Omasi ja toisen.
Määrittele naiseus
35
114
Vastaukset
Olipa kinkkinen 😅
En osaa määritellä, mutta tässä runo naisen elämästä 😉
"Naise elämää?
Jos sää ole itsenäine , sää ole pelottava.
Jos sää ole ystävälline ja ymmärtäväine, sää ole liian kiltti.
Ku sää sano, mitä sää ajattele, sää ole rääväsuu.
Jos sää ole hiljaa, on sus jotta kummallist.
Jos sää anna, sää ole helppo nakki.
Jos sää pihtaat, haeta joltain muult.
Yritä täsä sit olla. Jua pari lasi kuaharii. Venytel tualis semmottos,
et pää menee taakse ja kattelet maailmaa ylösalasi.
hiukka hianon näköst.
Ei iloseks tulemiseks enemppä tarvita.
Kyl o helppo ol naine!!!"
(Heli Laaksonen)- Anonyymi
Kiva 😀👍
Anonyymi kirjoitti:
Kiva 😀👍
Unohdin kirjautua, en kirjoita ilman sitä, muutama vahinko ollut, mut nyt en enään kertaakaan tee niin😅.
Kiva kevennys 😀👍
- Anonyymi
Sun naiseus saa olla monipuolisesti mitä vain, piirteitä, toivon puolisoni olevan lesbo. Mun naiseus on todella monipuolinen, olen lesbo. Omat piirteet on positiivisia. En vaadi mitään kumppanilta koskaan🙈
On pitkää/lyhyttä hiusta, osaan olla naisellisen näköinen, osaan muuttua androgyynimmäksi sportiksi. Olen hyvin lahjakas ammatillisesti. Siivoan, kokkaan mielellään. Minulla on todella pienet kriteerit unelma naisen ulkonäölle.
Sytyn, kun kiinnostun, sun ei ulkoisista piirteistäsi. - Anonyymi
Tämä on itseasiassa vaikea kysymys. Toisten kokemusta en voi määritellä, mutta omani suurinpiirtein:
koen oikeastaan naiseuteni olevan pelkkä rooli, mihin minut on kasvatettu kehoni takia. Joistakin asioista pidän naiseuden stereotypiassa, toisista en - toteutan vain niistä, joista pidän. Minut oletetaan naiseksi ja se on minulle ok, kun koen sellainen olevani. Jos minun taas oletetaan osaavan/olla osaamatta jotain siksi, että olen nainen, niin sitä en hyväksy.
Naiseus ei ole minulle kovinkaan fyysistä, se on huomattavasti enemmän pään sisällä. Välillä olen ihmetellyt, miksi oikeastaan olen lesbo, miksi ihastun tiettyyn sukupuoleen, miksi sillä on väliä? Luulen kuitenkin, että etsin ihmisestä jotakin samaa. Samaistun ihmiseen, jota on kasvatettu samaan rooliin, joka tuntee roolinsa seuraamukset sekä hyvässä että pahassa huolimatta siitä, kuinka naisellinen/epänaisellinen kyseisestä ihmisestä on tullut. Ehkä sillä tavalla etsin jonkinlaista sanatonta ymmärtämistä. - Anonyymi
Minulle omassa elämässä naiseus on sitä, että olen syntynyt naissukupuoleen ja koen itseni naiseksi, näytän naiselta. Se on myös sitä, että teen asioita joista pidän ja jotka osaan. Naiseutta on niin ruoan laitto, siivoaminen, auton renkaiden vaihto, huonekalujen entisöinti, remontointi kuin käsitöiden teko. Pidän siitä, että asioita ei lokeroida tiukasti sukupuolen mukaan vaan nainen voi olla monella eri tavalla eläen. Toisissa naiseus on sitä minkä he kokevat itselleen tärkeäksi ja mikä ilmentää heissä mielestään naiseutta.
Jep, tämä on minusta hyvä tiivistys. Myös tarve hoivata ja pitää läheisisistä huolta ovat minussa naisellisia piirteitä. Kuten myös "omien" puolustaminen vaikka viimeiseen hiuskarvaan - karhuemo.
Toisessa nämä samat pirteet sekä kyky ja halu ottaa vastaan niitä, hoivaa ja turvaa. Kumpikin voi olla välillä "heikko" ja välillä "vahva".
Id, ego, yliminä
Katson asiaa sisältä päin, en koe että kykenisin (saati siitä olisi mitään hyötyä kenellekkään) määritellä kenenkään muun naiseutta. Ihmisyys on otsikko, jonka alla tutkin olemista ja kasvua (lähinnä itsessäni) ja peilaan sitä muihin, koska olen niin raakile vielä. Ahmin kaikkea materiaalia Lesboista ja feminismistä.
- Anonyymi
Miksi pitäisi määritellä toisen naiseus? Mulla ei ainakaa ole tarvetta sellaiseen😏
- Anonyymi
Nainen haluaa naisen, naiseus silloin tärkeää, ainakin minulle on. Oli se sitten ulkoista taikka vain sisäistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nainen haluaa naisen, naiseus silloin tärkeää, ainakin minulle on. Oli se sitten ulkoista taikka vain sisäistä.
Niin no, haluni ei ole riippuvainen siitä, miten toinen nainen määrittelee oman naiseutensa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin no, haluni ei ole riippuvainen siitä, miten toinen nainen määrittelee oman naiseutensa.
Ei varmaan kenen muunkaan mielestä. Siitä tässä ei olekaan kyse, vaan naiseuden olemuksesta, sen ilmentymisistä itse kullakin ja toisella. Vastauksista näkee kuinka monenlaista naiseuden määritelmää, kokemusta ja ilmentymää siitä on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei varmaan kenen muunkaan mielestä. Siitä tässä ei olekaan kyse, vaan naiseuden olemuksesta, sen ilmentymisistä itse kullakin ja toisella. Vastauksista näkee kuinka monenlaista naiseuden määritelmää, kokemusta ja ilmentymää siitä on.
Nainen on monipuolisuudessaan kerrassaan kiehtova olento.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vastasin kuten vastasin, koska edellinen kommentoija puhui halusta.
- Anonyymi
Sukupuolielimet.
Aivot.
Yhtälailla kaikki. Tiuhtia lainaten WAU! 😄 Täällä on monta määrittelyn mestaria ja lahjakasta luonnehtijaa👍 Tunnen itseni epänaiseksi ja mitä lie muutakin 😅
Käytöskukka kirjoitti:
Mitä ihmettä, oleks höpsähtänyt EoEt? Varsinkaan epänainen et ole!
No kerrankos täällä nuppi sekoaa 😅 Mua jäi nyt häirihtemään tämä, jotta en osaa ollenkaan määritellä naiseutta. Mutta ei tästä enempää eikä nenänpää, mitä känny tarjos, jottei mee ketju sotkuun 😉
En_osaaEn_tunne kirjoitti:
No kerrankos täällä nuppi sekoaa 😅 Mua jäi nyt häirihtemään tämä, jotta en osaa ollenkaan määritellä naiseutta. Mutta ei tästä enempää eikä nenänpää, mitä känny tarjos, jottei mee ketju sotkuun 😉
Huh kun pelästyin... Siellähän sie ole taas oma itsesi 😉.
Eihän tämä ollut mikään pääsykoekysymys naiseuden saloihin 😅Käytöskukka kirjoitti:
Huh kun pelästyin... Siellähän sie ole taas oma itsesi 😉.
Eihän tämä ollut mikään pääsykoekysymys naiseuden saloihin 😅No mä ainakin reputin tämän ja vielä vähemmän tyylikkäästi 😅
"Cogito, ergo sum” (”ajattelen, siis olen) NAINEN 😉En_osaaEn_tunne kirjoitti:
No mä ainakin reputin tämän ja vielä vähemmän tyylikkäästi 😅
"Cogito, ergo sum” (”ajattelen, siis olen) NAINEN 😉😅
No, siinäpä sie olit aikaasi edellä. Mukaan vielä jonkin muotoinen "sensum" niin päästään naiseuden ytimeen?
- Anonyymi
Ihana asia :) itse tunnen vetoa naisiin, jotka ovat itsenäisiä, eivät heteronormatiivisesti eläviä ja sellaisia, jotka eivät ole eläneet muiden toiveita ja haluja kiltisti totellen (kun en ole itsekään :)) vaan rohkeasti omaa tietä, jopa naiseuden odotuksia ulkoisesti ja sisäisesti rikkoen. En myöskään halua puolisoni olevan äiti, kun en ole itsekään, se kun on suuri sitoumus pois meidän itsenäisten tulevaisuudesta.
- Anonyymi
Heteronormatiiviset luonnollisesti on turhaa mainita.
Antaa olla rauhassa. Äiti-naisille äitiys on tietenkin iso osa naiseutta, mutta vain osa. Itselläni ei ole lapsia (lainalapsia on kyllä pyörinyt jaloissa), mutten pistäisi pahaksi jos kumppanilla olisi. Jos rakastuu lapselliseen, pitää ymmärtää, että lapset menevät tärkeysjärjestyksessä aina edelle. Mutta niiltä jää vielä paljon naiseutta kumppanin kanssa toteutettavaksi.
- Anonyymi
Käytöskukka kirjoitti:
Äiti-naisille äitiys on tietenkin iso osa naiseutta, mutta vain osa. Itselläni ei ole lapsia (lainalapsia on kyllä pyörinyt jaloissa), mutten pistäisi pahaksi jos kumppanilla olisi. Jos rakastuu lapselliseen, pitää ymmärtää, että lapset menevät tärkeysjärjestyksessä aina edelle. Mutta niiltä jää vielä paljon naiseutta kumppanin kanssa toteutettavaksi.
Olet ytimessä - äiti-naisten naiseudesta niin iso osa menee lapsille enkä halua jakaa sitä lasten kanssa - elleivät satu olemaan yhteisiä, silloin uhraus on ymmärrettävä ja kestettävä, koska sen tekee itsekin.
Anonyymi kirjoitti:
Olet ytimessä - äiti-naisten naiseudesta niin iso osa menee lapsille enkä halua jakaa sitä lasten kanssa - elleivät satu olemaan yhteisiä, silloin uhraus on ymmärrettävä ja kestettävä, koska sen tekee itsekin.
Mua vähän nappaa negatiivisessa mielessä tuo sana "uhraus", mutta taidan kattoaki tätä vähän eri näkökulmasta 😉
- Anonyymi
En_osaaEn_tunne kirjoitti:
Mua vähän nappaa negatiivisessa mielessä tuo sana "uhraus", mutta taidan kattoaki tätä vähän eri näkökulmasta 😉
Jonkun mielestä voi olla uhraus. Kaikki eivät halua lapsia, eikä jakaa kumppaniaan toisen ihmisen lapsen/ lasten kanssa. Elämä on valintoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jonkun mielestä voi olla uhraus. Kaikki eivät halua lapsia, eikä jakaa kumppaniaan toisen ihmisen lapsen/ lasten kanssa. Elämä on valintoja.
Lähinnä tarkoitin, että toisen lapset on uhraus, yhteiset ei.
Anonyymi kirjoitti:
Joo, kyllä mä tämän ymmärrän 😉 Tuo vaan sanana särähti korvaan aika pahasti.
- Anonyymi
Naisen rooleja
Ei ole vain yhtä tapaa olla nainen. Elämään kuuluu erilaisia kokemuksia, elämäntilanteita ja aikakausia. Eri aikoina ja eri tilanteissa ihminen ottaa eri rooleja ja häneen myös kohdistuu erilaisia odotuksia. Nainen voi olla tytär, ystävätär, tyttöystävä, kumppani, vaimo, työtoveri, äiti – ja paljon muuta. Näiden roolien ja odotusten keskellä ihminen rakentaa omaa elämäänsä.
On ensiarvoisen tärkeää tulla sinuiksi eri olemuspuoliensa kanssa. Sopiakseen elämän eri rooleihin ja täyttääkseen niihin kohdistuvat odotukset nainen on saattanut oppia sulkemaan tietyt tunteet ja tarpeet sisälleen. Tämä johtaa siihen, että ihminen ikään kuin pienentää itsensä. Ilmaisemattomat, sisälle pakatut tunteet kuitenkin väistämättä purkautuvat lopulta tavalla tai toisella.
Kokonaiseksi tuleminen on syvä inhimillinen tarve. Haluamme tulla nähdyiksi ja kuulluiksi koko kirjossamme. Nainen on ehkä oppinut pakkaamaan tietyt tunteet ja tarpeet sisälleen, mikä jossain vaiheessa väistämättä purkautuu tavalla tai toisella. Kuitenkin, mitä ihmisinä syvimmin kaipaamme, on kokonaiseksi tuleminen – olla nähtyjä ja kuultuja juuri sellaisina kuin olemme. - Anonyymi
Naiseus on sitä, että rakastaa itseään ja on tietoinen omista voimavaroistaan, kyvyistään ja mahdollisuuksistaan.
Naiseus on sitä, että tekee asioita mielenkiinto, ei sukupuoli edellä. Naisten ja miesten töiden aika on ollut jo pitkään auttamattomasti ohitse. Asiantuntijat puhuvat kilpaa sen puolesta, että jo pikkutytöille pitäisi puhua rohkaisevasti ja kannustavasti, asettamatta heille sukupuolen määrittäviä rajoituksia sille, mitä heiltä odotetaan ja mitä heidän ei toivota tekevän. Varhaislapsuudessa opituista sukupuolirooleista ja odotuksista voi olla vaikea pyristellä eroon niin sosiaalisessa kuin työelämässä.
Olemme kaikki inhimillisiä olentoja, emme sukupuolia. Lukuun ottamatta miesten yleensä luontaisesti suurempaa lihasmassaa, miehet, naiset ja kaikki siltä väliltä lähdemme kohti elämää samojen kykyjen ja sukupuolesta riippumattomien mahdollisuuksien kanssa. Tähän ainakin tulisi pyrkiä universaalisti.
Naiseus on sitä, että kohtelee ympäristöään ja kanssaihmisiään välittävästi, oikeudenmukaisesti ja tiedostaen omien tekojensa ja sanojensa seuraukset hyvässä ja pahassa.
Naiseus on lapsien kasvattamista ja kodinhoitamista. On totta, että biologian huomioon ottaen naisille lankeaa miestä suurempi vastuu synnyttämästään uudesta elämästä tämän ensimmäisten elinkuukausien aikana, ainakin imetyksen loppumiseen saakka. Muuten perinteiset hyvän naiseuden määreet ovat yhtä lailla hyvän ihmisyyden määreitä. Sukupuolesta riippumatta ympärillä olevien ihmisten hyvinvoinnista huolehtimien, mukaan lukien omat lapsensa, tulisi olla kaikkia yhdistävä ominaisuus.
Lukemattomat miehet nauttivat kodinhoidosta ja ruuanlaitosta. Täysin kyvykkään ihmisen kuuluukin olla edes jollain tasolla kiinnostunut yhden perustarpeensa tyydyttämisestä ja elinympäristönsä puhtaudesta ja viihtyvyydestä. Sukupuolella ei pitäisi olla mitään tekemistä näiden asioiden kanssa.
Naiseus on sitä, että pitää itsestään huolta. Itsestä huolehtiminen lähtee hyvästä hygieniasta, asianmukaisesta vaatetuksesta, terveellisestä ruokavaliosta ja säännöllisestä fyysisestä aktiivisuudesta. Mutta eikö itsestään välittäminen ja huolenpitäminen ole suotavaa jokaiselle terveelle ihmiselle, ei vain naisille? Huolenpidolla ja sillä, mitä haarojen välistä löytyy, ei pitäisi olla tekemistä keskenään. Kaikkien olisi hyvä pyrkiä pitämään kykyjensä mukaan huolta itsestään ja kannustaa muitakin siihen. Yhtä lailla kaikkien tulisi pitää huolta niistä, jotka eivät itse siihen jostain syystä kykene.
Naiseus on sitä, että on viehättävä. Viehättävyys on katsojan silmissä. Niin monta kuin on ihmistä, niin monet erilaiset silmäparit heitä katsovat. Viehättävyys kumpuaa pääosin sisältä päin, sanoista ja teoista. Tyyli ja meikkaaminen ovat makuasioita, eivät niinkään sukupuolisidonnaisia vaatimuksia tai jotain, mihin pyrkiä tai välttää. Kuten nykyhetkeä, historiaa ja eri kulttuureita tarkastelemalla voi huomata, ehostautuminen ole sidoksissa sukupuoleen.
Naiseus on olemista omalla toiminnallaan esimerkkinä muille, mutta yhtä lailla myös koko elämän mittaista oppimista muilta.
Naiseksi tai mieheksi syntyminen ei vielä tee kenestäkää parempaa, huonompaa tai erityistä. Samaan aikaan siinä on kaikki, sillä siinä on mahdollisuus hyvään ihmisyyteen. Hyväksi naiseksi kasvaa elämällä elämänsä hyvän ihmisen tavoin, ei kuten naisen oletetaan elävän
Kopioitu..
https://www.nainen.com/kolumni-naiseus-on-kaikki/ - Anonyymi
Mihin tässä pyritään?
- Anonyymi
Muiden naisten kokemusten jakamiseen ja tutustumiseen naisena olemisen monimuotoisuuteen, nimenomaan naisten jotka rakastavat naisia.
Täällä on niin monenlaisia naisia ja on miellyttävää lukea muiden kirjoituksia asiasta.
Naisena olemisen ja omien mieltymysten havainnointiin. Miksi joku heti ensitapaamisella on minun naiseni, kun taas jonkun toisen naiseuden puolet ja ilmentymät eivät juurikaan kiinnosta.
Mitkä naisena olemisen puolet ovat ominta, mitkä muiden sanelemia, opittuja ja omaksuttuja.
Ylipäätään naisena kasvu ja tunne omasta naiseudesta ikävuosien karttuessa.
Voihan sitä toisten tekstejä lukiessa ja oman tekstinsä kautta tajuta miksi haluaa juuri naisen kanssa parisuhteen vaikka se tuntuisikin itseestään selvältä.
Lämmin kiitos kaikille vastanneille!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 733335
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t311901Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681899Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian171446- 281391
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja261308Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61296Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu631207Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101197Kerro nainen
Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.53965