Olen lukiosta juuri valmistunut ja tänään ensimmäistä päivää uudessa kesätyöpaikassa. Työ on puisto- ja puutarhatyötä, joita olen tehnyt paljon ennenkin. Työpaikka ei vastannut odotuksiani. Saamani ohjeet ovat erittäin epäselvät ja muutamaa mukavaa työkaveria lukuunottamatta apua ei saanut edes kysymällä. Taukotila on niin ahdas että tuskin mahdun paikalleni ja koen ihmispaljouden erittäin ahdistavana. Kommunikaatio ei työpaikalla toimi. Ahdistuksesta kärsivänä koin normaalin työpäivän eittäin raskaana ja tuli sellainen fiilis että nyt on koko kesä pilalla. Edes palkka ei motivoi tällaisessa työpaikassa.
Koska kyseessä vasta eka päivä, työsopimustakaan ei olla vielä tehty, joten mietin, voinko jäädä työstä pois pelkällä ilmoituksella pomolle? Olenko mitenkään velvoitettu jatkamaan (muuten kuin käytöstapojen nojalla) tässä työssä? Joudunko selittämään kyseisen syyn pomolleni?
Voinko tässä tilanteessa jättää kesätyön kesken?
4
88
Vastaukset
- Anonyymi
Ei työpaikoilla ole saatavana avustajaa.
Kysymällä opit. Ei kannata luovuttaa jos ei ole kivaa.
Tämän päivän nuoriso kun ei osaa muuta kuin kännykkää tuijottaa ja nukkua puoleen päivään.
Ne nuoret jotka on tänä kesänä töissä huomioidaan kyllä jatkossakin.
Jos haluat liittyä vempuloiden joukkoon niin tee valintasi. Mutta älä sitten valita.- Anonyymi
Ymmärrän pointin! Olen ollut töissä monen monta kesää ja tekisin töitä mielelläni! Tiedän kuitenkin mikä on oman jaksamisen kannalta parasta ja mietin lähinnä kuinka ymmärrettävä/hyväksyttävä tilanteeni on ja miten selitän tilanteen työnantajalle.
- Anonyymi
aina voit pois jäädä mutta sitten et saa fyffeä. Elämän suola ja jännyys on epäselvät ohjeet. Joutuu itse fundeeraaman ja keksimään jutut. Ethän halua olla sellainen joka aina odottaa toisilta tarkkoja ohjeita. Onhan sinulla jo muutama kiva kaverikin. Eikös se ole jo poikkeuksellisen hyvä alku. Kun olet ennenkin puutarhapuolen hommia tehnyt niin et kaiketi isosti neuvojakaan tarvitte. Älä nyt heitä pyyhettä kehään yhden turhan päivän perusteella. Etenkään jos ei muuta duunia ole tarjolla. Ahdistuksesta pääsee kun kohtaa pelkonsa. Päivä kerrallansa filosofialla. Onko se tauko pidettävä ahtaassa ylikansoitetussa taukotilassa. Ulkona on lämmin . Syö evääsi ulkona. Ja pidä muistivihko perstaskussa.
- Anonyymi
Vaikka sinulla ei vielä ole kirjallista työsopimusta, niin sinä olet tehnyt suullisen työsopimuksen työnantajan kanssa, koska olet siellä töissä. Suullinen on lain mukaan yhtä pätevä kuin kirjallinen.
Et ole orja, joten voit purkaa työsopimuksen eli lopettaa työt, mutta siitä saattaa tulla sinulle maksettavaa. Se riippuu siitä, mitä alan työehtosopimuksessa on sovittu seurauksena määräaikaisen työsopimuksen ennenaikaisesta päättämisestä. Siitä voit olla kuitenkin varma, että et saa samalta työnantajalta enää uutta kesätyötä.
Asiat hoituvat yleensä puhumalla. Yritä huomenna uudestaan. Työnjohto ehkä olettaa sinun osaavan työt neuvomattakin, koska olet ns. vanha työntekijä.
Vietä tauot ulkona nauttien maisemista. Taukotilassa ei ole kenenkään pakko kököttää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617820- 1334504
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323757- 213118
- 232662
- 282586
- 502296
- 252170
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322059