä ja viriililtä ollakseen yli 70. Kyllähän hän esiintyy välillä, vaikka nihkeästi suhtautuu tähän rokkitähteyteensä. Todelliset tähdethän jakaa mielipiteitä voimakkaasti. Myös videoilta näkee youtubesta, kun hän on väliin haastateltavana.

        terveisin aloittaja. :)


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        En usko että saa kaukolainaan tavalliseen kirjastoon. Joissain oppilaitoksissa on oikeus noiden tietokantojen selailuun ja yksittäiset artikkelit maksava tyypillisesti 30 USD per kappale. Yliopistojen kirjastoissa saattaa olla paperikopioita mutta kun julkaisuja on tuhatmäärin niin epäilen että noita on aika harvassa paikassa .

        Tietokoneella sitten pääsee kiinni noihin tietokantojen sisältöön korkeakouluilta. En tiedä kuinka hyvin niissä valvotaan koneita.

        Aloittaja täällä taas.

        Kommentoisin tähän.

        "En usko että saa kaukolainaan tavalliseen kirjastoon. Joissain oppilaitoksissa on oikeus noiden tietokantojen selailuun ja yksittäiset artikkelit maksava tyypillisesti 30 USD per kappale. Yliopistojen kirjastoissa saattaa olla paperikopioita mutta kun julkaisuja on tuhatmäärin niin epäilen että noita on aika harvassa paikassa (...)"


        Vastaan tähän itse korkeakoulutettuna yhteiskuntatietelijänä. Ollessani itse yliopistolla töissä sai mitä tahansa materiaalia ihan "firman" laskuun tilattua mistä tahansa ja käyttäjätunnuksilla pääsee ihan lähes minkä tahansa kansainvälisen yliopiston tietokantoihin ja aineistoihin käsiksi. Vaikeinta on rajata se aineisto, mitä tarvitsee ja hakee. Sitä on niin valtavasti.

        Nyt kun en ole enää yliopiston leivissä, niin silti minulla on yliopiston kirjastokortti ja sillä saa lainattua edelleen julkaisuja samalla lailla. Niitä ulkomaan tutkimuksiakin on saatavana aika kiitettävästi täällä Suomen yliopistoissa.

        Kirjaston koneella ei pääse sen kummemmin enää sillä tavalla esim ammattilehtiin (luen jonkin verran lääketieteellistä kirjallisuutta) käsiksi kuin ennen, koska sisään kirjaudutaan just niillä käyttiksillä. Pysyy kuitenkin kirjaston asiakkaana ja pääsee kirjaston aineistopankkiin lukemaan ja voi tilata mitä tahansa kotimaista aineistoa ilmaiseksi luettavaksi, myös niitä fyysisiä ammattilehtiä ihan vapaasti. Jos haluaa kaukolainata niin siitä menee muutaman euron maksu. Kansainvälinen lainaaminen maksaa vähän enemmän. En ole itse tilannut niitä enää, kun noita referaatteja ja artikkeleja on muutenkin ihan kiitettävästi ollut saatavissa eri tieteenaloilta. Fyysiset opukset joutuu lähettämään sieltä jostain rapakon takaa ja postikuluja tietenkin tulee. Mutta onhan netissäkin ihan jokaisen saatavilla nämä Amazonit ja muut kirjakaupat, mistä voi tilata itseään kiinnostavaa kirjallisuutta ja maksaa siitä sitten ihan kuin muutkin ihmiset tekee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Photoshop on keksitty"

        Olen tavannut Heikkilän livenä ja näyttää aika energiseltä ja viriililtä ollakseen yli 70. Kyllähän hän esiintyy välillä, vaikka nihkeästi suhtautuu tähän rokkitähteyteensä. Todelliset tähdethän jakaa mielipiteitä voimakkaasti. Myös videoilta näkee youtubesta, kun hän on väliin haastateltavana.

        terveisin aloittaja. :)

        Mikael Fogelholmin kuva on se, jonka olen ripustanut seinälleni (noin niin kuin kuvaannollisesti). Kehossa ei yhtään grammaa rasvaa. Pyöräilee 10 tuntia viikossa, kuten kumarasta ryhdistäkin voi päätellä. Leppoisa ja lupsakka ja huumorintajuinen, päinvastoin kuin runsaasti puriiniaineita sisältävä Heikkilä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Heikkilän dieetti lisää kuolemanvaaraa merkittävästi"

        Onko ne kaikki palautteet, mitä hänelle on ihmistentaholta tervehtymisestä tullut, siis valehtelua?

        Kumpaa nyt demonisoit, Heikkilää vai vähähiillihydraattista ruokavaliota? Eihän Heikkilä ole ruokavaliota keksinyt vaan se on ihan maailmanlaajuisesti tunnettu asia ollut jo sata vuotta. Suomessa siitä on alettu puhua vasta 1990-luvulla yleisemmin kun tuli tämä Michel Montignacin insuliiniruokavaliot tietoisuuteen ekaksi. Luin Heikkilän blogia ja siellä ihan sanotaan, että pois huonot hiilarit, mahdollisimman puhdasta ja luonnonmukaista ruokaa. Ja tämä on sinusta siis kuolemanvaaran aiheuttamista? Minusta huonojen hiilarien kuulostaa järkevältä, ja vielä sanotaan että omaa kehoa pitää kuunnella.

        Mitä olen lukenut juttujasi, niin olet tainnut itse sairastua just diabetekseen sillä huonolla ruualla ja vielä kovalla kaljanjuonnilla. Ja suosittelet muillekin diabeteksen hankkimista ja suosittelet oluenjuontia osana terveellistä ruokavaliota. Minusta se on kyllä kuolemanvaaran aiheuttamista. Et ole onneksi mikää ravitsemustieteiljä joten juttusi on vaan mustatuntuu-osastoa, ettei sen puoleen mutta kuka nyt haluaisi elää kuin sinä? Jos siis ihminen haluaa olla terve ja olla alkoholisoitumatta niin ei kai hän sinun neuvojasi ala seuraamaan vaan ihan omaa kroppaansa ja veriarvojen kertomaa.

        Tuo Heikkilävihasi on kyllä jotain eeppistä systemaattisuudestaan tällä forumilla. Olen ajatellut monesti että siellä puska purkaa kaunaansa se mahalaskun jälkeen. Ymmärrän että olet katkera omasta sairaudestasi, mutta lainatakseni omia kommenttejasi täällä, mitä olet muille lasketellut, niin se on kyllä ihan oma ja huonojen elintapojen syy, että olet sairastunut. Neuvot muita ruoka-asioissa vaikka ne on johtaneet itselläsi vakavaan sairastumiseen. En vaan tajua, miksi haluat että muut ajautuvat samaan jamaan?

        "Kumpaa nyt demonisoit, Heikkilää vai vähähiillihydraattista ruokavaliota? Eihän Heikkilä ole ruokavaliota keksinyt vaan se on ihan maailmanlaajuisesti tunnettu asia ollut jo sata vuotta. Suomessa siitä on alettu puhua vasta 1990-luvulla yleisemmin kun tuli tämä Michel Montignacin "

        Taisi olla Atkinssi vielä ennen sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minä vielä ole kuollut, vaikka olenkin noudattanut Heikkilän neuvoja 10 vuotta ja todennäköisesti olen muutaman kymmenen vuotta vanhempi kuin teikäläinen.
        Siinä olen samaa mieltä, että Heikkilä parjaa jopa samanlailla ajattelevia lääkäreitä, kuin hän itse on. Kuvitteleeko Heikkilä keksineen koko idean, eikä huomioi muiden ajatuksia. Maailmalla on satoja Heikkilän tavoin ajattelevia lääkäreitä, mutta eivät parjaa muita kollegoita.

        "En minä vielä ole kuollut, vaikka olenkin noudattanut Heikkilän neuvoja 10 vuotta..."

        Tuo ei vielä selitä oletko hengissä Heikkilän neuvojen ansiosta vai niistä huolimatta? Todennäköisesti olisit pysynyt hengissä myös ravitsemussuosituksia noudattamalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "En minä vielä ole kuollut, vaikka olenkin noudattanut Heikkilän neuvoja 10 vuotta..."

        Tuo ei vielä selitä oletko hengissä Heikkilän neuvojen ansiosta vai niistä huolimatta? Todennäköisesti olisit pysynyt hengissä myös ravitsemussuosituksia noudattamalla.

        "Tuo ei vielä selitä oletko hengissä Heikkilän neuvojen ansiosta vai niistä huolimatta? Todennäköisesti olisit pysynyt hengissä myös ravitsemussuosituksia noudattamalla."

        Mutta mitä jos ihminen tervehtyy Heikkilän neuvojen ansiosta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tuo ei vielä selitä oletko hengissä Heikkilän neuvojen ansiosta vai niistä huolimatta? Todennäköisesti olisit pysynyt hengissä myös ravitsemussuosituksia noudattamalla."

        Mutta mitä jos ihminen tervehtyy Heikkilän neuvojen ansiosta?

        "Mutta mitä jos ihminen tervehtyy Heikkilän neuvojen ansiosta?"

        Siis ortopedin neuvojen? Tottakai se on mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En voi oikein tajuta, miksi jokainen keskustelu tällä forumilla kääntyy ennen pitkää Heikkilän parjaukseen. Äkkiä vilkaisten tämä on jatkunut jo vuodesta 2007 alkaen. Kummalta ja hyvin systemaattiselta mustamaalaukselta vaikuttaa.
        Ikävä asiallesi, mutta ihmiset kääntyy kyllä helposti sen parjauksen kohteen puolelle, jos on pakko valita puolensa. Varsinkin jos kohteen neuvoilla ja opeilla on saanut terveytensä takaisin ja laihtunut merkittävästi.

        hpv mollaa Heikkilää ammatikseen. Joku lääketehtaan palkkaama lobbari mainostaa Heikkilää sammumatta.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Photoshop on keksitty.

        Ei ole tietoa siitä noudattaako AH dieettiään eikä hänen terveydentilastaan.Se, että kuolleisuus Heikkilän dieetillä on 20% suurempaa koskee isoja ihmismassoja. Ts. jos jostain tuhannen hengen normaalisti syövästä kuolee tiettynä ajanjaksona 100 henkeä niin Heikkilän dieettiä noudattavista kuolee 120 henkeä. Sydänkohtaus saattaa iskeä ihan yllättäenkin eikä se näy ulospäin.

        Tuskin Heikkilä kaikkia kuviaan photoshoppaa vai sitäkö tosissasi esität. Taisit vetää luvut hatusta ja vahvistaa "totuuttasi" esimerkillä kuinka murhaavia Heikkilän ohjeet ovat ja sitten heitit uhkauksen päälle. Aika säälittävää.


      • Anonyymi

        Puska on todellakin raihnaisen näköinen kieltämättä. On häipynyt julkisuudesta kokonaan. Olisko jossain hoitokodissa tms?


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Photoshop on keksitty.

        Ei ole tietoa siitä noudattaako AH dieettiään eikä hänen terveydentilastaan.Se, että kuolleisuus Heikkilän dieetillä on 20% suurempaa koskee isoja ihmismassoja. Ts. jos jostain tuhannen hengen normaalisti syövästä kuolee tiettynä ajanjaksona 100 henkeä niin Heikkilän dieettiä noudattavista kuolee 120 henkeä. Sydänkohtaus saattaa iskeä ihan yllättäenkin eikä se näy ulospäin.

        Jos tavallisen kaduntallaajan tämänhetkinen normiannos se 400g jauhelihaa ja 8 perunaa. En ymmärrä miten dieetti tuosta menee vaarallisemmaksi, jos jättää ne perunat pois ja laittaa tilalle kurkkua, tomaattia ja jäävuorisalaattia?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos tavallisen kaduntallaajan tämänhetkinen normiannos se 400g jauhelihaa ja 8 perunaa. En ymmärrä miten dieetti tuosta menee vaarallisemmaksi, jos jättää ne perunat pois ja laittaa tilalle kurkkua, tomaattia ja jäävuorisalaattia?

        Ja suositusruokavalio on vielä terveellisempi kuin karppaus koska siinä olisi 200 g jauhelihaa, 2 keitinperunaa ja puoli lautasellista monipuolisempia kasviksia.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Ja suositusruokavalio on vielä terveellisempi kuin karppaus koska siinä olisi 200 g jauhelihaa, 2 keitinperunaa ja puoli lautasellista monipuolisempia kasviksia.

        Ei tuollaisella määrällä lähde nälkä keneltäkään. Noin pienet määrät ajavat ihmiset nopostelemaan herkkuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuollaisella määrällä lähde nälkä keneltäkään. Noin pienet määrät ajavat ihmiset nopostelemaan herkkuja.

        Kyllä se yhdelle aterialle riittää. Ilman napostelutarvetta. Puoli lautasta täytetään monipuolisesti tuoreilla tai kypsennetyillä kasviksilla. Se voi sisältää salaattien ja raasteiden lisäksi myös juurikasveja (ei perunaa) ja palkokasveja.
        Jauhelihaa riittää vähempikin, 100-150 g.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se yhdelle aterialle riittää. Ilman napostelutarvetta. Puoli lautasta täytetään monipuolisesti tuoreilla tai kypsennetyillä kasviksilla. Se voi sisältää salaattien ja raasteiden lisäksi myös juurikasveja (ei perunaa) ja palkokasveja.
        Jauhelihaa riittää vähempikin, 100-150 g.

        Itselläni menee helposti kilo ranskalaisia perunoita ja 18 kalapuikkoa kerralla, jos pidempään on ollut syömättä. Päälle vielä puoli litraa maitoa ja salaattia. 800 grammaa keitettyjä perunoita menee aina aterialla. Vähemmästä ei lähde nälkä.


      • Anonyymi

        Suoliston terveys vaatii monipuolista kuitupitoista ravintoa, kuten palkokasveja ja viljaa. Em. ravintoaineet ovat myös ilmastoystävällisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suoliston terveys vaatii monipuolista kuitupitoista ravintoa, kuten palkokasveja ja viljaa. Em. ravintoaineet ovat myös ilmastoystävällisiä.

        Jos suolisto ei tykkää viljoista ja palkokasveista niin kuidut on pakko hakea muualta. Viljoista ei saa muutakuin rupia takalistoon ja suolisto-ongelmia ja diabetesta. Ilmastohörhöily on propagandaa, joilla ihmisiä ajetaan tällaiseen epäterveelliseen ruokavalioon. Maailma ei sillä pelastu, mutta ihmiset tuhoutuvat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos suolisto ei tykkää viljoista ja palkokasveista niin kuidut on pakko hakea muualta. Viljoista ei saa muutakuin rupia takalistoon ja suolisto-ongelmia ja diabetesta. Ilmastohörhöily on propagandaa, joilla ihmisiä ajetaan tällaiseen epäterveelliseen ruokavalioon. Maailma ei sillä pelastu, mutta ihmiset tuhoutuvat.

        Keto-tutkimuksessa havaitaan ”dramaattisia” suoliston bakteerimuutoksia, jotka jäähdyttävät tulehduksia
        Brittany A. Roston - 20. toukokuuta 2020, kello 15:12 CDT0
        Keto-tutkimuksessa havaitaan ”dramaattisia” suoliston bakteerimuutoksia, jotka jäähdyttävät tulehduksia
        Uuden tutkimuksen mukaan ketogeeninen ruokavalio, jota kutsutaan yleisemmin ketoksi, aiheuttaa suoliston bakteereissa dramaattisia muutoksia, jotka osaltaan vähentävät tulehduksia. Havainnot ovat peräisin Kalifornian yliopistosta - San Diegosta, missä tutkijat havaitsivat, että runsaasti rasvaa sisältävän, vähähiilihydraattisen ruokavalion tuottamat ketonirungot voivat osaltaan vähentää tulehdusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Photoshop on keksitty"

        Olen tavannut Heikkilän livenä ja näyttää aika energiseltä ja viriililtä ollakseen yli 70. Kyllähän hän esiintyy välillä, vaikka nihkeästi suhtautuu tähän rokkitähteyteensä. Todelliset tähdethän jakaa mielipiteitä voimakkaasti. Myös videoilta näkee youtubesta, kun hän on väliin haastateltavana.

        terveisin aloittaja. :)

        Jos pitaisi verrata A.Heikkilaa ja P.Puskaa keski ikaisen naisen silmin katsottuna niin itse pidan Heikkilaa miehena mutta Puskaa vapisevana vanhuksena. He taitavat olla saman ikaisia, kertoi wikipedia. Heikkilalla taitaa olla testosteronit viela vahvasti pelissa mukana. Eikos vahahiilihydraattinen ruokavalio vaikuta voimakkaasti muidenkin hormonien tuotantoon kuin insuliinin? Miksei sitten myos testosteroniin? Vahahiilihydraattinen ruokavalio vaikuttaa ikaantymiseen paljonkin sita hidastaen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos pitaisi verrata A.Heikkilaa ja P.Puskaa keski ikaisen naisen silmin katsottuna niin itse pidan Heikkilaa miehena mutta Puskaa vapisevana vanhuksena. He taitavat olla saman ikaisia, kertoi wikipedia. Heikkilalla taitaa olla testosteronit viela vahvasti pelissa mukana. Eikos vahahiilihydraattinen ruokavalio vaikuta voimakkaasti muidenkin hormonien tuotantoon kuin insuliinin? Miksei sitten myos testosteroniin? Vahahiilihydraattinen ruokavalio vaikuttaa ikaantymiseen paljonkin sita hidastaen.

        Karppaus on katabolinen dieetti eli se lisää lihaskatoa. Se myöskin vähentää testosteronia ja lisää kortisolin tuotantoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos pitaisi verrata A.Heikkilaa ja P.Puskaa keski ikaisen naisen silmin katsottuna niin itse pidan Heikkilaa miehena mutta Puskaa vapisevana vanhuksena. He taitavat olla saman ikaisia, kertoi wikipedia. Heikkilalla taitaa olla testosteronit viela vahvasti pelissa mukana. Eikos vahahiilihydraattinen ruokavalio vaikuta voimakkaasti muidenkin hormonien tuotantoon kuin insuliinin? Miksei sitten myos testosteroniin? Vahahiilihydraattinen ruokavalio vaikuttaa ikaantymiseen paljonkin sita hidastaen.

        Jos kaipaat ikäistäsi miesseuraa, jolla veren testosteronitasot ovat varmasti kohdallaan eikä kehossa ole yhtään makkarakerroksia, sinun kannattaa pyytää professori Mikael Fogelholmia polkemaan pyörällään luoksesi. Samalla hän voisi opetaa sinulle nautinnollisen, ilmastoystävällisen elämän aakkosia, joihin sisältyy terveellisen ruoan lisäksi riittävästi liikunnallisia harjoitteita.


    • Anonyymi

      Valitettavasti on niin että täällä ei saa kertoa.

      • Anonyymi

        "Valitettavasti on niin että täällä ei saa kertoa."

        Kyllä saa- satuja, hoopoveen valliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Valitettavasti on niin että täällä ei saa kertoa."

        Kyllä saa- satuja, hoopoveen valliin.

        Huomaan, että sisimmässäsi on herännyt jo pieni epäilys, että olenko sittenkin väärässä ja hvp27 oikeassa. Et vain itse vielä huomaa sitä tietoisella tasolla.


    • Anonyymi

      Aloittaja täällä.

      Nyt on kulunut pari viikkoa kun aloitin oikein oikeaoppisesti ketoilusysteemillä. Haluan kertoa, että muutosta on tapahtunut! Tänään huomasin, että tiukka takkini on löysä vatsan kohdalta! Se oli aika pinkeänä vielä tällä viikolla - en huomannut mitään erikoista vaan tänään tajusin että nyt on jotain outoa ja tarkistin vielä ettei takki ole revennyt selästä. :-D Kokeilin varmuudeksi housut jotka ei ole menneet mahan kohdalta kiinni niin nytpä meni! Näyttää tosiaan siltä että vatsarasvaa on huvennut johonkin ja vähän muualtakin ympärysmitasta. Se on mainiota, sillä olen kärsinyt kun on mahaa, ei voi naisihmisenä edes vedota että iskämaha on söpö. :-D
      Lisäksi vatsa-ja suolistovaivoja ei ole enää lainkaan! Ei ole närästystä eikä refluksioireita, vaikka niiden väitetään tulevan rasvaisesta ruoasta.

      Paidat on joustavia niin niistä ei niin huomaakaan muutosta.

      Söin eilen AIVAN liikaa (ketoruokaa eli kukkakaalipizzaa kylläkin) ja koska ruoan laittaminen venyi ja tuli ahmittua liika nopeaa niin ajattelin että kuinkahan tässä käy kun olin vielä aamullakin ähkyssä ettei voinut syödä tänään kuin vasta puolen päivän aikaan ja tuli taas kauhean täysi olo. vaikka söin vain palan sitä eilistä pizzaa...niin tänään olikin yllätys tämä kun lähdin ulos. Kävelykin sujuu kevyemmin ja kasvot on vähän kapeammat. Nämä muutokset huomasin jo nyt kahden viikon ketoilun jälkeen.

      Olen tosi iloinen. Tällä jatkan nyt koska tämä tuntuu toimivan kohdallani. Kun tulee vähän heikko olo niin elektrolyyttijuomaa, ei ruokaa! Eikä varsinkaan viljoja. Liikuntaa en ole jaksanut, mutta olen alkanut kävellä enemmän. Olen pidentänyt matkaa pikku hiljaa . Tuntuu että kävelykin hikoiluttaa niin hitosti.

      Lisäksi löysin paljon tietoa ketoilun myönteisistä terveysvaikutuksista.

      https://www.ketogenic-diet-resource.com/

      https://www.dietdoctor.com/

      Mahtavia kuvia ennen ja jälkeen...

      Olen syönyt vähän kanaakin, kerran - mutta pääsääntöisesti menen kala- muna- ja kasvisvoittoisesti, maitorasvaa tulee kyllä syötyä juuston muodossa, tarkkana saa olla että pysyy kuta kuinkin kalorirajoissa, haluan nopeasti tuloksia alussa niin päätin ottaa kalorit tiukemmin rasvavetoisesti. Näin minä nyt etenen. Kerron taas tähän ketjuun kun tulee uutta.

      • Anonyymi

        Unohdin mainita, mitkä on suurimmat muutokset ruokailussa:

        1. Napostelu ja kaikki välipalat on jääneet pois (jos syön herkkua, syön aterian yhteydessä)
        2. Syön kolme kertaa päivässä
        3. Juon tosi paljon vettä
        4 Hiilihydraatit pyörii siellä 20-30g
        5. Lasken että kalorit on vähän alle lepokulutuksen
        6. Saan kalorit pääasiassa rasvasta, vältän proteiinin liikasaantia, menen 1g/ihannepainokilo.
        7. Syön pääasiassa maanpäällisiä kasviksia
        8. Kerran viikossa syön uudelleenlämmitettyä resistenttiä tärkkelystä annoksen (peruna)
        9. Alkoholia vain pari annosta viikossa ruoan kanssa, punaviini.


        Joku muu menee toisella tavalla, minä näin koska tuntuu että on hyvä tasapaino, olo tasainen ja positiivinen. Elämänilo tuntuu pikkuhiljaa palailevan. =)


      • Nuo karppaussivustot eivät ole kovinkaan objektiivisiä eli kannattaa tarkistaa niiden väitteet muualta.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Nuo karppaussivustot eivät ole kovinkaan objektiivisiä eli kannattaa tarkistaa niiden väitteet muualta.

        Juu oletko löytänyt kovillerasvoille ja kolesterolille silleen totuuden heitin valtimo vaarallisuudesta? Keikaroit omaavasi hyvät tietolähteet niin kipaiseppa hakemassa ne. Minä olen toista kymmentä vuotta etsinyt ja luu on jäänyt käteen silleen kiveäkään jättänyt kääntämättä.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Nuo karppaussivustot eivät ole kovinkaan objektiivisiä eli kannattaa tarkistaa niiden väitteet muualta.

        Laatikainen ei ainakaan - jos oikein tulkitsen - ole kohtuullista diabeetikoiden hiilihydraattirajoitusta vastaan. Hän esitteli kerran tutkimusta, jossa ravinnon hiilihydraateista 10 E% vaihdettiin 10 E%:iin hyvälaatuista rasvaa (ja veriarvot paranivat).

        Samoin Joslin.org Diabetes Center - johon Käypä hoito on ainakin yhden kerran viitannut - suosittelee diabeetikoille vain maltillista hiilihydraattimäärää (muistaakseni 40-45 E%). (Heidän pdf-ohjeensa ei juuri äsken ollut saatavlilla linkkivirheen takia.)


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Nuo karppaussivustot eivät ole kovinkaan objektiivisiä eli kannattaa tarkistaa niiden väitteet muualta.

        Näyttäisi olevan ihan lääketieteilijöitä ja ravitsemustieteilijöitä. Eivät maailmalla taida lukea näitä sinun gurujesi Laatikaisten jne oppeja...? Onneksi suomalaisilla ihan käytössä kansainvälisiä sivuja ja tietoja. Vaikka sinusta ihmisten pitäis kitata kaljaa lihota ja piikittää mieluummin insuliinia kuin jättää kalja niin onneksi monikaan ei taida kannattaa oppejasi. Kuka nyt sairas haluaa olla jos terveyskin on vaihtoehto. Ihmiset on oppineet ja tajunneet että suomalaiset halutaan pitää sairaina, siksi kaljan viljan ja perunan sokerin tuputus.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juu oletko löytänyt kovillerasvoille ja kolesterolille silleen totuuden heitin valtimo vaarallisuudesta? Keikaroit omaavasi hyvät tietolähteet niin kipaiseppa hakemassa ne. Minä olen toista kymmentä vuotta etsinyt ja luu on jäänyt käteen silleen kiveäkään jättänyt kääntämättä.

        No mitens olisi vaikka Finriski-laskuri. Sen pohjana on Finravinto-tutkimukset ja niistä interpoloitu sydäntautikuolleisuus vs. kolesteroli. Tuo on siis tilastoista johdettu malli riskiin saada sydänkohtaus.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Laatikainen ei ainakaan - jos oikein tulkitsen - ole kohtuullista diabeetikoiden hiilihydraattirajoitusta vastaan. Hän esitteli kerran tutkimusta, jossa ravinnon hiilihydraateista 10 E% vaihdettiin 10 E%:iin hyvälaatuista rasvaa (ja veriarvot paranivat).

        Samoin Joslin.org Diabetes Center - johon Käypä hoito on ainakin yhden kerran viitannut - suosittelee diabeetikoille vain maltillista hiilihydraattimäärää (muistaakseni 40-45 E%). (Heidän pdf-ohjeensa ei juuri äsken ollut saatavlilla linkkivirheen takia.)

        Ei suomalaisessa karppauksessa ole ongelmana hiilihydraatin vähyys vaan se, että hyvätkin hiilihydraatit korvataan huonoimmilla mahdollisilla rasvoilla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näyttäisi olevan ihan lääketieteilijöitä ja ravitsemustieteilijöitä. Eivät maailmalla taida lukea näitä sinun gurujesi Laatikaisten jne oppeja...? Onneksi suomalaisilla ihan käytössä kansainvälisiä sivuja ja tietoja. Vaikka sinusta ihmisten pitäis kitata kaljaa lihota ja piikittää mieluummin insuliinia kuin jättää kalja niin onneksi monikaan ei taida kannattaa oppejasi. Kuka nyt sairas haluaa olla jos terveyskin on vaihtoehto. Ihmiset on oppineet ja tajunneet että suomalaiset halutaan pitää sairaina, siksi kaljan viljan ja perunan sokerin tuputus.

        Öh, Laatikainen kirjoittaa näiden ulkomaisten tutkijoiden havainnoista suomeksi. Kannattaa lukea. Hyvin kirjoitettua ja asiallista tekstiä. En ole huomannut Laatikaisen pistävän omiaan ja referoi artikkeleista hyvin.

        Onko sinustakin salaliiton paras todiste ettei todisteita ole? Ravitsemussuositukset ovat hyvin samankaltaisia kaikkialla eli tämä salaliitto on myös maailmanlaajuinen? Miten tämä salaliitto ei ole paljastunut? Ketkä siinä ovat mukana? Kuka hyötyy kansan sairaana pitämisestä ja kuinka selität että suomalaisten odotettavissa oleva elinikä on kasvanut 20 vuodella viimeisen 50 vuoden aikana?

        Voisit myös laittaa joitakin merkittäviä tutkimusartikkeleita, joiden mukaan lihaan ja eläinrasvaan pohjautuva karppaus olisi terveellisempää kuin suositusruokavalio. Oletko myös tosissaan lukenut ne?


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        No mitens olisi vaikka Finriski-laskuri. Sen pohjana on Finravinto-tutkimukset ja niistä interpoloitu sydäntautikuolleisuus vs. kolesteroli. Tuo on siis tilastoista johdettu malli riskiin saada sydänkohtaus.

        FINRISKI-laskurissa on se ongelma, että siinä kysytään kolesterolista vain HDL-kolesterolia, jota minulta taas ei suostuta uhkailemallakaan mittaamaan julkisessa terveydenhuollossa.

        Minulta mitataan vain kerran vuodessa LDL (viimeksi 2,1).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        FINRISKI-laskurissa on se ongelma, että siinä kysytään kolesterolista vain HDL-kolesterolia, jota minulta taas ei suostuta uhkailemallakaan mittaamaan julkisessa terveydenhuollossa.

        Minulta mitataan vain kerran vuodessa LDL (viimeksi 2,1).

        ...eikä ylipainokaan ole heidän mielestään mikään riski. Täytyy uskoa alan ammattilaisia. Kyllä he metansa ja kohorttinsa osaavat. :)


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        No mitens olisi vaikka Finriski-laskuri. Sen pohjana on Finravinto-tutkimukset ja niistä interpoloitu sydäntautikuolleisuus vs. kolesteroli. Tuo on siis tilastoista johdettu malli riskiin saada sydänkohtaus.

        Finriski on höpö laskuri sillä siinä ne harhaopit on koottu eli ei mikään tilasto. Muistat kai sen Sydneyn tutkimuksen joka oli vuos kymmeniä autotalliin piiloitettu. Joten tilastot oli vain todistus voimaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        FINRISKI-laskurissa on se ongelma, että siinä kysytään kolesterolista vain HDL-kolesterolia, jota minulta taas ei suostuta uhkailemallakaan mittaamaan julkisessa terveydenhuollossa.

        Minulta mitataan vain kerran vuodessa LDL (viimeksi 2,1).

        Finriskissä on HDL ja Tri lyseriinit ja heitin suhteella lasketaan LDL.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Unohdin mainita, mitkä on suurimmat muutokset ruokailussa:

        1. Napostelu ja kaikki välipalat on jääneet pois (jos syön herkkua, syön aterian yhteydessä)
        2. Syön kolme kertaa päivässä
        3. Juon tosi paljon vettä
        4 Hiilihydraatit pyörii siellä 20-30g
        5. Lasken että kalorit on vähän alle lepokulutuksen
        6. Saan kalorit pääasiassa rasvasta, vältän proteiinin liikasaantia, menen 1g/ihannepainokilo.
        7. Syön pääasiassa maanpäällisiä kasviksia
        8. Kerran viikossa syön uudelleenlämmitettyä resistenttiä tärkkelystä annoksen (peruna)
        9. Alkoholia vain pari annosta viikossa ruoan kanssa, punaviini.


        Joku muu menee toisella tavalla, minä näin koska tuntuu että on hyvä tasapaino, olo tasainen ja positiivinen. Elämänilo tuntuu pikkuhiljaa palailevan. =)

        Lisään vielä tähän, kun herätti ajatuksia nämä omat listaukseni.

        Sanoisin, että vaikein asia, mitä arvelin kohtaavani olisi se, että miten kestää kun lauantai-illan ja muunkin viikonlopun naposteluruokailu ja sohvamutustaminen on pakko jättää pois. Viikolla pystyn syömään ultraterveellisesti, vaikka pelkkiä rehuja, jos tarve vaatii. Kaurapuurolla sitä on pitkälle mentykin. Tylsyyteen ja vapaa-ajan harrasteena sitä on napsinut kaikkea hyvää ja juonutkin olen aivan liikaa, punaviintä lähinnä. Lonkero maistuu myös. Oma suurin syntini (tunnustan näin rippituolissa, ja saatte kivittää tästä vapaasti, hehe) on ollut juustonaksut. Suklaa ei ole ollut koskaan ongelma, kuten meillä naisihmisillä aika monesti tuppaa olemaan. Jäätelö on toinen juttu, mikä mietitytti, mutta olen syönyt vähäenergisempiä proteiinijäätelöitä joissa vähemmän hiilariakin kylläkin jo pitkään, ongelmana on ollut hinta)

        Mietin nyt vähän kauhuissani sitä, kuinka jumalattoman paljon sitä on sitten hiilihydraattia ja energiaa saanut, kun nämä naksut ja raksut on pelkkää sitä. Katsoin että pussillisessa niitä mistä tykkään (ja mikä menee helposti yhdellä istumalla) on yli 1300 kcal ja hiilaria siitä on tullut noin 150 g. Vaihtoehtoisesti sitä on ollut sitten tavallista pizzaa joka on mennyt yksin siinä illan aikana. Yllättävää kyllä pizzassa voi olla puolet vähemmän energiaa kuin juustonaksupussissa, kun valkkaa täytteet. Eikä nämä riitä herkuksi, vaan siihen on juomat päälle. Silti olen syönyt muuten suht järkevästi jos ei oteta tätä viikonloppuhedonismia lukuun. Mutta tuossa on koko päivän energiantarve, ja kaikki muu on siis pelkkää lisäenergiaa.

        Nyt ei kahteen viikkoon ole sitten naksuja eikä pizzaa ole ollut ja pakko todeta, että tämähän menee mainiosti. Ei kaipaa niitäkään (kun kuitenkin saa syödä oikeaa juustoa, raasteesta valmistuu uunissa "sipsit" jos mahtuu päivän energiakokoneisuuteen ja kukkakaalipizza on herkkua) ja se mikä tässä on vielä tullut kaupan päälle, on ajansäätö jonka voi käyttää muuhun kuin jatkuvaan ruoan ajattelemiseen tai sen tekemiseen. Olen huomannut että kun hiilaripöhö on lähtenyt niin aivosumu on väistynyt ja ajatus on selkeytynyt ja kirkastunut. En ole tajunnutkaan että on ollut jotain aivosumua, ennen kuin se pää kirkastui. On varmaan sama olo kuin pitkän ryyppyputken vetäneellä kovalla viinankäyttäjällä.

        Kun tämä hiilaririippuvuus on pikku hiljaa hallinnassa, niin jännä huomata, ettei punkkuakaan tee mieli. Tosiaankin pari lasia koko viikonloppuna on riittänyt. Mulla on tapana laittaa joku juhla-ateria joka viikonloppu ja siihen kuuluu viini. Nyt se juhla-ateria on ketoruokaa. Ja siis en ole muistanut sanoa, että minun veriarvot on silti olleet viiterajoissa ja jopa paremmat kuin keskimäärin, esim. kolesteroliarvot ja niiden suhde on lääkärin mukaan loistavat.

        Mulla on tunne kuin olis lähtenyt iästä kahden viikon aikana 10 vuotta iästä pois. Varmaan paras tunne koko hommassa.

        En ihmettele, jos tästä ruokavaliota käytetään neurologisten(kin) sairauksien hoidossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Finriskissä on HDL ja Tri lyseriinit ja heitin suhteella lasketaan LDL.

        Ai.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai.

        Tuolla netissä näkyy olevan kolesterolilaskureitakin. Kiitos tästäkin tiedonmurusesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Finriskissä on HDL ja Tri lyseriinit ja heitin suhteella lasketaan LDL.

        FinRiskin laskennassa huomioidaan ikä, sukupuoli, tupakointi, kokonaiskolesteroli, HDL-kolesteroli, systolinen verenpaine sekä tieto siitä, sairastaako henkilö tyypin 2 diabetesta ja onko kumpikaan hänen vanhemmistaan saanut sydäninfarktia alle 60-vuotiaana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        FinRiskin laskennassa huomioidaan ikä, sukupuoli, tupakointi, kokonaiskolesteroli, HDL-kolesteroli, systolinen verenpaine sekä tieto siitä, sairastaako henkilö tyypin 2 diabetesta ja onko kumpikaan hänen vanhemmistaan saanut sydäninfarktia alle 60-vuotiaana.

        Minulta mitattu vain LDL. Lääkärin mukaan muut kolesterolimittaukset tarpeettomia, ei edes triglysereidejä (oliko oikein kirjoitettu):


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulta mitattu vain LDL. Lääkärin mukaan muut kolesterolimittaukset tarpeettomia, ei edes triglysereidejä (oliko oikein kirjoitettu):

        Jatkan vielä: eikö korkea LDL ole suurempi riski kuin matala HDL? Asiasta on varmasti tehty tutkimuksia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jatkan vielä: eikö korkea LDL ole suurempi riski kuin matala HDL? Asiasta on varmasti tehty tutkimuksia.

        Kyllä. Edullisin on toki malala LDL ja korkea HDL on edullisin kombinaatio mutta matalalla LDL:ällä ei tule juurikaan sydänkohtauksia. LDL alle 2.5 mmol/l on aika hyvä jollei ole sukurasitetta. Kakkostyypin diabeteksellä ja sukurasitteella alle 2 mmol/l.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Kyllä. Edullisin on toki malala LDL ja korkea HDL on edullisin kombinaatio mutta matalalla LDL:ällä ei tule juurikaan sydänkohtauksia. LDL alle 2.5 mmol/l on aika hyvä jollei ole sukurasitetta. Kakkostyypin diabeteksellä ja sukurasitteella alle 2 mmol/l.

        "matalalla LDL:ällä ei tule juurikaan sydänkohtauksia"

        Siksi en ihan ymmärrä tuota FINRISKI-mittarin hyvyyttä.

        En edes pysty täyttämään mittarin tietoja, kun en tiedä tuoretta kokonais- enkä HDL-kolesterolin arvoa, triglysereistä puhumattakaan. Sen sijaan sen tärkeimmän, LDL:n, tiedän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "matalalla LDL:ällä ei tule juurikaan sydänkohtauksia"

        Siksi en ihan ymmärrä tuota FINRISKI-mittarin hyvyyttä.

        En edes pysty täyttämään mittarin tietoja, kun en tiedä tuoretta kokonais- enkä HDL-kolesterolin arvoa, triglysereistä puhumattakaan. Sen sijaan sen tärkeimmän, LDL:n, tiedän.

        siis triglyserideistä puhumattakaan (nyt taisi mennä oikein)


      • Anonyymi kirjoitti:

        siis triglyserideistä puhumattakaan (nyt taisi mennä oikein)

        Triglyseridien ((eli rasvojen) merkitys on aika pieni. Sitten jos triglyseridit ovat kovin korkeat niin se kyllä viittaa epäterveelliseen elintapaan ja sen seurauksiin.

        Tuossakin auttaa kovan rasvan vaihto pehmeissiin, huonojen hiilihydraattien vaihto hyviin, alkoholin käytön vähentäminen ja laihduttaminen.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Triglyseridien ((eli rasvojen) merkitys on aika pieni. Sitten jos triglyseridit ovat kovin korkeat niin se kyllä viittaa epäterveelliseen elintapaan ja sen seurauksiin.

        Tuossakin auttaa kovan rasvan vaihto pehmeissiin, huonojen hiilihydraattien vaihto hyviin, alkoholin käytön vähentäminen ja laihduttaminen.

        Sydäntautikuolleisuus oli kokonaiskolesterolin laskusta huolimatta suurempaa safloriöljyryhmässä. Sydän- ja verisuonitautikuoleman riski 70 % korkeampi safloriöljyjaksolla,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sydäntautikuolleisuus oli kokonaiskolesterolin laskusta huolimatta suurempaa safloriöljyryhmässä. Sydän- ja verisuonitautikuoleman riski 70 % korkeampi safloriöljyjaksolla,

        Tutkimuksessa oli mukana 458 jo sepelvaltimotautiin sairastunutta keski-ikäistä miestä (30–59-vuotiaita). Heidät satunnaistettiin joko jatkamaan silloiseen tapaan voin käyttöä ravintorasvana tai safloriöljylle

        Safloriöljyssä ei ole mukana sydäntautisille tärkeää Ω-3-rasvahappoa. Tosin ei sitä voissakaan ole.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tutkimuksessa oli mukana 458 jo sepelvaltimotautiin sairastunutta keski-ikäistä miestä (30–59-vuotiaita). Heidät satunnaistettiin joko jatkamaan silloiseen tapaan voin käyttöä ravintorasvana tai safloriöljylle

        Safloriöljyssä ei ole mukana sydäntautisille tärkeää Ω-3-rasvahappoa. Tosin ei sitä voissakaan ole.

        No tuo heebo palaa aina tuohon Sydneyn tutkimukseen kun se on ainut rasvanvaihtotutkimus jossa tuli hänen mieleisiään tuloksia.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        No tuo heebo palaa aina tuohon Sydneyn tutkimukseen kun se on ainut rasvanvaihtotutkimus jossa tuli hänen mieleisiään tuloksia.

        Karmeeta oli lopputulos Johtajatutkimuksessa?












      • Anonyymi kirjoitti:

        Karmeeta oli lopputulos Johtajatutkimuksessa?











        Mites se olikaan eli 11% nousu sydäntautikuolleisuudessa kun kokonaiskolesteroli nousi 1 mmol/l.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Mites se olikaan eli 11% nousu sydäntautikuolleisuudessa kun kokonaiskolesteroli nousi 1 mmol/l.

        Pienet LDL-kolesterolipitoisuudet liittyivät suurempaan ja suuret pitoisuudet pienempään sydän- ja verisuonitautikuoleman riskiin.

        Artikkelin kirjoittajien joukossa on mm. Petri Kovanen. Milloinhan Käypä Hoito-suosituksiin tulee ohjeet miten ihmisten LDL-kolesterolitasoa nostetaan, jotta ennenaikaisen kuoleman riski pienenee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pienet LDL-kolesterolipitoisuudet liittyivät suurempaan ja suuret pitoisuudet pienempään sydän- ja verisuonitautikuoleman riskiin.

        Artikkelin kirjoittajien joukossa on mm. Petri Kovanen. Milloinhan Käypä Hoito-suosituksiin tulee ohjeet miten ihmisten LDL-kolesterolitasoa nostetaan, jotta ennenaikaisen kuoleman riski pienenee.

        Piti oikein erikseen pyytää lääkäriltä ezitimibiresepti jotta LDL-kolesterolin sai laskettua terveelliselle tasolle. Kuukauden käytön jälkeen sen lukema oli 1,4.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Piti oikein erikseen pyytää lääkäriltä ezitimibiresepti jotta LDL-kolesterolin sai laskettua terveelliselle tasolle. Kuukauden käytön jälkeen sen lukema oli 1,4.

        Piti kattoa että mikä lääke tuo on. Oli kammottavat sivuvaikutukset. Lihaskudoksen hajoaminen ja munuaisten tuhoutuminen. Ei järin terveellistä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pienet LDL-kolesterolipitoisuudet liittyivät suurempaan ja suuret pitoisuudet pienempään sydän- ja verisuonitautikuoleman riskiin.

        Artikkelin kirjoittajien joukossa on mm. Petri Kovanen. Milloinhan Käypä Hoito-suosituksiin tulee ohjeet miten ihmisten LDL-kolesterolitasoa nostetaan, jotta ennenaikaisen kuoleman riski pienenee.

        Eikös tämä ollut se vanhusjuttu? L<DL-kolesteroli tunnetusti vähenee ennen kuolemaa tai sairastaessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Piti kattoa että mikä lääke tuo on. Oli kammottavat sivuvaikutukset. Lihaskudoksen hajoaminen ja munuaisten tuhoutuminen. Ei järin terveellistä.

        Ei aiheuta noita kaikilla ja valmiste täytyy jättää pois jos sillä on haittavaikutuksia. Kaikki eivät saa kolesteroliarvoja hyviksi elämäntapamuutoksilla vaan tarvitsevat lääkkeitä.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Eikös tämä ollut se vanhusjuttu? L<DL-kolesteroli tunnetusti vähenee ennen kuolemaa tai sairastaessa.

        Mulla on onneksi LDL-kolesteroli pysynyt koko ajan tasaisena


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Kyllä. Edullisin on toki malala LDL ja korkea HDL on edullisin kombinaatio mutta matalalla LDL:ällä ei tule juurikaan sydänkohtauksia. LDL alle 2.5 mmol/l on aika hyvä jollei ole sukurasitetta. Kakkostyypin diabeteksellä ja sukurasitteella alle 2 mmol/l.

        Twitterissä joku proffa viittasi äsken tuoreeseen tutkimukseen, jonka mukaan apoB nimenomaan olisi se sydänkohtausten pääriskitekijä eikä niinkään LDL.

        Viite: https://journals.plos.org/plosmedicine/article?id=10.1371/journal.pmed.1003062

        Kommentoipa vähäsen!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Twitterissä joku proffa viittasi äsken tuoreeseen tutkimukseen, jonka mukaan apoB nimenomaan olisi se sydänkohtausten pääriskitekijä eikä niinkään LDL.

        Viite: https://journals.plos.org/plosmedicine/article?id=10.1371/journal.pmed.1003062

        Kommentoipa vähäsen!

        ApoB:tä on LDL-kolesteroli ssa paljon ja muissakin veren "rasvoista" mutta ei HDL-kolesterolinsa.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Ei suomalaisessa karppauksessa ole ongelmana hiilihydraatin vähyys vaan se, että hyvätkin hiilihydraatit korvataan huonoimmilla mahdollisilla rasvoilla.

        Valtamediat pullollaan viljojen, rypsiöljyn ja margariinien ylistystä ja sieltä kielitaidottomat hakevat ohjeensa. Aivan sairasta kansan murhaamiseen rinnastettavaa propagandaa.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Öh, Laatikainen kirjoittaa näiden ulkomaisten tutkijoiden havainnoista suomeksi. Kannattaa lukea. Hyvin kirjoitettua ja asiallista tekstiä. En ole huomannut Laatikaisen pistävän omiaan ja referoi artikkeleista hyvin.

        Onko sinustakin salaliiton paras todiste ettei todisteita ole? Ravitsemussuositukset ovat hyvin samankaltaisia kaikkialla eli tämä salaliitto on myös maailmanlaajuinen? Miten tämä salaliitto ei ole paljastunut? Ketkä siinä ovat mukana? Kuka hyötyy kansan sairaana pitämisestä ja kuinka selität että suomalaisten odotettavissa oleva elinikä on kasvanut 20 vuodella viimeisen 50 vuoden aikana?

        Voisit myös laittaa joitakin merkittäviä tutkimusartikkeleita, joiden mukaan lihaan ja eläinrasvaan pohjautuva karppaus olisi terveellisempää kuin suositusruokavalio. Oletko myös tosissaan lukenut ne?

        Salaliitoista on aika vaikeata saada todisteita, jos sellainen on oikeasti olemassa, mutta mitä suurempi valhe niin sitä paremmin se uskotaan.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        ApoB:tä on LDL-kolesteroli ssa paljon ja muissakin veren "rasvoista" mutta ei HDL-kolesterolinsa.

        (kertaalleen poistettu viesti luultavasti sen takia että sisälsi lainauksen, jotka ovat kiellettyjä palstan sääntöjen mukaan)

        Huslabin tutkimusohjekirjan mukaan diabeetikoilta ja ylipainoisilta kannattaisi mitatata LDL:n sijasta nimenomaan apoB https://huslab.fi/ohjekirja/2248.html .


      • Anonyymi kirjoitti:

        Salaliitoista on aika vaikeata saada todisteita, jos sellainen on oikeasti olemassa, mutta mitä suurempi valhe niin sitä paremmin se uskotaan.

        Tuossa salaliitossa pitäisi olla miljoonia jäseniä jotta se toimisi. Jos esimerkiksi lääketehdas jää kiinni vääeistelystä niin tulee miljardiluokan sakot.


      • Anonyymi kirjoitti:

        (kertaalleen poistettu viesti luultavasti sen takia että sisälsi lainauksen, jotka ovat kiellettyjä palstan sääntöjen mukaan)

        Huslabin tutkimusohjekirjan mukaan diabeetikoilta ja ylipainoisilta kannattaisi mitatata LDL:n sijasta nimenomaan apoB https://huslab.fi/ohjekirja/2248.html .

        Joo. Taitaa vaan olla kalliimpaa tms. vilkaisen hinnat jahka ehdin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Valtamediat pullollaan viljojen, rypsiöljyn ja margariinien ylistystä ja sieltä kielitaidottomat hakevat ohjeensa. Aivan sairasta kansan murhaamiseen rinnastettavaa propagandaa.

        Hyvällä englannintaidolla varustettuna voin vakuuttaa että kaikkialla suositellaan kasviöljyjä eikä missään suositella laardia saati voita.


      • hvp27 kirjoitti:

        Joo. Taitaa vaan olla kalliimpaa tms. vilkaisen hinnat jahka ehdin.

        Synlabissa oli kolesterolipaketti hiukan yli 20 € ja apo a1& apo b yhteensä liki 140 €.


    • Anonyymi

      Tähän aloittamaani ketjuun tulleista kommenteista ajattelin avautua. En tyrkytä kellekään omia tapojani. Olen juuri aloittanut ja hyvin innostunutkin nyt kun tajusin että jo kaksi viikkoakin rasvavoittoista ravintoa tehosi itselläni. Haluan pitää terveydestäni huolta, kukaan muu ei ole siitä vastuussa. Lautasmallilla ja ENE-ruokavaliolla syöminen tekee sen että lautasta joutuu täyttämään jatkuvasti ja jatkuva nälän tunne on vaan niin sietämätöntä kun ruoka ja epäterveelliset herkut pyörii kaiken ajan mielessä. Vähän kuin alkoholisti joka yrittää sinnitellä joka päivä selvin päin ja kuivahumalassa. Känni on se normaali tila, ja elimistö ja aivot tekee kaikkensa että pysyisi normitila eli humala kun mielihyvämekanismi on niin vahva. Sama asia se on hiilihydraattipitoisen ruoankin kanssa jos aivokemia on tottunut ja saa siitä mielihyvää.

      Lääkärini on kehottanut painonpudotukseen leikkauksen yhteydessä ja on itsekin karppaamalla pudottanut, samoin hoitaja joka kertoi omista kokemuksistaan. Ihan yliopistollisessa sairaalassa.

      Karppaaminen siis näyttää olevan kovasti jo lääkärienkin suosittelemaa. Se ei ole enää erään ortopedin kerettiläisyyttä vaan yhä useampi on alkanut suositella vhh-ruokavaliota. Nyt ei enää eletä vuodessa 2006. Joten noitaoikeudenkäynnit ja teilaamiset vois mun puolesta lopettaakin ja keskittyä ihan itseen.

      Etsin itselleni hyödyllistä tietoa karppauksesta ja ketokarppaamisesta enkä suinkaan pyri osoittamaan että kuka on oikeassa ja kuka väärässä. Minä tiedän että minun keho sanoo sen kyllä minulle. Ja veritutkimukset joihin varattu aika syksyksi. Palaan myös silloin kertomaan millaisia muutoksia on.

      Minulle on sikäli yksi ja sama millä joku muu on laihtunut. Tapoja on monia, ja jokaisen täytyy vaan kokeilla mikä itselle sopii. Tämä nyt vaan on VHH - palsta joten ajattelin tämän olevan oikea paikka asioita keskusteluun toisten karppaajien kanssa. Ja haluan jakaa vilpittömästi kokemukseni jos joku voisi hyötyä omista kokemuksistani ja minäkin saisin vinkkiä itselle.

      En halua henkilöidä syömisiäni ja diettaamistani kannanotoksi mihinkään ravitsemus tai D2-hoitopolitiikkaan. Mua kiinnostaa laihtua ja voida hyvin. Luen aktiivisesti kaikkia kotimaisia ja ulkomaisia alan sivustoja ja muodostan itse mielipiteeni niiden sisällöstä. VHH:n idea on tuttu.

      • Valitettavasti karppauksen ympärillä pyörii paljon paskaa. Se on oikeasti tehokas painon laskussa monelle ihmiselle eikä se ole oikein toteutettuna edes haitallinen. Valitettavasti runsaaseen eläinrasvaan ja lihaan pohjautuva dieetti on pitkään toteutettuna haitallinen.

        Diabetestä ei sillä hoideta vaikka Heikkilä niin väittääkin. Sillä hoidetaan vain lääkehoitoon reagoimatonta epilepsiaa.

        Syksyllähän näet miten veriarvot ovat käyttäytyneet. 5 kuukaudessa saattaa lähteä 10 kg tai enemmänkin painoa ja jos tuo riittää niin tilannetta voi miettiä uudestaan. Lihajalosteet on nykyään luokiteltu syöpävaarallisiksi ja punainen liha todennäköisesti syöpävaaralliseksi eli jos noiden syönti ei lisäänny ja kolesteroliarvot eivät ole huonontuneet niin tilanne on ihan hyvä.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Valitettavasti karppauksen ympärillä pyörii paljon paskaa. Se on oikeasti tehokas painon laskussa monelle ihmiselle eikä se ole oikein toteutettuna edes haitallinen. Valitettavasti runsaaseen eläinrasvaan ja lihaan pohjautuva dieetti on pitkään toteutettuna haitallinen.

        Diabetestä ei sillä hoideta vaikka Heikkilä niin väittääkin. Sillä hoidetaan vain lääkehoitoon reagoimatonta epilepsiaa.

        Syksyllähän näet miten veriarvot ovat käyttäytyneet. 5 kuukaudessa saattaa lähteä 10 kg tai enemmänkin painoa ja jos tuo riittää niin tilannetta voi miettiä uudestaan. Lihajalosteet on nykyään luokiteltu syöpävaarallisiksi ja punainen liha todennäköisesti syöpävaaralliseksi eli jos noiden syönti ei lisäänny ja kolesteroliarvot eivät ole huonontuneet niin tilanne on ihan hyvä.

        Lihaa on tutkittu lähinnä Amerikassa, jossa käytetään valtavia määriä kemikaaleja lihan tuotannossa. Niiden jäämät vahingoittavat terveyttä. Suomalaista luomulihaa voi syödä huoletta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lihaa on tutkittu lähinnä Amerikassa, jossa käytetään valtavia määriä kemikaaleja lihan tuotannossa. Niiden jäämät vahingoittavat terveyttä. Suomalaista luomulihaa voi syödä huoletta.

        Öh ei. Jenkeissäkin voi syödä kanaa mutta punaisen lihan vaarat ovat kyllä universaalisti luokiteltu luokkaan 'todennäköisesti syöpävaarallinen'.

        Ei jenkeissä käytetä kemukaaleja eläinten kasvatuksessa vaan hormoneja ja antibiootteja. Nuo eivät aiheuta punaisen lihan ongelmia vaan kyseessä on todennäköisesti hemi-rauta. Lihajalosteiden ongelma on nitriitti.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Valitettavasti karppauksen ympärillä pyörii paljon paskaa. Se on oikeasti tehokas painon laskussa monelle ihmiselle eikä se ole oikein toteutettuna edes haitallinen. Valitettavasti runsaaseen eläinrasvaan ja lihaan pohjautuva dieetti on pitkään toteutettuna haitallinen.

        Diabetestä ei sillä hoideta vaikka Heikkilä niin väittääkin. Sillä hoidetaan vain lääkehoitoon reagoimatonta epilepsiaa.

        Syksyllähän näet miten veriarvot ovat käyttäytyneet. 5 kuukaudessa saattaa lähteä 10 kg tai enemmänkin painoa ja jos tuo riittää niin tilannetta voi miettiä uudestaan. Lihajalosteet on nykyään luokiteltu syöpävaarallisiksi ja punainen liha todennäköisesti syöpävaaralliseksi eli jos noiden syönti ei lisäänny ja kolesteroliarvot eivät ole huonontuneet niin tilanne on ihan hyvä.

        Aloittaja taas, moi.

        Hpv27:lle

        "Valitettavasti runsaaseen eläinrasvaan ja lihaan pohjautuva dieetti on pitkään toteutettuna haitallinen."


        Pitkässä juoksussahan ne haitat nähdäänkin. Itse kartan lihaa ihan eettisistä syistä ja jo siipikarjankin syönti on siinä ja siinä. Punaista lihaa en ole syönyt kuukausiin, ei leikkeleitäkään. Tajusin juuri muuten etten ole syönyt makkaraakaan tai lihaleikkeleitä varmaan vuoteen. En sikäli pelkää lihaa itsessään vaan käytettyjä hormoneita ja antibiootteja sekä rehun laatua, jotka pilaa lihan. Meillä taidetaan käyttää em vielä maltillisesti verrattuna muihin maihin mutta esim. kaupassa olevat lihajalosteet tai niiden liha siis onkin ulkomaista perua. Kannattaa lukea mitä syö. Lisäksi jalosteissa on muita haitallisia lisäaineita. Luomujauhelihaa olen syönyt viimeksi kun lihaa söin.

        Mulla on ollut miettimistä siinä miten raudan ja B12-vitamiinin kanssa toimitaan, mulla kun oli matalat transferritiiniarvot ja joudun rautaa syömään. B12 - lisää syön myös ihan omasta päätöksestä. Siitä ei liene ainakaan haittaa. Fineli on hyvä apu että saa tarkkailla näitäkin arvoja. Rautaa tuntuisi tulevan silti ruoasta kumman hyvin, mutta ongelma taitaa olla imeytymispuolella.

        Luottamus lääkäreihin on minullakin saanut kovan kolauksen muutaman suorastaan naurettavan tapauksen takia joten kriittisyys on aina paikallaan. Lääkärit ei ole kaikkien alojen erikoisasiantuntijoita, päin vastoin.

        Sitten muuta: huomaan että liikunta rasittaa todella paljon kun ei tule hiilaria. Vedin eilen 15 min crosstrainerilla ja tänään on kuin olis maratonin juossut. Aamuyöstä heräsin kun sykkeet oli koholla ja oli huono olo joten kömmin elektrolyyttijuomalle. Se auttoi 10 minuutissa ja jatkoin unia. Suolan vaaroista kun on toitotettu koko ajan niin huomaa että suolan puutekaan ei ole kovin hyvä asia. Nesteen poistuminen elimistöstä on rauhoittunut, eikä tarvi ravata yhtenään veskissä. Nyt kun koronan takia on liikuntapaikat suljettuina niin ei ole päässyt rasittumaankaan ja kokeilemaan miten tällä ruokavaliolla pystyy harjoittelemaan normaalisti. Kaikesta päätellen aika heikosti. Mutta laihtuminen on mulla nyt ykkösprioriteetti ja liikkuminen vain apukeino, hyötyliikuntaa kävellen ja jaksamisen mukaan. Uimahallien avautumista kiihkeästi odotellen...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja taas, moi.

        Hpv27:lle

        "Valitettavasti runsaaseen eläinrasvaan ja lihaan pohjautuva dieetti on pitkään toteutettuna haitallinen."


        Pitkässä juoksussahan ne haitat nähdäänkin. Itse kartan lihaa ihan eettisistä syistä ja jo siipikarjankin syönti on siinä ja siinä. Punaista lihaa en ole syönyt kuukausiin, ei leikkeleitäkään. Tajusin juuri muuten etten ole syönyt makkaraakaan tai lihaleikkeleitä varmaan vuoteen. En sikäli pelkää lihaa itsessään vaan käytettyjä hormoneita ja antibiootteja sekä rehun laatua, jotka pilaa lihan. Meillä taidetaan käyttää em vielä maltillisesti verrattuna muihin maihin mutta esim. kaupassa olevat lihajalosteet tai niiden liha siis onkin ulkomaista perua. Kannattaa lukea mitä syö. Lisäksi jalosteissa on muita haitallisia lisäaineita. Luomujauhelihaa olen syönyt viimeksi kun lihaa söin.

        Mulla on ollut miettimistä siinä miten raudan ja B12-vitamiinin kanssa toimitaan, mulla kun oli matalat transferritiiniarvot ja joudun rautaa syömään. B12 - lisää syön myös ihan omasta päätöksestä. Siitä ei liene ainakaan haittaa. Fineli on hyvä apu että saa tarkkailla näitäkin arvoja. Rautaa tuntuisi tulevan silti ruoasta kumman hyvin, mutta ongelma taitaa olla imeytymispuolella.

        Luottamus lääkäreihin on minullakin saanut kovan kolauksen muutaman suorastaan naurettavan tapauksen takia joten kriittisyys on aina paikallaan. Lääkärit ei ole kaikkien alojen erikoisasiantuntijoita, päin vastoin.

        Sitten muuta: huomaan että liikunta rasittaa todella paljon kun ei tule hiilaria. Vedin eilen 15 min crosstrainerilla ja tänään on kuin olis maratonin juossut. Aamuyöstä heräsin kun sykkeet oli koholla ja oli huono olo joten kömmin elektrolyyttijuomalle. Se auttoi 10 minuutissa ja jatkoin unia. Suolan vaaroista kun on toitotettu koko ajan niin huomaa että suolan puutekaan ei ole kovin hyvä asia. Nesteen poistuminen elimistöstä on rauhoittunut, eikä tarvi ravata yhtenään veskissä. Nyt kun koronan takia on liikuntapaikat suljettuina niin ei ole päässyt rasittumaankaan ja kokeilemaan miten tällä ruokavaliolla pystyy harjoittelemaan normaalisti. Kaikesta päätellen aika heikosti. Mutta laihtuminen on mulla nyt ykkösprioriteetti ja liikkuminen vain apukeino, hyötyliikuntaa kävellen ja jaksamisen mukaan. Uimahallien avautumista kiihkeästi odotellen...

        Asiaa. Meillä ei saa käyttää hormoneja tai antibiootteja lihan tuotannossa mutta minulla on liian korkea hemoglobiini ja ferritiinitasot korkeat niin vältän punaista lihaa. Vältän sitä myös ekologisista syistä.

        Suolan puute on harvinaista mutta itsekin kärsin siitä.

        Lääkäri on lääketieteen asiantuntija ja pätevyyttä on sitten vain omalle erikoistumisalalleen.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Asiaa. Meillä ei saa käyttää hormoneja tai antibiootteja lihan tuotannossa mutta minulla on liian korkea hemoglobiini ja ferritiinitasot korkeat niin vältän punaista lihaa. Vältän sitä myös ekologisista syistä.

        Suolan puute on harvinaista mutta itsekin kärsin siitä.

        Lääkäri on lääketieteen asiantuntija ja pätevyyttä on sitten vain omalle erikoistumisalalleen.

        "Meillä ei saa käyttää hormoneja tai antibiootteja lihan tuotannossa"

        Saa kyllä käyttää antibiootteja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Meillä ei saa käyttää hormoneja tai antibiootteja lihan tuotannossa"

        Saa kyllä käyttää antibiootteja.

        Antibiootteja saa käyttää vain lääkintään.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Antibiootteja saa käyttää vain lääkintään.

        Niinniin, ja mistä tiedetään mitä lihanpalaa on kaupassa lääkitty.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niinniin, ja mistä tiedetään mitä lihanpalaa on kaupassa lääkitty.

        Ruoka-aineiden raaka-aineet täytyy ilmottaa. Jos uskoo laajamittaiseen ravintosalaliittoon niin kannattaa ruveta luomuvijelijäksi.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Ruoka-aineiden raaka-aineet täytyy ilmottaa. Jos uskoo laajamittaiseen ravintosalaliittoon niin kannattaa ruveta luomuvijelijäksi.

        Ja sitten saa paskassa kasvatettua ruokaa. Onko se sitten parempi?


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Ruoka-aineiden raaka-aineet täytyy ilmottaa. Jos uskoo laajamittaiseen ravintosalaliittoon niin kannattaa ruveta luomuvijelijäksi.

        Väitit ylempänä ettei antibiootteja saa käyttää. Sitten jo väität, että saa käyttää mutta lääkintään. Mihin muuhun niitä sitten edes käytettäis jos ei lääkintään??? Miksi väität jotain ja sitten kumoat omat väittees??


      • Anonyymi kirjoitti:

        Väitit ylempänä ettei antibiootteja saa käyttää. Sitten jo väität, että saa käyttää mutta lääkintään. Mihin muuhun niitä sitten edes käytettäis jos ei lääkintään??? Miksi väität jotain ja sitten kumoat omat väittees??

        Antibiootit nopeuttavat kasvua ja parantavat rehuhyötysuhdetta. Kielletty sekä EU:ssa että USA:ssa mutta laitonta käyttöä esiintyy. Isoin ongelma on resistenttien bakteerikantojen synty. Antibiootteja siis syötettiin eläimille rehun seassa ja kaikille eläimille eikä vain sairaille.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Antibiootit nopeuttavat kasvua ja parantavat rehuhyötysuhdetta. Kielletty sekä EU:ssa että USA:ssa mutta laitonta käyttöä esiintyy. Isoin ongelma on resistenttien bakteerikantojen synty. Antibiootteja siis syötettiin eläimille rehun seassa ja kaikille eläimille eikä vain sairaille.

        Mitä väliä sillä on mistä syystä antib annetaan. Tärkeää on se ettei me tiedetä kuinka paljon me syödään niitä kuinka sairaita eläimiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä väliä sillä on mistä syystä antib annetaan. Tärkeää on se ettei me tiedetä kuinka paljon me syödään niitä kuinka sairaita eläimiä.

        Sairaita eläimiä ei saa teurastaa ruuaksi. Jos eläin on saanut antibioottikuurin niin täytyy odottaa kunnes antibiootti on poistunut eläimen elimistöstä ennen kuin eläin teurastetaan.

        Tuo rehun seassa syötetty antibiootti oli vaarallista koska se lisäsi antibioottiresistenttien bakteerien ilmaantumista, ei sen antibiootin takia.


    • Anonyymi

      Mitäs mieltä olette tofusta? Käytättekö? Olen itse nyt ottanut sitä ruokavaliooni. Sehän ei nyt maistu miltään, mutta ei kyllä broilerikaan. Tykkään maustetusta ruoasta joten mukava että löytyy näitä vaihtoehtoja mitä voi kokeilla ja maustaa itämaisten safkojen kanssa. Satay ja Teriyaki on hyviä ja tein tuossa viikonloppuna sataykastiketta. Tofussa ei ole paljon hiilaria muttei rasvaakaan. Soijavalmisteista puhutaan kaikennäköistä mutta alkaa olla jo niin, ettei oikeastaan mitään voi riskittömästi syödä eikä juoda jos seuraa keskustelua. Miten tämä maailma on tämmöseksi mennytkin...

      terveisin aloittaja.

      • Soija on ruokaa eikä sillä ole mitään ihmevaikutuksia. Minulla on aina varastossa tummaa soijarouhetta ja kuletan sitä jopa ulkomaille jos on ruuanlaittomahdollisuus. Tofua ostan silloin tällöin mutta teen sitä oikeastaan vain yhdellä tavalla eri marinoin sitä soijakastike-chili-savustettu seesaminsiemenkastike -marinadissa. Paisto runsaassa rypsiöljyssä ja aika kovalla lämmöllä.

        Tuoreet soijapavut ovat tosi hyviä wokissa mutta niitä ei saa mistään. Ne ovat keskenkasvuisia ja syödään lituineen.

        Kuivista soijapavuista en pidä.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Soija on ruokaa eikä sillä ole mitään ihmevaikutuksia. Minulla on aina varastossa tummaa soijarouhetta ja kuletan sitä jopa ulkomaille jos on ruuanlaittomahdollisuus. Tofua ostan silloin tällöin mutta teen sitä oikeastaan vain yhdellä tavalla eri marinoin sitä soijakastike-chili-savustettu seesaminsiemenkastike -marinadissa. Paisto runsaassa rypsiöljyssä ja aika kovalla lämmöllä.

        Tuoreet soijapavut ovat tosi hyviä wokissa mutta niitä ei saa mistään. Ne ovat keskenkasvuisia ja syödään lituineen.

        Kuivista soijapavuista en pidä.

        Ajattelin just että pitäis ostaa seeseminsiemenöljyä. Tuo kastike on just yksi mun lemppareista.

        Tuoreita soijapapuja saa pakasteena ainakin, ihan Pirkkaa. Olen niitä laittanut salaattiin joskus. Niitähän voi idättää itsekin, niin saa elävää ravintoa oikein.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ajattelin just että pitäis ostaa seeseminsiemenöljyä. Tuo kastike on just yksi mun lemppareista.

        Tuoreita soijapapuja saa pakasteena ainakin, ihan Pirkkaa. Olen niitä laittanut salaattiin joskus. Niitähän voi idättää itsekin, niin saa elävää ravintoa oikein.

        Lähikaupassani ei niitä ole enkä niiden takia viitsi käydä isommassa kaupassa. Joku kesä voisi yrittää kasvattaa niitä. Kypsiä papuja tuskin saa mutta niitä lituja kylläkin. Härkäpapu on kyllä satovarmempi kuten hernekin.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Lähikaupassani ei niitä ole enkä niiden takia viitsi käydä isommassa kaupassa. Joku kesä voisi yrittää kasvattaa niitä. Kypsiä papuja tuskin saa mutta niitä lituja kylläkin. Härkäpapu on kyllä satovarmempi kuten hernekin.

        Pavunituja voi kasvattaa kotona vaikka astiakaapissa, ihan kuin muitakin ituja. Idättämiseen pitää olla mielellään hämärä paikka.

        https://www.k-ruoka.fi/artikkelit/idattaminen-onnistuu-helposti-kotona


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Soija on ruokaa eikä sillä ole mitään ihmevaikutuksia. Minulla on aina varastossa tummaa soijarouhetta ja kuletan sitä jopa ulkomaille jos on ruuanlaittomahdollisuus. Tofua ostan silloin tällöin mutta teen sitä oikeastaan vain yhdellä tavalla eri marinoin sitä soijakastike-chili-savustettu seesaminsiemenkastike -marinadissa. Paisto runsaassa rypsiöljyssä ja aika kovalla lämmöllä.

        Tuoreet soijapavut ovat tosi hyviä wokissa mutta niitä ei saa mistään. Ne ovat keskenkasvuisia ja syödään lituineen.

        Kuivista soijapavuista en pidä.

        "Soija on ruokaa eikä sillä ole mitään ihmevaikutuksia. "

        Niin no, en ajatellutkaan sellaista enkä väittänyt em. omassa kommentissani. Halusin vain kuulla, mitä mieltä porukat on soijan sopivuudesta, mahdollisista vaikutuksista hormoneihin, muita väitteitä tai muuta kokemusta. Tai että syökö tofua edes joku, vai onko se vain ituhippien ruokaa.

        Itse ihan tykkäsin, sai siitä vähän pureskeltevaa ja proteiinin lähteen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Soija on ruokaa eikä sillä ole mitään ihmevaikutuksia. "

        Niin no, en ajatellutkaan sellaista enkä väittänyt em. omassa kommentissani. Halusin vain kuulla, mitä mieltä porukat on soijan sopivuudesta, mahdollisista vaikutuksista hormoneihin, muita väitteitä tai muuta kokemusta. Tai että syökö tofua edes joku, vai onko se vain ituhippien ruokaa.

        Itse ihan tykkäsin, sai siitä vähän pureskeltevaa ja proteiinin lähteen.

        Yleensä suomalaiset karppaajat dissaavat soijaa. Ei soijalla ole merkittäviä vaikutuksia hormonitoimintaan. Dissaamisen syynä lienee se, että soija on kasvi ja kasviproteiinin syönti vähentää eläinproteiinin tarvetta ja se, että soijapavuissa on paljon hiilihydraattia (11%) ja soijapavuissa oleva rasva on pitkälti monityydyttymätöntä.

        Minusta soijapavut eivät ole maultaan kovinkaan hyviä joten käytän mieluummin soijavalmisteita kuin papuja. Täytyy kyllä kokeilla enemmän jossain välissä.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Yleensä suomalaiset karppaajat dissaavat soijaa. Ei soijalla ole merkittäviä vaikutuksia hormonitoimintaan. Dissaamisen syynä lienee se, että soija on kasvi ja kasviproteiinin syönti vähentää eläinproteiinin tarvetta ja se, että soijapavuissa on paljon hiilihydraattia (11%) ja soijapavuissa oleva rasva on pitkälti monityydyttymätöntä.

        Minusta soijapavut eivät ole maultaan kovinkaan hyviä joten käytän mieluummin soijavalmisteita kuin papuja. Täytyy kyllä kokeilla enemmän jossain välissä.

        "Dissaamisen syynä lienee se, että soija on kasvi ja kasviproteiinin syönti vähentää eläinproteiinin tarvetta ja se, että soijapavuissa on paljon hiilihydraattia (11%) ja soijapavuissa oleva rasva on pitkälti monityydyttymätöntä."

        Tofussa, mistä minun kommentissani oli siis puhe, on hh vain 1,6 g/100g. Onhan parsa ja kurkkukin kasveja ja eikös kasvit kuulu ihan kiinteästi karppaukseen ja ketoilijatkin käytä kasviksia ruoakseen, ainakin maan päällä kasvavia? Minä ainakin. Vedin tänäänkin ison annoksen salaattia, ja pruuttasin sekaan rkl majoneesia. Kyllä minä itseni karppaajaksi tällä haavaa luen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Dissaamisen syynä lienee se, että soija on kasvi ja kasviproteiinin syönti vähentää eläinproteiinin tarvetta ja se, että soijapavuissa on paljon hiilihydraattia (11%) ja soijapavuissa oleva rasva on pitkälti monityydyttymätöntä."

        Tofussa, mistä minun kommentissani oli siis puhe, on hh vain 1,6 g/100g. Onhan parsa ja kurkkukin kasveja ja eikös kasvit kuulu ihan kiinteästi karppaukseen ja ketoilijatkin käytä kasviksia ruoakseen, ainakin maan päällä kasvavia? Minä ainakin. Vedin tänäänkin ison annoksen salaattia, ja pruuttasin sekaan rkl majoneesia. Kyllä minä itseni karppaajaksi tällä haavaa luen.

        Suomalainen karppaus on hyvin vinoutunutta ja lihakeskeistä. Antti Heikkilä mm kieltää rypsiöljyn ja soijan. En oikein usko karppaajien väitteisiin siitä, että he syövät paljon kasviksia.

        Juu, tofu on oikein hyvä ruoka-aine karppaajille ja karppauksen määritelmä on tosissaan vain se, että hiilihydraattia on vähemmän kuin normaalisti. Kasviskarppaus on ihan fiksu dieetti jos sitä vaan voi noudattaa. Sitä eivät vastusta ravitetsemustutkijatkaan.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Suomalainen karppaus on hyvin vinoutunutta ja lihakeskeistä. Antti Heikkilä mm kieltää rypsiöljyn ja soijan. En oikein usko karppaajien väitteisiin siitä, että he syövät paljon kasviksia.

        Juu, tofu on oikein hyvä ruoka-aine karppaajille ja karppauksen määritelmä on tosissaan vain se, että hiilihydraattia on vähemmän kuin normaalisti. Kasviskarppaus on ihan fiksu dieetti jos sitä vaan voi noudattaa. Sitä eivät vastusta ravitetsemustutkijatkaan.

        "En oikein usko"

        Usko?


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Suomalainen karppaus on hyvin vinoutunutta ja lihakeskeistä. Antti Heikkilä mm kieltää rypsiöljyn ja soijan. En oikein usko karppaajien väitteisiin siitä, että he syövät paljon kasviksia.

        Juu, tofu on oikein hyvä ruoka-aine karppaajille ja karppauksen määritelmä on tosissaan vain se, että hiilihydraattia on vähemmän kuin normaalisti. Kasviskarppaus on ihan fiksu dieetti jos sitä vaan voi noudattaa. Sitä eivät vastusta ravitetsemustutkijatkaan.

        "Suomalainen karppaus on hyvin vinoutunutta ja lihakeskeistä. "

        Mihin aineistoon perustat tämän arviosi? Tämän forumin pariin aktiiviinko? Minusta suomalainen karppaus on erittäin monitahoista. Näitä karppauskonsulentteja on pilvin pimein ja kun lueskelin ja etsin hyviä reseptejä kokeiltavaksi niin tajusin kuinka yleistä karppaaminen ja ketoilu on nuorten ja terveystietoisten ikiliikkujienkin parissa (....itse olen vain terveystietoinen....heh heh). Esim nuoret naiset tai naiset ylipäätään (kuten meitsi) ei taida kauheasti vetää mitään siankylkeä ja jauhista kuin pienenä osana ruokavaliota. Enempi tuntuu karppiväki kallistuvan vähän tonne avokado- ja tofupuolelle. Minäkään en ole sianrasvanaisia, vaan enempi kala- ja juustopuolen ihmisiä. En syö juurikaan lihaa siis.

        Ja kun luin juuri erään ortopedin muutaman kirjan, niin siellä suositaan vallankin kasviksia erittäin vaihtelevasti, parsaa, munakoisoa, kesäkurpitsaa, kaaleja, linssejä, pinaattia jne jne.

        Minun nyt pitää moittia sinua Hpv siitä, että että sinä rakentelet väliin olkinukkeja paljonkin tästä karppauksesta. Ei tätä ketoilua ja karppausinnostusta kannata henkilöidä keneenkään vaan ottaa jokaiselta, joka ideoita keksii, parhaat itselle käyttöön. Minäkään en allekirjoita ortopedin kaikkea sanomaa. Mutta koe että hän "kieltää" jotain jne. Minusta hänen ohjeet on suosituksina otettavia, ei käskyjä. En oikein tiedä miten olet sellaisen käsityksen saanut, että hän "käskee". Oletko lukenut hänen kirjojaan vai perustatko näkemykesi vain kuulopuheille ja toisten olkiukkojen rakentajien puheisiin? Silloinhan olet haksahtanut sellaiseen, mistä muita tunnut varoittelevan.

        Minusta kirjat on kansantajuisia, koska onhan suomalaisistakin puolet siellä Gaussin käyrän vasemmalla puolella, jotka tarvii vähän kansantajuistamista. Ortopedin reseptit on oikein hyviä kokeiltaviksi. Näin nopeasti silmäillen kala- ja vihannesreseptejä on enempi kuin liha. Lisäksi paljon jälkiruokia melonista, omenoista, luumusta, marjoista jne.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Suomalainen karppaus on hyvin vinoutunutta ja lihakeskeistä. Antti Heikkilä mm kieltää rypsiöljyn ja soijan. En oikein usko karppaajien väitteisiin siitä, että he syövät paljon kasviksia.

        Juu, tofu on oikein hyvä ruoka-aine karppaajille ja karppauksen määritelmä on tosissaan vain se, että hiilihydraattia on vähemmän kuin normaalisti. Kasviskarppaus on ihan fiksu dieetti jos sitä vaan voi noudattaa. Sitä eivät vastusta ravitetsemustutkijatkaan.

        Heikkilä mainittu. Vaikkei liity keskustelusiihen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Suomalainen karppaus on hyvin vinoutunutta ja lihakeskeistä. "

        Mihin aineistoon perustat tämän arviosi? Tämän forumin pariin aktiiviinko? Minusta suomalainen karppaus on erittäin monitahoista. Näitä karppauskonsulentteja on pilvin pimein ja kun lueskelin ja etsin hyviä reseptejä kokeiltavaksi niin tajusin kuinka yleistä karppaaminen ja ketoilu on nuorten ja terveystietoisten ikiliikkujienkin parissa (....itse olen vain terveystietoinen....heh heh). Esim nuoret naiset tai naiset ylipäätään (kuten meitsi) ei taida kauheasti vetää mitään siankylkeä ja jauhista kuin pienenä osana ruokavaliota. Enempi tuntuu karppiväki kallistuvan vähän tonne avokado- ja tofupuolelle. Minäkään en ole sianrasvanaisia, vaan enempi kala- ja juustopuolen ihmisiä. En syö juurikaan lihaa siis.

        Ja kun luin juuri erään ortopedin muutaman kirjan, niin siellä suositaan vallankin kasviksia erittäin vaihtelevasti, parsaa, munakoisoa, kesäkurpitsaa, kaaleja, linssejä, pinaattia jne jne.

        Minun nyt pitää moittia sinua Hpv siitä, että että sinä rakentelet väliin olkinukkeja paljonkin tästä karppauksesta. Ei tätä ketoilua ja karppausinnostusta kannata henkilöidä keneenkään vaan ottaa jokaiselta, joka ideoita keksii, parhaat itselle käyttöön. Minäkään en allekirjoita ortopedin kaikkea sanomaa. Mutta koe että hän "kieltää" jotain jne. Minusta hänen ohjeet on suosituksina otettavia, ei käskyjä. En oikein tiedä miten olet sellaisen käsityksen saanut, että hän "käskee". Oletko lukenut hänen kirjojaan vai perustatko näkemykesi vain kuulopuheille ja toisten olkiukkojen rakentajien puheisiin? Silloinhan olet haksahtanut sellaiseen, mistä muita tunnut varoittelevan.

        Minusta kirjat on kansantajuisia, koska onhan suomalaisistakin puolet siellä Gaussin käyrän vasemmalla puolella, jotka tarvii vähän kansantajuistamista. Ortopedin reseptit on oikein hyviä kokeiltaviksi. Näin nopeasti silmäillen kala- ja vihannesreseptejä on enempi kuin liha. Lisäksi paljon jälkiruokia melonista, omenoista, luumusta, marjoista jne.

        Juu, Heikkilän kirjoja on luettu ja ainakin diabeteskirjoissa rypsiöljy, pavut ja juurekset on kielletty. Jos ravinnosta poistetaan jotain niin sallittujen ruoka-aineiden osuus kasvaa ja en suinkaan ai ut joka uskoo siihen, että karppaajien lihan käyttö on suurentunut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Suomalainen karppaus on hyvin vinoutunutta ja lihakeskeistä. "

        Mihin aineistoon perustat tämän arviosi? Tämän forumin pariin aktiiviinko? Minusta suomalainen karppaus on erittäin monitahoista. Näitä karppauskonsulentteja on pilvin pimein ja kun lueskelin ja etsin hyviä reseptejä kokeiltavaksi niin tajusin kuinka yleistä karppaaminen ja ketoilu on nuorten ja terveystietoisten ikiliikkujienkin parissa (....itse olen vain terveystietoinen....heh heh). Esim nuoret naiset tai naiset ylipäätään (kuten meitsi) ei taida kauheasti vetää mitään siankylkeä ja jauhista kuin pienenä osana ruokavaliota. Enempi tuntuu karppiväki kallistuvan vähän tonne avokado- ja tofupuolelle. Minäkään en ole sianrasvanaisia, vaan enempi kala- ja juustopuolen ihmisiä. En syö juurikaan lihaa siis.

        Ja kun luin juuri erään ortopedin muutaman kirjan, niin siellä suositaan vallankin kasviksia erittäin vaihtelevasti, parsaa, munakoisoa, kesäkurpitsaa, kaaleja, linssejä, pinaattia jne jne.

        Minun nyt pitää moittia sinua Hpv siitä, että että sinä rakentelet väliin olkinukkeja paljonkin tästä karppauksesta. Ei tätä ketoilua ja karppausinnostusta kannata henkilöidä keneenkään vaan ottaa jokaiselta, joka ideoita keksii, parhaat itselle käyttöön. Minäkään en allekirjoita ortopedin kaikkea sanomaa. Mutta koe että hän "kieltää" jotain jne. Minusta hänen ohjeet on suosituksina otettavia, ei käskyjä. En oikein tiedä miten olet sellaisen käsityksen saanut, että hän "käskee". Oletko lukenut hänen kirjojaan vai perustatko näkemykesi vain kuulopuheille ja toisten olkiukkojen rakentajien puheisiin? Silloinhan olet haksahtanut sellaiseen, mistä muita tunnut varoittelevan.

        Minusta kirjat on kansantajuisia, koska onhan suomalaisistakin puolet siellä Gaussin käyrän vasemmalla puolella, jotka tarvii vähän kansantajuistamista. Ortopedin reseptit on oikein hyviä kokeiltaviksi. Näin nopeasti silmäillen kala- ja vihannesreseptejä on enempi kuin liha. Lisäksi paljon jälkiruokia melonista, omenoista, luumusta, marjoista jne.

        'Kannattaako karppaus?
        Ruokavaliomuutosten
        ympäristö- ja terveystaloudellinen
        kustannus-hyötyanalyysi'

        Tuollainen löytyi. Aika merkittävästi nousee karppaajilla lihan ja voin kulutus.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Juu, Heikkilän kirjoja on luettu ja ainakin diabeteskirjoissa rypsiöljy, pavut ja juurekset on kielletty. Jos ravinnosta poistetaan jotain niin sallittujen ruoka-aineiden osuus kasvaa ja en suinkaan ai ut joka uskoo siihen, että karppaajien lihan käyttö on suurentunut.

        Rypsiöljy, kuka sitä tarvii kun on niin paljon parempiakin ja maukkaita vaihtoehtoja. 🤔


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Juu, Heikkilän kirjoja on luettu ja ainakin diabeteskirjoissa rypsiöljy, pavut ja juurekset on kielletty. Jos ravinnosta poistetaan jotain niin sallittujen ruoka-aineiden osuus kasvaa ja en suinkaan ai ut joka uskoo siihen, että karppaajien lihan käyttö on suurentunut.

        "uskoo"

        Jos perustat kaiken uskomuksille niin...


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        'Kannattaako karppaus?
        Ruokavaliomuutosten
        ympäristö- ja terveystaloudellinen
        kustannus-hyötyanalyysi'

        Tuollainen löytyi. Aika merkittävästi nousee karppaajilla lihan ja voin kulutus.

        Kyseessä näyttää olevan opinnäytetyö, jonka lopussa mainitaan taas se, mistä taisit nälviä tuossa toisessa yhteydessä ketoruokavaliotutkimusta: " Koska monia vaikutuksia ja tekijöitä (esim. kova rasva, kuitu) jäi tarkastelun ulkopuolelle, aiheesta tarvitaan lisää tutkimusta."

        Eikö sinun teoriasi mukaan nyt lisätutkimuksen tarve tarkoitakaan sitä että tutkimus on pelkkä mielipide tai täysin huuhaata? Lisäksi kyseessä on pelkkä gradu, joka on pelkkää pintaraapaisua.

        Lisäksi opinnäytetyössä mainitaan:
        "VHH- ja EVHH-ruokavalioihin siirtyminen tuottaa positiivisia nettohyötyjä vain, jos ne johtavat merkittävään painopudotukseen."

        Eikös juuri merkittävä painonpudotus ole se ensisijainen syy, miksi karpataan ja mikä on syynä esim. D2-remissioonkin?

        Minua kiinnostaa kaikki uusi tieto, mitä ravitsemuksesta tulee. Oli se sitten omia entisiä käsityksiäni tukevia tai aivan uutta, joka muuttaa entiset käsitykset. Pitää olla avoin ja miettiä mitä hyötyä tai haittaa mistäkin maailmalle, itselle ja terveydelle on. Lihansyömisen eettisyysnäkökohdat on se joka itselläni on syy etten halua lihaa oikein mielellään syödä, jos ei ole pakko. Minusta kaiken alkusyy on siinä, että ihmiset lisääntyy liikaa ja väestön kasvamista pitää rajoittaa. Se on luonnon riistämisen syy, se on köyhyyden ja rikollisuuden syy.

        En kannata mitään kreationismia tässä, jonka mukaan kaikki se tieto pitää hylätä, joka ei tue ennakolta lukkoon lyötyä totuutta eli että jumala on luonut kaiken viikossa 6000 v sitten eikä mitään muuta tarvitse tietää, ja radiohiiliajoitus on pelkkä mielipide, lepakko on lintu ja käärmeet puhuu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyseessä näyttää olevan opinnäytetyö, jonka lopussa mainitaan taas se, mistä taisit nälviä tuossa toisessa yhteydessä ketoruokavaliotutkimusta: " Koska monia vaikutuksia ja tekijöitä (esim. kova rasva, kuitu) jäi tarkastelun ulkopuolelle, aiheesta tarvitaan lisää tutkimusta."

        Eikö sinun teoriasi mukaan nyt lisätutkimuksen tarve tarkoitakaan sitä että tutkimus on pelkkä mielipide tai täysin huuhaata? Lisäksi kyseessä on pelkkä gradu, joka on pelkkää pintaraapaisua.

        Lisäksi opinnäytetyössä mainitaan:
        "VHH- ja EVHH-ruokavalioihin siirtyminen tuottaa positiivisia nettohyötyjä vain, jos ne johtavat merkittävään painopudotukseen."

        Eikös juuri merkittävä painonpudotus ole se ensisijainen syy, miksi karpataan ja mikä on syynä esim. D2-remissioonkin?

        Minua kiinnostaa kaikki uusi tieto, mitä ravitsemuksesta tulee. Oli se sitten omia entisiä käsityksiäni tukevia tai aivan uutta, joka muuttaa entiset käsitykset. Pitää olla avoin ja miettiä mitä hyötyä tai haittaa mistäkin maailmalle, itselle ja terveydelle on. Lihansyömisen eettisyysnäkökohdat on se joka itselläni on syy etten halua lihaa oikein mielellään syödä, jos ei ole pakko. Minusta kaiken alkusyy on siinä, että ihmiset lisääntyy liikaa ja väestön kasvamista pitää rajoittaa. Se on luonnon riistämisen syy, se on köyhyyden ja rikollisuuden syy.

        En kannata mitään kreationismia tässä, jonka mukaan kaikki se tieto pitää hylätä, joka ei tue ennakolta lukkoon lyötyä totuutta eli että jumala on luonut kaiken viikossa 6000 v sitten eikä mitään muuta tarvitse tietää, ja radiohiiliajoitus on pelkkä mielipide, lepakko on lintu ja käärmeet puhuu.

        Antti Heikkilä ja häneen uskovat väittävät että karppaus eikä siis painonlasku auttaa diabetekseen. Heikkilä myös väittää että ennen diabetes lääkkeitä diabetesta hoidettiin menestyksellä karppaamalla. Valitettavasti potilaat kuolivat muutamassa vuodessa.

        Minä olen laihtunut tämän vuoden puolella nyt 9 kiloa.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Antti Heikkilä ja häneen uskovat väittävät että karppaus eikä siis painonlasku auttaa diabetekseen. Heikkilä myös väittää että ennen diabetes lääkkeitä diabetesta hoidettiin menestyksellä karppaamalla. Valitettavasti potilaat kuolivat muutamassa vuodessa.

        Minä olen laihtunut tämän vuoden puolella nyt 9 kiloa.

        Taisit vetää taas Heikkilän vastaisia satuja hatustasi saivarrellen. Karppaus laskee painoa ja samalla diabetes katoaa. Ja tänäpäivänä kaikki kuolevat koronaan eikä mihinkään muuhun eikö vain.

        Laitapa liikuntaan tuo tutkimusten massalukeminen ja palstoilla Heikkilän jahtaaminen niin voit joskus laihtua normaalipainoiseksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Taisit vetää taas Heikkilän vastaisia satuja hatustasi saivarrellen. Karppaus laskee painoa ja samalla diabetes katoaa. Ja tänäpäivänä kaikki kuolevat koronaan eikä mihinkään muuhun eikö vain.

        Laitapa liikuntaan tuo tutkimusten massalukeminen ja palstoilla Heikkilän jahtaaminen niin voit joskus laihtua normaalipainoiseksi.

        Oletko lukenut Heikkilän diabeteskirjat? Minä olen.

        9 kiloa tippunut tämän vuoden puolella. Vauhti on liiankin kova eikä kävely tuota nopeuttaisi ja jonkunhan pitää nuo Heikkilän viitteet lukea kun Heikkilä ei sitä tee. Yhden julkaisun lukemiseen menee puolisen tuntia eikä kiinnostavia julkaisuja tule kovinkaan usein eteen.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Antti Heikkilä ja häneen uskovat väittävät että karppaus eikä siis painonlasku auttaa diabetekseen. Heikkilä myös väittää että ennen diabetes lääkkeitä diabetesta hoidettiin menestyksellä karppaamalla. Valitettavasti potilaat kuolivat muutamassa vuodessa.

        Minä olen laihtunut tämän vuoden puolella nyt 9 kiloa.

        "Antti Heikkilä ja häneen uskovat väittävät että karppaus eikä siis painonlasku auttaa diabetekseen."

        Anteeksi mutta Suomessakin diabetesta hoidetaan jo paljon vähähiilihydraattisella ruokavaliolla. Se on maailmalla tehokkain hoitomuoto. Missä tynnyrissä elät? Ei H tästä keksinyt vaikka tunnut saavan tästäkin polttoainetta Heikkilä vihaasi. Jos sinä et saa siihen ja ja diabetekseesi muuten apua niin pitäiskö sinun lopettaa se kaljankittaaminen. Maksa ja aivot toipuisi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Antti Heikkilä ja häneen uskovat väittävät että karppaus eikä siis painonlasku auttaa diabetekseen."

        Anteeksi mutta Suomessakin diabetesta hoidetaan jo paljon vähähiilihydraattisella ruokavaliolla. Se on maailmalla tehokkain hoitomuoto. Missä tynnyrissä elät? Ei H tästä keksinyt vaikka tunnut saavan tästäkin polttoainetta Heikkilä vihaasi. Jos sinä et saa siihen ja ja diabetekseesi muuten apua niin pitäiskö sinun lopettaa se kaljankittaaminen. Maksa ja aivot toipuisi.

        Pistäpä lähteitä joissa julkinen taho suosittaa diabeteksen hoitoon karppausta. Ruotsissakin suositellaan maltillista karppausta diabeetikoiden painonhallintaan mutta ei siis hoitoon. Suositellaan siellä myös muita dieettejä mutta Heikkilän dieetistä varoitetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pavunituja voi kasvattaa kotona vaikka astiakaapissa, ihan kuin muitakin ituja. Idättämiseen pitää olla mielellään hämärä paikka.

        https://www.k-ruoka.fi/artikkelit/idattaminen-onnistuu-helposti-kotona

        Itse ostan kotimaisia kuivattuja kokonaisia härkäpapuja https://www.foodie.fi/entry/kokonainen-harkapapu-500g-voima-pap/6415350017570 .

        Liotan yön yli, keitän sitten 30 min. Päiväannos on ennen liotusta kuivana 140 g papuja = 40 g proteiinia.

        Pistän papuannoksen blenderiin veden kera ja sekoitan ja juon siten nopeasti lopputuloksen.

        Lopputulos ei ole kovin hyvänmakuinen (siksi juon sen nopeasti), mutta siitä saa terveellistä välttämätöntä proteiinia ym., eikä glykemiakuormakaan ole paha.

        Lisäksi syön runsaasti soijarouhetta kaurahiutaleiden kera ja juon rasvatonta maitoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itse ostan kotimaisia kuivattuja kokonaisia härkäpapuja https://www.foodie.fi/entry/kokonainen-harkapapu-500g-voima-pap/6415350017570 .

        Liotan yön yli, keitän sitten 30 min. Päiväannos on ennen liotusta kuivana 140 g papuja = 40 g proteiinia.

        Pistän papuannoksen blenderiin veden kera ja sekoitan ja juon siten nopeasti lopputuloksen.

        Lopputulos ei ole kovin hyvänmakuinen (siksi juon sen nopeasti), mutta siitä saa terveellistä välttämätöntä proteiinia ym., eikä glykemiakuormakaan ole paha.

        Lisäksi syön runsaasti soijarouhetta kaurahiutaleiden kera ja juon rasvatonta maitoa.

        Minä syön enemmänkin mustapapuja, valkoisia papuja tomaattikastikkeessa ja borlottipapuja. Menevät ihan ruokana. Lisäksi hernekeittoa, raejuustoa ja rasvatonta rahkaa.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Minä syön enemmänkin mustapapuja, valkoisia papuja tomaattikastikkeessa ja borlottipapuja. Menevät ihan ruokana. Lisäksi hernekeittoa, raejuustoa ja rasvatonta rahkaa.

        Hpv27. Kerrot että noudatat Glykeemisen indexin karppausta eli hyväkarppausta. Näin tässä ketjussa. Samalla kerrot juovasi olutta. Olut on GI - taulukon mukaan lähes myrkkyä, pahempi kuin puhdas glukoosi. Miten selität tämän itsellesi? Sitten sairastat myös diabetesta. Eikö niin ollut? Mitä kerrot lääkärillesi ruokavaliostasi? Tai pikemmin juomavaliostasi?

        Diabetes ja alkoholismi kulkee lähes käsikädessä. Alkoholisti hoitaa itseään diabeetikkona vaikka on oikeasti myös alkoholisti. Hän piiloutuu diabeteksen taakse että saa jatkaa alkoholinkäyttöään. Lääkitys mahdollistaa alkoholin käytön jatkamisen, ja alkoholisti selittää että "kohtuukäyttö on ok" . Maksan kunto huononee. Kuitenkin alkoholin jättäminen parantaisi tilannetta ja terveyttä ja vähentäisi lääkityksen tarvetta vaikka sairautta ei voisi enää parantaa.

        Ei muuten tämä puheenaihe, mutta on lähes irvokasta kun riippuvuussairas jakelee täällä terveysneuvoja muille ja parjaa niitä jotka koettaa suorin sanoin saada ihmiset ottamaan itse vastuu elintavoistaan. Heikkilä tai muut ei ole syyllisiä juomiseesi, itse lappaat kurkkuusi mitä lappaat.


    • Anonyymi

      Sen verran pitää vielä kommentoida kun taas uusi ketoiluviikko on alkanut, että ruokahalu on jotenkin laantunut eikä iltasyömistä enää tule harrastettua, mikä on suuri muutos. On jotenkin pirteämpi olo, mutta varsinaista kuntoilua ei kyllä jaksa. Eilen tuli tehtyä lihaskuntoharjoitteita omalla painolla (jotain lankkua sun muuta) ja siinä oli ihan riittävästi ponnistelua. Helposti jää syke pompottamaan mutta se näyttäisi olevan ihan silkkaa suolan puutetta. Korjaantuu kun nappaa rakeen puhdistamatonta merisuolaa tai elektrolyyttijuomaa.

      Kyllähän tästä voi sellaisia johtopäätöksiä vetää, että päivittäinen energiansaanti jää tosi vähäiseksi, kun nälkä ei koko ajan muistuta itsestään ja aiheuta kamppailua. Tämä innostaa jatkamaan ja etsimään uusia hyviä ruokalajeja. Enpä muista koska olisin ollut näin valoisalla mielellä ja uskonut täysillä hoikistumiseen. Niin helvatin monta kertaa on tullut etsittyä sopivaa tapaa elää ruoan kanssa ja se kaatuu aina siihen että sitä tylsyyteensä vetää jotain. Vielä jouluna vedin töissä sinne tulleita suklaita, karkkeja ja pusuja (asiakkaat lähettää) ja nyt vaan kävelen tyynesti ohi herkkupöytien. On tämä kummallista. En ihmettele että jotkut saa valaistumisen elämyksen ja alkaa saarnata hurmoksessa samaa muillekin. Minä olen päättänyt olla hissun kissun enkä kerro kellekään asiasta ja annan sitten ihmisten itse havaita jos/kun muoto muuttuu. :-)

      • Joo. Ihmisen vaan täytyy löytää itselleen sopiva dieetti. Itselle sopii tämä matalan glykeemisen indeksin dieetti. Huomenna täytyy käydä ostamassa raejuustoa kun proteiinin saanti jää turhan matalaksi kun ruuanlaitto ei huvita ja leipäkin on loppu. Puolukkahillokin on loppu.


    • Anonyymi

      Tänä aamuna huomasin, että on helpompi hengittää, ja hengitys kulkee ihan palleasta saakka. Nyt huomasin jo paidastakin että pallean kohdalta on totisesti lähtenyt ympärysmitasta kun jäi niin paljon tyhjää tilaa vaatteisiin. Toivottavasti se on sitä pahis-viskeraalirasvaa, mitä on lähtenyt. Oli kevyt kävellä töihin. Aamupalaksi söin kahden munan munakkaan oliiviöljyssä paistettuna (kuten aina paistan) ja kahvia sekä kermavaahtoa mansikoilla (50g) eiliseltä. =)

      Lounasta tässä odottelen kohta, otin evääksi uunilohta vihersalaattipedillä ja 80% majoneesilla. Mausteeksi sitruunapippuria ja tilliä.

    • Anonyymi

      Aloittaja taasen.

      Taidan olla nyt ketoosissa, halleluuuja. Tuli aika mojovan pitkä tauko aterioiden välillä ja paastohan se taitaa ketoosin virittää.

      Huomasin myöskin, että näen toisella silmällä paremmin kuin ennen. Siinä on saattanut olla painetta tms, joka on korjaantunut jotenkin. Sama vaikutus oli kun olin joskus 20 vuotta sitten nestepaastolla, näkö terävöityi. En tiedä, onko tämä vain luulottelua, kyllähän sen optikolla voi sitten todeta ihan mittauksissa.

      Heräsin tänä aamuna neljältä ja joogasin ensitöikseni. Uskomattoman pirteä on olo, vaikka olen yleensä töistä tultua kuin zombie. Vastaavasti sitä sammuu klo 23 kuin napista painaen. Kannattaa olla sängyssä silloin ;-D Suolisto toimii kuin unelma, osuutensa saattaa olla runsaalla psylliumin nauttimisella. Kuitu ilmeisesti estää hiilihydraatteja imeytymästä elimistöön (eikös diabeetikoille juuri siksi määrätä kuituvalmisteita ja geelejä???) joten ei ne vähäisetkään taida minulla järin tarttua suoliin?

      Pientä päänsärkyä pukkaa tosin, pitää taas tankata tota elektolyyttijuomaa. Hpv:ltä sain idean nauttia myös Samarinia. Jotkut laittaa (eräs ortopedikin) sitä mineraaliveteen niin saa siitä melkein autenttista Pellegrinoa.

      • En nyt varma ole mutta muistelesin että San Pellegrino on kalsium- ja magnesiumsulfaattia. Burton on Trent on aika identtinen ja mineraalipitoisuus on hyvin korkea. Epäilisin, että minun mineraalitoimittajani on menossa nurin kun webbisivu on huollossa kun olisi tarkoitus ostaa valmista seosta.

        Itse lisään hiilihapotettuun veteen kalsiumsulfaattia (valtaosa, ehkä 90% suoloista), magnesiumsulfaattia (5%) ja ruokasoodaa. Samariini on natriumsitraattia.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        En nyt varma ole mutta muistelesin että San Pellegrino on kalsium- ja magnesiumsulfaattia. Burton on Trent on aika identtinen ja mineraalipitoisuus on hyvin korkea. Epäilisin, että minun mineraalitoimittajani on menossa nurin kun webbisivu on huollossa kun olisi tarkoitus ostaa valmista seosta.

        Itse lisään hiilihapotettuun veteen kalsiumsulfaattia (valtaosa, ehkä 90% suoloista), magnesiumsulfaattia (5%) ja ruokasoodaa. Samariini on natriumsitraattia.

        "Burton on Trent on aika identtinen ja mineraalipitoisuus on hyvin korkea"

        Kalja? Johan nyt.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Burton on Trent on aika identtinen ja mineraalipitoisuus on hyvin korkea"

        Kalja? Johan nyt.

        Burton on Trent on kaupunki Englannissa. Sen lähdevesi on pitkälti samanlaista kuin San Pellegrinon lähdevesi. Burton on Trent on sitten kuuluisa oluistaan ja hyvänä puolena on sitten se, että kotioluen tekijät käyttävät Burton on Trent -suolaa tohtoroidessaan olueen käytettävää vettä. Helpompaa kuin saalistaa erillisiä suoloja.


    • Anonyymi

      Huhhuijaa. Tänä aamuna onkin olo kuin keitetyllä spaghetilla. Ihan voimaton olo. Olisi halunnut jäädä nukkumaan. Eikä meinaa kroppa oikein lähteä käyntiin vieläkään... Meni liukumisen takarajoille että ehti just ja just töihin.

      Ei jaksanut evästäkään laittaa reppuun joten tämän päivän lounas taitaa olla lähikaupan juustoa ja pähkinöitä. Ennen söin siitä tämmösissä tilanteissa valmisaterioita.

    • Anonyymi

      Voimattomuus sen kun jatkuu. Tuli kotiin palattuakin syötyä liikaa proteiinia kun söin tofukastikkeen, lounaan manteleiden ja juuston lisäksi, meni proteiinijäätelö ja tuli nukuttua päälle. Varmaan hiilihydraattiaki tuli liikaa. Huonot yöunet vaikuttaa koko päivään.

      Mutta hyvä on se että taidan tämän ähkyn takia jaksaa lenkille, on nätti ilmakin. Hyvä puoli myös että ei tarvi syödä ennen huomista joten tästä tulee varmaan keto-pätkäpaasto.??? =D

      Samarin olikin hyvä juttu, kiitti vinkistä hpv. Helpotti olo...
      Terv. Aloittaja

      • Anonyymi

        Oletko ketoosissa? sanovat että siinä on koko ajan energinen olo,eikö sekään ole sitten totta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko ketoosissa? sanovat että siinä on koko ajan energinen olo,eikö sekään ole sitten totta?

        Näin mäkin olen kuullut. Mulla oli vielä eilen tosi energinen ja valoisa olo. Yö oli tuskaa sekä tämä päivä. Taisin syödä liikaa. Se juustoköntti ja mantelit yhteensä teki jo yli 800kcal lounaaksi eikä ne edes tuntuneet missään. Söin sitten päivällisen ja sen jäätelön. Ihan kuin olis kiviä maha täynnä. Liikaa hiilaria kait myös. Ehkä ketoosi peruuntui? 🤔 Tai en oo ollutkaan. En ole testannut mut hengitys vaan kertoo.

        No nyt just kävin lenkillä, kävelin 5km. Puoleen väliin oli aika tahkea olo, toisaalta happi tuntui hyvältä joten painoin vaan meneen. Alaselkää ei enää säre joten tämäkin on joku parannus. Sitten ylämäessä oli kuin korkki olis poksahtanut irti ja loppumatkan tulin kuin siivillä. Nyt on jo aika hieno fiilis. Eipä ole nälkä enkä aio syödä aamupalaa huomenna kun saa posottaa unta pitempään.

        Kai tässä on näitä takapakkeja, ja elimistö varmaan ihmettelee mistä hitosta on kyse, kun tämmöstä tehään. Kun ei tule sitä mitä vuosikausia tullut.


    • Anonyymi

      Päivitystä taas, huomenta. Heräsin taas heikotukseen mihin auttoi yöpöydällä jo varmuudeksi oleva elektrolyyttijuoma. Yläkropan lihaksia särkee (koska venyttelin vielä lenkin päätteeksi) mutta happirikas eilinen kävely tuntuu ihanalta kropassa. Luulin, etten jaksa kävellä viittä kilsaa ja etukäteen jo varailin että jos ei jaksa niin palaan oikotietä takaisin. Vaan jaksoin ja kuten totesin, lopussa meni jo ihan siivillä! Hauska huomio oli muuten eilen se, että jouduin välillä nostamaan housuja, ja ne on trikoota eli ei löysty helposti. Perseestä ja lanteilta tuntuu lähteneen nyt jotain enemmän. Kengät tuntuu löysältä ja alkkarit menee korviin asti :-D

      Niin selvästi huomaa painonpudotuksen olossaan. En mene vaakaan ennen syksyä kun käyn lääkärissä, sillä painon kyttääminen aiheuttaa ahdistusta ja luo paineita. Tulee vaakariippuvaiseksi ja jos ei miinusta tule, niin ahdistun. Käytän mielummin tätä mittausmenetelmää jossa muutosta ei voi olla havaitsematta. Lisäksi fokus on siinä mitä suuhunsa laittaa.

      Tässä kohtaa on tullut joskus sudenkuoppa: kun huomaa, että paino on muutaman kilon tipahtanut, ajattelee, että nythän voin syödä jotain kiellettyä, kun paino on putoamaan päin. Näin minulla kun olen ollut ENE-dieetillä. Hiilaririippuvuus on minulla selkein syy siihen ettei paino putoa, ja nyt kun ketoilee, niin huomaa ettei aivot enää huuda hiilaria. Ruoka ei ole aamuisin ensimmäiseksi mielessä, kuten aiemmin dietatessa. Join nyt aamupalaksi vain kahvia ja nappasin B12 jne vitamiinit.

      Kun olo on tämmöinen, raukean ihana, niin en piittaa kyllä mistään ruokavaliokiistoista enkä välitä vaikka LDL-kolesterolit nousisi taivaaseen. Lukema on tällä hetkellä tasan 1. HDL 3,5. Olen elämäni aikana ollut niin monenalaisella lääkärillä, olen tullut lääkittyä melkein kuoliaaksi niin, että luottamus on aika lailla mennyt heidän ammattitaitoonsa. Joku kloppi kolmen vuoden kandiopintojen jälkeen on muka pätevä "kaikkitietävänä" mestaroimaan toisten terveydellä, ei hyvää päivää.

      • Anonyymi

        Jos hiilihydraatteja ei syö tarpeeksi, tulee sippi.

        Jos niitä syö taas liikaa, tulee dippi.

        Asiantuntijat kutsuvat tätä sippi-dippi-dilemmaksi (SDD).

        Sopivin hiilihydraattimäärä lienee 170–250 g/vrk, ei ainakaan yli 300 g, jos tarkoitus on laihduttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos hiilihydraatteja ei syö tarpeeksi, tulee sippi.

        Jos niitä syö taas liikaa, tulee dippi.

        Asiantuntijat kutsuvat tätä sippi-dippi-dilemmaksi (SDD).

        Sopivin hiilihydraattimäärä lienee 170–250 g/vrk, ei ainakaan yli 300 g, jos tarkoitus on laihduttaa.

        Kiitos kommentista. Tällä elopainolla taidan valita kuitenkin tuon sipin että liikunta alkaisi tuntumaan taas hyvältä. Sen verran viduddaa tämä läski. Hiilaririippuvaiselle ei sovi tuollainen määrä, ei.

        Mitä olen tosiaan kanssa seuraillut ketosivuja, niin tämän ei pitäisi kestää kauhean kauan, ennen kuin kroppa oppii uuden tavan käyttää energiaa. Luottamus tähän menetelmään pysyy, koska huomaan ison eron oloon ja massan liikutteluun vs. kolme viikkoa sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kommentista. Tällä elopainolla taidan valita kuitenkin tuon sipin että liikunta alkaisi tuntumaan taas hyvältä. Sen verran viduddaa tämä läski. Hiilaririippuvaiselle ei sovi tuollainen määrä, ei.

        Mitä olen tosiaan kanssa seuraillut ketosivuja, niin tämän ei pitäisi kestää kauhean kauan, ennen kuin kroppa oppii uuden tavan käyttää energiaa. Luottamus tähän menetelmään pysyy, koska huomaan ison eron oloon ja massan liikutteluun vs. kolme viikkoa sitten.

        Minkälainen on nyt olo?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkälainen on nyt olo?

        Kiitos kysymästä. =) Taas kulkee. Näyttää meikäläisellä tämä voimaton olo johtua nyt vaan liika vähästä juomisesta. Vedin litran e-vettä melkein yhtä soittoa niin alkoi kummasti helpottaa. Oikeasti elektrolyyttijuomaa pitää näemmä ottaa monta kertaa päivässä. Vettä menee monta litraa. Yöllä on pitänyt alkaa laukata noin klo 4 vessassa. Ruokana silakkapihvejä, sipulia, currykaalia ja kastike turkkilaisesta jugurtista, sitruunasta ja tillistä. Oli oikein makoisaa vaikka hirvitti se voin määrä, leivitin soijajauhossa. Mutta kala on vaan parasta voissa paistettuna. Lohet kypsyy itsekseen uunissa. Päivällä tuossa tein yhdeksi "ateriaksi" kermavaahtoa ja turkkilaista jugurttia maustettuna karvasmanteliesanssilla niin tuli vähän amareton makuista. Siihen pari mansikkaa ja yksi tuore aprikoosi pilkottuna. Aprikoosin GI on matala, samoin hiilaripitoisuus. Pienempi kuin mustikalla.


    Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1631
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1289
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1277
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe