Kesäryhmä 2020

Tervetuloa kaikki painoa edelleen pudottavat ja uudet tyypit myös kesäryhmään. Tän on tarkoitus olla olemassa nyt n. kesäkuun alusta elokuun loppuun, ja sit ollankin jo syksyn puolella. Saa liittyä jo tänään ja aloittaa heti! Itse raportoin painomuutoksista tänne kesäkuun alusta alkaen. Tavoitteet ja ruokavaliot saa valita itse, näissä ryhmissä ei tähän asti oo ollut sellaista taistelua eri koulukuntien välillä kuin muissa keskusteluissa ja koitetaan pitää ne jatkossakin pois. Aikuiset saa tehdä mitä haluaa, jokainen omalla vastuullaan. Tarkoitus on tsempata, ei tuomita, ja ennenkaikkee tarkoitus on ymmärtää et eri ihmisillä toimii eri asiat.

Mun tavoite on pudottaa vielä 6,2 kg tän ryhmän aikana, sit oon tavoitteessa, jonka alunperin asetin. Aikaraja on pyöreesti heinäkuun loppuun mennessä, eli pudotan n. 3kg/kk vauhdilla nyt nää loput. Tavoiteaika on arvio, koska tiputettavaa ei oo paljoa ja vaikka painoo on väistämättä nytkin lähtenyt myös lihaksista, niin yritän minimoida sen. Jos tarvii, löysään tahtia ja pudotan vaan n. 2kg/kk ja siinä tapauksessa oon tavoitepainossa sit kun tää ryhmä loppuu.

Henkilökohtainen toive on, että muutkin käyttäis nimimerkkiä, jotta tunnistais kenelle puhuu jos joku kirjoittaa säännöllisesti. Sit pysyy perillä siitä, mistä kukakin on puhumassa ja mikä kenenkin tilanne on, ja osaa auttaakin helpommin, kun voi katsoo mitä on aiemmin krjoittanut. Jos ette halua rekisteröityä tai ootte rekkautuneita, mut kirjoitatte tänne muuten anonyymeinä, vaikka koska oma paino hävettää, niin viestit voi ihan vaan allekirjoittaakin jollain uudella nimimerkillä, jota ei muuten käytä.

Tervetuloa!

19

667

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miten ilmoittautuminen menee ja pitääkö täällä ilmoittaa muutoksista päivittäin? Tää oli jonkin lainen Tukiryhmä niin Täällä siis autetaan / ohjataan muita Terveelliseen laihduttamiseen tai mihin pyrkiikään.?

      • Itse olen tämmöne 155.1cm pitkä kakara joka painaa reilut 70kg UwU Tarkotus olis mahdollisimman paljon pudottaa ennen kesän loppua. Mahdollisesti tarvitsen vinkkejä jos niitä löytyy, ja jos joku osaisi ohjata sopivalle treeni ohjelmalle etten esim yli-rasita itseäni? Olen lueskellut paljon erilaisia vinkkejä ja tarinoita joten suurin osa tiedosta on ( Luultavimmin ) Tiedossa... Tai näin toivon, yritän tällä hetkellä yrittää parannella ruoka rytmiä ja lisätä esim hedelmiä. Olen jo 10 päivässä treeni ohjelmassa Splits training, ja Lose weight:issä päivä 9. Splits on helpompi ja siinä on joka viides päivä lepopäivä jonka aijon luultvasti käyttää lenkkeilyyn. Mitä luulette? Yli rasitanko itseni? Näin ihan hyvältä tuntuu sen lenkin jälkeen, vaikka olikin vähän väsynyt ( 36min kävelyä n 1.5-2m/s ja loppujen lopuksi jotain 4-6km kävelin. Juoksuakin tuli välillä )


      • Tää on vertaistukiryhmä, eli ihmiset, jotka pudottaa painoa höpisee keskenään, mutta kukaan ei oo vastuussa kenestäkään toisesta. Ei täällä oo ketään ammattilaista, joka antais ravitsemusneuvoja, ja itseasiassa kaikki ruokavalioista puhuminen - huolimatta siitä et tää on TUKIpalsta - johtaa täällä muissa ketjuissa tosi nopeesti siihen, et joku erilaista ruokavaliota noudattava hyökkää kimppuun. Mut niinku sanoin, näissä ryhmissä ei vielä oo ollut sitä ongelmaa, mut toisaalta aika vähän on puhuttu ruokavalioista.

        Neuvoja ei voi siksikään antaa, et ihmisten ruokavaliot on niin erilaisia. Jotkut noudattaa yleisiä ravintosuosituksia, jotkut on tehneet ihan omat uskomuksensa, jotkut on karppaajia henkeen ja vereen. Näissä ryhmissä ois pointti et saa tehä mitä tekee ja ei tapella, kun tuetaan onnistumaan siinä mikä aihe on, eli painon pudotus. Neuvotaan jos kysytään, mut ei muuten mennä olemaan oikeessa jos joku tekee eritavalla ku itse tekisit. Jos selkeet syömishäiriöoireet on niin siihen on musta asiallista puuttua, mut sillon tarkotuksena pitää olla auttaa, eikä päteä ja osoittaa toiselle miten tyhmä se on.

        Hirvee sota on herkkuketjussa, koska sanoin siellä, et en nyt syö karkkia vaan hedelmillä korvaan makeet herkut. Joidenkin elämä kaatu niin hirveen syntiseen tunnustukseen, koska joko hedelmissä on liikaa sokeria ja niitä ei sais ikinä koskaan syödä jos laihduttaa, tai toisten mielestä taas pitäis syödä sitä karkkia. En mä ota niiden mielipiteistä stressiä, ku mä teen niin ku mä teen enkä kaadu siitä jos joku muu ei tykkää. Eli tuu sillä mielellä, et aina on ihmisiä, jotka häiriköi, ja ne pitää osata ohittaa, jos ei huvita vääntää rautalankaa. Mut pääosin noi on yksittäisiä henkilöitä, jotka ei siedä sitä, et joku tekee jotain, mitä ne ei itse tekis, ja tähän asti noi sodat on pysynyt pois näistä ryhmistä. Opit kyllä tuntemaan ongelmaihmiset kirjotustyylistä muutenkin, ja vaikka sieltä tulee paljon tekstiä, niin valtaosa kirjoittajista kuitenkin osaa käyttäytyä ja moni haluu oikeesti tukee itselleen ja myös antaa sitä muille. Vertaistuessa tuki on tsemppiä ja samojen asioiden kanssa painimisen jakamista.

        Saa raportoida ihan miten haluaa, ei täällä oo mitään sääntöjä. Sillon kun sille tuntuu tai mikä tuntuu itsestä hyödylliselle. Jos on joku ongelma, niin toki saa kysyä, ja ihmiset neuvoo sen minkä tietää, mutta nettifoorumi ei oo oikee paikka tiedonhankinnalle, kuka vaan voi väittää mitä vaan. Eli neuvoihin kannattaa suhtautua sillä asenteella, et ei ne kestä mitään lähdekritiikkiä ja väitteet tarkastaa itse. Oon mäkin silti kysynyt täällä neuvoa, se pitää vaan osata suodattaa. Mut on ihmisiä, jotka haluu auttaa sen minkä tietää. Mut ne ei tiedä samaa ku ammattilaiset.

        Ilmottautuminen menee niin et sanot et mä tuun mukaan. Ts. tää on erittäin vapaamuotoista. Voit lukee vaikka ton kevät 2020 laihduttajat -ketjun, niin näet mitä näissä puhutaan. Älä kerro mitään, mitä et haluu jakaa kaikille julkisesti, perus netinkäytön turvallisuusohjeet. Mitään ei oo pakko tehä tai sanoa, jokainen päättää mitä jakaa.


    • Anonyymi

      Herranjestas mitä soopaa.

    • Mä voisin liittyä tänne kirjottelemaan. Oon 77kg ja 164cm pitkä, kunto on olematon elikkä tästä on hyvä lähtä parantaa. En kyllä uskalla mitää tavoitteita heittää, kattoo miten lähtee sujumaan :)

    • Eka päivä menny hyvin, 10 000 askelta tuli täyteen (mulle se on jo paljon) ja kieltäydyin kekseistä kahvin kanssa :D

    • No niin, back to business. Olin lomalla laihdutuksesta kuitenkin, melkein 2 viikkoa. Sille on syy, mut en aio julkisesti jakaa mikä. Nyt kuitenkin takas tekemään tulosta.

      Tauoilla paino nousee kilon-pari, johtuen ihan siitä että mahassa on enemmän ruokaa. Tajusin, et käytännössä se tarkottaa myös sitä, et koska mun tavoitepaino on X2 kiloa, ni mun pitää käytännössä laihduttaa X0 kiloiseksi, niin sit arkipaino on oikeesti sen X2kg,. Muuten se vaan käy tavoitepainossa ja kun syö enemmän, ylläpitoannoksia, se nousee heti..

      Ens viikon aikana fiksaan painon takas sinne missä se jo oli, eli siihen tilaan mis oon pudottanut 15kg, ja sen jälkeen mietin et tiputan kilon verran viikossa, kunnes oon valmis. Ja koska aina tulee jotain ongelmaa kuitenkin, niin annan itelleni viikon extra-aikaa. Se tarkoittaa sitä, et. n. elokuun puolivälissä on mun tavoite, lopullinen tavoite, saavutettu.

      Mulla on siihen matkaa -15kg tilanteesta 6,2kg, mutta aion pudottaa enemmän, 8,2kg, syystä jonka just selitin. Eli haluun et painan tavoitepainon verran oikeesti keskimäärin ku punnitsen keskellä päivää normaalisti syöneenä, eikä vaan aamuisin tms. kun takana on paasto ja en oo juonut.

      Miten muilla sujuu? Mulla ei vielä kesäkuu suju.

      Ai niin.. yritän myös et paino ei laskis paljoo nopeempaa kuin sen kilon viikossa keskiarvona. Tiedän et se lähtee aina kerralla paljon ja sit jumii ja se on ok, mutta yritän, et keskiarvona pysyis se max kilo per viikko.

      BMI on nyt pyöreesti 21, mutta vaikka se on periaatteessa aika ihanteellinen ja oon syönyt moniitamiini-kivennäis-hivenaine lisiä koko laihdutuksen ajan helmikuusta saakka, niin silti tulee samoja fyysisiä oireita ku laihuushäiriöisille. Huimaus ym. ei niin haittaa, ne menee ohi heti kun syö kunnolla. Sit kun tulee juttuja, jotka vie kuukausia korjautua, ni alkaa ketuttaa. En aio lopettaa kesken, kyllä mä jätän vikat kilot taakseni niinku oon jättänyt aiemmatkin. Toisaalta tulee olo, et niin pian ku pystyy ja sit voi korjailla jäljet, mut ei se niin mee kuitenkaan, ni yritän sit olla fiksu. Eli tavoite on et tän kuun 15 pvä alkaen laihdutan n. kilon viikossa, ei enempää, mut ei paljoo vähempääkään. Puoli vuotta laihduttamista riittää mulle, en haluu pitkittää.

      Oon oikeella alkunumerolla jo. Siks on ihan sellanen olo, et viimeisiä enää fiksataan, vaikka tiputettavaa on vielä suht paljon.

      Kertokaa muut miten on lähtenyt käyntiin tai jatkunut, jos ootte pidempään laihduttaneet.

    • Anonyymi

      Mun eka tavoite ois päässä painaa alle 90kg. Painan tänään 97kg. En tiiä miten kauan kestää kun en oo koskaan ennen laihduttanut enkä oikein jaksa asian eteen mitään tehdä. Mulla on myös skitsofrenia ja passivisuus huipussa ja elämänilo nollassa. Noh, ihmettä odotellessa :( vaikka sellasta ihmettä että saisin itteni tekee pienen kävelylenkin.

      GangstaQueen91

    • Anonyymi

      En varsinaisesti laihduta, mutta teen elämäntaparemonttia ja kerrankin tulokset oikeasti näkyvät ja tuntuvat. Isoa muutosta en ole vielä saanut aikaan, mutta hitaastihan tämän pitääkin tapahtua. Olen päässyt salakavalasti lihomaan toimistotyössä, painoa tullut 2-3 kiloa vuodessa. Sen verran vähän, ettei sitä noteerannut, mutta nyt reilun neljän vuoden jälkeen se kyllä jo näkyy. Lisäksi istumatyöstä alkoi tulla ikäviä selkä- ja lonkkakipuja.

      Koronan takia meiltä firmasta lomautettiin kaikki huhtikuun alussa, ja päätin, että nyt kun aikaa yllättäen on enemmän, alan viedä koiraa pidemmille lenkeille. Mulla on käytössä askelmittari ja sen mukaan olen katsonut, että tulee käveltyä ja liikuttua. Aluksi tietysti koiran takia, myöhemmin myös itseni, kun kaikki kivut hävisivät ja kuntokin on kasvanut kohisten.

      Tänään oli neljä kiloa pudonnut siitä, kun aloin punnita. Aloin vasta toukokuussa, joten voi olla, että todellisuudessa painoa on lähtenyt vähän enemmänkin. Parastahan on se, että se on tapahtunut helposti ilman suurempia ponnistuksia tai nälkää. Toki tähän on tullut kaveriksi uudelleen herännyt liikunnanilo. Nytkin ollaan juuri lähdössä koiran kanssa pariksi kolmeksi tunniksi metsään rämpimään. Ja jos ei muuta, koirahan elää elämänsä parasta aikaa :)

      • Anonyymi

        Nyt paino pudonnut 5-6 kiloa. Hitaasti mutta varmasti. Muutkin ovat huomanneet, että jotain on tapahtunut, vaatteet ovat vähän löysempiä.

        Olen pyrkinyt liikkumaan tasaisesti, joka päivä 10-15 km, muutaman kerran viikossa vaikeassa maastossa. Kunto on kasvanut, nyt alkaa jo olla levoton olo, jos ei lähde ajoissa lenkille. Aluksihan aloin liikkua enemmän kipujen ja koiran takia, nyt on alkanut kiinnostaa ihan kunnon liikkuminen, kun näköjään kevyet juoksupyrähdyset sujuvat ongelmitta. Joka tapauksessa ulos on päästävä, satoi tai paistoi. Tänäänkin ollaan koiran kanssa jo kunnolla kastuttu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nyt paino pudonnut 5-6 kiloa. Hitaasti mutta varmasti. Muutkin ovat huomanneet, että jotain on tapahtunut, vaatteet ovat vähän löysempiä.

        Olen pyrkinyt liikkumaan tasaisesti, joka päivä 10-15 km, muutaman kerran viikossa vaikeassa maastossa. Kunto on kasvanut, nyt alkaa jo olla levoton olo, jos ei lähde ajoissa lenkille. Aluksihan aloin liikkua enemmän kipujen ja koiran takia, nyt on alkanut kiinnostaa ihan kunnon liikkuminen, kun näköjään kevyet juoksupyrähdyset sujuvat ongelmitta. Joka tapauksessa ulos on päästävä, satoi tai paistoi. Tänäänkin ollaan koiran kanssa jo kunnolla kastuttu.

        Kiva kuulla hyviä uutisia.

        Mä tykkään kans lenkkeillä, enemmän kävellä kuin juosta. Onneks asun sellasessa paikassa et on paljon vaihtoehtoja minne mennä, hyvät kävelyreitit ja ulkoilupuistot polkuineen ja toisaalta sekä metsää et asfalttitietä, mäkistä tai tasaista, ja mäetkin voi valita ottaako ne poluilla vai meneekö kallioille kiipeemään.. Ei tarvi kiertää samaa ympyrää joka päivä, vaihtoehtoja on tosi paljon.

        Ulkoillessa mieli sekä lentää et lepää, jos on monta päivää ulkoilematta, niin tulee päähän tunkkainen ja pysähtynyt olo, ajatukset jotenki jämähtää paikoilleen. Liikun aikalailla samalla tavalla ku säkin, pari kertaa viikossa rankemmin ja joka päivä kuitenkin sen verran reippaasti et tulee hiki. Alussa se ei ollut kivaa, mut oon ennen lihomista ollut kova kävelemään ja tiesin et pidemmällä aikavälillä sen vaikutus mielialaan on tosi iso, sekä liikkumisella itsellään, että sillä kun huomaa miten jaksaa paremmin ja paremmin ja pystyy asioihin joihin ei välillä pystynyt.

        Pikainen laskutoimitus sun ekaan viestiin perustuen kertoo, et oot suunnilleen puolivälissä tavoitetta nyt painon kanssa, onks näin? Ootko tehnyt muita muutoksia kuin lisännyt liikkumista?


      • Anonyymi
        Fourteens kirjoitti:

        Kiva kuulla hyviä uutisia.

        Mä tykkään kans lenkkeillä, enemmän kävellä kuin juosta. Onneks asun sellasessa paikassa et on paljon vaihtoehtoja minne mennä, hyvät kävelyreitit ja ulkoilupuistot polkuineen ja toisaalta sekä metsää et asfalttitietä, mäkistä tai tasaista, ja mäetkin voi valita ottaako ne poluilla vai meneekö kallioille kiipeemään.. Ei tarvi kiertää samaa ympyrää joka päivä, vaihtoehtoja on tosi paljon.

        Ulkoillessa mieli sekä lentää et lepää, jos on monta päivää ulkoilematta, niin tulee päähän tunkkainen ja pysähtynyt olo, ajatukset jotenki jämähtää paikoilleen. Liikun aikalailla samalla tavalla ku säkin, pari kertaa viikossa rankemmin ja joka päivä kuitenkin sen verran reippaasti et tulee hiki. Alussa se ei ollut kivaa, mut oon ennen lihomista ollut kova kävelemään ja tiesin et pidemmällä aikavälillä sen vaikutus mielialaan on tosi iso, sekä liikkumisella itsellään, että sillä kun huomaa miten jaksaa paremmin ja paremmin ja pystyy asioihin joihin ei välillä pystynyt.

        Pikainen laskutoimitus sun ekaan viestiin perustuen kertoo, et oot suunnilleen puolivälissä tavoitetta nyt painon kanssa, onks näin? Ootko tehnyt muita muutoksia kuin lisännyt liikkumista?

        Hei :) En ole puolivälissä, ei ole muuta varsinaista tavoiteta kuin saada elämänlaatu hyväksi ja iloa arkeen. Painoa on sen verran, että vielä saman verran pois, niin alkaisin olla hyvässä painossa, mutta en hae mitään tiettyä lukua vaan oloa.

        Nyt on kuukauden aikana pudonnut yksi ainokainen kilo. Toki välillä tuppaa ärsyttämään, kun muilta kiloja putoilee kuin vettä vaan. Olen joskus aikoinaan vetänyt kunnon urheilu- ja kitudieettiä, mutta en nääntymälläkään saanut painoa putoamaan kovempaa tahtia. Into loppui alkuunsa, kun tuloksia ei tullut. Joten nyt tuo kilo kuussa tuntuu hyvältä :) Alaspäin on menty, enkä ole kitunut tai nääntynyt ja kaikki liikunta on ollut mukavaa. Jos ei vaa'an lukema kauheasti ole muuttunut, niin muodot ovat alkaneet rakentua eri tavalla. Eli kyllä jossain näkyy. Ja vuoden projektihan tämä vähintään on. Täytyy katsoa tulosta vasta ensi keväänä.

        Vähän pelkäsin, mitä tapahtuu, kun työt jatkuvat, mutta nyt on kuukausi tullut istuttua toimistossa ja liikunta on maistunut ja jatkunut. Ruoan suhteen en ole tiukka, kuumina päivinä on jäätelöä mennyt, enkä stressaa siitä. En sitä muutenkaan syö kuin kesäisin. Ainoa heikkouteni on suklaa, mutten kiellä sitäkään. Jos tekee mieli, käyn hakemassa. Kunhan ei tee mieli joka päivä.

        Nyt on siis reilu neljä kuukautta elämäntapamuutosta takana. Suurin ero, jonka huomaan, on se, ettei tee mieli istua sisällä. Tämä viikko on ollut yhtä asioiden hoitamista, ja ajattelin, etten tänään tee mitään. Istun vaan ja katselen vaikka telkkaria. Silti tullut jo tässä vaiheessa 13k askelta, kun ei pysty enää olla paikallaan. Pakko lähteä liikkeelle ja käydä edes vähän kävelemässä. Muutos näkyy myös kodissa: on siistimpää ja ilmapiiri on iloisempi, "pitäisi tehdä" -asiat alkavat vihdoinkin olla tehtyjä eikä enää vain suunnitelmia.

        Koira on myös erinomaisessa kunnossa! :) Kyllä meidät vielä tänä iltana sieltä metsästä löytää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei :) En ole puolivälissä, ei ole muuta varsinaista tavoiteta kuin saada elämänlaatu hyväksi ja iloa arkeen. Painoa on sen verran, että vielä saman verran pois, niin alkaisin olla hyvässä painossa, mutta en hae mitään tiettyä lukua vaan oloa.

        Nyt on kuukauden aikana pudonnut yksi ainokainen kilo. Toki välillä tuppaa ärsyttämään, kun muilta kiloja putoilee kuin vettä vaan. Olen joskus aikoinaan vetänyt kunnon urheilu- ja kitudieettiä, mutta en nääntymälläkään saanut painoa putoamaan kovempaa tahtia. Into loppui alkuunsa, kun tuloksia ei tullut. Joten nyt tuo kilo kuussa tuntuu hyvältä :) Alaspäin on menty, enkä ole kitunut tai nääntynyt ja kaikki liikunta on ollut mukavaa. Jos ei vaa'an lukema kauheasti ole muuttunut, niin muodot ovat alkaneet rakentua eri tavalla. Eli kyllä jossain näkyy. Ja vuoden projektihan tämä vähintään on. Täytyy katsoa tulosta vasta ensi keväänä.

        Vähän pelkäsin, mitä tapahtuu, kun työt jatkuvat, mutta nyt on kuukausi tullut istuttua toimistossa ja liikunta on maistunut ja jatkunut. Ruoan suhteen en ole tiukka, kuumina päivinä on jäätelöä mennyt, enkä stressaa siitä. En sitä muutenkaan syö kuin kesäisin. Ainoa heikkouteni on suklaa, mutten kiellä sitäkään. Jos tekee mieli, käyn hakemassa. Kunhan ei tee mieli joka päivä.

        Nyt on siis reilu neljä kuukautta elämäntapamuutosta takana. Suurin ero, jonka huomaan, on se, ettei tee mieli istua sisällä. Tämä viikko on ollut yhtä asioiden hoitamista, ja ajattelin, etten tänään tee mitään. Istun vaan ja katselen vaikka telkkaria. Silti tullut jo tässä vaiheessa 13k askelta, kun ei pysty enää olla paikallaan. Pakko lähteä liikkeelle ja käydä edes vähän kävelemässä. Muutos näkyy myös kodissa: on siistimpää ja ilmapiiri on iloisempi, "pitäisi tehdä" -asiat alkavat vihdoinkin olla tehtyjä eikä enää vain suunnitelmia.

        Koira on myös erinomaisessa kunnossa! :) Kyllä meidät vielä tänä iltana sieltä metsästä löytää.

        Pariin kuukauteen ei ole tullut painoa seurattua. Töiden takia liikkuminen luonnollisesti vähentynyt ja koronan takia työ on ollut älyttömän stressaavaa. Aloitin elokuun lopulla ohjatun liikunnan pari kertaa viikossa ja tunnollisesti olen käynyt. Itse asiassa olen innolla odottanut treenejä, niistä on tullut piristeruiskeita viikkoon. Toki koiran kanssa pyritään käymään vähintään kerran tai pari viikossa pitkällä useamman tunnin metsälenkillä. Eilen oltiin, vaikka ei meinannut eteensä nähdä.

        Painoa en ollut seurannut, farkut on kiristänyt reisistä, en ole jaksanut seurata ruokia ja herkkuja on toki mennyt. Tänään otin itseäni niskasta kiinni ja päätin vihdoin punnita itseni, toeta järkytyksestä ja alkaa tarkkailla syömisiä ja lisätä vähän liikuntaa. Hyvä, etten pyllähtänyt muka levinneelle takapuolelleni puntarilta. En ollut lihonnut vaan laihtunut. Nyt yhteensä yli 10 kiloa. Kai reidet on ihan oikeasti kasvaneet, mutta siellä taitaa tällä kertaa olla lihasta. Ekaa kertaa pitkään aikaan paino alkaa kuutosella :) ja tosiaan ollaan turvallisesti enemmän kuutosen puolella kuin seiskan.

        Treeneissä tunnen itseni lihapullaksi, jonka raajat heiluu miten sattuu, mutta nähtävästi siitä heilumisesta on ollut oikeaa hyötyä. Elokuussa ei vielä venynyt mikään lihas minnekään, mutta siihenkin on tullut muutosta. Olen aikoinaan ollut notkea, joten takaraivossa on tallessa se, miten pitäisi venytellä ja tulosta alkaa tulla. Tässä alkaa ihan innostua :)

        Sitkeys selkeästi palkitaan, eikä sitä painoa kannata orjallisesti seurata. Kunhan pitää uusista rutiineista kiinni. Olen sen verran yllättynyt ja tyytyväinen omaan painoon, ettei haittaisi, vaikka se tuohon jämähtäisi. Kroppaa vain tekee mieli saada parempaan kuntoon ja lihaksia lisää. Vuodenvaihteen jälkeen on tarkoitus lisätä treenipäiviä kolmeen tai neljään viikossa, sen mukaan, miltä tuntuu ja mikä on kivaa.

        Tsemppiä muillekin pimeään syksyyn!


    • Anonyymi

      Toivoisin että laittetais myös alotuspaino.ja ikä.

      • Anonyymi

        Moi!Mä olen pudottanut 2kk -5kg ihan vaan syömällä säännöllisesti,ja liikkumalla kävelen joka päivä 30 min.Vettä juon 2l.Sorrun päivittäin hiemen herkuttelemaan,esim.pieni jäätelötötterö tai suklaapatukka, mutta se ei näy haittaavan,kunhan palaan heti ruotuun takaisin.Vaatekoko on pudonnut jo yhdellä.Lähtöpaino 99,9kg.Olen todella tyytyväinen,hiljaa hyvä tulee.Aamulla syön kaurapuuroa raejuustolla ja marjoilla,tai puolikas banaani.Klo 11 keitetty kananmuna,ja puoli purkkia rahkaa,ja puoli purkkia ananasmurskaa..Klo 14 lämmin ruoka ilman leipää,paitsi jos on keittoa,silloin yksi leipäviipale ja hieman rasvaa päälle,Klo 17 teetä ja1 leipäviipale ja 3 viip.keittokinkkua ja tomaatti.Klo 19 puili purkkia rahkaa ja ananasmurskaa puoli prk.Eihän kuulosta pahalta?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Moi!Mä olen pudottanut 2kk -5kg ihan vaan syömällä säännöllisesti,ja liikkumalla kävelen joka päivä 30 min.Vettä juon 2l.Sorrun päivittäin hiemen herkuttelemaan,esim.pieni jäätelötötterö tai suklaapatukka, mutta se ei näy haittaavan,kunhan palaan heti ruotuun takaisin.Vaatekoko on pudonnut jo yhdellä.Lähtöpaino 99,9kg.Olen todella tyytyväinen,hiljaa hyvä tulee.Aamulla syön kaurapuuroa raejuustolla ja marjoilla,tai puolikas banaani.Klo 11 keitetty kananmuna,ja puoli purkkia rahkaa,ja puoli purkkia ananasmurskaa..Klo 14 lämmin ruoka ilman leipää,paitsi jos on keittoa,silloin yksi leipäviipale ja hieman rasvaa päälle,Klo 17 teetä ja1 leipäviipale ja 3 viip.keittokinkkua ja tomaatti.Klo 19 puili purkkia rahkaa ja ananasmurskaa puoli prk.Eihän kuulosta pahalta?

        Sun kannattaa luoda profiili Fineli.fi-osoitteessa ja tehdä sinne ruokapäiväkirja. Siellä on THL:n keräämä tieto eri ruoka-aineiden ravintoainesisällöistä ja jos teet sinne ruokapäiväkirjaa, voit verrata miten sun syömiset täsmää suosituksiin nyt. Joka päivä ei tarvi saada kaikkee mahdollista hiven- ja kivennäisainetta, kunhan pidemmän ajan sisällä niiden tarpeet täyttyy. Eli monipuolisuus on avainsana.

        Tärkein on kunnossa, oot tehnyt tulosta ja kiinnostunut siitä, miten sitä voi tehdä järkevästi, niin että jos Finelissä lukemat oliskin vaikka päin mäntyä, niin älä masennu. Sinne voi verrata omia syömisiään just siks, että sen perusteella voi sit fiksata kuntoon jutut, jotka on pielessä. Eikä niiden tarvi olla täydellisiä nyt heti muutenkaan. Sulla on aikaa opetella ja muuttaa asioita omaan tahtiin, tarkoitus on kuitenki keksii järkevää syömistä koko loppu elämäkseen.

        Ei ruokapäiväkirjaa tarvi pitää joka päivä jos se ei oo sun juttu, mutta toi THL:n Fineli on siitä hyvä, et sieltä voi tarkistaa jos ruokavaliossa on jotain isosti vinossa, niin sit tietää mitä korjata ja minne suuntaan. Tosi isolla osalla ihmisiä uusien elämäntapojen opettelu tarkoittaa sitä, et opettelee syömään enemmän kasviksia, sellasia joita ei oo aiemmin ehkä maistanutkaan ja opettelee miten saa pidettyä niitä ison määrän ruokavaliossa pysyvästi. Sillon pysyy maha täynnä ja mieli hyvänä, ja ruoka on sen verran vähäenergistä, ettei sillä oikeen pääse lihoomaan.

        Vihannekset sisältää yleisesti paljon ravinteita ja vähän energiaa, ja kun ruokavaliomuutosten lisäksi lisää liikuntaa niinku oot tehnyt, niin se tarkoittaa sitä, et jos syö oikeita asioita, niin mahan saa syödä täyteen joka aterialla ja energiavajetta syntyy silti niin et paino putoo ennen kaikkee sekä oikeiden asioiden syöminen että liikkuminen on isoja terveystekoja.

        Herkkuja ei oo hyvä syödä joka päivä, niitä ei oo tarkoitettu ruuaksi ja siks ne saa esim. sisältää lisäaineita joita jokapäiväiseksi ruuaksi tarkoitetut elintarvikkeet ei saa sisältää tai saa sisältää lisäaineita huomattavan isoja määriä vrt. päivittäiselintarvikkeisiin. Mut ei kaikkee tarvi muuttaa kerrallaan. Sun tekstistä saa kuvan, et oot vähentänyt entisestä ja se on tosi hieno juttu. Toisaalta jos ei pyri mihinkään absolutismiin (ja miks ihmeessä pyrkisitkään), niin ei siihen tarvi pyrkiä sillonkaan kun pudottaa painoa. Riittää et ymmärtää et sit kun paino on siellä missä toivot sen olevan, niin se ei tarkota, et voi palata syömään herkkuja enemmän. Siinä vaiheessa ois tarkoitus olla sen verran vieroittunut, ettei tarvetta syödä herkkuja joka päivä enää oo. Jotkut joutuu vieroittumaan ihan erikseen, jotkut onnistuu laskemaan määrät järkeviks pikku hiljaa vähentäen. Sä teet niinku sulle toimii. Ja jos huomaat ettei toimi nykyinen tapa, niin sit vaihdat toiseen. Tehdessä oppii.

        Mä oon helmikuussa aloittanut, ja fiksaillut tosi montaa asiaa sen jälkeen ku oon huomannut, että vaikka joku ois yleisesti suositeltua ja toimis valtaosalle, niin mulla vaan menee eri tavalla ja sit teen niin kun mulle sopii paremmin ja unohdan "yleisen" tavan. Ei oo mitään asiaa joka menis kaikilla samoin, siks toisten tarinat on vaan esimerkkejä, ei mikään maailmankaikkeuden syvin totuus.

        Joillekin toimii esim sellanen tapa, että saa syödä vapaasti mitä haluaa, mutta ennen kun saa syödä mitän ns. ylimääräistä tai ei-niin-terveellistä, täytyy olla päivän tavoitemäärät syöty niitä terveellisiä asioita. Eli esim. niin, että karkkia saa södä vapaasti, mutta vasta sen jälkeen, kun sinä päivänä on syöty kilo kasviksia ja huolehdittu, et proteiinit ja kuitumäärät on riittäviä. Käytännössä kun jos on syönyt ensin kaiken järkevän, niin verensokerit on tasaiset ja vatsa täynnä, eikä sitä herkkua sit välttämättä enää oikeesti haluakaan ku miettii pystyiskö olla ilmankin. Mut toisilla taas herkkuihin on selkee koukku, eikä järkevä syöminen ratkaise sitä. Lopulta kysymys on kuitenkin et onko tarve syödä sokeria fyysinen (johtuu verensokerin heilahteluista, jotka järkevästi syöminen korjaa) vai psyykkinen, jolloin työkin tarvii tehdä siellä missä ongelma on, eli omassa mielessä ehdollistaa asiat uudelleen eri tavalla. (Helpommin sanottu kuin tehty.)

        Sama koskee koko painon pudottamisen prosessia. On eri asia jos on aina ollut ylipainoinen ja syyt sille on syvällä, kuin jos on lihonut huomaamatta kun ikää tulee ja aineenvaihdunta hidastuu, tai on vaan ollut turhan laiska tajuamaan sitä. Siks se ei välttämättä oo lainkaan oleellista alkaa vääntää siitä sopiiko ruoka-aine x laihduttajalle vai ei tai tuliko tänään ruuasta tarpeeks seleeniä tai kromia. Laihtuminen tapahtuu fyysisellä tasolla, joten ei se oo turhaa, mutta jos unohtaa miettii missä syyt oikeesti on, niin tulokset katoaa helposti.

        Keskity siihen, et on hyvä olla ja että muutokset, joita teet, on sellasia, joiden kanssa voit elää vuosia ja taas vuosia. Onnee elämäntaparemonttiin ja tervetuloo kesäryhmään.


      • Anonyymi
        Fourteens kirjoitti:

        Sun kannattaa luoda profiili Fineli.fi-osoitteessa ja tehdä sinne ruokapäiväkirja. Siellä on THL:n keräämä tieto eri ruoka-aineiden ravintoainesisällöistä ja jos teet sinne ruokapäiväkirjaa, voit verrata miten sun syömiset täsmää suosituksiin nyt. Joka päivä ei tarvi saada kaikkee mahdollista hiven- ja kivennäisainetta, kunhan pidemmän ajan sisällä niiden tarpeet täyttyy. Eli monipuolisuus on avainsana.

        Tärkein on kunnossa, oot tehnyt tulosta ja kiinnostunut siitä, miten sitä voi tehdä järkevästi, niin että jos Finelissä lukemat oliskin vaikka päin mäntyä, niin älä masennu. Sinne voi verrata omia syömisiään just siks, että sen perusteella voi sit fiksata kuntoon jutut, jotka on pielessä. Eikä niiden tarvi olla täydellisiä nyt heti muutenkaan. Sulla on aikaa opetella ja muuttaa asioita omaan tahtiin, tarkoitus on kuitenki keksii järkevää syömistä koko loppu elämäkseen.

        Ei ruokapäiväkirjaa tarvi pitää joka päivä jos se ei oo sun juttu, mutta toi THL:n Fineli on siitä hyvä, et sieltä voi tarkistaa jos ruokavaliossa on jotain isosti vinossa, niin sit tietää mitä korjata ja minne suuntaan. Tosi isolla osalla ihmisiä uusien elämäntapojen opettelu tarkoittaa sitä, et opettelee syömään enemmän kasviksia, sellasia joita ei oo aiemmin ehkä maistanutkaan ja opettelee miten saa pidettyä niitä ison määrän ruokavaliossa pysyvästi. Sillon pysyy maha täynnä ja mieli hyvänä, ja ruoka on sen verran vähäenergistä, ettei sillä oikeen pääse lihoomaan.

        Vihannekset sisältää yleisesti paljon ravinteita ja vähän energiaa, ja kun ruokavaliomuutosten lisäksi lisää liikuntaa niinku oot tehnyt, niin se tarkoittaa sitä, et jos syö oikeita asioita, niin mahan saa syödä täyteen joka aterialla ja energiavajetta syntyy silti niin et paino putoo ennen kaikkee sekä oikeiden asioiden syöminen että liikkuminen on isoja terveystekoja.

        Herkkuja ei oo hyvä syödä joka päivä, niitä ei oo tarkoitettu ruuaksi ja siks ne saa esim. sisältää lisäaineita joita jokapäiväiseksi ruuaksi tarkoitetut elintarvikkeet ei saa sisältää tai saa sisältää lisäaineita huomattavan isoja määriä vrt. päivittäiselintarvikkeisiin. Mut ei kaikkee tarvi muuttaa kerrallaan. Sun tekstistä saa kuvan, et oot vähentänyt entisestä ja se on tosi hieno juttu. Toisaalta jos ei pyri mihinkään absolutismiin (ja miks ihmeessä pyrkisitkään), niin ei siihen tarvi pyrkiä sillonkaan kun pudottaa painoa. Riittää et ymmärtää et sit kun paino on siellä missä toivot sen olevan, niin se ei tarkota, et voi palata syömään herkkuja enemmän. Siinä vaiheessa ois tarkoitus olla sen verran vieroittunut, ettei tarvetta syödä herkkuja joka päivä enää oo. Jotkut joutuu vieroittumaan ihan erikseen, jotkut onnistuu laskemaan määrät järkeviks pikku hiljaa vähentäen. Sä teet niinku sulle toimii. Ja jos huomaat ettei toimi nykyinen tapa, niin sit vaihdat toiseen. Tehdessä oppii.

        Mä oon helmikuussa aloittanut, ja fiksaillut tosi montaa asiaa sen jälkeen ku oon huomannut, että vaikka joku ois yleisesti suositeltua ja toimis valtaosalle, niin mulla vaan menee eri tavalla ja sit teen niin kun mulle sopii paremmin ja unohdan "yleisen" tavan. Ei oo mitään asiaa joka menis kaikilla samoin, siks toisten tarinat on vaan esimerkkejä, ei mikään maailmankaikkeuden syvin totuus.

        Joillekin toimii esim sellanen tapa, että saa syödä vapaasti mitä haluaa, mutta ennen kun saa syödä mitän ns. ylimääräistä tai ei-niin-terveellistä, täytyy olla päivän tavoitemäärät syöty niitä terveellisiä asioita. Eli esim. niin, että karkkia saa södä vapaasti, mutta vasta sen jälkeen, kun sinä päivänä on syöty kilo kasviksia ja huolehdittu, et proteiinit ja kuitumäärät on riittäviä. Käytännössä kun jos on syönyt ensin kaiken järkevän, niin verensokerit on tasaiset ja vatsa täynnä, eikä sitä herkkua sit välttämättä enää oikeesti haluakaan ku miettii pystyiskö olla ilmankin. Mut toisilla taas herkkuihin on selkee koukku, eikä järkevä syöminen ratkaise sitä. Lopulta kysymys on kuitenkin et onko tarve syödä sokeria fyysinen (johtuu verensokerin heilahteluista, jotka järkevästi syöminen korjaa) vai psyykkinen, jolloin työkin tarvii tehdä siellä missä ongelma on, eli omassa mielessä ehdollistaa asiat uudelleen eri tavalla. (Helpommin sanottu kuin tehty.)

        Sama koskee koko painon pudottamisen prosessia. On eri asia jos on aina ollut ylipainoinen ja syyt sille on syvällä, kuin jos on lihonut huomaamatta kun ikää tulee ja aineenvaihdunta hidastuu, tai on vaan ollut turhan laiska tajuamaan sitä. Siks se ei välttämättä oo lainkaan oleellista alkaa vääntää siitä sopiiko ruoka-aine x laihduttajalle vai ei tai tuliko tänään ruuasta tarpeeks seleeniä tai kromia. Laihtuminen tapahtuu fyysisellä tasolla, joten ei se oo turhaa, mutta jos unohtaa miettii missä syyt oikeesti on, niin tulokset katoaa helposti.

        Keskity siihen, et on hyvä olla ja että muutokset, joita teet, on sellasia, joiden kanssa voit elää vuosia ja taas vuosia. Onnee elämäntaparemonttiin ja tervetuloo kesäryhmään.

        Moi,ja kiitos neuvoista!Painoni nousi kovasti kun jouduin syömään kortisonia kovalla annostuksella tulehduksellisen sydänsairauden takia,jouduin myös jäämään pois työelämästä,aj minulla on lopun ikääni lääkitys joka estää sykettä nousemasta yli 100,koska jos se nousee,se voi karata,mikä johtaa kammiotakykardiaan,mikä taas voi laukaista kammiovärinän,ja minulla on tahdistin .Olen siis aiemmin ollut normaali painoinen,mutta pituuteeni nähden painoa on nyt liikaa. Uskon matalakestoiseen liikuntaan.Nyt kun sain hieman painoa alas,huomaan jaksavani kävellä mäet ylös puuskuttamatta,ja muutenki,huomaan jaksavani paremmin,yöuni on parantunut,jne.Minulla on iso vatsa,ympärysmitta on vielä 117cm,pahimmillaan se oli 130cm.Kortisonihan kerryttää vatsaa,ja härän niskakaa...Mutta pikkuhiljaa pudottelen,vesijumppakin alkaa taas tauon jälkeen!


    • Paino tippunu sen kolmisen kiloa nytten, oon ihan tyytyväinen 🙂 (164cm/74kg) Kuitenkin ihan rennosti ottanu tässä koko kesän ja kylässä syöny mitä on tarjottu. Kotona ollessa sit miettiny et haluanko iha tosissaa syyä sitä suklaata/keksiä/sipsiä vai onko se hetkellinen mieliteko. Hyvin onnistunu kohtuullistaa et enää ei mee pussillinen sipsiä kerrallaa ja suklaataki voi syödä pari palaa kerrallaan puolen levyn sijasta 🤭 Oikean ruuan kans lienee annoskoot kohdallaan kun paino on noussu pikkuhiljaa parin kilon vuosivauhdilla, ja tippunu kuukaudessa saman verran kun on vähentäny alkoholia ja herkkuja 😅

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      373
      3305
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      151
      1320
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1198
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      142
      1045
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      764
    7. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      737
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      709
    Aihe