Luterilaisen liberaalit jumala on pieni

Anonyymi

Tuskin liberaalia itseään suurempi.

53

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Se on juuri niin suuri tai pieni kuin lipilaari itse on.

      • Anonyymi

        Eli ei ihmistä kummempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli ei ihmistä kummempi.

        Juuri niin. Ihmisen kokoinen jumala.


    • Anonyymi

      On jotenkin säälittävää, että liberaalkin jumala ei saa olla Jumala koska liberaali ei hyväkjsy mitään itseään suurempaa.

      • Anonyymi

        Tässä liberaaliudessa kyse on paholaisen tavasta hahmottaa maailmaa. Nimittäin paholainen halusi olla Jumalaa ylempänä ja seuraukset tästä ovat kauheat.


      • Anonyymi

        Tämä on niin naulankantaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä liberaaliudessa kyse on paholaisen tavasta hahmottaa maailmaa. Nimittäin paholainen halusi olla Jumalaa ylempänä ja seuraukset tästä ovat kauheat.

        Niin Lissukin sanoi.


    • Anonyymi

      Kukaan ei oikeastaan tiedä millainen liberaalin papin se "minunjumalani" on, sillä jokaisella on erilainen paitsi, että jokainen "minunjumalani" määritellään armoautomaatiksi turvaamaan luterilaisten taipumus tehdä jatkuvasti kauheita asioita toisilleen työpaikoilla, kodeissa, kouluissa, ravintoloissa ym.

      • Anonyymi

        Liberaali = jumalaton.


      • Anonyymi

        Tuomaksellakin oli "minun Jumalani" , muisti hoi! :) Ja Patmoslaisillakin usein on, kikikapi ojentelemaan vain heitä mutkou ee-ei ku hehän ovat oikiasa? Niin he saa sanua. vai?

        Olette te läpinäkyviä mutta eihän silläkään mitään väliä oo?, Sen ku posmittaa vain ja evakeljumoi ja väittää olettamiaan vääräuskoisia vastaan - se onkin pääsanoma!!? Niin tekee OIKEIN! ja pääsee taivaaseen! - Kai se tuo sitä lie?


      • ”Kukaan ei oikeastaan tiedä millainen liberaalin papin se "minunjumalani" on…”

        No, moni tuntuu kovasti tietävän sen, millainen usko muilla on!
        Täällähän on sitä määritelty jo monin tavoin. Aika jännä, miten joku pystyy sanelemaan sen, millaisena Jumala pitäisi käsittää!


    • Anonyymi

      Liberaalin jumala on juuri sen kokoinen kuin liberaali pappi on.

      • Anonyymi

        Se ei paljoa ole......


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ei paljoa ole......

        Ei ole ei.


      • Anonyymi

        Ei mikään omatekoinen luomus ole minkään kokoinen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei mikään omatekoinen luomus ole minkään kokoinen.

        Ai näin hassuja tässä ketjussa.

        Olette aika huvittavia.


    • Mitä tai ketä tarkoitat liberaalilla ?

      • Anonyymi

        Ligeraaliteologia on modernin teologian isän Friedrich Schleiermacherin (1768-1834) päivistä alkaen ollut ”oppia ihmisestä”.
        – Selvää onkin, että jos Raamattua ei pidetä Jumalan sanallisena ilmoituksena, jäljelle jää vain ihminen itse kokemuksineen. Liberaaliteologia haluaa avata mielet vapaiksi myös sille mahdollisuudelle, että Raamattu ei olisikaan Jumalan ilmoitus, jonka perustalle voidaan rakentaa kestävä ja ohjeellinen uskonoppi ja kristillinen elämäntapa.
        – Itse asiassa liberaaliteologia katsoo varsin varmasti tietävänsä, että Raamattu ei ole tällainen perustus. Arvoitukseksi on aina jäänyt, millä liberaaliteologia kykenee tällaisen tiedollisen varmuutensa oikeuttamaan.

        Liberaaliteologiset uskovat omaan tiedolliseen varmuuteensa niin vankasti, että eivät salli minkäänlaista vapaamielistä suhtautumista tähän perususkomukseensa”.
        – Konservatiivinen teologia haluaa säilyttää vanhakirkollisen ja uskonpuhdistuksen terävöittämän uskonopin, koska tämä perinne nojaa Raamattuun Jumalan Sanana. Konservatiivi uskoo edelleen, että on olemassa kolmiyhteinen Jumala, joka on ilmoittanut tahtonsa sekä Poikansa Jeesuksen Kristuksen historiallisessa ihmiseksi tulemisessa että totuudenmukaisessa kirjallisessa Sanassa, Raamatussa.

        ”Konservatiivi” vastaa edelleen käärmeen ”Onko Jumala todellakin sanonut?” -kysymykseen myönteisesti: kyllä, Jumala on puhunut Pojassaan Kristuksessa ja Raamatussa”.
        – Liberaali sen sijaan horjuu ja aprikoi, että ei Jumala ehkä olekaan sanonut ja on oikeastaan varma siitä, että Jumala ei ole puhunut eikä sanallisesti ilmoittanut tahtoaan ihmisen ymmärrettävästi.
        Liberaaliteologia ja konservatiivinen teologia ovat ”kaksi eri uskontoa”.

        – Konservatiivinen kristinusko ilmenee monenlaisissa muodoissa kuten evankelikaalisena protestantismina, traditionalistisena roomalaiskatolisuutena ja ortodoksisena kristillisyytenä silti kuitenkin ytimensä säilyttäen historiallisena kristillisyytenä. Liberaaliteologia sen sijaan poikkeaa ratkaisevasti näistä kaikista.
        – Liberaalit käyttävät perinteistä teologista kieltä ja käsitteitä, mutta antavat niille kokonaan uuden sisällön. Konservatiivit käyttävät perinteistä teologista kieltä ja käsitteitä näiden historiallisen sisällön eli klassisen kristinuskon mukaisella tavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ligeraaliteologia on modernin teologian isän Friedrich Schleiermacherin (1768-1834) päivistä alkaen ollut ”oppia ihmisestä”.
        – Selvää onkin, että jos Raamattua ei pidetä Jumalan sanallisena ilmoituksena, jäljelle jää vain ihminen itse kokemuksineen. Liberaaliteologia haluaa avata mielet vapaiksi myös sille mahdollisuudelle, että Raamattu ei olisikaan Jumalan ilmoitus, jonka perustalle voidaan rakentaa kestävä ja ohjeellinen uskonoppi ja kristillinen elämäntapa.
        – Itse asiassa liberaaliteologia katsoo varsin varmasti tietävänsä, että Raamattu ei ole tällainen perustus. Arvoitukseksi on aina jäänyt, millä liberaaliteologia kykenee tällaisen tiedollisen varmuutensa oikeuttamaan.

        Liberaaliteologiset uskovat omaan tiedolliseen varmuuteensa niin vankasti, että eivät salli minkäänlaista vapaamielistä suhtautumista tähän perususkomukseensa”.
        – Konservatiivinen teologia haluaa säilyttää vanhakirkollisen ja uskonpuhdistuksen terävöittämän uskonopin, koska tämä perinne nojaa Raamattuun Jumalan Sanana. Konservatiivi uskoo edelleen, että on olemassa kolmiyhteinen Jumala, joka on ilmoittanut tahtonsa sekä Poikansa Jeesuksen Kristuksen historiallisessa ihmiseksi tulemisessa että totuudenmukaisessa kirjallisessa Sanassa, Raamatussa.

        ”Konservatiivi” vastaa edelleen käärmeen ”Onko Jumala todellakin sanonut?” -kysymykseen myönteisesti: kyllä, Jumala on puhunut Pojassaan Kristuksessa ja Raamatussa”.
        – Liberaali sen sijaan horjuu ja aprikoi, että ei Jumala ehkä olekaan sanonut ja on oikeastaan varma siitä, että Jumala ei ole puhunut eikä sanallisesti ilmoittanut tahtoaan ihmisen ymmärrettävästi.
        Liberaaliteologia ja konservatiivinen teologia ovat ”kaksi eri uskontoa”.

        – Konservatiivinen kristinusko ilmenee monenlaisissa muodoissa kuten evankelikaalisena protestantismina, traditionalistisena roomalaiskatolisuutena ja ortodoksisena kristillisyytenä silti kuitenkin ytimensä säilyttäen historiallisena kristillisyytenä. Liberaaliteologia sen sijaan poikkeaa ratkaisevasti näistä kaikista.
        – Liberaalit käyttävät perinteistä teologista kieltä ja käsitteitä, mutta antavat niille kokonaan uuden sisällön. Konservatiivit käyttävät perinteistä teologista kieltä ja käsitteitä näiden historiallisen sisällön eli klassisen kristinuskon mukaisella tavalla.

        Tyhjentävästi vastattu!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ligeraaliteologia on modernin teologian isän Friedrich Schleiermacherin (1768-1834) päivistä alkaen ollut ”oppia ihmisestä”.
        – Selvää onkin, että jos Raamattua ei pidetä Jumalan sanallisena ilmoituksena, jäljelle jää vain ihminen itse kokemuksineen. Liberaaliteologia haluaa avata mielet vapaiksi myös sille mahdollisuudelle, että Raamattu ei olisikaan Jumalan ilmoitus, jonka perustalle voidaan rakentaa kestävä ja ohjeellinen uskonoppi ja kristillinen elämäntapa.
        – Itse asiassa liberaaliteologia katsoo varsin varmasti tietävänsä, että Raamattu ei ole tällainen perustus. Arvoitukseksi on aina jäänyt, millä liberaaliteologia kykenee tällaisen tiedollisen varmuutensa oikeuttamaan.

        Liberaaliteologiset uskovat omaan tiedolliseen varmuuteensa niin vankasti, että eivät salli minkäänlaista vapaamielistä suhtautumista tähän perususkomukseensa”.
        – Konservatiivinen teologia haluaa säilyttää vanhakirkollisen ja uskonpuhdistuksen terävöittämän uskonopin, koska tämä perinne nojaa Raamattuun Jumalan Sanana. Konservatiivi uskoo edelleen, että on olemassa kolmiyhteinen Jumala, joka on ilmoittanut tahtonsa sekä Poikansa Jeesuksen Kristuksen historiallisessa ihmiseksi tulemisessa että totuudenmukaisessa kirjallisessa Sanassa, Raamatussa.

        ”Konservatiivi” vastaa edelleen käärmeen ”Onko Jumala todellakin sanonut?” -kysymykseen myönteisesti: kyllä, Jumala on puhunut Pojassaan Kristuksessa ja Raamatussa”.
        – Liberaali sen sijaan horjuu ja aprikoi, että ei Jumala ehkä olekaan sanonut ja on oikeastaan varma siitä, että Jumala ei ole puhunut eikä sanallisesti ilmoittanut tahtoaan ihmisen ymmärrettävästi.
        Liberaaliteologia ja konservatiivinen teologia ovat ”kaksi eri uskontoa”.

        – Konservatiivinen kristinusko ilmenee monenlaisissa muodoissa kuten evankelikaalisena protestantismina, traditionalistisena roomalaiskatolisuutena ja ortodoksisena kristillisyytenä silti kuitenkin ytimensä säilyttäen historiallisena kristillisyytenä. Liberaaliteologia sen sijaan poikkeaa ratkaisevasti näistä kaikista.
        – Liberaalit käyttävät perinteistä teologista kieltä ja käsitteitä, mutta antavat niille kokonaan uuden sisällön. Konservatiivit käyttävät perinteistä teologista kieltä ja käsitteitä näiden historiallisen sisällön eli klassisen kristinuskon mukaisella tavalla.

        Hienosti kopioit tuon tekstin vissiin muualta mutta kerro nyt joku käytännön esimerkki miten nuo asiat erottaa mutta älä kuitenkaan seksuaalivähemmistöistä koska aihe on niin loppuunkaluttu, eikä jaksa loputtomiin heteroihmistä kiinnostaa.


      • Anonyymi
        TolkunIhminen kirjoitti:

        Hienosti kopioit tuon tekstin vissiin muualta mutta kerro nyt joku käytännön esimerkki miten nuo asiat erottaa mutta älä kuitenkaan seksuaalivähemmistöistä koska aihe on niin loppuunkaluttu, eikä jaksa loputtomiin heteroihmistä kiinnostaa.

        Kristitty uskoo mitä Raamattu sanoo seksuaalisuudesta mutta liberaali sen mikä on yleinen mielipide.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristitty uskoo mitä Raamattu sanoo seksuaalisuudesta mutta liberaali sen mikä on yleinen mielipide.

        Ligeraaliteologia on modernin teologian isän Friedrich Schleiermacherin (1768-1834) päivistä alkaen ollut ”oppia ihmisestä”.
        – Selvää onkin, että jos Raamattua ei pidetä Jumalan sanallisena ilmoituksena, jäljelle jää vain ihminen itse kokemuksineen. Liberaaliteologia haluaa avata mielet vapaiksi myös sille mahdollisuudelle, että Raamattu ei olisikaan Jumalan ilmoitus, jonka perustalle voidaan rakentaa kestävä ja ohjeellinen uskonoppi ja kristillinen elämäntapa.
        – Itse asiassa liberaaliteologia katsoo varsin varmasti tietävänsä, että Raamattu ei ole tällainen perustus. Arvoitukseksi on aina jäänyt, millä liberaaliteologia kykenee tällaisen tiedollisen varmuutensa oikeuttamaan.

        Liberaaliteologiset uskovat omaan tiedolliseen varmuuteensa niin vankasti, että eivät salli minkäänlaista vapaamielistä suhtautumista tähän perususkomukseensa”.
        – Konservatiivinen teologia haluaa säilyttää vanhakirkollisen ja uskonpuhdistuksen terävöittämän uskonopin, koska tämä perinne nojaa Raamattuun Jumalan Sanana. Konservatiivi uskoo edelleen, että on olemassa kolmiyhteinen Jumala, joka on ilmoittanut tahtonsa sekä Poikansa Jeesuksen Kristuksen historiallisessa ihmiseksi tulemisessa että totuudenmukaisessa kirjallisessa Sanassa, Raamatussa.

        ”Konservatiivi” vastaa edelleen käärmeen ”Onko Jumala todellakin sanonut?” -kysymykseen myönteisesti: kyllä, Jumala on puhunut Pojassaan Kristuksessa ja Raamatussa”.
        – Liberaali sen sijaan horjuu ja aprikoi, että ei Jumala ehkä olekaan sanonut ja on oikeastaan varma siitä, että Jumala ei ole puhunut eikä sanallisesti ilmoittanut tahtoaan ihmisen ymmärrettävästi.
        Liberaaliteologia ja konservatiivinen teologia ovat ”kaksi eri uskontoa”.

        – Konservatiivinen kristinusko ilmenee monenlaisissa muodoissa kuten evankelikaalisena protestantismina, traditionalistisena roomalaiskatolisuutena ja ortodoksisena kristillisyytenä silti kuitenkin ytimensä säilyttäen historiallisena kristillisyytenä. Liberaaliteologia sen sijaan poikkeaa ratkaisevasti näistä kaikista.
        – Liberaalit käyttävät perinteistä teologista kieltä ja käsitteitä, mutta antavat niille kokonaan uuden sisällön. Konservatiivit käyttävät perinteistä teologista kieltä ja käsitteitä näiden historiallisen sisällön eli klassisen kristinuskon mukaisella tavalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kristitty uskoo mitä Raamattu sanoo seksuaalisuudesta mutta liberaali sen mikä on yleinen mielipide.

        Niin, että kuitenkin haluat viedä asian seksilinjalle. No ei yllätä mutta itse pidättäydyn. Ei hirveen vaikeaa ole näin heterona mutta en jaksa jauhaa navanalusjuttuja.


      • Anonyymi

        Liberaali ei usko Jumalaan tai ehkä uskoo (ei heistä ota selvää), liberaali voi hyvin olla myös ateisti. Näin ollen liberaalille on kaikki sallittua, myöskin sellaiset asiat jotka raamattu kieltää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liberaali ei usko Jumalaan tai ehkä uskoo (ei heistä ota selvää), liberaali voi hyvin olla myös ateisti. Näin ollen liberaalille on kaikki sallittua, myöskin sellaiset asiat jotka raamattu kieltää.

        Juuri niin, ateistin ja liberaalin ero on veteen piirretty joten siksi komppaavat täälläkin toisiaan ja ovat yhdessä kristittyjä vastaan.

        🤓


      • Oliskohan nyt ollut noin uskovainen nickki vai onko lukutaidossa jälleen ongelmaa :d

        Ja toki siellä laitalahkoissa näättekin vain homoja, onhan se loogisesti se suurin synti mitä valkoihoisen keski-ikäisen miehen pitää suuresti varoa :p Tuo jopa sellainen synti, että monet mummotkin varovat tuohon sortumasta ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ligeraaliteologia on modernin teologian isän Friedrich Schleiermacherin (1768-1834) päivistä alkaen ollut ”oppia ihmisestä”.
        – Selvää onkin, että jos Raamattua ei pidetä Jumalan sanallisena ilmoituksena, jäljelle jää vain ihminen itse kokemuksineen. Liberaaliteologia haluaa avata mielet vapaiksi myös sille mahdollisuudelle, että Raamattu ei olisikaan Jumalan ilmoitus, jonka perustalle voidaan rakentaa kestävä ja ohjeellinen uskonoppi ja kristillinen elämäntapa.
        – Itse asiassa liberaaliteologia katsoo varsin varmasti tietävänsä, että Raamattu ei ole tällainen perustus. Arvoitukseksi on aina jäänyt, millä liberaaliteologia kykenee tällaisen tiedollisen varmuutensa oikeuttamaan.

        Liberaaliteologiset uskovat omaan tiedolliseen varmuuteensa niin vankasti, että eivät salli minkäänlaista vapaamielistä suhtautumista tähän perususkomukseensa”.
        – Konservatiivinen teologia haluaa säilyttää vanhakirkollisen ja uskonpuhdistuksen terävöittämän uskonopin, koska tämä perinne nojaa Raamattuun Jumalan Sanana. Konservatiivi uskoo edelleen, että on olemassa kolmiyhteinen Jumala, joka on ilmoittanut tahtonsa sekä Poikansa Jeesuksen Kristuksen historiallisessa ihmiseksi tulemisessa että totuudenmukaisessa kirjallisessa Sanassa, Raamatussa.

        ”Konservatiivi” vastaa edelleen käärmeen ”Onko Jumala todellakin sanonut?” -kysymykseen myönteisesti: kyllä, Jumala on puhunut Pojassaan Kristuksessa ja Raamatussa”.
        – Liberaali sen sijaan horjuu ja aprikoi, että ei Jumala ehkä olekaan sanonut ja on oikeastaan varma siitä, että Jumala ei ole puhunut eikä sanallisesti ilmoittanut tahtoaan ihmisen ymmärrettävästi.
        Liberaaliteologia ja konservatiivinen teologia ovat ”kaksi eri uskontoa”.

        – Konservatiivinen kristinusko ilmenee monenlaisissa muodoissa kuten evankelikaalisena protestantismina, traditionalistisena roomalaiskatolisuutena ja ortodoksisena kristillisyytenä silti kuitenkin ytimensä säilyttäen historiallisena kristillisyytenä. Liberaaliteologia sen sijaan poikkeaa ratkaisevasti näistä kaikista.
        – Liberaalit käyttävät perinteistä teologista kieltä ja käsitteitä, mutta antavat niille kokonaan uuden sisällön. Konservatiivit käyttävät perinteistä teologista kieltä ja käsitteitä näiden historiallisen sisällön eli klassisen kristinuskon mukaisella tavalla.

        Ette te oo säilyttäny ku minäkin muistan että höllennyksiä on tehty ja rajusti ja ne unohdatte ja suuret puheet vain on ja poisselitys että nyt vaan ei enää tarttekkaan noudattaa sitä ja sitä vaikka oma isoäiti olisi joutunut noudattamaan. ette elä enää muutaman vuosikymmen takakaisen malli esimerkillisen tosi uskovaisen elämää kieltäymyksineen ja syntilistoineen, tämä on taivahan tosiasia joten mitä sitä pitää vastaan väittää se on AIVAN turhaa edes väittää tuota vastaan koska ihmiset ovat eläneet ja nähneet toisenlaiset ajat??'

        Mut ku osaan ihmisistä uppoaa kuin kuin uppoaakin silti vaikka olisivat itsekin tietoisia muutoksista mutta kai se on se psykologinen jutska joka siinä vaikuttaa, tietysti se oikialta alkaa tuntumaan ku ne jatkuvasti vakuuttaa sellasta että oikiassa tässä ollaan ja muut väärässä - jos siihen tuntuu makealta ja hyvältä uskoa että on jonkinsortin ertyisryhmään kuuluva. Mutta jos se tuntuu niin hyvältä uskoa että mikään sääntö ei ole konservatiiveilla koskaan muuttunut ja muille vain on käynyt niin 'ohrasesti' että muutoksia käsityksessä on - niin senkun uskoa posmittaa vain EIKÄ ajattele enempää, jos se tuo on joka turvaa tuottaa niin usko vain!


      • Liberaaliteologia on huomattavasti vanhempaa kuin fundamentalismi. Liberaaliteologia kehittyi 1700 luvun lopussa ja etenkin protestantit ottivat sen omakseen. Myös ns. vapaa juutalaisuus omaksui sen sekä katolisessa kirkossa modernismi.
        Varsinaisesti opit muotoutuivat 1800 luvun lopulla. Tärkeimpiä teologeja olivat Albrecht Ritschl ja Adolf von Harnack. Heidän tavoitteinaan oli painottaa Jeesuksen opetuksia ja vähentää niitä monimutkaisia tulkintoja, joita tuolloin on runsaasti vallalla. Samoin tavoite oli löytää historiallinen Jeesus.

        Sitä mukaa kun tällainen historiapainotteinen Raamatun tutkiminen eteni, ovat myös konservatiivit sekä uuskonservatiivit ottaneet monia tuloksia omikseen, myöntämättä että juuri liberaaliteologia mahdollistavat ne.

        Eli kun puhumme liberaaliudesta, on hiukan eri asia puhua liberaalista markkinataloudesta (jonka hyväksyjiä on moni fundamentalistikin sekä konservatiivi), liberaalista filosofiasta, joka on muuttunut aika tavalla tai liberaalista uskon käsityksestä.


      • TolkunIhminen kirjoitti:

        Hienosti kopioit tuon tekstin vissiin muualta mutta kerro nyt joku käytännön esimerkki miten nuo asiat erottaa mutta älä kuitenkaan seksuaalivähemmistöistä koska aihe on niin loppuunkaluttu, eikä jaksa loputtomiin heteroihmistä kiinnostaa.

        "Hienosti kopioit tuon tekstin vissiin muualta..."

        Kyllä, se on Ahvion mielipidekirjoituksista.


      • Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

        "Hienosti kopioit tuon tekstin vissiin muualta..."

        Kyllä, se on Ahvion mielipidekirjoituksista.

        Se ei ole mielipide vaan faktoihin perustuva määritelmä. Mutta toki voit esittää oman näkemyksesi asiasta. Odotan mielenkiinnolla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ligeraaliteologia on modernin teologian isän Friedrich Schleiermacherin (1768-1834) päivistä alkaen ollut ”oppia ihmisestä”.
        – Selvää onkin, että jos Raamattua ei pidetä Jumalan sanallisena ilmoituksena, jäljelle jää vain ihminen itse kokemuksineen. Liberaaliteologia haluaa avata mielet vapaiksi myös sille mahdollisuudelle, että Raamattu ei olisikaan Jumalan ilmoitus, jonka perustalle voidaan rakentaa kestävä ja ohjeellinen uskonoppi ja kristillinen elämäntapa.
        – Itse asiassa liberaaliteologia katsoo varsin varmasti tietävänsä, että Raamattu ei ole tällainen perustus. Arvoitukseksi on aina jäänyt, millä liberaaliteologia kykenee tällaisen tiedollisen varmuutensa oikeuttamaan.

        Liberaaliteologiset uskovat omaan tiedolliseen varmuuteensa niin vankasti, että eivät salli minkäänlaista vapaamielistä suhtautumista tähän perususkomukseensa”.
        – Konservatiivinen teologia haluaa säilyttää vanhakirkollisen ja uskonpuhdistuksen terävöittämän uskonopin, koska tämä perinne nojaa Raamattuun Jumalan Sanana. Konservatiivi uskoo edelleen, että on olemassa kolmiyhteinen Jumala, joka on ilmoittanut tahtonsa sekä Poikansa Jeesuksen Kristuksen historiallisessa ihmiseksi tulemisessa että totuudenmukaisessa kirjallisessa Sanassa, Raamatussa.

        ”Konservatiivi” vastaa edelleen käärmeen ”Onko Jumala todellakin sanonut?” -kysymykseen myönteisesti: kyllä, Jumala on puhunut Pojassaan Kristuksessa ja Raamatussa”.
        – Liberaali sen sijaan horjuu ja aprikoi, että ei Jumala ehkä olekaan sanonut ja on oikeastaan varma siitä, että Jumala ei ole puhunut eikä sanallisesti ilmoittanut tahtoaan ihmisen ymmärrettävästi.
        Liberaaliteologia ja konservatiivinen teologia ovat ”kaksi eri uskontoa”.

        – Konservatiivinen kristinusko ilmenee monenlaisissa muodoissa kuten evankelikaalisena protestantismina, traditionalistisena roomalaiskatolisuutena ja ortodoksisena kristillisyytenä silti kuitenkin ytimensä säilyttäen historiallisena kristillisyytenä. Liberaaliteologia sen sijaan poikkeaa ratkaisevasti näistä kaikista.
        – Liberaalit käyttävät perinteistä teologista kieltä ja käsitteitä, mutta antavat niille kokonaan uuden sisällön. Konservatiivit käyttävät perinteistä teologista kieltä ja käsitteitä näiden historiallisen sisällön eli klassisen kristinuskon mukaisella tavalla.

        Eli konservatiivi uskoo järjettömiin asioihin.

        Siten liberaali on oikeamalla tiellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ligeraaliteologia on modernin teologian isän Friedrich Schleiermacherin (1768-1834) päivistä alkaen ollut ”oppia ihmisestä”.
        – Selvää onkin, että jos Raamattua ei pidetä Jumalan sanallisena ilmoituksena, jäljelle jää vain ihminen itse kokemuksineen. Liberaaliteologia haluaa avata mielet vapaiksi myös sille mahdollisuudelle, että Raamattu ei olisikaan Jumalan ilmoitus, jonka perustalle voidaan rakentaa kestävä ja ohjeellinen uskonoppi ja kristillinen elämäntapa.
        – Itse asiassa liberaaliteologia katsoo varsin varmasti tietävänsä, että Raamattu ei ole tällainen perustus. Arvoitukseksi on aina jäänyt, millä liberaaliteologia kykenee tällaisen tiedollisen varmuutensa oikeuttamaan.

        Liberaaliteologiset uskovat omaan tiedolliseen varmuuteensa niin vankasti, että eivät salli minkäänlaista vapaamielistä suhtautumista tähän perususkomukseensa”.
        – Konservatiivinen teologia haluaa säilyttää vanhakirkollisen ja uskonpuhdistuksen terävöittämän uskonopin, koska tämä perinne nojaa Raamattuun Jumalan Sanana. Konservatiivi uskoo edelleen, että on olemassa kolmiyhteinen Jumala, joka on ilmoittanut tahtonsa sekä Poikansa Jeesuksen Kristuksen historiallisessa ihmiseksi tulemisessa että totuudenmukaisessa kirjallisessa Sanassa, Raamatussa.

        ”Konservatiivi” vastaa edelleen käärmeen ”Onko Jumala todellakin sanonut?” -kysymykseen myönteisesti: kyllä, Jumala on puhunut Pojassaan Kristuksessa ja Raamatussa”.
        – Liberaali sen sijaan horjuu ja aprikoi, että ei Jumala ehkä olekaan sanonut ja on oikeastaan varma siitä, että Jumala ei ole puhunut eikä sanallisesti ilmoittanut tahtoaan ihmisen ymmärrettävästi.
        Liberaaliteologia ja konservatiivinen teologia ovat ”kaksi eri uskontoa”.

        – Konservatiivinen kristinusko ilmenee monenlaisissa muodoissa kuten evankelikaalisena protestantismina, traditionalistisena roomalaiskatolisuutena ja ortodoksisena kristillisyytenä silti kuitenkin ytimensä säilyttäen historiallisena kristillisyytenä. Liberaaliteologia sen sijaan poikkeaa ratkaisevasti näistä kaikista.
        – Liberaalit käyttävät perinteistä teologista kieltä ja käsitteitä, mutta antavat niille kokonaan uuden sisällön. Konservatiivit käyttävät perinteistä teologista kieltä ja käsitteitä näiden historiallisen sisällön eli klassisen kristinuskon mukaisella tavalla.

        <<– Itse asiassa liberaaliteologia katsoo varsin varmasti tietävänsä, että Raamattu ei ole tällainen perustus. Arvoitukseksi on aina jäänyt, millä liberaaliteologia kykenee tällaisen tiedollisen varmuutensa oikeuttamaan.<<

        Onko todella jäänyt arvoitukseksi, vai eikö ole kykyä ottaa vastaan tietoa? Tuollainen peruste löytyy tietysti Jeesuksen opetuksista, jotka jo tänä päivänä tangeeraavat tieteen kanssa, kun taas julma jahvelaisuus uhrikultteineen on vain pöyristyttävää pahuutta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se ei ole mielipide vaan faktoihin perustuva määritelmä. Mutta toki voit esittää oman näkemyksesi asiasta. Odotan mielenkiinnolla.

        Niin, Ahvio on varmaan perustelut sitä omien näkemystensä mukaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyhjentävästi vastattu!

        Kyllä, kirjoitusvirheineen päivineen.


    • Anonyymi

      Jumala on Raamatussa ilmoittanut itsensä ja tahtonsa. Raamattu on ikuinen ehdoton totuus.pilkkuakaan siitä ei saa muuttaa. Pyhä Taivaanisä loi sanallaan maailmankaikkeuden ja luonnonvoimat rakensivat rajattoman avaruuden. Hän myös loi elämän linnunradan syrjäiseen kolkkaan, josta löytyi aurinkokunta,jossa kaikki oli valmiina lihalliseen materiaaliseen elämään.Hän loi uskomattoman monimutkaisen solun eliöiden perusrakenteeksi ja puhalsi heihin elämänhengen. Nyt Hän haluaa rakastaa ja saada vasta rakkautta meiltä, persoonallisilta olennoilta ja olla meidän Taivaallinen Isämme.

      • Anonyymi

        Miten todistat, ettei Saatana vain käytä Jumala nimeä peittääkseen harhaanjohtamisen Jeesuksen verisellä uhrikuolemalla?

        <<Pyhä Taivaanisä loi sanallaan maailmankaikkeuden ja luonnonvoimat rakensivat rajattoman avaruuden.<<

        Se ei ole Pyhän Taivaanisän paratiisi, jos siellä asui synti - ja totta vieköön, ei Raamatun mukaan asukaan, vaan se on tuolla verisellä uhrikultilla harhaanjohdettu väite, joka ei ole edes todistettavissa tekstin mukaan,joten tässä menevät Hyvä Taivaan Isä ja itse paholainen sekaisin teidän jutuissanne.


    • Anonyymi

      Liberaali ei pelasta itseään.

      • Anonyymi

        Eikä ketään muutakaan.


    • Mielenkiinnolla lueskelen sitä, millaiseksi täällä halutaan olevan muiden käsitys Jumalasta ja sitten halvennetaan sitä...

      • Anonyymi

        Eikö se ole ihan itsestään selvää, että kaikilla pitäisi olla sellainen käsitys Jumalasta jonka Hän itse on sanassaan Raamatussa ihmiselle ilmoittanut?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se ole ihan itsestään selvää, että kaikilla pitäisi olla sellainen käsitys Jumalasta jonka Hän itse on sanassaan Raamatussa ihmiselle ilmoittanut?

        Aivan. Jos kyse on Israelin Jumalasta, niin Raamatussa on hyvä esitys.

        Mutta ei sitä Jumalaa enää ole näkynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se ole ihan itsestään selvää, että kaikilla pitäisi olla sellainen käsitys Jumalasta jonka Hän itse on sanassaan Raamatussa ihmiselle ilmoittanut?

        Kyllä, jos siitä pystyy erottamaan hyvän tiedon ja pahan tiedon, mutta kun ei pystytä, niin ei pystytä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se ole ihan itsestään selvää, että kaikilla pitäisi olla sellainen käsitys Jumalasta jonka Hän itse on sanassaan Raamatussa ihmiselle ilmoittanut?

        "...kaikilla pitäisi olla sellainen käsitys Jumalasta jonka Hän itse on sanassaan Raamatussa ihmiselle ilmoittanut?"

        Kun ollaan pelkän kirjoitetun teksin varassa, niin useimmiten näin ei ole. Kovasti tuntuvat mielikuvat poikkeavan toisistaan.


    • Anonyymi

      Liberaali ei ainoastaan pakota "minunjumalaani" itseään pienemmäksi, vaan liberaali myös muovaa tätä jumalaansa mieleisekseen, lähinnä valta- ja hedonistisiapyrkimyksiä silmälläpitäen.

    • Anonyymi

      Mitä tulee teologiatutkijoiden ja kirkkoisä-älykköjen opetuksiin, niin noin parissatuhannessa vuodessa, Aadamin ja Eevan, sekä Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin, sekä lukemattomien muiden Jeesuksen opetuslapsiksi tulleiden ihmisten tuntema Jumala, näyttää todelta pieneltä ja ihmisviisaus suurelta.

      Kirkko-oppineiden taholta Jumalan pienentäminen alkoi jo ensimmäisellä vuosisadalla korvausteologian muodossa. Kirkon mukaan kirkkon osaksi tuli Jumalan siunaukset ja juutalaisille kiroukset.

      Tieteentekijöiden atomikoosteista maailmankaikkeutta koskevien tutkimussaavutusten ansiosta, kirkko alkoi yhä enenevässä määrin päätyä tieteellisiin käsityksiin, kuten esim. ns. teistisestä evoluutiosta ilmenee.

      Kirkon omaksuman teistinen evoluution mukaan ihminen on polveutunut muiden ihmisapinoiden kanssa yhteisestä esi-isästä. Maailmanlaajuista tulvaa ei ole ollut.. Käsitys maailmankaikkeudesta on sama kuin tieteentekijöillä, ja sen ikä on myös sama kuin tieteentekijöiden ilmoittama.

      Sielunhoidon pohjana alettiin käyttämään kliinistä psykologiaa.
      Käyttämään siksi, koska Jeesuksen opetuslapsilleen lupaamat Pyhän Hengen lahjat eivät enää toimi seurakunnissa.

      Tanska kirkkokin alkoi tämän vuoden alussa julkaisemassaan uudessa Raamatunkäännöksessään toteuttamaan
      huomaamattaan Jumalan jo kolmisentuhatta vuotta sitten ilmoittamaa ennustusta koskien Israel-nimeä.
      Kun esim. UT:ssa sana Israel on mainittu yli 70 kertaa, niin Tanskan uudessa Raamattuversiossa se esiintyy vain kerran. Myös VT:n kohdalla on Israel-sanakatoa runsain mitoin.

      Mielenkiintoisia aikoja elämme.
      Kokoluokaltaan pienen pieni koronaviruksiin kuuluva covid-19-virus laittoi ihmiskunnan polvilleen muutamassa kuukaudessa.

      Covid-19-pandemiasta tuli mieleeni Jumalan sana Daavidille, kun tämä oli rikkonut Jumalan määräystä.
      Valitse: ”joko kolme nälkävuotta, tai kolme kuukautta hävitystä ahdistajaisi vainotessa, vihollistesi miekka kintereilläsi, tahi kolmeksi päiväksi Herran miekka ja ruttotauti maahan..” (1. Aikak. 21:12).
      Kaiken lisäksi olemme jo keskellä ilmastomuutostakin, jonka senkin tuleminen ihmisten aikaansaamana on Jesaja ennustanut noin 2700 vuotta sitten.

      Jeesuksen lupaus on totta tänäkin päivänä: ”Rauhan, minun rauhani minä annan teille”.
      -jeesusfani1-

      • Olet vähän hassu.

        Kun muutama satatuhatta kuolee, mutta 7,5 miljardia jää eloon, ei sentään polvilleen pane.

        En usko, että Jesaja tiesi tästä ilmastonmuutoksesta. Kun kuumuutta ja kylmyyttä sekaisin, tulvia ja hirmumyrskyjä.

        Taisi Jesaja olla ihan hiljaa.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Olet vähän hassu.

        Kun muutama satatuhatta kuolee, mutta 7,5 miljardia jää eloon, ei sentään polvilleen pane.

        En usko, että Jesaja tiesi tästä ilmastonmuutoksesta. Kun kuumuutta ja kylmyyttä sekaisin, tulvia ja hirmumyrskyjä.

        Taisi Jesaja olla ihan hiljaa.

        Vielä vähemmän merkitystä on sinun ja kuvottavan perheesi kuolemalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vielä vähemmän merkitystä on sinun ja kuvottavan perheesi kuolemalla.

        Ei kenenkään kuolemalla juuri merkitystä ole. Kaikki me kuolemme kerran.

        Eikä silläkään ole mitään merkitystä keitä sinä pidät kuvottavina.


    • Anonyymi

      Keskustelujen peruteella vaikuttaa siltä, että tässä ei auta muu kuin kirkon jakautua kahtia, jossa juutalaiseen Jahveen perustuva kristinuskon haara sitoutuu entistä tiukemmin juutalaisuuteen, ja katuu syntiään olleensa Jeesuksen opetuksen välittömässä läheisyydessä, ja kumartaa jatkossa tiukemmin Jahvea vain Jeesuksen kuolleella ruumiilla muistaen Jeesuksen rikkoneen Jahve-Jumalan määräyksiä ja riehuneen jopa hänen temppelissään!

      Toinen puoli sitten ymmärtää Jeesuksen opetukset, ja sen, että taivasten valtakunta on meissä ja meidän ympärillämme, eikä koskaan Jeesuksen puhuma Taivaallinen Isä, joka ei ole VT:n Jahve ole halunnut minkäänlaista uhriutta tai uhrikultteja, vaan ohjaa suojelevalla kädellä ihmistä kohti pahan tiedon ja hyvän tiedon erottamisen kautta takaisin paratiisiin - jo meidän eläessämme - Jeesuksen opastamalla tiellä moraalilla ja etiikalla.

      • Tavallaan kai tuohon suuntaan, joskin aika värikkäästi asian ilmaisit.


    • Anonyymi

      Konservatiivikristityt elävät harhauskomuksessa että vain heillä on oikeus määritellä jumalan ominaisuudet. Onneksi Suomessa on uskonvapaus ja jokainen saa määritellä haluamansa ominaisuudet kuvittelemalleen jumalalleen. Myös konservatiivit.

      • Anonyymi

        Miten ihmeessä alpupäräinen voisi olla harhauskomusta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten ihmeessä alpupäräinen voisi olla harhauskomusta?

        ” alpupäräinen” ” harhauskomusta”

        Sama suomeksi, kiitos?


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Koulu kielsi therianit - "tunneilla kontataan ja nau'utaan"

      Oululainen koulu on kieltänyt eläin- ja rooliasujen käytön koulussa. Hyvä homma, sillä koulussa keskitytään muihin asioi
      Maailman menoa
      278
      2464
    2. Tiiät että oon sulle ainoa sopiva mies

      Jonka oot koskaan nähnyt. Tämä on täysin selvä asia.
      Ikävä
      153
      1391
    3. Enemmistön diktatuuri Ähtärin valtuustossa

      Salo ja Nortunen, ette saa keikuttaa venettä. Olette mätiä omenoita, jotka pitää poimia pois Ähtärin kaupunginhallitukse
      Ähtäri
      37
      1281
    4. Taisit vähän aliarivoida minua ihmisenä

      Et tajunnut että olenkin aika nokkela tyttö 🤭 Jutut ja ulkonäkö varmaan hämäs.
      Ikävä
      63
      1144
    5. Pääseekö E.M.Pekkinen Oy konkurssiin?

      Riittääkö riittävästi varallisuutta ja omaisuutta aloittaa konkurssi menettely? https://empekkinen.smartpage.fi/juhlan
      Maailman menoa
      10
      926
    6. Maajussille morsian: Maajussi-Teemu rehellisenä - Tilittää morsioehdokkaiden kirjeistä: "Se oli..."

      Maajussille morsian starttasi taas. Tsemppiä maajussi-Teemulle rakkauden löytymiseen! Lue Teemun haastattelu: https://
      Maajussille morsian
      5
      895
    7. Haloo Purra ja muut hönöt, Suomen rikkain maksaa veroa 4,7 %.

      Mites leikkaukset edistyy, MOTin mukaan Herlin kaikkien kikkailujen jälkeen maksaa tämän veroprosentin.
      Maailman menoa
      255
      853
    8. Opettajat kertovat miten karuksi koulunkäynti on mennyt Suomessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010672912.html Tämä asia on ollut jo tiedossa monilla tavan ihmisillä pitkään Suomessa
      Maailman menoa
      74
      842
    9. Kysyisin vain yhden kysymyksen

      Haluatko häntä, kaivattuasi, enää oikeasti elämääsi?
      Ikävä
      61
      838
    10. Sinähän olet fiksu nainen, joten kuuntele

      Tulet pettymään miehiin, jotka osaavat hurmata sinut parhaiten ja joihin sorrut helpoimmin. Sulla on hyvin asiat. Miksi
      Ikävä
      61
      801
    Aihe