Pieni energiansaanti

Mun elämä, suositukset ja käytännön matematiikka ei mitenkään enää täsmää. Ei ne oo täsmänneet kyllä koko laihdutusprosessin aikana, mut nyt aletaan olla pisteessä, jossa ne ei todellakaan täsmää.

Suositukset sanoo, että energiaa pitää saada väh. 1 200 kcal/vrk, jotta ravintoainetarpeet täyttyy. (En kyllä tajuu miten kukaan saa tungettua niitä noihinkaan lukuihin (varsinkaan kuituja), jonka takia oon syönyt monivitamiineja ja kalkkilisää ja psylliumia koko projektin ajan.)

Ongelma on se, et mun päivän energiantarve on WHO:n mittarien mukaan nykyisessä painossa 1 250 kcal/vrk. Jos söisin suositusten mukaiset 1 200 kcal/vrk, se ois -50 kcal/pvä. 50 kcal päivävajeella ei paljoo laihduta, joten ei, mä en voi syödä mitään 1 200 kcaloria päivässä tai edes mitään sinne päin.

Toi 1 250 kcal on pohjaluku, sen päälle tulee liikunta, jonka lasken joka päivä todellisen liikutun määrän mukaan. Joinain päivinä jaksaa, ensin lenkkeillään 15 kilometriä ja sit treenataan jotain jumppaa tunti ja tadaa, siitä saa päälle 700 kcal lisää. Mut käytännössä toi tarkottaa lähemmäs neljän tunnin liikuntaa per vrk ja ku aletaan olla pisteessä, missä se alkaa olla pakko tehdä oli olo mikä oli tai sää mikä vaan, jotta saa syödä, niin se on ongelma. Ja siks mulla on ollutkin taukopäiviä. Ja koska on syömishäiriöoireita, niiden kanssa pitää välillä pysätä ja opetella elämään taas niin, ettei ajatukset mee solmuun.

Mä oon tiputtanut painoo nyt niin, et painoo tippuis 150g pvä, eli n.1 050kcal vaje/vrk. Ja välillä on pitänyt ottaa takapakkia ja oon pitänyt taukopäiviä, jolloin syön vapaasti. Käytännössä se on toiminut hyvin, painon pudotus on nyt ollut keskimäärin 130g/vrk. Lepo/tankkauspäivien takia matematiikat täsmää hyvin kalorivajeisiin, joten mun laskut kulutuksesta on olleet ihan riittävän oikein.

Jos nyt haluun saada jotai tulosta jatkossakin, ja jatkaisin samalla linjalla, eli 1 050 kcal vajeella, niin saan syödä 200 kcal/vrk tai ehkä enemmän jos oon kävellyt tarpeeks monta tuntia. Ja itseasiassa kävelyn kulutuslukematkin on varmaan jo liian isot, koska oon laihtunut sen jälkeen kun viimeks laskin paljonko kulutus per liikuttu kilometri on ja vaadittu matkan pituus/pvä vaan kasvaa ja kasvaa.

Mulla on nyt kesäks pudotettavaa vielä 6,2kg, sit oon pudottanut yhteensä 21.2kg ja se on mun lopullinen tavoite. Eli neljännes enää jäljellä, valtaosa tehty. Mä tiputan ne vaikka kävellen käsillään takaperin, jos ei muu auta, enkä aio käyttää siihen puolta vuotta ku teen tän nyt kerralla kunnolla ja sit opettelen mitä voi syödä että saavutettu painonpudotus on pysyvä. That's it.

Mutta matematiikat ei täsmää, 200 kcal/vrk ei kuulosta terveeltä ja jos joku osaa laskee jotain fiksumpaa, tai sanoo jotain muuta mistä on oikeesti jotain hyötyä, niin nyt sais sanoa.

Kyllä mä tajuan et tahtia on pakko hidastaa nyt ku pudotettavaa ei oo paljoa enää ja numerot sanoo niin. Ehkä 3,1kg/kk?? Sit oisin valmis heinäkuun lopussa.

30

82

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eikä tule täsmäämään. Jatka pelleiltä kaloriteorialla kaikessa rauhassa.

      Pysykää pennut poissa SUMI24 kaatikselta.

    • Anonyymi

      Jos olet hyvin pienikokoinen 1400 kaloria voisi olla sopiva laihdutuksen aikainen kalorimäärä,ja kaikki kalorit pitää ottaa terveellisestä ruuasta mahdollisimman paljon liikuntaa,mitä enemmän liikkuu,sitä enemmän laihtuu.

      • Anonyymi

        50 kiloiselle riittää 1400 kaloria
        60-80 kiloiselle 1800 kaloria
        100 kiloiselle 2000 kaloria
        130 kiloinen 2400 kaloria.Tällä laihtuu 130 kiloinen kuukaudessa 4 kiloa painonpudotuslaskurin mukaan.

        -liian pienillä kalorimäärillä ei saa missään nimessä kannata laihduttaa.


      • Kiitos hyvästä yrityksestä ja asiallisesta kommentista!!, mutta jos luit mun aloitusviestin numerotiedot, niin tän hetken tilanne on se, että mun paino pysyy samana, jos syön 1 250 kcal/vrk. Jos syön 1 400 kcal, mun pitää kuluttaa liikunnalla ensin ne ylimääräiset 150 kcaloria, jotka ruokavaliosta tulee, ja vasta sen jälkeen tapahtuva liikunta on laihduttavaa. Ei 150 kcal kulutettavaa oo paljoa, mutta ongelma tulee siinä paljonko olis liikuttava sen päälle, jotta se tuottais oikeesti näkyvää tulosta.

        Se tarkottais isoja liikuntamääriä, esim. useita kymmeniä kilometrejä pitkiä lenkkeä joka päivä. Koska mulla on taipumus syömishäiriöihin muun diagnoosin takia ja jo olemassa syömishäiriöoireita hallittavana, painonpudotus ei oo ainut asia, jota voin miettiä. Sen lisäks pitää tarkkailla niitä syömishäiriön oireita, eli esim. että liikkuminen ei saa mennä pakonomaiseksi ja noin isot liikuntamäärät olis nimenomaan sitä. Ei ne olis sitä välttämättä kaikilla ihmisillä, jos liikunnan motiivi on esim. se että vaan tykkää siitä niin paljon, mutta mun motiivi on energiankulutus. Tai no, pakonomaisuus tarkoittaa sitä syyllisyydentunnetta ym, joka seuraa liikkumatta jättämistä ja sitä mahdollisesti seuraavia itserangaistuksia, kun samaa energiamäärää kulutetaan sit jollain sairaalla tavalla. Esimerkkejä en kerro, koska akuutisti syömishäiriöiset kopioi ne käytökset heti jos sellasia vinkkejä näkee.

        Musta ei oo mieltä laihduttaa, jos tulos on pienempi kuin 100g/vrk, tästä poislukien taukopäivät, joita aion pitää jatkossakin. (Taukopäivä = vapaa syöminen (kotoa löytyvistä ruuista, eli terveellistä ruokaa), vapaa liikunta, eli liikun jos sattuu huvittamaan.)

        Mä teen tod.näk. niin, et asetan tavoitteeks 700 kcal vajauksen/vrk, joka tarkoittaa sitä 100g/vrk. Sen jälkeen syötävää jää 550 kcal/vrk, vaikka ei liikkuis jonain päivänä ollenkaan liikunnalla kulutetut niiden päivien jälkeen kun on liikkunut. Ikävä kyllä liikkumalla kuluvat kcaloritkitkin vähenee koko ajan kun paino laskee, joten 10 km lenkillä ei enää saa 400 kcaloria, mut saa sillä kuitenkin jotain..

        Mä oon kyllä jo tottunut niin pieneen, et toi 550 vaikka vaan makais sohvalla koko pävän kuulostaa tosi isolta numerolta. Voiko sillä muka tapahtuu jotain? Kai sillä tapahtuu, kun se on samalla kaavalla laskettu kun tähän astinenkin pudotus, ja se on ollut loogista pidemmän ajan sisällä tarkasteltaessa. Yksittäisinä päivinä kylläkin kaikkee muuta kuin loogista välillä.


      • Anonyymi
        Fourteens kirjoitti:

        Kiitos hyvästä yrityksestä ja asiallisesta kommentista!!, mutta jos luit mun aloitusviestin numerotiedot, niin tän hetken tilanne on se, että mun paino pysyy samana, jos syön 1 250 kcal/vrk. Jos syön 1 400 kcal, mun pitää kuluttaa liikunnalla ensin ne ylimääräiset 150 kcaloria, jotka ruokavaliosta tulee, ja vasta sen jälkeen tapahtuva liikunta on laihduttavaa. Ei 150 kcal kulutettavaa oo paljoa, mutta ongelma tulee siinä paljonko olis liikuttava sen päälle, jotta se tuottais oikeesti näkyvää tulosta.

        Se tarkottais isoja liikuntamääriä, esim. useita kymmeniä kilometrejä pitkiä lenkkeä joka päivä. Koska mulla on taipumus syömishäiriöihin muun diagnoosin takia ja jo olemassa syömishäiriöoireita hallittavana, painonpudotus ei oo ainut asia, jota voin miettiä. Sen lisäks pitää tarkkailla niitä syömishäiriön oireita, eli esim. että liikkuminen ei saa mennä pakonomaiseksi ja noin isot liikuntamäärät olis nimenomaan sitä. Ei ne olis sitä välttämättä kaikilla ihmisillä, jos liikunnan motiivi on esim. se että vaan tykkää siitä niin paljon, mutta mun motiivi on energiankulutus. Tai no, pakonomaisuus tarkoittaa sitä syyllisyydentunnetta ym, joka seuraa liikkumatta jättämistä ja sitä mahdollisesti seuraavia itserangaistuksia, kun samaa energiamäärää kulutetaan sit jollain sairaalla tavalla. Esimerkkejä en kerro, koska akuutisti syömishäiriöiset kopioi ne käytökset heti jos sellasia vinkkejä näkee.

        Musta ei oo mieltä laihduttaa, jos tulos on pienempi kuin 100g/vrk, tästä poislukien taukopäivät, joita aion pitää jatkossakin. (Taukopäivä = vapaa syöminen (kotoa löytyvistä ruuista, eli terveellistä ruokaa), vapaa liikunta, eli liikun jos sattuu huvittamaan.)

        Mä teen tod.näk. niin, et asetan tavoitteeks 700 kcal vajauksen/vrk, joka tarkoittaa sitä 100g/vrk. Sen jälkeen syötävää jää 550 kcal/vrk, vaikka ei liikkuis jonain päivänä ollenkaan liikunnalla kulutetut niiden päivien jälkeen kun on liikkunut. Ikävä kyllä liikkumalla kuluvat kcaloritkitkin vähenee koko ajan kun paino laskee, joten 10 km lenkillä ei enää saa 400 kcaloria, mut saa sillä kuitenkin jotain..

        Mä oon kyllä jo tottunut niin pieneen, et toi 550 vaikka vaan makais sohvalla koko pävän kuulostaa tosi isolta numerolta. Voiko sillä muka tapahtuu jotain? Kai sillä tapahtuu, kun se on samalla kaavalla laskettu kun tähän astinenkin pudotus, ja se on ollut loogista pidemmän ajan sisällä tarkasteltaessa. Yksittäisinä päivinä kylläkin kaikkee muuta kuin loogista välillä.

        No tuohan se on se ongelma! Mä oon kanssa laihduttanut niin, että laskin aina, että liikunnalla kuluttaisin syömäni määrän. Näin tein siis vuosia sitten ja se toimi.

        Sitten lopetin sen, söin sen mukaan ku oli nälkä ja aina ihanan täysi olo aterian jälkeen. Nyt olen pahasti ylipainoinen. Vaikka piti käydä monta kertaa päivässä lenkillä ja kolmen tunnin lenkkejä niin olosi kannattanut pitää siitä kiinni. Kun lopetin ja söin kaloreita laskematta (testasin karppausta), lihoin yli 120 kiloiseksi. Jos oot siis oikeesti ylipainoinen, kannattaa pitää kiinni laskennasta ja dieetistä. Mutta ei sitä nyt tietenkään voi olla yli puoli vuotta saamatta tarvittavia ravintoaineita.

        Mä yritin monenlaista kalorilaskentaa ja ties mitä temppuja. Mitkään eivät toimi kun ei riitä kärsivällisyys. Nyt alkuvuodesta pidin viikon vesipaastoa. Rankkaahan se oli mutta 10 kiloa lähti pysyvästi. Se antoi myös kykyä ajatella omaa suhdetta ruokaan. Paaston päätyttyä olin niin riemuissani, että oli pakko suunnitella ruokavalio,jossa söin 5 kertaa päivässä.

        Oon pysynyt siinä painossa mihin vesipaastolla pääsin. Oon nyt koittanut muutamia muita dieettejä mutta ne eivät toimi ku aina repsahtaa ja ovat saaneet hylkäämään sen paaston jälkeisen ateriarytmin. Oon rukoillut voimia ja asennetta vetää vähintään kuukauden vesipaasto, jotta sen jälkeen sitten voisi alkaa syömään normaalisti. Vesipaaston jälkeen aineenvaihdunta lähti ainakin mulla nyyn tehokkaasti käyntiin, että jokainen suupala paloi ja paino putosi vielä monta kiloa vaikka söin säännöllisesti.


    • Anonyymi

      "Suositukset sanoo, että energiaa pitää saada väh. 1 200 kcal/vrk, jotta ravintoainetarpeet täyttyy."

      Missä tuolla tavalla suositellaan? Ilmeisesti tarkoitat sanalla "ravintoainetarpeet" sanaa suojaravintoainetarpeet. Karsastan tässä yhteydessä ilmaisua "täyttyä", on täsmällisempää ilmasta niin että: Suojaravintoaineiden saanti tulee olla oikeamääräistä.

      Minä laihdutin noin 42 kg noin 18 kuukauden ajan, säännöllä ei yli 800 kCal/vrk (mutta alle sai mennä). Koostin ateriat niin että sain proteiinia 1 g per kehonpainokilo per vrk sekä suojaravintoaineet oikeamääräisinä. Tuo edellytti monikivennäisaine monivitamiini moniuskomusaine sekä kalsium -nappeja ja runsaasti työaikaa raaka-aineiden ainesosien määriä ja suojaravintoaineiden saantisuosituksia läpi kahlatessa. En murheillut milään tavalla, ja liikuin kuten aina, normaalistikin, pääasiassa autolla. Murheilu ei laihduta, se vain kuluttaa edellisellä aterialla nautittuja kaloreita jotka valtavasti vähemmällä vaivalla olisi voinut vain jättää syömättä.

      Laihduttaja ei tarvitsemalla tarvitse energiaa lainkaan, koska laihduttajalla on vararavinto eli läski koko ajan matkassa. Mutta energiaa tulee väkisin jonkin verran kun varmistaa nuo yllä olevat: 1) Proteiinin saanti oikeamääräisenä ja 2) Suojaravintoaineiden saanti oikeamääräisenä. Silloin tilanne on terveydelliseltä kannalta OK, mutta nälän tuntemusten kanssa kyllä saa peuhata.

      Kuidut, jotka jaetaan yleensä kahteen pääluokkaan, veteen liukenevat sekä veteen liukenemattomat, eivät ole suojaravintoaineita. Kuitu on helppoheikkien markkinointityökalu.

      Proteiinit ja suojaravintoaineet ovat terveyden kannalta välttämättömiä, oikeamääräisenä. Niiden viralliset saantisuositukset vaihtelevat maasta toiseen, joidenkin suojaravintoaineiden saantimääräsuositusten vaihtelun syynä on erityyppinen paikallinen ruokavalio, jossakin taustalla on väkivahva kaupallinen painostus (esimerkiksi Italialaisten tuottajien lamppuöljy). Minä noudatan etupäässä USA:n ja UK:n suositusten keskiarvoja.

      Muitakin suosituksia on, ne eivät ole terveyden kannalta välttämättömiä. Niitä laatii niin kutsutut viralliset tahot mutta myös kaupalliset toimijat niitä yrittää tuputtaa, niitä on paljon ja niissäkin on suurta maakohtaista vaihtelua. Mutta suositukset jotka eivät ole terveyden kannalta välttämättömiä voi kaikki sivuuttaa täysin, etenkin laihdutusprosessin aikana.

      Pahimpana kiusana laihduttajille ja painonhallitsijoille ovat helppoheikkien terveydenedistelemisvalheet. Niihin lankeaa _yllättävän_ helposti, voisi jopa väittää että toisinaan ihan huomaamattaankin tai vieläpä vastoin parempaa tietoaan.

      • Anonyymi

        Missä tuolla tavalla suositellaan? Ilmeisesti tarkoitat sanalla "ravintoainetarpeet"...?

        Tuohan on aika simppeli laskutoimitus. Aivot kuluttavat n. 50 kcal tunnissa. Kus se kerrotaan 24:llä niin saadaan 1200 kcal/vrk. Eikö niin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä tuolla tavalla suositellaan? Ilmeisesti tarkoitat sanalla "ravintoainetarpeet"...?

        Tuohan on aika simppeli laskutoimitus. Aivot kuluttavat n. 50 kcal tunnissa. Kus se kerrotaan 24:llä niin saadaan 1200 kcal/vrk. Eikö niin?

        Ei alkuunkaan. Aivojen energiatarpeen suurudella ei ole mitään merkitystä erikseen.

        Ihmisen aineenvaihdunta eli metabolia on biologinen prosessi, jossa ravintoaineita muokataan, jotta saataisiin energiaa ja rakennusaineita solujen, lihaksiston ja elimien käyttöön.

        Aineenvaihdunta saa energian valmistusaineet joko täysin ruuasta, tai täysin ihmisen vararavinnosta (eli läskistä), tai jonkin verran ruuasta ja loput läskistä.

        Aineenvaihdunta jurnuttaa kokolailla tasaista vauhtia/nopeutta, levon aikana se on alimmalla tasollaan eli hieman alemmalla tasolla kuin hereillä ollessa, ja hikimurheilun aikana se on hieman suuremmalla tasolla kuin hereillä ollessa. Henkilöllä jonka kokonaisenergiankutuksen vuorokausikeskimäärä on 1600 kCal, ainenvaihdunta toimii _keskimäärin_ nopeudella noin 1600/24/60= 1.11 kCal/min.

        Siis, Ihminen jolla on läskiä, ja joka omaa kokonaisenergiankutuksen jonka vuorokausikeskimäärä on 1600 kCal, kuluttaa tuon 1600 kCal/vrk riippumatta siitä saako ruuasta 1600 kCal/vrk tai 0 kCal/vrk (kun ei muuta mitään muita toimintoja elämässään kuin ruuasta saatavan energian määrää).


      • Anonyymi

        "Silloin tilanne on terveydelliseltä kannalta OK, mutta nälän tuntemusten kanssa kyllä saa peuhata."

        Jos haluaa itseään kiduttaa niin saahan niinkin tietysti tehdä.

        Minä käyn liikkumassa joka päivä, syön hyvin, en koe nälkää, voin hyvin ja paino laskee 5 kg/kk.

        En aivan ymmärrä mikä tuossa liikumisessa on niin pahaa/vaarallista että itsensä kiduttaminen nälässä vie siitä voiton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Silloin tilanne on terveydelliseltä kannalta OK, mutta nälän tuntemusten kanssa kyllä saa peuhata."

        Jos haluaa itseään kiduttaa niin saahan niinkin tietysti tehdä.

        Minä käyn liikkumassa joka päivä, syön hyvin, en koe nälkää, voin hyvin ja paino laskee 5 kg/kk.

        En aivan ymmärrä mikä tuossa liikumisessa on niin pahaa/vaarallista että itsensä kiduttaminen nälässä vie siitä voiton.

        Kukaan ei ole väittänyt että liikumisessa on pahaa/vaarallista. Se on turhaa laihduttamisen kannalta.

        Lähtökohtaisesti, kun on kaksi identtistä ihmistä, niin täsmälleen samat nälän tuntemukset kokee henkilö 1) joka ahmii 1200 kCal/vrk hikimurheilee pois 400 kCal/vrk, kuin henkilö 2) joka ahmii 800 kCal/vrk hikimurheilee 0 kCal/vrk. Heillä on täsmälleen sama energiatalous, netosaanti 800 kCal/vrk.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ei ole väittänyt että liikumisessa on pahaa/vaarallista. Se on turhaa laihduttamisen kannalta.

        Lähtökohtaisesti, kun on kaksi identtistä ihmistä, niin täsmälleen samat nälän tuntemukset kokee henkilö 1) joka ahmii 1200 kCal/vrk hikimurheilee pois 400 kCal/vrk, kuin henkilö 2) joka ahmii 800 kCal/vrk hikimurheilee 0 kCal/vrk. Heillä on täsmälleen sama energiatalous, netosaanti 800 kCal/vrk.

        Mielenkiintoinen teoria. Että näläntunne osaisi laskea noinkin tarkasti asian.

        Vatsan täyttöasteella ei siis mielestäsi ole mitään merkitystä näläntunteella, eiä keskimääräisellä verensokeritasolla.

        No, saahan sitä olla tuotakin mieltä.

        En vaan näe järkeä siinä sohvalla makaamislaihduttamisessa.

        Painoa ehkä lähtee mutta niin lähtee lihaksetkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielenkiintoinen teoria. Että näläntunne osaisi laskea noinkin tarkasti asian.

        Vatsan täyttöasteella ei siis mielestäsi ole mitään merkitystä näläntunteella, eiä keskimääräisellä verensokeritasolla.

        No, saahan sitä olla tuotakin mieltä.

        En vaan näe järkeä siinä sohvalla makaamislaihduttamisessa.

        Painoa ehkä lähtee mutta niin lähtee lihaksetkin.

        Et sitten osaa suomenkieltä eses sen verran että ymärtäisit mitä sana "Lähtökohtaisesti" tarkoittaa.

        Tietenkin vatsan täyttöasteella sokeritasoilla on pieni merkitys.

        Kun kummalekin koostaa laihdutusruokavalion järkevästi, siis niin että huolehditaan oikeamääräisestä proteiinien saannista sekä oikeamääräisesta suojaravintoaineiden saannista, niin hikimurheilulla voi aiheuttaa mitään olellisia eroja, tuo 1200 kCal ja 800 kCal ero ei siinä hetkauta juuri mitenkään. Mutta siinä kyllä on pää punaisena pitkään että saa kulutettua murheilemalla 400 kCal/vrk joka ikinen päivä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sitten osaa suomenkieltä eses sen verran että ymärtäisit mitä sana "Lähtökohtaisesti" tarkoittaa.

        Tietenkin vatsan täyttöasteella sokeritasoilla on pieni merkitys.

        Kun kummalekin koostaa laihdutusruokavalion järkevästi, siis niin että huolehditaan oikeamääräisestä proteiinien saannista sekä oikeamääräisesta suojaravintoaineiden saannista, niin hikimurheilulla voi aiheuttaa mitään olellisia eroja, tuo 1200 kCal ja 800 kCal ero ei siinä hetkauta juuri mitenkään. Mutta siinä kyllä on pää punaisena pitkään että saa kulutettua murheilemalla 400 kCal/vrk joka ikinen päivä.

        "niin hikimurheilulla voi aiheuttaa" > niin hikimurheilulla _ei_ voi aiheuttaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sitten osaa suomenkieltä eses sen verran että ymärtäisit mitä sana "Lähtökohtaisesti" tarkoittaa.

        Tietenkin vatsan täyttöasteella sokeritasoilla on pieni merkitys.

        Kun kummalekin koostaa laihdutusruokavalion järkevästi, siis niin että huolehditaan oikeamääräisestä proteiinien saannista sekä oikeamääräisesta suojaravintoaineiden saannista, niin hikimurheilulla voi aiheuttaa mitään olellisia eroja, tuo 1200 kCal ja 800 kCal ero ei siinä hetkauta juuri mitenkään. Mutta siinä kyllä on pää punaisena pitkään että saa kulutettua murheilemalla 400 kCal/vrk joka ikinen päivä.

        "Mutta siinä kyllä on pää punaisena pitkään että saa kulutettua murheilemalla 400 kCal/vrk joka ikinen päivä."

        Minulla ei ole mitään ongelmaa kuluttaa tuota energiamäärää päivässä, itseasiassa menee jopa yli tuon.

        Jos haluat olla lihakseton kalmankalpea luuranko niin ole vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sitten osaa suomenkieltä eses sen verran että ymärtäisit mitä sana "Lähtökohtaisesti" tarkoittaa.

        Tietenkin vatsan täyttöasteella sokeritasoilla on pieni merkitys.

        Kun kummalekin koostaa laihdutusruokavalion järkevästi, siis niin että huolehditaan oikeamääräisestä proteiinien saannista sekä oikeamääräisesta suojaravintoaineiden saannista, niin hikimurheilulla voi aiheuttaa mitään olellisia eroja, tuo 1200 kCal ja 800 kCal ero ei siinä hetkauta juuri mitenkään. Mutta siinä kyllä on pää punaisena pitkään että saa kulutettua murheilemalla 400 kCal/vrk joka ikinen päivä.

        "Et sitten osaa suomenkieltä eses sen verran että ymärtäisit mitä sana "Lähtökohtaisesti" tarkoittaa."

        Kaikilla meillä on omat vajavaisuutemme.

        Väitän että tuo että en nyt osannut tarkasti päätellä että yhdellä sanalla vetoat kommenttisi sinnepäin suurpiirteisyyteen, on pienempi ongelma sen rinnalla että sinulta puuttuu kosketus reaalimaailmaan ja elät suositusten mukaan viiden desimaalin tarkkuudella ja muutenkin omaat sen verran mustavalkoisen ajatusmaailman että psykiatrilla olisi varmasti työsarkaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Mutta siinä kyllä on pää punaisena pitkään että saa kulutettua murheilemalla 400 kCal/vrk joka ikinen päivä."

        Minulla ei ole mitään ongelmaa kuluttaa tuota energiamäärää päivässä, itseasiassa menee jopa yli tuon.

        Jos haluat olla lihakseton kalmankalpea luuranko niin ole vaan.

        En oo etsimässä taisteluvastustajaa, kun nyt ihan aidosti kiinnostunut. Mikä sun sukupuoli ja paino on, mitä liikuntaa harrastat ja mistä oot laskenut sen kuluttaman energiamäärän? Liikunnan kuluttamat energiamäärät kun ei todellakaan oo mikään vakio, lihaksikas kuluttaa enemmän kuin lihakseton, painava enemmän kuin kevyt ja sitä enemmän mitä enemmän painosta on lihasta ym. Siks liikunnan kulutusmittarit on kaikki oikeestaan huuhaata, mutta voi niistä suuntaa saada ja sit vaan pitää tarkkailla onko se suunta oikeesti pätevä vai ei, koska joko paino toimii niiden mukaan tai sit ei.

        Yritän itekin laskea päivän kulutettuja kaloreita laskemalla joka päivälle liikkumalla kulutetun energian määrän. N. 5kg sitten tarkistin itse viimeks suunnilleen omat kulutukset ja sillon kilometrin eteneminen kävellen tai juosten oli n. 40 kcal/km. Mä lasken nimeomaan kilometrejä, en aikaa, koska kilometrimäärällä kulutus on käytännössä sama riippumatta vauhdista, kun taas aikaa laskiessa pitäis tietää tarkkaan liikkeen nopeus. Eli n. 5kg sitten 400 kcal kulutus tarkoitti 10km lenkkiä. Mut kuten sanottu, se oli silloin ja nyt on nyt, mä oon kevyempi ja kulutan vähemmän.

        Painojen kanssa treenaamisen ym. kotitreenin kulutuksen oon ottanut arpomalla jostain epäluotettavasta lähteestä, ts. lähteestä, joka antaa tarkan kalorimäärän kulutukselle kysymättä painoa, saati kehonkoostumusta, eli numerot on sinne vaan heitetty jostain keskiarvoista. Ja koska oon keskivertoa pienempi, valitsin sit sen "kevyt" vaihtoehdon mukaan, vaikka oikeempi ois ehkä keskiraskas. Mut mielummin lasken kulutuksen liian alas kun ylös, koska tarkoitus on pudottaa painoa.

        Jos on tarjota joku luotettavampi lähde tai laskin, joka huomioi kulutukseen vaikuttavat asiat, niin infoa ihmeessä. Kulutuksen laskeminen on vaikeeta. Toistaseks oon onnistunut siinä riittävän hyvin, mutta se on menossa haastavammaksi.


      • Fourteens kirjoitti:

        En oo etsimässä taisteluvastustajaa, kun nyt ihan aidosti kiinnostunut. Mikä sun sukupuoli ja paino on, mitä liikuntaa harrastat ja mistä oot laskenut sen kuluttaman energiamäärän? Liikunnan kuluttamat energiamäärät kun ei todellakaan oo mikään vakio, lihaksikas kuluttaa enemmän kuin lihakseton, painava enemmän kuin kevyt ja sitä enemmän mitä enemmän painosta on lihasta ym. Siks liikunnan kulutusmittarit on kaikki oikeestaan huuhaata, mutta voi niistä suuntaa saada ja sit vaan pitää tarkkailla onko se suunta oikeesti pätevä vai ei, koska joko paino toimii niiden mukaan tai sit ei.

        Yritän itekin laskea päivän kulutettuja kaloreita laskemalla joka päivälle liikkumalla kulutetun energian määrän. N. 5kg sitten tarkistin itse viimeks suunnilleen omat kulutukset ja sillon kilometrin eteneminen kävellen tai juosten oli n. 40 kcal/km. Mä lasken nimeomaan kilometrejä, en aikaa, koska kilometrimäärällä kulutus on käytännössä sama riippumatta vauhdista, kun taas aikaa laskiessa pitäis tietää tarkkaan liikkeen nopeus. Eli n. 5kg sitten 400 kcal kulutus tarkoitti 10km lenkkiä. Mut kuten sanottu, se oli silloin ja nyt on nyt, mä oon kevyempi ja kulutan vähemmän.

        Painojen kanssa treenaamisen ym. kotitreenin kulutuksen oon ottanut arpomalla jostain epäluotettavasta lähteestä, ts. lähteestä, joka antaa tarkan kalorimäärän kulutukselle kysymättä painoa, saati kehonkoostumusta, eli numerot on sinne vaan heitetty jostain keskiarvoista. Ja koska oon keskivertoa pienempi, valitsin sit sen "kevyt" vaihtoehdon mukaan, vaikka oikeempi ois ehkä keskiraskas. Mut mielummin lasken kulutuksen liian alas kun ylös, koska tarkoitus on pudottaa painoa.

        Jos on tarjota joku luotettavampi lähde tai laskin, joka huomioi kulutukseen vaikuttavat asiat, niin infoa ihmeessä. Kulutuksen laskeminen on vaikeeta. Toistaseks oon onnistunut siinä riittävän hyvin, mutta se on menossa haastavammaksi.

        Tolla "pieni" vs. "keskiraskas" viittasin siis treenin intensiivisyystasoon, en omaan painoon. Selitin huonosti.


      • Anonyymi
        Fourteens kirjoitti:

        En oo etsimässä taisteluvastustajaa, kun nyt ihan aidosti kiinnostunut. Mikä sun sukupuoli ja paino on, mitä liikuntaa harrastat ja mistä oot laskenut sen kuluttaman energiamäärän? Liikunnan kuluttamat energiamäärät kun ei todellakaan oo mikään vakio, lihaksikas kuluttaa enemmän kuin lihakseton, painava enemmän kuin kevyt ja sitä enemmän mitä enemmän painosta on lihasta ym. Siks liikunnan kulutusmittarit on kaikki oikeestaan huuhaata, mutta voi niistä suuntaa saada ja sit vaan pitää tarkkailla onko se suunta oikeesti pätevä vai ei, koska joko paino toimii niiden mukaan tai sit ei.

        Yritän itekin laskea päivän kulutettuja kaloreita laskemalla joka päivälle liikkumalla kulutetun energian määrän. N. 5kg sitten tarkistin itse viimeks suunnilleen omat kulutukset ja sillon kilometrin eteneminen kävellen tai juosten oli n. 40 kcal/km. Mä lasken nimeomaan kilometrejä, en aikaa, koska kilometrimäärällä kulutus on käytännössä sama riippumatta vauhdista, kun taas aikaa laskiessa pitäis tietää tarkkaan liikkeen nopeus. Eli n. 5kg sitten 400 kcal kulutus tarkoitti 10km lenkkiä. Mut kuten sanottu, se oli silloin ja nyt on nyt, mä oon kevyempi ja kulutan vähemmän.

        Painojen kanssa treenaamisen ym. kotitreenin kulutuksen oon ottanut arpomalla jostain epäluotettavasta lähteestä, ts. lähteestä, joka antaa tarkan kalorimäärän kulutukselle kysymättä painoa, saati kehonkoostumusta, eli numerot on sinne vaan heitetty jostain keskiarvoista. Ja koska oon keskivertoa pienempi, valitsin sit sen "kevyt" vaihtoehdon mukaan, vaikka oikeempi ois ehkä keskiraskas. Mut mielummin lasken kulutuksen liian alas kun ylös, koska tarkoitus on pudottaa painoa.

        Jos on tarjota joku luotettavampi lähde tai laskin, joka huomioi kulutukseen vaikuttavat asiat, niin infoa ihmeessä. Kulutuksen laskeminen on vaikeeta. Toistaseks oon onnistunut siinä riittävän hyvin, mutta se on menossa haastavammaksi.

        Olen mies, tänään oli aamupaino 75,5 kg. Liikunta on kävelyä, fillarointia ja hyvin pientä punttijumppaa kotosalla.

        Olen kattonut ihan taulukoista noi energiamäärät ja olen hämmästynyt, ainakin omalla kohdallani niistä katsotut energiamäärät on pitäneet ihan kutinsa. Olen laskenut yli puolen vuoden jaksoja niin, että ravinnosta ja liikunnasta laskettu painonmuutos on pitänyt paikkansa "täydellisesti".

        Siinä vaiheessa kun työelämässä on tullut muutoksia energiankulutuksessa, on laskenta alkanut laskea pieleen.

        Ainakaan omalla kohdallani noi taulukot ei siis ole olleet huuhaata, tai sitten on vaan käynyt mieletön tuuri, että olen saanut niiden avulla oikeita tuloksia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen mies, tänään oli aamupaino 75,5 kg. Liikunta on kävelyä, fillarointia ja hyvin pientä punttijumppaa kotosalla.

        Olen kattonut ihan taulukoista noi energiamäärät ja olen hämmästynyt, ainakin omalla kohdallani niistä katsotut energiamäärät on pitäneet ihan kutinsa. Olen laskenut yli puolen vuoden jaksoja niin, että ravinnosta ja liikunnasta laskettu painonmuutos on pitänyt paikkansa "täydellisesti".

        Siinä vaiheessa kun työelämässä on tullut muutoksia energiankulutuksessa, on laskenta alkanut laskea pieleen.

        Ainakaan omalla kohdallani noi taulukot ei siis ole olleet huuhaata, tai sitten on vaan käynyt mieletön tuuri, että olen saanut niiden avulla oikeita tuloksia.

        Perusaineenvaihdunnan kulutukseenkin on laskuri, ihan WHO:n taholta, mutta siinä samoin ihan selkeesti muistutetaan, että tulos on keskiarvo, ja yksilöllisten erojen takia perusaineenvaihdunnan tasokin voi olla tai - 20% laskurin tuloksesta yksilöllisistä syistä. Ja se on kuitenkin perusaineenvaihdunta, eli se, miten paljon kuluttaa, vaikka nukkuis koko päivän. Siihen kysytään sukupuoli, pituus ja paino, muistaakseni ei muuta. Sit kun ihminen lähtee liikkeelle niin hajontaa tulee vielä huomattavasti enemmän kuin se /- 20 %.

        Mäkin oon saanut numerot täsmäämään ihan hyvin ja loogisesti, mutta oon tehnyt sen etsimällä miljoona eri laskuria ja etsimällä sieltä .. mikäs se sana nyt on .. ei keskiarvoa, koska siihen voi yksittäinen isosti eroova tulos vaikuttaa niin paljon vaan .. no, olkoon sana mikä oli, sellasen numeron, joka vastaa useimpien laskureiden suuntaa ja tosiaan mielummin oletan kulutukseni liian matalaks kun korkeeks. Ei mulla oo mitäänsyytä epäillä, että aineenvaihdunta ois erityisen nopee, enkä oo niin lihaksikaskaan, et se merkittävästi nostais kulutustasoja.

        Keskiarvot on keskiarvoja, mut tietysti joku voi osua olemaan keskiarvoinen. Siis jos aatellaan vaikka nää yleiset kuvitelmat, et mies kuluttaa päivässä 2 500 kcaloria päivässä ja nainen 2 000. Kyllä ne jollain pitää paikkansa, mut keskiarvo periaatteessa tarkoittaa et n. puolet ihmisistä kuluttaa alle keskiarvon ja puolet yli. Keskiarvo ei kerro paljonko hajonta on, eli kuluttaako joku vaan puolet ja joku tuplat vai onko kaikki lähellä keskiarvoo, tyyliin 10% hajonnalla. Mutta ei laihduttaa voi oikeen niin, et sukupuolen perusteella pättelee kulutuksensa. Toki se toimii jos on kaikilta osa-alueilta tosi keskiverto. Mut esim. geenien vaikutusta aineenvaihduntaan on aika vaikee ite selvittää.

        Käytännössä kaks ihmistä voi olla tasan saman pituiset ja painoiset ja liikkuu tasan yhtä paljon, mut toinen kuluttaa 500 kcal/vrk enemmän kun toinen, pysyvästi, eikä se vähemmän kuluttava voi sille tehä mitään, paitsi kiltisti vaan syödä vähemmän. Elämä ei oo reilua, mut toisaalta, ei kukaan oo väittänytkään et olis.


    • Anonyymi

      KORJATAAN VIRHEET:

      Kanannahkamies: "Kuitu on helppoheikkien markkinointityökalu."

      Minusta on jo pitkään tuntunut siltä, että Kananahkamiehellä on suolisto tukossa, ja suoliainekset pyrkivät jatkuvasti suusta ulos. Siis väärää reittiä.

      Kuidulle on EU:n komission asetuksessa hyväksytyt terveysväitteet, ja kuidun tiedetään edistelevän terveyttä. Kasvikunnan tuotteet, esimerkiksi täysjyvävilja, kasvikset, hedelmät, marjat, raakakaakao, palkokasvit ja pähkinät, sisältävät ravintokuitua. Kuituja tulisi saada ruuasta päivittäin 25 g.

      Kuitu hidastaa mahalaukun tyhjenemistä, ruuan imeytymistä ja alentaa veren kolesterolipitoisuutta. Runsaskuituinen ruoka pitää kylläisyydentunteen pitkään yllä, ja paksusuolessa kuitu tehostaa suoliston toimintaa lisäämällä ulostemassan määrää ja läpikulkuaikaa samalla kun suolistolle haitallisten aineiden vaikutukset suolen soluille minimoituvat. Edelleen kuitu toimii ravintona suoliston omille mikrobeille, jotka ovat osa elimistön immuunipuolustusta ja tuottavat hyödyllisiä rasvahappoja.

      Kanannahkamies: "...esimerkiksi Italialaisten tuottajien lamppuöljy".

      Ei pidä alentua syömään tai juomaan pullon suusta valopetroolia tai kerosiinia, joita ei myydä ruokakaupoissa, ja joiden haju ja maku ovat luotaan työntävät. Sen sijaan korkealaatuisen kylmäpuristetun kasviöljyn (oliivi, rypsi, camelian, pellava, saksanpähkinä, kaura, avokado...) käyttäminen kohtuudella on selkeästi terveysteko.

      Kanannahkamies: "Minä noudatan etupäässä USA:n ja UK:n suositusten keskiarvoja."

      Niinpä. Osa ruokauskovaisista joutuu hakemaan tietonsa muualta maailmalta, koska ne saadaan paremmin sopimaan palvottuun ruokauskontoon.

      Kanannahkamies: "Mutta suositukset jotka eivät ole terveyden kannalta välttämättömiä voi kaikki sivuuttaa täysin, etenkin laihdutusprosessin aikana."

      Melkein mihin tahansa menetelmään perustuva painonalentaminen on terveysteko. Jos edellytys painon alenemiselle kuitenkin on äärimmäisen epäterveellinen ja yksipuolinen syöminen, jonka seurauksena vaikkapa kolesteroliarvo nousee 6 - 18 kuukauden ajaksi pilviin, dieetti kannattaa aluksi hyväksyttää terveydenhuollon ammattilaisella, parhaiten alan lääkärillä.

      Kananahkamies: "Pahimpana kiusana laihduttajille ja painonhallitsijoille ovat helppoheikkien terveydenedistelemisvalheet."

      Kyllä - täällä on esitetty muiden muassa kanannahkojen sekä makkaramantelijauholeipien syönnin olevan erinomainen terveysteko. Samat helppoheikit eivät tunnusta Suomen ja muun EU-alueen asiantuntijoiden lausumia tai EU:n komission asetusten mukaisia todennetuja terveysväitteitä.

      Jokainen terveellä kohtuujärjellä varustettu ja lukutaitoinen kansalainen kuitenkin ymmärtää asian, eikä näiden ruokauskovaisten helppoheikkien epämääräisyyksiin lankea _kovinkaan_ helposti. Heidän tarinansa ovat epäuskottavia ja epämiellyttäviä, joissa sanat kohtuus ja kohtuudella loistavat poissaolollaan.

      • Anonyymi

        "KORJATAAN VIRHEET:"

        Oliko tarpeellista kirjoittaa noin pitkä saarna pelkkää puutaheinää???


      • Eihän KNM mitään suosituksia seuraa. Valitsee vaan niistä itselleen sopivia kohtia. Käytös on muutenkin aika absurdia kun sokerissa ei ole mitään vikaa mutta hedelmissä ja täysjyvässä on.

        Rakentanut itselleen oman rukauskonnon samaan tapaan kuin kiihkokarpit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "KORJATAAN VIRHEET:"

        Oliko tarpeellista kirjoittaa noin pitkä saarna pelkkää puutaheinää???

        Oli tarpeellista sikäli, ettei Kananahkamies voi jatkossakaan kirjoittaa täällä soopaa asiana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli tarpeellista sikäli, ettei Kananahkamies voi jatkossakaan kirjoittaa täällä soopaa asiana.

        "Oli tarpeellista sikäli, ettei Kananahkamies voi jatkossakaan kirjoittaa täällä soopaa asiana."

        Ja selväkielellä????


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "KORJATAAN VIRHEET:"

        Oliko tarpeellista kirjoittaa noin pitkä saarna pelkkää puutaheinää???

        Oliko tarpeellista kirjoittaa yksi rivi pelkkää puutaheinää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko tarpeellista kirjoittaa yksi rivi pelkkää puutaheinää?

        "Oli tarpeellista sikäli, ettei Kananahkamies voi jatkossakaan kirjoittaa täällä soopaa asiana."

        Kanannahkamies on pahimman sortin ruokauskovainen, joka joutuu hakemaan itse-valikoimansa tiedot mahdollisimman kaukaa ja tuntemattomista lähteistä, koska suomalainen ja eurooppalainen fakta ei hänelle kelpaa. KNM toteaa, että 99 % ruokaa käsittelevistä asiantuntijakirjoituksista on hänen mukaansa väärin.


    • Anonyymi

      >>>>> En aivan ymmärrä mikä tuossa liikumisessa on niin pahaa/vaarallista että itsensä kiduttaminen nälässä vie siitä voiton.

      Jos ymmärrän oikein, Kanannahkamies on se, joka puhuu urheilusta murheiluna ja kuntourheilusta kuntomurheiluna.

      Jotta Kanannahkamiehen ja muiden kaltaistensa vastenmielisten ruokauskovaisten epätotuudet eivät jää vallitsemaan, todettakoon asia, jonka sinäkin tiedät: liikkuminen on aina terveyteko ja liikkumalla voi myös tukea painonhallintaansa. Muuttamatta ravintotottumuksiaan ja vain liikkumalla on raskasta pudottaa painoaan, sillä jos huonot ravintotottumukset istuvat tiukassa, ne vastaavat valtaosaa mahdollisesta ylipainosta.

      Kanannahkamies: "Kuitu on helppoheikkien markkinointityökalu."

      Siinä oli pahimman sortin vastenmielisen ruokauskovaisen valhe.

      Kun tutkijat uusimmassa japanilaisessa tutkimuksessaan jakoivat osallistujat ryhmiin heidän kuidun saantinsa perusteella, eniten kuituja ruoastaan saavien riski menehtyä seurannan aikana oli noin viidenneksen pienempi kuin kuituja vähiten syövien. Yhteys koski sydän- ja verisuonitaudeista, hengityssairauksista ja loukkaantumisista johtuvia kuolemia. Miehillä runsas kuidun saanti liittyi myös pienempään syöpäkuolleisuuteen.

      Länsimaissa merkittävä osa kuidusta saadaan viljatuotteista, mutta Japanissa tärkeimmät lähteet olivat kasvikset, hedelmät sekä soija ja muut palkokasvit. Viljoista japanilaiset käyttävät lähinnä riisiä.

      Suomessa parhaiten kuituja saa, jos syö viljoja ja varsinkin täysjyväviljoja ja palkokasveja. Sadassa grammassa ruisleipää on 10–12 grammaa kuitua, vastaavassa määrässä papuja tai pähkinöitä on noin 5–8 grammaa.

      Lähde: Iltasanomat sekä "American Journal of Clinical Nutrition" Vol 111:5, 1027 - 1035

      • Anonyymi

        Kun lukee tätä ketjua läpi, niin tuo Kanannahkamies aka huippumurheilija on "lähtökohtaisesti" tosi vastenmielinen ihminen.


    • Matematiikka ei koskaan kuulu terveeseen ruokasuhteeseen. Arviot siitä, paljonko kuluttaa ja/tai paljonko jokin ruoka sisältää energiaa ovat parhaimmillaankin vain hyviä arvioita todellisuudesta. Jokaisen keho ja jokaisen elämä on yksilöllinen, eikä siksi toimi mekaanisesti numeroiden mukaan, vaikka niiden kautta kehomme toimintaa on vuosien varrella yritettykin selittää (ja sille on varmasti ollut ihan paikkansa sillekin, mutta ei nykysuosion mukaisessa laajuudessa).

      Lihavuuden hoitoa ei koskaan tulisi tehdä syömishäiriön keinoin. Kalorilaskut ovat syömishäiriön keino, koska kaloriajattelu sekä ylläpitää jo olemassaolevaa mahdollista oireilua että altistaa syömishäiriöoireilulle/oireilun uudelleen triggeröitymiselle.

      Kalorilaskuja tarvitaan vain aniharvassa tilanteessa, yleensä silloin, kun ruokahalu on jonkin esim. sairauden takia alentunut siten, että kehon luontaiset viestit eivät enää ohjaa riittävään syömiseen.

      Lisäksi haluan huomauttaa, että aloituksessa mainitut kalorimäärät ovat aikuiselle ihmiselle täysin riittämättömät. Suosittelen keskittymään kalorilaskujen sijaan oman kehon viestien ja tarpeiden kuuntelemiseen, riittävään, täysipainoiseen ja joustavaan syömiseen sekä oman kehon hyväksymiseen koosta ja painosta riippumatta. Terveen ruoka- ja kehosuhteen (ja sitä kautta terveyden ja hyvinvoinnin) nimissä.

      T. Katri/Syömishäiriöliitto - SYLI ry

      • Asiaa. Syömishäiriöisiä tällä palstalla kyllä riittää.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2814
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      522
      2645
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1845
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1777
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1723
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1669
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1272
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      87
      1106
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1082
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      55
      1077
    Aihe