Hyvä SLAP basso?

Slap'n'poppin'

Eli. Onko kellään kokemusta hyvästä slap-soittotyyliin sopivasta bassosta? Minulla on Yamahan beissi ja se ei minun mielestäni sovellu tähän soittotyyliin, joten, kertokaa kokemuksianne hyvästä slapiin sopivasta bassosta. Aidot Music Manit ovat todennäköisesti loistavia mutta olen kysymässä halvempaa. Eli hyvä hinta-laatusuhteinen basso.

5

1075

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pasisti

      Hyviä peukku-bassoja löytyy useammasta hintaluokasta. Melkein 20 vuotta peukku-bassoa paukuttaneena ajatuksiani hyvästä soittimesta...

      Tärkeintä on slappingiin soveltuva soittotuntuma. Monesta halpis-kopio-jazz-bassosta saa sopivilla hiomattomilla kielillä ja säätelyllä ihan ok-peukkubasson. Kielten ja bodyn väli täytyy olla kohtuullisen pieni, jotta tuntuma säilyisi soittaessa parhaiten. Jos väli on suuri, etusormi sujahtaa liian syvälle kielten alle ja peukuttelu loppuu siihen. Esim. mulla on itsellä aivan hemmetin hyvä käsintehty WAL, joka on kuitenkin peukkubassona ihan paska! Voihan silläkin peukutella, mutta ranne täytyy pitää aivan rentona kielten päällä - eli et voi tukea kättä mihinkään peukulla soittaessa. Hankalaa ja turhauttavaa. Groove-fiilis katoaa.

      Jos rahaa löytyy, parhaimpia peukkubassoja ovat minusta Music Man ja 70-lukuiset ja sitä vanhempi Fender Jazz Bass -osasto. Soundeiltaan molemmat ovat upeita, joskin hieman erilaisia. Fenderissä on melko "kiukkuinen", jopa hieman ohut soundi. Sopii loistavasti 70-luvun alun klassiseen funk-maailmaan. Music Man on taas soundiltaan jotenkin massiivisempi ja "agressiivinen", ja se toimii melkein missä rytmimusassa tahansa. Kerran äänittäessä sain käteeni uuden 5-kielisen Music Manin, joka oli säädetty aivan älyttömän raskaaksi ja hankalaksi (= ei ollut säädetty mitenkään). Soittelin kuitenkin biisin läpi ja ajattelin, että lopputulos on tuskin kovinkaan hyvä... Nauhaa kuunnellessa suu loksahti auki, sillä soundi oli ihan Flea-tasoista ja soitto kuulosti tosi ehjältä, irtonaiselta ja helpolta. Silloin tajusin, että kyllä hyvä basso voi soida hyvin keskinkertaisissakin käsissä...

      Valitettavasti en osaa sanoa mitään tiettyjä merkkejä tai malleja halvemmista hintaluokista. Ennemminkin, mene musaliikkeeseen ja kokeile. Peukkusoittomielessä bassoissa on yksilöinä aivan tolkuttomia eroja, eikä hinta korreloi mitenkään tämän asian kanssa. Ei ehkä voi yleistää, mutta aika usein hyvät hevibassot (useat Gibsonit, Kramerit ym.) tai jopa loistavat rockbassot (Fender Precision) ovat peukuttelijalle melko toivottomia kapistuksia.

      Sun Yamahaasi en tunne, mutta ehkä sillekin jotain voi tehdä. Osta uudet kielet, säädä ne mahdollimman alas särisemisen rajalle ja ÄLÄ LYÖ LUJAA! Monet luulevat soundin olevan sitä parempi mitä kovempaa lyö kieliä. Päinvastoin - riittää, että kieli iskee otelautaan. Tatsi on paljon parempi ja musa on helpompi saada myös groovaamaan!

      • Slap'n'Poppin'

        Jees, kiitos informaatiosta. Ajattelinkin tosiaan tuota music mania, rahaa vaan kasaan niin eiköhän se siitä. Mutta tosiaan tuon olen kuullut monesti ja on tosiaan varmasti hyvä informaatio että menen kauppaan ja tunnustelen erilaisia bassoja, todellakin, näissä vempeleissä on eroja!


      • Anonyymi
        Slap'n'Poppin' kirjoitti:

        Jees, kiitos informaatiosta. Ajattelinkin tosiaan tuota music mania, rahaa vaan kasaan niin eiköhän se siitä. Mutta tosiaan tuon olen kuullut monesti ja on tosiaan varmasti hyvä informaatio että menen kauppaan ja tunnustelen erilaisia bassoja, todellakin, näissä vempeleissä on eroja!

        Heips!

        Kyllä MusicMan basso on varmasti hyvä, varmaan edullisempikin versio eli Sterling vois olla ihan hyvä säädettynä.
        Fenderin Jazz bassoa näkee usein. Itse olen Fender precision soittaja ja niin loistava basso kun se onkin niin ei se släppäilyyn asetu.
        Sitten Skjold on jenkki tyypin Pete Skjoldin oma merkki.
        Sen esim. Skjold Griffin on varmasti siihen loistava mutta hintaakin niillä on.


    • Anonyymi

      Yamahallakin hyviä bassoja esim BB-sarja

    • Anonyymi

      Musarit , Fender jazz . Sitten sellainen merkki kun Skjold . Pete Skjold tekee niitä. Eräs kaverini on Skjoldin signature artisti. Maailman luokan basisteja.
      Mulla on itellä Fenderin presari niin sillä ei kyllä läpsyttely luonnistu vaikka loistava basso muuten onkin.

      -Riku

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4582
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe