perunaja soosi

Anonyymi

Ärsyttää jokapäiväinen ruuanlaitto,mies istuu löhöö telkkarin vieressä ja mulle lankeaa aina se sapuskan laitto,ja kun käskee syömään niin ei ikinä eka kerralla kuule ,ja kun saadaan syötyä niin lähtee pöydästä ja taas kaikki jälkisiivous ja tiskaaminen lankeaa mulle,ollaan eläkkeellä ja päivät täällä nokatusten,kullä väliillä niin ottaa päähän!

39

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ihme ja kumma, eikö valitusaloitusten teko ota mitenkään päähän ??

    • Anonyymi

      Pyydä siivoamaan jäljet sinä vuorostasi voisit jotain miehen hommia tehdä esim ulkona. 😇

      • Anonyymi

        joo sopii erinomaisesti,istun ja löhöön telkkarin ääressä 😀


    • Anonyymi

      Miten olet ajatellut ratkaista ongelman?

    • Anonyymi

      Mulla on toisenlainen ongelma. Kun minä taas tykkäisin siitä ruuanlaitosta. Mutta aina kun alkaa tapailemaan jotain miestä, miehet on näitä keittiön valtaajia. Toisin sanoen, pitävät itseään maailman parhaina kokkeina, eivätkä koskaan anna mun tehdä ruokaa. Koska automaattinen oletus on että mun ruoka ei voi olla hyvää. Sitten jos joskus olen tehnyt omassa kämpässä ruokaa ja tarjoan miehelle, heti ollaan nokka solmussa ja esitetään että ei muka ole nälkä. Tai sitten närpitään muutama haarukallinen, kunnes työnnetään lautanen sivuun kun ollaan taas mukamas aivan täynnä. Ja sitten illalla himoitaan hesen hampparille, kun "olis vähän nälkä...". Ja ei, kyse ei ole siitä että mun ruoka olis hirveen makuista. Kyse on siitä, että miehellä on heti valmiiksi sellainen oletus, että enhän mä osaa edes pastaa keittää! Mutta mies tietenkin on parempi kuin itse Gordon Ramsay!

      Kyllä se sitten pikkaisen vituttaa AINA syödä miehen tekemää ruokaa.. Mun tapailemilla miehillä kun on aina näitä ärsyttäviä "ruokavammoja", esim. makaronilaatikon tai pitsan päälle ei saisi laittaa juustoa. Tai jauhelihaa ruskistaessa lihan sekaan ei saa laittaa sipulia..

      Vitut. Onneks olen sinkku. Saan tehdä just sellaista ruokaa kun haluan. (Eikä tarvitse syödä paskaisilla käsillä pyöriteltyjä lihapullia. Harva mies kun ymmärtää, että kun aletaan tehdä ruokaa, ihan ensimmäisenä pestään kädet!)

      • kuulostaa siltä, että kyse on vain sinun taitojesi vaillinaisuudesta.


      • Anonyymi

        " Koska automaattinen oletus on että mun ruoka ei voi olla hyvää"

        Ettei vain olisi sinun oletus? Jos miehet oikeasti ajattelevat noin, jätä ne.

        Itselleni kokaava mies on kauhistus. Kokkaan kerran viikossa miesystävä kun tulee viikonloppuna. Samoin kokkaan aikuisille lapsilleni. Se riittää mainiosti. Työpäivinä syön työpaikkalounaan normaalisti.


      • Anonyymi
        timitys kirjoitti:

        kuulostaa siltä, että kyse on vain sinun taitojesi vaillinaisuudesta.

        Kuulostaa siltä, että edellisen kirjoittajien miehillä on pätemisen ja itsekorostuksen tarve liittyen kokkaamiseen. Tarve alentaa naista = pahoja puutteita sos. kanssakäymisessä. Itseään täynnä olevia miehiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostaa siltä, että edellisen kirjoittajien miehillä on pätemisen ja itsekorostuksen tarve liittyen kokkaamiseen. Tarve alentaa naista = pahoja puutteita sos. kanssakäymisessä. Itseään täynnä olevia miehiä.

        tai sitten tämä kyseinen nainen ei vain osaa kokata, joten miehet katsovat paremmaksi tehdä itse ruokaa jota pystyy syömäänkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostaa siltä, että edellisen kirjoittajien miehillä on pätemisen ja itsekorostuksen tarve liittyen kokkaamiseen. Tarve alentaa naista = pahoja puutteita sos. kanssakäymisessä. Itseään täynnä olevia miehiä.

        Älkää vastatko kyseiselle nimimerkille, se on jankkaava vähän hidas ätmi sinkku-palstalta. Vai on se täällä jankkaamassa parisuhde naisten keittotaidoista tällä kertaa (kyseisellä hahmollahan ei ole mitään kokemusta parisuhteista tai naisista)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älkää vastatko kyseiselle nimimerkille, se on jankkaava vähän hidas ätmi sinkku-palstalta. Vai on se täällä jankkaamassa parisuhde naisten keittotaidoista tällä kertaa (kyseisellä hahmollahan ei ole mitään kokemusta parisuhteista tai naisista)

        "kyseisellä hahmollahan ei ole mitään kokemusta parisuhteista tai naisista"

        On päivänselvää miksei ole...


    • Jos mies valittaisi tällaista, niin sanoisin, että ole mies, näytä kaapin paikka.

      Sinulle sanoisin, että jos tunnet, että teet enemmän töitä (siis kokonaisuutena), niin keskustelet asiasta kerran, jos tarpeen, niin huomautat kerran. Jos hommassa ei tapahdu korjausta, niin sitten lopetat palvelun.

      Helpommin sanottu, kuin tehty. Muutos voi tarvita itkua ja hammasten kiristystä ja sinun pitää miettiä onko asia sen arvoinen.

      • Anonyymi

        "Muutos voi tarvita itkua ja hammasten kiristystä ja sinun pitää miettiä onko asia sen arvoinen."

        Muutos vaatii aina vähintään hammastenkiristystä. Mikään ei ole niin hankalaa kuin saada muutettua kumppanin jumiutunutta tapaa. Itse sanoisin, että tässä kohdassa on todellakin asian arvoista saada aikaan muutos, koska vallitseva käytäntö häiritsee ap.n normaalia arkea eikä todellakaan ole reilu häntä kohtaan. Eli muutos tai mies vaihtoon on vaihtoehdot.


    • Anonyymi

      Älä laita ruokaa. Osta itsellesi valmisannos ja nauti se. Kun mies raahautuu nälkäisenä tilannetta tarkastelemaan keittiöön, ota hänen paikkansa sohvalta. Mikäli mies esittää yhdenkin kommentin asiasta sanot "nyt keskustellaan". Sitten keskustellaan mm. sinun oikeudestasi olla laittamatta ruokaa ja löhötä sohvalla.

    • Anonyymi

      Me tehdään ruokaa yhdessä ja minä laittelen mielelläni vielä enemmän kuin vaimo, yksi syy miksi liitto kestää, yksi kommentti tuohon liittyen, onneks mulla on mies joka osaa laittaa ruokaa jossa on makua, näin on vaimo todennut.

    • Anonyymi

      Mikä kyrsii ketäkin! Minä en halua, että vaimoni tulee keittiöön touhuamaan kun valmistan päivittäistä klo14 herkkulounasta.
      Kuitenkin. kymmenisen minuuttia ennen kattamsita hän tulee hössäämään itselleen kahvia. Minä juon kahvini vasta klo15 tietämissä.
      En vielä ole sanonut mitään tuosta häirinnästä mutta jossakin vaihessa asia on otettava puheeksi.
      Muutenkin kahvimakumme poikkeaa hieman toisistaan. Juomme molemmat tummapaahtoista jos nyt 3:n paahtoasteen kahvia voi sellaiseksi kutsua.
      Minä keitän kahvini vahvaksi, maitokahvin tyyppiseksi. Vaimo juo samoista poroista tekemäänsä luiruaan.
      50:n aviovuoden jälkeenkinolisi vaimossa vielä kehittämisen varaa.

      • Anonyymi

        En voi kuin nauraa ongelmallesi. Miten teillä ihmiset on parisuhteenne noin surkeassa jamassa? Eikö edes hippusen voisi arvostaa toisen mieltymyksiä ja vähän sopia käytännöistä? Eikä ainakaan ajatella kaikkea negatiivisen kautta. Josko vaikka vaimo lähestyy sinua rakkaudella kahvinkeittoineen juuri klo 14 sen takia, kun olet keittiössä hääräämässä. Sopiva tilaisuus rupatteluun ja yhdessäoloon. Jos se sinua kyrsii, että vaimo kaipaa seuraasi, niin voi voi.

        Itse olen 60-luvun lapsi... ja jo pienestä oppinut, että eri perheissä syödään päivittäiset ateriat eri aikataululla. Päivittäisiä aterioitakin nautitaan eri määrä perheen mukaan. Ateriat valmistaa sovittu henkilö vuorollaan. Ei ole ydinfysiikkaa, voi soveltaa nykypäivään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En voi kuin nauraa ongelmallesi. Miten teillä ihmiset on parisuhteenne noin surkeassa jamassa? Eikö edes hippusen voisi arvostaa toisen mieltymyksiä ja vähän sopia käytännöistä? Eikä ainakaan ajatella kaikkea negatiivisen kautta. Josko vaikka vaimo lähestyy sinua rakkaudella kahvinkeittoineen juuri klo 14 sen takia, kun olet keittiössä hääräämässä. Sopiva tilaisuus rupatteluun ja yhdessäoloon. Jos se sinua kyrsii, että vaimo kaipaa seuraasi, niin voi voi.

        Itse olen 60-luvun lapsi... ja jo pienestä oppinut, että eri perheissä syödään päivittäiset ateriat eri aikataululla. Päivittäisiä aterioitakin nautitaan eri määrä perheen mukaan. Ateriat valmistaa sovittu henkilö vuorollaan. Ei ole ydinfysiikkaa, voi soveltaa nykypäivään.

        Koska kaikilla tuntuu olevan ongelma tai useampikin niin en halua olla siinä suhteessa huonompi. Ainakin jossakin määrin nähtävästi onnistuin.
        Suunnitellesani yhteisiä aterioitamme minun on otettava huomioon vaimoni reunaehdot.
        Kaikki K-vitamiinia sisältävät ainekset on pidettävä vähissä ja päivittäin suunnilleen samoissa määrissä.
        Rautaa on vältettävä.

        Ei ole tarvinnut sopia mitään koska kotiuduttuani kokoaikaiseksi olen suunnitellut, ostanut, valmistanut ja kattanut kaikki ateriat. Vaimoni ostaa omat leipänsä ja banaaninsa.
        Aina joskus toteaa tyytyväisyytensä tähän viimeisten 20:n vuoden käytäntöön.

        Kotioloissa vaimoni valmistaa oman aamiaisensa. Ollessamme muualla hänen ei ole koskaan tarvinnut tehdä sitä lukuun ottamatta loma-asunnollamme tapahtuvaa teepussin uittamista.
        Mitään toiminnallisia rajoitteita hänellä ei ole mutta minusta on mukava tehdä hänen elämänsä noiltakin osin miellyttäväksi. Vaimoni ei kaipaa lieden ääreen paitsi kerran vuodessa. Silloinkin siksi, etten pystyis leuhkimaan tekeväni aina kaikki ateriat. Kerta vuodessa katkaisee enkä sen vuoksi pysty täydellisyyteen.

        Lapsemme syntyivät 70-luvulla ja oppivat, että perheessä kokoonnutaan saman ruokapöydän ympärille, samaan aikaan syömään samaa, yhteistä ruokaa.


    • typeräähän se nyt jo joka päivä ruokaa laittaa - tee kerralla enemmän!

      • Anonyymi

        Kuka tekee mitenkin. Typerää on tehdä ruokaa puolisolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka tekee mitenkin. Typerää on tehdä ruokaa puolisolle.

        Omasta kunnosta ja terveydestä huolehtimisen ohella on huomaavaista valmistaa yhteiset, samaan aikaan nautittavat ateriat.
        Olisi typerää ja tylyä toimia toisin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omasta kunnosta ja terveydestä huolehtimisen ohella on huomaavaista valmistaa yhteiset, samaan aikaan nautittavat ateriat.
        Olisi typerää ja tylyä toimia toisin!

        Eihän se nyt noin mene. Samaan aikaan voi tietysti nauttia, mutta ruuan ei tarvitse olla samaa. Makuja on moneen lähtöön. Menee liikapalvelun puolelle, jos valmistaa kahdenlaista ruokaa "sulle ja mulle".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän se nyt noin mene. Samaan aikaan voi tietysti nauttia, mutta ruuan ei tarvitse olla samaa. Makuja on moneen lähtöön. Menee liikapalvelun puolelle, jos valmistaa kahdenlaista ruokaa "sulle ja mulle".

        Niin ja lisään vielä, että jos oikeasti huolehtii omasta kunnosta ja terveydestä etenkin, niin syö vain itselle sopivia ruokia. Siitä huolimatta, ettei ne kumppanille maistu ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja lisään vielä, että jos oikeasti huolehtii omasta kunnosta ja terveydestä etenkin, niin syö vain itselle sopivia ruokia. Siitä huolimatta, ettei ne kumppanille maistu ollenkaan.

        " jos oikeasti huolehtii omasta kunnosta ja terveydestä etenkin, niin syö vain itselle sopivia ruokia. "

        Nimenomaan. Ja itselle sopivia määriä!

        Exäni painoi aikoinaan 83kg (187cm). Reilun 20v päästä hänen painonsa 130kg. Lapsille tekemääni tavallista ruokaa hän ei syönyt. Ne muka lihotti. Makaroonilaatikko, lihapullat perunamuusi, lasagne jne. Sen sijaan hän nautti kaupan laihduttavia pizzoja. Söi päivittäin pullaa. Usein pellillisen kerrallaan.


    • Anonyymi

      Tee ateriat jos haluat (mutta älä valiata). Sinun ei tarvitse kokata ellet halua. Miehesi ilmeisesti ei ole liikuntavammainen joten hän täydellisen hyvin kykenee itse kokoamaan ateriansa, hakien tarvikkeet ruokakaupasta -lähtien!
      Jätä astiat tiskaamatta ja miehella joka paivä ateriat likaisilta lautasilta, kupeista.

      Jos ja kun alkaa valittamaan,niin ehkä sitten voit rauhallisella äänellä ehdottaa kotihommien jakamista.

    • Anonyymi

      Niin alkuperäisessä viestissä kuin monessa vastauksessakin ongelmana ei ole ruuanlaitto, vaan täysin toimimaton vuorovaikutus, puutteelliset sosiaaliset taidot.

      Ap: Puhu asiasta. Ellei auta, lopeta ruuanlaitto miehelle. Tehköön omat sapuskansa.

      Oletko koskaan miettinyt miksi olet suhteessa?

    • Anonyymi

      Eläkkeelle siirtyminen on haasteellista ja tuo kun ollaankin äkkiä 24/7 molemmat nokitusten. Vanha koira ei myöskään helposti opi uusia temppuja.
      Miehille eläköityminen on usein haastellisempaa kuin naiselle, koska miehen sosiaaliset kuviot on voineet olla vain työpaikan varassa.

      Toista ei voi muuttaa, ja miehesi on passuutukseen tottunut. Riittääkö rahat vaikka noutoruokaan? Pidä kiinni omista harrastuksista tai jollei sellasia ole, hanki niitä. Oli elämänvaihe mikä hyvänsä, toisen naaman liiallinen näkeminen alkaa todennäköisesti kiristämään hermoja. Toivottavasti löydätte leppoisan tavan nauttia eläkeläisistä!

      • Anonyymi

        Typo * eläkepäivistä


      • Anonyymi

        Noutoruuat vain lihottaa. Parempi ostaa kaupasta perusvalmisruokaa, kuten makaroni- kaalilaatikkoa ja keittoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noutoruuat vain lihottaa. Parempi ostaa kaupasta perusvalmisruokaa, kuten makaroni- kaalilaatikkoa ja keittoja.

        Jos tilaa jotain pizzaa vaan nii joo
        Et oo huomannu että muualtakin saa kuin pizzerioista.Tai asut landella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tilaa jotain pizzaa vaan nii joo
        Et oo huomannu että muualtakin saa kuin pizzerioista.Tai asut landella.

        Itse en asu landella, mutta olen myös todennut noutoruokien kalorit. Samoin vähän "hienompien" eineksien. Kaikenlaiset soossit, vaikka niitä olisi vain vähän nostavat pilviin kalorit.


    • Anonyymi

      Miksi ihmeessä olet alkanut tuohon? Lopeta moinen. Kun tulee rutinaa, sovitte miten jatkossa hoidetaan. Tai sitten alat tekemään ruuat vain sinulle.

    • Anonyymi

      Tee ruokaa vain itsellesi tai ala käymään ulkona syömässä. Ei ole pakko olla orja kotona ja tehdä kaikkea itse.

    • Anonyymi

      Minä laitan pääosin ruokaa kotona enkä halua että vaimo tulee siihen "säätämään" viereeni ja sekoitaa ajatusta, pysykööt poissa keittiöstä silloin, olen sen suoraan sanonutkin ja vastaus kuten hameväeltä odottaa saattaa, ai anteeks et nyt sekoitin, poistutaan.

      • Anonyymi

        Ikävää käytöstä sinulta.

        Onko tosiaan niin, että harva sietää kumppaniaan? Niin keittiössä yhdessä tekemässä ruokaa... eikä mitään muutakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikävää käytöstä sinulta.

        Onko tosiaan niin, että harva sietää kumppaniaan? Niin keittiössä yhdessä tekemässä ruokaa... eikä mitään muutakaan.

        Ei ole kyse sietämisestä vaan mieltymyksestä ja käytännön puitteista.
        Vaimoni ei ole mikään talousihminen mutta yli 20 vuotta hoiti perheemme ruokahuollon alusta loppuun saakka.
        Kun "vapauduimme" ja vaihdoimme asumismuotoa, niin keittiön kapeus asettaa rajoituksensa. Kyllä siihen kaksi mahtuu mutta liikkuminen on rajoitetumpaa.
        22 vuotta marketin kassalla työskennellyt vaimoni sanoi, että hän on eläissään nähnyt riittävästi ruokia. Se sopii minulle hyvin.
        Onkohan tuolla osansa siinä, että ikääntynyt nainen sietää minun oikkujani?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole kyse sietämisestä vaan mieltymyksestä ja käytännön puitteista.
        Vaimoni ei ole mikään talousihminen mutta yli 20 vuotta hoiti perheemme ruokahuollon alusta loppuun saakka.
        Kun "vapauduimme" ja vaihdoimme asumismuotoa, niin keittiön kapeus asettaa rajoituksensa. Kyllä siihen kaksi mahtuu mutta liikkuminen on rajoitetumpaa.
        22 vuotta marketin kassalla työskennellyt vaimoni sanoi, että hän on eläissään nähnyt riittävästi ruokia. Se sopii minulle hyvin.
        Onkohan tuolla osansa siinä, että ikääntynyt nainen sietää minun oikkujani?

        Mieltymykset, sietäminen, käytäntö... ne on kaikki vähän eri juttuja. Hyvä kuitenkin että olette edes te saaneet sovittua miten ruokailut järjestetään.

        Ketjun aloituksessa korostuu valitettavasti ap:n miehen itsekkyys. Eniten se näkyy puolisolle arkisessa ja jokapäiväisessä tapahtumassa, ruuanlaitossa. Ap tulisi ehdottomasti tarttua härkää sarvista, ovelasti, sellaisella tavalla ja volyymillä että saisivat aikaan ap.tä tyydyttävän ratkaisun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mieltymykset, sietäminen, käytäntö... ne on kaikki vähän eri juttuja. Hyvä kuitenkin että olette edes te saaneet sovittua miten ruokailut järjestetään.

        Ketjun aloituksessa korostuu valitettavasti ap:n miehen itsekkyys. Eniten se näkyy puolisolle arkisessa ja jokapäiväisessä tapahtumassa, ruuanlaitossa. Ap tulisi ehdottomasti tarttua härkää sarvista, ovelasti, sellaisella tavalla ja volyymillä että saisivat aikaan ap.tä tyydyttävän ratkaisun.

        Emme sopineet mitään vaan käytäntö muotoutui nykyiseksi. Sopii molemmille. minulle se on harrastus. Vaimoni ei ole kiinnostunut.
        2:n viikon välein tehtävässä siivouksessa peruste ei ole se kumpi on kiinnostuneempi vaan se, kumpi inhoaa vähemmän. Kun jo fysiikkani puolesta olen sopivampi käsittelemään matot ja nostelemaan huonekalut niin siinäkin tehtäväjako muotoutui nykyiselleen ilman sopimisia.
        Kolmas asia. Kuljetuspalvelut. Kun aikanaan jäin kokoaikaisesti kotiin matkatöistä niin vaimoni jätti ajokorttinsa uusimatta. Eipä ole ollut haittaa koska olisin hieman levoton jos vaimoni lähtisi tönttyröimään liikenteeseen minun tietäen.

        Minusta aloittajan ukko on käsittämättömän itsekäs enkä usko muutokseen millään konstilla.


    • Anonyymi

      Mielenkiintoisia vastauksia olet saanut? Miten nyt menee? Oletko kokeillut vinkkejä?

      Se on tuo ruuanlaitto aika monitahoinen asia. Siinä yhdistyy kaikki, molempien tunne-elämätaidoista organisointiin. Valitettavasti myös tuollaista mielivaltaa ja piittamattomuutta kuin miehelläsi. Siihen täytyy vastata samalla mitalla, eli laittaa kampoihin, viheltää peli poikki, ellei mikään muu auta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe